Nærings- og handelsdepartementet fremjar med dette
eit forslag til lov om Patentstyret og Klagenemnda for industrielle
rettar (patentstyrelova). Lova skal erstatte lov 2. juli 1910 nr.
7 om Styret for det industrielle Retsvern. Bakgrunnen for forslaget
er eit generelt behov for revisjon og modernisering av den gjeldande
lova. I tillegg er det ønskjeleg å gjere nokre endringar i organiseringa
av Patentstyret og regulere nokre tilhøve som ikkje er regulerte
i gjeldande lov.
Forslaget til ny lov regulerer organiseringa
av og saksbehandlinga i Patentstyret. Det blir foreslått at Patentstyrets
direktør skal tilsetjast som tenestemann på åremål for inntil seks
år, med høve til å fornye åremålsperioden éin gong. Etter gjeldande
lov blir direktøren utnemnd som embetsmann utan tidsavgrensing.
Det blir vidare foreslått å opprette ei eiga Klagenemnd for industrielle
rettar som skal behandle klager over avgjerdene tekne av Patentstyret.
Klagenemnda skal erstatte Patentstyrets andre avdeling som er klageinstans
i dag. Klagenemnda skal vere eit eige uavhengig organ.
For å tydeleggjere at munnlege forhandlingar mellom
partar og møte med ein part kan vere eit viktig verkemiddel for
å sikre ei best mogleg opplysning av ei sak, blir det foreslått
særskilte reglar om munnlege forhandlingar og møte.
For å sikre at ordninga med administrativ overprøving
av registrerte industrielle rettar i Patentstyret skal vere eit
godt alternativ til å reise rettssak for domstolane blir det foreslått
reglar som gir høve til å tilkjenne sakskostnader i slike saker.
Styret for det industrielle rettsvern (kortnemning:
Patentstyret) vart etablert i 1911. Patentstyret er eit statleg
organ, administrativt underlagt Nærings- og handelsdepartementet. Patentstyret
har i dag om lag 260 tilsette. Gjennom prosjektet SANT gjekk verksemda
frå og med 2004 gradvis over til elektronisk saksbehandling.
Med verknad frå 1. januar 2008 blei Noreg medlem
i Den europeiske patentorganisasjonen. Dette har medført vesentlege
endringar i drifta til Patentstyret. I hovudsak er det blitt færre
nasjonale patentsøknader, fordi søkjarane i dag også kan søkje om
patent som gjeld for Noreg hos Det europeiske patentverket som
kan validerast i Noreg og derigjennom gjerast om til norsk patent.
Frå 1. januar 2008 tok Patentstyret også til å arbeide i lag med
det danske og det islandske patentverket gjennom Nordisk patentinstitutt.
Patentstyrets organisering, virksomhet og noen grunnleggende
saksbehandlingsregler er i dag regulert i lov 2. juli 1910 nr. 7
om Styret for det industrielle Retsvern.
Patentstyret er organisert i to avdelinger:
Første avdeling som behandler og avgjør sakene i første instans,
og Annen avdeling som er klageinstans for saker avgjort av Første
avdeling. Patentstyret behandler og avgjør saker om patent, varemerke og
design. Patentstyret behandler videre saker om administrativ overprøving
av foretaksnavn begrunnet i at foretaksnavnet er registrert i strid med
en eldre rett og søknader om registrering av ansvarsmerker.
Selv om dette ikke kommer direkte til uttrykk
i loven, har det lenge vært antatt at Patentstyret er uavhengig
ved behandlingen av enkeltsaker om industrielle rettigheter og ikke
kan instrueres av Kongen eller departementene verken når det gjelder
generell lovtolkning eller avgjørelsen av den enkelte sak, jf. St.meld.
nr. 8 (1990–1991).
Ettersom Patentstyret har egen klageavdeling (Annen
avdeling) og det er fastsatt særlige regler om klage, følger det
av loven § 2 første ledd fjerde punktum at forvaltningslovens regler
om klage og omgjøring ikke gjelder ved behandlingen av sakene i
Patentstyret. Klagereglene fremgår av de enkelte lovene om det industrielle rettsvern.
Selv om Annen avdeling reelt sett allerede i
dag er faglig uavhengig fra Patentstyrets søknadsbehandlingsvirksomhet
i første instans, tilsier sterke prinsipielle grunner at klageinstansen både
reelt og formelt bør sikres uavhengighet fra førsteinstansen og
andre. Departementet foreslår derfor at det opprettes en egen klagenemnd
for industrielle rettigheter til erstatning for Patentstyrets Annen
avdeling. Denne klagenemnden bør organiseres som et eget organ med
en egen leder, slik at Patentstyrets direktør ikke lenger har noen
rolle i klagebehandlingen.
Når det gjelder organiseringen av klagenemnden,
bør den ha en leder og en nestleder. Disse bør fylle kravene etter
domstolloven § 54 første ledd. Nemnden bør for øvrig ha så mange medlemmer
som anses tilstrekkelig for at den skal kunne utføre sine oppgaver.
Det foreslås at nemndens medlemmer oppnevnes av departementet for
en periode på inntil fem år. For å sikre uavhengigheten foreslås
det at ansatte i Patentstyret ikke kan være medlemmer av Klagenemnden.
Det foreslås – i tråd med bestemmelsen i varemerkeforskriften
– at det i alle saker om innsigelse og administrativ overprøving
tas inn en generell bestemmelse i loven som pålegger Patentstyret
og Klagenemnden å vurdere om det i stedet for ytterligere skriftlig
behandling av uavklarte forhold er hensiktsmessig å innkalle partene
til muntlige forhandlinger.
Muntlige forhandlinger kan i noen tilfeller
bidra til en raskere og bedre opplysning av saken.
Som et annet tiltak for å sikre at ordningen
med administrativ overprøving blir et effektivt alternativ til domstolsbehandling,
foreslår departementet at det innføres en adgang for Patentstyret og
Klagenemnden til å tilkjenne en part som har fått medhold i et krav
om administrativ overprøving, saksomkostninger fra den annen part.
Høyringsnotat av juni 2011 med forslag til ny lov
om Patentstyret og Klagenemnda for industrielle rettar vart sendt
på høyring 14. juli 2011 med svarfrist 1. september 2011.
Departementet konstaterer at høyringa gir god støtte
for at det bør fremjast forslag om ein ny lov om Patentstyret og
Klagenemnda for industrielle rettar. Departementet følgjer opp forslaget,
men foreslår likevel nokre justeringar på grunnlag av det som har
kome fram under høyringa.
Forslaget om at lova skal starte med ei føresegn som
fastslår kva oppgåver og formål Patentstyret har, blir fulgt opp.
Patentstyrets primære oppgåve er å behandle saker om registrering
av rettar mv. etter lovgivinga om det industrielle rettsvern. Denne
oppgåva bør difor nemnast først. Departementet følgjer vidare opp
forslaget om at det skal gå fram av lova at Patentstyret er uavhengig
ved behandlinga av saker etter lovgivinga om det industrielle rettsvern.
Departementet held fast ved forslaget om at
Patentstyrets direktør skal tilsetjast som tenestemann av Kongen
i statsråd, i samsvar med det som er ein av dei vanlege ordningane
for leiarstillingar i samanliknbare statlege verksemder. Departementet
har ikkje funne grunn til å vidareføre forslaget om at det skal
gå fram av ei føresegn i lova kva for kompetanse dei tilsette i Patentstyret
skal ha. Det vil vere opp til verksemda innanfor gjeldande budsjettrammer
å sikre at ho har den nødvendige kompetanse innanfor dei ulike felt.
Forslaget om at det bør opprettast ei uavhengig klagenemnd
til erstatning for Patentstyrets andre avdeling har fått brei oppslutning
under høyringa, og blir følgt opp.
Departementet har kome til at leiaren og nestleia-ren
i Klagenemnda bør tilsetjast i fast stilling på full tid. Dette
vil leggje til rette for kontinuitet og effektiv og rask saksavvikling, samtidig
som det vil vere viktig for å sikre uavhengigheita til nemnda. Departementet
held fast ved at leiar og nestleiar bør oppfylle kravet til dommarar.
Bortsett frå at juridisk kompetanse er viktig i mange saker, er
det lagt opp til at leiar og nestleiar med den nye organiseringa
skal ha ei aktiv rolle i saksførebuinga og at dei unntaksvis skal
kunne avgjere ei klagesak aleine, samt avgjere klager over sakskostnadsavgjerder
i Patentstyret.
Teknisk og anna kompetanse enn juridisk vil vere
viktig i mange saker. Dette vil bli sikra ved at dei andre medlemmene
i nemnda har slik kompetanse, og ved at det enkelte utval som skal behandle
ei sak blir samansett ut frå kva kompetanse som trengst i saka.
Departementet ser for seg ei samlokalisering med
Patentstyret. Samlokalisering og administrativt samarbeid vil ikkje
rokke ved at Klagenemnda er uavhengig av Patentstyret.
Departementet har merka seg innspela frå høyringsinstansane
når det gjeld forslaget om munnlege forhandlingar. Å gjennomføre
munnlege forhandlingar med fleire partar vil vere ressurskrevjande.
Ut frå dette vil det etter departementets syn vere lite føremålstenleg
å innføre ei ordning der ein part har krav på at det skal haldast
munnlege forhandlingar eller møte når parten krev det, uavhengig
av i kva grad dette kan bidra til å opplyse saka og ressursane som
vil gå med til det. Departementet foreslår allikevel at det skal
takast inn ei føresegn som pålegg Patentstyret og Klagenemnda i
alle saker å vurdere om det er formålstenleg å halde møte med ein part
eller ha munnlege forhandlingar mellom partane.
Når det gjeld forslaget om at det skal kunne tilkjennast
sakskostnader i saker om administrativ overprøving, har departementet
justert forslaget ut frå innspela som har kome fram under høyringa.
Det bør ikkje vere nokon hovudregel om at den vinnande part skal
tilkjennast sakskostnader i slike saker. I staden bør Patentstyret
og Klagenemnda ha høve til å tilkjenne sakskostnader etter ei brei
rimelegheitsvurdering. Ved administrativ overprøving etter designlova
og foretaksnamnelova bør høvet til å tilkjenne sakskostnader berre
gjelde i klagesaker.
Departementet finn derimot ikkje at patentstyrelova
bør innehalde føresegner om saksbehandlingstid hos Patentstyret
og Klagenemnda. Sakene som Patentstyret og Klagenemnda skal behandle
er svært ulike. Det sentrale for å sikre ei rimeleg saksbehandlingstid
er tilstrekkelege ressursar og gode saksbehandlingssystem og rutinar.
Med den nye organiseringa av Klagenemnda vil ho ha fleire ressursar
enn det Andre avdeling har i dag. Departementet legg til grunn at
dette vil føre til at saksbehandlingstida går ned.
Opprettinga av ei uavhengig klagenemnd som skal
erstatte Patentstyrets andre avdeling vil føre til meirkostnader
på om lag tre millionar kroner kvart år samanlikna med dagens organisering. Dei
årlege utgiftene til Klagenemnda vil vere om lag 5 mill. kroner,
medan Patentstyrets årlige driftsutgifter vil bli redusert med om
lag 2 mill. kroner når Andre avdeling blir lagt ned. Desse økte
utgiftene, ut over innsparingar hjå Patentstyret, som kan hentast
inn med kutt i utgiftsløyvet, skal dekkast over Nærings- og handelsdepartementets
del av statsbudsjettet i form av eit eige budsjettkapittel for nemnda.
Departementet vil innarbeide dei budsjettmessige konsekvensane i
regjeringas framlegg for Stortinget i den ordinære budsjettprosessen.
Det vil og oppstå nokre etableringskostnader
på anslagsvis mellom 1 og 2 mill. kroner som kjem til å bli dekte
via Nærings- og handelsdepartementets budsjett for inneverande år.
Forslaget vil ikkje elles ha vesentlege økonomiske
eller administrative konsekvensar.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop.
94 L (2011–2012) der regjeringen foreslår lov om Patentstyret og
Klagenemnda for industrielle rettigheter (patentstyreloven).
Komiteen viser til at bakgrunnen
for loven er at det er behov for revisjon og modernisering av dagens
lov.
Komiteen viser til at den nye
loven også regulerer organiseringen av og saksbehandlingen i Patentstyret.
Komiteen støtter at det i den
nye loven innføres en ny formålsparagraf for Patenstyret. Formålsparagrafen
avklarer etatens hovedoppgaver, nemlig å være landets myndighet
for registrering av indu-strielle rettigheter, og å være et kompetansesenter
på området. Komiteen viser videre til at det blir
opprettet en egen klagenemnd for industrielle rettigheter, som skal
behandle klager over avgjørelsene som er tatt i Patentstyret.
Komiteen viser videre til at
denne klagenemnda erstatter Patentstyrets andre avdeling som klageinstans. Komiteen støtter
dette, og ser det som hensiktsmessig at man skiller ut klageorganet
som et uavhengig forvaltningsorgan som skal hete Klagenemnda for
industrielle rettar.
Komiteen merker seg videre at
lovendringene har vært ute på høring, og at det var stor støtte
for de foreslåtte endringene.
Komiteen stiller seg positiv
til at direktøren for Patentstyret tilsettes på åremål.
Komiteen stiller seg positiv
til at leder og nestleder av Klagenemnden bør oppfylle kravene etter
domstolloven § 54 første ledd.
Komiteen er opptatt av at det
stilles krav til kompetanse til både Patentstyrets ansatte og Klagenemndens
medlemmer.
Komiteen er opptatt av rolleklarhet
med hensyn til avgjørelsesmyndighet og klageinstans og stiller seg
positiv til at Klagenemnden organiseres uavhengig av Patentstyret.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er av den formening at en
på sikt bør får en enhetlig tidsfrist for å bringe inn avgjørelser
fra Klagenemnden for domstolene på lik linje med andre klager relatert
til de øvrige lover, nemlig to måneder.
Disse medlemmer har betenkeligheter
knyttet til bestemmelser om Klagenemndens mulighet for ileggelse
av saksomkostninger. Disse medlemmer er av den formening
at dette vil være med på å fordyre saksprosessen for klagesaker
i Klagenemnden samt at det kan innebære at enda flere søkere vil
gå veien via European Patent Office (EPO) heller enn å søke nasjonalt
i Norge, noe som i neste omgang vil kunne få negative konsekvenser
for Patentstyret og den fremtidige bruk av dets tjenester.
Tilrådinga frå komiteen vert satt fram av ein samla
komité.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak til lov
om Patentstyret og Klagenemnda for industrielle rettar
(patentstyrelova)
§ 1 Oppgåver
og formål for Patentstyret
Patentstyret skal behandle saker om industrielle rettar
som fastsett i patentloven, foretaksnavneloven, designloven, varemerkeloven
og edelmetalloven. Patentstyret kan utføre informasjonstenester
og skal elles leggje til rette for innovasjon og verdiskaping ved å
vere eit kompetansesenter for industrielle rettar.
§ 2 Patentstyrets organisasjon
Patentstyret er eit forvaltningsorgan administrativt underlagt
departementet. Patentstyret er uavhengig ved behandling av saker
etter lovene nemnde i § 1 og kan ikkje instruerast når det gjeld
generell lovtolking, avgjerder i enkeltsaker eller handtering av søksmål
mot avgjerder i slike saker. Kongen eller departementet kan heller
ikkje omgjere avgjerdene Patentstyret tek i slike saker.
Patentstyret blir leidd av ein direktør som blir tilsett
av Kongen i statsråd.
Kongen kan i forskrift gi nærmare føresegner om organiseringa
av og saksbehandlinga i Patentstyret, og om Patentstyret sine informasjonstenester,
medrekna betaling for desse tenestene.
§ 3 Klagenemnda for industrielle
rettar
Klagenemnda for industrielle rettar (Klagenemnda) er klageorgan
for saker som fastsett i patentloven, foretaksnavneloven, designloven,
varemerkeloven, edelmetalloven og planteforedlerloven.
Klagenemnda er eit uavhengig forvaltningsorgan administrativt
underlagt departementet. § 2 første ledd andre og tredje punktum
gjeld tilsvarande for Klagenemnda ved behandling av klager etter
lovene nemnde i første ledd i paragrafen her og ved søksmål mot
avgjerder frå nemnda i slike saker.
Klagenemnda skal ha ein leiar, ein nestleiar og så mange
medlemmer som nødvendig for å utføre dei oppgåvene som er lagde
til nemnda. Leiar og nest-leiar i nemnda må oppfylle krava til dommarar. Nemnda
skal elles ha medlemmer med den kompetansen som er nødvendig for
ei forsvarleg saksbehandling.
Leiaren og nestleiaren blir tilsette av Kongen i statsråd.
Dei andre medlemmene i Klagenemnda blir oppnemnde av departementet
for ein periode på inntil fem år med høve til å oppnemne dei på
nytt. Tilsette i Patentstyret kan ikkje vere medlemmer i Klagenemnda.
§ 4 Saksbehandlinga i Klagenemnda
Avgjerdene i Klagenemnda skal takast av eit utval på tre
medlemmer. Leiaren fastset samansetjinga av utvalet for kvar enkelt
sak. Leiaren kan bestemme at ei sak skal avgjerast av eit utval
på fem medlemmer. Leiaren kan avgjere ei klage aleine når saka ikkje
reiser tvilsspørsmål og det er openbert kva avgjerda må gå ut på.
Klagenemnda kan ta omsyn til sakstilhøve som ikkje låg
føre då Patentstyret fatta sitt vedtak.
Kongen kan i forskrift gi nærmare føresegner om organiseringa
av og saksbehandlinga i Klagenemnda.
§ 5 Forholdet til forvaltningsloven
Forvaltningsloven kapittel VI om klage og omgjøring gjeld
ikkje for Patentstyret og Klagenemnda i saker etter lovgivinga om
industrielt rettsvern.
§ 6 Habilitet
Domstollova §§ 106 til 108 gjeld tilsvarande for dei tilsette
i Patentstyret og dei tilsette og medlemmene i Klagenemnda ved behandling
av saker etter lovgivinga om industrielt rettsvern.
Ein tilsett i Patentstyret eller ein tilsett i eller eit medlem
av Klagenemnda kan ikkje delta i behandlinga av eit krav om administrativ
overprøving når overprøvingssaka gjeld ein industriell rett som
vedko-mande har vore med på å behandle i tidlegare sak. Dette gjeld
likevel ikkje dersom overprøvingssaka berre gjeld spørsmål som ikkje
var aktuelle i den tidlegare saka.
§ 7 Munnlege forhandlingar og
møte
Patentstyret og Klagenemnda skal på alle trinn i saksbehandlinga
av eige tiltak vurdere om det er formålstenleg å halde møte med
ein part eller ha munnlege forhandlingar med partane. Dersom ein
part som har sakleg grunn for det, krev at det skal haldast møte eller
munnlege forhandlingar, skal Patentstyret eller Klagenemnda etterkome
kravet i den grad ei forsvarleg utføring av tenesta tillèt det,
jf. forvaltningslova § 11 d. I ei sak der det er tvist mellom partar,
må alle partar som tvistepunkta som skal drøftast gjeld, kallast
inn til munnlege forhandlingar.
§ 8 Sakkunnige
Patentstyret og Klagenemnda kan bruke sakkunnige. Ein som
ville ha vore inhabil til å ta avgjerd i saka, kan ikkje brukast
som sakkunnig. Ein som har vore sakkunnig under behandlinga av ein
søknad i Patentstyret, kan likevel brukast som sakkunnig ved klagebehandling,
administrativ patentavgrensing og administrativ overprøving. Sakkunnige
kan innkallast til møte eller munnlege forhandlingar i saka. Dei kan
også ta del i rådslagingar, men ikkje i stemmegiving.
§ 9 Sakskostnader i saker om
administrativ
overprøving
I sak om administrativ overprøving kan ein part som fullt
ut eller i det vesentlege har fått medhald, tilkjennast nødvendige
sakskostnader frå motparten. Det skal mellom anna leggjast vekt
på om det var god grunn til å få saka prøvd fordi ho var tvilsam,
og om det er rimeleg ut frå typen sak og tilhøva hos motparten å
påleggje kostnadsansvar. Ved administrativ overprøving etter designloven
og foretaksnavneloven kan det berre tilkjennast sakskostnader i
klagesaker.
Krav om dekning av sakskostnader må fremjast før saka blir
avgjord. Patentstyret eller Klagenemnda skal avgjere spørsmålet
samtidig med realiteten i saka.
Dersom ei klage heilt eller delvis fører fram, kan Klagenemnda
òg endre avgjerda i Patentstyret når det gjeld sakskostnader. Avgjerda
om sakskostnader i Patentstyret kan påklagast særskilt til Klagenemnda. Slik
klage avgjer leiaren i Klagenemnda aleine.
Tilkjende sakskostnader kan drivast inn med tvang etter
reglane for dommar.
§ 10 Ikraftsetjings- og overgangsreglar
Lova gjeld frå den tid Kongen fastset. Frå same tid som
lova trer i kraft, blir lov 2. juli 1910 nr. 7 om Styret for det
industrielle Retsvern oppheva.
§§ 7 og 9 gjeld berre for saker der søknaden, motsegna
eller kravet om administrativ overprøving eller administrativ patentavgrensing
m.m. blei levert etter at denne lova tok til å gjelde. Kongen kan
gi nærmare overgangsreglar.
§ 11 Endringar i andre lover
Frå same tid som lova trer i kraft, blir følgjande endringar
gjorde i andre lover:
1. I lov 26. juni 1953 nr. 8 om oppfinnelser av betyd-ning
for rikets forsvar skal § 3 første ledd lyde:
Vil noen utnytte en oppfinnelse
som nevnt i § 2, må vedkommende inngi fullstendig skriftlig fremstilling
av oppfinnelsen til departementet, eller på vanlig måte inngi patentsøknad
til Patentstyret dersom vedkommende ønsker industrielt
rettsvern for oppfinnelsen.
2. I lov 15. desember 1967 nr. 9 om patenter blir følg-jande
endringar gjorde:
§ 7 skal lyde:
Patentmyndigheten her i riket er Patentstyret.
§ 26 skal lyde:
Den endelige avgjørelsen av en patentsøknad kan påklages
til Klagenemnden for industrielle rettigheter (Klagenemnden) dersom
avgjørelsen har gått søkeren imot.
Den endelige avgjørelsen av en innsigelse kan påklages
til Klagenemnden av patenthaveren eller innsigeren dersom
avgjørelsen har gått vedkommende imot.
Blir en begjæring om gjenopptakelse etter § 15 tredje ledd
eller § 20 første ledd avslått, eller en begjæring om overføring
etter § 18 imøtekommet, kan avgjørelsen påklages av søkeren til Klagenemnden. Blir
en begjæring om overføring etter § 18 avslått, kan avgjørelsen påklages
av den som har fremsatt begjæringen.
Blir en begjæring etter § 22 femte eller niende ledd avslått,
kan avgjørelsen påklages til Klagenemnden av
den som har fremsatt begjæringen.
§ 27 tredje og fjerde ledd skal lyde:
Avgjørelse der Klagenemnden avslår en
søknad om patent, opphever et patent eller opprettholder en beslutning fra
Patentstyret om å oppheve et patent, kan ikke bringes
inn for domstolene senere enn to måneder etter at meddelelse om
avgjørelse ble sendt søkeren eller patenthaveren. Underretning om
søksmålsfristen skal inntas i meddelelsen. Søksmål rettes mot
staten ved Klagenemnden.
§ 22 femte og sjette ledd gjelder tilsvarende for dokumenter
som inngis til Klagenemnden.
§ 36 tredje ledd skal lyde:
Dersom Klagenemnden opprettholder Patentstyrets avgjørelse,
regnes fristen for betaling av slik avgift som nevnt i første ledd
annet punktum fra det tidspunkt Patentstyret sendte søkeren underretning om Klagenemndens avgjørelse.
§ 39 d første ledd skal lyde:
Dersom den endelige avgjørelsen fra Patentstyret ikke
går ut på at patentet skal begrenses i samsvar med begjæringen,
kan patenthaveren påklage avgjørelsen til Klagenemnden.
§ 39 d tredje ledd skal lyde:
Patenthaveren kan bringe avgjørelsen av en klage i Klagenemnden inn
for domstolene, men ikke senere enn en måned etter at meddelelse
om avgjørelsen ble sendt vedkommende. Underretning om søksmålsfristen
skal inntas i meddelelsen. Søksmål rettes mot staten ved
Klagenemnden.
§ 41 første ledd fjerde punktum skal lyde:
Dersom domstolene opphever en avgjørelse fra Klagenemnden om
å avslå en søknad om patent, forfaller årsavgift for avgiftsår som
har begynt etter at Klagenemnden traff sin avgjørelse
og fram til den dag da dommen ble rettskraftig, likevel først to
måneder etter sistnevnte dag.
§ 52 e skal lyde:
Avgjørelsen av en begjæring om administrativ overprøving fra
Patentstyret kan påklages til Klagenemnden av
den parten som avgjørelsen har gått imot. Klagen må være innkommet
til Patentstyret innen to måneder fra den dag melding om avgjørelsen
ble sendt vedkommende part. Det skal betales fastsatt avgift. I
motsatt fall opptas ikke klagen til behandling.
Klagen skal oppgi
a) klagerens navn og adresse,
b) avgjørelsen som det klages over,
c) hvilken endring som ønskes i avgjørelsen, og
d) hvilke grunner klagen bygger på.
Klagen skal i tillegg oppfylle de vilkårene som er fastsatt
av Kongen ved forskrift. § 52 b tredje ledd gjelder tilsvarende
så langt den passer.
Avgjørelse i sak om administrativ overprøving hvor
patentet erklæres ugyldig eller endres, kan ikke bringes inn for
domstolene senere enn to måneder etter at melding om avgjørelse
ble sendt den part som avgjørelsen går imot. Orientering om søksmålsfristen skal
inntas i meldingen. Søksmål rettes mot staten ved Patentstyret
eller mot staten ved Klagenemnden, avhengig av hvilket av organene
som har truffet avgjørelsen søksmålet gjelder. Avgjørelse hvor en
begjæring om administrativ overprøving avvises eller avslås, kan
ikke bringes inn for domstolene.
§ 62 a andre ledd første punktum skal lyde:
Søknader om supplerende beskyttelsessertifikat inngis til Patentstyret.
§ 63 første ledd nr. 2 skal lyde:
2. søksmål angående prøvelse av avgjørelse der Klagenemnden avslår
en søknad om patent, opphever et patent eller opprettholder en beslutning fra
Patentstyret om å oppheve et patent, jf. § 27 tredje ledd,
§ 75 skal lyde:
Patentstyrets sjef bestemmer hvem som skal avgjøre begjæringer
i henhold til §§ 72 og 73. Avslag på slik begjæring kan av patentsøkeren
eller patenthaveren påklages til Klagenemnden.
Om klagefrist m.m. og adgangen til å bringe avgjørelser truffet
av Klagenemnden inn for domstolene gjelder §
27 tilsvarende.
3. I lov 21. juni 1985 nr. 79 om enerett til foretaksnavn
og andre forretningskjennetegn mv. blir følg-jande endringar gjorde:
§ 3-7 skal lyde:
Vedtak etter § 3-6, herunder i sak om innsyn etter § 3-6
åttende ledd, kan påklages til Klagenemnden for industrielle
rettigheter (Klagenemnden) av den som vedtaket har gått
imot. En klage må være innlevert skriftlig til Patentstyret innen
to måneder etter den dagen da melding om avgjørelsen ble sendt vedkommende
part. Klagen skal inneholde
1. klagerens navn og adresse,
2. avgjørelsen som det klages over,
3. hvilken endring som ønskes i avgjørelsen,
4. hvilke grunner klager bygger på.
Fastsatt klageavgift skal betales.
Andre parter i saken skal snarest mulig gis melding om
klagen med en rimelig frist for uttalelse.
Er vilkårene for å behandle klagen oppfylt, kan Patentstyret
oppheve eller endre avgjørelsen hvis det finner det klart
at klagen er begrunnet. Blir det ikke truffet slik avgjørelse, skal
sakens dokumenter sendes til Klagenemnden. Gir Patentstyret
en uttalelse til Klagenemnden, skal
en kopi sendes til partene.
Hvis vilkårene for å behandle klagen ikke er oppfylt, skal
klageren gis en rimelig frist for uttalelse og om mulig retting
av manglene. Blir manglene ikke rettet innen utløpet av fristen,
skal klagen avvises hvis ikke Klagenemnden finner
at det bør gis en ny frist for retting.
Tas klagen under behandling, skal Klagenemnden foreta
de undersøkelser som klagen gir grunn til. Den kan ta hensyn til
forhold som ikke er berørt i klagen.
Bestemmelsene om innsyn i dokumentene i § 3-6 åttende ledd
gjelder tilsvarende for dokumentene i klagesaken.
§ 3-8 fjerde ledd skal lyde:
Et vedtak fra Patentstyret om å oppheve registreringen
av et foretaksnavn på grunnlag av § 3-6 kan bringes inn for domstolen
av rettighetshaveren hvis klageretten etter § 3-7 har blitt brukt,
og Klagenemnden har avgjort klagen. Søksmål må
være reist innen to måneder etter den dagen da meldingen om avgjørelsen
ble sendt til rettighetshaveren. Det kan ikke gis oppfriskning mot
oversittelse av søksmålsfristen, som skal nevnes i meldingen om
vedtaket. Søksmål rettes mot staten ved Klagenemnden.
4. I lov 12. mars 1993 nr. 32 om planteforedlerrett
blir følgjande endringar gjorde:Lovas tittel skal lyde:Lov 12. mars 1993 nr. 32 om planteforedlerrett (planteforedlerloven)
§ 12 skal lyde:
§ 12 Klage og søksmål
Går Plantesortsnemndas endelige avgjørelse om søknaden
imot søkeren, kan søkeren påklage avgjørelsen til Klagenemnden
for industrielle rettigheter (Klagenemnden). Blir søknaden
imøtekommet etter fornyet behandling, kan den som har reist innsigelse, påklage
avgjørelsen til Klagenemnden. Plantesortsnemndas
avgjørelse av en begjæring om overføring av en søknad kan også påklages
til Klagenemnden. Klagen må inngis til Plantesortsnemnda
innen to måneder fra den dag meddelelse om avgjørelsen ble sendt
vedkommende. Klageren må betale en klageavgift fastsatt i forskrift.
Avslår Klagenemnden en søknad etter
klage, kan søkeren bringe avslaget inn for domstolene innen to måneder
fra meddelelse om avslaget ble sendt vedkommende. Søksmål
rettes mot staten ved Klagenemnden.
5. I lov 14. mars 2003 nr. 15 om beskyttelse av design
blir følgjande endringar gjorde:
§ 36 skal lyde:
§ 36 Klage over avgjørelse i
Patentstyret
Avgjørelsen i Patentstyret av en designsøknad eller
et krav om at en internasjonal designregistrering skal ha virkning
i Norge, kan påklages av søkeren til Klagenemnden for industrielle
rettigheter (Klagenemnden) hvis avgjørelsen har gått søkeren
imot.
Avgjørelsen av en sak om administrativ oppheving etter
§ 25 kan påklages til Klagenemnden av den parten
som avgjørelsen har gått imot. Blir et krav etter § 29 om overføring
av en søknad eller registrering innvilget, kan avgjørelsen påklages
til Klagenemnden av søkeren eller designhaveren.
Avgjørelsen om å oppheve en innføring etter § 33, kan påklages
til Klagenemnden av innehaveren.
Avgjørelsen om å avvise eller avslå et krav om
1. gjenopptakelse etter § 19 fjerde ledd,
2. unntak fra offentlighet etter §§ 21 fjerde ledd, 27 sjette
ledd og 38 femte ledd,
3. innsyn i dokumenter i saker etter loven her,
4. fornyelse av en designregistrering etter § 24, eller
5. at en sak skal tas under behandling etter § 50,
kan påklages til Klagenemnden av den
som har fremsatt kravet.
Andre avgjørelser i Patentstyret kan ikke
påklages.
§ 38 skal lyde:
§ 38 Behandling av klage
Andre parter i saken skal snarest mulig gis melding om
klagen med en rimelig frist for uttalelse.
Er vilkårene for å behandle klagen oppfylt, kan Patentstyret
oppheve eller endre avgjørelsen hvis det finner det klart
at klagen er begrunnet. Blir det ikke truffet slik avgjørelse, skal
sakens dokumenter sendes til Klagenemnden. Gir Patentstyret
en uttalelse til Klagenemnden, skal
en kopi sendes til partene.
Hvis vilkårene for å behandle klagen ikke er oppfylt, skal
klageren gis en rimelig frist for uttalelse og om mulig retting
av manglene. Blir manglene ikke rettet innen utløpet av fristen,
skal klagen avvises hvis ikke Klagenemnden finner
at det bør gis en ny frist for retting.
Tas klagen under behandling, skal Klagenemnden foreta
de undersøkelser som klagen gir grunn til. Den kan ta hensyn til
forhold som ikke er berørt i klagen. Er klagen trukket tilbake,
kan Klagenemnden fortsette behandlingen av saken
hvis det foreligger særlige grunner. Leddet her gjelder bare så
langt det er forenlig med § 26 annet ledd.
Enhver kan kreve innsyn i dokumentene i klagesaken. Bestemmelsene
i § 21 fjerde og femte ledd gjelder tilsvarende.
§ 39 skal lyde:
§ 39 Domstolsprøving av avgjørelser
fra
Klagenemnden for industrielle rettigheter
En avgjørelse kan bare bringes inn for
domstolene hvis klageretten etter § 36 har blitt brukt, og Klagenemnden har
avgjort klagen. Forrige punktum berører ikke retten til å reise
søksmål om ugyldighet eller overføring etter §§ 25 og 30.
Avgjørelsen i Klagenemnden av klagesak
kan bringes inn for domstolene av den parten som avgjørelsen har
gått imot, om ikke annet følger av tredje ledd. Søksmål må være
reist innen to måneder etter den dagen da melding om avgjørelsen
ble sendt vedkommende part. Opplysning om søksmålsfristen skal inntas
i meldingen om avgjørelsen. Søksmål rettes mot staten ved
Klagenemnden.
Avgjørelsen i Klagenemnden av sak om
admini-strativ overføring av en søknad eller registrering kan ikke
bringes inn for domstolene. Det samme gjelder avgjørelse der Klagenemnden avviser
eller avslår et krav om administrativ oppheving, eller opprettholder en
avgjørelse fra Patentstyret om avvisning eller
avslag.
§ 46 første ledd nr. 2 skal lyde:
2. Søksmål om prøving av avgjørelse truffet av Klagenemnden som
omtalt i § 39.
§ 57 tredje ledd skal lyde:
Ved avslag kan innehaveren av den internasjonale registreringen
på de vilkårene som er fastsatt ved forskrift, kreve at Patentstyret
foretar en fornyet vurdering av spørsmålet om den internasjonale
registreringen skal ha virkning i Norge.
6. I lov 26. mars 2010 nr. 8 om beskyttelse av varemerker
blir følgjande endringar gjorde:
§ 42 første ledd første punktum skal
lyde:
Hvis merkehaveren og den som angriper registreringen av
varemerket, er enige om det, kan spørsmålet om registreringens gyldighet
eller om sletting kreves endelig avgjort av Klagenemnden
for industrielle rettigheter.
§ 49 skal lyde:
§ 49 Klage over avgjørelse fra
Patentstyret
Avgjørelsen fra Patentstyret av en søknad
om varemerkeregistrering eller et krav om at en internasjonal varemerkeregistrering
skal ha virkning i Norge, kan påklages av søkeren til Klagenemnden
for indu-strielle rettigheter (Klagenemnden) hvis avgjørelsen har
gått søkeren imot. Det samme gjelder avgjørelse fra Patentstyret
om å avvise en søknad om internasjonal varemerkeregistrering
etter § 68 tredje ledd.
Avgjørelsen av en innsigelsessak kan påklages til Klagenemnden av
den parten som avgjørelsen har gått imot. Blir et krav om overføring
av en søknad etter § 21 eller en registrering etter § 28 innvilget,
kan avgjørelsen påklages til Klagenemnden av
søkeren eller merkehaveren.
Avgjørelsen av en sak om administrativ overprøving etter
§§ 35 til 37, jf. § 40, kan påklages til Klagenemnden av
den parten som avgjørelsen har gått imot. Dette gjelder ikke avgjørelse
om å avvise kravet etter § 40 annet ledd tredje punktum.
Avgjørelsen om å oppheve en registrering etter §§ 30 eller
45, eller om å slette en registrering etter § 43, kan påklages til Klagenemnden av
merkehaveren.
Avgjørelsen om å avvise eller avslå krav om:
1. gjenopptagelse etter § 23 fjerde ledd
2. unntak fra offentlighet etter § 25 annet ledd, §§ 31,
48, § 51 femte ledd og § 76
3. innsyn i dokumenter i saker etter loven her
4. fornyelse av varemerkeregistrering etter § 33
5. endring av et varemerke etter § 34
6. at saken blir tatt under behandling etter § 80
kan påklages til Klagenemnden av den
som har fremsatt kravet.
Andre avgjørelser fra Patentstyret kan ikke
påklages.
§ 51 skal lyde:
§ 51 Behandling av klage
Andre parter i saken skal snarest mulig gis melding om
klagen med en rimelig frist for uttalelse.
Er vilkårene for å behandle klagen oppfylt, kan Patentstyret
oppheve eller endre avgjørelsen hvis det finner det klart
at klagen vil føre frem. Blir det ikke truffet slik avgjørelse,
skal saken forelegges for Klagenemnden. Gir Patentstyret
en uttalelse til Klagenemnden, skal
en kopi sendes til partene.
Hvis vilkårene for å behandle klagen ikke er oppfylt, skal
klageren gis en rimelig frist for uttalelse og om mulig retting
av manglene. Blir manglene ikke rettet innen utløpet av fristen,
skal klagen avvises hvis ikke Klagenemnden finner
at det bør gis en ny frist for retting.
Tas klagen under behandling, skal Klagenemnden foreta
de undersøkelser som klagen gir grunn til. Den kan ta hensyn til
forhold som ikke er berørt i klagen. Er klagen trukket tilbake,
kan Klagenemnden fortsette behandlingen av saken
hvis det foreligger særlige grunner for dette.
Enhver kan kreve innsyn i dokumentene i klagesaker. Bestemmelsene
i § 25 annet og tredje ledd gjelder tilsvarende.
§ 52 skal lyde:
§ 52 Domstolsprøving av avgjørelser
fra
Klagenemnden for industrielle rettigheter
Avgjørelse fra Patentstyret kan bare bringes inn for domstolene
hvis klageretten etter § 49 har blitt brukt, og Klagenemnden
for industrielle rettigheter (Klagenemnden) har avgjort
klagen. Første punktum berører ikke retten til å reise søksmål om
ugyldighet eller sletting etter §§ 35 til 37 eller om retten til
varemerket.
Klagenemndens avgjørelse i klagesak
kan bringes inn for domstolene av den parten som avgjørelsen har
gått imot, om ikke annet følger av tredje ledd. Søksmål må reises
innen to måneder etter den dagen da melding om avgjørelsen ble sendt
vedkommende part. Opplysning om søksmålsfristen skal inntas i meldingen
om avgjørelsen. Søksmål rettes mot staten ved Klagenemnden.
Avgjørelsen i Klagenemnden av sak om
overføring av en søknad eller registrering kan ikke bringes inn
for domstolene. Det samme gjelder avgjørelse der Klagenemnden avviser
eller forkaster en innsigelse, avviser eller avslår et krav om administrativ overprøving
etter § 40, eller opprettholder en avgjørelse fattet av
Patentstyret om slik avvisning, forkasting eller avslag.
§ 62 første ledd bokstav a skal lyde:
a) søksmål om prøving av avgjørelse truffet av Klagenemnden som
omtalt i § 52
§ 70 fjerde ledd skal lyde:
Ved avslag kan innehaveren av den internasjonale registreringen
på de vilkårene som er fastsatt i forskrift, kreve at Patentstyret
foretar en fornyet vurdering av spørsmålet om den internasjonale
registreringen skal ha virkning i Norge.
Oslo, i næringskomiteen, den 31. mai 2012
Terje Aasland |
Else-May Botten |
leder |
ordfører |