I dokumentet ble følgende forslag fremmet 8. mars
2012:
«Stortinget ber regjeringen avvikle formuesskatten
på all formue utenom arbeidende kapital fra 1. januar 2013.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
og begrunnelse for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, lederen Torgeir
Micaelsen, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet,
Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen og Christian
Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore
Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen,
og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til at finansministeren
har uttalt seg om forslaget i brev av 12. april 2012 til finanskomiteen.
Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at formuesskatten er en skatt på netto ligningsformue utover
et bunnfradrag og betales av privatpersoner.
Flertallet viser videre til Stortingets
behandling av Innst. 215 S (2011–2012) der flertallet understreket
at formuesskatt sammen med inntektsskatt er det avgjørende virkemidlet
for å sikre skatt etter evne.
Flertallet viser til de argumenter
som ved en rekke tidligere anledninger er fremsatt om fordelene
ved å opprettholde formuesskatten. Ved siden av å utgjøre en viktig
kilde for finansiering av fellesskapets velferdsoppgaver har formuesskatten
klare fordelingspolitiske fordeler. Det er foretatt betydelige endringer
i innretning av formuesskatten som har bidratt til en bedre fordeling.
Ved å heve bunnfradraget betydelig er andelen som betaler formuesskatt
i dag nesten halvert sammenlignet med da denne regjering tok over.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet minner
om at formuesskatten er en særnorsk skatt. Formuesskatten er en
årviss gjentagende beskatning på sparing og nøkternhet, og er verdier
som er tidligere beskattet gjennom skatt på lønn, merverdiavgift,
kanskje eiendomsskatt og andre særavgifter.
Disse medlemmer mener formuesskatten
inviterer til forbruksfest, og er en straff for alle dem som velger
å spare, eksempelvis til fremtidige generasjoner. Disse medlemmer registrerer
også at regjeringen benytter motsatt logikk mht. offentlig sparing,
hvor investeringer med oppsparte oljepenger på bok, uansett lønnsomhet,
avvises med henvisning til at pengene skal benyttes av fremtidige
generasjoner.
Disse medlemmer minner samtidig
om at det i praksis er umulig å utforme en formuesskatt slik at
verdsettelsen av formuesobjektene reflekterer markedsprisen på formuesobjektene.
Dette påvirker sammensetningen av sparingen slik at en større andel
av kapitalen legges i formuesobjekter med lav verdsettelse. Dette
betyr at dersom verdsettelsen av formues-skattegrunnlaget for f.eks.
aksjer og bankinnskudd er høyere enn verdsettingen av bolig og eiendom,
så kan det føre til at for mye kapital investeres i bolig og eiendom,
på bekostning av investeringer i næringsvirksomhet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak om avvikling
av formuesskatten på all formue utenom arbeidende kapital fra 1. januar
2013.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til sine merknader i innstillingen til
Dokument 8:77 S (2011–2012) og fremmer følgende forslag:
«Dokument 8:76 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Christian Tybring-Gjedde,
Kenneth Svendsen og Jørund Rytman om fjerning av formuesskatten
på formue som ikke er arbeidende kapital – vedlegges protokollen.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Dokument 8:10 S (2010–2011), der dette
medlem fremmet forslag om å fjerne formuesskatten på arbeidende
kapital for å stimulere norsk gründervirksomhet og verdiskaping. Dette
medlem viser til at Kristelig Folkeparti ikke er imot skatt
på rikdom, men i størst mulig grad vil redusere skatt på arbeidsplasser. Dette
medlem viser til at formuesskatten på arbeidende kapital
er en skatt som rammer investeringer som trygger arbeidsplassene,
eksempelvis investeringer i trucker, traktorer og fiskebåter. Dette
medlem viser til at forslaget om å fjerne formuesskatten
på arbeidende kapital har støtte fra LO, NHO, Bondelaget og Fiskebåtredernes
Forbund.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til en mer omfattende merknad knyttet til formuesskatt i forbindelse
med innstilling fra finanskomiteen om Dokument 8:77 S (2011–2012) om
fjerning av formuesskatt på arbeidende kapital.
Dette medlem viser til at formuesskatten stimulerer
til forbruk i stedet for sparing, og til investering i eiendom eller
i utenlandske aksjer i stedet for i norsk næringsliv og norske arbeidsplasser.
Formuesskatten er en betydelig belastning for næringslivet, spesielt
for nystartede bedrifter. I tider med økonomisk uro er det viktig at
bedrifter har bygget opp egenkapital, noe eierne i dag blir straffet
for gjennom formuesskatten. Dette medlem ønsker at
nordmenn som ønsker å investere og eie i Norge ikke skal få dårligere
vilkår enn utenlandske og/eller statlige eiere. Derfor vil Venstre
at formuesskatten reduseres ved en gradvis økning av bunnfradraget
og en lavere verdsettelse av aksjer. Dette medlem viser
i så måte til Venstres alternative statsbudsjett for 2012 hvor en
slik linje er fulgt opp. På sikt vil dette medlem at
hele formuesskatten fjernes.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme sak om avvikling
av formuesskatten på all formue utenom arbeidende kapital fra 1. januar
2013.
Forslag fra Høyre og Venstre:
Forslag 2
Dokument 8:76 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Christian Tybring-Gjedde,
Kenneth Svendsen og Jørund Rytman om fjerning av formuesskatten
på formue som ikke er arbeidende kapital – vedlegges protokollen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:76 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Christian Tybring-Gjedde,
Kenneth Svendsen og Jørund Rytman om fjerning av formuesskatten
på formue som ikke er arbeidende kapital – vedtas ikke.
Jeg viser til brev 26. mars 2012, vedlagt Dokument
8:76 S (2011-2012) representantforslag fra Ketil Solvik-Olsen, Christian
Tybring-Gjedde, Kenneth Svendsen og Jørund Rytman om fjerning av
formuesskatten på formue som ikke er arbeidende kapital. I dokumentet
bes Regjeringen om å ”avvikle formuesskatten på all formue utenom
arbeidende kapital fra 1. januar 2013”.
Jeg vil i den forbindelse vise til min uttalelse
vedrørende Dokument nr. 8:77 S (2011-2012). Der viser jeg til at
Regjeringen ved flere anledninger har argumentert mot å frita ”arbeidende”
kapital fra formuesskatt. Et fritak for det motsatte av ”arbeidende”
kapital endrer ikke på Regjeringens prinsipielle holdning til å
skille ut ”arbeidende” kapital fra annen kapital i formuesskattegrunnlaget.
Regjeringen vil ikke gå videre med representantenes
forslag om å fjerne formuesskatten på formue som ikke er ”arbeidende”
kapital.
Oslo, i finanskomiteen, den 8. mai 2012
Torgeir Micaelsen |
Knut Storberget |
leder |
ordfører |