I denne innstillingen fremmer Stortingets presidentskap:
stortingspresident Dag Terje Andersen, første visepresident Øyvind
Korsberg, andre visepresident Per-Kristian Foss, tredje visepresident Marit
Nybakk, fjerde visepresident Akhtar Chaudhry og femte visepresident
Dagfinn Høybråten, forslag om ny lov om godtgjørelse for
stortingsrepresentanter. Loven vil erstatte lov 30. juni 1954 nr.
11 om godtgjørelse til stortingsrepresentanter. I tillegg til regler
om stortingsrepresentantenes ordinære godtgjørelse og godtgjørelse
under permisjon mv., vil den nye loven også inneholde regler om stortingsrepresentantenes
utgiftsgodtgjørelser ved reiser og fravær fra hjemmet, rett til
feriepenger, samt etterlønnsordninger.
Presidentskapets forslag til
nye regler om representantenes godtgjørelse har sin bakgrunn i arbeidet
med ny pensjonsordning for stortingsrepresentantene. Dette arbeidet
er basert på en utredning av et utvalg nedsatt av Stortingets presidentskap
8. mars 2007 og ledet av fylkesmann Sigbjørn Johnsen (heretter pensjonsutvalget),
som fikk i oppdrag å legge frem forslag til ny pensjonsordning for
bl.a. stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer. Utvalget avga sin
innstilling til Stortingets presidentskap 9. juni 2009, jf. Dokument
nr. 19 (2008–2009). Innstillingen inneholdt ikke bare forslag til
ny pensjonsordning for bl.a. stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer,
men også forslag om nye regler for etterlønn mv. for stortingsrepresentantene,
som det var naturlig å se i sammenheng med pensjonsreglene. I forbindelse
med fremleggelsen av Innst. 83 S (2009–2010) om ny pensjonsordning
for stortingsrepresentantene mv., signaliserte Stortingets presidentskap
at dagens ordninger med etterlønn og ventelønn for stortingsrepresentanter
skulle gjennomgås av Stortinget, og at det var grunn til å tro at
nye regler om dette ville vedtas samtidig med nye pensjonsregler.
Presidentskapet har fulgt opp
dette. Ettersom de gjeldende reglene om stortingsrepresentantenes
godtgjørelse mv. er relativt gamle og modne for revisjon, har presidentskapet tatt sikte
på å gjøre en fullstendig revisjon av hele regelverket om godtgjørelse
til stortingsrepresentantene.
Presidentskapets lovforslag innebærer
også at stortingsrepresentantenes ordning med daglige diettpenger
(også kalt dagpenger) oppheves. Videre strammer man inn etterlønnsordningen
ved representantenes overgang mellom regjering og storting.
Lovforslaget i innstillingen her må ses i sammenheng
med presidentskapets forslag til ny forskrift om
stortingsrepresentantenes godtgjørelse, jf. Innst. 90 S (2011–2012).
Den foreslåtte forskriften vil utfylle bestemmelsene i lovforslaget
i innstillingen her, og vil erstatte de gjeldende bestemmelser om
stortingsrepresentantenes godtgjørelser (bestemmelsene), fastsatt av
Stortinget 10. november 1966 med hjemmel i den gjeldende lov 30. juni
1954 nr. 11 om godtgjørelse til stortingsrepresentanter.
Nedenfor redegjøres det særskilt for presidentskapets forslag
om ny etterlønnsordning, og opphevelse av dagens diettordning (punkt
2 og 3). De øvrige bestemmelsene i presidentskapets forslag
til ny lov er kommentert i punkt 4.
Stortingsrepresentanter som etter nyvalg ikke fortsetter
på Stortinget, får etter dagens regelverk automatisk rett til én
måneds fortsatt godtgjørelse. Dersom representanten ikke oppebærer
lønns- eller næringsinntekt, pensjon eller lignende, kan det søkes
om ytterligere to måneder godtgjørelse, som da skal avkortes mot
andre inntekter. Det er ikke hjemmel for å innvilge etterlønn ut
over disse tre månedene. Lov 12. juni 1981 nr. 61 om pensjonsordning
for stortingsrepresentanter § 7 åpner imidlertid for at tidligere
stortingsrepresentanter som ikke har rett til alderspensjon eller
uførepensjon, kan tilstås ventegodtgjørelse. Slik ventegodtgjørelse
beregnes på bakgrunn av representantens funksjonstid (på samme måte
som alderspensjon), og kan tilstås for maksimalt tre år av gangen.
I praksis har det vært stilt krav om at mottakeren må være aktivt
arbeidssøkende, med månedlig rapportering til presidentskapet. Ventegodtgjørelsen
har også vært avkortet mot andre inntekter. Ordningen er å anse
som en pensjonsytelse, og gir derfor ikke grunnlag for rettigheter
etter folketrygden, f.eks. dagpenger ved arbeidsledighet, når ventegodtgjørelsen
opphører. Ventegodtgjørelsen har heller ikke gitt opptjening i pensjonsordningen
for stortingsrepresentanter.
Pensjonsutvalgets forslag til ny etterlønnsordning
fremgår av Dokument nr. 19 (2008–2009) kap. 7 og 9. Utvalget anbefaler
å etablere en ordning som skal gi et økonomisk sikkerhetsnett ved
avslutning av stortingsvervet, i påvente av nytt arbeid. Utvalget
foreslår å gi fratrådte representanter ubetinget rett til en ytelse
tilsvarende den alminnelige stortingsgodtgjørelsen i en periode
på 3 måneder etter fratredelse (kalt fratredelsesytelse). Deretter
skal det på visse vilkår være mulighet for å få etterlønn i inntil
12 måneder, men med avkorting mot annen inntekt. Etter dette skal
den det gjelder ha rett til dagpenger ved arbeidsløshet på grunnlag
av den mottatte etterlønnen, på lik linje med øvrige arbeidstakere.
Dagens etterlønnsordninger, og stortingsrepresentantenes adgang
til å søke ventegodtgjørelse, foreslås opphevet.
Presidentskapet tilrår
at det innføres etterlønnsordninger som foreslått av pensjonsutvalget,
med mulighet for fratredelsesytelse i 3 måneder, og etterlønn i
12 måneder, men at ytelsene betinger søknad fra representanten. Representantene
skal ikke lenger kunne få utbetalt ytelser fra Stortinget etter
fratreden som stortingsrepresentant hvis de ikke selv mener de har
behov for det og tar initiativ til det. Videre ønsker presidentskapet at
ytelsene skal avkortes mot annen lønns- og næringsinntekt, og at det
knyttes krav om aktiv arbeidssøking eller relevant utdanning i perioden
for etterlønn. Det vises til lovforslaget §§ 8 og 9 om henholdsvis fratredelsesytelse
og etterlønn.
I begge de foreslåtte bestemmelsene er Stortinget
gitt hjemmel til å fastsette nærmere bestemmelser om avkorting mv.
Slike nærmere regler om avkorting og bortfall mv. er tatt inn i forslaget
til ny forskrift om godtgjørelse for stortingsrepresentantene § 9,
jf. Innst. 90 S (2011–2012).
Både fratredelsesytelse og etterlønn skal innberettes
som lønn, og vil således inngå i dagpengegrunnlaget etter folketrygdloven
kap. 4. Tidligere representanter som etter etterlønnsperiodene (3 +
12 måneder) fortsatt står uten arbeid, vil således ha grunnlag for
å søke om ordinære dagpenger under arbeidsløshet.
Presidentskapet er
i utgangspunktet enig i at det videreføres en ordning med tre måneder
fratredelsesytelse med full lønn. Men siden etterlønn er ment å
skulle kompensere for bortfalt inntekt, foreslår presidentskapet –
i motsetning til pensjonsutvalget – å innføre regler om bortfall
og avkorting av fratredelsesytelse dersom man oppebærer inntekt
av arbeid i samme periode. Presidentskapet går derfor
inn for at ny ordning med fratredelsesytelse skal være gjenstand
for avkorting, og at nærmere regler om avkorting fastsettes i forskrift.
Presidentskapet legger opp til
at alle må søke om fratredelsesytelse, også for første måned etter
fratredelse. Ytelsen skal, som i dag, tilsvare størrelsen på alminnelig
godtgjørelse for representantene. Eventuell tilleggsgodtgjørelse
etter § 4 skal ikke gi grunnlag for høyere fratredelsesytelse. Det
samme gjelder for stortingspresidentens forhøyete godtgjørelse etter
lovforslaget § 3 annet ledd. Fratredelsesytelsen vil gi grunnlag
for feriepenger på samme måte som etterlønnsordningen i dag.
Presidentskapet legger til grunn
at fratredelsesytelse ikke skal gi grunnlag for opptjening av pensjon
etter den nye loven om pensjonsordning for stortingsrepresentanter
og regjeringsmedlemmer. Se nærmere begrunnelse for dette i Innst.
97 L (2011–2012) om pensjonsordning for stortingsrepresentanter
og regjeringsmedlemmer. Fratredelsesytelse vil imidlertid gi grunnlag for
opptjening av alminnelige pensjonsrettigheter i folketrygden, på
samme måte som personinntekt ellers.
Når det gjelder vararepresentanter, åpner regelverket
i dag for at vararepresentanter i visse tilfeller kan tilstås etterlønn
i inntil tre måneder, på lik linje med valgte representanter. Ordningen har
vært forbeholdt vararepresentanter som møter fast for regjeringsmedlemmer
eller for representanter som er avgått ved døden (fast møtende vararepresentanter).
I praksis har imidlertid også innkalte vararepresentanter som har møtt
over lengre perioder, f.eks. ved langvarig sykdom eller permisjon,
blitt innvilget etterlønn når særlige forhold har foreligget. Presidentskapet
har i vedtak av 20. november 1997 fastslått at vararepresentanter
som har møtt sammenhengende mindre enn 12 måneder i én valgperiode, som
hovedregel ikke kan tilstås etterlønn utover én måned, mens vararepresentanter
med sammenhengende funksjonstid på minst 12 måneder i én valgperiode,
vil kunne tilstås inntil tre måneder etterlønn. Denne praksisen
foreslås tatt inn i lovforslaget § 8 annet ledd.
Presidentskapet mener at begrepet
«fratredelsesytelse» bør benyttes også for regjeringens etterlønnsordning,
og fremmer dessuten forslag om at regjeringsmedlemmer som er stortingsrepresentanter
ikke skal kunne motta slik ytelse ved overgang fra regjeringen til
Stortinget. Det vises til forslag II i Innst. 90 S (2011–2012).
Etter lov 12. juni 1981 nr. 61 om pensjonsordning
for stortingsrepresentanter § 7, kan det – dersom aldersmessige
eller andre hensyn tilsier det – ytes ventegodtgjørelse til avgåtte
stortingsrepresentanter. Slik ventegodtgjørelse kan innvilges i
høyst tre år om gangen, og kan normalt ikke overstige den alderspensjon
vedkommende representant ville vært berettiget til ut fra sin funksjonstid.
Ventegodtgjørelse gir ikke pensjonsopptjening eller andre rettigheter
i trygdesystemet.
Pensjonsutvalget går inn for å erstatte ventegodtgjørelsen
med en etterlønnsordning som ytes i maksimalt 12 måneder, med krav
om aktiv arbeidssøking i perioden, og avkorting mot eventuelle øvrige
inntekter.
Presidentskapet foreslår
å innføre en etterlønnsperiode på maksimalt 12 måneder som tilsvarer
66 pst. av den til enhver tid gjeldende stortingsgodtgjørelse. Etterlønn
ytes bare etter at perioden med innvilget fratredelsesytelse har løpt
ut. Størrelsen på etterlønnen skal være lik for alle stortingsrepresentanter,
dvs. at eventuelle tilleggsgodtgjørelser eller den forhøyete godtgjørelsen
til stortingspresidenten, ikke skal tas med i grunnlaget for beregning
av etterlønn. Etter presidentskapets mening bør etterlønn bare
kunne tilstås valgte stortingsrepresentanter og fast møtende vararepresentanter,
og ikke innkalte vararepresentanter.
Det foreslås også at Stortinget kan fastsette nærmere
regler for bortfall og avkorting av etterlønn mot øvrig inntekt
som oppebæres i perioden, slik som for fratredelsesytelse. I motsetning
til pensjonsutvalget går presidentskapet også inn
for at det kan gis etterlønn i forbindelse med nødvendig relevant kompetanseheving,
herunder under ny utdanning, og at det kan stilles vilkår om dette. Nærmere
regler om bortfall og avkorting, og krav om aktiv arbeidssøking
eller utdanning, foreslås tatt inn i den nye forskriften, jf. Innst.
90 S (2011–2012).
Presidentskapet vil videre foreslå
at gjeldende krav om meldeplikt og innsending av nødvendig dokumentasjon
på aktiv arbeidssøking videreføres for mottakerne av etterlønn,
slik som etter ventegodtgjørelsesordningen i dag. Hjemmel for nærmere
retningslinjer om dette foreslås tatt inn i den nye forskriften.
Det vises til lovforslaget § 9.
Stortingsrepresentantene har i dag en diettordning
som utbetales for 330 dager i året. Diettordningen for stortingsrepresentantene
er i en del sammenhenger kalt «dagpenger». I innstillingen her benyttes
begrepet diett/diettpenger.
Systemet med diettpenger for stortingsrepresentantene
skriver seg fra 1954. Begrunnelsen for å innføre slik differensiert
godtgjørelse var bl.a. at representanter som hadde sin opprinnelige
bopel og virksomhet utenfor Oslo hadde store ekstrautgifter i forbindelse
med stortingsvervet, ved siden av at de ikke hadde den samme anledning
til å skjøtte sitt yrke utenom Stortinget. Diettordningen ble senest
gjennomgått i 2003, jf. Dokument nr. 17 (2002–2003), hvor det ble konkludert
med at ordningen skulle videreføres.
Representanter som har bosted lenger enn 40
km fra Stortinget, mottar et beløp tilsvarende den alminnelige satsen
for opphold på hybel eller brakke med kokemuligheter, fastsatt i
takseringsreglene fastsatt av Skattedirektoratet 17. desember 2010
(for inntektsåret 2010) § 1-2-2, som er kr 189 per dag, og utgjør
kr 62 379 per år. Representanter som har bosted nærmere enn 40 km
fra Stortinget, får utbetalt en sats tilsvarende fradragssatsen
for merkostnader til ett måltid etter takseringsreglene § 1‑3‑6,
som er kr 81 per dag, og utgjør kr 26 730 per år. Beløpene er gjenstand
for skattetrekk, og det er opp til den enkelte representant å kreve
skattefritak på selvangivelsen for deler av beløpet ut fra opplysninger
om faktisk pendling. De nevnte diettsatsene utbetales automatisk
til alle stortingsrepresentanter; enten lav eller høy sats avhengig
av bosted.
Presidentskapet anser
stortingsrepresentantenes diettordning for å være en særordning som
kan gi uheldige signaler, og som kan oppfattes som om representantene
har «dobbel diett» når de samtidig er på tjenestereiser og mottar diett
i forbindelse med denne. Ettersom den særlige dietten utbetales
uavhengig av faktisk antall døgn borte fra egen bolig, gir ordningen
også utfordringer når det gjelder skattemyndighetenes krav om dokumentasjon
for pendlerreiser. På denne bakgrunn går presidentskapet inn
for å oppheve den gjeldende diettordningen og i stedet innføre en
ordning hvor hver enkelt representant får utbetalt diett etter påkrav,
ut fra faktisk opphold på pendlerbolig. Dette vil tilsvare den ordningen
som gjelder for regjeringsmedlemmene. Hver enkelt representant må
selv kreve å få utbetalt diettsats for de døgn vedkommende oppholder
seg på pendlerbolig.
Diettordningen foreslås fjernet ved at den gjeldende
loven om godtgjørelse til stortingsrepresentanter oppheves fra 1. januar
2012, og med den bestemmelsene om stortingsrepresentantenes godtgjørelser
vedtatt 10. november 1966.
For å kompensere for bortfallet av
diettpengene, som alle stortingsrepresentanter frem til i dag har hatt
som et generelt tillegg til godtgjørelsen, vil presidentskapets
flertall, alle unntatt medlem Akhtar Chaudhry, foreslå at
den alminnelige godtgjørelsen økes tilsvarende den lave diettsatsen,
som i dag er på kr 26 730 per år. Flertallet gjør
oppmerksom på at denne økningen vil være en rent teknisk endring
som etter flertallets mening ikke i seg selv gir grunnlag
for høyere godtgjørelse for andre grupper som får fastsatt sin godtgjørelse
etter nivået på stortingsrepresentantenes godtgjørelse. Det vises
til forslag til vedtak III i Innst. 90 S (2011–2012).
Presidentskapets medlem Akhtar Chaudhry støtter
opphevelsen av den gjeldende diettordningen (dagpengene). En opphevelse
av diettordningen vil bli erstattet med en ordning hvor representantene
vil få kompensert kostutgifter de dagene de er borte fra hjemmet. Dermed
mener dette medlem at en kompensasjon for bortfall
av dagens diettpenger (kr 26 700) vil bli en reell lønnsøkning.
På denne bakgrunn vil dette medlem stemme imot denne
kompensasjonen, jf. dette medlems merknad i Innst.
90 S (2011–2012).
Forslaget § 1 første ledd omtaler hvem loven skal
gjelde for, og annet ledd gir nærmere definisjon av hvem som skal
anses som fast møtende eller innkalte vararepresentanter. Forslaget lovfester
langvarig og fast praksis om at vararepresentanter som møter fast,
dvs. møter for stortingsrepresentanter som er utnevnt til statsråder, statssekretærer
eller politiske rådgivere i regjeringen, eller for stortingsrepresentanter
som er avgått ved døden, skal behandles som alminnelige stortingsrepresentanter
når det gjelder godtgjørelser mv. Som innkalte vararepresentanter
anses alle andre vararepresentanter som møter over en kortere eller
lengre periode.
Presidentskapet foreslår
å videreføre nåværende regelverk og praksis om fastsettelse av stortingsrepresentantenes
godtgjørelse. Forslaget § 2 innebærer en videreføring av den gjeldende
godtgjørelsesloven § 1, men med en presisering av at fastsettelse
av godtgjørelse skjer etter innstilling fra Stortingets lønnskommisjon.
Reglene om lønnskommisjonen er omtalt i Innst. S. nr. 282 (1995–1996)
og er hjemlet i bestemmelser om stortingsrepresentantenes godtgjørelser
§ 1 bokstav a.
I § 2 annet ledd gis presidentskapet hjemmel
for å oppnevne medlemmer til lønnskommisjonen, og til å gi nærmere
bestemmelser om lønnskommisjonens virksomhet. Det er også tatt inn
en regel om at alle medlemmene må være til stede for at lønnskommisjonen
skal være beslutningsdyktig. Disse reglene er en videreføring av
vedtak nr. III i Stortingets vedtak 21. juni 1996, omtalt i Innst.
S nr. 282 (1995–1996).
Bestemmelsen gir nærmere regler om stortingsrepresentantenes
godtgjørelse. I annet ledd er det slått fast at Stortingets president,
som i dag, skal ha samme godtgjørelse som statsministeren.
I § 3 tredje ledd lovfestes godtgjørelsesordningen
for innkalte vararepresentanter, hvoretter de gis godtgjørelse for
de dagene eller den perioden de er innkalt til å gjøre tjeneste.
Dette samsvarer med bestemmelsene § 1 bokstav a siste punktum og
er fulgt i fast og langvarig praksis. I forslaget er det også spesifisert
at vararepresentanten kun vil få full godtgjørelse for reisedagen
hvis reisen til Stortinget varer mer enn seks timer, og påbegynnes
senest kl. 18.00 dagen før første møtedag, slik det i dag er fastsatt
i bestemmelsene § 8 første ledd. Forslaget innebærer at det utøves
et visst skjønn når det gjelder spørsmålet om det var nødvendig
for vararepresentanten å reise hjemmefra før kl. 18.00 dagen før,
fremfor eventuelt å bruke en dag ekstra på hjemreise. Presidentskapet foreslår
at dette videreføres.
I § 3 fjerde ledd foreslås at Stortinget gis
hjemmel for å gi nærmere bestemmelser om at innkalte vararepresentanter
kan gis rett til å beholde godtgjørelsen i perioder der det ikke
er møter i plenum, f.eks. om sommeren. Regler om dette foreslås
i ny forskrift om godtgjørelse for stortingsrepresentanter § 2,
jf. Innst. 90 S (2011–2012).
I § 3 siste ledd foreslås å lovfeste ordningen
med at stortingsrepresentantene utbetales godtgjørelse med 1/12
hver måned. Dette er i dag fastsatt i bestemmelsene § 1 a.
I denne bestemmelsen foreslås det en videreføring
av reglene om tilleggsgodtgjørelser for visepresidentene og komitélederne,
slik dette i dag er fastsatt i bestemmelsene § 2.
Her foreslår presidentskapet å
lovfeste hvilken rett representantene har til å beholde godtgjørelsen
under permisjoner. Regler om dette, er i dag fastsatt i bestemmelsene
§ 5. Presidentskapet foreslår i hovedsak å videreføre
dagens regler. I § 5 fjerde ledd er det imidlertid foreslått å presisere
at det bare kan innvilges godtgjørelse under velferdspermisjoner over
14 dager for en tidsavgrenset periode, og ikke f.eks. «inntil videre»,
selv om permisjonen er innvilget slik.
Regler om dekning av reiseutgifter
er i dag fastsatt i bestemmelsene § 3. Presidentskapet foreslår
at det slås fast i loven at representantene har krav på slik utgiftsdekning,
og at Stortinget gis hjemmel til å fastsette nærmere regler om dette.
Slike regler er foreslått i ny forskrift om godtgjørelse for stortingsrepresentanter
§ 3, jf. Innst. 90 S (2011–2012).
I § 6 annet ledd åpnes det for at representanter kan
be om anvisning av forskudd til dekning av tjenestereiser etter
nærmere regler som fastsettes av Stortinget i forskrift. Forslaget
erstatter bestemmelsen i den gjeldende loven om godtgjørelse til
stortingsrepresentanter § 6. Nærmere regler om dette er foreslått
i ny forskrift om godtgjørelse for stortingsrepresentanter § 8 annet ledd,
jf. Innst. 90 S (2011–2012).
Stortingsrepresentantene har i dag krav på å
få dekket kostnader til én hjemreise per uke, eller to hjemreiser
hvis de har barn i alderen 0 til 19 år, jf. bestemmelsene § 4 og
pkt. 3 i Regler for reisedekning for stortingsrepresentanter, vedtatt
av presidentskapet 11. juni 2009.
Presidentskapet foreslår
at denne ordningen videreføres. I lovforslaget § 7 foreslås det
at Stortinget gis hjemmel til å fastsette nærmere bestemmelser om
dekning av utgifter til pendling, flytting, hjemreiser og andre
særlige utgifter i forbindelse med representantenes fravær fra hjemstedet.
Regler om dette foreslås i ny forskrift om godtgjørelse for stortingsrepresentanter,
jf. Innst. 90 S (2011–2012).
Presidentskapet foreslår
at dagens ordning med etterlønn, fastsatt i bestemmelsene § 6 første
og annet ledd, erstattes av en ny fratredelsesytelse. Forslaget
er nærmere omtalt i punkt 2.3 ovenfor, og det vises til omtalen
der.
I forslagets § 8 annet ledd legger presidentskapet opp
til at den faste og langvarige praksis vedrørende etterlønn til
vararepresentanter kodifiseres i lov. Presidentskapet foreslår
å presisere at det uansett ikke kan innvilges mer enn tre måneder
med fratredelsesytelse i løpet av én og samme valgperiode. For fast
møtende vararepresentanter gjelder i utgangspunktet samme regler
som for stortingsrepresentantene.
Siste ledd åpner for at Stortinget kan gi regler
om bortfall og avkorting av fratredelsesytelsen. Nærmere regler
om dette foreslås i ny forskrift om godtgjørelse for stortingsrepresentanter,
jf. Innst. 90 S (2011–2012).
Presidentskapet foreslår at dagens ordning med ventegodtgjørelse
etter lov om pensjonsordning for stortingsrepresentanter av 12.
juni 1981 nr. 61 § 7 erstattes med en ny etterlønnsordning. Ordningen
er nærmere omtalt i punkt 2.3 ovenfor, og det vises til omtalen
der.
Etterlønn kan bare tilstås umiddelbart etter
at perioden med innvilget fratredelsesytelse har løpt ut. Det kan
altså ikke tilstås etterlønn hvis man etter perioden med fratredelsesytelse,
eller i stedet for dette, f.eks. har hatt inntektsgivende arbeid,
mottatt pensjon e.l.
Presidentskapet går
inn for at dagens regler om feriepenger i bestemmelsene § 6 tredje
og fjerde ledd, videreføres, men at satsene settes lik satsene i
Hovedtariffavtalen i staten pkt. 7.6. Representantene får som hovedregel
beregnet og utbetalt feriepenger først i januar året etter det året
de trer ut av Stortinget.
Satsene i Hovedtariffavtalen er i dag 12 pst. (14,3
pst. for mottakere over 60 år), mens ferielovens sats er 10,2 pst.
(12,5 pst. for mottakere over 60 år). Presidentskapet viser
til at regjeringsmedlemmene får beregnet feriepenger på bakgrunn
av reglene i Hovedtariffavtalen i staten, og mener det gir bedre
samsvar med det som gjelder for sammenliknbare grupper at representantene
har samme feriepengesats som regjeringen og statsansatte.
Grunnlaget for feriepengeberegningen vil være godtgjørelsen
utbetalt i siste kalenderår i valgperioden, inkludert eventuell
fratredelsesytelse etter § 8, på samme måte som etterlønn etter dagens
regler også legges til grunn for feriepengeberegning, jf. bestemmelsene
§ 6 tredje ledd siste punktum. Også eventuelle tilleggsgodtgjørelser
etter § 4 gir grunnlag for feriepenger, da dette må anses å være
en del av arbeidsvederlaget til de representantene som har slike
tillegg.
Presidentskapet går inn for å
videreføre regelen i bestemmelsene § 6 fjerde ledd annet punktum
om at stortingsrepresentanter som ikke fortsetter på Stortinget
etter et valg, men som går inn i regjeringen, ikke får utbetalt
feriepenger av Stortinget, jf. annet ledd.
I § 10 tredje og fjerde ledd omtales innkalte
vararepresentanters rett til feriepenger. Presidentskapet foreslår
at disse utbetales feriepenger på siste ordinære utbetalingsdag
før avbrytelse av Stortingets forhandlinger før sommeren, slik som
vanlige lønnsmottakere får etter ferieloven § 11 nr. 1. Feriepengene
beregnes på grunnlag av godtgjørelsen utbetalt foregående år, jf.
lovforslaget § 10 tredje ledd.
Presidentskapet går likevel inn
for at innkalte vararepresentanter som får beholde godtgjørelsen
etter at Stortinget har avbrutt forhandlingene før sommeren, i medhold
av lovforslaget § 3 fjerde ledd, ikke skal få beregnet og utbetalt
feriepenger, ettersom disse mottar alminnelig stortingsgodtgjørelse
i denne perioden. Disse får utbetalt feriepenger først året etter
fratreden etter regelen i første ledd.
Fast møtende vararepresentanter følger i utgangspunktet
reglene som gjelder for valgte representanter, og omfattes av ordningen
med 1/12 godtgjørelse hver måned. De fast møtende vararepresentantene
får altså normalt utbetalt feriepenger i januar året etter fratredelse
fra Stortinget etter et valg, på bakgrunn av godtgjørelse utbetalt
året før. Etter presidentskapets vurdering bør dette
også gjelde for fast møtende vararepresentanter som trer ut av Stortinget
mellom to valg, dersom de mottar godtgjørelse fra Stortinget om
sommeren. Presidentskapet foreslår at fast møtende
vararepresentanter som trer ut av Stortinget etter 1. juli et år,
først mottar feriepenger i januar året etter, på lik linje med representanter
som trer ut av Stortinget etter et valg. Dette foreslås presisert
i § 10 første ledd tredje punktum. Fast møtende vararepresentanter
som trer ut av Stortinget før sommeren et år, dvs. mellom 1. januar
og 30. juni, bør etter presidentskapets mening få
utbetalt feriepenger før sommeren det året, basert på godtgjørelsen
utbetalt i foregående kalenderår, på lik linje med innkalte vararepresentanter
som ikke får godtgjørelse om sommeren, jf. forslag til presisering
av dette i § 10 tredje ledd tredje punktum.
I lovforslaget § 10 femte ledd er Stortinget
gitt hjemmel for å fastsette nærmere bestemmelser om beregning og
utbetaling av feriepenger.
Presidentskapet går
inn for å videreføre gjeldende regler fastsatt i bestemmelsene § 7
og den gjeldende godtgjørelsesloven § 4. Dersom en stortingsrepresentant
eller fast møtende vararepresentant dør i løpet av valgperioden,
skal de etterlatte utbetales representantens godtgjørelse for hele
dødsmåneden og de påfølgende tre måneder. I tillegg dekkes nødvendige
utgifter i forbindelse med representantens begravelse.
For en innkalt vararepresentant som dør under reise
til eller fra Stortinget eller i perioden vedkommende er innkalt
for, dekkes nødvendige utgifter i forbindelse med vararepresentantens begravelse.
Loven trer i kraft 1. januar 2012. Fra samme
tid oppheves lov 30. juni 1954 nr. 11 om godtgjørelse til stortingsrepresentanter.
Bestemmelser gitt i medhold av den loven vil da også oppheves. Den
nye forskriften til utfylling av den nye loven, som er foreslått
formelt vedtatt med hjemmel i lov 30. juni 1954 nr. 11 om godtgjørelse
til stortingsrepresentanter § 1 (jf. Innst. 90 S (2011–2012)), skal
imidlertid videreføres under den nye stortingsgodtgjørelseloven,
jf. lovforslaget § 12 tredje ledd.
Presidentskapet viser
til merknadene ovenfor og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om godtgjørelse for stortingsrepresentanter
(stortingsgodtgjørelsesloven)
§ 1 Virkeområde og definisjoner
Bestemmelsene i loven her gjelder for valgte stortingsrepresentanter
og for fast møtende og innkalte vararepresentanter, med mindre det
er fastsatt noe annet.
Som fast møtende regnes vararepresentanter som møter for
stortingsrepresentanter som er utnevnt til statsråder, statssekretærer
eller politiske rådgivere i regjeringen, eller for stortingsrepresentanter
som er avgått ved døden. Øvrige vararepresentanter betegnes i loven
her som innkalte.
§ 2 Stortingets lønnskommisjon
Den godtgjørelsen som i henhold til Grunnloven § 65 tilkommer
stortingsrepresentanter og faste og innkalte vararepresentanter,
fastsettes av Stortinget etter innstilling fra Stortingets lønnskommisjon,
etter reglene fastsatt i eller i medhold av loven her.
Stortingets presidentskap oppnevner leder og to andre medlemmer
til Stortingets lønnskommisjon, med en funksjonstid på fire år.
Stortingets lønnskommisjon er beslutningsdyktig når alle medlemmer
er til stede. Stortingets presidentskap kan fastsette nærmere regler
om lønnskommisjonens virksomhet.
§ 3 Stortingsrepresentantenes
godtgjørelse
Det fastsettes samme godtgjørelse til alle stortingsrepresentanter,
med de unntak som fremgår av loven her. Godtgjørelsen fastsettes
som et årlig beløp.
Stortingets president tilkommer samme godtgjørelse som
statsministeren.
Innkalte vararepresentanter tilkommer samme godtgjørelse
som stortingsrepresentantene, for de dagene eller den perioden de
er innkalt til å møte. Innkalte vararepresentanter tilkommer i tillegg
godtgjørelse for hver dag eller del av dag på mer enn seks timer
som er nødvendig for reise til og fra Stortinget, og som faller
utenom de dagene representanten møter i Stortinget.
Stortinget kan gi nærmere bestemmelser om at vararepresentanter
kan gis rett til å beholde godtgjørelsen i perioder ut over det
som følger av tredje ledd.
For valgte stortingsrepresentanter og fast møtende vararepresentanter
utbetales den årlige godtgjørelsen med 1/12 hver måned. Innkalte
vararepresentanters opptjente godtgjørelse utbetales månedlig.
§ 4 Tilleggsgodtgjørelse
Stortingets første visepresident tilkommer en tilleggsgodtgjørelse
på 14 prosent av den årlige godtgjørelsen etter § 3 første ledd.
De øvrige visepresidentene tilkommer en tilleggsgodtgjørelse på
7 prosent av den årlige godtgjørelsen etter § 3 første ledd.
Lederne for Stortingets fagkomiteer tilkommer en tilleggsgodtgjørelse
på 7 prosent av den årlige godtgjørelsen etter § 3 første ledd.
Den som fungerer som komitéleder ut over fem dager når komitélederen
har permisjon fra Stortinget, tilkommer tilsvarende tilleggsgodtgjørelse
som komitélederen for den tid fungeringen varer.
§ 5 Godtgjørelse under permisjoner
Under permisjon fra Stortinget beholder representantene
godtgjørelsen i inntil 14 dager, med mindre de meddeler at de gir
avkall på slik godtgjørelse.
Under svangerskapspermisjon, omsorgspermisjon, fødselspermisjon,
foreldrepermisjon og permisjon ved barns og barnepassers sykdom
har representantene rett til å beholde godtgjørelsen etter tilsvarende
regler som for tilsatte i staten etter arbeidsmiljøloven kapittel
12, folketrygdloven kapittel 14 og reglene i Hovedtariffavtalen
i staten om permisjon med lønn ved svangerskap, fødsel, adopsjon,
amming og barns og barnepasseres sykdom. Dette gjelder også for
innkalte vararepresentanter for den perioden de er innkalt til å
gjøre tjeneste, jf. § 3 tredje ledd første punktum i loven her.
Stortingets presidentskap kan etter søknad beslutte at
en representant skal beholde godtgjørelsen ut over 14 dager i følgende
tilfeller:
a) Ved permisjon på grunn av representantens
sykdom eller skade.
b) Ved permisjon til deltakelse på reise som medlem av delegasjon
oppnevnt av Stortinget eller Stortingets presidentskap.
c) Ved permisjon for å delta i møter eller utføre andre
oppdrag etter oppnevning av Kongen, Stortinget eller et departement.
Ved permisjoner innvilget av velferdsgrunner kan Stortingets
presidentskap i særlige tilfeller etter begrunnet søknad beslutte
at godtgjørelsen skal beholdes helt eller delvis i en tidsavgrenset
periode ut over 14 dager.
Ved søknad om permisjon på grunn av sykdom må sykemelding
fremlegges sammen med permisjonssøknaden eller snarest mulig etter
at permisjon er innvilget. Dersom dette ikke etterkommes, kan Stortingets
presidentskap bestemme at representantens godtgjørelse skal falle
bort for den resterende del av permisjonen.
§ 6 Dekning av reiseutgifter
mv. på tjenestereiser
Representanter som foretar reiser i sammenheng med utøvelsen
av stortingsvervet, innenlands og utenlands, får dekket sine reiseutgifter
etter nærmere bestemmelser fastsatt av Stortinget.
Representanter kan be om anvisning av forskudd til dekning
av tjenestereiser etter nærmere bestemmelser fastsatt av Stortinget.
§ 7 Dekning av andre utgifter
i forbindelse med
fravær fra hjemstedet
Stortinget kan gi nærmere regler om dekning av utgifter
til pendling, flytting, hjemreiser og andre særlige utgifter i forbindelse
med representantenes fravær fra hjemstedet.
§ 8 Fratredelsesytelse
Stortingsrepresentanter og fast møtende vararepresentanter
som etter valg ikke fortsetter på Stortinget, kan etter søknad til
presidentskapet tilstås fratredelsesytelse tilsvarende månedlig
godtgjørelse etter § 3 første ledd, for inntil tre måneder. Tilleggsgodtgjørelse
etter § 4, eller forhøyet godtgjørelse til stortingspresidenten
etter § 3 annet ledd, inngår ikke i grunnlaget for fratredelsesytelse.
Reglene i leddet her gjelder tilsvarende for fast møtende vararepresentanter
som trer ut av Stortinget i løpet av valgperioden.
Stortingets presidentskap kan etter søknad beslutte at
innkalte vararepresentanter som har møtt sammenhengende i minst
12 måneder i én valgperiode, skal tilstås fratredelsesytelse etter
første ledd. I særlige tilfeller kan presidentskapet etter søknad
beslutte at innkalt vararepresentant skal tilstås fratredelsesytelse
i inntil én måned også ved kortere møtetid.
Fratredelsesytelse kan ikke innvilges for mer enn til sammen
tre måneder i løpet av én og samme valgperiode.
Fratredelsesytelsen kan bortfalle eller avkortes mot annen
inntekt. Stortinget kan fastsette nærmere regler om dette.
§ 9 Etterlønn
Stortingsrepresentanter og faste vararepresentanter som
etter valg ikke fortsetter på Stortinget, kan etter søknad til presidentskapet
tilstås etterlønn for inntil tolv måneder etter opphør av innvilget
fratredelsesytelse. Etterlønnen utgjør 66 prosent av stortingsrepresentantenes
godtgjørelse etter § 3 første ledd. Tilleggsgodtgjørelse etter § 4,
eller forhøyet godtgjørelse til stortingspresidenten etter § 3 annet
ledd, inngår ikke i grunnlaget for etterlønn.
Etterlønnen kan bortfalle eller avkortes mot annen inntekt.
Stortinget kan fastsette nærmere regler for dette. Stortinget kan
også fastsette vilkår om aktiv arbeidssøking og utdannelse i etterlønnsperioden.
§ 10 Feriepenger
Stortingsrepresentanter som etter valg ikke fortsetter
på Stortinget, utbetales i januar året deretter feriepenger etter
satsene fastsatt i Hovedtariffavtalen i staten. Feriepengegrunnlaget
beregnes på grunnlag av godtgjørelsen utbetalt i siste kalenderår
i valgperioden, inkludert eventuell fratredelsesytelse etter § 8
i loven her. Leddet her gjelder tilsvarende for fast møtende vararepresentanter
som trer ut av Stortinget mellom 1. juli og 31. desember.
Første ledd gjelder ikke for stortingsrepresentanter som
trer inn i regjeringen.
Innkalte vararepresentanter får siste ordinære utbetalingsdag
før avbrytelse av Stortingets forhandlinger i juni, utbetalt feriepenger
etter satsene fastsatt i Hovedtariffavtalen i staten. Feriepengegrunnlaget beregnes
på grunnlag av godtgjørelsen utbetalt i foregående kalenderår. Leddet
her gjelder tilsvarende for fast møtende vararepresentanter som
trer ut av Stortinget mellom 1. januar og 30. juni.
Feriepenger utbetales likevel ikke til innkalte vararepresentanter
som etter beslutning av Stortingets presidentskap beholder godtgjørelsen
i perioden etter at Stortinget har avsluttet forhandlingene i juni.
Disse får beregnet feriepenger etter første ledd, med utbetaling
i januar året etter fratredelse som vararepresentant.
Stortinget kan gi nærmere bestemmelser om beregning og
utbetaling av feriepenger.
§ 11 Ytelser i forbindelse
med representanters dødsfall i løpet av valgperioden
Hvis en stortingsrepresentant eller fast møtende vararepresentant
dør i løpet av valgperioden, skal de etterlatte utbetales representantens
godtgjørelse for hele dødsmåneden samt de tre påfølgende månedene. I
tillegg dekkes nødvendige utgifter i forbindelse med representantens
begravelse.
Hvis en innkalt vararepresentant dør under reise til eller
fra Stortinget eller i perioden vedkommende er innkalt for, dekkes
nødvendige utgifter i forbindelse med vararepresentantens begravelse.
§ 12 Ikrafttredelse og overgangsregler
Loven trer i kraft 1. januar 2012.
Fra samme tid oppheves lov 30. juni 1954 nr. 11 om godtgjørelse
til stortingsrepresentanter.
Forskrift om godtgjørelse for stortingsrepresentanter,
vedtatt 8. desember 2011 med hjemmel i lov 30. juni 1954 nr. 11
om godtgjørelse til stortingsrepresentanter § 1, skal fortsatt gjelde
etter at loven her har trådt i kraft.
Oslo, i Stortingets presidentskap, den 5. desember 2011
Dag Terje Andersen |
Øyvind Korsberg |
Per-Kristian Foss |
Marit Nybakk |
Akhtar Chaudhry |
Dagfinn Høybråten |