Jeg viser til brev fra Den særskilte komité
med oppfølgingsspørsmål knyttet til de svar jeg oversendte Komitéen
22. desember 2011.
15. Det vises til svar
på spørsmål 1. I hvilken grad er det gjennomført fellesøvelser mellom Forsvaret,
politiet og andre deler av sivil sektor? Og er det lagt planer for
at øvelsesomfanget skal økes?
Det gjennomføres årlig et betydelig antall fellesøvelser
mellom Forsvaret, politiet og andre deler av sivil sektor, både
på taktisk, operasjonelt og strategisk nivå. Strategisk nivå inkluderer
departementsnivå og, for forsvarssektorens vedkommende, Forsvarsstaben.
Det totale antallet øvelser er såpass omfattende at det for øvingsutbyttets
vedkommende ikke nødvendigvis vil være hensiktsmessig å øke dette
antallet ytterligere. Derimot legges det kontinuerlig vekt på å
utvikle innhold og deltakelse i aktuelle øvelser med sikte på optimalt
øvingsutbytte. Samvirkeøvelser mellom Forsvaret og ulike deler av sivil
sektor relaterer seg til det nye totalforsvarskonseptet der henholdsvis
Forsvaret og sivil sektor, herunder politiet, forutsettes å kunne
gi støtte begge veier avhengig av situasjon. I de fleste tilfeller
vil Forsvaret bistå det sivile samfunn, inkludert bistand til politiet
ved terrorhendelser på norsk jord. Aktuelle fellesøvelser omfatter
imidlertid også situasjoner der sivil sektor forutsettes å støtte
Forsvaret.
16. Liaisonordningen omtales
gjentatte ganger i svarene.
a. Forsvarets
liaison i Politidirektoratet tilhører Forsvaret, men har sitt tjenestested
i Politidirektoratet. Liaisonen er operativt underlagt Forsvarets
operative hovedkvarter og administrativt underlagt Forsvarsstaben.
Det ble i forbindelse med terroranslagene 22. juli 2011 rutinemessig etablert
andre forbindelsesoffiserer eller liaisonelement fra samarbeidende
militære enheter og kommandoledd til blant annet Oslo politidistrikt.
b. Forsvarets liaison i Politidirektoratet
hadde pr. 22. juli 2011 ikke en instruks, men en stillingsbeskrivelse.
I denne fremgår det at stillingen skal være et bindeledd mellom
Forsvaret og politiet, og at stillingsinnehaver skal legge til rette
for god kommunikasjon mellom Politidirektoratet og Forsvarets strategiske
og operative nivå. En av stillingsinnehavers oppgaver er å være
liaison til Politidirektoratets krisestab ved øvelser og reelle
hendelser.
17. Når vil forsvarssjefens
vurdering av rutinene for oppbevaring og utlevering av ammunisjon foreligge?
Departementet har mottatt forsvarssjefens foreløpige
vurdering. Det presiseres at ordningene for oppbevaring og tilgjengelighet
på ammunisjon, våpen og tennstempler er utarbeidet og iverksatt
for å sikre at HV skal være i stand til å løse de pålagte militære
oppgavene i tråd med gjeldene klartider.
De etablerte rutiner for oppbevaring av tennstempler
vurderes av forsvarssjefen som gode nok, og at de gir mulighet for
en vesentlig hurtigere tilgjengelighet enn det gjeldene krav fastsetter.
Rutinene anses som meget sikre og kostnadseffektive.
Beredskapsammunisjonen er i stor grad lagret
på sentrale lagre utenfor det enkelte oppsetningssted. Forsvarssjefens
vurdering av denne løsningen er at den er fullgod i forhold til
å møte gjeldene krav til reaksjonstid, og anses som sikker og kostnadseffektiv.
Det er likevel igangsatt et arbeid mellom HV og Forsvarets logistikkorganisasjon
(FLO) for å vurdere ordninger som kan sikre en raskere tilgang til
ammunisjon enn det klartidene dikterer. Disse vurderingene er enda
ikke ferdigstilt. En av ordningene som vurderes er etablering av
lokale lagre i de områder hvor det sentrale lageret ligger langt
unna oppsetningsstedet.
18. Hva er responstiden
til Forsvarets spesialkommando (FSK) når de får anmodning fra politiet?
Forsvarets operative enheter har i de fleste
tilfeller en pålagt beredskap med et definert krav til «klartid».
En klartid eller beredskapstid er et tidskrav om når en avdeling
senest skal kunne stille klar til operativ innsats i oppsettingssted.
Tiden inkluderer oppmøte, oppsetning og eventuelt oppøving. Alle
avdelinger vil gjøre sitt ytterste for å være klar så raskt som
mulig innenfor den gjeldende beredskapstiden. Ved anmodning om
bistand fra politiet vil FSK, som har pålagt klartid innenfor kontraterroroppgaver,
senest stille innenfor disse tidene. Klartider knyttet til FSK er gradert.
Ved anmodning om annen støtte vil de på lik linje med andre enheter
i Forsvaret stille så raskt som mulig. Betydningen av «responstid» forstås
i denne sammenheng som synonymt med «klartid».
19. Hva er responstiden
til Bell-helikoptrene på Rygge?
Med hensyn til forståelsen av begrepet «responstid»
vises til spørsmål 18. Den 22. juli brukte Bell-helikoptrene, som
ikke var på beredskap, 2 timer og 21 minutter fra innkalling ble
iverksatt, på initiativ fra skvadronsledelsen, til første helikopter
tok av. Helikopter nummer to var i luften etter 2 timer og 42 minutter.
Disse tidene reflekterer kun de faktiske forhold i dette konkrete
tilfellet. Etter 1. oktober 2011 er det etablert militær helikopterberedskap
på Rygge som på anmodning kan støtte politiet med administrativ transportstøtte.
Denne beredskapen garanterer at to helikoptre vil kunne ta av fra
Rygge innen to timer fra varsel blir gitt. I tillegg vil det være
ca. 15 minutters flytid dersom transportoppdraget skal påbegynnes
i Oslo-området. Opplysningen om den konkrete klartiden til Bell-helikoptrene ble
besluttet avgradert som følge av etterarbeidet i lys av terrorhendelsene.
20. Kan Forsvaret/HV02
i dag stille med mannskap like raskt som da vi hadde HV016?
HV-016-troppene i HV02 var en integrert del
av distriktets innsatsstyrke med de samme krav til responstid som
de øvrige troppene i styrken. Det samme gjaldt for de øvrige HV-016-troppene
i Heimevernet. Det er ingen endring i kravene vedrørende responstiden
for Heimevernets styrker. Dette gjelder innsatsstyrkene så vel som
forsterknings- og oppfølgingsstyrkene.