Oversikt over statsbudsjettets 90-poster
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S |
| | | |
Utgifter i hele kroner |
Utenriksdepartementet |
100 | | Utenriksdepartementet | 360 000 |
| 90 | Lån til norske borgere i utlandet som
ikke er sjømenn | 360 000 |
161 | | Næringsutvikling | 897 500 000 |
| 95 | NORFUND – grunnfondskapital ved investeringer
i utviklingsland | 897 500 000 |
|
Arbeidsdepartementet |
614 | | Boliglånsordningen
i Statens pensjonskasse | 21 000 000 000 |
| 90 | Utlån, overslagsbevilgning | 21 000 000 000 |
|
Helse- og omsorgsdepartementet |
732 | | Regionale helseforetak
| 1 500 000 |
| 91 | Opptrekksrenter for lån tom. 2007, overslagsbevilgning | 1 500 000 |
|
Finansdepartementet |
1651 | | Statsgjeld, avdrag
og innløsning | 66 544 000 000 |
| 98 | Avdrag på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | 66 544 000 000 |
|
Olje- og energidepartementet |
1825 | | Energiomlegging og
utvikling av energi- og klimateknologi | 10 000 000 000 |
| 95 | Kapitalinnskudd | 10 000 000 000 |
|
Statsbankene |
2410 | | Statens lånekasse
for utdanning | 20 229 985 000 |
| 90 | Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning | 20 229 985 000 |
2412 | | Husbanken | 19 543 000 000 |
| 90 | Lån fra Husbanken, overslagsbevilgning | 19 543 000 000 |
2421 | | Innovasjon Norge | 42 550 000 000 |
| 90 | Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning | 42 550 000 000 |
2426 | | SIVA SF | 390 000 000 |
| 90 | Lån, overslagsbevilgning | 140 000 000 |
| 95 | Egenkapital | 250 000 000 |
2429 | | Eksportkreditt Norge
AS | 28 500 000 000 |
| 90 | Utlån | 28 500 000 000 |
| | | |
| | Sum utgifter rammeområde
88 | 209 656 345 000 |
| | | |
Inntekter i hele
kroner |
Inntekter under
departementene |
3100 | | Utenriksdepartementet | 318 000 |
| 90 | Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet | 318 000 |
3287 | | Forskningsinstitutter
og andre tiltak | 200 000 000 |
| 91 | Fondskapital – Ludvig Holbergs minnefond | 200 000 000 |
3614 | | Boliglånsordningen
i Statens pensjonskasse | 9 000 000 000 |
| 90 | Tilbakebetaling av lån | 9 000 000 000 |
3732 | | Regionale helseforetak
| 689 000 000 |
| 90 | Avdrag på investeringslån tom. 2007 | 689 000 000 |
3950 | | Forvaltning av statlig
eierskap | 25 000 000 |
| 96 | Salg av aksjer | 25 000 000 |
4023 | | Fiskeri-, havbruks-
og transportrettet FoU | 4 284 000 |
| 90 | Tilbakebetaling lån fra Nofima | 4 284 000 |
4162 | | Statskog SF – Forvaltning
av statlig eierskap | 50 000 000 |
| 90 | Avdrag på lån | 50 000 000 |
4312 | | Oslo Lufthavn AS | 444 400 000 |
| 90 | Avdrag på lån | 444 400 000 |
4322 | | Svinesundsforbindelsen
AS | 25 000 000 |
| 90 | Avdrag på lån | 25 000 000 |
4432 | | Norsk kulturminnefond
| 1 400 000 000 |
| 90 | Fondskapital | 1 400 000 000 |
4600 | | Finansdepartementet | 206 700 000 |
| 95 | Fondskapital | 206 700 000 |
5310 | | Statens lånekasse
for utdanning | 10 960 992 000 |
| 90 | Redusert lån og rentegjeld | 8 015 109 000 |
| 93 | Omgjøring av studielån til stipend | 2 945 883 000 |
5312 | | Husbanken | 9 999 000 000 |
| 90 | Avdrag | 9 999 000 000 |
5325 | | Innovasjon Norge | 42 410 000 000 |
| 90 | Avdrag på utestående fordringer | 42 400 000 000 |
| 91 | Tilbakeført kapital, såkornfond | 10 000 000 |
5326 | | SIVA SF | 220 000 000 |
| 90 | Avdrag på utestående fordringer | 220 000 000 |
5329 | | Eksportkreditt Norge
AS | 3 300 000 000 |
| 90 | Avdrag på utestående fordringer | 3 300 000 000 |
5341 | | Avdrag på utestående
fordringer | 6 000 200 000 |
| 95 | Avdrag på lån til andre stater | 200 000 |
| 98 | Avdrag på egenbeholdning statsobligasjoner | 6 000 000 000 |
|
Avskrivninger,
avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift
i samband med nybygg, anlegg mv. |
5460 | | Garanti-instituttet
for eksportkreditt | 100 000 |
| 91 | Avdrag på lån til byggelånsgarantiordningen | 100 000 |
|
Statslånemidler |
5999 | | Statslånemidler | 124 721 351 000 |
| 90 | Lån | 124 721 351 000 |
| | | |
| | Sum inntekter rammeområde
88 | 209 656 345 000 |
| | | |
| | Netto rammeområde
88 | 0 |
Posten dekker lån til nordmenn i utlandet forutsatt
at kriteriene for nødlidenhetslån er til stede. For 2013 foreslås
bevilget kr 360 000.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf.
forslag til vedtak I og VII under kapittel 9 Komiteens tilråding
pkt. B. Vedtak utenfor rammeområdene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å opprette et investeringsprogram innen Statens pensjonsfond utland
(SPU), med samme krav til forvaltningen som andre investeringer
i SPU, med formål å investere i bærekraftige bedrifter og prosjekter
i fattige land og fremvoksende markeder, med en målsetting om samlet
investeringsramme opp til 10 mrd. kroner.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti foreslår at det etableres et fond
for investeringer i fremvoksende økonomier. Fremvoksende markeder ble
inkludert i Statens pensjonsfonds referanseindeks for aksjer første
gang i år 2000, og man har de siste år investert mye mer i fremvoksende
markeder. Investeringer i disse markeder bidrar til å spre risikoen mellom
ulike land. Disse medlemmer minner likevel om at
man i flere år har vurdert å opprette eget fond eller investeringsprogram
for investeringer i fremvoksende og mindre utviklede markeder, noe som
er i tråd med anbefalingene til Utviklingsutvalget og Norfund. Disse
medlemmer ønsker fortgang i denne prosessen, og at det opprettes
et investeringsprogram for investeringer i fremvoksende markeder
i fattige land.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
161 | | Næringsutvikling | |
| 90 | (Ny) Kapitalinnskudd Investeringsfond
u-land | 10 000 000 000 |
Norfund er et statlig eid investeringsfond som sammen
med partnere skal etablere levedyktig, lønnsom næringsvirksomhet
i utviklingsland, som ellers ikke ville blitt igangsatt som følge
av høy risiko. Norfund investerer i oppstart av nye bedrifter og
ekspansjon og modernisering av eksisterende, og skal kombinere hensynet
til lønnsomhet med det overordnede målet om å fremme bærekraftig
utvikling. For 2013 foreslås bevilget 897,5 mill. kroner under post
95 Norfund – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at avviklingen av Forskningsfondet har skapt negative reaksjoner
i forskningsmiljøene. Mange frykter at nedleggelsen vil skape usikkerhet
om de fremtidige bevilgningene.
Dette medlem viser til Innst.
2 S (2011–2012), hvor dette medlem foreslår å opprettholde
et forskningsfond etter følgende modell:
«Innenfor Statens pensjonsfond utland (SPU) øremerkes
et forskningsfond på minst 100 mrd. kroner. Hvert år kan avkastning
tilsvarende 4 pst. benyttes til forskningsformål over statsbudsjettet.
Retningslinjene for bruken av forskningspengene videreføres, men
det legges til grunn at grønn teknologi skal være et prioritert
område. Øremerking av pengene skal ikke påvirke forvaltningen av
pengene i SPU, men innebærer at handlingsregelens intensjon om bruken
av oljepenger i større grad oppfylles.»
Dette medlem legger vekt på at
denne modellen vil skape forutsigbarhet og sikre et høyt nivå på
forskningsbevilgningene i årene som kommer.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
286 | | Forskningsfond | |
| 95 | Fondskapital | 100 000 000 000» |
Bevilgningen på posten skal dekke forventet brutto
utlån til boliglån. Brutto innbetalinger bevilges på kap. 3614 post
90 jf. omtale under denne posten.
Anslaget på brutto utbetalinger er på 21 000
mill. kroner i 2013. Dette er 5 800 mill. kroner høyere enn saldert
budsjett 2012 og 4 657 mill. kroner høyere enn regnskap 2011. Anslaget
inkluderer utlån til opptjente, men ikke betalte renter pr. 31. desember
2013, med 95 mill. kroner. Forventet hovedstol pr. 31. desember
2013 utgjør 63 700 mill. kroner. Utestående lån pr. 31. desember
2013 er forventet å utgjøre 60 300 lån. Det er lagt til grunn en
oppdatering av forventet gjennomsnittlig utbetalt beløp til 1,34
mill. kroner i budsjettperioden. Videre er det lagt til grunn en
prognose på 300 utbetalte lån pr. uke i hele budsjettperioden.
Budsjettforslaget er basert på forventninger
om renteutviklingen i 2013 fra Norges Bank og utviklingen i rentemarkedet
for øvrig. I tillegg er det gjort vurderinger i forhold til historiske
erfaringstall når det gjelder antall søknader, utbetalte lån, antall
innfridde lån og gjennomsnittlig utbetalt/innfridd pr. lån. Det
er knyttet betydelig usikkerhet til utviklingen i flere av forutsetningene
som er lagt til grunn for budsjettforslaget.
Det foreslås bevilget 21 000 mill. kroner for 2013.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Bevilgningen er en teknisk håndtering av opptrekksrenter
på investeringslån som de regionale helseforetakene tok opp før
2008, jf. omtale av opptrekksrenter i post 83. I 2011 utgjorde opptrekksrenter
på denne posten 8,2 mill. kroner.
For 2013 foreslås det budsjettert med 1,5 mill. kroner
i renter på byggelån tatt opp før 2008.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
å slette sykehusenes gjeld med 1 mrd. kroner. Disse medlemmer mener dette
gir rom for å foreta nye investeringer i IKT, medisinsk-teknisk
utstyr og sykehusbygg.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 95 | (Ny) Gjeldsslette helseforetak | 1 000 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er vanskelig å skaffe kapital i Norge for bedrifter i
oppstartsfasen. Risikoen i oppstartsfasen er stor og det er derfor
viktig med et offentlig privat samarbeid om kapitaltilgang for denne
fasen. Disse medlemmer mener såkornfond er en god
måte å organisere dette på, men registrerer at såkornfondene som
i dag er operative nærmest er gått tom for kapital og ikke kan ta
inn nye prosjekter i sin portefølje. Disse medlemmer mener
det er viktig å sikre god kapitaltilgang for bedrifter i oppstartsfasen
og foreslår 600 mill. kroner til opprettelse av nye landsdekkende
såkornfond.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
967 | | (Nytt) Såkornfond | |
| 90 | (Ny) Kapitalinnskudd | 600 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å investere mer av oljepengene i Norge, istedenfor i greske statsobligasjoner
og utenlandske aksjer. Norge har allerede 3 700 mrd. kroner på bok,
og disse medlemmer mener at det vil være en god investering
å bruke litt mer av statens årlige inntekter på veier og jernbane
til fremtidige generasjoner. På statsbudsjettet for 2013 fremmer vi
derfor forslag om å opprette et veifond på 300 mrd. kroner til riksveiinvesteringer,
et jernbanefond på 100 mrd. kroner og et storbyfond på 100 mrd.
kroner til vei- og kollektivbasert infrastruktur i Oslo, Stavanger,
Bergen og Trondheim.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
1321 | | (Nytt) Veifond | |
| 95 | (Ny) Kapitalinnskudd | 300 000 000 000 |
II
Stortinget ber regjeringen opprette et veifond
på 300 mrd. kroner til riksveiinvesteringer på europaveiene og andre
veier av nasjonal betydning.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å investere mer av oljepengene i Norge, istedenfor i greske statsobligasjoner
og utenlandske aksjer. Norge har allerede 3 700 mrd. kroner på bok,
og disse medlemmer mener at det vil være en god investering
å bruke litt mer av statens årlige inntekter på veier og jernbane
til fremtidige generasjoner. På statsbudsjettet for 2013 fremmer vi
derfor forslag om å opprette et veifond på 300 mrd. kroner til riksveiinvesteringer,
et jernbanefond på 100 mrd. kroner og et storbyfond på 100 mrd.
kroner til vei- og kollektivbasert infrastruktur i Oslo, Stavanger,
Bergen og Trondheim.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
1322 | | (Nytt) Jernbanefond | |
| 95 | (Ny) Kapitalinnskudd | 100 000 000 000 |
II
Stortinget ber regjeringen opprette et jernbanefond
på 100 mrd. til bygging av sammenhengende dobbeltspor på strekningene
Oslo–Halden, Oslo–Skien og Oslo–Lillehammer samt kryssingsspor for lange
godstog, og opprustning av andre jernbanestrekninger over hele landet.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å investere mer av oljepengene i Norge, istedenfor i greske statsobligasjoner
og utenlandske aksjer. Norge har allerede 3 700 mrd. kroner på bok,
og disse medlemmer mener at det vil være en god investering
å bruke litt mer av statens årlige inntekter på veier og jernbane
til fremtidige generasjoner. På statsbudsjettet for 2013 fremmer vi
derfor forslag om å opprette et veifond på 300 mrd. kroner til riksveiinvesteringer,
et jernbanefond på 100 mrd. kroner og et storbyfond på 100 mrd.
kroner til vei- og kollektivbasert infrastruktur i Oslo, Stavanger,
Bergen og Trondheim.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
1323 | | (Nytt) Storbyfond | |
| 95 | (Ny) Kapitalinnskudd | 100 000 000 000 |
II
Stortinget ber regjeringen opprette et storbyfond på
100 mrd. kroner til vei- og kollektivbasert infrastruktur i Oslo,
Stavanger, Bergen og Trondheim.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går
inn for å etablere Riksvei SF og Jernbane SF som tilføres 15 mrd.
kroner i egenkapital for å sikre bygging av riksveier og jernbanestrekninger.
Staten skal kjøpe vei- og jernbanekapasitet av disse selskapene.
Fra 2014 dekker avkastning fra Veifond, Jernbanefond og Storbyfond
på totalt 500 mrd. kroner nødvendig finansiering.
Grunnen til at disse medlemmer velger
en løsning med statsforetak og fond, er at statsbudsjettet likebehandler
utgifter og investeringer. Budsjetter i privat sektor skiller derimot
klart og tydelig mellom kostnader og investeringer, fordi man har
en fullstendig balanse som viser eiendeler, egenkapital og gjeld. Måten
statsbudsjettet føres på kan for eksempel føre til at man bygger
2 km vei hvert år i 10 år på en strekning, istedenfor 20 km i et
jafs. Ved å flytte offentlige infrastrukturinvesteringer ut av offentlige
budsjetter og inn i virksomheter som fører regnskap og budsjett etter
prinsippene i privat sektor, får man skilt investeringer fra løpende
driftsutgifter, noe som muliggjør mer rasjonell planlegging og gjennomføring
av store infrastrukturprosjekter. Inntektene i selskapet kan kalkuleres
etter bruk av infrastrukturen.
Disse medlemmer viser til forslag
i transport- og transportkomiteens budsjettinnstilling.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
1324 | | (Nytt) Riksvei SF | |
| 95 | (Ny) Kapitalinnskudd | 11 600 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går
inn for å etablere Riksvei SF og Jernbane SF som tilføres 15 mrd.
kroner i egenkapital for å sikre bygging av riksveier og jernbanestrekninger.
Staten skal kjøpe vei- og jernbanekapasitet av disse selskapene.
Fra 2014 dekker avkastning fra Veifond, Jernbanefond og Storbyfond
på totalt 500 mrd. kroner nødvendig finansiering.
Grunnen til at disse medlemmer velger
en løsning med statsforetak og fond, er at statsbudsjettet likebehandler
utgifter og investeringer. Budsjetter i privat sektor skiller derimot
klart og tydelig mellom kostnader og investeringer, fordi man har
en fullstendig balanse som viser eiendeler, egenkapital og gjeld. Måten
statsbudsjettet føres på kan for eksempel føre til at man bygger
2 km vei hvert år i 10 år på en strekning, istedenfor 20 km i et
jafs. Ved å flytte offentlige infrastrukturinvesteringer ut av offentlige
budsjetter og inn i virksomheter som fører regnskap og budsjett etter
prinsippene i privat sektor, får man skilt investeringer fra løpende
driftsutgifter, noe som muliggjør mer rasjonell planlegging og gjennomføring
av store infrastrukturprosjekter.
Disse medlemmer viser til forslag
i Transport- og kommunikasjonskomiteens budsjettinnstilling.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
1325 | | (Nytt) Jernbane SF | |
| 95 | (Ny) Kapitalinnskudd | 3 400 000 000» |
Komiteens medlem fra Venstre mener all
transportvekst i og mellom de største byene i Sør-Norge i fremtiden
bør skje med jernbane og kollektivtrafikk. Dette medlem viser
til at dagens jernbane er svingete og gammel, preget av ustabilitet,
tekniske feil og klimatiske påkjenninger. Dette medlem peker
derfor på at Venstre vil ruste opp dagens baner og bygge nye og
mer konkurransedyktige traseer. Dette medlem vil
at jernbanen skal være ryggraden i transportsystemet, både for nærtrafikk, fjerntrafikk
og godstrafikk. Dette medlem mener dobbeltspor fra
Oslo til Halden, Skien og Lillehammer og banebygging rundt de største
byene er første etappe i et moderne jernbanenett mellom landsdelene i
Norge, både for person- og godstransport. Et moderne dobbeltspor
på Østfoldbanen er første etappe av høyhastighetsbane til Europa. Dette
medlem peker på at for å realisere store infrastrukturprosjekter
er det behov for nye måter å planlegge, finansiere og gjennomføre
utbygging på. Dette medlem mener det er behov for
betydelig økte bevilgninger, mer forutsigbar finansiering og utbygging
av lengre strekninger av gangen, ikke oppdeling i små delstrekninger.
Ved å organisere utbyggingen riktig mener dette medlem at
vi kan få mer ut pr. investerte krone. Det gir økonomiske besparelser,
bedre fremdrift og større sannsynlighet for fullføring innen tidsrammen.
Dette medlem mener det bør etableres
en prosjektorganisasjon i form av statlige utbyggingsselskap med
helhetlig ansvar for planlegging og fullføring av InterCity-prosjektet. Dette
medlem mener dette selskapet bør få mulighet til å ta opp
lån, eventuelt utstede obligasjoner garantert av staten. Dette
medlem mener utbyggingsselskapene bør ha forpliktende milepæler
for fullføring av ulike planprosesser og utbygginger, og utstyres
med de nødvendige ressurser for å kunne holde disse fristene. Dette
medlem vil ha som mål å ferdigstille InterCity-strekningene
innen 2025.
Dette medlem vil åpne for større
konkurranse om oppdragene for å tiltrekke utenlandske entreprenører,
for å avlaste norsk anleggsbransje og hindre kostnadsvekst. I perioder
med innstramminger i statsfinansene ellers i Europa gjør også store
prosjekter det mulig for Norge å bidra til sysselsetting av ledige
anleggsarbeidere og bruke utstyr fra andre europeiske land.
På denne bakgrunn foreslår dette medlem å opprette
et prosjektselskap, InterCity AS, og tilføre dette selskapet 3 mrd.
kroner i kapital.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
1326 | | InterCity AS | |
| 90 | Aksjekapital | 3 000 000 000» |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett, hvor det foreslås
å øremerke 50 mrd. kroner til et infrastrukturfond, hvis avkastning
tilsvarende 4 pst. skal brukes til investeringer i infrastruktur
og samferdsel. Dette medlem understreker at dette
er nødvendig i lys av de store investeringsbehovene i infrastruktur
og samferdsel, og for å oppfylle intensjonen i handlingsregelen
om å prioritere å bruke oljepenger på vekstfremmende forskning og
infrastruktur.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
1350 | | Jernbaneverket | |
| 90 | Infrastrukturfond | 50 000 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at kulturminner og kulturmiljø
representerer store verdier både for den enkelte og for samfunnet. Disse
medlemmer erkjenner at viktige kulturhistoriske verdier
er i ferd med å gå tapt for alltid.
I St.meld. nr. 16 (2004–2005) Leve med kulturminner
varslet regjeringen Bondevik II en opptrapping av kulturminnefondet,
og disse medlemmer viser til stortingsvedtak nr. 428, 8. juni 2005,
der regjeringen oppfordres til å gjennomføre en opptrapping av fondskapitalen
i Norsk kulturminnefond.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil understreke
betydningen av å følge opp ambisjonen om at alle fredede bygninger
skal ha et akseptabelt vedlikeholdsnivå innen 2020 med tilstrekkelige
ressurser. Disse medlemmer viser til at regjeringen
ikke foreslår noe som bedrer situasjonen for fredede bygg i privat
eie. Det er fortsatt ingen insitamenter fra det offentlige som oppmuntrer
til jevnt og godt vedlikehold av fredede bygg i privat eie. Disse medlemmer viser
til Innst. 4 L (2012–2013) der Høyre foreslår å innføre regnskapsligning
for eiere av fredede bygg slik at det blir mulig med skattemessige
avskrivninger for vedlikehold av fredede bygg. Disse medlemmer mener
videre at det ikke skal være anledning for kommunene til å kreve
eiendomsskatt for fredede bygninger, og viser til forslag om dette
i Innst. 4 L (2012–2013).
Disse medlemmer vil understreke
behovet for at regjeringen følger opp Stortingets intensjoner.
Disse medlemmer viser til Høyres
alternative statsbudsjett og fremmer følgende forslag:
«På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
1432 | | Norsk kulturminnefond | |
| 90 | Kapitalinnskudd Norsk kulturminnefond | 1 500 000 000» |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til behovet for å aktualisere og bringe mangfoldet av kulturminnene
fram i lyset. Dette medlem viser til Kristelig Folkepartis
alternative statsbudsjett, der det foreslås å øke kapitalavsetningen
til Kulturminnefondet med 200 mill. kroner i 2013.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
1432 | | Norsk kulturminnefond | |
| 90 | Fondskapital | 200 000 000» |
Komiteens medlem fra Venstre vil
understreke viktigheten av å ivareta vår kulturarv. Kulturminner
– både i immateriell og materiell form – er sporene av våre forfedres
liv og virke som fortsatt kan sees og oppleves i dagens samfunn.
Vi har en forpliktelse til å bringe kunnskapen om vår fortid videre.
Staten er en stor eier av kulturminner, og har et spesielt ansvar
for å ta vare på disse.
Dette medlem vil vise til at
regjeringen Bondevik II i sin periode trappet opp innsatsen i kulturminnearbeidet. Dette
medlem savner en offensiv oppfølging av dette arbeidet fra
regjeringen og stiller seg uforstående til at regjeringen nå foreslår
å avvikle kulturminnefondet. Dette vil etter dette medlems syn
svekke forutsigbarheten for kulturminnevernet i Norge. Dette
medlem viser videre til at regjeringen har en svært ulogisk
tilnærming til det å opprette og avvikle fond. På spørsmål fra Trine
Skei Grande under finansdebatten 27. november i år på hvorfor regjeringen
avvikler forskningsfondet og kulturminnefondet under begrunnelse
av at avkastningen er for dårlig og samtidig varsler regjeringen
at man i forbindelse med RNB vil opprette et tilsvarende fond for
klimatiltak industrien, svarte statsminister Jens Stoltenberg illustrerende
at:
«Jeg tror vi skal ha et pragmatisk forhold til fond. Jeg
tror vi skal bruke dem der vi mener de fungerer, og ikke bruke dem
der de ikke fungerer. Det avgjørende er at det bevilges penger over
statsbudsjettet. Grunnen til at mange bl.a. innen forskningsmiljøene selv
var skeptiske til Forskingsfondet, var at de så at man beregnet
hvor mye penger man kunne bruke avhengig av hvordan det gikk med
rentene, og når renten gikk ned, kunne man bruke mindre av Forskingsfondet.
Det var det mange som – hva skal jeg si – ikke var glad for, og
derfor ville de heller ha rene penger over statsbudsjettet.
Industrien
har vært veldig glad for å få dette fondet, og jeg er glad for å
kunne glede mennesker. Derfor har vi bevilget penger til fondet.»
Den mest nærliggende sluttsatsen man kan dra
av statsministerens resonnement er at fond over statsbudsjettet
dannes og avvikles alt etter hvor glade folk er.
Dette medlem mener at både forskningsfondet
og kulturminnefondet er avgjørende for at man over tid skal være
sikret bevilgninger og avkastning. Dette medlem foreslår
å videreføre dette kulturminnefondet, samt øke overføringene til
kulturminnefondet med 200 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
1432 | | Norsk kulturminnefond | |
| 90 | Fondskapital | 200 000 000» |
Posten omfatter avdrag på langsiktige statsobligasjonslån.
Det er ikke mulig å gi noe godt anslag på omfanget av eventuelle
tilbakekjøp og førtidige innfrielser, og en har derfor ikke innarbeidet
dette i budsjettet. Det er heller ikke ønskelig å gå ut med konkrete
anslag, da dette kan redusere statens forretningsmessige handlefrihet
i markedet. Det er forfall av et stort obligasjonslån i 2013, og
avdragene anslås til 66 544 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Fondet for klima, fornybar energi og energiomlegging
(tidligere Grunnfond for fornybar energi og energieffektivisering)
foreslås styrket med 10 mrd. kroner i 2013, slik at fondskapitalen
økes til 35 mrd. kroner. Avkastningen fra fondet forventes å bli
om lag 1,2–1,3 mrd. kroner i 2014, avhengig av renten knyttet til
det siste innskuddet.
Fondets midler blir plassert som kontolån til
staten, med en rente tilsvarende renten på statsobligasjoner med
ti års bindingstid. Fondets avkastning føres årlig inn på statsbudsjettets
inntektsside (kap. 1825 post 85) og tilsvarende beløp bevilges på
statsbudsjettets utgiftsside under kap. 1825 post 50.
Komiteens medlemmer, alle unntatt
medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre mener det
er viktig å satse på fornybar energiproduksjon. Norge bør i større
grad utnytte det lønnsomme energipotensialet innen vann, vind og
bio, samt drive FoU for å gjøre mer umodne teknologier mer lønnsomme
og effektive. Dette medlem mener det er viktig å
ha langsiktige og forutsigbare rammebetingelser som stimulerer til
å utløse/fremskynde investeringer i fornybar energi. Det er viktig
at bransjen ikke setter prosjekter på vent inntil ordningen med teknologinøytrale
grønne sertifikater er på plass. Fornybarfondet bør derfor styrkes
for å kunne utløse flere investeringer. Dette medlem foreslår
på den bakgrunn å øke fondskapitalen med 5 mrd. kroner ut over regjeringens
forslag. Dette medlem forutsetter at regjeringen
dreier Enovas forvaltning av kapitalen til å gi støtte som er i
tråd med de teknologinøytrale prinsipper som skal legges til grunn
i ordningen med grønne sertifikater.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
1825 | | Omlegging av energibruk og energiproduksjon | |
| 95 | Kapitalinnskudd | 15 000 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Høyre peker
på at satsing på å utvikle teknologier for fangst og lagring av
CO2 er viktig for å redusere klimagassutslippene. Disse
medlemmer mener at Norge, som en stor produsent av de fossile
energikildene olje og gass, har et viktig internasjonalt ansvar
for å utvikle denne teknologien. Disse medlemmer mener
derfor at det er behov for å styrke innsatsen på forskning, utvikling
og demonstrasjon av teknologier for fossilt basert kraftproduksjon
med fangst og lagring av CO2.
Disse medlemmer viser til Høyres
alternative statsbudsjett og Innst. 2 S (2012–2013) der det er foreslått
økt satsing på forskning og utvikling av teknologi for fangst og
lagring av CO2 gjennom å styrke fondskapitalen
i Fond for Climit med 1 mrd. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
1833 | | CO2-håndtering | |
| 95 | Kapitalinnskudd CLIMIT | 1 000 000 000» |
Løyvinga på posten dekkjer samla nye utlån frå Lånekassen
i 2013, og berekna renter i løpet av året som ikkje er betalte ved
utgangen av året.
Nye utlån til kundar samt omgjeringar er berekna til
å utgjere i underkant av 19,3 mrd. kroner, medan nettoutlån til
ubetalte renter er berekna til å utgjere om lag 970 mill. kroner.
Den totale løyvinga på posten blir da om lag 20,2 mrd. kroner i
2013.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til flertallets merknad i Innst. 12 S (2012–2013). angående
studiestøtte til førsteåret ved læresteder av høy kvalitet i ikke-vestlige
land:
«Flertallet vil peke på at regjeringen i fjor åpnet for
at Lånekassen kan gi støtte til førsteåret av bachelorgrad ved utvalgte
læresteder av særlig høy kvalitet i BRIK-landene (Brasil, Russland,
India og Kina). Flertallet ser det som en naturlig konsekvens at det
derfor blir åpnet for støtte til førsteåret av bachelorgrader ved
læresteder av høy kvalitet i ikke-vestlige land. Dette er viktig
av næringspolitiske og samfunnspolitiske grunner. De aktuelle landene
er bl.a. Sør-Korea, Argentina, Chile, Mexico og Japan. Flertallet
foreslår å øke kap. 2410, post 50 med 0,2 mill. kroner og kap. 2410,
post 71 med 0,2 mill. kroner.
Flertallet foreslår
en tilsvarende reduksjon av kap. 281, post 01 på 0,4 mill. kroner.»
Flertallet foreslår på denne
bakgrunn en økning på kap. 2410 post 90 med 658 000 kroner utover regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at dagens
vekstøkonomier i stor grad ligger utenfor den tradisjonelle vesteuropeiske
kultursfære og at det særlig i land som Brasil, Russland, India
og spesielt Kina (BRIK-landene) og noen av de afrikanske landene,
særlig Sør-Afrika, er høy årlig økonomisk vekst over tid. Disse
medlemmer mener det er viktig for en svært eksportrettet
økonomi som den norske at vi har både språklig, faglig og kulturell
kompetanse som setter norsk næringsliv og forvaltning i posisjon
til å delta i den veksten ikke-europeiske land nå opplever. Samtidig
er fortsatt verdens økonomiske supermakt USA ledende på innovasjon,
gründervirksomhet, teknologi og en svært viktig handelspartner for
Norge. Disse medlemmer er kjent med at de yngste
studentene ofte er de mest mobile, og at det å ha tatt en bachelorgrad
i et annet land signifikant øker mulighetene for at studenten senere
reiser ut for å ta hele eller deler av sin masterutdanning eller
ph.d.-utdanning i utlandet. Likevel innvilges ikke norske studenter støtte
til 1. året av en bachelorgrad i veldig mange land utenfor Europa,
herunder Sør-Afrika og USA. Det samme gjelder også for en rekke
universiteter i BRIK-landene som ikke åpenbart holder lavere kvalitet
enn institusjoner i Norge og Europa som det innvilges studiestøtte
til.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår
å øke bevilgningen på kap. 2410 post 90 med 29 mill. kroner ut over
regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
2410 | | Statens lånekasse for utdanning | |
| 90 | Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning | 20 258 985 000» |
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at Venstre i sitt alternative statsbudsjett for 2013 bl.a. foreslår
å indeksregulere studiestøtten fra 2005, opprette 2 000 flere studieplasser,
innføre 11 måneders studiestøtte og innføre studiestøtte til såkalt «freshman-år»
i USA. Samlet vil disse forslagene ha innvirkning på bevilgningene
på post 90 under kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
2410 | | Statens lånekasse for utdanning | |
| 90 | Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning | 20 504 785 000» |
Regjeringen foreslår at Husbankens låneramme settes
til 20 mrd. kroner i 2013, jf. forslag til romertallsvedtak VI.
Det foreslås en bevilgning på 19 543 mill. kroner. Bevilgningen
skal dekke utbetaling av nye lån og lån til opptjente, ikke betalte
renter.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter
seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og III under
kapittel 9 Komiteens tilråding, pkt. B. Vedtak utenfor rammeområdene.
Komiteens medlem fra Venstre vil
øke Husbankens lånerammer for å gi flere med lav inntekt mulighet
til å kjøpe egen bolig. Dette medlem viser til at
det innenfor Husbankens låneramme gis lån til barnehager, startlån
til unge og vanskeligstilte på boligmarkedet og grunnlån til oppføring
av nye eller utbedring av eksisterende boliger. Dette medlem viser
til at etterspørselen etter lån fra Husbanken er stor og at etterspørselen
bidrar til press på lånerammen, både for startlån og grunnlån. Dette medlem mener
derfor det er fornuftig å øke lånerammen med 2 mrd. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
2412 | | Husbanken | |
| 90 | Lån fra Husbanken | 21 543 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
peke på at boligsituasjonen for studenter i dag er svært vanskelig.
Økt studietilbøyelighet i befolkningen, økte priser og høy tilflytting
til pressområder og en sterk økning i antall utenlandske studenter
er faktorer som bidrar til dette. I tillegg kommer strengere byggekrav
som er innført de siste årene, der særlig TEK 10 har gjort det dyrere
å bygge, både for private og offentlige aktører. Disse medlemmer mener
regjeringens ambisjon om å bygge 1 000 nye studentboliger pr. år
er for lite. I dagens marked må både kostnadsramme og tilskudd heves,
og tempoet i bygging av antall nye studentboliger økes. Disse
medlemmer vil ha en substansiell satsing på dette, og foreslår
å øke egenkapitalen i Husbanken. Disse medlemmer anslår
at dette gir 1 000 ekstra studentboliger.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
2412 | | Husbanken | |
| 95 | (Ny) Egenkapitalinnskudd Husbanken (bygging
av studentboliger) | 560 223 000» |
Bevilgningen skal dekke Innovasjon Norges brutto
innlån for risiko- og lavrisikolåneordningene i 2013. Bevilgningen
dekker også refinansiering av tidligere opptatte innlån for disse
ordningene og den avviklede distriktsrettede låneordningen. Det
foreslås en total innlånsbevilgning på 42,55 mrd. kroner for 2013.
Anslaget på brutto innlånsvolum er usikkert, og regjeringen vil
om nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse med endring
av budsjettet våren eller høsten 2013.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
det er klar mangel på målrettede tiltak i regjeringens budsjett
for å øke norske bedrifters konkurransekraft og stimulere til nyskaping.
Næringslivet har behov for såkornkapital for å kunne investere i
forskning og utvikling. Disse medlemmer viser til regjeringens
sendrektighet med å etablere nye såkornfond. Det ble varslet nye
fond våren 2012, men noen av fondene vil ikke være operative før
i 2014. Det blir altså en lav tilgang på denne typen såkornkapital
før 2014. Konsekvensen av forsinkelsen gjør at det kan oppstå en
situasjon med kapitaltørke for mange bedrifter.
Disse medlemmer ønsker å opprette
tre mindre såkornfond i 2013. Samlet beløper disse seg til 500 mill.
kroner. Det er en utfordring å hente inn privat kapital, og mindre
fond vil gjøre det enklere å etablere nye strukturer. I utgangspunktet
ønsker disse medlemmer å plassere disse nye fondene i
universitetsbyer. Disse medlemmer viser til Høyres
alternative statsbudsjett hvor det foreslås bevilget 125 mill. kroner
i tapsavsetning for en økning av såkornkapitalen under Innovasjon
Norge med til sammen 500 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 95 | Egenkapital, såkornfond | 500 000 000» |
Komiteens medlem fra Venstre mener at
det for å skape og sikre arbeidsplasser er avgjørende med generelt
gode rammevilkår for alle deler av næringslivet, kombinert med en
målrettet innsats for å sikre underveksten av ufødte bedrifter og
utvikling av flere og bedre kunnskapsbedrifter. Det offentlige virkemiddelapparatet
må i sterkere grad stimulere til omstilling og nyskaping framfor
tradisjonell næringsvirksomhet, geografiske hensyn og bevaring.
Dette medlem foreslår derfor
å øke den landsdekkende innovasjonslåneordningen med 250 mill. kroner
for å stimulere til økt innovasjon og flere framtidsrettede bedrifter
og prosjekter.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 90 | Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet | 42 800 000 000» |
Komiteens medlem fra Venstre vil slippe
kreativiteten og skaperkraften løs. Det må satses på gründere og
entreprenører og det må bli mindre regelverk og regulering. Satsingen
på entreprenørskap i videregående skole må økes og samarbeidet mellom
næringsliv og skole må styrkes. Forskning viser at 20 pst. av dem
som har vært med i en ungdomsbedrift senere starter egen virksomhet.
Det er derfor viktig for dette medlem å sikre risikovillig
kapital gjennom det offentlige virkemiddelapparat og gjennom skattestimulans
for private investorer. Nettopp derfor er en kraftig satsing på
forbedring av rammevilkårene for norsk næringsliv generelt og småbedrifter
spesielt hovedprioriteten i Venstres alternative statsbudsjett for
2013, nærmere omtalt i Innst. 2 S (2012–2013). Det satses spesielt
på det nyskapende miljø- og klimavennlige næringslivet. Et viktig
virkemiddel er oppretting av et nytt statlig organ/investeringsselskap
Klimatek som har som formål å investere i klimateknologi, klimagründere
og miljøvennlig omstilling av eksisterende næringsliv. Selskapet
baseres på samme retningslinjer som nasjonale såkornfond under Innovasjon
Norge, dvs. at det legges opp til en investeringskapital på 1 mrd. kroner,
hvorav staten bidrar med 500 mill. kroner og private investorer
med 500 mill. kroner.
På sikt (fra 2014) mener dette medlem at Klimatek
også bør overta Investinors portefølje og investeringsstrategi når
det gjelder områdene energi og miljø og forvaltningen av miljøteknologiordningen
under Innovasjon Norge.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
2425 | | Klimatek | |
| 91 | Investeringskapital | 500 000 000» |
SIVAs låneramme er fra utgangen av 2007 fastsatt
til 700 mill. kroner. Lånerammen var pr. 15. september 2012 utnyttet
med 660 mill. kroner. SIVA kan foreta innlån i statskassen og selv
velge løpetid på lånene. Det enkelte innlån knyttes til et statspapir,
og rentesats på innlånet blir satt lik renten på statspapiret og
med tilsvarende løpetid. Innlån fra og avdrag til statskassen bruttoføres,
dvs. at beløpene utgifts- og inntektsføres hver gang SIVA tar opp
et nytt eller tilbakebetaler et gammelt lån. Innlån budsjetteres
under kap. 2426 post 90, mens avdrag budsjetteres under kap. 5326
post 90, jf. nedenfor. Pr. i dag er det anslått at SIVA vil refinansiere
lån på til sammen 140 mill. kroner i løpet av 2013. Dette er et
anslag, og regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring
i forbindelse med endring av budsjettet våren eller høsten 2013.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det foreslås en bevilgning på 250 mill. kroner
til styrking av SIVAs innskuddskapital i 2013. Midlene skal forbeholdes
eiendomsaktiviteten og skal gjøre SIVA Eiendom Holding AS i stand
til å gå inn i større prosjekter for å bidra til å realisere samfunnsøkonomisk
lønnsomme investeringer og etableringer, jf. omtale i Meld. St.
22 (2011–2012).
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Alle lånesøknader som faller innenfor fastsatt
regelverk for eksportkredittordningen, vil få tilsagn om finansiering,
jf. Forskrift om eksportkredittordningen § 1 og forslag til vedtak
X, 3. I tillegg har selskapet i henhold til Prop. 102 L (2011–2012)
Lov om Eksportkreditt Norge, anledning til å videreføre hele eller
deler av Eksportfinans ASAs lån som kommer til marginreforhandling
hos sistnevnte. Utbetalingsbehovet i 2013 knytter seg til oppfølging
av tilsagn for nye eksportlån og vederlaget til Eksportfinans ASA
for marginendringslånene som overtas. Transaksjonene skal foretas
på kommersielt grunnlag. Beste anslag for dette er totalt på 28,5
mrd. kroner. Anslaget er usikkert, spesielt på grunn av usikkerheten
i verdensøkonomien.
Det foreslås på dette grunnlag en bevilgning
på 28,5 mrd. kroner for 2013. For å sikre fleksibilitet slik at
staten kan honorere alle tilsagn som er gitt, foreslås det en fullmakt
til å overskride bevilgningen, jf. forslag til vedtak IV, 4. For
å ivareta og utlikne differanser mellom valutakurs for utbetalinger
av lån og innbetaling av avdrag foreslås det videre en fullmakt til
å utgiftsføre valutatap og inntektsføre valutagevinster under henholdsvis
kap. 2429 post 89 Agio, og kap. 5329 post 89 Disagio, jf. forslag
til vedtak V, 3.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Posten dekker tilbakebetaling av nødlidenhetslån gitt
til nordmenn i utlandet. For 2013 foreslås bevilget kr 318 000.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Ludvig Holbergs minnefond vart oppretta i 2003. Fondskapitalen
har sidan opprettinga vore på 200 mill. kroner og har vore plassert
som eit kontolån til staten med rente tilsvarande renta på statsobligasjonar
med ti års bindingstid. Den årlege avkastninga av fondet har vore
på 9,1 mill. kroner og har finansiert løyvinga til Ludvig Holbergs
forskingspris over kap. 287 post 56. Kunnskapsdepartementet foreslår
at avkastninga frå Ludvig Holbergs minnefond blir ført vidare som
ei ordinær løyving, og at fondsmekanismen blir avvikla frå og med
2013. Formålet med løyvinga blir uendra.
På bakgrunn av dette blir inntektsløyvinga over kap.
3287 post 86 sett ned med 9,1 mill. kroner. Dette beløpet blir motsvart
av reduserte renteutgifter på kap. 1650 Statsgjeld, renter mv.,
post 89 Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld under
budsjettområdet til Finansdepartementet.
Ei avvikling inneber vidare at fondskapitalen
på 200 mill. kroner blir ført tilbake til statskassa. Teknisk blir
dette gjort ved at fondskapitalen blir inntektsført på kap. 3287
post 91.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Anslaget på posten skal dekke forventet innbetaling
av avdrag på og innfrielser av boliglån. I tillegg skal bevilgningen
dekke tilbakeføring av beregnet opptjente, men ikke betalte renteinntekter
ved inngangen til året som er ført under kap. 614 post 90 Utlån.
For budsjettåret 2013 er det lagt til grunn
innbetalinger på 9 000 mill. kroner. Dette er 1 800 mill. kroner
høyere enn saldert budsjett 2012 og 1 700 mill. kroner høyere enn
regnskap 2011. Anslaget inkluderer 100 mill. kroner i tilbakeføring
av beregnet opptjente renter pr. 1. januar 2013, og 2 mill. kroner i
tilbakeføring av tap/kostnadsbevilgning. Anslaget er basert på en
nedgang i forventet gjennomsnittlig innfridd beløp, samt en økning
i årlige forventede avdrag i forhold til saldert budsjett 2012.
Forutsetningen om 650 innfrielser pr. måned i hele budsjettperioden
innebærer en økning på 120 innfrielser pr. måned sammenlignet med
saldert budsjett 2012.
Det foreslås bevilget 9 000 mill. kroner for
2013.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Bevilgningen dekker avdragsinnbetalinger fra
de regionale helseforetakene på lån tatt opp før 2008. Avdrag på
denne posten utgjorde 677,4 mill. kroner i 2011. Det foreslås budsjettert
689 mill. kroner i 2013.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det foreslås en bevilgning på 25 mill. kroner
fra mulige statlige aksjesalg i 2013. Endelige og fullstendige inntektsbeløp
for de enkelte aksjesalgene må foreslås bevilget i løpet av budsjettåret
når transaksjonene er avklart eller gjennomført, enten i egne proposisjoner
eller i de faste endringsproposisjonene i vår- og høstsesjonen.
Departementet er avhengig av å bruke meglerforetak
og annen faglig bistand for å gjennomføre transaksjoner, jf. omtalen
under kap. 950 post 21. Salg av aksjer bruttobudsjetteres.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Nofima fikk i september 2007, som del av etableringen
av selskapet, et mellomfinansieringslån fra staten på 42,842 mill.
kroner. I tråd med vedtak i revidert nasjonalbudsjett 2010 skal
tilbakebetalingstida på lånet til Nofima forlenges med inntil ti
år, men slik at minimum 1/10 av lånestolen og påløpte renter tilbakebetales
årlig. De årlige avdragene beløper seg til 4,3 mill. kroner, og
det første avdraget ble betalt i 2010.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Departementet legg til grunn at auka eigenkapital frå
inntektene frå arronderingssalet som starta hausten 2011, blir nytta
til avdrag på det statlege lånet Statskog SF fekk i samband med
oppkjøpet av Borregaard Skoger AS, Borregaard Vafos AS og Børresen
AS frå Orkla ASA, jf. Prop. 11 S (2010–2011) Kapitalforhøyelse
og statlig lån til Statskog SF. Føretaket står fritt til å
betale avdrag utover årleg minimumsavdrag på 10 mill. kroner. Med
utgangspunkt i prognosane for salet i 2013 er forventa avdrag sett
til 50 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad og forslag i Innst. 8 S (2012–2013) i næringskomiteen,
der disse medlemmer foreslår en raskere nedbetalingsplan for
lånet fra staten til Statskog SF gjennom intensivert arronderingssalg.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
4162 | | Statskog SF – Forvaltning av statlig
eierskap | |
| 90 | (Ny) Avdrag på lån | 40 000 000» |
Utbyggingen av Oslo lufthavn, Gardermoen, ble i
sin tid finansiert gjennom et lån fra staten til Oslo lufthavn AS.
I forbindelse med avdragsfritakene i 2009 og 2010
ble det lagt til grunn at løpetiden på lånet skulle holdes uendret,
slik at avdragene for 2009 og 2010 ble lagt til avdragene i de årene
som står igjen. Det årlige avdragsbeløpet utgjør nå 444,4 mill.
kr.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Svinesundsforbindelsen ble åpnet for trafikk
i juni 2005. Bompengeinnkrevingen startet 1. juli 2005. Utbyggingen
ble finansiert med statlige lån, og påløpte renter i byggetiden
ble lagt til lånet. Sveriges og Norges nettogjeld utgjorde henholdsvis
506,4 og 594,9 mill. norske kr ved utløpet av 2011.
Bompengeselskapet har inngått fastrenteavtale for
hele lånet fram til 2016. Nettoinntektene fra bompengeinnkrevingen
skal fordeles mellom Norge og Sverige tilsvarende fordelingen av
nettogjeld. Samferdselsdepartementet legger til grunn at Norges
andel av nettoinntektene i 2013 vil være om lag 77 mill. kr, hvorav
25 mill. kr vil gå til avdrag på lån i henhold til nedbetalingsplan
i fastrenteavtalen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Regjeringa fremjar forslag om at fondsordninga for
Norsk kulturminnefond blir lagt om i 2013, og at Norsk kulturminnefond
blir omorganisert som et forvaltningsorgan med særskilte fullmakter.
Dei fondsmidlane som skal nyttast til kulturminnetiltak og til forvaltning
av fondet vil framleis bli løyvde under denne posten. Dette løyvingsforslaget
blir ikkje lenger knytt til avkastning av ein fondskapital, men
fastsett under behandling av budsjettforslaget for dei einskilde
åra framover. Uteståande tilsegn vil bli ført vidare til ny ordning,
mens fondskapitalen, som no er på 1,4 mrd. kroner, blir tilbakeført
til statskassa. Tildelingar til freda kulturminne må sjåast i samanheng med
kap. 1429 post 72.2.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet var
imot opprettelsen av «Samefolkets fond» og er av den oppfatning
at samefolket på lik linje med andre minoriteter må søke om offentlig
støtte hvert år. Disse medlemmer viser til forslag
i Innst. 2 S (2012–2013) om å oppheve dette fondet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
4533 | | Sametinget | |
| 95 | (Ny) Avvikling av samefolkets fond | 80 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet var
imot opprettelsen av «Romanifolkets fond» og er av den oppfatning
at romanifolket på lik linje med andre minoriteter må søke om offentlig
støtte hvert år. Disse medlemmer viser til forslag
i Innst. 2 S (2012–2013) om å oppheve dette fondet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
4540 | | Nasjonale minoriteter | |
| 95 | (Ny) Avvikling av romanifolkets fond | 88 000 000» |
Finansmarkedsfondet foreslås avviklet fra 2013, jf.
omtale under kap. 1600 post 70. Fondets kapital på 206,7 mill. kroner
foreslås inntektsført på kap. 4600 post 95.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Løyvinga på post 90 gjeld innbetalte avdrag
og betalte berekna renter frå tidlegare år. Avskrivne og betalte
renter er splitta opp i avskrivne og betalte renter i inneverande
og tidlegare budsjettperiodar.
Tilbakebetaling av opphavleg hovudstol er berekna
til å utgjere om lag 6,4 mrd. kroner i 2013. Tilbakebetaling av
rentegjeld frå tidlegare periodar er berekna til å utgjere om lag
894 mill. kroner i 2013. Tilbakebetaling frå tap/kostnadsløyvingar
utgjer om lag 716 mill. kroner (omfattar både hovudstol og berekna
renter frå tidlegare periodar, spesifisert på kap. 2410 postane
73 og 74).
Post 93 omfattar innbetaling frå eit fond (konverteringsfondet)
til Lånekassen basert på konvertering av lån til stipend, sjå omtale
under kap. 2410 post 50.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Posten omfatter ordinære og ekstraordinære avdrag,
tilbakebetaling av opptjente, ikke betalte renter og tap. Det foreslås
en bevilgning på 9,9 mrd. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Posten omfatter avdrag på de innlånene Innovasjon
Norge har tatt opp i statskassen. Det vises til nærmere omtale av
innlånssystemet under kap. 2421 post 90. Det foreslås en bevilgning
på 42,4 mrd. kroner. Anslaget er usikkert, og regjeringen vil om
nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse med endring av
budsjettet våren eller høsten 2013.
Det er i utgangspunktet forutsatt at lånene
til såkornfondene skal tilbakebetales etter 15 år, men det kan betales
tilbake avdrag på tidligere tidspunkt. De tilbakebetalte avdragene
skal tilbakeføres til statskassen. Til og med 2011 hadde Innovasjon
Norge fått tilbakeført 79 mill. kroner i forskuddsinnbetalinger fra
såkornfondene. Dette beløpet ble vedtatt tilbakeført til statskassen
gjennom behandlingen av revidert nasjonalbudsjett 2012. Tilbakebetalingene
kommer som følge av avhendinger av porteføljeselskaper. Når midlene
blir tilbakebetalt til Innovasjon Norge, blir de plassert på en
ikke-rentebærende konto i Norges Bank, slik at rentene på disse
midlene tilfaller staten.
I 2012 venter Innovasjon Norge å motta ytterligere
forskuddsinnbetalinger. På denne bakgrunn foreslås en bevilgning
på 10 mill. kroner. Anslaget er usikkert, og regjeringen vil om
nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse med endring av
budsjettet våren 2013.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det vises til omtalen under kap. 2426 post 90. Det
budsjetteres med et avdrag på SIVAs statskasselån i 2013 på 220
mill. kroner. Dette er et anslag, og regjeringen vil om nødvendig
foreslå bevilgningsendring i forbindelse med endring av budsjettet
våren eller høsten 2013.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Avdragene under den statlige eksportkredittordningen
vil følge fastsatte avdragsprofiler som normalt innebærer halvårlige
avdrag. I 2013 er avdragsinnbetalinger under ordningen anslått til
3,3 mrd. kroner. Det foreslås på dette grunnlag en bevilgning på
3,3 mrd. kroner for 2013. Dette er et anslag, og regjeringen vil
om nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse med endring
av budsjettet våren eller høsten 2013.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
På denne posten posteres eventuelle avdrag på lån,
blant annet til næringsvirksomhet.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det ble i 1983 gitt lån til Jugoslavia på 40
mill. norske kroner, jf. St.prp. nr. 92 (1982–1983) og Innst. S.
nr. 262 (1982–1983). Lånet var et avdragslån med endelig forfall
i august 1999. Det ble betalt avdrag til og med terminen 1. februar
1991 og renter til og med terminen som forfalt 1. februar 1992.
Etter oppløsningen av Jugoslavia ble lånet fordelt
på de enkelte republikkene. Låneforpliktelsene for Kroatia, Slovenia
og Bosnia-Hercegovina er gjort opp. På bakgrunn av en avtale i Paris-klubben
fikk Serbia og Montenegro ettergitt 51 pst. av gjelden i 2002 og
begynte å betale renter i 2003. I tråd med samme avtale ble ytterligere
30 pst. av gjelden ettergitt i begynnelsen av 2006. Første avdrag
på lånet ble betalt i 2008. For 2013 er avdragene beregnet til 0,2 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Posten omfatter avdrag som staten mottar på egenbeholdning
av statsobligasjoner som benyttes til markedspleieformål. Det er
forfall av et stort obligasjonslån i 2013, og avdragene anslås til
6 000 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
GIEK har ikke lån i statskassen pr. august 2012. Det
er usikkerhet knyttet til behov for bruk av trekkfullmakten for
å dekke erstatningsutbetaling under byggelånsgarantiordningen, og
det foreslås derfor en bevilgning på 100 000 kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Statsbudsjettet gjøres opp i balanse før lånetransaksjoner.
Brutto finansieringsbehov bestemmes derfor av differansen mellom
utlån og tilbakebetalinger, og bevilges over kap. 5999 Statslånemidler,
post 90. Brutto finansieringsbehov anslås til 124,7 mrd. kroner
i 2013. Bevilgningen til statslånemidler er en saldering av statsbudsjettets
inntekter og utgifter medregnet lånetransaksjoner. Ved nysalderingen
om høsten gjøres det et endelig vedtak om statslånemidler. Ved årsavslutningen
blir statsregnskapet gjort opp, og det blir foretatt en endelig
årsavslutningsrapportering slik at kap. 5999 viser bruttofinansieringsbehovet
slik det framkommer i regnskapet. Brutto finansieringsbehov vil
kunne avvike fra budsjettvedtaket i forbindelse med nysalderingen
om høsten som følge av at det endelige regnskapet på de enkelte
budsjettpostene vil kunne avvike noe fra de vedtatte bevilgningene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Venstre, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine foregående merknader om bevilgninger på 90-poster foran.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | 651 673 574 000» |
Komiteens medlem fra Venstre viser til
sine foregående merknader om bevilgninger på 90-poster foran, og
fremmer følgende forslag:
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«På statsbudsjettet for 2013 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | 135 946 115 000» |