Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, mener det
er av stor betydning å bedre kvaliteten i kornproduksjonen, gjennom
god agronomi, utvikling av bedre sorter, økt produktivitet og bedre
utnyttelse av korn-arealene.
Flertallet har merket seg at
importen av råvarer til kraftfôr er økende som følge av økt forbruk
av fjørfe- og svinekjøtt, økt kraftfôrandel i melkeproduksjonen
og lavere kornproduksjon.
Flertallet viser videre til at
det er en utfordring at vi i dag har en situasjon der flere velger
å benytte kraftfôr i husdyrproduksjonen, og at en økende del av
kraftfôret er importert. Flertallet forutsetter at
man i årene framover vektlegger utnyttelsen av grasarealene til
grovfôrproduksjon i Norge, og at en videre økning av matproduksjonen
må ta utgangspunkt i norske ressurser. Flertallet vil
vektlegge betydningen av frakttilskuddsordningen som et sentralt virkemiddel
for å opprettholde den geografiske produksjonsfordelingen, og legger
til grunn at ordningen videreføres.
Flertallet er opptatt av at norske
naturressurser blir utnyttet på en god måte og at importert fôr ikke
må fortrenge utnyttelsen av de norske fôrressursene som er tilgjengelige.
For å følge opp utviklingen i forholdet mellom importert og norskprodusert
fôr, og for å sikre en bærekraftig norsk matproduksjon, ber flertallet i
den forbindelse om at Budsjettnemnda for jordbruket overvåker dette
forholdet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at bedret kvalitet og bedret lønnsomhet
i kornproduksjonen kan oppnås gjennom bedre agronomi og økt produktivitet
og effektivitet, og viser til sine forslag i denne innstillingen
om bl.a. direkte utgiftsføring av grøfting, endret eiendomspolitikk
med hensyn til reguleringsregimet for fradelinger og prisreguleringer,
samt stimulerende skatteforslag når det gjelder omsetning av landbruksvirksomheter.
Strukturen på budsjettstøtten er også sentral
i en slik sammenheng.
Disse medlemmer vil også peke
på at ensidig kornproduksjon kan ha negative miljøeffekter grunnet
bl.a. avrenning og næringsstofflekkasjer. Disse medlemmer er
derfor enige med regjeringen i at den eksisterende geografiske produksjonsfordeling
kan ha negative konsekvenser. Disse medlemmer mener at
denne problematikken ikke best kan bekjempes med lovreguleringer
og tilskudd, men ved å se på stimulanser til endret bruk og vekstskifte
av arealene.
Disse medlemmer viser til at
soppangrep med påfølgende høye giftkonsentrasjoner i korn er stadig
mer forekommende i områder med ensidig kornproduksjon, spesielt
i de sentrale kornområdene på Østlandet. Med dette som bakgrunn
mener disse medlemmer det vil være nødvendig å vurdere
behovet for flere forurensningsbegrensende virkemidler, og også
å vurdere endringer i den eksisterende geografiske arbeidsdelingen
i norsk jordbruk. Disse medlemmer viser til at regjeringen
i meldingen omtaler miljøproblematikken med hensyn til den geografiske
produksjonsfordelingen, bl.a. med tanke på høy dyretetthet enkelte
steder. Disse medlemmer har merket seg at regjeringen
vil angripe denne problematikken gjennom ytterligere lovreguleringer
og tilskuddsordninger fremfor å se nærmere på den geografiske fordelingen av
jordbruksproduksjonen, som er den vesentlige underliggende årsak.
Disse medlemmer deler ikke regjeringens bekymring
over at vi har et økt forbruk av svine- og fjørfekjøtt og en tilhørende
økt produksjon hvor import av råvarer til kraftfôr er økende. Disse
medlemmer mener at økt produksjon av landbruksvarer er det
viktigste, og at diskusjoner om graden av import i kraftfôr til
kjøtt- og melkeproduksjon er underordnet slike målsettinger, siden
det i utgangspunktet ikke behøver å bety at grovfôrarealene blir
mindre utnyttet, men at totalproduksjonen er økende. Disse
medlemmer vil derfor advare mot at målsettingen om økt matproduksjon,
matsikkerhet og selvforsyning blir en diskusjon om prosenter og
om hvor ressursene kommer fra, og mener det er mer konstruktivt
for landbruket at alle ressurser til produksjon utnyttes selv om
det skulle bety økt bruk av importert innhold i kraftfôret.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at det under jordbruksoppgjøret i 2011 var enighet om å etablere
et tilskudd til beredskapslagring av såkorn, og merker seg at departementet
tar sikte på at et nytt regelverk for dette skal tre i kraft i 2012. Flertallet merker
seg videre at departementet også vil foreta en helhetlig gjennomgang
av situasjonen på såvareområdet for å se på mulige tiltak for å
sikre en stabil tilgang av såvarer i framtiden. I lys av erfaringene
med de senere års matvarekriser mener flertallet det
er viktig at man utreder behovet for å gjeninnføre nasjonale beredskapslagre
av matkorn.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti peker på at det er 10 år siden den norske kornpolitikken
ble liberalisert og kornlagrene avskaffet. Manglende beredskapslagring
av korn gjør Norge sårbart dersom noe uforutsett skulle skje. Også
naturlig variasjon i kornhøsten truer matvaresikkerheten. Dette
medlem mener at de siste års klimaendringer og årets kornsesong gir
enda større grunn til bekymring.
Dette medlem merker seg derfor
med glede at det i meldingen går frem at det skal utredes en ordning
for nasjonalt beredskapslager for matkorn.