Norge har hatt et samarbeid med Russland innenfor
miljøvern og atomsikkerhet over mange år, og i perioden 1995–2010
har Stortinget bevilget om lag 1,5 mrd. kroner over regjeringens handlingsplan
for atomsaker. Opphugging av reaktordrevne ubåter og sikring av
fyrlykter langs Kolahalvøya har vært blant de viktigste satsningsområdene.
Riksrevisjonens undersøkelse om strålingssikkerhet
og beskyttelse av miljøet mot forurensning fra radioaktive kilder
i Nordvest-Russland, Dokument 3:9 (2009–2010), ble oversendt Stortinget
11. mai 2010. Undersøkelsen ble gjennomført som en parallellrevisjon
med den russiske riksrevisjonen og viste at tiltakene over atomhandlingsplanen
i all hovedsak var gjennomført som planlagt. Tiltakene finansiert
med midler fra Norge har bidratt til å redusere risikoen for ulykker,
radioaktiv forurensning og at radioaktive kilder skal komme på avveier.
Undersøkelsen viste imidlertid at Utenriksdepartementet ikke hadde
etablert tilstrekkelig kontroll med at bevilgede midler ble benyttet
effektivt og i tråd med Stortingets forutsetninger. Det ble i tillegg
påvist mangler i økonomistyringen, blant annet ved at man utover
bruken av milepælsutbetalinger i liten grad fulgte opp økonomistyringen
underveis i prosjektforløpet. Undersøkelsen viste også at departementet
i liten grad fulgte opp regnskap og revisorrapporter etter at prosjektene
var avsluttet.
På bakgrunn av svakhetene påvist i Riksrevisjonens
Dokument 3:9 (2009–2010) ble Riksrevisjonen og den russiske riksrevisjonen
enige om å videreføre samarbeidet ved å revidere økonomistyringen
i utvalgte prosjekter for sikring av radioaktivt avfall og brukt
kjernebrensel i Nordvest-Russland. Målet med denne revisjonen har
derfor vært å kontrollere hvorvidt midler bevilget til to utvalgte
prosjekter for opprydding og sikring av radioaktive kilder i Nordvest-Russland
er benyttet effektivt, og om det i disse prosjektene var implementert
et system for intern kontroll for bruken av midlene.
Prosjektene ble valgt ut på bakgrunn av bevilgningens
størrelse og at de var avsluttet. Måloppnåelsen i de to prosjektene
ble ikke vurdert i undersøkelsen.
Undersøkelsen har omfattet følgende problemstillinger:
1. Er det etablert et
tilfredsstillende system for økonomistyring i de utvalgte prosjektene
i Nordvest-Russland?
a) Er
økonomistyringen i prosjektet for opphugging av ubåt 609 tilfredsstillende?
b) Er økonomistyringen i prosjektet for
sikring av fyrlykter langs kysten av Murmansk og Arkhangelsk fylker
og Nenets autonome område tilfredsstillende?
2. I hvilken grad er det etablert et system
for intern kontroll for bruken av norske midler til de utvalgte
prosjektene i Nordvest-Russland?
a) I
hvilken grad har Utenriksdepartementet sikret at et system for intern
kontroll i prosjektene for opphugging av ubåt 609 og sikring av fyrlykter
er implementert?
b) I hvilken grad har norsk prosjektleder
implementert et system for intern kontroll i prosjektene for opphugging
av ubåt 609 og sikring av fyrlykter?
c) I hvilken grad har russisk forvaltning/russiske prosjektledere
implementert et system for intern kontroll i prosjektene for opphugging
av ubåt 609 og sikring av fyrlykter?
Det er innhentet data primært for perioden 2005–2011.
For å belyse økonomistyringen i prosjektene og systemet for intern
kontroll hos norske prosjektledere, er økonomirapporter, kontrakter og
styringsdokumenter analysert. I tillegg er det gjennomført intervju
av Utenriksdepartementet og Fylkesmannen i Finnmark. Dokumentet
gjør nærmere rede for datainnhentingen.
Prosjektgruppene fra Riksrevisjonen og den russiske
riksrevisjonen utarbeidet en felles plan for undersøkelsen. Videre
utarbeidet prosjektgruppene problemstillinger og metode i fellesskap. Den
norske og den russiske riksrevisjonen har gjennomført felles intervju
av russiske kontraktsparter og underleverandører.
De to revisjonsrapportene er utarbeidet av de
to lands riksrevisjoner hver for seg og på selvstendig grunnlag.
På basis av de to undersøkelsene er det utarbeidet et felles memorandum
med resultater fra de respektive undersøkelsene og felles vurderinger.
Memorandumet ble undertegnet 1. september 2011 av de to lands riksrevisorer. Den
russiske rapporten er sendt til Føderasjonsrådet i Russland.
I perioden 2006 til og med 2009 finansierte Utenriksdepartementet
opphuggingen av fem utrangerte ubåter. De utrangerte reaktordrevne ubåtene
i Nordvest-Russland representerte både et miljøproblem og en generell
risiko for at kjernefysisk materiale som kan brukes til å produsere
våpen, kunne komme på avveier. I mars 2006 inngikk det norske selskapet
Storvik & Co. AS en fastpriskontrakt med Nerpa verft om opphugging
av Viktor I-klasse atomubåt 609, på oppdrag fra Utenriksdepartementet.
Opphuggingen av ubåt 609 ble gjennomført i løpet av 2006 og 2007.
Selve opphuggingen ble hovedsakelig utført ved Nerpa verft, mens
en rekke underleverandører ble benyttet til blant annet transport
og sikring av kjernefysisk materiale.
I perioden 1997 til 2009 finansierte Utenriksdepartementet
fjerning av 180 radioaktive batterier og plassering av solcellepaneler
i fyrlykter langs kysten av Murmansk og Arkhangelsk fylker og Nenets
autonome område. Fylkesmannen i Finnmark var norsk prosjektleder
og inngikk i perioden 2005–2008 ni kontrakter med Murmansk fylkesadministrasjon
som russisk kontraktspart. I noen av kontraktene inngår også Majak
gjenvinningsanlegg og Det russiske instituttet for teknisk fysikk
og automatisering (VNIITFA) som kontraktspart, sammen med Murmansk
fylkesadministrasjon. Murmansk fylkesadministrasjon har forvaltet
midlene gjennom kontrakter med ulike underleverandører.
Revisjonskriteriene som er lagt til grunn for
undersøkelsene, er utledet fra stortingsproposisjoner og -meldinger,
regjeringens handlingsplan for atomsaker, retningslinjene for tilskudd
fra handlingsplanen for atomsaker (per 25. februar 2005 og per 9. mars
2009), Bevilgningsreglementet og Reglement for økonomistyring i
staten, med tilhørende bestemmelser.
Utenriksdepartementet opplyser i svarbrev til
utkast til rapporten at rapporten på en god måte belyser de forvaltningsmessige
rammene til de to utvalgte prosjektene, fyrlyktsamarbeidet i Nordvest-Russland
(2005–2009) og opphugging av ubåt 609 (2005–2007). Rapporten peker
også på de utfordringene som departementet står overfor.
Utenriksdepartementet påpeker videre at Riksrevisjonens
rapport som ble behandlet i Stortinget i november 2010, Dokument
3:9 (2009–2010) Riksrevisjonens undersøkelse om strålingssikkerhet
og beskyttelse av miljøet mot forurensning fra radioaktive kilder
i Nordvest-Russland, har ført til at Utenriksdepartementet allerede
har igangsatt tiltak for ytterligere å sikre en mest mulig effektiv
utnyttelse av de midlene Stortinget bevilger til atomsikkerhetsarbeidet.
Utenriksdepartementet har et ansvar for å følge opp
at norske prosjektledere har etablert systemer og rutiner som sikrer
at forvaltningen av tilskuddsmidlene er effektiv og i samsvar med lover
og regler. Dette framgår av Bestemmelser om økonomistyring i staten
som sier at departementet skal sikre seg at alle virksomheter har tilfredsstillende
intern kontroll slik at fastsatte mål og resultatkrav realiseres,
ressursbruken er effektiv og virksomheten drives i samsvar med gjeldende
lover og regler.
Fram til 2009 hadde ikke Utenriksdepartementet rutiner
for å følge opp om norske prosjektledere hadde etablert et system
for intern kontroll av prosjektmidlene. Dette framgikk av Dokument 3:9
(2009–2010) Riksrevisjonens undersøkelse om strålingssikkerhet og
beskyttelse av miljøet mot forurensning fra radioaktive kilder i
Nordvest-Russland. Utenriksdepartementet har siden dette iverksatt
flere nye tiltak for å bedre departementets system og rutiner for
tilskuddsforvaltning. Disse tiltakene omfatter nye håndbøker for håndtering
av tilskuddsforvaltningen (2009), nytt ordensregelverk for tilskuddsforvaltningen (2010)
og nye retningslinjer for håndtering av mistanke om økonomiske misligheter
(2011). I tillegg til disse tiltakene knyttet til tilskuddsforvaltningen
generelt, er det også foretatt en revisjon av retningslinjene for
støtte til nordområdetiltak og prosjektarbeid med Russland.
Siden 2009 har Utenriksdepartementet stilt krav gjennom
tildelingsbrev om at norske prosjektledere skal innrette sin virksomhet
på en slik måte at korrupsjon, misbruk av midler og uregelmessigheter
kan motvirkes. Utenriksdepartementet ønsker å bli orientert om vesentlige avvik.
Det blir ikke stilt krav om å rapportere om hvordan prosjektleder
innretter sin virksomhet i henhold til de nye kravene. Det blir
i rapporten derfor stilt spørsmål om tiltakene er tilstrekkelige
for å sikre at ressursbruken er effektiv.
Av rapporten framgår det at Utenriksdepartementet
vurderer oppmerksomheten om behovet for god økonomistyring og korrupsjonsforebyggende
tiltak som større enn tidligere. Det er også økt praksis for å ta
opp dette temaet i møter med russisk forvaltning. I tillegg blir
det i større grad enn tidligere stilt krav i tildelingsbrevet om å
følge opp de ulike fasene i et prosjekt.
I perioden 2005–2009 mottok Murmansk fylkesadministrasjon
over 148 mill. kroner til gjennomføring av fyrlyktprosjektene. Den
russiske riksrevisjonens rapport viser at russiske kontraktsparter
manglet systemer for intern kontroll for midler gitt som bistand
fra andre land. Regnskapssystemet hos fylkesadministrasjonen i Murmansk
mangler et system for å registrere og følge opp bruken av midler
som Norge har stilt til disposisjon.
Nerpa verft, som har hatt ansvaret for opphugging
av ubåter, har ikke ført separate regnskap for gjennomføring av
de enkelte prosjektene. Verdien på kontrakten for opphugging av
ubåt 609 var om lag 4,7 millioner euro. Som følge av de påpekte
svakhetene har Murmansk fylkesadministrasjon etablert en komité
for intern kontroll, og det er etablert en enhet for intern kontroll
på Nerpa verft.
I henhold til russisk lovgivning skal det gjennomføres
anbudskonkurranser ved anskaffelser av varer, arbeid og tjenester
hvor offentlige midler benyttes. Midler gitt som internasjonal bistand
er derimot ikke omfattet av det føderale anskaffelsesreglementet.
Rapporten til den russiske riksrevisjonen viser at anbudskonkurranser ved
valg av leverandør ikke ble gjennomført fordi kontraktene ikke inneholdt
krav om dette.
Det er heller ikke stilt krav i alle kontraktene
om at norsk prosjektleder skal ha tilgang til prosjektregnskapene
på russisk side, selv om dette kunne ha gitt norsk prosjektleder
informasjon om russisk kontraktsparts økonomistyring. Det blir i
rapporten påpekt at Utenriksdepartementet i større grad bør stille
krav til anbudsprosesser og dokumentasjon av regnskap i kontraktene
som inngås med russiske kontraktsparter.
Punkt 4.2 i bestemmelser om økonomistyring i staten
stiller krav til at bokførte opplysninger skal være dokumentert
på en måte som gjør etterprøving og kontroll mulig. Opplysningene skal
være sporbare og regnskapsmaterialet skal kunne framlegges for kontroll
i en form som muliggjør etterkontroll. De norske prosjektlederne for
opphugging av 609 og for sikring av fyrlyktene har hatt tett oppfølging
av prosjektene under prosjektforløpet og fysisk kontrollert oppnådde milepæler
før de har betalt russisk part. Undersøkelsen viser imidlertid at
informasjonen som ligger til grunn for utbetalinger fra norsk til
russisk side, ikke alltid er godt dokumentert. En gjennomgang av
betalingsanmodningene fra Murmansk fylkesadministrasjon viser at
det i en rekke tilfeller er vanskelig å vurdere hva som ligger til
grunn for russisk kontraktsparts beregning av anmodet beløp. I tillegg
viser undersøkelsen at det i liten grad foreligger dokumentasjon
som viser vurderingsgrunnlaget til Fylkesmannen i Finnmark for utbetalingene.
Dette gjør det vanskelig å etterprøve og kontrollere bruken av midlene.
Videre er de årlige statusrapporteringene fra
Fylkesmannen i Finnmark til Utenriksdepartementet på et svært overordnet
nivå. Den økonomiske framstillingen i de årlige statusrapporteringene er
heller ikke avstemt mot regnskapsrapporteringen til Fylkesmannen
i Finnmark. Dette tyder på at den årlige statusrapporteringen fra
Fylkesmannen i Finnmark til Utenriksdepartementet ikke gir en fullstendig
oversikt over det faktiske forbruket av midler for årene 2005–2009.
Det stilles derfor i undersøkelsen spørsmål om Utenriksdepartementet
har tilstrekkelig styringsinformasjon for å sikre at midlene brukes
effektivt, slik bestemmelser om økonomistyring legger til grunn.
Norge har hatt et samarbeid med Russland innenfor
miljøvern og atomsikkerhet over mange år. Opphugging av reaktordrevne
ubåter og sikring av fyrlykter langs Kolahalvøya har vært blant
de viktigste satsningsområdene. Etter Riksrevisjonens vurdering
bekrefter denne oppfølgende undersøkelsen at de to undersøkte samarbeidsprosjektene
er gjennomført i tråd med avtaler og kontrakter.
Riksrevisjonens undersøkelse viser imidlertid svakheter
ved Utenriksdepartementets system for intern kontroll og økonomistyring
av norske midler til prosjekter i Nordvest-Russland. Kontraktene
inngått mellom norske og russiske prosjektledere inneholder ikke
krav om anbudsutlysning eller tilgang til regnskapsdokumentasjon
hos russiske kontraktsparter. Riksrevisjonen vil peke på at Utenriksdepartementet
i større grad bør stille krav til anbudsutlysning i kontraktene.
Videre bør Utenriksdepartementet gjennom kontraktene sikre at norsk
prosjektleder får tilgang til prosjektregnskapet hos russisk kontraktspart. Disse
tiltakene er viktige for å forebygge misligheter.
Videre viser undersøkelsen at grunnlagsdokumentasjon
for utbetalinger og rapporteringer er mangelfull hos norsk prosjektleder.
Utenriksdepartementet stiller heller ikke krav til norske prosjektledere
om å rapportere hvordan deres virksomhet innrettes for å forebygge
og avdekke korrupsjon, misbruk av midler og uregelmessigheter. Riksrevisjonen
vil i denne sammenheng bemerke at det er viktig at Utenriksdepartementet
fastsetter rapporteringskrav som sikrer at midlene brukes effektivt
slik bestemmelser om økonomistyring i staten legger til grunn.
Gjennom samarbeidet med Russlands riksrevisjon
har Riksrevisjonen for øvrig fått et vesentlig bedre grunnlag for
å vurdere om norske midler er brukt etter hensikten i Russland.
Den russiske riksrevisjonen har, som en del av denne parallellrevisjonen,
gjennomført en omfattende revisjon av russiske kontraktsparter.
Deres undersøkelse viser svakheter ved intern kontroll og økonomiforvaltningen.
Som følge av de påpekte svakhetene er det etablert enheter for intern
kontroll ved de russiske kontraktspartene. Riksrevisjonen ser positivt
på disse endringene, og Utenriksdepartementet bør i det videre samarbeidet
med russiske myndigheter etterspørre opplysninger om systemet for
intern kontroll.
Riksrevisjonen vil peke på at de påviste svakhetene
ved systemet for intern kontroll både på norsk og russisk side medfører
risiko for at misligheter ikke forebygges eller avdekkes.
Saken har vært forelagt Utenriksdepartementet, og
utenriksministeren har i brev av 12. oktober 2011 svart:
«Jeg viser til Riksrevisjonens brev av 26. september
2011 og vedlagte Dokument 3:x (2011-12) til Stortinget om Riksrevisjonens
undersøkelse om oppfølging av parallellrevisjonen med den russiske
riksrevisjonen om strålingssikkerhet og beskyttelse av miljøet mot
forurensning fra radioaktive kilder i Nordvest-Russland.
Innledningsvis
vil jeg understreke at samarbeidet mellom norsk og russisk riksrevisjon
på atomsikkerhetsområdet, som har pågått siden 2008, har gitt en
verdifull dimensjon til vårt forhold til Russland. Samarbeidet mellom
de to riksrevisjoner bidrar til økt oppmerksomhet om betydningen
av åpenhet og god økonomisk styring.
Dialogen med
Riksrevisjonen om forvaltningsrevisjonen har vært god. Hovedrapporten,
som særlig omhandler økonomistyring og systemer for internkontroll
av bruken av norske midler, gir en god fremstilling av de forvaltningsmessige rammene
for og utfordringene til de to utvalgte prosjektene i Nordvest-Russland
- fyrlyktsamarbeidet (2005-2009) og opphugging av ubåt 609 (2005-2007).
Jeg
vil også peke på at Riksrevisjonens første forvaltningsrevisjon
om strålingssikkerhet og beskyttelse av miljøet mot forurensning
fra radioaktive kilder i Nordvest- Russland, Dokument 3:9 (2009-2010),
blant annet viste til at tiltakene finansiert av Norge har bidratt
til å redusere risikoen for ulykker, radioaktiv forurensning og
faren for at radioaktive kilder kan komme på avveier. Denne undersøkelsen
påpekte også enkelte svakheter ved oppfølging og kontroll med tilskuddsmidlene,
samt manglende risikovurdering med hensyn til korrupsjon. Disse
forholdene ble det redegjort for i forrige forvaltningsgjennomgang,
Dokument 3:9 2009-2010), med konkrete oppfølgingspunkter(s.18.-21).
Kontroll- og konstitusjonskomiteen var tilfreds med departementets
oppfølgingspunkter og igangsatte tiltak både for å styrke forvaltningsrutinene
og for å øke bevisstheten om risikoen for korrupsjon. Videre er
det positivt at komiteen enstemmig sluttet seg til innstillingen
fra utenriks- og forsvarskomiteen av 17. juni 2010 om Meld. St.11
(2009-2010), Samarbeidet med Russland om atomvirksomhet og miljø
i nordområdene, der atomsikkerhetssamarbeidet med Russland omtales
som en suksesshistorie.
Selv om det er oppnådd mange
konkrete resultater gjennom norsk-russisk samarbeid om atomsikkerhet,
vil departementet alltid søke å etterstrebe forbedringer både når
det gjelder måloppnåelse og forvaltning. Jeg vil derfor understreke
at regjeringen kontinuerlig arbeider med å sikre en mest mulig effektiv
utnyttelse av de midlene Stortinget bevilger til dette arbeidet.
Mangelfullt
system for intern kontroll av prosjektmidler
Riksrevisjonens
undersøkelse bekrefter at Utenriksdepartementet siden 2009 har iverksatt
flere tiltak for å styrke departementets system og rutiner for tilskuddsforvaltning.
Undersøkelsen peker samtidig på enkelte forvaltningsmessige utfordringer,
og viser til at det er et forbedringspotensial bl.a. med hensyn
til internkontroll av prosjektmidler. Riksrevisjonen trekker bl.a.
frem at det ikke blir stilt særskilte krav om rapportering om hvordan
prosjektleder innretter sin virksomhet i henhold til de nye kravene
om bl.a. misligheter som er nedfelt i det årlige tildelingsbrevet.
Innledningsvis
vil jeg fremheve, slik også undersøkelsen bekrefter, at departementet
i perioden 2009-2011 har styrket rutinene og gjennomført en rekke
forbedringer i tilskuddsforvaltningen, herunder for atomhandlingsplanen.
Disse omfatter håndbøker og ordningsregelverk for tilskuddsforvaltning,
samt retningslinjer for håndtering av økonomiske misligheter, jf
undersøkelsens Kap. 4.2.2. Undersøkelsen bekrefter også at det ikke
er avdekket korrupsjon eller mislighold i noen av prosjektene.
Departementet
har videre som en oppfølging av forrige forvaltningsrevisjon, Dokument
3:9 (2009-2010) i 2011 utarbeidet et eget dokument om risikovurdering
knyttet til faren for økonomiske misligheter under atomhandlingsplanen ('Forvaltning
av midler over atomhandlingsplanen – risikovurdering av sannsynligheten
for økonomiske misligheter'). Dokumentet identifiserer risikoområder
for økonomiske misligheter, og inngår blant annet som et rapporteringskrav
i kontrakten i tildelingsbrevet til Fylkesmannen i Finnmark for
2011.
Utenriksdepartementets system for internkontroll
knyttet til prosjekter over atomhandlingsplanen er nærmere dokumentert
i undersøkelsens Kap. 4.2.2. Dette utviklingsarbeidet viste jeg
til at vi var i gang med i mitt svar til forrige undersøkelse Dokument
3:9 (2009-2010) s.20.
Fylkesmannen i Finnmark, som
er prosjektleder for fyrlyktprosjektet, har rapportert at de har
innrettet sin virksomhet slik at de skal kunne ivareta de nye krav
som departementet stiller. Fylkesmannen benytter revisor for å revidere sluttregnskapene
som administrasjonen i Murmansk utarbeider for den enkelte kontrakt
og for regnskapene til underleverandører. I tillegg har Fylkesmannen
styrket sin prosjekt- og økonomistyring slik at de krav som departementet
stiller kan ivaretas. Samlet utgjør dette en styrking av departementets
helhetlige system for intern kontroll.
Riksrevisjonen
viser til at Nerpa verft, som har hatt ansvaret for opphugging av
ubåter, ikke har ført separat regnskap for gjennomføring av det enkelte
prosjekt. Det er en positiv effekt av parallellrevisjonen at svakheter
som påpekes gis økt vekt også på russisk side. Jeg har i denne sammenhengen
notert meg som positivt at det er etablert en komité for intern
kontroll i fylkesadministrasjonen i Murmansk, og en enhet for intern
kontroll på Nerpa verft. For å kunne få bedre erfaringsoverføring,
har vi igangsatt en evaluering av det avsluttede ubåtprosjektet,
med vekt på ubåt 609. Rapporten ventes ferdigstilt høsten 2011.
De
inngåtte kontraktene stiller ikke krav til
anbudsutlysning
Jeg registrerer at undersøkelsen viser
at den russiske riksrevisjonen fremholder at anbudskonkurranser
ved valg av leverandør ikke ble gjennomført fordi kontraktene ikke
inneholdt krav om dette. Det blir fra Riksrevisjonens side påpekt
at Utenriksdepartementet i større grad bør stille krav om anbud
og dokumentasjon av regnskap i kontraktene som inngås med russiske kontraktpartner.
Krav om at anbudsprosesser vurderes og gjennomføres
der dette er mulig, er nå lagt inn i tildelingsbrevene.
Jeg
gjør samtidig oppmerksom på at det i praksis kun er et begrenset
antall leverandører på russisk side som vil være aktuelle for oppdrag
innenfor atomhandlingsplanen. Dette gjør i mange tilfeller bruk
av anbud vanskelig.
Kostnadskontroll er samtidig
viktig. Departementet har god erfaring med at prosjektleder har hatt
fokus på totalkostnader og komparativ analyse, både ut fra oppdragets
art og størrelse. I tillegg gjøres grundige sammenligninger med andre
giveres kostnader for liknende oppdrag. For fyrlyktprosjektet var
det ikke mulig å innhente anbud verken for demontering av RTGene
eller for sluttlagringen av disse, da det kun var ett selskap på
hvert felt som var tilgjengelig; NIITFA i Moskva for demontering
og Majak-gjennvinningsanlegget til sluttlagring.
Det
siste radioaktive strontiumbatteri fra fyrlykter i Østersjø-regionen
ble fjernet 16. september 2011. En viktig milepæl i regjeringens
atomhandlingsplan er dermed nådd. Jeg er glad for at Riksrevisjonens
oppfølgende undersøkelse bekrefter at fyrlyktprosjektet er gjennomført
i tråd med avtaler og kontrakter. De svakheter Riksrevisjonen peker
på, og de forslag til forbedringer som er framsatt, vil være en
del av arbeidet med ytterligere å heve kvaliteten i tilskuddsforvaltningen,
både i prosjektsamarbeidet med Russland og mer generelt.
Regnskapet
for prosjektene er vanskelig å etterprøve
Det fremgår
av undersøkelsen at informasjonen som ligger til grunn for utbetalinger
fra norsk til russisk side ikke alltid er godt dokumentert. I tillegg
viser undersøkelsen at det i liten grad foreligger dokumentasjon
som viser hvilket vurderingsgrunnlag Fylkesmannen i Finnmark har for
den enkelte utbetalingen. Dette gjør det vanskelig å etterprøve
og kontrollere bruken av midlene. Videre stilles det spørsmål om
Utenriksdepartementet har tilstrekkelig styringsinformasjon til
å sikre at midlene brukes effektivt, slik Statens økonomireglement
krever.
I forkant av kontraktinngåelse for det enkelte prosjekt,
foretas en grundig gjennomgang av kostnader, det gjennomføres en
prosjektbefaring, og det er tett dialog med russiske myndigheter
og andre internasjonale aktører. I gjennomføringen av prosjektet
foretas det jevnlige prosjektbefaringer med kontroll av utført arbeid,
med påfølgende milepælsutbetalinger.
Utenriksdepartementet
setter i større grad enn tidligere vilkår i tilskuddsbrevet og i
kontrakten til Fylkesmannen for hvordan de ulike fasene av prosjektet
skal følges opp. Departementet styrer prosjektene ved å stille både
generelle og særskilte krav i tilskuddsbrevet, herunder om vurdering
av risiko for misligheter.
Formålet med den årlige
statusrapporteringen fra Fylkesmannen i Finnmark og andre prosjektledere,
er å rapportere om fremdrift, forbruk, samt peke på eventuelle avvik.
Fylkesmannen utarbeider i tillegg til disse statusrapportene en egen
økonomirapport med revidert regnskap for den enkelte kontrakt. Fylkesmannen
bekrefter at i de årlige rapportene er forbruket og utbetalingene
til administrasjonen i Murmansk kontrollert mot bokførte utgifter
og kontoutgifter for utbetalinger. På denne måten er forbruket avstemt
mot Fylkesmannens regnskap, selv om prosjektene strekker seg over
flere år.
Den årlige statusrapporteringen fra Fylkesmannen
i Finnmark vil fortsatt være på et overordnet nivå, i tråd med krav
i tildelingsbrev. Det er imidlertid tatt initiativ til at denne
skal avstemmes mot regnskap ført på bakgrunn av den årlige belastningsfullmakten
fra Utenriksdepartementet.
Alle rapporter fra prosjektene
behandles både av Statens strålevern som Utenriksdepartementets fagorgan,
og av Det rådgivende utvalg for atomsaker, som ledes av departementet.
I tillegg har departementet et årlig møte på politisk nivå med Fylkesmannen
der prosjektene drøftes. Dette er omtalt i tilskuddsbrevet fra og
med 2011. I tillegg er det løpende kontakt mellom Fylkesmannens
prosjektleder og departementet, herunder separate møter i forbindelse
med årlige internasjonale koordineringsmøter. Departementet vurderer
det slik at det med dette er etablert et robust oppsett for gjennomgang
og vurdering av tilskudd over atomhandlingsplanen.
Utenriksdepartementet
legger stor vekt på stadig å videreutvikle sine systemer og rutiner
for tilskuddsforvaltning. De svakheter som Riksrevisjonen peker
på, vil være en del av dette kontinuerlige arbeidet.
Avslutningsvis
vil jeg fremheve at den oppfølgingen som er avtalt mellom den norske
og den russiske riksrevisjonen vil være et verdifullt bidrag til
samarbeidet om atomsikkerhet. Dette vil kunne bidra til at vi finner
løsninger på forvaltningsmessige utfordringer. I det videre arbeid
vil departementet følge den retningen som er angitt i Riksrevisjonens
rapport, Meld. St. 11 (2009-2010), Samarbeidet med Russland om atomvirksomhet
og miljø i nordområdene, samt komiteens innstilling.»
Stortingets bevilgninger til atomsikkerhetssamarbeidet
i Nordvest-Russland har bidratt til å redusere risikoen for ulykker,
radioaktiv forurensning og at radioaktive kilder skal komme på avveie.
Opphugging av reaktordrevne ubåter og sikring av fyrlykter langs
Kolahalvøya har vært blant de viktigste satsningsområdene i dette
samarbeidet.
Atomsikkerhetssamarbeidet mellom Norge og Russland
har også gitt norske myndigheter verdifull kunnskap om sikkerheten
ved nukleære installasjoner og risiko knyttet til radioaktivt avfall i
Nordvest-Russland. På samme måte har samarbeidet mellom den norske
og den russiske riksrevisjonen gitt et vesentlig bedre grunnlag
for å vurdere om norske midler er brukt etter hensikten i Nordvest-Russland.
Utenriksdepartementet trekker også i sitt brev fram at samarbeidet
mellom den norske og den russiske riksrevisjonen har økt oppmerksomheten
om betydningen av åpenhet og god økonomisk styring.
Selv om Utenriksdepartementet har forbedret økonomiforvaltningen
av tilskuddsmidlene i Nordvest-Russland siden 2009, vil Riksrevisjonen
understreke at forvaltningen fremdeles har svakheter knyttet til
intern kontroll og økonomistyring på norsk og russisk side. Svakhetene medfører
en betydelig risiko for at misligheter ikke avdekkes. Riksrevisjonen
understreker at ved økonomisk støtte til prosjekter i Russland, der
korrupsjon er et betydelig samfunnsproblem, er det av stor betydning
at departementet bygger et effektivt system for intern kontroll
for å forebygge og avdekke misligheter og korrupsjon.
Det er i denne sammenheng avgjørende at Utenriksdepartementet
følger opp at norske prosjektledere innretter sin virksomhet på
en slik måte at korrupsjon, misbruk av midler og uregelmessigheter
motvirkes. Riksrevisjonen vurderer det også som vesentlig at kontraktene
som inngås mellom norske og russiske prosjektledere, benyttes aktivt
for å sikre effektiv bruk av og kontroll med norske midler.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grand,e vil
innledningsvis vise til Innst. 346 S (2009–2010) fra utenriks- og
forsvarskomiteen om samarbeidet med Russland om atomvirksomhet og
miljø i nordområdene, jf. Meld. St. 11 (2009–2010).
Komiteen vil videre vise til
Innst. 75 S (2010–2011) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen,
jf. Dokument 3:9 (2009–2010) Riksrevisjonens undersøkelse om strålingssikkerhet
og beskyttelse av miljøet mot forurensning fra radioaktive kilder
i Nordvest-Russland. Komiteen vil understreke at
Innst. 75 S (2010–2011) enstemmig sluttet seg til innstillingen
fra utenriks- og forsvarskomiteen om betydningen av atomsikkerhetsarbeidet,
og at den norske innsatsen har medvirket til økt innsats fra russisk
side og andre lands myndigheter.
Komiteen mener det er viktig
at det er etablert et bredt internasjonalt engasjement for å bidra
til å løse de mange og kostnadskrevende atomproblemene i Nordvest-Russland.
Norges samarbeid med Russland utgjør en viktig komponent i arbeidet
for å nå dette målet, både når det gjelder sivil og militær sektor,
brukt kjernefysisk brensel og radioaktive kilder.
Komiteen registrerer også at
det norske samarbeidet med Russland innenfor atomsikkerhet er en
viktig del av vårt bilaterale forhold. Komiteen vil
understreke at opprydding av atomforurensning i våre nærområder
er et vesentlig bidrag både for atomnedrustning og ikke-spredning,
og for helse og miljø i grenseområdene. Komiteen har
merket seg at ikke-spredningsregimet oppfatter Kolahalvøya som det
området i verden der nukleært og spaltbart materiale representerer
den største trusselen mot sikkerhet og miljø.
Komiteen vil vise til Innst.
75 S (2010–2011), jf. Dokument 3:9 (2009–2010), som viste at tiltakene
over atomhandlingsplanen i all hovedsak var gjennomført som planlagt. Komiteen vil videre
vise til at undersøkelsen samtidig viste at Utenriksdepartementet
ikke hadde etablert tilstrekkelig kontroll med at bevilgede midler
ble benyttet effektivt og i tråd med Stortingets forutsetninger.
Det ble i tillegg påvist mangler i økonomistyringen.
Komiteen vil vise til at komiteen
i Innst. 75 S (2010–2011) merket seg at:
«Utenriksdepartementet mener det på sikt vil være
behov for en rapport om Norges innsats i Nordvest-Russland som helhet».
Komiteen har merket seg at på
bakgrunn av svakhetene påvist i Dokument 3:9 (2010–2011) ble den
norske og russiske riksrevisjonen enige om å videreføre samarbeidet
ved å revidere økonomistyringen i utvalgte prosjekter for sikring
av radioaktivt avfall og brukt kjernebrensel i Nordvest-Russland.
Økonomirapporter, kontrakter og styringsdokumenter er analysert.
Komiteen vil understreke betydningen
av at det er utarbeidet et felles memorandum med resultater fra
de respektive undersøkelsene og felles vurderinger.
Komiteen har merket seg at Utenriksdepartementet
siden 2009 har stilt krav i tildelingsbrevet om at norske prosjektledere
skal innrette sin virksomhet på en slik måte at korrupsjon, misbruk
av midler og uregelmessigheter kan motvirkes.
Komiteen har videre merket seg
at opphugging av reaktordrevne ubåter og sikring av fyrlykter langs
Kolahalvøya har vært blant de viktigste satsningsområdene i et mangeårig
samarbeid mellom Russland og Norge innenfor miljøvern og atomsikkerhet. Komiteen registrerer
at Riksrevisjonen mener at de to undersøkte samarbeidsprosjektene
er gjennomført i tråd med avtaler og kontrakter. Komiteen har
videre merket seg at det fortsatt er svakheter ved Utenriksdepartementets
internkontroll og styring av de midler som er gått til Nordvest-Russland.
Komiteen vil vise til at Utenriksdepartementet i
sitt svar til Riksrevisjonen legger vekt på å videreutvikle sine
systemer og rutiner for tilskuddsforvaltning og at de svakheter
som Riksrevisjonen peker på, vil være en del av dette kontinuerlige
arbeidet. Komiteen vil understreke viktigheten av
at Utenriksdepartementet følger opp systemer og rutiner for tilskuddsforvaltning
og forutsetter at departementet retter opp de svakheter som Riksrevisjonen
påpeker.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
konklusjon om at Stortingets bevilgninger til atomsikkerhetssamarbeidet
i Nordvest-Russland har bidratt til å redusere risikoen for ulykker,
radioaktiv for-urensning og at radioaktive kilder skal komme på
avveie. Komiteen vil også slutte seg til at det er
avgjørende at departementet følger opp at norske prosjektledere
innretter sin virksomhet slik at korrupsjon, misbruk av midler og uregelmessigheter
motvirkes.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 3:5 (2011–2012) – om Riksrevisjonens
oppfølging av parallellrevisjonen med den russiske riksrevisjonen
om strålingssikkerhet og beskyttelse av miljøet mot forurensning
fra radioaktive kilder i Nordvest-Russland – vedlegges protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 14. februar 2012
Anders Anundsen |
Marit Nybakk |
leder |
ordfører |