Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen forbedre kvaliteten og
tilgjengeligheten på rehabiliteringstilbudet, og legge frem forslag
om å innføre en ordning med fritt rehabiliteringsvalg, der personer
med rett til rehabilitering fritt kan velge mellom kvalitetssikrede
institusjoner innenfor et transparent system og med offentlig finansiering.»
Forslagsstillerne framholder at rehabiliteringsfeltet
er preget av ventetider, køer og uutnyttet kapasitet utenom den
offentlige tjenesten, og at flere private og ideelle velferdsinstitusjoner
er blitt lagt ned.
Det vises til at Norsk Revmatikerforbund går
inn for at det innføres fritt rehabiliteringsvalg. Forslagsstillerne
ønsker å innføre et system med fritt rehabiliteringsvalg, der alle
som har rett til rehabilitering, også skal ha en rett til å velge
hvor tilbudet skal gis, blant forhåndsgodkjente institusjoner som
tilbyr tjenestene.
Forslagsstillerne mener private og ideelle aktører
utgjør et viktig supplement til det offentlige rehabiliteringstilbudet,
og at de er nødvendige partnere for å sikre at alle med behov for
rehabilitering kan få et best mulig tilbud. De mener at det er nødvendig
at det offentlige har ansvar for å finansiere behandlingen for pasienter
og brukere, selv om disse velger å benytte seg av et annet tilbud
enn det offentlige.
Etter forslagsstillernes syn bør det foretas
en sentral prisfastsetting som ikke diskriminerer leverandører etter
organisasjonsform så fremt de møter kvalitetsstandardene som forutsettes.
Det understrekes at det bør være åpenhet om kvaliteten på tilbudene,
og at informasjonen bør være lett tilgjengelig for pasientene og
deres pårørende.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Thomas Breen, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn,
Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig
Folkeparti, Laila Dåvøy, viser til forslaget om å innføre
en ordning med fritt rehabiliteringsvalg, der personer med rett
til rehabilitering kan velge mellom ulike kvalitetssikrede rehabiliteringsinstitusjoner,
som skal være offentlig finansiert.
Komiteen er enig i at vi skal
ha gode habiliterings- og rehabiliteringstilbud over hele landet, og
at dette tilbudet skal styrkes. Mange pasienter og brukere har svært
god nytte av de mange habiliterings- og rehabiliteringstilbud som
finnes både i spesielle rehabiliteringsinstitusjoner, i sykehus
og poliklinikker, i distriktsmedisinske sentra og i primærhelsetjenesten. Komiteen vil nevne
at habilitering og rehabilitering også skjer i andre sammenhenger
som i friskhus og i lærings- og mestringssentra.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til brev fra helse- og omsorgsministeren av 28. mars 2012 der
det opplyses at kjøp av tjenester i private opptrenings- og rehabiliteringsinstitusjoner
har økt jevnt, og at dette utgjør 1 524,5 mill. kroner i 2011.
Komiteen er enig i
at slike institusjoner utgjør en viktig del av det rehabiliteringstilbudet
som tilbys norske pasienter. Samtidig vil komiteen understreke
nødvendigheten av at de ulike tjenestene koordineres bedre. Primærhelsetjenesten, spesialisthelsetjenesten
og andre rehabiliteringsaktører må ses i sammenheng, også på rehabiliteringsfeltet,
fordi mange pasienter og brukere har behov for flere sammenhengende,
helhetlige tiltak. Komiteen vil på bakgrunn av dette
peke på at rehabiliteringsinnsatsen for den enkelte pasient ikke
nødvendigvis bare skal skje på ett sted, men i et samspill hvor
mange sektorer og aktører deltar.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg derfor til helse- og omsorgsministerens vurdering av
at fritt valg av tilbud i private opptrenings- og rehabiliteringsinstitusjoner
ikke sikrer pasientene helhetlige, tilpassede habiliterings- og
rehabiliteringstjenester.
Flertallet foreslår at dokumentet
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er uheldig at pasienter
med behov for rehabilitering ikke har et system som sikrer dem valgfrihet,
da dette kunne gitt både bedre kvalitet og raskere behandling. Disse
medlemmer viser til det politiske ønsket om at rehabiliteringsfeltet
skal styrkes og være et satsingsområde innen helsetjenestene.
Disse medlemmer viser til brevet
av 28. mars 2012 fra statsråden der hun viser til de regio-nale helseforetakenes
kjøp av private opptrenings- og rehabiliteringstjenester. Disse
medlemmer minner om at også pasientorganisasjoner, som Norsk
Revmatikerforbund, har tatt til orde for en slik ordning som den
som foreslås, med den begrunnelse at pasienter får avslag av de
regionale helseforetakene når de søker om behandling ved institusjoner
med ledig kapasitet. Dette viser, mener disse medlemmer,
at dagens ordning for å benytte seg av private institusjoner ikke
er god nok.
Disse medlemmer viser til at
også Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon har bedt regjeringen innføre
en ordning med fritt rehabiliteringsvalg. «FFO mener fritt rehabiliteringsvalg
vil gi brukerne en mulighet til å få raskere og riktigere rehabilitering»,
uttalte FFOs administrasjonssjef Andreas Habberstad i en pressemelding
9. januar 2012.
Disse medlemmer viser videre
til at statsråden i sitt brev med henvisning til forslaget skriver
at «Det er ikke lagt opp til en godkjenningsordning for private
opptrenings- og rehabiliteringsinstitusjoner». Disse medlemmer vil klargjøre
at en slik godkjenningsordning ligger i forslagets tekst om at tilbud
og institusjoner omfattet av en valgfrihetsordning lik den som foreslås,
skal skje «blant forhåndsgodkjente institusjoner som tilbyr tjenestene»
og henvisningen til «kvalitetssikrede institusjoner innenfor et transparent
system».
Disse medlemmer vil også vise
til at Riksrevisjonens undersøkelse om rehabilitering innen helsetjenesten,
Dokument 3:11 (2011–2012), overlevert Stortinget 6. mars 2012, slo
fast at: «Samlet sett er det ikke mulig å måle en styrking av rehabiliteringsfeltet
i spesialisthelsetjenesten i perioden 2005 til 2010.»
På denne bakgrunn mener disse medlemmer at
en ordning med fritt rehabiliteringsvalg vil være et viktig bidrag
for å sikre raskere og bedre tilgang til rehabilitering for dem
med behov, og fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen forbedre kvaliteten og
tilgjengeligheten på rehabiliteringstilbudet og legge frem forslag
om å innføre en ordning med fritt rehabiliteringsvalg, der personer
med rett til rehabilitering fritt kan velge mellom kvalitetssikrede
institusjoner innenfor et transparent system og med offentlig finansiering.»
Disse medlemmer viser til at
aktiviteten i de private rehabiliteringsinstitusjonene har blitt
redusert de siste årene. Reduksjonen er på 7 prosent i antall opphold
og oppholdsdøgn ifølge Riksrevisjonens undersøkelse om rehabilitering innen
helsetjenesten. Disse medlemmer ser det som lite
gunstig at det er lange og økte ventetider innen en rekke velferdstjenester
samtidig som flere private og ideelle velferdsinstitusjoner er lagt
ned de siste årene. Kompetansen som disse organisasjonene representerer,
bør utnyttes bedre.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen forbedre kvaliteten
og tilgjengeligheten på rehabiliteringstilbudet og legge frem forslag
om å innføre en ordning med fritt rehabiliteringsvalg, der personer
med rett til rehabilitering fritt kan velge mellom kvalitetssikrede
institusjoner innenfor et transparent system og med offentlig finansiering.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:68 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bent Høie, Sonja Irene Sjøli, Ingjerd
Schou, Frank Bakke-Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve om fritt rehabiliteringsvalg
og forbedret kvalitet og tilgjengelighet i rehabiliteringstilbudet
– vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 20. mars 2012 der helse-
og omsorgskomiteen ber om min uttalelse til representantforslag
Dokument 8:68 (2011–2012) fra stortingsrepresentantene Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli, Ingjerd Schou, Frank Bakke-Jensen og Elisabeth
Røbekk Nørve om fritt rehabiliteringsvalg og for-bedret kvalitet
og tilgjengelighet i rehabiliteringstilbudet.
I nevnte representantforslag fremmes det forslag om
å innføre en ordning med fritt rehabiliteringsvalg, der personer
med rett til rehabilitering fritt kan velge mellom kvalitetssikrede
institusjoner innenfor et transparent system med offentlig finansiering.
Jeg vil innledningsvis understreke at jeg er
opptatt av at habiliterings- og rehabiliteringsfeltet skal styrkes,
og at tilbudet er slik at alle som har behov for habiliterings-
og rehabiliteringstilbud får tilbud tilpasset sine behov.
Habilitering og rehabilitering er en prosess
der det er viktig at ulike aktører deltar, også aktører i andre
sektorer enn helsesektoren, som opplæringsetaten og NAV. Innenfor
helsetjenesten skjer habilitering og rehabilitering både i kommunene
og i spesialisthelsetjenesten. I spesialisthelsetjenesten ytes det
tjenester i sykehus, både i avdelinger for fysikalsk medisin, rehabilitering og
i andre avdelinger, i poliklinikker, gjennom ambulante team og gjennom
lærings- og mestringssentre. I tillegg ytes det tjenester i private
opptrenings- og rehabiliteringsinstitusjoner som har avtale med
et regionalt helseforetak.
For at den enkelte skal få et rehabiliteringstilbud av
god kvalitet er det viktig at de ulike aktørene samarbeider, slik
at rehabiliteringsprosessen blir målrettet og samordnet i tid og
innhold. Rehabilitering er ikke én behandling eller ett tiltak,
men en prosess der den som har et rehabiliteringsbehov står i sentrum.
Hvilke tiltak som er nødvendig i en rehabiliteringsprosess må derfor vurderes
i det enkelte tilfellet.
Opphold i en privat opptrenings- eller rehabiliteringsinstitusjon
kan være ett tiltak i en rehabiliteringsprosess. Disse institusjonene
yter viktige tilbud på rehabiliteringsområdet. Gjennom avtalene
stiller de regionale helseforetakene krav til bl.a. kvalitet, og
det inngås avtaler om ulike typer tilbud. Når en pasient har behov
for opphold i en privat opptrenings-/rehabiliteringsinstitusjon
som en del av en rehabiliteringsprosess, er det viktig at tilbudet
i institusjonen er riktig i forhold til pasientens behov. Dette
må vurderes individuelt.
Ved inngåelse av avtaler med private opptrenings-
og rehabiliteringsinstitusjoner tilpasses dette tilbudet til det
øvrige tilbudet i regionen. Opplysninger fra de regionale helseforetakene viser
at midler til kjøp av tjenester i private opptrenings- og rehabiliteringsinstitusjoner
økte fra 995,8 mill. kroner i 2005 (siste året disse institusjonene
ble finansiert over trygdebudsjettet), til 1 524,5 mill. kroner
i 2011. Dette viser at tilbud i private opptrenings- og rehabiliteringsinstitusjoner
representerer et vesentlig tilbud i de regionale helseforetakenes
rehabiliteringstjeneste.
Jeg ser det som viktig at det gis et variert
og tilbud i kommunene og i spesialisthelsetjenesten, slik at den
enkelte kan få et tilpasset tilbud. Tjenestene må koordineres bedre.
Kommunale, statlige og private tjenester må ses i sammenheng slik
at tilbudet blir helhetlig og sammenhengende. Dette er særlig viktig
innenfor rehabiliteringsområdet.
Samhandlingsreformen er et viktig grep for å bidra
til en helhetlig rehabiliteringsprosess fordi den synliggjør viktigheten
av samarbeid for å få til et helhetlig tilbud.
Den økende andelen eldre i befolkningen påvirker
sykdomsmønsteret. Forekomsten av sammensatte og kroniske sykdommer
øker. Kommunene skal sørge for en helhetlig tenkning i planlegging og
organisering av tjenestene, bl.a. rehabilitering. Kommunene skal
se helse- og omsorgssektoren i sammenheng med andre samfunnsområder
der kommunene har ansvar og oppgaver. Dette er viktig for de som
har behov for rehabilitering.
Jeg tolker forslaget fra representantene Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli, Ingjerd Schou, Frank Bakke-Jensen og Elisabeth
Røbekk Nørve slik at det gjelder fritt valg av tilbud i private
opptrenings- og rehabiliteringsinstitusjoner. Som jeg har nevnt,
er det i en rehabiliteringsprosess ofte behov for flere tilbud som
må ses i sammenheng, slik at tilbudet blir sammenhengende og helhetlig.
Det er ikke lagt opp til en godkjenningsordning for private opptrenings-
og rehabiliteringsinstitusjoner. Gjennom avtaler med den enkelte
institusjon forutsettes det at de regionale helseforetakene sikrer
kvaliteten på tjenesten det inngås avtale om.
Jeg mener det ikke er hensiktsmessig å innføre en
ordning med fritt valg av tilbud i private opptrenings- og rehabiliteringsinstitusjoner
da dette ikke vil bidra til å sikre helhetlige og sammenhengende
tjenester for pasienter med behov for habilitering og rehabilitering.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 26. april 2012
Bent Høie |
Tove Karoline Knutsen |
leder |
ordfører |