Komiteen viser til
at transportstøtte er et viktig element for responstiden. Komiteen er
tilfreds med at det er gjenopprettet militær helikopterberedskap
med Bell 412 SP helikoptre på Rygge flystasjon, som etter anmodning
kan yte administrativ transportbistand til politiet i akutte situasjoner. Komiteen har
merket seg at videreføring og mulig videreutvikling av helikopterberedskapen
på Rygge utover 1. august 2012 er til vurdering. Komiteen er
positiv til dette og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme med en plan, samt
økte bevilgninger i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for
2012 for å sørge for at den militære helikopterberedskapen på Rygge videreføres.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Venstre, har merket seg at retningslinjene
for hovedredningssentralenes vurderinger og prioritering av politiets
anmodninger om bruk av redningshelikoptrene til transportstøtte
i akutte situasjoner er ferdigstilt. Redningshelikoptrene er en
landsdekkende ressurs med kort beredskapstid. Disse retningslinjene
vil sikre at politiets bistandsbehov gis høy prioritet. Flertallet vil
understreke behovet for en forpliktende bistand fra redningshelikoptrene til
politiet i akutte situasjoner.
Komiteen viser til
at politihelikoptertjenesten ble etablert på Gardermoen etter vedtak
i Stortinget 16. mai 2002. Det har senere vært vurdert flere mulige
steder for lokalisering av en helikopterbase nærmere Oslo. Komiteen vil
understreke at det er viktig for responstiden at landets mest operative
beredskapsstyrker sikres fasiliteter som gir bedre ressursutnytting,
raskere uttrykningstid og mer og bedre trening.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er kritiske til at
regjeringen ikke har fulgt opp Stortingets klare føringer fra Innst.
S. nr. 155 (2001–2002) hvor den daværende justiskomiteen samlet
uttalte:
«Tjenesten skal være døgnbasert og lokalisert i Oslo-området
på en base med hangar, kontorer og andre fasiliteter samlet. Komiteen
mener det er riktig å plassere politihelikopteret i dette området,
da Oslo politidistrikt har ansvaret for landsomfattende og regionale
oppgaver innenfor hundetjeneste samt narkotika- og antiterrorbekjempelse,
i tillegg til tradisjonelle politioppgaver.»
Disse medlemmer mener at en løsning
som hadde gjort det mulig å ha en vesentlig større nærhet til Oslo,
burde vært på plass. Det nærmer seg 10 år siden saken om politihelikopter
ble behandlet (16. mai 2002), men fortsatt står helikopteret på
Gardermoen. Dette gjør at avstanden til Oslo er større enn forutsatt
og at værforbehold påvirker operativiteten av helikopteret negativt.
Disse medlemmer registrerer at
regjeringen sier at man har nedsatt en hurtigarbeidende gruppe som
skal finne en løsning, men mener at det er kritikkverdig at det
er brukt ti år på å få dette til. Siden det nå planlegges å anskaffe
ytterligere et helikopter, forventes det at man raskest mulig får
på plass en lokalitet i tråd med de føringer Stortinget har gitt.
Disse medlemmer viser til at
nedetiden på politihelikopteret er større enn den faktiske operative
beredskapstiden for helikopteret. Disse medlemmer mener
dette er klart i strid med Stortingets forutsetninger da ordningen
med politihelikopter ble vedtatt. Disse medlemmer er
kjent med at det allerede er gjennomført tiltak for å sikre mindre
nedetid for helikopteret, men mener det fortsatt foreligger potensielle hindre
mot at den faktiske beredskapen er bedret.
Disse medlemmer mener det vil
være en økonomisk utfordring knyttet til bruken av politihelikopter
så lenge dette skal finansieres på samme måte som i dag. Disse
medlemmer mener det er viktig for å sikre relevant bruk
av politihelikoptrene at Stortinget bevilger særskilte driftsmidler
til helikoptrene og at en vurderer en annen organisering og plassering
av politihelikopterenheten.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om at det i forbindelse
med stortingsmeldingen Resultatreform utredes ny organisering, kapasitet,
organisatorisk plassering og finansieringsordning for politihelikopterenheten
med sikte på å sikre relevant bruk av tjenesten i aktuelle politidistrikt.»
Disse medlemmer viser til at
Stortinget har forutsatt en langt høyere politihelikopterberedskap
enn det som var tilfellet før og under 22. juli. Disse medlemmer viser
til at det aldri har vært forutsetningen at delegeringen til Politidirektoratet
av det faglige ansvaret for fastsettelsen av beredskapsnivået til
politihelikopteret skulle innebære en slik nedbygging av den operative
kapasiteten som har blitt gjort de senere årene, i strid med Stortingets
forutsetninger. Disse medlemmer registrerer at regjeringen med
sitt budsjett for 2012 indirekte erkjente ansvaret for dette, men
avventer en nærmere avklaring av når døgnoperativt politihelikopter
vil være på plass, slik Stortinget har forutsatt. Disse medlemmer anmoder
igjen regjeringen om å utrede behovet for flere politihelikoptre,
som kan gi større dekning over hele landet.