Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Thor Lillehovden, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Torbjørn Røe Isaksen
og Bente Stein Mathisen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til at de foreslåtte lovendringene
i folketrygdloven vil føre til en riktigere fastsetting av lønnsveksten
og grunnbeløpet. Komiteen viser til dagens system
der man fastsetter lønnsveksten på grunnlag av forventet lønnsutvikling
i regulerings-året justert for eventuelt avvik mellom forventet
lønnsutvikling og anslag for faktisk lønnsutvikling siste år. Komiteen ser
at dette over tid kan gi avvik mellom faktisk lønnsutvikling og
lønnsveksten som legges til grunn for regulering av alderspensjon
og fastsetting av grunnbeløp. Dette er ikke ønskelig. Komiteen slutter
seg derfor til forslaget om å justere for eventuelt avvik mellom
forventet lønnsutvikling og anslag for faktisk lønnsutvikling siste
to år.
Komiteen viser til at det skal
være drøftinger med organisasjonene om tallgrunnlaget for regulering
av grunnbeløp og pensjoner. Komiteen er opptatt av
at dette videreføres.
Komiteen viser til at UNIO i
sitt høringssvar tok opp en mulig uklarhet i hvordan beregningen skal
gjøres. Komiteen viser til statsrådens svarbrev til
komiteen av 23. april 201, som understreker hvordan den faktiske
beregningen skal gjøres, og slutter seg til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
usikker på om den foreslåtte endringen i folketrygdloven vil kunne
føre til en ytterligere negativ utvikling av løpende pensjoner.
Gjeldende regelverk tilsier at løpende pensjoner skal reguleres
med forventet lønnsvekst i reguleringsåret, justert for eventuelt
avvik mellom forventet og faktisk lønnsutvikling siste år. Disse
medlemmer mener at en endring som legger avviket for de
to siste år til grunn vil føre til en lavere regulering dersom avviket
var lavere det første av de to årene enn det siste. En høyere regulering
vil bli resultatet dersom det første året hadde et større avvik. Disse
medlemmer ønsker ikke en utvikling som, i tillegg til den
underregulering som allerede er innført med pensjonsreformen, vil
gi muligheter for enda større gap mellom utviklingen av lønnsinntekter og
løpende pensjonsinntekter. Dersom den foreslåtte endring kun er
ment å skulle gi en bedre tilnærming til faktisk lønnsvekst, bør
den vurderes innført for andre inntektsgrupper.