Når det gjelder kapitler og poster som ikke
er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader og
slutter seg til regjeringens forslag.
Budsjettproposisjonen for Kunnskapsdepartementet
inneholder en egen del III med omtale av regjeringens samlede satsing
på forskning i forslaget til statsbudsjett for 2013. Forskning finansieres
under alle 17 departementer, som hver på sine områder skal være
med på å nå regjeringens forskningspolitiske mål, jf. St. Meld.
nr. 30 (2008–2009) og Innst. S. nr. 354 (2008–2009). Fordelingen
av FoU-bevilgninger på departementene og prioriteringene i statsbudsjettet
som helhet framgår av del III i proposisjonen.
Regjeringen styrker den nasjonale forskningsinnsatsen
i statsbudsjettet for 2013. FoU-innsatsen i budsjettforslaget, inkludert
Skattefunn, er foreløpig beregnet til 27,4 mrd. kroner. Siden 2005
har realøkningen i den offentlige FoU-innsatsen vært 32,1 pst. Det
vises til proposisjonens omtale av utviklingen i den offentlige
forskningsinnsatsen totalt og innenfor de ulike sektorene.
Proposisjonen omtaler videre de fem oppsatte strategiske
målene for forskningspolitikken, med vekt på velferdsutfordringene
og det globale perspektivet, og de fire tverrgående målene som handler om
å få et velfungerende forskningssystem, med høy kvalitet, internasjonalisering
og effektiv bruk av resultater og ressurser.
Regjeringens hovedprioriteringer på forskningsområdet
for 2013 er klimaforskning, forskning på samfunnssikkerhet og beredskap,
europeisk forskningssamarbeid, nanoteknologi og et nytt isgående forskningsfartøy.
Regjeringen foreslår 42 mill. kroner til klimaforskning
i 2013 over Norges forskningsråds budsjettkapitler under fire ulike
departementer. Satsingen bygger på anbefalingene i Klima21-strategien
og den internasjonale evalueringen av norsk klimaforskning fra våren
2012. Satsingen skal omfatte samfunnsvitenskapelig og humanistisk
klimaforskning, samt grunnforskning knyttet til klimaendringene
i Arktis, klimasystemet og klimatilpasset matproduksjon. Det internasjonale
miljøet ved Senter for klimadynamikk (SKD) ved Bjerknessenteret
får økt tildeling. Startbevilgning til å bygge nytt isgående forskningsfartøy
vil være viktig bl.a. for ressurskartlegging i nordområdene. Samlet
kostnadsramme for fartøyet er 1,42 mrd. kroner. Under Olje- og energidepartementet
opprettes et forsknings- og kompetansesenter for arktiske utfordringer.
Regjeringen foreslår at det opprettes et nytt
forskningsprogram i regi av Forskningsrådet innenfor samfunnssikkerhet
og beredskap fra 2013, med et budsjett på 20 mill. kroner over fire
departementers budsjetter. Forskningsrådets femårige program SAMRISK
ble avsluttet i 2011.
Når det gjelder internasjonalisering, har forskningssamarbeid
gjennom EUs rammeprogram blitt stadig mer omfattende. Norges kontingent
er beregnet økt til 1,7 mrd. kroner i 2013. Regjeringen foreslår
113,6 mill. kroner til norsk deltakelse i nye programmer i den europeiske
romorganisasjonen ESA over Nærings- og handelsdepartementets budsjett. Arbeidet
med felles europeiske forskningsprogram, JPI, er styrket gjennom
Forskningsrådets budsjett under Miljøverndepartementet.
Regjeringen følger opp teknologistrategiene
med satsing på NANO2021 og på BIOTEK2021 under Nærings- og handelsdepartementets
budsjett. Under samme departement prioriterer regjeringen brukerstyrt
innovasjonsarena, BiA, som et virkemiddel innrettet mot bredden
av norsk næringsliv.
Regjeringen styrker programmet for praksisrettet FoU
i helse- og velferdstjenestene under Kunnskapsdepartementets budsjett.
Tildelingene i revidert nasjonalbudsjett 2012 til dette programmet
under Arbeidsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet, er
videreført som en varig styrking av programmet.
Ordningen med Senter for fremragende forskning
(SFF) tilrettelegger for å utvikle forskningsmiljøer i verdensklasse.
Siden 2008 har 21 sentre fordelt på åtte vertsinstitusjoner vært
i full drift. Regjeringen foreslår å styrke ordningen og nye sentre
i 2013 med midler innenfor tildelingen til Norges forskningsråd.
Regjeringens budsjettforslag sikrer også Kavli Institute for Systems
Neuroscience stabile rammevilkår.
Over Kunnskapsdepartementets budsjett økes videre
tildelingen til satsingen for å fremme kjønnsbalanse i forskningen,
BALANSE, samt til programmene for utdanningsforskning, Utdanning2020
og PRAKUT. Spesialpedagogisk forskning er også tilgodesett, jf.
Meld. St. 18 (2010–2011).
Som en oppfølging av landbruks- og matmeldingen
foreslår regjeringen å styrke matforskningen, særlig med tanke på
å få bidrag til innovasjon og konkurranseevne innenfor de mange
næringene under Landbruks- og matdepartementet, jf. Meld. St. 9 (2011–2012).
Over Helse- og omsorgsdepartementets budsjett foreslår
regjeringen å øke tildelingen til Rusmiddelforskningsprogrammet
under Forskningsrådet, som en oppfølging av meldingen om rusmiddelpolitikk, jf.
Meld. St. 30 (2011–2012).
Regjeringen viser til at dagens samfunn krever forskningsbasert
kunnskap på stadig flere områder. Regjeringen vil fortsette å satse
på forskning i årene framover og tar sikte på å legge fram en stortingsmelding
om forskning i 2013.
Kunnskapsdepartementet har et overordnet ansvar
for å koordinere regjeringens forskningspolitikk, bl.a. ved å samordne
budsjettprosessene på forskningsområdet og forskningssamarbeidet
med EU. Koordineringen skjer også gjennom arbeidet med strategier
på ulike tverrgående forskningsområder. Dette gjelder f.eks. arbeidet
med strategiene for bioteknologi, nanoteknologi og IKT. Riksrevisjonen
har gjennomført en forvaltningsrevisjon av den overordnede koordineringen
departementet har ansvaret for.
En evaluering av Norges forskningsråd, gjennomført
av Technopolis, ble lagt fram i september 2012. Den overordnede
konklusjonen er at Forskningsrådet fungerer godt. Regjeringen vil
følge opp resultatene og anbefalingene bl.a. i den kommende forskningsmeldingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, vil trekke fram den nye klimasatsinga
som en strategisk og viktig satsing. Samtidig er flertallet svært
tilfreds med at regjeringen har besluttet å bygge et nytt isgående
forskningsfartøy som skal eies av Polarinstituttet til 1,42 mrd.
kroner. Til sammen vil satsingene bidra til at Norge etablerer seg som
en ledende nasjon på klima, is og polarforskning, med evne til å
bidra med viktig kunnskap inn i det internasjonale klimaarbeidet.
Flertallet er tilfreds med at
det gjøres noen gode prioriteringer innenfor sektoren. Det er gledelig at
klimaforskningen nå får et viktig og helt nødvendig løft. En vekst
på 42 mill. kroner til klimaforskning gjennom Forskningsrådet og
en samlet vekst på 47 mill. kroner til klimaforskning følger opp
Forskningsrådets hovedprioriteringer og er viktig for samfunnets
evne til å håndtere klimaendringene. Det er positivt at de første
bevilgningene til nytt isgående forskningsfartøy er på plass.
Flertallet mener det er betydningsfullt
at det nå bevilges 20 mill. kroner til et nytt program for forskning
om samfunnssikkerhet, og det er bra at teknologistrategiene følges
opp med økt satsing på 30 mill. kroner til nano- og bioteknologi. Flertallet mener
at 47,5 mill. kroner til sentre for fremragende forskning (SFF)
og Kavli-senteret gir vekst til videre satsing på forskningssentre
som virkemiddel. Disse sentrene er viktige for å heve kvalitet og
skape gode forskningsmiljøer.
Flertallet viser til at regjeringen
følger opp Norges forpliktelser i budsjettet og har satt av 318 mill.
kroner i økt kontingent til EUs forskningsprogram. I årene framover
må norske forskningsmiljøer hente mer av sin finansiering fra utlandet.
Da må norsk forskning være internasjonalt orientert og konkurransedyktig.
Selv om det er realvekst i forskningsbudsjettet, er det viktig å
være oppmerksom på at alle signaler peker på store omstillingsbehov
i norsk økonomi i et 20–25 års perspektiv. Flertallet mener
at dette må drøftes i den kommende forskningsmeldingen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er tilfreds med at bevilgningene til forskning øker kraftig i årets
budsjett. Innenfor et reelt handlingsrom på 12,5 pst. har regjeringen
prioritert å løfte satsingen på FoU med 32 pst. reelt. Det betyr
at forskning og utvikling har økt mer enn 2,5 ganger så mye som
resten av budsjettet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at økonomisk
krise i Europa raskt også kan bli alvorlig for norsk næringsliv,
og særlig for konkurranseutsatte bedrifter og arbeidsplasser. Siden
Norge har et høyere kostnadsnivå enn mange konkurrentland, er det
kun gjennom høyere kvalitet og mer innovative produkter og tjenester at
Norge kan styrke sin konkurransekraft. Det er derfor viktig at det
satses ambisiøst på å utvikle ny kunnskap gjennom forskning og utvikling,
og at resultatene av forskningen vektlegges.
Disse medlemmer mener at regjeringens forskningspolitikk
ikke legger nok vekt på disse forholdene, og at regjeringens forskningsbudsjett
ikke er ambisiøst nok til å styrke kunnskap og konkurransekraft
og dermed trygge morgendagens velferd. Disse medlemmer viser
til at Norges posisjon på internasjonale rankinger over lands konkurranseevne
og innovasjonsevne bekrefter dette.
Disse medlemmer viser til at
Norge ligger lavest i Norden når det gjelder forskningsinnsats både
i pst. av BNP og pr. innbygger, og er bekymret for at regjeringen
ikke synes å mene alvor med målsettingen om at 3 pst. av BNP skal
gå til forskning.
Disse medlemmer mener det er
behov for en sterkere satsing på forskning og utvikling gjennom
vekt på kvalitet, internasjonalisering, sterkere samarbeid mellom
akademia og bedrifter, økt vekt på kommersialisering av forskningsresultater
og økt satsing på forskning og innovasjon i næringslivet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til disse partiers alternative statsbudsjetter
og forskningssatsingene slik disse fremkommer der, og i merknader
under respektive kapitler og poster i denne innstilling.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett, der norsk FoU totalt styrkes med
986 mill. kroner.
Komiteen registrerer at det er
stor forskjell mellom de forskjellige departementene når det gjelder
egen forskningsinnsats. Komiteen imøteser derfor
at regjeringen i forbindelse med den varslede forskningsmeldingen
vil redegjøre for de ulike departementenes forskningsstrategi og
kunnskapssystem. De ulike departementenes politikk for bestilling av
forsknings- og utredningsoppdrag, hvor stor andel av oppdragene
som konkurranseutsettes og hvor stor andel som bestilles på andre
måter er sammen med departementenes bruk av og styring av egne institutter
en viktig del av denne redegjørelsen. Komiteen vil
understreke at en sterk forskningssatsing krever at forskning er
høyt prioritert i alle sektorer.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre har med særlig interesse merket seg
anbefalingen i evalueringen av Norges forskningsråd om at den forskningspolitiske
koordineringen på nivået over departementene bør styrkes. Disse
medlemmer er av den oppfatning at det ville vært et viktig
signal om forskningens samfunnsmessige betydning, samt bidratt til
betydelig bedre koordinering av forskningspolitikken, dersom det
opprettes et innovasjons- og forskningspolitisk råd på nivået over
departementene. Etter disse medlemmers mening bør
et slikt råd ledes av den til enhver tid sittende statsminister.
Komiteen vil understreke den
viktige rollen som Forskningsrådet har i å finansiere særlig de tverrgående
hovedprioriteringene i forskningspolitikken, og for å realisere
de fire tverrgående forskningspolitiske målene; et velfungerende
forskningssystem, høy kvalitet i forskningen, internasjonalisering
av forskningen og effektiv utnytting av resultater og ressurser.
Komiteen viser til at evaluering
av Forskningsrådet nå er gjennomført, og viser til at evalueringsrapporten
fra Technopolis skal legges til grunn for regjeringens arbeid med
ny forskningsmelding.
Komiteen merker seg at et sentralt
tema i evalueringsrapporten er Forskningsrådets rolle som koordinator
av forskningspolitikken, og at denne må sees i sammenheng med det
ansvar Kunnskapsdepartementet har for å koordinere forskningspolitikken på
departementsnivå.
Komiteen er bekymret for den
lave andelen kvinner i forskningen. Dette står i kontrast til den
utviklingen som har vært innenfor utdanningen, der flertallet nå
er kvinner. Komiteenimøteser
forslag som både ivaretar menns rolle i utdanningen, og som ivaretar
kvinners mulighet til å forske.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at regjeringen avviklet fondsmekanismen for å skjerme
forskningsbevilgningene mot uforutsigbare svingninger i rentenivået.
Fondet for forskning og nyskaping var viktig for norsk forskning,
men selve fondskonstruksjonen hadde iboende svakheter. Flertallet mener
det er uholdbart at det er rentenivået som skal bestemme hvor mye
vi skal investere i forskning – særlig i en sektor som er spesielt
avhengig av langsiktige og forutsigbare rammer. Hvis vi skulle videreføre
fondet slik det var, ville avkastningen blitt redusert dramatisk
årene etter. I statsbudsjettet for 2012 foreslo derfor regjeringen
å avvikle fondsmekanismen og videreføre avkastningen som vanlige
bevilgninger. Dette for å skjerme forskningsbevilgningene fra den
ustabiliteten og usikkerheten som fondsmekanismen ville ha skapt.
Flertallet mener at opposisjonens
modell for forskningsfond ikke løser problemet med at pengene til
forskning mister verdi for hvert år. De milliardene opposisjonens
fond vil gi til forskning per år vil ikke justeres i tråd med pris-
og lønnsveksten, slik regjeringens modell sikrer. Opposisjonens
modell vil derfor gi mindre til forskning for hvert år, siden midlene ikke
vil bli pris- og lønnsjustert. For å sikre realvekst vil det dermed
også være nødvendig å stadig øke den delen av oljefondet hvor avkastningen
er øremerket forskning. Opposisjonens forslag sikrer derfor ikke den
nødvendige langsiktighet. Det kan stilles spørsmål ved hvorfor man
skal lage en slik komplisert løsning, når regjeringens løsning både
sikrer videreføring av fondsavkastningen og pris- og lønnskompensasjon
for fremtiden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at regjeringen
la ned Fondet for forskning og nyskaping i statsbudsjettet for 2012. Disse
medlemmer var sterkt imot dette, og viser til at en samlet
opposisjon foreslo en ny type fondskonstruksjon innenfor rammen
av Statens pensjonsfond utland (SPU), hvilket bl.a. innebærer at det
innenfor SPU øremerkes et forskningsfond på minst 100 mrd. kroner.
Hvert år kan avkastning tilsvarende 4 pst. benyttes til forskningsformål
over statsbudsjettet. Retningslinjene for bruken av forskningspengene
videreføres, men det legges til grunn at grønn teknologi skal være
et prioritert område. Øremerking av pengene påvirker ikke forvaltningen av
pengene i SPU, men innebærer at handlingsregelens intensjon om bruken
av oljepenger i større grad oppfylles.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser for øvrig til forslag om dette
i disse partiers alternative statsbudsjett, samt i finansinnstillingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at regjeringen avviklet Forskningsfondet i budsjettet for 2012.
Regjeringens begrunnelse var at renten på statsobligasjoner er fallende,
og at avkastningen dermed vil gå ned. Disse medlemmer viser til
at Forskningsfondet ble opprettet i 1999 med en kapital på 3 mrd.
kroner, som siden har økt til 80 mrd. kroner. Formålet med fondet
har vært å sikre langsiktighet og forutsigbarhet i forskningsbevilgningene uavhengig
av de årlige statsbudsjettene.
Disse medlemmer viser til at
avviklingen av Forskningsfondet skapte negative reaksjoner i forskningsmiljøene.
Mange fryktet at nedleggelsen vil skape usikkerhet om de fremtidige
bevilgningene. Disse medlemmer viser til at regjeringen
Stoltenberg II har strammet inn Skattefunn-ordningen i budsjettet
for 2012 også foreslo å avvikle gaveforsterkningsordningen. Frykten
for manglende satsing på forskning viste seg ikke å være ubegrunnet.
I budsjettet for 2013 er veksten i bevilgningene til forskning lavere
enn veksten i budsjettet samlet sett. Disse medlemmer viser
til at Høyre fremmer flere forslag som skal styrke forskningen.
Disse medlemmer mener at den
alternative modellen for et forskningsfond gir et godt svar på de innvendinger
regjeringen har hatt mot den gamle fondskonstruksjonen, og sikrer
forskningen forutsigbarhet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser
til at gaveforsterkningsordningen ble etablert i 2006 for å stimulere privat
medfinansiering av langsiktig grunnleggende forskning. Staten ga
gjennom ordningen 25 pst. gaveforsterkning for private gaver til
forskning på 3 mill. kroner eller mer. Med unntak av oppstartsåret var
ordningen lite brukt de første årene, og midler fra ordningen ble
omprioritert til forskningsinfrastruktur. Gaveforsterkningsordningen
ble avviklet i statsbudsjettet for 2012. Da hadde ordningen en ramme på
60 mill. kroner.
Begrunnelsen for avviklingen var dels en budsjettprioritering
og dels at det var usikkert om ordningen utløste nye gaver og at
ordningen var lite brukt.
Flertallet viser til at gaveforsterkningsordningen
ofte fremstilles som et sentralt virkemiddel for å øke næringslivets
forskningsinnsats. Det er ikke riktig. Gaveforsterkningsordningen
var ikke et virkemiddel for forskning i næringslivet eller for næringslivet
– det var et virkemiddel for å få næringslivet til å finansiere
langsiktig, grunnleggende forskning. Virkemiddelet forsterket gaver
fra private med offentlige midler.
Det er fortsatt mulig for privatpersoner og
næringslivet å gi gaver til langsiktig, grunnleggende forskning,
men flertallet har prioritert andre virkemidler enn
gaveforsterkningsordningen for å styrke denne forskningen. Blant
annet ble budsjettet til Fri prosjektstøtte (FRIPRO) økt med 100
mill. kroner i 2012. Regjeringen har også øremerket 289 mill. kroner
til forskningsinfrastruktur, mer enn en dobling fra 140 mill. kroner
i 2010. Flertallet viser til at enkeltpersoner fortsetter
å gi store summer til forskning, uavhengig av om gaveforsterkningsordningen eksisterer
eller ikke.
Flertallet ønsker at private
skal gi gaver til forskning, men mener det er mer fornuftig at bruken av
offentlig midler på forskning skal være basert på faglige og forskningspolitiske
prioriteringer, ikke ut fra hvilke institusjoner som får gaver fra
privatpersoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at regjeringen
avviklet gaveforsterkningsordningen fra og med budsjettåret 2012.
Begrunnelsen for dette var, ifølge budsjettproposisjonen for Kunnskapsdepartementet
for 2012, at «det er usikkert i kva grad gåveforsterkningsordninga
løyser ut ekstra gåver frå det private».
Disse medlemmer stiller seg uforstående
til påstanden om at ordningen ikke har bidratt til å øke gavene
fra private givere til forskning. Blant annet uttalte daværende
statsråd Aasland følgende til DN 17. oktober 2011:
«Det er to viktige grunner til at vi har foreslått
å avvikle gaveforsterkningsordningen. Vi så at pengene vi bevilget
årlig, ikke ble brukt opp. For det andre er vi litt usikre på hvor
godt vi har truffet med ordningen. Det er usikkert om den har bidratt
til å øke gavene fra private givere til forskning.»
Siden 2006 har privatpersoner, bedrifter og
stiftelser gitt ca. 1 289 mill. kroner til forskning ved ulike offentlige
institusjoner. Gavene har ført til at staten har lagt 322 mill.
kroner på toppen i gaveforsterkning. Det er således helt åpenbart
at gaveforsterkningsordningen har vært essensiell for å bidra til
en rekke viktige FoU-prosjekter i Norge. I den grad det finnes en
motivasjon for å legge ned ordningen må det, etter disse
medlemmers mening, være at den rød-grønne regjeringen av
ideologiske årsaker ikke ønsker private bidrag til norsk FoU.
Disse medlemmer registrerer at
rammen for gaveforsterkningsordningen ikke har blitt benyttet fullt
ut senere år. En naturlig konsekvens av dette burde, etter disse
medlemmers mening, være å forsterke insentivene for private
givere, herunder å vurdere innretningen på beløpsgrenser og å inkludere høyskoler
og universitetssykehus i ordningen fremfor å legge den ned.
Disse medlemmer viser til de
respektive partiers alternative statsbudsjetter, der det er foreslått å
bevilge 60 mill. kroner, samt til disse partiers forslag i finansinnstillingen,
om å gjeninnføre og styrke gaveforsterkningsordningen.
Programkategorien forskning under Kunnskapsdepartementet
omfatter bevilgninger til forskning gjennom Norges forskningsråd,
internasjonale samarbeidstiltak, forskningsinstitutter og andre
tiltak, samt meteorologiformål. De nasjonale forskningsetiske komiteene
er i budsjettforslaget lagt til et nytt kap. 284.
Direkte forskningsbevilgninger til universiteter og
høyskoler ligger under programkategorien for disse, se punkt 3.4
foran. Forskningsbevilgninger i statsbudsjettet som helhet er omtalt
under punkt 5.1 foran.
Fondsmekanismen i Fondet for forskning og nyskaping
ble avviklet i 2012 og avkastningen videreført som ordinær bevilgning
under kap. 285. De regionale fondene gjenfinnes under kap. 287.
Bakgrunnen for avviklingen var at det forventet lave rentenivået
framover ikke ville sikre stabil og forutsigelig finansiering av
forskning. Rentenivået har fortsatt å falle.
Regjeringen gir under programkategorien en tilstandsvurdering
av norsk forskning ut fra de tverrgående målene for et velfungerende
forskningssystem, med høy kvalitet, internasjonalisering og effektiv
utnyttelse av resultater og ressurser.
Når det gjelder strategier og tiltak, trekker
regjeringen fram satsingen på klimaforskning, det europeiske forskningssamarbeidet,
nye Senter for fremragende forskning og sikringen av Kavli Institute
for Systems Neuroscience, samt styrket forskning på helse- og velferdstjenestene
og satsingen på bedre kjønnsbalanse i forskning, jf. punkt 5.1 foran.
Ordningen med statlig basisfinansiering av forskningsinstituttene
er evaluert av Damvad etter å ha virket i tre år. Regjeringen kommer
tilbake til oppfølgingen av dette i forbindelse med den varslede
forskningsmeldingen. I kunnskapsgrunnlaget for videre utforming
av forskningspolikken inngår også to utredninger om instituttsektoren,
den ene om SAK-prosesser, den andre om oppdragsforskning i ulike land.
Proposisjonen omtaler planer om å legge fram
et nytt forskningsbarometer i løpet av våren 2013. Videre er det
redegjort for regjeringens oppfølging av henstillingen fra Stortinget
16. februar 2010 om å tydeliggjøre den akademiske friheten for ansatte
ved institusjoner utenfor universitets- og høyskolesektoren.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg orienteringen om
hvordan departementet har fulgt opp Stortingets henstilling om å
tydeliggjøre den akademiske friheten for ansatte ved institusjoner
som ikke omfattes av universitets- og høyskoleloven.
Disse medlemmer merker seg at
det er gjort vurderinger i forhold til mulige endringer i Forskningsrådets
vilkår for støtte, samt at standardavtalen for forskningsoppdrag
er revidert. Disse medlemmer merker seg videre at
departementet vil «vurdere om ei tydeliggjøring av retten til akademisk fridom
for tilsette ved forskningsinstitutta bør takast inn i retningslinjene
for finansieringssystemet for instituttsektoren». Disse medlemmer legger
til grunn at Stortingets oppmodingsvedtak reelt følges opp, og at
«vurderingen» som departementet anfører skal gjøres, ikke bidrar
til å svekke Stortingets intensjon bak vedtaket. Disse medlemmer legger
videre til grunn at departementet vil komme tilbake til Stortinget
vedrørende dette forhold snarest, og senest i forbindelse med forskningsmeldingen
som skal legges frem våren 2013.
Det foreslås en bevilgning på kr 336 463 000
under dette kapitlet. 12,5 mill. kroner er avsatt til ny værradar
på Helgelandskysten; finansieringen blir 25 mill. kroner over to
år. Internasjonale samarbeidsprosjekter er satt litt lavere enn
i 2012 ettersom finanskrisen i Europa har ført til endringer i deler
av satellittprogrammene under EUMETSAT.
Komiteen er positiv
til at departementet foreslår å bygge ny værradar på Helgelandskysten.
Når denne kommer i drift, vil hele norskekysten være dekket av værradarnettet.
Værradaren vil koste 25 mill. kroner og blir finansiert over to
år.
Komiteen slutter seg
til proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre mener Meteorologisk institutt gjør
en viktig og nødvendig innsats i samband med meteorologifaglig forskning og
utvikling, klimastudier og beredskap. I en tid da vi opplever uvanlig
kraftige værfenomener, er instituttets innsats særlig viktig. Instituttet
ivaretar også andre viktige oppgaver knyttet til den norske fiskerisonen,
samt for eksisterende og framtidige olje- og gassaktiviteter inn
mot Barentshavet. Disse medlemmer er også opptatt
av at instituttets innsats i nordområdene opprettholdes for framtiden,
og sees i sammenheng med nordområdeinnsatsen for øvrig.
Det foreslås en bevilgning på kr 16 300 000
under dette nyopprettede kapitlet for drift av de tre nasjonale
forskningsetiske komiteene. Det dreier seg om komiteen for hhv medisin
og helsefag, samfunnsvitenskap og humaniora, samt naturvitenskap
og teknologi. I tillegg kommer Nasjonalt utvalg for gransking av
redelighet i forskning (Granskingsutvalget) og det felles sekretariatet.
Dette foreslås organisatorisk flyttet fra Norges forskningsråd.
Regjeringen foreslår at de forskningsetiske
komiteene blir et ordinært forvaltningsorgan under Kunnskapsdepartementet
fra 1. januar 2013. Arbeidsmengden har økt. Regjeringen foreslår
en betydelig styrking av driftsbudsjettet.
Komiteen slutter seg til proposisjonen.
Det foreslås en bevilgning på kr 2 773 611 000 under
dette kapitlet. Av dette utgjør posten forskningsformål ca. 1,3
mrd. kroner. Proposisjonen gir en vurdering av hvordan bevilgningene
bidrar til å nå målene for Norges forskningsråd, og gjennomgår bl.a.
den frie prosjektstøtten FRIPRO, de sju store programmene og grunnforskningsprogram,
sentersatsingene og nasjonal satsing på infrastruktur.
Bevilgningene til overordnede forskningspolitiske
prioriteringer på tvers av sektorer og til infrastruktur av nasjonal,
strategisk interesse er en videreføring av avkastningen fra Fondet
for forskning og nyskaping som ble avviklet i 2012.
Norges forskningsråd får tildelinger over 16
departementers budsjetter og målene i siste forskningsmelding ligger
til grunn for disse, jf. punkt 5.1 foran.
Norges forskningsråd er nylig evaluert. Resultatene
blir behandlet i den varslede nye forskningsmeldingen, jf. punkt
5.1.
Komiteen tar rapport
fra 2011 til etterretning og slutter seg til de overordnede mål
for 2013, som slår fast at Norges forskningsråd skal medvirke til
at Norge utvikler seg som kunnskapssamfunn, være blant de fremste
samfunn når det gjelder å utvikle, dele og ta i bruk ny kunnskap,
samt at forskningen skal skaffe kunnskap som kan øke verdiskapning
og velferd, svare på samfunnsutfordringer og utvide grensene for
erkjennelse.
Komiteen merker seg at overordnede
mål samt delmålene om økt kvalitet, kapasitet og relevans, god ressursutnytting,
hensiktsmessig arbeidsdeling, samhandling og struktur i forskningssystemet og
at forskningsresultater blir tatt i bruk av næringsliv, samfunnsliv
og forvaltning i hele landet – er i samsvar med målene fastsatt
i St.meld. nr. 30 (2008–2009) Klima for forskning, jf. Innst. S.
nr. 354 (2008–2009).
Komiteen viser for øvrig til
at regjeringen vil legge frem ny forskningsmelding for Stortinget
våren 2013.
Komiteen viser til nærmere omtale
av Forskningsrådets rolle og koordinering av forskningspolitikken
under punkt 5.1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre merker seg at forslaget
til statsbudsjett for 2013 ikke utnytter et historisk mulighetsrom
til å ta inn på forspranget til de nasjonene vi handler og konkurrerer
med, og at særlig de mest næringsrettede forskningssatsningene kommer
dårlig ut. Dette er ikke en egnet politikk til å løse utfordringene
Norge står overfor knyttet til verdiskaping i fremtiden. Disse
medlemmer vil påpeke at analysene av verdien av forskningsinvestering
er samstemte i at investering i forskning gir høy samfunnsmessig
avkastning. I denne sammenhengen er det også viktig at Norge har
et omfang på forskningsproduksjonen som gjør det mulig å importere
og anvende ny kunnskap og teknologi produsert i andre land. Det
er fortsatt slik at det i Norge investeres mindre i forskning enn
de øvrige nordiske landene, og innsatsen ligger også under gjennomsnittet
blant OECD-landene målt som andel av BNP. Disse medlemmer mener
derfor det er behov for større overføringer til Forskningsrådet.
Forskningsrådets hovedoppgave er å fordele midler
til forskningsprosjekt av høy kvalitet og å være et virkemiddel
for Stortingets satsing innen forskningspolitikken. Disse
medlemmer mener derfor det er viktigst å styrke Forskningsrådet
som nasjonal konkurransearena.
Disse medlemmer vil gjeninnføre
gaveforsterkningsordningen. I denne ordningen, som ble fjernet for
budsjettåret 2012, bidro næringslivet eller andre private givere
med 4/5 av finansieringen av hvert enkelt professorat. Således bidro
ordningen både til økt privat medfinansiering og økt oppmerksomhet
om forskning og høyere utdanning i næringslivet. Norge fikk rett
og slett mer forskning for pengene og et godt verktøy i arbeidet
for å øke næringslivets forskningsinnsats i Norge.
FORNY2020 har blitt etablert for å styrke offentlig
finansiert forsknings påvirkning på samfunnet, særlig gjennom å
legge til rette for mer forskningsbasert innovasjon og nyskapning
i næringslivet. FORNY2020 finansierer blant annet universitetenes teknologioverføringskontor
(TTOene). Disse kontorene er hovedinstrumentet i å bidra til at
forskningsresultater fra universitetene, og til dels helseforetakene,
kommersialiseres. Dette er et program som etter disse medlemmers oppfatning
bør forsterkes.
Disse medlemmer viser til at
regjeringens forslag for tredje året på rad ikke gir realvekst i
Forskningsrådets budsjett. Etter disse medlemmers mening
er dette svært uheldig, og symptomatisk for regjeringens prioriteringer
innenfor forskningsfeltet.
Disse medlemmer viser til at
de globale klimautfordringene er store, og krever økt forskningsinnsats.
Etter disse medlemmers mening trenger vi mer forskning
både på klimaendringer og virkningene av disse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett hvor den nasjonale
forskningsinnsatsen ble foreslått styrket med 787,9 mill. kroner fordelt
på:
Forskningssentre for miljøvennlig energi
(FME) (OED) | 50 mill |
Petroleumsforskning (OED) | 144 mill |
Helseforskning (HOD) | 90 mill |
Resultatbasert omfordeling (KD) | 78,6 mill |
Brukerstyrt innovasjonsarena (NHD) | 90 mill |
Basisfinansiering til de tekniske instituttene
(NHD) | 15 mill |
FORNY2020 (NHD+KD) | 45 mill |
Gaveforsterkningsordningen (KD) | 70 mill |
Styrking av de nasjonale konkurransearenaene
i NFR (KD) | 205 mill |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre mener at det er positivt at regjeringen i fjorårets
statsbudsjett valgte å øke bevilgningen til fri prosjektstøtte fordelt
av Norges forskningsråd, men etter disse medlemmers mening
er ikke dette nok. Disse medlemmer viser til disse
partiers alternative statsbudsjett hvor det på denne bakgrunn foreslås
å styrke Norges forskningsråd med ytterligere 50 mill. kroner, for
dermed å skape større handlingsrom når potten med frie midler skal
fordeles.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Venstres alternative statsbudsjett hvor det foreslås å bevilge 75
mill. kroner til en forsterket forskningssatsing på fornybare energiformer
og klimatiltak over Forskningsrådets budsjett.
Dette medlem vil understreke
at institusjonene sliter med et stort etterslep i form av vedlikehold
og innkjøp av nytt vitenskapelig utstyr, utskiftingstakten er økende,
og det er liten tvil om at man må prioritere også dette området
dersom man vil satse på forskning og kunnskap. Dette krever langsiktig opptrapping. Dette
medlem viser til Venstres alternative statsbudsjett hvor
det på denne bakgrunn foreslås å styrke utstyrssatsingen over Forskningsrådets
budsjett med ytterligere 75 mill. kroner.
Det foreslås en bevilgning på kr 476 817 000
under dette kapitlet. De regionale forskningsfondene er flyttet
hit fra tidligere kap. 286. Tilskuddsbeløpet er som i 2012.
Komiteen peker på
at forskningsinstituttene spiller en viktig rolle i det norske forskningssystemet,
og at resultatene fra forskningsinstituttene ofte utgjør viktig
kunnskapsgrunnlag for beslutninger fattet av Stortinget og regjeringen,
men også for næringslivet og fylker og kommuner. Komiteen viser til
at formålet med grunnbevilgningen er å bygge opp langsiktig kompetanse
og bidra til kunnskapsutvikling i forskningsinstituttene. Komiteen har
merket seg at Norsk utenrikspolitisk institutt (NUPI), som får finansiering
over to av postene i kapitlet, oppnår gode resultater i formidlingen
av instituttets forskningsaktivitet. Komiteen har
særlig merket seg NUPIs satsing på å spre informasjon om utenrikspolitisk
forskning og hendelser til barn og unge, samt fokus på publisering
av populærvitenskapelige artikler på plattformer som leses av en
større del av befolkningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til behovet
for å sikre forskningsinstituttene en tilfredsstillende basisfinansiering,
for på denne måten å styrke anvendt forskning. Disse medlemmer viser
i denne forbindelse at instituttsektorens anvendte forskning synes
å sakke etter i forhold til andre sektorer. I tillegg er det slik
at basisfinansiering til norske institutter synes noe lavere enn
hva som er tilfellet ellers i Europa. Disse medlemmer legger
til grunn at denne problemstillingen vil drøftes i forbindelse med
den kommende forskningsmeldingen, og at det legges en plan for å
styrke instituttsektorens basisfinansiering ut over dagens nivå.
Disse medlemmer viser for øvrig
til felles forslag i finansinnstillingen fra opposisjonspartiene om
å sikre forskningsinstituttene status som allmennyttige institusjoner
med skattefritak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Norges forskningsråds evalueringer
viser at det regionale fokuset og den regionale ressursallokeringen
i norsk forskning er for dominerende og medfører at miljøer som
ikke når kritisk masse allikevel blir opprettholdt. Disse
medlemmer mener en større andel av forskningsmidlene bør
allokeres innenfor rammen av en større og bredere nasjonal konkurransearena.
Nasjonal forskningspolitikk må ha som hovedmålsetting at størst
mulig del av norske forskningsmidler går til miljøer som leverer
internasjonalt relevant forskning og er kvalifiserte til å delta
i internasjonalt forskningssamarbeid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
derfor legge ned de regionale forskingsfondene og heller styrke
Norges forskningsråds nasjonale konkurransearenaer.
Det foreslås en bevilgning på kr 1 945 993 000 under
dette kapitlet.
Norges kontingent til EUs 7. rammeprogram har økt
med 317,6 mill. kroner og er beregnet å utgjøre 1,69 mrd. kroner
i 2013. Dette skyldes en budsjettert økning på 28 pst. fra Kommisjonens
side i 2013, men også etterberegning av for lite innbetalt kontingent
i 2011.
Regjeringen foreslår ny tilskuddsordning for UNESCO-formål
under ny post 76. Midlene til dette hentes fra kap. 200, kap. 258
og annen post under kap. 288.
Komiteen vil understreke
betydningen av at norske forskere, forskningsinstitusjoner og miljøer deltar
i internasjonalt forskningssamarbeid. Komiteen tar
rapport for 2011 til orientering, og understreker viktigheten av
at norske forskere sikres tilgang til forskningsinfrastruktur i
verdensklasse, slik at norsk forskning videreutvikler seg når det
gjelder kvalitet, internasjonalisering, rekruttering og konkurranseevne. Komiteen viser
til at deltakelse i de europeiske grunnforskningsorganisasjonene
er med på å sikre dette.
Komiteen vil særlig understreke
betydningen av Norges deltakelse i EUs 7. rammeprogram for forskning,
teknologisk utvikling og demonstrasjonsaktiviteter, som er verdens
største forskningssamarbeid.
Komiteen viser til at det 7. rammeprogram
utløper i 2013 og at regjeringen vil legge frem sak om norsk deltakelse
i det 8. rammeprogrammet (Horizon 2020) for Stortinget.
Komiteen viser til at den økte
betydningen Det europeiske forskningssamarbeidet ERA (European Research
Area) vil kunne få for europeisk forskning i fremtiden, og at Horizon
2020 skal bidra til å realisere visjonene for ERA.
Komiteen forutsetter derfor at
regjeringen i arbeidet med ny forskningsmelding gir en nærmere vurdering
av den norske deltakelsen i ERA.
Komiteen viser til at evalueringer
av norsk deltakelse i rammeprogrammet særlig peker på utfordringer
for norske bedrifter og private forskningsinstitutter knyttet til
finansiering av egenandeler i prosjektene, og ser positivt på ordningen
STIM- EU som tilfører instituttsektoren økte midler til dette formålet.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til den store og økende betydning
deltakelse i internasjonalt forskningssamarbeid har for å fremme
kvalitet og øke resultatene av norsk forskningsinnsats.
Disse medlemmer vil understreke
at norsk deltakelse i EUs 7. rammeprogram for forskning og teknologi
er den klart viktigste internasjonale samarbeidsavtale Norge har.
Disse medlemmer etterlyser en
klarere overordnet strategi fra regjeringen om på hvilken måte norsk
forskning klarere kan samvirke med EU-programmets forskningssatsinger,
slik at synergieffektene kan bli enda større.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at kontingenten for å
delta i EUs 7. rammeprogram i budsjettet for 2013 øker med ca. 300
mill. kroner, og at tidligere evalueringer har vist at Norge klarer
å få ca. 80 pst. av kontingenten tilbake som tilskudd til norske
prosjekter.
Komiteens medlemmer fra Høyre synes
derfor det er overraskende at ikke regjeringen styrker de tiltak
som kan bidra til å øke denne returen. Disse medlemmer viser
til Høyres alternative budsjettforslag, der ordningen STIM-EU økes med
40 mill. kroner.
Under programkategorien 17.20 Forskning, innovasjon
og internasjonalisering behandles bare Nærings- og handelsdepartementets
bevilgninger gjennom Norges forskningsråd (kap. 920) i denne innstillingen.
Andre kapitler behandles av næringskomiteen.
Skattefunnordningen behandles av finanskomiteen,
jf. Prop. 1 LS (2012–2013) Skatter og avgifter.
Regjeringen ønsker å styrke utviklingen av et mer
kunnskapsbasert næringsliv. Proposisjonen redegjør for forholdet
mellom generelle og tematiske virkemidler under forskningsprogrammene,
og for oppfølgingen av de sju store programmene som er etablert
i Norges forskningsråd, og som kopler grunnforskning, anvendt forskning
og innovasjonstiltak på prioriterte nasjonale områder.
Regjeringen vil videreføre tidligere års langsiktige
prioriteringer og styrke utvalgte områder som kan bidra til utvikling
av nytt næringsliv, omstilling og økt verdiskaping. Særlig viktige
er områder hvor Norge har spesielle forutsetninger eller muligheter
til å hevde seg på den internasjonale forskningsarenaen.
For 2013 foreslår regjeringen økte rammer til næringsrelevant
forskning, bl.a. oppfølging av regjeringens FoU-strategier for nanoteknologi
og bioteknologi. Størstedelen av midlene som går fra dette departement
til Norges forskningsråd, brukes til å medfinansiere forskningsprosjekter
som er styrt av næringslivet selv. Bevilgningen omfatter også støtte
til forskningsinfrastruktur, kommersialisering av forskningsresultater,
tiltak for å sikre god samhandling mellom næringsliv og kunnskapsleverandører,
samt deltakelse i internasjonalt, næringsrelevant forskningssamarbeid.
12 teknisk-industrielle forskningsinstitutter mottar basisbevilgning
fra Nærings- og handelsdepartementet, med fortsatt 10 pst. omfordeling.
Det vises for øvrig til proposisjonen og til
omtalen av regjeringens forskningspolitikk under punkt 5.1 ovenfor.
Det foreslås en bevilgning på kr 1 413 900 000 kroner
under dette kapitlet.
Komiteen tar rapport
fra 2011 samt de overordnede mål for 2013 til etterretning, og vil
understreke viktigheten av at det tilrettelegges og stimuleres til
økt forskningsinnsats i næringslivet, samt et tettere samarbeid
mellom offentlig finansierte forskningsinstitusjoner og næringslivet.
Komiteen merker seg at norsk
næringslivs forskningsinnsats kommer svakt ut på internasjonale rangeringer,
og at det særlig vil være behov for økt fokus på tiltak for å styrke
denne delen av forskningen dersom målet om en høyere forskningsinnsats
i pst. av BNP skal kunne realiseres.
Komiteen vil understreke betydningen
av brukerstyrte programmer som Brukerstyrt Innovasjonsarena (BIA)
og tiltak for å stimulere til økt kommersialisering av forskningsresultater
som for eksempel FORNY2020.
Komiteen ser positivt på ordningen
med Nærings-ph.d. og merker seg at interessen fra næringslivet nå
er sterkt økende.
Komiteen understreker at ordningen
fortsatt har et potensial for vekst ved å gjøres bedre kjent for aktuelle
bedrifter.
Komiteen viser til at det i 2012
er utarbeidet nye nasjonale strategier for nanoteknologi og bioteknologi
som begge vil ha stor betydning for økt næringsrettet forskning
på de respektive områder.
Komiteen ser positivt på at regjeringen
følger opp med økte bevilgninger til realisering av strategiene
i 2013.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at benchmarking av
norsk forskning og innovasjon gir Norge brukbare tilbakemeldinger
på forskningsinnsats. Men evaluering av hvordan en omsetter forskningsbasert
kunnskap til verdiskapning viser at Norge har mye å gå på. Derfor
mener disse medlemmer at også en sterkere satsing
på forskningsdrevet innovasjon vil være fornuftig.
Disse medlemmer viser til at
Brukerstyrt Innovasjonsarena (BIA) for norsk næringsliv representerer
en viktig medfinansieringskilde for forsknings- og utviklingsprosjekter.
I Fiskeri- og kystdepartementets budsjettfremlegg fremkommer det
at for hver krone bevilget over BIA-ordningen genereres det 2,2
kroner i privatfinansiert forskningsinnsats. Disse medlemmer mener
denne brukerstyrte nasjonale konkurransearenaen burde vært styrket
og er kjent med at det finnes gode prosjekter som ikke innvilges
støtte innenfor dagens ramme.
FORNY2020 har blitt etablert for å styrke offentlig
finansiert forsknings påvirkning på samfunnet, særlig gjennom å
legge til rette for mer forskningsbasert innovasjon og nyskapning
i næringslivet. FORNY2020 finansierer blant annet universitetenes teknologioverføringskontor
(TTOene) Disse kontorene er hovedinstrumentet i å bidra til at forskningsresultater
fra universitetene, og til dels helseforetakene, kommersialiseres.
Disse medlemmer viser til at
de teknisk-industrielle instituttene er etablert for å styrke kommersialiseringen
av teknologisk forskning og å støtte norsk næringsliv med forskning
og utredning. De norske teknisk-industrielle instituttene har allerede en
basisfinansiering som ligger langt under finansieringsnivået for
sine konkurrenter i øvrige europeiske land. En anstrengt økonomisk
situasjon i mange europeiske land gjør også at ordretilfanget fra
utlandet kan bli ytterligere redusert. I denne situasjonen mener disse
medlemmer at det er underlig at regjeringen foreslår nominell
nullvekst i basisfinansieringen av disse instituttene.
Disse medlemmer viser til at
alle analyser peker på at det er forskningsinnsatsen i næringslivet som
er årsak til at Norge scorer middels i Europa og på bunn i Norden
når det gjelder forskningsinnsats regnet i pst. av BNP.
Disse medlemmer er derfor overrasket
over at regjeringen ikke har fremmet noen nye eller forsterkete
tiltak for å stimulere til økt forskningsinnsats i næringslivet
i den inneværende stortingsperioden.
Disse medlemmer viser til disse
partiers alternative budsjett der både Skattefunn-ordningen og Brukerstyrt
Innovasjonsarena (BIA) styrkes betydelig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative budsjett hvor Brukerstyrt innovasjonsarena ble
foreslått økt med 90 mill. kroner og FORNY2020 med 45 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at programmet FORNY2020 er den eneste finansieringskilden for
kommersialisering av forskningsresultater fra offentlig finansierte
forskningsinstitusjoner.
Disse medlemmer mener det er
et paradoks at bare 0,5 pst. av offentlig forskningsinnsats går
til kommersialisering av resultatene, og viser til at Norge har
dårligere resultater enn sammenlignbare land på dette området.
Disse medlemmer viser til Dokument
8:148 (2010–2011) om styrket innsats for kommersialisering av forskningsresultater
samt til Høyres alternative budsjett, der det er foreslått 100 mill.
kroner mer til FORNY2020.
Komiteens medlem mener nærings-ph.d.-ordningen
– som skal bidra til å øke kunnskapsintensiteten i næringslivet
og skape et tettere samspill mellom akademia og nærings- og samfunnsliv
– må styrkes utover regjeringens forslag. Dette medlem viser
til Venstres alternative statsbudsjett hvor det på denne bakgrunn
foreslås å bevilge 7,6 mill. kroner, noe som tilsvarer det offentliges
andel av 50 nye nærings-ph.d. fra høsten 2013.
Dette medlem fra Venstre
viser til Venstres alternative statsbudsjett hvor det foreslås å
styrke den næringsrettede forskningen gjennom Forskningsrådets programmer
på kap. 920 med en samlet sum på 200 mill. kroner, herunder 75 mill.
kroner øremerket Brukerstyrt innovasjonsarena (BIA).
Videre mener dette medlem at
det er et stort potensial for FoU knyttet til arbeidskraftsbesparende teknologi
til bruk i offentlig sektor, og særlig i helsesektoren. Dette vil
øke effektiviteten i sektoren og dermed bedre både behandlingskapasitet
og ikke minst frigjøre tilstrekkelig antall hender som det er og
vil bli behov for i tiden som kommer. Dette medlem viser
til forslaget i Venstres alternative statsbudsjett om at Forskningsrådet
skal igangsette et program for forskning på arbeidskraftsbesparende teknologi
i helsesektoren, med en ramme på 50 mill. kroner.
Dette medlem mener også det er
et behov for en styrking av Forskningsrådets program for å bringe resultater
fra offentlig finansierte forskningsinstitusjoner fram til markedet
(FORNY2020). Programmet gir støtte til nystartede bedrifter og kommersialiseringsaktører
(TTO-er). Dette medlem viser til Venstres alternative
statsbudsjett hvor det foreslås å øke bevilgningen til FORNY2020
med 50 mill. kroner.
Dette medlem viser for øvrig
til Venstres alternative statsbudsjett og den målrettede satsingen
i dette budsjettalternativet på næringsrettede virkemidler i Forskningsrådet,
Innovasjon Norge og Siva, samt forslag om forbedrede ordninger for
risikokapitalaktører og en satsing på forbedret innovasjonseffekt
av offentlige anskaffelser. I tillegg foreslås det flere forbedringer
av Skattefunn-ordningen i dette budsjettalternativet.
Programkategorien 16.20 Forskning og innovasjon
omfatter Fiskeri- og kystdepartementets bevilgninger til både forvaltningsrettet
og næringsrettet forskning, samt innovasjon. De tilskuddene som
behandles i den foreliggende innstillingen gjelder Norges forskningsråd,
forskningsinstitutter og drift av forskningsfartøy. Kap. 2415 om
bl.a. Innovasjon Norge behandles av næringskomiteen.
Proposisjonen redegjør for regjeringens mål
og strategier for forskning på de tre områdene hav og kyst, mat
og sikkerhet til sjøs. De tverrgående forskningsprioriteringene
gjelder klima, teknologi og samfunn, ny næringsvirksomhet og forskningens
relevans, kvalitet og internasjonalisering. Videre omtales Norges
forskningsråds evaluering av bl.a. de biologiske fagene, samt evalueringene
av Havforskningsinstituttet og NIFES.
Regjeringen foreslår under denne programkategorien
en startbevilgning i 2013 på 75 mill. kroner til å bygge et nytt
isgående forskningsfartøy. Bevilgningen til klimaforskning over
Fiskeri- og kystdepartementets tilskudd til Norges forskningsråd
foreslås økt med 3,5 mill. kroner. Økningen på 1 mill. kroner til
Veterinærinstituttet skal gå til å styrke arbeidet med fiskehelse.
Det vises for øvrig til proposisjonen og til
generell omtale av regjeringens forskningspolitiske prioriteringer
under punkt 5.1 ovenfor.
Det foreslås en bevilgning på kr 715 410 000
under dette kapitlet. Fra post 01 er 6 mill. kroner omdisponert
til (ny) post 70 Erstatningsutbetaling. Forliket etter konkursen
i Nærøysund AS innebærer at staten ved departementet betaler dette
beløpet til kreditorfellesskapet.
Komiteen viser til at Havforskningsinstituttet (HI)
er et rådgivende forskningsinstitutt med forvaltningsoppgaver. HI
har det nasjonale ansvaret for rådgiving knyttet til de marine økosystemene
og representerer Norge i Det internasjonale rådet for havforskning
(ICES). Komiteen slutter seg til regjeringens prioritering
av målet om å «skaffe kunnskapsgrunnlag og gi forvaltningsråd for
å sikre at havbruksproduksjonen skjer på en bærekraftig og miljøvennlig
måte». Oppnåelsen av dette målet er etter komiteens oppfatning
en forutsetning for videre vekst i oppdrettsnæringen. En forutsetning
for å utnytte potensialet for videre vekst i havbruksnæringen er
at havbruksnæringen drives innenfor miljømessige akseptable rammer.
Komiteen vil også peke på det
viktige arbeidet HI gjør i arbeidet med olje/fisk-konflikter og
legger til grunn at god kunnskap og felles virkelighetsoppfatning
er av stor viktighet for å dempe konfliktene. Komiteen merker
seg at MAREANO-programmet skal videreføres og støtter det. Komiteen er kjent
med at HI nyter stor respekt for sin faglige tilnærming til alle
næringene, og mener at HIs engasjement innenfor olje/fisk-konflikt
er av stor betydning.
Komiteen har merket seg at fartøykapasiteten til
Havforskningsinstituttet er sentral for å opprettholde den virksomheten
HI driver, selv om HI også har mulighet for å leie inn ekstra fartøykapasitet. Komiteen har
merket seg Fiskeridepartementets mål for HIs maritime virksomhet
om «å inngå ytterligere samarbeidsavtaler for fartøyer og/eller
vitenskapelige instrumenter med andre statlige institusjoner» og
stiller seg bak denne målsettingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre peker på at målsettingen
best kan nås ved at bruk av fartøyene planlegges av toktkomitéen
slik at personell fra andre institusjoner kan delta i toktene. Samtidig
kunne disse medlemmer gjerne sett at HI i større
grad ble gitt en nasjonal rolle i forhold til å koordinere den samlede
statlige forskningsfartøykapasiteten.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
behovet for en styrking av havforskningen. Avstanden mellom hva
som kreves av leveranser fra Havforskningsinstituttet, og hva som
er mulig å levere ut fra tildelte økonomiske rammer, er økende.
Eksempler på dette er blant annet viktig underlagsmateriale i forbindelse
med den forestående oppdateringen av forvaltningsplanene for Barentshavet
og Norskehavet, samt økt kunnskap om marginale bestander som er
viktige i økosystemet. Dette medlem viser i denne
forbindelse til Venstres alternative statsbudsjett hvor det foreslås
å øke bevilgningene til ressursforskning med 20 mill. kroner.
Det foreslås en bevilgning på kr 279 500 000
under dette kapitlet.
Regjeringen foreslår en startbevilgning på 75 mill.
kroner til bygging av nytt isgående forskningsfartøy, med hjemmehavn
i Tromsø. Fartøyet vil være viktig for polar- og miljøforskningen
og ressurskartlegging i nordområdene. Ferdigstilling er ventet i 2015,
samlet kostnadsramme for prosjektet 1 423 mill. kroner.
Komiteen vil understreke
at det allerede nå må gjøres forarbeider internt i HI og overfor
andre statlige aktører som sikrer størst mulig utnyttelse av fartøyets
kapasiteter innenfor rammene av tekniske begrensninger.
Komiteen har merket seg at HI
på de to store fartøyene «G.O. Sars» og «Dr. Fridtjof Nansen» har høy
utnyttelsesgrad med opp mot 300 toktdøgn i året. Fartøy med denne
typen kapasiteter er svært kostbare investeringer, og størst mulig
utnyttelsesgrad er etter komiteens oppfatning viktig
å tilstrebe.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er godt fornøyd med forslaget om startbevilgning til nytt isgående
fartøy med en bevilgning på 75 mill. kroner og en totalramme på
1 423 mill. kroner.
Når det omsider fremsettes forslag om startbevilgning
til nytt isgående fartøy, stiller komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, seg bak dette.
Det foreslås en bevilgning på kr 150 630 000
under dette kapitlet, som gjelder lønns- og driftsutgifter ved Nasjonalt
institutt for ernærings- og sjømatforskning.
Komiteen viser til at Nasjonalt
Institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES) er et rådgivende
forskningsinstitutt med forvaltningsstøtteoppgaver. NIFES er myndighetenes
forsknings- og kompetansesenter innen fiskeernæring og trygg og
sunn sjømat. Instituttets virksomhet har sin basis i forskning og
utvikling og omfatter analyser, beredskap, risikovurdering og referansefunksjoner.
NIFES-prioriteringer for 2013 er knyttet til trygg og sunn sjømat, samt
å formidle helseeffekter av sjømat og marine næringsstoffer.
Komiteen slutter seg til proposisjonen.
Det foreslås en bevilgning på kr 503 500 000
under dette kapitlet. De overførbare bevilgningene til Norges forskningsråd
gjelder forskningsprogrammer, samt basisbevilgninger og annen institusjonsstøtte
til forskningsinstitutter. Det er gjort enkelte tekniske endringer
under posten for sjømattiltak.
Departementet foreslår å videreføre bevilgningen
under dette kapitlet. Komiteen mener at all forskning
skal bidra til at Norge utvikler seg som kunnskapssamfunn. Norge
skal være blant de aller fremste når det gjelder å utvikle, dele
og ta i bruk ny kunnskap. Forskningen skal fremskaffe kunnskap som
kan øke verdiskaping og velferd, svare på samfunnsutfordringene
og utvide grensene for vår erkjennelse. Forskning og utvikling knyttet
til fiskeri-, havbruks- og transportsektoren vil være av avgjørende
betydning. Komiteen legger til grunn at Norges forskningsråd
fortsatt skal tildele midler til strategiske og fremtidsrettede
satsinger i Havforskningsinstituttet og NIFES. Forskningsinnsats
knyttet til nordområdene skal fortsatt prioriteres. Komiteen viser til
miljøforskningen som skal sikre grunnlaget for at all produksjon
og alle produkter kan utvikles innenfor akseptable rammer for bærekraft,
miljø, dyrevelferd og trygg mat. Disse områdene blir stadig viktigere.
Komiteenslutter
seg til proposisjonen.
Programkategori 15.20 Forskning og innovasjon omfatter
Landbruks- og matdepartementets bevilgninger til forskningsprogrammer,
vesentlig via Norges forskningsråd, samt basisbevilgninger til forskningsinstitutter.
Regjeringen vil at forskningen skal legge til
rette for en kontinuerlig høy kunnskapsproduksjon for å nå de overordnede
landbruks- og matpolitiske målene, jf. Meld. St. 9 (2011–2012) Landbruks-
og matpolitikken og St.meld. nr. 39 (2008–2009) Klimautfordringene
– landbruket en del av løsningen.
Regjeringen foreslår en samlet økning under
kategorien Forskning og innovasjon på 16,4 mill. kroner. Regjeringen
legger opp til en satsing for å øke matproduksjonen, tilpasse den
til et endret klima og fremme konkurranseevnen i næringsmiddelindustrien.
Forskning på fornybar energi og klima videreføres på omtrent samme
nivå. Det samme gjelder forskningen som bidrar til bærekraftig skogbruk
og økt bruk av tre til erstatning for materiale som gir klimautslipp.
Gjeldende system med statlig basisfinansiering av
instituttsektoren, der grunnbevilgningene er satt sammen av en fast
del og en resultatbasert del, skal evalueres i 2012. Regjeringen
foreslår derfor ikke endringer i dette nå. For 2013 videreføres
den resultatbaserte omfordelingen på 2,5 pst. for primærnæringsinstituttene.
Det vises for øvrig til proposisjonen og til
omtalen av regjeringens forskningspolitikk under punkt 5.1 ovenfor.
Det foreslås en bevilgning på kr 425 898 000
under dette kapitlet, vesentlig til forskningsaktivitet gjennom
Norges forskningsråd og basisbevilgninger til fem landbruks- og
matforskningsinstitutter. Omstillingsmidlene på 4,2 mill. kroner
har sin bakgrunn i Veterinærinstituttets flytting til Ås og det
videre arbeidet med synergi i instituttsektoren.
Komiteenviser
til at høy innovasjonsevne i landbruks- og matsektoren er nødvendig
for å nå målet om et aktivt og variert landbruk i hele landet. Samfunnsvitenskapelig
forskning skal sikre høy og bærekraftig egenproduksjon av trygg
mat. Samarbeidet mellom de landbruksfaglige forskningsinstituttene
og næringslivet må videreutvikles for å øke konkurranseevne i hele
landbruks- og matsektoren.
Komiteenslutter
seg til proposisjonen.