I forbindelse med Fiskeri- og kystdepartementets
ønske om å fastsette særskilte krav til akvakulturrelatert virksomhet
i Hardangerfjorden, sendte departementet forslag til ny forskrift
om Hardangerfjorden ut på høring 18. august 2009. Innen høringsfristens
utløp 18. november 2009 kom det inn 53 høringsuttalelser. Departementet sendte
ut nytt høringsnotat 16. februar 2011. I forbindelse med denne høringsrunden
kom det inn 54 høringsuttalelser.
Departementet foreslår at forskriften skal tre
i kraft 1. januar 2013 slik at næringen får tid til å tilpasse virksomheten
sin.
I forslag til forskrift foreslås det å ikke
tillate ny-etablering eller utvidelse av lokaliteter i Hardangerfjorden.
Formålet med forslaget er å stanse videre oppbygging av produksjonskapasitet
innenfor virkeområdet til forskriften.
I forslaget til forskrift foreslår departementet
at summen av konsesjoner på selskapsnivå fra 1. oktober 2013 ikke
skal overstige 50 000 tonn MTB (maksimal tillatte biomasse). Dette
vil innebære en reduksjon på ca. 20 000 tonn MTB i forhold til tildelt
produksjonskapasitet i fjordsystemet.
Reduksjon i MTB kan ifølge departementet medføre
at noen virksomheter blir nødt til å flytte eller redusere hele
eller deler av virksomheten sin. Ifølge departementet vil ikke staten
ha erstatningsansvar i en slik situasjon da rådighetsinnskrenkninger
ikke er erstatningsbetingede. Departementet finner det ikke riktig
at det offentlige skal dekke kostnader med tiltak direkte knyttet
til oppdrettsnæringen for å sikre naturmangfoldet, jf. lov 19. juni
2009 nr. 100 om forvaltning av naturens mangfold (naturmangfoldloven)
§ 11. I utgangspunktet må den næringsdrivende selv ta risikoen for
endrede rammevilkår som følge av vedtak om reduksjon i MTB på selskapsnivå.
Tiltakene i forskriften vil ifølge departementet på
kort sikt medføre økte utgifter og byrder for oppdretterne. Departementet
mener at oppdrettsnæringen totalt sett over tid likevel vil tjene på
de foreslåtte tiltakene. Tiltakene vil føre til bedre sykdomsstatus
og bedre felles håndtering av driften innen de smittehygieniske
fellesområdene.
Forslagsstillerne har merket seg at flere sentrale organisasjoner,
berørte næringsaktører og berørte kommuner har forutsatt i sine
høringsuttalelser at det må foretas en konsekvensutredning av Hardangerfjordforskriftens
virkninger, herunder blant annet miljømessige, fiskehelsemessige
og økonomiske konsekvenser for bedriftene, lokalsamfunnene, kommunene, sysselsettingen
og den øvrige verdiskapingen i det berørte området. Det er viktig
at alle følger lojalt opp når det settes i gang med avlusing av anleggene
i fjorden. Det er viktig med koordinerte og effektive aksjoner slik
at ikke noen påfører andre byrder grunnet manglende vilje til samarbeid.
Dette vil bare kunne medføre økt negativt fokus på næringen som
vil kunne medføre enda strengere tiltak til regulering av virksomheten
i denne fjorden som har et relativt stort omfang hva gjelder oppdrettsanlegg.
Forslagsstillerne mener det vil være uforsvarlig å
gå videre med saken før en konsekvensutredning foreligger. For det
første vil forskriften være med på å svekke konkurranseevnen til
landets havbruksnæring og på lang sikt redusere næringens finansielle
evne til å iverksette de nødvendige tiltak for å sikre en bærekraftig
og langsiktig næring. For det annet vil en konsekvensutredning i
større grad kunne sikre at de foreslåtte tiltakene vil gi ønsket
effekt.
Forslagsstillerne fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen om ikke å iverksette den
omtalte Hardangerforskriften før man har foretatt en konsekvensutredning
som tar for seg både de miljømessige, veterinære og økonomiske konsekvenser
dette vil kunne medføre både samfunnsmessig og bransjemessig. Stortinget
ber videre om at dersom man etter at disse utredninger har funnet
sted, likevel velger å sette i verk så omfattende tiltak som skissert
i høringsnotat fra departementet vedrørende Hardangerforskriften,
skal dette forelegges Stortinget før ikrafttredelse.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Dokument
8:26 S (2011–2012) Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Harald T. Nesvik, Per Roar Bredvold, Torgeir Trældal, Arne Sortevik,
Ketil Solvik-Olsen og Oskar J. Grimstad om utsettelse av forskrift
om særskilte krav til akvakulturrelatert virksomhet i Hardangerfjorden.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til statsrådens brev datert 5. desember 2011 hvor det står
følgende:
«Hardangerfjorden er ett av de mest oppdrettsintensive
områdene i Norge, og næringen i distriktet bidrar til sysselsetting,
næringsutvikling og verdiskaping. Samtidig står en i Hardangerfjorden
overfor flere miljømessige utfordringer, som rømming og lus. Det
er faglig enighet om at den totale mengde oppdrettsfisk (biomasse)
som står i sjøen i Hardangerfjorden er en sentral påvirkningsfaktor.
Myndighet til å fastsette forskrifter som forvalter de
aktuelle hensyn, som Hardangerfjordforskriften vil ivareta, er nedfelt
i akvakulturloven og matloven. Jeg er innforstått med at regulering av
biomassen i Hardangerfjorden vil kunne få konsekvenser, både av
samfunns- og næringsmessig karakter. Jeg vil imidlertid understreke
at havbruksnæringen og villfiskinteresser må kunne leve side om
side – også i Hardangerfjorden.
Prosessen med å
finne en hensiktsmessig og rettferdig måte å begrense den til enhver
tid stående biomassen i Hardangerfjorden til 50 000 tonn, har vært
tidkrevende.
Gjennom to høringsrunder, flere møter
med næringen, miljøinteresser og lokale politikere, samt departementets
egne undersøkelser, har en rekke hensyn blitt vel belyst. Blant
annet på bakgrunn av disse innspillene, arbeider departementet med
et revidert forslag til Hardangerfjordforskrift. Forslaget vil
bli sendt på ny høring, og jeg vil ta meg tid til å vurdere ny kunnskap
som ev. kommer frem i næringens egen konsekvensanalyse, før det
fattes en endelig beslutning i saken.»
Flertallet vil videre vise
til ansvarsforholdet mellom Stortinget og regjeringen knyttet til myndighet
til å utarbeide forskrifter i tilknytning til det lovverk Stortinget
beslutter.
Flertallet foreslår at forslaget
avvises.
Komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser
til at både økonomisk og økologisk bærekraftig forvaltning hviler
på et fundament av kunnskap. Manglende åpenhet og det at man overser
kunnskapshull skaper ofte stor frustrasjon for næringsdrivende,
og kan være med på å vanskeliggjøre bærekraftig utøvelse av næring.
Disse medlemmer er derfor vel
tilfredse med at statsråden i sitt tilsvar av 5. desember 2011 (vedlagt),
og som svar på den usikkerhet og turbulens som har vært skapt, varsler
at prosessen stopper opp, og at det skal sendes ut en ny forskrift
på høring. Disse medlemmer er også tilfredse med
at næringen selv har tatt initiativ til en egen konsekvensutredning.
Denne vil gi påfyll av nødvendig kunnskap slik at departementet
bedre kan ta en faktabasert avgjørelse i saken. Disse medlemmer vil
gjerne gi ros til statsråden som snur i saken, og som på bakgrunn av
innspill fra næringen, miljøinteresser og lokale politikere, utarbeider
et revidert forslag til Hardangerforskrift. Disse medlemmer mener,
som statsråden, at det er særdeles viktig også å vurdere ny kunnskap
som eventuelt kommer frem i næringens egen konsekvensanalyse, før statsråden
fatter en endelig beslutning i saken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre foreslår på denne bakgrunn at forslaget vedlegges
protokollen.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:26 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Per Roar Bredvold,
Torgeir Trældal, Arne Sortevik, Ketil Solvik-Olsen og Oskar J. Grimstad
om utsettelse av forskrift om særskilte krav til akvakulturrelatert
virksomhet i Hardangerfjorden – bifalles ikke.
Jeg viser til brev datert 24. november 2011
fra Stortingets næringskomité, hvor det bes om en vurdering av ovennevnte
dokument. I dokumentet fremmes følgende forslag:
”Stortinget ber regjeringen om å ikke iverksette den
omtalte Hardangerfjordforskriften før man har foretatt en konsekvensutredning
som tar for seg både de miljømessige, veterinære og økonomiske konsekvenser
dette vil kunne medføre både samfunnsmessig og bransjemessig. Stortinget
ber videre om at dersom man etter disse utredninger finner sted,
likevel velger å sette i verk så omfattende tiltak som skissert
i høringsnotat fra departementet vedrørende Hardangerfjordforskriften,
så skal dette forelegges Stortinget før ikrafttredelse.”
Hardangerfjorden er ett av de mest oppdrettsintensive
områdene i Norge, og næringen i distriktet bidrar til sysselsetting,
næringsutvikling og verdiskaping. Samtidig står en i Hardangerfjorden
overfor flere miljømessige utfordringer, som rømming og lus. Det
er faglig enighet om at den totale mengde oppdrettsfisk (biomasse)
som står i sjøen i Hardangerfjorden er en sentral påvirkningsfaktor.
Myndighet til å fastsette forskrifter som forvalter de
aktuelle hensyn, som Hardangerfjordforskriften vil ivareta, er nedfelt
i akvakulturloven og matloven. Jeg er innforstått med at regulering av
biomassen i Hardangerfjorden vil kunne få konsekvenser, både av
samfunns- og næringsmessig karakter. Jeg vil imidlertid understreke
at havbruksnæringen og villfiskinteresser må kunne leve side om
side – også i Hardangerfjorden.
Prosessen med å finne en hensiktsmessig og rettferdig
måte å begrense den til enhver tid stående biomassen i Hardangerfjorden
til 50 000 tonn, har vært tidkrevende.
Gjennom to høringsrunder, flere møter med næringen,
miljøinteresser og lokale politikere, samt departementets egne undersøkelser,
har en rekke hensyn blitt vel belyst. Blant annet på bakgrunn av
disse innspillene, arbeider departementet med et revidert forslag
til Hardangerfjordforskrift. Forslaget vil bli sendt på ny høring,
og jeg vil ta meg tid til å vurdere ny kunnskap som ev. kommer frem
i næringens egen konsekvensanalyse, før det fattes en endelig beslutning
i saken.
Jeg viser for øvrig til mitt svar på skriftlig spørsmål
nr. 204 fra stortingsrepresentant Frank Bakke-Jensen datert 14. november
2011.
Oslo, i næringskomiteen, den 31. januar 2012
Terje Aasland |
Frank Bakke-Jensen |
leder |
ordfører |