Innstilling fra finanskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Christian Tybring-Gjedde, Kenneth Svendsen og Jørund Rytman om fjerning av formuesskatten på formue som ikke er arbeidende kapital

Dette dokument

Til Stortinget

Sammendrag

I dokumentet ble følgende forslag fremmet 8. mars 2012:

«Stortinget ber regjeringen avvikle formuesskatten på all formue utenom arbeidende kapital fra 1. januar 2013.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse og begrunnelse for forslaget.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til at finansministeren har uttalt seg om forslaget i brev av 12. april 2012 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at formuesskatten er en skatt på netto ligningsformue utover et bunnfradrag og betales av privatpersoner.

Flertallet viser videre til Stortingets behandling av Innst. 215 S (2011–2012) der flertallet understreket at formuesskatt sammen med inntektsskatt er det avgjørende virkemidlet for å sikre skatt etter evne.

Flertallet viser til de argumenter som ved en rekke tidligere anledninger er fremsatt om fordelene ved å opprettholde formuesskatten. Ved siden av å utgjøre en viktig kilde for finansiering av fellesskapets velferdsoppgaver har formuesskatten klare fordelingspolitiske fordeler. Det er foretatt betydelige endringer i innretning av formuesskatten som har bidratt til en bedre fordeling. Ved å heve bunnfradraget betydelig er andelen som betaler formuesskatt i dag nesten halvert sammenlignet med da denne regjering tok over.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet minner om at formuesskatten er en særnorsk skatt. Formuesskatten er en årviss gjentagende beskatning på sparing og nøkternhet, og er verdier som er tidligere beskattet gjennom skatt på lønn, merverdiavgift, kanskje eiendomsskatt og andre særavgifter.

Disse medlemmer mener formuesskatten inviterer til forbruksfest, og er en straff for alle dem som velger å spare, eksempelvis til fremtidige generasjoner. Disse medlemmer registrerer også at regjeringen benytter motsatt logikk mht. offentlig sparing, hvor investeringer med oppsparte oljepenger på bok, uansett lønnsomhet, avvises med henvisning til at pengene skal benyttes av fremtidige generasjoner.

Disse medlemmer minner samtidig om at det i praksis er umulig å utforme en formuesskatt slik at verdsettelsen av formuesobjektene reflekterer markedsprisen på formuesobjektene. Dette påvirker sammensetningen av sparingen slik at en større andel av kapitalen legges i formuesobjekter med lav verdsettelse. Dette betyr at dersom verdsettelsen av formues-skattegrunnlaget for f.eks. aksjer og bankinnskudd er høyere enn verdsettingen av bolig og eiendom, så kan det føre til at for mye kapital investeres i bolig og eiendom, på bekostning av investeringer i næringsvirksomhet.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme sak om avvikling av formuesskatten på all formue utenom arbeidende kapital fra 1. januar 2013.»

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til sine merknader i innstillingen til Dokument 8:77 S (2011–2012) og fremmer følgende forslag:

«Dokument 8:76 S (2011–2012) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Christian Tybring-Gjedde, Kenneth Svendsen og Jørund Rytman om fjerning av formuesskatten på formue som ikke er arbeidende kapital – vedlegges protokollen.»

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til Dokument 8:10 S (2010–2011), der dette medlem fremmet forslag om å fjerne formuesskatten på arbeidende kapital for å stimulere norsk gründervirksomhet og verdiskaping. Dette medlem viser til at Kristelig Folkeparti ikke er imot skatt på rikdom, men i størst mulig grad vil redusere skatt på arbeidsplasser. Dette medlem viser til at formuesskatten på arbeidende kapital er en skatt som rammer investeringer som trygger arbeidsplassene, eksempelvis investeringer i trucker, traktorer og fiskebåter. Dette medlem viser til at forslaget om å fjerne formuesskatten på arbeidende kapital har støtte fra LO, NHO, Bondelaget og Fiskebåtredernes Forbund.

Komiteens medlem fra Venstre viser til en mer omfattende merknad knyttet til formuesskatt i forbindelse med innstilling fra finanskomiteen om Dokument 8:77 S (2011–2012) om fjerning av formuesskatt på arbeidende kapital.

Dette medlem viser til at formuesskatten stimulerer til forbruk i stedet for sparing, og til investering i eiendom eller i utenlandske aksjer i stedet for i norsk næringsliv og norske arbeidsplasser. Formuesskatten er en betydelig belastning for næringslivet, spesielt for nystartede bedrifter. I tider med økonomisk uro er det viktig at bedrifter har bygget opp egenkapital, noe eierne i dag blir straffet for gjennom formuesskatten. Dette medlem ønsker at nordmenn som ønsker å investere og eie i Norge ikke skal få dårligere vilkår enn utenlandske og/eller statlige eiere. Derfor vil Venstre at formuesskatten reduseres ved en gradvis økning av bunnfradraget og en lavere verdsettelse av aksjer. Dette medlem viser i så måte til Venstres alternative statsbudsjett for 2012 hvor en slik linje er fulgt opp. På sikt vil dette medlem at hele formuesskatten fjernes.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 1

Stortinget ber regjeringen fremme sak om avvikling av formuesskatten på all formue utenom arbeidende kapital fra 1. januar 2013.

Forslag fra Høyre og Venstre:

Forslag 2

Dokument 8:76 S (2011–2012) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Christian Tybring-Gjedde, Kenneth Svendsen og Jørund Rytman om fjerning av formuesskatten på formue som ikke er arbeidende kapital – vedlegges protokollen.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument 8:76 S (2011–2012) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Christian Tybring-Gjedde, Kenneth Svendsen og Jørund Rytman om fjerning av formuesskatten på formue som ikke er arbeidende kapital – vedtas ikke.

Vedlegg

Brev fra Finansdepartementet v/statsråden til finanskomiteen, datert 12. april 2012

Dokument 8:76 S (2011-2012) Representantforslag om fjerning av formuesskatten på formue som ikke er arbeidende kapital

Jeg viser til brev 26. mars 2012, vedlagt Dokument 8:76 S (2011-2012) representantforslag fra Ketil Solvik-Olsen, Christian Tybring-Gjedde, Kenneth Svendsen og Jørund Rytman om fjerning av formuesskatten på formue som ikke er arbeidende kapital. I dokumentet bes Regjeringen om å ”avvikle formuesskatten på all formue utenom arbeidende kapital fra 1. januar 2013”.

Jeg vil i den forbindelse vise til min uttalelse vedrørende Dokument nr. 8:77 S (2011-2012). Der viser jeg til at Regjeringen ved flere anledninger har argumentert mot å frita ”arbeidende” kapital fra formuesskatt. Et fritak for det motsatte av ”arbeidende” kapital endrer ikke på Regjeringens prinsipielle holdning til å skille ut ”arbeidende” kapital fra annen kapital i formuesskattegrunnlaget.

Regjeringen vil ikke gå videre med representantenes forslag om å fjerne formuesskatten på formue som ikke er ”arbeidende” kapital.

Oslo, i finanskomiteen, den 8. mai 2012

Torgeir Micaelsen

Knut Storberget

leder

ordfører