Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Thomas Breen, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn,
Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil
Hansen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, har som målsetting å legge til rette for en
legemiddelpolitikk som kan bidra til en raskere og bedre tilgang
på legemidler, og som gir et likeverdig tilbud.
Komiteen viser til forslagene
i Representantforslag 146 S (2010–2011), og mener disse vil være
viktige skritt på veien mot en bedre legemiddelpolitikk.
Komiteen er glad for at regjeringen
i fremlegget til statsbudsjett for 2012 foreslår å bevilge penger
til utvidet forhåndsgodkjent refusjon for legemiddelet alendronat
til behandling av benskjørhet.
Komiteen har merket seg at Statens
legemiddelverk har dokumentert god effekt av legemidlet ticagrelor
til behandling av hjerteinfarkt, og at ticagrelor oppfyller kriteriene
for forhåndsgodkjent refusjon. Vurderingene fra Legemiddelverket
om forhåndsgodkjent refusjon for dette legemidlet var klare først
etter at forslaget til statsbudsjett for 2012 var lagt fram.
I likhet med regjeringen er komiteen opptatt
av at at nye og gode legemidler kan tas raskt i bruk, og ticagrelor
gjør at mange pasienter vil kunne få bedre behandling. Saken er
fremmet som et tilleggsnummer til Prop. 1 S (2011–2012), og kostnadene
vil under forutsetning av Stortingets godkjennelse bli dekket av
folketrygden fra 2012.
Komiteen viser til helse- og
omsorgsministerens brev av 5. juli 2011 i forbindelse med representantforslag
146 S (2010–2011) om raskere og bedre tilgang til legemidler.
Som forslagsstillerne skriver innledningsvis,
er det overordnede målet for helsepolitikken å sikre at pasienter
får rask og god helsehjelp når de trenger det. Komiteen er
enig i at alle må sikres et likeverdig tilbud om nødvendige helse-
og omsorgstjenester uavhengig av bosted, sosial bakgrunn og økonomisk
status.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har lagt merke til at regjeringen Stoltenberg har fulgt opp St.meld. nr.
18 (2004–2005) Rett kurs mot riktigere legemiddelbruk. Siden innstillingen
ble vedtatt, er det iverksatt en rekke tiltak som har bidratt til å
redusere og begrense kostnader av legemidler for det offentlige
og den enkelte bruker.
Flertallet har også merket seg
at siden St.meld. nr. 18 (2004–2005) ble lagt fram for Stortinget,
har regjeringen Stoltenberg utført flere tiltak for å effektivisere
refusjonssystemet. En ser bl.a. at flere legemidler eller legemiddelgrupper
er overført fra individuell refusjon til forhåndsgodkjent refusjon.
Flertallet vil vise til at regjeringen
Stoltenberg i Nasjonal helse- og omsorgsplan, Meld. St. 16 (2010–2011),
allerede har foreslått et helhetlig system for innføring og oppfølging
av nye metoder i spesialisthelsetjenesten. Formålet med dette er
å sikre pasientene rask tilgang til nye metoder, ny teknologi og
nye legemidler som er dokumentert virk-ningsfulle og kostnadseffektive.
Flertallet er i likhet med regjeringen
opptatt av at riktig legemiddelbruk i sykehjem skal være et satsingsområde.
Pasientsikkerhetskampanjen «I trygge hender» som ble startet 1. januar
2011 er viktig med tanke på å etablere systemer og rutiner som skal
sikre bedre legemiddelbruk for brukerne.
Flertallet er i likhet med statsråden
opptatt av kvalitet og pasientsikkerhet i helsetjenesten. Flertallet ser
fram til den varslede stortingsmeldingen om kvalitet og pasientsikkerhet
som statsråden har varslet skal komme høsten 2012.
Flertallet foreslår at representantforslaget
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at selv om flere
tiltak er iverksatt, er det fortsatt mange som gjenstår for at målsettingene fra
behandlingen av St.meld. nr. 18 (2004–2005) Rett kurs mot riktigere
legemiddelbruk, jf. Innst. S. nr. 197 (2004–2005), skal være innfridd.
Disse medlemmer vil understreke
at de savner forutsigbarhet i systemet for forhåndsgodkjenning,
og viser til forslaget om at statsbudsjettene bør redegjøre for
hvilke nye legemidler som Statens legemiddelverk anbefaler omfattet
av refusjonsordningen. Disse medlemmer mener det
vil gjøre det lettere for Stortinget å foreta reelle prioriteringer
mellom legemiddeltiltak og andre helsepolitiske prioriteringer om
denne informasjonen forelegges fast som en del av statsbudsjettet.
Disse medlemmer noterer at virkelighetsbeskrivelsen
i representantforslaget og forslagene om å ta inn nye legemidler
i spesialisthelsetjenesten samt kostnadseffektiv bruk av legemidler,
fikk klar støtte fra Legemiddelindustrien under helse- og omsorgskomiteens
høring 20. oktober 2011.
Disse medlemmer merker seg at
regjeringspartiene ikke omtaler at regjeringen ikke har fulgt opp
forslaget om å heve dagens bagatellgrense på 5 mill. kroner per
år, hvilket ville gjort at flere legemidler med relativt lave kostnader kunne
blitt raskere tilgjengelig for pasientene.
Komiteen er opptatt
av at en satsing på kompetanse og kvalitet i helse- og omsorgstjenesten er
et viktig ledd i en strategi for å begrense feilmedisinering. Dyktige
og faglærte ansatte med solid kompetanse vil bidra til en mer presis legemiddelhåndtering,
ikke minst i den kommunale pleie- og omsorgstjenesten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser i denne sammenheng til prioritering av kompetansetiltak
i den kommunale helse- og omsorgstjenesten i disse partiers alternative
statsbudsjetter de senere år.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti merker seg forslaget fra Apotekforeningen
om betinget apotekutlevering av reseptfrie legemidler som kom frem
i høringen 20. oktober 2011. Disse medlemmer viser
til at det i dag er flere legemidler som er reseptbelagte grunnet
særskilt informasjonsbehov knyttet til bruk, selv om det ikke er
øvrige karakteristikker ved legemiddelet som tilsier at det bør
være reseptbelagt. Disse medlemmer ønsker derfor
at det skal vurderes å etablere en ny kategori for denne type legemidler,
slik at de kan selges på apotek uten resept, men ikke i selvvalg,
og at det gjennom apotekene gis den nødvendige informasjon på en
skikkelig måte ved hvert salg.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at regjeringen ikke har sørget for en tilstrekkelig innsats for
å følge opp målsettingene Stortinget har satt for legemiddelpolitikken,
og vil derfor fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
1. I forbindelse med
fremleggelse av statsbudsjettet å redegjøre for hvilke nye legemidler
som Statens legemiddelverk anbefaler omfattet av refusjonsordingene.
2. Fremlegge forslag om en vesentlig heving
av bagatellgrensen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for
2012.
3. Legge frem forslag til et nytt beslutningssystem
som sikrer raskere innføring av nye behandlingstilbud i helsetjenesten,
og et mer likeverdig tilbud til pasienter i hele landet.
4. Fremlegge forslag til en handlingsplan
for å redusere omfanget av feilmedisinering, med konkrete tiltak
i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger. Apotekenes rolle i arbeidet
må omtales spesielt.
5. Vurdere om kravet om fullsortiment i
apotekenes grossistledd bør avskaffes, og fremlegge vurderingen
for Stortinget på egnet måte.
6. Foreslå tiltak for å videreutvikle ordningen med
salg av legemidler utenfor apotek, og fremlegge saken for Stortinget
på egnet måte.
7. Opprette en ny kategori for legemidler
som i dag er reseptbelagte grunnet informasjonshensyn, slik at disse
kan selges utenfor selvvalg i apotek med tilsvarende informasjonsplikt
ved utlevering.»