Jeg viser til kontroll- og konstitusjonskomiteens brev
av 29.11.2011 hvor komiteen ber om svar på tre spørsmål.
Fra hvilken dato ble INFOFLYT-registeret stanset
for videre registrering og bruk på bakgrunn av at det mangler rettskraftig
hjemmel?
Jeg ønsker innledningsvis å understreke at de lovbestemmelsene
som Kontroll- og konstitusjonskomiteen viser til i begrunnelsen
for sine spørsmål omhandler behandling av personopplysninger i kriminalomsorgen
generelt.
Både kriminalomsorgen og politiet har som formål
å forebygge kriminalitet og trygge samfunnet. Dette er nedfelt i
straffegjennomføringsloven (§2) som ble vedtatt av Stortinget i
mai 2001. I henhold til denne bestemmelsen etablerte Justisdepartementet
i 2005 et INFOFLYT-system for gjensidig utveksling av informasjon
mellom kriminalomsorgen og politiet. Systemet skal gi kriminalomsorgen
et bedre grunnlag for å sikkerhetsvurdere varetektsfengslede og
dømte.
Behandlingen av informasjon i INFOFLYT-systemet
er nærmere regulert i rundskriv. Hittil er det i underkant av ca.
190 domfelte som har vært registrert i INFOFLYT-systemet, og om
lag 50 innsatte er registrert i dag. I praksis er det informasjon
om innsatte som antas å medføre særlig rømningsfare, fare for anslag
utenfra for å bistå rømning, gisseltaking, fare for ny særlig alvorlig kriminalitet,
som har spesielt beskyttelsesbehov og som kan ha tilhørighet til
organiserte kriminelle nettverk som registreres. Registrering i INFOFLYT-systemet
er altså ikke stanset.
Datatilsynet og Sivilombudsmannen har stilt kritiske
spørsmål ved sider av INFOFLYT-systemet. Det er spesielt stilt spørsmål
om straffegjennomføringsloven § 2 er en tilstrekkelig klar lovhjemmel
for ordningen med informasjonsutveksling mellom kriminalomsorgen og
politiet. Departementet har ikke funnet at denne kritikken er tilstrekkelig
grunnlag for å stanse bruken av INFOFLYT- systemet. Kritikken gir
likevel grunnlag for å foreta en omfattende gjennomgang av alle
sider av systemet.
På denne bakgrunn opprettet Justisdepartementet
i mai 2010 et bredt sammensatt utvalg for å gjennomgå INFOFLYT-systemet
og foreslå regler for kriminalomsorgens behandling av personopplysninger
og bruken av slike opplysninger i saksbehandlingen. Utvalget skal også
vurdere hvorvidt hjemmelsgrunnlaget for INFOFLYT-systemet bør klargjøres.
INFOFLYT-systemet er et viktig verktøy for politiet
og kriminalomsorgen i samarbeidet om å bekjempe og forebygge kriminalitet
samt trygge samfunnet. Ordningen er omtalt i St.meld. nr. 37 (2007-2008)
Straff som virker og i St.meld. nr. 27 (2010-2011) Kampen mot organisert
kriminalitet. Det er svært viktig for meg å ha et velfungerende
sy-stem som sikrer utveksling av troverdig og kvalitetssikret informasjon
på dette sentrale området. Infoflytsamarbeidet må derfor videreutvikles
med sikte på at kvaliteten på informasjonen blir best mulig, og
at hensynet til samfunnssikkerheten, personvern og rettssikkerhet
blir ivaretatt på en god måte.
Jeg vil imidlertid foreløpig avvente Infoflytutvalgets
utredning før jeg tar stilling til mulige regelendringer. Utredningen
fra utvalget er ventet i løpet av våren 2012.
Avslutningsvis viser jeg til svar 23. juni 2011
på spørsmål nr. 1656 fra stortingsrepresentanten Åse Michaelsen
hvor INFOFLYT-samarbeidet mellom politiet og kriminalomsorgen er nærmere
utdypet.
Hva er årsaken til at lovendring som gir hjemmel for
drift av registeret ikke har trådt i kraft?
Som jeg viste til innledningsvis, er de nye lovbestemmelsene
ikke et hjemmelsgrunnlag for drift av INFOFLYT-systemet, men generelle
regler for behandling av personopplysninger i kriminalomsorgen.
I Prop. 151 L (2009–2010) side 40 slås det fast at det må utarbeides
en detaljert forskrift før bestemmelsene kan tre i kraft.
Det er nyttig å se forskriftsarbeidet i sammenheng
med tilsvarende arbeid i politiet, der det pågår et arbeid med forskrift
til den nye politiregisterloven. Det vil også være hensiktsmessig
å se forskriftene i lys av Infoflytutvalgets utredning. Siden Infoflytutvalget
skal vurdere om de nye bestemmelsene også kan omfatte behandling
av personopplysninger i INFOFLYT, er utvalgets konklusjoner en viktig
premiss for forskriftsarbeidet.
Når venter statsråden at straffegjennomføringsloven
kapittel la med §§ 4a til 4e vil tre i kraft?
Jeg vil sørge for at forskriftsarbeidet blir
satt i gang så raskt som mulig etter at forskrift til politi-registerloven
er ferdigstilt og Infoflytutvalget har levert sin utredning. Det
er vanskelig å tidfeste ikrafttredelsen av bestemmelsene da både
Infoflytutvalgets konklusjoner og utformingen av politiregisterforskriften
mv. vil kunne ha innvirkning på arbeidets omfang.