Sammendrag

Det fremmes i dokumentet følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen om

  • 1. I forbindelse med statsbudsjettet for 2012 å redegjøre for hvilke nye legemidler som Statens legemiddelverk anbefaler omfattet av refusjonsordningene, og foreslå nødvendige bevilgninger for å følge opp disse.

  • 2. Fremlegge forslag om en vesentlig heving av bagatellgrensen i forbindelse med statsbudsjettet for 2012.

  • 3. Legge frem forslag til et nytt beslutningssystem som sikrer raskere innføring av nye behandlingstilbud i helsetjenesten, og et mer likeverdig tilbud til pasienter i hele landet.

  • 4. Fremlegge forslag til en handlingsplan for å redusere omfanget av feilmedisinering, med konkrete tiltak i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger. Apotekenes rolle i arbeidet må omtales spesielt.

  • 5. Vurdere om kravet om fullsortiment i apotekenes grossistledd bør avskaffes, og fremlegge vurderingen for Stortinget på egnet måte.

  • 6. Foreslå tiltak for å videreutvikle ordningen med salg av legemidler utenfor apotek, og fremlegge saken for Stortinget på egnet måte.»

Forslagsstillerne framholder at for å sikre at pasien-tene får rask og god helsehjelp når de trenger det, er det en forutsetning at de har god tilgang til effektiv og trygg legemiddelbehandling.

Det vises til St.meld. nr. 18 (2004–2005) Rett kurs mot riktigere legemiddelbruk og til Innst. S. nr. 197 (2004–2005). Forslagsstillerne mener at det etter behandlingen av innstillingen er iverksatt flere tiltak som har bidratt til å redusere og begrense offentlige kostnader til legemidler, men at tiltakene for å sikre god tilgang til legemidler ikke er fulgt opp i tilstrekkelig grad.

Det vises til at Statens legemiddelverk har anbefalt at ordningen med forhåndsgodkjent refusjon utvides med seks nye legemidler, men at regjeringen ikke har foreslått bevilgninger til forhåndsgodkjent refusjon for noen av disse i budsjettet for 2011. Forslagsstillerne mener det bør være en regel at dersom Statens legemiddelverk har anbefalt refusjon for et legemiddel, skal dette omtales i statsbudsjettet uansett om regjeringen følger opp med forslag til bevilgninger eller ikke, da dette vil sikre at Stortinget har nødvendig informasjon til å kunne foreta en reell prioritering mellom legemiddeltiltak og andre helsepolitiske tiltak.

Forslagsstillerne mener videre at Stortingets anbefaling om å overføre flere legemidler fra individuell til forhåndsgodkjent refusjon bør følges opp, slik at pasientene kan få raskere og bedre tilgang til nye medisiner som er dokumentert trygge og kostnadseffektive.

Det vises til at i Innst. S. nr. 197 (2004–2005) gikk flertallet inn for en vesentlig heving av dagens bagatellgrense på 5 mill. kroner per år slik at flere legemidler med relativt lave kostnader for staten raskere kan bli tilgjengelige for pasientene ved at Statens legemiddelverk kan innvilge refusjon uavhengig av statsbudsjettet. Forslagsstillerne mener dette forslaget bør følges opp som ett av flere tiltak som vil sikre bedre tilgang til trygg og effektiv legemiddelbehandling.

Det framholdes at det er viktig at Helse- og omsorgdepartementet fortløpende vurderer behovet for økte ressurser eller andre tiltak for å redusere saksbehandlingstiden.

Slik forslagsstillerne ser det, er det viktig at det finnes klare og effektive retningslinjer for innføring av nye behandlingstilbud i helsetjenesten. De mener at retningslinjene må sikre rask saksbehandling og en åpen og forutsigbar prosedyre. Etter deres syn må det foretas endringer i finansieringssystemet, som sikrer at ny og anbefalt behandling omfattes av offentlige finansieringsordninger raskere.

Forslagsstillerne viser til problemer knyttet til feilmedisinering og mener det kan være hensiktsmessig å iverksette en handlingsplan med konkrete mål og tiltak for å redusere omfanget av dette. De mener at det i en slik handlingsplan bør legges vekt på å styrke samarbeidet med kompetent personell i apotek.

Det framholdes at dagens struktur med vertikal integrasjon mellom grossist- og detaljistledd fører til svak konkurranse i markedet, og forslagsstillerne mener det derfor bør innføres tiltak som stimulerer til økt konkurranse og dermed lavere priser på legemidler.

Det uttales at dagens krav til fullsortiment i grossistleddet bør vurderes avskaffet for å bidra til mer effektive distribusjonsløsninger og etablering av nisjegrossister, men at kravet om fullsortiment i apotek må opprettholdes for å sikre at pasienten fortsatt har god tilgang til nødvendige legemidler.

Det vises til erfaringer med salg av legemidler utenfor apotek. Forslagsstillerne mener det er viktig at denne ordningen videreutvikles, slik at pasientene får bedre tilgang til nødvendige lege.