Gjennom behandlinga av statsbudsjettet for 2010
vart det avgjort at det skal etablerast eit nasjonalt helsearkiv
med formål å sikra forsvarleg oppbevaring og tilgjengeleggjering
av eldre, bevaringsverdige pa-sient-arkiv frå spesialisthelsetenesta,
jf. Prop. 1 S (2009–2010). Den nye verksemda, kalla Norsk helsearkiv,
vil bli organisert som ei eiga eining innanfor det statlege Arkivverket.
Det blir uttala at det er behov for eit sektorspesifikt
regelverk som tek opp i seg dei utfordringane som gjer seg gjeldande
i samband med bevaring av arkivmateriale frå spesialisthelsetenesta.
Lovforslaga får ikkje noko å seia for den kommunale helse- og omsorgstenesta.
Det følgjer allereie av den generelle arkivlovgjevinga
at den bevaringsverdige delen av arkivmaterialet frå dei offentlege
verksemdene i spesialisthelsetenesta skal takast vare på for ettertida,
anten av verksemda sjølv eller ein offentleg arkivinstitusjon. Det
nødvendige lovgrunnlaget for å fastsetja nærmare reglar om bevaring
av pasientdokumentasjon i den offentlege delen av spesialisthelsetenesta
er også på plass gjennom arkivlova. Dei plikter som må leggjast
på private arkivskaparar i samband med etablering av Norsk helsearkiv,
kan derimot ikkje heimlast i arkivlova. Dette gjeld plikt til langtidsbevaring
og seinare avlevering av pasientarkiv til Norsk helsearkiv og til
å skilja ut for kassasjon den delen av arkivmaterialet som det ikkje
er verdt å ta vare på. I proposisjonen blir det gjort framlegg om
å påleggja private arkivskaparar i spesialisthelsetenesta slike
plikter. Det vert òg foreslått ein heimel for å regulera desse pliktene
nærmare i forskrift.
Den pasientdokumentasjonen som etter føresetnadene
skal avleverast til Norsk helsearkiv, må lagrast systematisk slik
at opplysningar om kvar enkelt kan finnast igjen. Dette inneber
at samlinga av pasientdokumentasjon hos Norsk helsearkiv vil falla
inn under definisjonen av helseregister i helseregisterlova. Eit
sentralt helseregister, som samlinga av pasientdokumentasjon vil
vera, må ha heimel i lov. I proposisjonen blir det gjort framlegg
om ein heimel for dette registeret og for å gi nærmare reglar om registeret
i forskrift.
Det vert peika på at sjølv om det ikkje er nokon føresetnad
å endra arkivlova for å kunna etablera Norsk helsearkiv innanfor
Arkivverket, kan det likevel vera tenleg at ein nyttar høvet til
å justera arkivlova slik at både Norsk helsearkiv og Samisk arkiv
blir rekna opp blant dei institusjonane som til saman utgjer Arkivverket.
Departementet foreslår å endra § 4 i arkivlova slik at det går fram
av føresegna at Arkivverket ikkje lenger berre omfattar Riksarkivet
og statsarkiva, men også dei to institusjonane Norsk helsearkiv
og Samisk arkiv.
Departementet si vurdering er at det beste vil vera
at det går uttrykkjeleg fram i helseregisterlova § 3, som regulerar
lova sitt verkeområde, at lova også gjeld for behandling av helseopplysningar
i Helsearkivregisteret. Det vart foreslått eit tillegg i helseregisterlova
§ 3 om dette.
Sidan Helsearkivregisteret på fleire måtar vil vera
ulikt dei eksisterande helseregistra som har heimel i helseregisterlova
§ 8, gjer departementet framlegg om at det blir teke inn ein ny
paragraf i helseregisterlova som gir heimelsgrunnlag for etablering
av Helsearkivregisteret og for at opplysningane i registeret, deriblant
namn, fødselsnummer og andre direkte personidentifiserande kjenneteikn,
kan behandlast utan samtykke frå dei registrerte i den utstrekning
det er nødvendig for å nå formålet med registeret. Departementet
foreslår at denne paragrafen blir teken inn som ein ny § 8 a.
Etter departementet si vurdering må det gjevast ei
forskrift som mellom anna regulerer behandlinga av helseopplysningar
i Helsearkivregisteret. Departementet foreslår derfor ein heimel
i § 8 a for å fastsetja nærmare føresegner om behandlinga av helseopplysningar
i registeret, formålet med behandlinga og kva for opplysningar som
skal behandlast. Det blir uttala at forskrifta må kunna innehalda
føresegner om bruk av opplysningane i registeret, og at ho skal
gjera greie for den plikta den databehandlingsansvarlege har til
å gjera opplysningar tilgjengelege for at formålet med registeret
kan oppfyllast.
Departementet finn vidare at det må gjevast
nærmare føresegner om bevaring, kassasjon og avlevering for dei
private verksemdene i spesialisthelsetenesta. Det trengst mellom
anna føresegner om i kva form arkivmaterialet skal avleverast til
Norsk helsearkiv, om kva som skal bevarast frå pasientjournalane,
om utvalde verksemder skal avlevera pasientjournalane utan at noko
blir kassert, og om ein skal kunna kassera papirbaserte journalar
som er skanna. Departementet gjer derfor framlegg om ein heimel
i § 8 a for å gi slike føresegner. Så langt det gjeld materiale
frå dei offentlege verksemdene i spesialisthelsetenesta, vil slike
føresegner ha heimel i arkivlova.
For å sikra lovheimel for å krevja at dei private verksemdene
avleverer til Norsk helsearkiv vert det gjort framlegg om ein ny
§ 3-2 a i spesialisthelsetenestelova, om at
verksemdene i spesialisthelsetenesta
som er omfatta av bevarings-, kassasjons- og avleveringsreglane
i arkivlova kapittel II, skal avlevera sitt pasientjournalarkiv
til Norsk helsearkiv
private verksemder i spesialisthelsetenesta
skal bevara pasientjournalarkivet sitt og avlevera dette til Norsk
helsearkiv etter at forskriftsmessig kassasjon er utført
teieplikta ikkje er til hinder for avlevering
til Norsk helsearkiv, og
bevaring, kassasjon og avlevering skal
skje i samsvar med føresegner gitt med heimel i arkivlova § 12 og
helseregisterlova § 8 a.
Mellom anna av pedagogiske omsyn gjer departementet
framlegg om at det i ny § 3-2 a i spesialisthelsetenestelova òg
skal fastsetjast at avlevering frå dei statlege helseføretaka skal skje
til Norsk helsearkiv.
Det blir i proposisjonen gjort framlegg om ein heimel
i helseregisterlova § 8 a for å gi nærmare føresegner om bevaring,
kassasjon og avlevering for dei private verksemdene i spesialisthelsetenesta.
For dei private verksemdene kan plikta til å
avlevera pasientjournalarkiva til Norsk helsearkiv innebera auka
utgifter jamført med det som er ordninga etter gjeldande regelverk.
Som ein konsekvens av framlegget til ny paragraf
§ 8 a i helseregisterlova vil det vera tenleg å gjera nokre andre
justeringar i lova slik at det vert gjort tilvisning òg til § 8
a i ein del andre paragrafar. Dette gjeld §§ 5, 9, 12 og 27.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Thomas Breen, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn,
Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig
Folkeparti, Laila Dåvøy, viser til at det har vært bred
tilslutning til å etablere et nasjonalt helsearkiv. Behovet for
et slikt arkiv har vært tydelig. Da helsearkivutvalget kartla omfanget
av papirbaserte pasientjournaler i spesialisthelsetjenesten, fant
det at den samlede mengden papirbasert materiale var i overkant
av 175 000 hyllemeter. Materiale på andre medier enn papir kom i tillegg
til dette, og det omfattet blant annet 16 000 hyllemeter film, video,
lydopptak med mer. Selv om mange aktører gjør et godt arbeid med
å digitalisere sine arkiver, vil det fortsatt i lang tid fremover
være nødvendig å oppbevare papirmaterialet forsvarlig.
Et nasjonalt helsearkiv vil sikre forsvarlig
oppbevaring av eldre, bevaringsverdige pasientarkiv fra spesialisthelsetjenesten.
Et slikt arkiv vil også legge forholdene bedre til rette for medisinsk- og
helsefaglig forskning som kommer hele samfunnet til gode.
Komiteen understreker viktigheten
av at pasien-ter sikres at deres pasientjournaler blir oppbevart
på en trygg og forsvarlig måte. Komiteen er derfor
tilfreds med at det vil gjelde strenge krav til sikker oppbevaring
og behandling av materialet i helsearkivet, og at helseopplysningene
i helsearkivet vil være underlagt en evigvarende taushetsplikt.
Komiteen viser til at private
virksomheter tidligere kun har hatt en tidsavgrenset plikt, hjemlet
i pasientjournalforskriften, til å ta vare på pasientjournalene
sine. Dette står i motsetning til den lovfestede statlige avleveringsplikten. Komiteen støtter
regjeringens forslag til lovendringer på dette punktet.
Komiteen støtter departementets
vurdering av at det er behov for en forskrift som regulerer behandlingen
av helseopplysninger i helseregisteret. Det må sikres at opplysningene
behandles på en forsvarlig måte og i tråd med intensjonene i personvernlovgivningen.