Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
støtter regjeringens politiske utgangspunkt der rettferd og fellesskap
ligger til grunn. En sterk velferdsstat med trygge velferdsordninger
er avgjørende både for den enkeltes trygghet og for samfunnet og
næringslivet.
Et samfunn med små forskjeller er et godt samfunn.
Arbeid til alle, rettferdig fordeling, jevnbyrdighet og utjevning
er sentrale mål for regjeringens arbeid. Flertallet støtter
disse målene.
For den enkelte er arbeid en kilde til inntekt,
økonomisk trygghet, selvrespekt og selvrealisering. Samtidig vil
høy sysselsetting bidra til å sikre våre universelle ordninger,
redusere sosiale forskjeller og forebygge fattigdom. Økonomisk politikk,
næringspolitikk, distriktspolitikk, utdanningspolitikk og arbeids-
og velferdspolitikk må bidra sammen for å nå målet. Flertallet viser
til at en sterk, bærekraftig offentlig sektor har vært, og er, en
forutsetning for utjevning, rettferdighet, jevnbyrdighet og likeverdige vilkår
for alle.
Flertallet viser til at situasjonen
i Europa er svært alvorlig, med høy arbeidsledighet og økonomisk
tilbakeslag i mange land, med påfølgende kutt i universelle velferdsordninger
og lønnsnivå. Selv i vårt naboland, Sverige, er arbeidsløsheten
stor. Ungdomsledigheten er langt over 20 pst., med den konsekvens
at tusenvis av svenske ungdommer søker til Norge for arbeid.
Flertallet viser til at er arbeidsløsheten
i Norge er lav, i 2. kvartal 2012 var det 55 000 flere sysselsatt
enn i gjennomsnitt i fjor, og oppgangen har vært sterkest i privat
sektor.
I Norge har det vært god reallønnsvekst for
de fleste lønnsmottakere og det er orden i norsk økonomi. Flertallet viser
til at våre solide, universelle velferdsordninger, trygg økonomisk
styring og aktiv motkonjunkturpolitikk har vært et viktig bolverk
mot at de verste innslagene av den økonomiske krisen i EU rammer
norsk økonomi og arbeidsliv. Flertallet støtter regjeringens
arbeid for langsiktighet og vil videreføre arbeidet for å sørge
for fortsatt høy sysselsetting og et trygt arbeidsliv.
Flertallet viser til regjeringens
særlige innsats for arbeidsledig ungdom og hilser de nye tiltakene velkommen.
Ungdom har spesielle utfordringer på arbeidsmarkedet og har behov
for særskilte tiltak. Flertallet understreker viktigheten
av rask tilgang til den hjelp som er nødvendig for ungdom som er
arbeidsløse.
Flertallet mener våre universelle
velferdsordninger må videreutvikles og fornyes løpende. Trygge og
solide universelle velferdsordninger forutsetter felles finansiering
gjennom skatte- og avgiftssystemet der alle bidrar etter evne. Slik
kan man sikre oppslutning og videreføring av velferden.
Flertallet understreker den avgjørende
rollen arbeids- og velferdsforvaltningen har i å sørge for at flest
mulig er i arbeid og aktivitet, at færre har behov for stønader,
bedre levekårene for vanskeligstilte, samt å bidra til sosial og
økonomisk trygghet.
Flertallet viser til at arbeids-
og velferdsforvaltningen gjennom formålsparagrafen i lov om arbeids-
og velferdsforvaltningen har et bredt og viktig samfunnsmandat.
Arbeids- og velferdsforvaltningen skal legge til rette for en effektiv
arbeids- og velferdsforvaltning, tilpasset den enkeltes og arbeidslivets
behov. Arbeids- og velferdsforvaltningen skal møte det enkelte mennesket
med respekt, bidra til sosial og økonomisk trygghet og fremme overgang
til arbeid og aktiv virksomhet. Arbeids- og velferdsforvaltningen
skal ha en helhetlig og samordnet praktisering av arbeidsmarkedsloven,
folketrygdloven, lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen
og andre lover som forvaltes av arbeids- og velferdsforvaltningen,
og den skal være en aktiv medspiller når det gjelder å oppnå målene
i lov om folkehelse. Flertallet understreker viktigheten
av oppfølging av formålet med Nav. Flertallet viser
til de store investeringene som nå gjøres for å modernisere etaten. Flertallet er
tilfreds med at dette arbeidet nå er iverksatt og vil følge den
videre utviklingen nøye. Nye løsninger gir nye muligheter til å
frigjøre ressurser, forenkle befolkningens møte med etaten og vil
bidra til å utvikle Nav som organisasjon. Regjeringen foreslår å
bevilge 735,5 mill. kroner til IKT-modernisering i Nav, og flertallet støtter
dette.
Arbeidet for et inkluderende arbeidsliv er svært viktig. Flertallet gleder
seg over at privat sektor har nådd sitt mål om reduksjon i sykefraværet. Flertallet viser
til at dette viktige resultatet er oppnådd uten kutt i ytelser. Flertallet understreker
at dårlig råd ikke fører til bedre helse. Flertallet understreker
viktigheten av å intensivere arbeidet med delmål 2 i IA-avtalen
om at flere med nedsatt funksjonsevne skal komme i arbeid. Flertallet viser
i den forbindelse til jobbstrategien for mennesker med nedsatt funksjonsevne
og forutsetter at regjeringen kontinuerlig vurderer behovet for
nye tiltak knyttet til den.
Flertallet viser til at VTA og
produksjonsverksted er viktige virkemidler for å sikre arbeid til alle
og støtter at bevilgningen nå er foreslått skilt på egen post. Dette
muliggjør styring over volumet av plasser.
Flertallet påpeker at tryggheten
for mange arbeidstakere i det norske arbeidslivet er under press. Økt
bruk av innleid arbeidskraft og stadig mer uoversiktlige arbeidsforhold
gjør det vanskeligere å kontrollere om relevant lov- og regelverk
og lønns- og avtaleforhold følges. Flertallet understreker
at grunnlaget for et trygt arbeidsliv for arbeidstakere er avhengig
av samarbeid mellom arbeidsgiver og arbeidstakere, en sterk fagbevegelse
og myndigheter som sikrer at reglene respekteres. Flertallet støtter
derfor regjeringens arbeid for å gi myndighetene og fagbevegelsen
nye virkemidler, slik tiltakspakken for likebehandling av innleid
arbeidskraft skal bidra til. Flertallet viser til
regjeringens forslag om å styrke Arbeidstilsynet og Petroleumstilsynet,
og støtter dette. Flertallet understreker at Arbeidstilsynet
må sikre faglig gode og riktige tilsyn der behovet er størst og
viser til gode erfaringer med tilsyn der flere ulike etater er med
og at det er viktig at flere slike tilsyn blir gjennomført.
Flertallet vil understreke nødvendigheten
av at arbeidet med å forebygge sosial dumping og sikre arbeidstakerne
normale norske lønns- og arbeidsvilkår styrkes. Flertallet viser
til at en historisk høy arbeidsinnvandring medvirker til et press
på lønns- og arbeidsvilkår i flere bransjer, blant annet innenfor bransjer
hvor det jobber mange ufaglærte og hvor andelen med utdanning på
høyskole- og universitetsnivå er lav. Flertallet ser
det som viktig å arbeide for å dempe det økte presset på ansattes
lønns- og arbeidsvilkår i slike bransjer, eksempelvis i renholdsbransjen.
Flertallet viser til at det har
vært god reallønnsvekst i Norge de siste årene, også de tre siste, der
man i de aller fleste andre europeiske land har sett stillstand
og lønnsnedgang. På tross av denne økningen viser lønnsutviklingen
i Norge at fordelingen av lønnsøkningene ikke har vært jevn i alle
grupper. Flertallet vil videre vise til at Statistisk
sentralbyrå (SSB) høsten 2011 offentliggjorde en artikkel med lønnsutviklingen
i Norge det første tiåret i dette tusenåret. Artikkelen viser at
forskjellene i lønn i Norge økte i perioden 2000–2010. Lønn omfatter
her avtalt lønn (grunnlønn), uregelmessige tillegg, samt bonus og
provisjon, før skatt. Overtidsgodtgjørelser inkluderes ikke. For
privat sektor er lønnsstatistikken en utvalgsundersøkelse mens den
for offentlig sektor er basert på registerdata. Fra 2000 til 2010
økte både gjennomsnittlig månedslønn og spredningen i månedslønn
mellom folk. Lønnsforskjellene har økt mer i privat sektor enn i
offentlig sektor. Lønnsforskjellene i Norge er likevel små sammenliknet
med mange andre land
Flertallet viser til at et gjennomgående
trekk i artikkelen, som baserer seg på SSBs svært omfattende lønnsstatistikk,
er at den største lønnsnedgangen, målt mot gjennomsnittet av alle
heltidsansatte lønnstakere, for flere av yrkesgruppene hvor det
ikke er krav til utdanning fra høgskole/universitet, finner sted
etter 2004. Det er også innenfor disse yrkesgruppene man i tiåret
2000–2010 hadde, og hvor man også etter det har hatt, størst innslag
av utenlandsk arbeidskraft som følge av fri bevegelse av arbeidskraft innenfor
EØS-området. Flertallet kan ikke få understreket
nok hvor avgjørende det er å hindre at den høye arbeidsinnvandringen
og tjenestemobiliteten innen EØS-området medfører at det utvikler
seg et lavtlønnssjikt i deler av det norske arbeidsmarkedet. Dette
er avgjørende både for å opprettholde et velordnet arbeidsliv og
for å motvirke økte sosialutgifter.
I den sammenheng er det også viktig med et godt samarbeid
med ansattes foreninger og fagbevegelsen.
Flertallet mener det er svært
viktig å unngå at ulike bransjer rammes av utstrakt sosial dumping. Derfor
er innsatsen til regjeringen for å bekjempe useriøsitet, sosial
dumping og utstøtings- og arbeidsmiljøproblemer i arbeidslivet nødvendig
og bra. Flertallet vil her vise til tiltak under
handlingsplan 1 og 2 mot sosial dumping. Flertallet mener arbeidet
mot sosial dumping er avgjørende for å bevare den norske modellen,
unngå utnyttelse av arbeidsløse, bevare godt arbeidsmiljø og hindre
at arbeidstakernes lønninger presses nedover. Flertallet imøteser
nye tiltak for å sikre norske lønns- og arbeidsvilkår i Norge, da flertallet mener
arbeidslivet må trygges mot sosial dumping.
Flertallet ser det derfor som
nødvendig å utvikle og utvide dette arbeidet ytterligere fremover. Sentralt
i dette arbeidet er en styrking av Arbeidstilsynet, både gjennom
økning av de økonomiske overføringer og ved å gi tilsynet bedre
virkemidler for å avsløre og reagere mot sosial dumping. Flertallet vil
igjen vise til at hverken Høyre eller Fremskrittspartiet tidligere
har valgt å støtte flere viktige tiltak i kampen mot sosial dumping,
slik som innsynsrett for tillitsvalgte, solidaransvar for ubetalt
lønn, regionale verneombud i renhold-, hotell- og restaurantbransjene
og det å innføre krav til lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter.
Flertallet ønsker ikke at det
skal utvikle seg en todeling i norsk arbeidsliv, hvor vi får en
gruppe lavtlønte arbeidstakere med utenlandsk bakgrunn som arbeider
under dårlige forhold for betydelig lavere lønn enn hva andre arbeidstakere
er villige til.
Flertallet viser til Innst. O.
nr. 131 (2008–2009) Ot.prp. nr. 88 (2008–2009), og til Innst. S
nr. 15 (2008–2009) der Høyre og Fremskrittspartiet skriver, sitat:
«Arbeidet mot sosial dumping har dessverre like mye
vært et arbeid for å forhindre konkurranse på lønn.»
Flertallet understreker at negativ
konkurranse på lønn medfører særlig press på arbeidsforholdene i
utsatte bransjer og vil advare mot en slik utvikling. Flertallet viser
til at Høyre og Fremskrittspartiet, som går inn for negativ konkurranse
på lønn, også er mot de viktigste tiltakene for å hindre sosial dumping,
slik som innsynsrett for tillitsvalgte, solidaransvar, regionale
verneombud, tiltakene i pakken for trygghet i vikarbransjen og kollektiv
søksmålsrett.
I praksis betyr denne motstanden mot viktige
tiltak og innføringen av negativ konkurranse på lønn at arbeidstakere
må gå ned i lønn for å få jobb, eller beholde jobben, i konkurranse
med billig utenlands arbeidskraft. De samme partiers ønske om flere
midlertidige og utrygge stillinger viser klart at disse partiers politikk
ikke vil bedre vanskeligstiltes muligheter til å få jobb eller å
sikre et godt lønnsnivå for alle arbeidstakere i Norge. Flertallet vil
advare mot en slik politikk. Flertallet vil understreke
at et for stort tilbud av en gruppe arbeidskraft vil motvirke mulighetene
til å forbedre denne arbeidsgruppens lønns- og arbeidsvilkår. Dette
vil igjen resultere i redusert attraktivitet for slike yrker, noe
som igjen vil kunne redusere ungdoms insentiver til å gå inn i slike yrker.
Tilstrømning av nye arbeidsinnvandrere med lønn under gjennomsnittet
i bransjen/yrket, bidrar isolert sett også til lavere gjennomsnittslønnsvekst
i berørte bransjer/yrker. Dette er ikke en ønskelig utvikling, og
Arbeidstilsynet må brukes som en redskap for å motvirke en slik
utvikling. Flertallet viser til at det siste året
har innvandrere fylt syv av ti nye arbeidsplasser og at regjeringen
venter vekst i innvandringen også i tiden fremover. Dette underbygger
viktigheten av et bredt arbeid for å hindre sosial dumping og å
opprettholde normale norske lønns- og arbeidsvilkår for å hindre
nettopp en ytterligere svekkelse av attraktiviteten til enkelte
yrker. I dette arbeidet spiller Arbeidstilsynet en viktig rolle.
Flertallet viser til at Arbeidstilsynet
skal kontrollere at arbeidstakere ikke utsettes for brudd på helse-,
miljø- og sikkerhetsregler, herunder regler om arbeidstid og krav
til bostandard, og at arbeidstakere ikke tilbys lønn og andre ytelser
som er uakseptabelt lave sammenlignet med hva norske arbeidstakere normalt
tjener eller som ikke er i tråd med gjeldende allmenngjøringsforskrifter.
Dette gjelder særskilt utenlandske arbeidstakere, men det vil også
gjelde for norske arbeidstakere i yrker hvor tilbudet av arbeidskraft
er veldig stort. Flertallet ser det som svært viktig
av nevnte grunner at Arbeidstilsynet arbeider med dette.
Flertallet understreker viktigheten
av at Norge har trygge universelle velferdsordninger og at det i
all hovedsak skal lønne seg å jobbe. Mange som er avhengige av offentlige
ytelser i hverdagen har det tøft økonomisk. Det er flertallets mål
at flest mulig skal få mulighet til å være i arbeid samtidig som alle
skal ha trygghet for at fellesskapet stiller opp når helsen ikke
tillater arbeid.
Kvalifiseringsprogrammet har gode resultater
og bidrar til at langtidsmottakere av sosialhjelp får en skikkelig
mulighet til kvalifisering. Flertallet understreker
viktigheten av programmet og at de som fyller lovens vilkår får
tilbud om et individuelt tilpasset arbeidsrettet program. Flertallet ber
regjeringen følge nøye med på programmets utvikling for å vurdere
om kommunene trenger ytterligere ressurser for å hjelpe flere til
arbeid eller kvalifisering til arbeid.
Det viktigste arbeidet for å sørge for å begrense fattigdom
skjer i kommunene. Flertallet understreker viktigheten
av at regjeringen viderefører tiltakene under tidligere fattigdomsplan,
og bidrar med hjelp og kompetanse til kommunenes arbeid. Flertallet understreker
at den viktigste innsatsfaktoren for det kommunale arbeidet mot
fattigdom er en god kommuneøkonomi. Flertallet viser
til at storbyene, og særlig Oslo, har omfattende fattigdomsproblemer
som må adresseres. De som nå er fattige i Oslo er andre grupper
enn de som var fattige i Norge for noen år tilbake. Utfordringer
knyttet til en sterk sentralisert befolkningsvekst, historisk høy
nettoinnvandring og en større ubalanse mellom arbeidstaker- og arbeidsgiversiden
i yrker med høyt innslag av utenlandsk arbeidskraft til fordel for
arbeidsgiver, må i så henseende adresseres.
Flertallet viser til at satsinger
på flere andre departementers områder er viktige for å sikre vanskeligstilte.
Det er viktige oppgaver som har stor betydning for denne gruppen,
bl. a. ligger dette under ansvarsområdet til Helse- og omsorgsdepartementet,
Kunnskapsdepartementet og Barne- og likestillings- og inkluderingsdepartementet.
Flertallet vil særlig peke på
den store økte satsingen på kommunalt barnevern. Svært mange av de
barna og familiene som trenger hjelp fra barnevernet risikerer varig
fattigdom og helseproblemer hvis de ikke får rask og god hjelp.
Derfor er satsing på barnevern et meget viktig fattigdomstiltak.
Flertallet viser til at regjeringen
har satt av nye 30 mill. kroner til å innføre Jobbsjansen. Dette
er et målrettet tiltak for å øke sysselsettingene blant innvandrere
som står langt fra arbeidsmarkedet og ikke fanges opp av andre ordninger.
I tillegg kommer 32 mill. kroner til tilskudd kommunene kan søke
om for å bedre kvaliteten og resultatene på introduksjonsprogrammet
og til opplæring i norsk og samfunnskunnskap.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti legger følgende prinsipper
til grunn for arbeids- og sosialfeltet:
At flest mulig skal
delta i arbeidslivet for å sikre og styrke velferdssamfunnet.
At velferdssystemene skal oppmuntre til
arbeid og aktivitet. Det må lønne seg å jobbe.
Alle har et ansvar for å bekjempe fattigdom
og utstøting, og sikre alle norske borgere en anstendig levestandard
som gjør dem i stand til å utnytte sine muligheter som deltakere
i samfunnet.
At man har gode velferdsordninger som sikrer
at personer som av ulike årsaker ikke har mulighet til å delta fullt
ut i det ordinære arbeidslivet, eller som opplever arbeidsledighet,
får del i den alminnelige velferdsutviklingen.
Disse medlemmer vil understreke
at den brede, tverrpolitiske enigheten om virkemidlene for å motvirke
finanskrisen har sikret at Norge fortsatt har lav registrert arbeidsledighet.
Samtidig er næringsliv og arbeidsliv fortsatt preget av finanskrisen,
og andelen sysselsatte i privat sektor er fortsatt lavere enn det den
var i 2008. Norsk eksportrettet industri er også sårbar i en turbulent
internasjonal situasjon. Selv om den registrerte arbeidsledigheten
i Norge er svært lav, så er det for mange som står helt eller delvis
utenfor arbeidslivet. Antallet på uføretrygd og arbeidsavklaringspenger
har aldri vært høyere. Det er særlig bekymringsfullt at antallet
unge uføre øker kraftig. Disse medlemmer mener regjeringens
politikk har sviktet og ikke klart å hjelpe flere inn i arbeidslivet
eller hindre flere fra å falle ut. Disse medlemmer vil
påpeke at under 20 pst. av de som går ut hele sykmeldingsperioden
kommer direkte tilbake i arbeid. Selv om sykefraværet viste en gledelig
nedgang, har man ennå ikke lyktes i å oppfylle IA-avtalens mål. Disse
medlemmer mener det er viktig å ta alle gode krefter i bruk
for å få folk raskt tilbake i arbeid. Det offentlige bør derfor
i større grad enn i dag bruke ledig kapasitet ved private behandlingstilbud.
Disse medlemmer vil uttrykke
sin bekymring over den lave og fallende andelen sysselsatte blant
personer med nedsatt funksjonsevne. Omkring 80 000 personer i denne
gruppen står i dag ufrivillig utenfor arbeidslivet. Det vises til
at andelen sysselsatte i denne gruppen har falt betydelig siden
2008, og at andelen har fortsatt å falle fra 2. kvartal 2011 til 2. kvartal
2012 til tross for at trenden er snudd i befolkningen for øvrig,
og til tross for at regjeringen la frem en strategi rettet mot denne
gruppen i 2011. Disse medlemmer står sammen om at
det er nødvendig med en forsterket satsing på personer med nedsatt
funksjonsevne i arbeidslivet i 2013.
Disse medlemmer konstaterer at
selv om deler av Navs virksomhet går i riktig retning, er det fortsatt
store utfordringer på flere områder. Blant annet kan nevnes feilutbetalinger
av arbeidsavklaringspenger, sykepenger, alderpensjon, mm., sviktende rutiner
for personvern på flere kontorer samt en svikt i de såkalte «garantier»
som regjeringen har gitt. Disse medlemmer vil påpeke
at begrepet «garanti» innebærer noe annet enn en vanlig prioritering, og
at det derfor kan svekke tilliten til velferdssystemet når «garantiene»
brytes gang på gang. Flere av garantiene i Nav-systemet fungerer
dårlig eller ikke i det hele tatt. Disse medlemmer viser
i den forbindelse til sine respektive partiers alternative statsbudsjetter
for 2013.
Disse medlemmer har tydelig tatt
til orde for et Nav-ombud, for eksempel etter modell fra pasientombudsordningen.
Regjeringen lovet i den forbindelse å komme tilbake til Stortinget
med en egen sak om dette, men har foreløpig ikke gjort det. Disse
medlemmer mener det har tatt altfor lang tid for regjeringen
å vurdere en slik ordning.
Disse medlemmer vil understreke
verdien av det sivile samfunn og frivillige organisasjoner i arbeidet
med å bekjempe fattigdom, få ned sykefraværet og hindre flere fra
å falle ut av arbeidslivet.
Disse medlemmer mener at fattigdom
i Norge ikke rammer hele, lett identifiserbare grupper, men enkeltpersoner
innenfor et bredt spekter av grupper. Disse medlemmer mener
at fattigdom best kan bekjempes gjennom kombinasjonen av en politikk
som legger til rette for verdiskaping, høy yrkesdeltakelse, en aktiv
skolepolitikk som gir muligheter til alle og en målrettet politikk
for fattigdomsbekjempelse. Disse medlemmer viser
til at det er vanligst, både i Norge og andre europeiske land, å måle
fattigdom gjennom et relativt mål (EU- eller OECD-skala), mens det
i andre land hvor ekstrem fattigdom er mer vanlig gjerne fokuseres
på absolutte fattigdomsmål. Disse medlemmer konstaterer at
basert på fattigdomsmålene i bruk, har antallet fattige økt i Norge
under denne regjeringen. Det er ekstra bekymringsfullt at antallet
fattige barn har økt kraftig. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjetter
for 2013 hvor det satses langt sterkere på en målrettet fattigdomspolitikk
enn hos regjeringen.
Disse medlemmer mener det er
avgjørende å følge opp NOU 2012:6 Brofoss-utvalget: Utredning om
Arbeidsrettede tiltak med en gjennomgang av alle offentlige støtteordninger
for å sikre at det i størst mulig grad lønner seg å arbeide fremfor
å stå utenfor arbeidslivet. Disse medlemmer vil også ta
til orde for en bred gjennomgang av egenandeler, skatteregler og
støtteordninger i Norge, for å sikre at ikke forskjellige ordninger
bygger på motstridende målsettinger. Det er også en utfordring at
flere ordninger er direkte knyttet til at mottaker ikke deltar i arbeidslivet,
mens en person med tilsvarende inntekt i arbeidslivet ikke vil nyte
godt av ordningen. Da kan systemet bidra til at færre får en oppmuntring
til å jobbe.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at det er behov for endringer i arbeidsmiljøloven for å bidra til
et mer tidsriktig, fleksibelt og formålstjenlig arbeidsliv. Arbeidsmiljølovens
beskyttelse av arbeidstakerne må ivaretas, samtidig som forsiktige oppmykninger
sikrer mer fleksibilitet. Disse medlemmer viser i
denne sammenheng til merknadene hvor Fremskrittspartiet, Høyre og
Kristelig Folkeparti står sammen i Innst. 333 S (2011–2012), jf.
Meld. St. 29 (2010–2011) Felles ansvar for eit godt og anstendig
arbeidsliv.
Disse medlemmer viser for øvrig
til merknadene hvor Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti
står sammen i budsjettinnstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å fokusere på den gode situasjonen Norge er i på mange områder.
Landet har nærmest ubegrensede muligheter for landets borgere til
å skaffe seg utdanning, inntektsgivende arbeid og sosiale goder.
Norges gode økonomiske situasjon setter oss
i stand til å ha et velferdssystem for dem som ikke har disse mulighetene
på grunn av dårlig helse, fysiske eller psykiske skader, ulykker
eller omsorgsbehov som gir kompensasjon for dem som har behov for fellesskapets
hjelp til å skape seg en verdig tilværelse. Disse medlemmer mener
at samfunnets muligheter til dette baserer seg på at de som kan
klare seg selv må gjøre det slik at hjelpen til dem som trenger
det kan bli reell, tilstrekkelig og effektiv. For Fremskrittspartiet
er det en grunnleggende holdning å sørge for at de som trenger fellesskapets
hjelp og støtte for å kunne ha et normalt, godt og verdig liv, skal
få det uten å måtte møte store hindringer, køer, ventelister og
nedverdigende behandling.
Disse medlemmer er opptatt av
å skape et fleksibelt arbeidsliv med plass til alle. Fortsatt er
det en altfor stor gruppe personer mellom 16 og 67 år som ufrivillig
står utenfor arbeidslivet. Å overføre mennesker til en permanent,
inaktiv tilværelse med passive ytelser fra folketrygden som livsgrunnlag,
og da spesielt de unge, er en fallitterklæring.
Disse medlemmer anser dette som
et av de viktigste problemene innenfor arbeids- og sosialpolitikken
å ta tak i og løse. I Prop. 1 S (2012–2013) er det anslått en økning
i antall uføretrygdede fra 303 000 i 2011 til 312 700 i 2013. Disse
medlemmer mener det må settes inn betydelig større innsats
på tiltak som kan bidra til at flere kan tilbakeføres, eller habiliteres,
til større eller mindre aktiv innsats i stedet for å bli overlatt
til en passiv tilværelse på sosiale ytelser. I tillegg til økning
i livskvaliteten til dem det gjelder, er det viktig samfunnsøkonomisk
å øke innsatsen på dette området.
Disse medlemmer mener et arbeidsliv
bestående av høy sysselsetning og stor deltakelse er selve forutsetningen
for å opprettholde et godt, forutsigbart og ikke minst trygt velferdssamfunn.
Derfor er det helt avgjørende at alle dem som har en mulighet til
å utnytte eller opparbeide en arbeidsevne – stor eller liten – får
mulighet til å delta med sine evner og anlegg til beste for seg
selv og for samfunnet.
Utviklingen i arbeidsmarkedet preges også av
en situasjon med mange arbeidstakere fra andre land som tar kortere
eller lengre oppdrag i Norge. Disse medlemmer erkjenner
at norske bedrifter vil være avhengig av arbeidsinnvandring for
å dekke det økende behovet for arbeidskraft.
Disse medlemmer erkjenner også
det faktum at mange innvandrere som har problemer med å skaffe seg
et arbeid, som ikke lærer seg norsk språk og som tidlig får psykiske
og fysiske helseproblemer, bidrar til å skape et sterkt press på
våre velferdsordninger. Denne utviklingen må etter disse
medlemmers mening medføre et skjerpet fokus på utformingen
av våre velferdsytelser og en grundig vurdering av om de forskjellige
ytelsene er treffsikre og dekker det behov de er bygget opp for.
Norske velferdsordninger og sosiale ytelser er utformet ut fra det
behov en vanlig norsk borger er forutsett å ha basert på norsk kostnadsnivå
og nødvendige utgifter for å kunne oppholde seg i Norge. I mange
andre land vil en ytelse basert på norsk kostnadsnivå fortone seg som
usedvanlig gunstig og kunne gi betydelig bedre kjøpekraft for mottakeren
enn om vedkommende hadde oppholdt seg i Norge. Derfor ønsker disse medlemmer å
kjøpekraftjustere velferdsordninger som kontantstøtte og barnetrygd,
når disse ytelsene eksporteres ut av landet. Disse medlemmer vil
samtidig understreke at man betrakter opptjent alderspensjon som
pensjonistens eiendom, og at denne ytelsen ikke skal kunne være
gjenstand for en kostnads- eller kjøpekraftjustering.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet er opptatt av å legge til rette for en velferdspolitikk
som sikrer trygghet for den enkelte. Dette innebærer blant annet
at man har et velferdssystem som sikrer den enkelte rett ytelse
til rett tid. Velferdsreformen, som ble iverksatt fra 2006, har
ikke fungert etter Stortingets intensjon. Det ser ut til at Navs
organisasjonsform har ført til at kompetansen og kvaliteten på tjenestene
er blitt flyttet fra førstelinjen, der brukerne møter systemet,
til bakenforliggende forvaltningsenheter som brukerne ikke har adgang
til. Altfor mange brukere møter uakseptable ventetider, manglende
informasjon, byråkrati og et komplisert system de ikke har oversikt
over. Disse medlemmer mener det må foretas en gjennomgang
og omorganisering av Nav, som fører kompetanse tilbake til førstelinjetjenesten
og som bidrar til den forenkling og forbedring av tjenestene som
et samlet Stortings ønsket da velferdsreformen ble behandlet. En lang
rekke tilbakemeldinger, henvendelser og oppslag i pressen tyder
på at Stortingets enstemmige forutsetninger ikke er oppfylt.
Disse medlemmer mener det er
både viktig og riktig at våre grunnleggende velferdstjenester er finansiert
av folketrygden. Dette for å sikre et tilnærmet likt tilbud over
hele landet, uavhengig av bosted, egen eller kommunens økonomi. Disse
medlemmer ønsker blant annet å lovfeste retten til sykehjemsplass
finansiert av folketrygden.
Disse medlemmer viser til at
pensjonsreformen som trådte i kraft fra 1. januar 2011 innførte
levealderjustering, underregulering og en rekke forhold som etter disse
medlemmers mening har ført til ytterligere komplisering
av regelverket rundt alderspensjoner fra folketrygden. Det er, slik disse medlemmer ser
det, et alvorlig problem at så godt som ingen pensjonister selv
kan beregne korrekt ytelse eller vurdere om ytelsen er riktig beregnet
av Nav. Så lenge ansvaret for korrekt utbetaling er lagt på pensjonisten,
mener disse medlemmer det er uheldig at muligheten
til å sikre slik utbetaling er fratatt de aller fleste pensjonister.
Fra 2012 er det også innført endringer i skattesystemet
for pensjonister, noe som har redusert pensjonistenes kjøpekraft
i forhold til lønnsmottakere og gitt mange en uventet inntektsreduksjon
som de ikke har mulighet til å kompensere for. Det er ikke vanskelig
for disse medlemmer å forstå at de dyptgripende endringer
som er foretatt, av mange pensjonister oppfattes som løftebrudd.
Dette vil ramme mange av dem som ikke har muligheter til å tilpasse seg
situasjonen, og som allerede er blitt for gamle til å påvirke egen
pensjonisttilværelse.
Disse medlemmer viser til at
pensjonsreformen medfører at man må arbeide lenger for å oppnå tidligere
nivå for full pensjon fra folketrygden og at man tjener opp pensjon
frem til fylte 75 år. Det er derfor et paradoks, slik disse
medlemmer ser det, at aldersgrensen fortsatt er 70 år ifølge
arbeidsmiljølovens § 15-13a og at arbeidstakere kan sies opp kun
basert på oppnådd alder. Disse medlemmer mener at
et arbeidsforhold er en avtale mellom arbeidstaker og arbeidsgiver,
og at dersom begge anser det som formålstjenlig og helsemessig akseptabelt
for arbeidstakeren, bør alder ikke alene gi arbeidsgiver rett til
å kreve at arbeidstakeren fratrer sin stilling.
Pensjonsreformen har medført mange uheldige forhold,
slik disse medlemmer ser det. Imidlertid er det en
fordel at det fra 2011 er mulig å ta ut pensjon fra folketrygden
og samtidig fortsette i en arbeidssituasjon. Dette er forbeholdt
arbeidstakere i privat virksomhet. Ansatte i offentlig virksomhet, som
er medlemmer i Kommunal Landspensjonskasse (KLP) eller Statens Pensjonskasse
(SPK), må fremdeles fratre sin stilling når de tar ut pensjon. Disse
medlemmer mener dette er en urettferdig forskjellsbehandling
som må tas opp til ny vurdering av partene i arbeidslivet.
Disse medlemmer vil påpeke at
Fremskrittspartiet vil fortsette sin kamp, slik partiet har gjort
i mer enn 20 år i Stortinget, for at gifte/samboende pensjonisters
grunnpensjon ikke skal utsettes for avkorting begrunnet i sivil
status, og vil fremme forslag om en fortsatt nedtrapping av avkortingen
på samme måte som partiets representanter fikk begrenset gjennomslag
for i forhandlinger med regjeringspartiene i Stortinget under regjeringen
Bondevik II høsten 2002.
Disse medlemmer mener det er
urettferdig at ikke alle minstepensjonister har de samme rettigheter
til pensjonsytelser, og vil arbeide for at sivil status, eller ektefelle/samboers
økonomiske evne, ikke skal legges til grunn ved beregning av pensjonsytelse.
Disse medlemmer ønsker et fleksibelt
arbeidsliv med plass til alle. Norge har sammenlignet med andre
land lav arbeidsledighet, men enkelte grupper, blant annet funksjonshemmede,
står i stor grad utenfor arbeidslivet. Statistikk fra Statistisk
sentralbyrå (SSB), jf. Arbeidskraftundersøkelsen for 2. kvartal
2012, viser at det er 37 000 færre funksjonshemmede i arbeid enn
hva som var tilfellet på samme tidspunkt i 2010.
Disse medlemmer viser til Funksjonshemmedes
Fellesorganisasjon (FFO) sin skriftserie 02/11 «Et arbeidsliv for
alle?», hvor det blir avdekket følgende hovedfunn når det gjelder
brukererfaringer og problemområder:
Ingen deltidsstillinger
ledige.
Blir ikke ansatt.
Får ikke tilrettelagt arbeidssituasjon.
Blir sagt opp eller oppfordret til å si
opp frivillig.
Manglende kommunikasjon innad i Nav.
Manglende og ikke individuell tilpasset
arbeidsrettet tiltak.
Veiledningssvikt i Nav.
Manglende tilgang på hjelpemidler i tide.
Presset til uførepensjon.
Manglende tilrettelegging i utdanning fører
til frafall.
Manglende sosiale tjenester.
Mangelfulle transportordninger.
Pårørendes stilling.
For å løse disse problemene, og sikre et fleksibelt arbeidsliv
med plass til alle, mener disse medlemmer det er
behov for å sette i verk en rekke tiltak som vil bidra til at flere
funksjonshemmede og kronisk syke kommer i arbeid.
Disse medlemmer viser til regjeringens jobbstrategi
for personer med nedsatt arbeidsevne som ble introdusert i 2012,
og synes det er positivt at det ble fremmet en jobbstrategi for
denne gruppen. Men hovedproblemet er at det er altfor mange tiltak som
kun er en videreføring av de forsøksordningene som allerede eksisterte
tidligere.
Disse medlemmer viser videre
til forslag og innspill som er fremmet fra både «Erfaringsidépanelet»
og «Brukerutvalget».
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett for 2013 foreslår å
øke bevilgningen med 590 mill. kroner utover regjeringens forslag,
for å iverksette og styrke en rekke tiltak som vil bidra til at
flere funksjonshemmede, kronisk syke, og mennesker med nedsatt arbeidsevne,
kommer i arbeid.
Disse medlemmer viser til følgende
tiltak:
Fleksibelt
lønnstilskudd: I tillegg til dagens tidsbegrensede og tidsubestemte
lønnstilskudd, opprettes det en prøveordning med en ny type lønnstilskudd
– «fleksibelt lønnstilskudd». Dette tilskuddet må kjennetegnes ved
at det praktiseres fleksibelt etter at Nav først har fattet vedtak
om innvilgelse. Dette må innebære at Nav, personen som er tilkjent
lønnstilskuddet og arbeidsgiver i samarbeid kan bestemme behovet
og variere omfanget på lønnstilskuddet i ulike perioder, ut fra arbeidstakerens
behov. Tilskuddet kan særlig rettes inn mot personer med varierende
arbeidsevne. Det avsettes 480 mill. kroner til ordningen i 2013.
Sosial entreprenørskap: Det
er viktig å finne innovative løsninger på de sosiale utfordringer
man står ovenfor i samfunnet. For å finne nye eller forbedrede løsninger
på de sosiale utfordringene ønsker Fremskrittspartiet økt satsing
og stimulering av sosial entreprenørskap. Det avsettes 15 mill.
kroner til ulike forsøksordninger for å fremme dette. I tillegg
avsettes det 20 mill. kroner til å styrke prosjekter som «Inn på
tunet», «Grønn omsorg», og «Blått hav».
«Snu i døra»: Det
beste virkemidlet for å forebygge og bekjempe fattigdom er deltakelse
i arbeidslivet. Det er derfor viktig å sørge for at unge mennesker
ikke føres ut i en passiv stønadstilværelse, men heller raskt gis
en mulighet til å komme ut i arbeidslivet. Prosjektet «Snu i døra»
er et eksempel på tiltak hvor ungdom som oppsøker sosialkontoret/Nav,
gis adgang til arbeidstrening fremfor passivitet. Det avsettes 25
mill. kroner til å styrke dette tiltaket.
Unge med psykiske
lidelser: Unikum er en organisasjon som har som hovedoppgave
å tilby mennesker uten arbeid nye muligheter i arbeidslivet. Et
av tilbudene deres er målrettet for personer som er utenfor arbeidslivet
på grunn av psykiske lidelser. Stiftelsen RIBO er en annen institusjon som
tilbyr et systematisk rehabiliteringstilbud som gjør deltakere psykisk,
fysisk og sosialt i stand til å mestre egen bo- og arbeidssituasjon. Det
avsettes 15 mill. kroner til nye forsøk gjennom disse og lignende
institusjoner rettet mot mennesker med psykiske lidelser.
Idrett som mestringsarena
og inngangsport til arbeidslivet: Det etableres et forsøksprosjekt hvor
formålet er å stimulere til samarbeid mellom arbeidsmyndighetene
og Norges Idrettsforbund med mål om å gi et aktivitetstilbud til
mennesker som av ulike grunner befinner seg utenfor det ordinære
arbeidslivet. Idretten fungerer som en arena for mestring og sosialisering.
For mange personer med funksjonshemning gir dette erfaringer som
er direkte overførbare til arbeidslivet for øvrig. Det avsettes
15 mill. kroner til oppstart av et slikt prosjekt.
«RBK-ung i jobb»: Det
er etablert et samarbeidsprosjekt mellom Nav, arbeidsmarkedsbedriftene Prima
As og Stavne Arbeid og Kompetanse, og Rosenborg Ballklub. Formålet
med prosjektet er å gi ungdom i alderen 18–25 år, som står langt unna
arbeidslivet, muligheter for opplæring og arbeidspraksis i Rosenborg
Ballklub og hos deres ca. 120 samarbeidspartnere i næringslivet,
med mål om jobb etter endt prosjekt. Målsettingen er å bidra til
å redusere antall unge personer som mottar sosialhjelp og uføretrygd.
Etter at dette banebrytende prosjektet ble etablert har flere klubber
vist interesse for å starte et tilsvarende prosjekt. I Rogaland
har blant annet fotballklubbene Haugesund FK og Viking startet et
tilsvarende samarbeid mellom Nav, arbeidsmarkedsbedrifter og klubben.
Det avsettes 20 mill. kroner slik at de igangsatte prosjektene kan
videreføres, samt at det gis mulighet for å etablere flere prosjekter.
Tilretteleggingstilskudd: Ordningene
styrkes med til sammen 60 mill. kroner. Tiltaket utvides til også
å omfatte de bedriftene som ikke har IA-avtale.
Funksjonsassistent: Ordningen
styrkes med 10 mill. kroner, slik at flere gis tilbud om assistent
i arbeidslivet.
Lese- og skrivehjelp: Ordningen
styrkes med 10 mill. kroner.
Arbeids- og utdanningsreiser: Ordningen
styrkes med 12,6 mill. kroner slik at flere personer får mulighet
til å benytte seg av tiltaket. Styrkningen gir rom for at 90 nye
personer kan få nyte godt av tilbudet.
Tiltaksplasser: Det
opprettes 7 300 flere tiltaksplasser til mennesker med nedsatt arbeidsevne. 2 000
av plassene øremerkes VTA-plasser for utviklingshemmede. Det foreslås
derfor at bevilgningen styrkes med til sammen 774,53 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet ønsker en langt mer offensiv og målrettet jobbstrategi
for å få flere som står utenfor arbeidsmarkedet, og i fare for å
havne på passive trygdeordninger, inn i arbeidslivet. I Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2013 foreslås det samlet sett å styrke
bevilgningene med 1 457 mill. kroner til dette formålet.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
det må legges til rette for et samfunn med muligheter for alle.
Velferdsstaten skal ikke være alt for alle, men skal være sterk
for den som har behov for hjelp. Disse medlemmer mener
derfor at det overordnede målet i arbeids- og sosialpolitikken er
å bidra til at flest mulig mennesker kan få oppleve den trygghet
det er å ha et inntektsgivende arbeid å gå til. Under den rød-grønne
regjeringen blir det flere mennesker som står utenfor arbeidslivet. Disse
medlemmer viser til at antallet tapte årsverk knyttet til mottak
av helserelaterte ytelser har økt fra 486 100 i 2005 til 534 500
i 2011. For å løse utfordringene trengs det nye ideer og bedre løsninger.
Disse medlemmer viser til at
selv om det også er et samfunnsøkonomisk problem at stadig flere
faller ut av arbeidsmarkedet, er det først og fremst et problem
for den enkelte. Arbeid og livskvalitet henger nært sammen. Arbeid
skaper fellesskap, deltakelse og inkludering. Dessuten er manglende
tilknytning til arbeidslivet den viktigste årsaken til ny-fattigdommen
og til manglende inkludering av innvandrere.
Disse medlemmer mener nøkkelen
til en varig, trygg og bærekraftig velferd ligger i å ta i bruk den
kunnskapen og arbeidslysten som ligger i befolkningen. Å få flere
inn i arbeidsmarkedet er også et avgjørende bidrag til Norges fremtidige
konkurransekraft. Disse medlemmer ønsker anstendige
ordninger for dem som står utenfor arbeidslivet, men vil samtidig
ha fokus på krav til aktivitet, deltakelse og arbeid. Disse
medlemmers målsettinger i arbeids- og sosialpolitikken for
perioden 2009 til 2013 er:
1. Styrking av arbeidslinjen.
Det skal lønne seg å jobbe.
2. Å skape en lavere terskel inn i arbeidslivet
både gjennom en oppmykning av regelverket og gjennom bedre tiltak
for de som står utenfor.
3. En mer målrettet fattigdomssatsing som
skal gjøre det lettere for fattige å få det bedre samtidig som en
har ekstra fokus på barn i fattige familier.
Disse medlemmer viser til Høyres
alternative statsbudsjett for 2012, der disse målsettingene gis
uttrykk i fire hovedsatsinger som vil bidra til å styrke Norges
konkurransekraft og fremtidige velferd:
Disse medlemmer viser til Høyres
politikk for å få ned sykefraværet ytterligere, blant annet gjennom
tidligere oppfølging av sykmeldte, en god Raskere tilbake-ordning
og innføring av normerte sykmeldinger. Disse tiltakene er beskrevet
i tidligere års budsjetter og videreføres også i år.
Disse medlemmer mener hovedsatsingen
i årets budsjett bør være å hindre at særlig unge mennesker faller
ut av arbeidslivet. Det gjelder både unge som oppsøker Nav for å
få økonomisk støtte, og unge som blir uføretrygdede. Psykiske lidelser
ligger bak svært mange av uføretallene for unge, og disse medlemmer understreker
behovet for en kraftig opprustning av psykiatrien og særlig ungdomspsykiatrien.
Det er også avgjørende å hindre unge i å falle fra utdannelse, og
det vises i denne sammenheng til det vellykkede TLM-prosjektet i
Rogaland hvor man har klart å få flere tilbake på skolebenken.
Høyres sterke satsing kan oppsummeres i fire punkter:
1. En kraftig opprioritering
av lønnstilskudd for å gi folk en sjanse til å prøve seg i arbeidslivet.
Det settes av 100 mill. kroner til satsingen.
2. En prøveordning til 50 mill. kroner
som skal stimulere frivillige organisasjoner og bedrifter til å gi
folk en sjanse i arbeidslivet. Ordningen skal fungere slik:
Alle aktører,
både private og offentlige, kan formidle Nav-brukere med nedsatt
arbeidsevne inn i arbeidslivet.
Når vedkommende formidles inn i arbeidslivet,
får formidler og arbeidsplass utbetalt en bonus.
Det kommer igjen en bonus dersom vedkommende
er i arbeid etter henholdsvis tre og fem år.
En del av satsingen på å slippe alle gode
krefter til, er også å ta i bruk sosiale entreprenører i større
grad enn i dag.
3. Økningen i antallet unge uføre er svært
bekymringsfull. Det settes av 50 mill. kroner til oppfølging av
tiltak både for å forhindre at unge blir permanent uføre, og for
å følge opp dem som kan og vil komme seg tilbake i arbeid eller
utdanning.
4. En kraftig satsing på å få personer
med nedsatt funksjonsevne inn i arbeidslivet, og en videreføring
av skattefradraget for store sykdomsutgifter på 2012-nivå.
Sysselsettingsgraden for personer med nedsatt funksjonsevne
går nå ned, og disse medlemmer mener sterkere virkemidler
trengs for å reversere trenden. Satsingen beskrives i større detalj
nedenfor.
Høyres arbeidslivssatsing, alternativt
statsbudsjett for 2013 | |
| |
Lønnstilskudd/Tidsubestemt tilskudd | 100 000 000 |
Ompriorteringer innenfor rammen til
arbeidstrening i arbeidslivet | 100 000 000 |
Prøveordning: Insentivbasert plassering
i arbeidslivet | 50 000 000 |
Sterkere oppfølging av unge på sosialhjelp. | 100 000 000 |
Prøveordning: Oppfølging av unge uføre | 50 000 000 |
Videreføre særfradraget for store sykdomsutgifter
på 2012-nivå | 38 000 000 |
Funksjonsassistentordningen styrkes
og gjøres permanent | 35 000 000 |
Forenklet tilretteleggingstilskuddsordning,
«Grønt kort» | 20 000 000 |
Servicehunder, tolkehjelp for døve,
sekretærhjelp for blinde | 4 000 000 |
Målrettet arbeidslivssatsing totalt | 497 000 000 |
Disse medlemmer mener at ingen
unge som ikke har sterkt redusert helse, skal kunne gå på passive
offentlige overføringer. Høyre mener det trengs en forsterket innsats
rettet inn mot unge, og prioriterer innsatsen rettet mot unge sosialklienter
som senere kan ende på uføretrygd.
Disse medlemmer viser til at
Høyre vil ha en «snu-i-døra»-praksis på alle Nav-kontor i hele Norge.
Dette innebærer blant annet følgende:
1. Et absolutt krav
om aktivitetsplikt og oppmøteplikt for alle fra første dag og første
møte med Nav.
2. En egen pott til å følge opp aktivitetsprosjekter
i et større antall forsøkskommuner over hele landet. Høyre setter
av 100 mill. kroner for å utvikle slike tiltak.
3. Skjerpede krav og kutt i ytelsene for
brukere som ikke stiller opp på aktivitet. Nav har i dag anledning
til å kutte i ytelsene, men gjør det for sjelden.
4. En gjennomgang av alle ytelser til unge
på sosialhjelp, herunder individstønad og bostøtte til unge som
bor hos sine foreldre eller foresatte, for å sikre at ordningene
oppmuntrer til arbeid eller utdanning.
5. Langt mer bruk av tiltak med arbeidstrening
i arbeidslivet særlig for unge Nav-brukere.
Disse medlemmer viser til at
omkring 80 000 mennesker med nedsatt funksjonsevne ufrivillig står
utenfor arbeidslivet. Disse medlemmer mener at det
er av avgjørende betydning at samfunnet bygger ned de tersklene
som hindrer adkomst og deltakelse i arbeidslivet. Derfor ønsker disse medlemmer å
tilrettelegge for et mer sømløst virkemiddelapparat der alt sees
i sammenheng.
Disse medlemmer er sterkt bekymret
over den lave og fallende andelen sysselsatte blant personer med
nedsatt funksjonsevne. Det vises til at andelen sysselsatte i denne
gruppen har falt betydelig siden 2008, og at den har fortsatt å
falle fra 2. kvartal 2011 til 2. kvartal 2012 på tross av at trenden
er snudd i befolkningen for øvrig. Disse medlemmer mener
det derfor er helt nødvendig med en betydelig forsterket satsing
på personer med nedsatt funksjonsevne i arbeidslivet. Oppfølgingen
av Høyres handlingsplan fra 2010 «Fra godt nok til best mulig» trappes
derfor opp i Høyres alternative statsbudsjett for 2013, der det
settes av omkring 100 mill. kroner til denne satsingen.
Disse medlemmer viser til at
Høyres satsing på funksjonshemmede i arbeidslivet består av blant
annet følgende hovedpunkter:
1. En permanent og forsterket
funksjonsassistentordning. Funksjonsassistentordningen har bidratt til
at personer med sterke fysiske funksjonsnedsettelser kan delta i
arbeidslivet, og må åpnes opp for nye brukere.
2. En enklere og bedre tilretteleggingstilskuddsordning.
En styrket og mer ubyråkratisk tilskuddsordning vil gjøre at personer
med nedsatt funksjonsevne står sterkere overfor potensielle arbeidsgivere.
3. En målrettet styrking av ordningene
med sekretærhjelp for blinde og tolkehjelp for døve.
4. En sterkere prioritering av mennesker
med nedsatt funksjonsevne i tiltaksapparatet gjennom å sette av
2 000 flere plasser til denne gruppen innenfor dagens rammer.
Disse medlemmer mener en slik
satsing er av avgjørende betydning for at Norge skal oppfylle intensjonen
i FN-konvensjonen for personer med nedsatt funksjonsevne, som etter
planen skal tre i kraft 1. juni 2013. Disse medlemmer viser
til Innst. 14 S (2012–2013), der Høyre styrker bevilgningen til
Likestillings- og diskrimineringsombudet med 1,5 mill. kroner til
dette formål.
Høyres satsing på personer med nedsatt
funksjonsevne, alternativt statsbudsjett for 2013 |
| |
Forenklet tilretteleggingstilskuddsordning,
«Grønt kort» | 20 000 000 |
Funksjonsassistentordningen styrkes og
gjøres permanent | 35 000 000 |
Ordningen med fritidshjelpemidler til
personer med nedsatt funksjonsevne utvides | 30 000 000 |
Videreføring av forskningsmidlene i prosjektet
IT-Funk | 6 000 000 |
Oppfølging av FN-konvensjonen for mennesker
med nedsatt funksjonsevne | 1 500 000 |
Skrivetolkutdanning | 1 000 000 |
Lese- og sekretærhjelp for blinde, tolkehjelp
for døve, servicehunder | 4 000 000 |
Målrettet satsing på personer med nedsatt
funksjonsevne totalt | 97 500 000 |
Disse medlemmer understreker
at de viktigste tiltakene for å bekjempe fattigdom er en skole som
gir alle barn gode muligheter, samt en politikk for å sikre høyest
mulig deltakelse i arbeidslivet. Samtidig vil det alltid være noen
som i kortere eller lengre perioder faller utenfor. Høyre dobler
derfor innsatsen rettet inn mot fattige barn og unge. Disse medlemmer viser
også til merknadene i Innst. 14 S (2011–2012) fra Høyres medlemmer
i familie- og kulturkomiteen, som viser hele Høyres satsing mot fattigdom.
Disse medlemmer vil understreke
at et viktig bidrag for å få flere inn i arbeidslivet, er et mer fleksibelt
arbeidsliv. Høyre vil derfor kombinere den grunnleggende tryggheten
i dagens lovverk med forsiktige reformer som kan gi flere en sjanse
i arbeidslivet. Det vises til merknader og forslag i innstillingen
til arbeidslivsmeldingen, Innst. 333 S (2011–2012), samt til Høyres
arbeidslivssatsing beskrevet ovenfor.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti er
opptatt av å skape et bærekraftig velferdssamfunn som sikrer en
aktiv innsats for å inkludere mennesker i arbeidslivet og hindre
utstøting. Samtidig er det viktig å sikre gode ordninger for de som
på grunn av sykdom eller andre grunner ikke har mulighet til å delta
i arbeidslivet. Norge står overfor store utfordringer knyttet til
sykefravær, et økende antall uføretrygdede og mange mennesker med
nedsatt arbeidsevne som står utenfor arbeidslivet. Spesielt urovekkende
er det økende antall unge mennesker med nedsatt funksjonsevne som
ikke får innpass i arbeidslivet.
Tall fra SSB angir at sysselsettingen har økt
i antall personer, men bakgrunnen for økningen er stor arbeidsinnvandring
og sysselsettingsandelen blant innenlandsk arbeidskraft har blitt
redusert. Dermed har man ikke klart å inkludere flere utsatte grupper
i Norge i arbeidslivet, noe som er urovekkende. Det er dessverre
en lang vei å gå før man klarer å inkludere mennesker med nedsatt
arbeids- eller funksjonsevne og innvandrere i arbeidslivet. Spesielt
vil dette medlem understreke viktigheten av å sikre
gode ordninger for unge mennesker med nedsatt funksjonsevne. Tall
fra SSB viser at fra 2. kvartal 2011 til 2. kvartal 2012 har andelen
sysselsatte med nedsatt funksjonsevne i alderen 15 til 24 år sunket
med 4,3 prosentpoeng. Dette er en svært negativ trend som må snus,
og dette medlem er derfor glad for at regjeringen
har styrket tiltaket Jobbstrategien med 400 nye tiltaksplasser. Dette
medlem vil i den sammenheng påpeke viktigheten av kvalitet
i tiltaket, slik at man sikrer at formålet med tiltakene blir oppfylt.
Når det viser seg at flere med nedsatt funksjonsevne ikke får innpass
i arbeidslivet etter at tiltaket ble iverksatt, er det viktig at
innholdet i tiltaket evalueres og heves. Det er ikke nok å kun bevilge
nye midler, man må også sikre at tiltaket medfører ønskelig resultat.
Dette medlem vil påpeke viktigheten
stabilitet og forutsigbarhet i tjenestetilbudet til mennesker med
nedsatt funksjonsevne. Kristelig Folkeparti har i sitt alternative
statsbudsjett for 2013 foreslått en rekke tiltak for å sikre at
flere mennesker med nedsatt funksjonsevne får mulighet til å delta
i samfunnslivet. Dette medlem viser derfor til Kristelig
Folkepartis alternative statsbudsjett for 2013, hvor bevilgningen
under kap. 634 post 21 økes med 14 mill. kroner sammenlignet med
regjeringens forslag, for å gjøre funksjonsassistentordningen for
mennesker med nedsatt funksjonsevne permanent. Bil er et svært viktig
hjelpemiddel for mange mennesker med nedsatt funksjonsevne for å
komme seg til og fra arbeid eller utdanning. I regjeringens forslag
til statsbudsjett har egenandelen for gruppe 1-bil blitt redusert
for å utvide ordningen for de som har behov for gruppe 2-bil. Dette
medlem synes det er fornuftig å utvide ordningen for gruppe
2-bil, men mener at dette ikke bør gå ut over de som har rett på
gruppe 1-bil. Dette medlem viser derfor til Kristelig
Folkepartis alternative statsbudsjett for 2013 hvor bevilgningen
under kap. 2661 post 74 økes med 11,7 mill. kroner sammenlignet
med regjeringens forslag.
Dette medlem viser til at regjeringen
i det inneværende året har kuttet bevilgningen til hjelpemidler
for mennesker med nedsatt funksjonsevne. Begrunnelsen var at flere
av hjelpemidlene nå blir vurdert som vanlige også for personer uten
nedsatt funksjonsevne. Dette medlem ser imidlertid
et økende behov for hjelpemidler på grunn av økning i antall eldre
og nye hjelpemidler på markedet. Grensen mellom hva som defineres
som hjelpemiddel og hva som er vanlig forbruksvare vil endres over
tid, samtidig som behovet vil øke. Dette medlem viser
derfor til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett for 2013
hvor bevilgningen under kap. 2661 post 75 økes med 14 mill. kroner
sammenlignet med regjeringens forslag.
Dette medlem viser til ratifiseringen
av FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne.
I den forbindelse har Likestillings- og diskrimineringsombudet fått
tilsynsansvaret med konvensjonen. For å sikre at ombudet kan føre
dette tilsynet på en tilfredsstillende måte har Kristelig Folkeparti
i sitt alternative budsjett økt bevilgningen under kap. 849 post
50 med 1,5 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Dette medlem viser til at forskning
på gode tiltak for mennesker med nedsatt funksjonsevne er svært
viktig for å inkludere denne gruppen mennesker på en god måte i
samfunnet, og viser til at regjeringen har avsluttet forskningsprosjektet
IT Funk i regi av Norges forskningsråd. Dette medlem viser
derfor til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett der det
foreslås å opprettholde kap. 847 post 50 og bevilger 6 mill. kroner
til fortsettelse av IT Funk.
Dette medlem vil påpeke viktigheten
av Arbeidstilsynets oppfølging av IA-avtalen, sykmeldingspraksis
på arbeidsplasser og bekjempelse av sosial dumping, og viser derfor
til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett for 2013 hvor
bevilgningen under kap. 640 post 1 økes med 20 mill. kroner sammenlignet
med regjeringens forslag med tanke på dette formål.
Dette medlem vil påpeke viktigheten
av tidlig innsats for å inkludere mennesker med nedsatt arbeidsevne
i arbeidslivet, noe som også fremgikk av NOU 2012:6 Brofoss-utvalget,
Utredning om Arbeidsrettede tiltak, sitat:
«Forskning viser at langvarig fravær øker sannsynligheten
for frafall fra arbeidslivet. Med lang ventetid kan både kvalifikasjoner,
arbeidsevne og arbeidsmotivasjon svekkes. At innsatsen settes inn
tilstrekkelig tidlig kan derfor være vesentlig for å lykkes.»
Tidlig innsats, god arbeidsavklaring, gode tiltak og
tilfredsstillende oppfølging er en forutsetning for at flere skal
få mulighet til å komme ut i arbeidslivet. Dette medlem vil
påpeke viktigheten av at ulike etater og instanser jobber sammen,
slik at målsettingen om økt inkludering i arbeidslivet av utsatte
grupper kan bli realisert.
Gjennom høringen til Prop. 1 S (2012–2013) ble komiteen
gjort oppmerksom på utfordringer knyttet til antall tiltak for mennesker
med nedsatt arbeidsevne. Det viser seg at det har vært vanskelig
for både Nav og små og mellomstore bedrifter å få tilstrekkelig
oversikt over tiltak som tilbys for å inkludere mennesker med nedsatt
funksjons- og arbeidsevne. Dette medlem vil derfor
påpeke viktigheten av at man har tilstrekkelig med tiltak som er
tilpasset forskjellige menneskers behov, men at man samtidig sikrer
at tilbudene ikke blir for uoversiktlige slik at de ikke blir tatt
i bruk.
Dette medlem vil påpeke at det
er gledelig at sykefraværet har gått ned den siste tiden, men at
det fortsatt er store utfordringer i enkelte bransjer, spesielt
i helse- og omsorgssektoren. Individuell tilpasning for dem som
har restarbeidsevne er viktig. Dette medlem mener
at det må ses kritisk både på sykmeldingspraksis og på faktisk lederforankring av
inkluderingsarbeidet i den enkelte virksomhet. De nye reglene for
oppfølging av sykmeldte er noe Kristelig Folkeparti har etterlyst,
og er glad for er satt i verk.
Dette medlem viser til Kristelig
Folkepartis alternative statsbudsjett for 2013 der bevilgningen under
kap. 605 post 70 økes med 46,5 mill. kroner sammenlignet med regjeringens
forslag, til kjøp av 250 flere behandlingsplasser fra 1. januar
2013 og til å styrke tiltaket «Raskere tilbake» for å få flere tilbake
i arbeid og redusere sykefraværet.
Dette medlem viser til at det
gjennomsnittlig i 2012 er registrert 210 238 mennesker med nedsatt arbeidsevne. Dette
medlem registrerer at det i regjeringens forslag til statsbudsjett
for 2013 legges opp til 500 flere tiltaksplasser for mennesker med nedsatt
arbeidsevne enn i 2012, altså 54 700 tiltaksplasser.
Dette er positivt, men det er likevel behov
for flere tiltaksplasser enn det regjeringen foreslår. Dessverre
står flere grupper som trenger bistand utenfor arbeidslivet. Dette
gjelder spesielt unge mennesker, mennesker med fremmedkulturell
bakgrunn og mennesker med nedsatt arbeidsevne. Dette medlem vil
påpeke viktigheten av å inkludere flere i arbeidslivet slik at mennesker
kan få brukt sitt potensial. Det er derfor behov for flere tiltaksplasser. Dette medlem viser
til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett for 2013 der
bevilgningen under kap. 621 post 76 økes med 84 mill. kroner sammenlignet med
regjeringens forslag til 1 000 flere tiltaksplasser for mennesker
med nedsatt arbeidsevne, og kap. 605 post 1 økes med 78 mill. kroner
for å administrere 1 000 nye tiltaksplasser ut over regjeringens
forslag, samt en omprioritering fra 4 000 ordinære plasser til 4 000
plasser for personer med nedsatt arbeidsevne. Dette medlem viser
også til Navs viktige arbeid vedrørende arbeidsevnevurdering og
-formidling som er helt avgjørende for å kunne gjennomføre Stortingets
mål på arbeids- og sosialfeltet, og viser derfor til Kristelig Folkepartis
alternative statsbudsjett for 2013 hvor bevilgningen under kap.
605 post. 1 økes med tanke på dette formålet.
Pr. 30. juni 2012 var det 310 400 personer med uførepensjon,
og sammenlignet med uførebeholdningen på samme tidspunkt i fjor
er antallet økt med 7 700 personer, en økning på 2,5 pst. Det viser
at selv om arbeidsledighetsstatistikken er lav, øker uførestatistikken. Dette
medlem vil understreke at velferdsordningene skal sikre
verdighet og rimelige levevilkår for personer som ikke har mulighet
til å sikre dette selv gjennom deltakelse i arbeidslivet. Samtidig
skal det legges til rette for at alle som har muligheter til det,
deltar i arbeidslivet. Tidlig innsats vil her være avgjørende. Det
er helt nødvendig med en aktiv offentlig innsats i samarbeid med
arbeidslivets parter for å forhindre at personer utstøtes fra arbeidslivet. Velferdsordningene
må være innrettet slik at også de stimulerer til arbeidsinnsats,
samtidig som de skal forhindre fattigdom. Dette medlem viser
til at Kristelig Folkeparti vil sikre verdige, men samtidig bærekraftige
velferdsordninger i årene fremover.
Dette medlem støtter de tiltakene
som ble gjennomført av regjeringen Bondevik II i perioden 2001–2005
for å bekjempe fattigdom i Norge, og støtter også i all hovedsak
de tiltak som er gjennomført av regjeringen Stoltenberg II i årene
2005–2010. Det viktigste spørsmålet nå er ikke hvem som har gjort
minst eller mest, men om tiltakene så langt er tilstrekkelige for
at Stortinget skal nå de mål om fattigdomsbekjempelse som det er
bred enighet om. Dette medlem må dessverre fastslå
at svaret på det er nei, og at det fortsatt er betydelige utfordringer i
arbeidet for avskaffelse av fattigdom.
Dette medlem viser til Representantforslag 20
S (2009–2010) fra Kristelig Folkepartis stortingsrepresentanter
Kjell Ingolf Ropstad, Laila Dåvøy, Rigmor Andersen Eide og Knut
Arild Hareide, der Kristelig Folkeparti inviterte til en nasjonal
dugnad mot fattigdom med en rekke forslag til målrettede tiltak,
jf. Innst. 178 S (2009–2010). Disse tiltakene er fulgt opp i våre
prioriteringer i alternativt statsbudsjett de siste årene.
Dette medlem viser til at et
arbeidsliv som inkluderer alle er det beste virkemiddelet mot fattigdom.
Gode velferdsordninger og et sosialt ansvarlig skattesystem bidrar
til relativt begrensede inntektsforskjeller i Norge, sammenlignet
med mange andre land. Dette alene løser ikke fattigdomsutfordringen. Det
er behov for bedre og sterkere målretting av den offentlige innsatsen
for å bedre livssituasjonen til enkeltpersoner med dårlige økonomiske
forutsetninger. Tiltak for inntektssikring og arbeidsretting, tiltak
for bedre levekår og tiltak for sosial inkludering av barn og unge
er viktige innsatsområder.
Dette medlem viser til at mange
mennesker blir definert som å leve i fattigdom, men ikke nødvendigvis
alltid gjør det. Relativ fattigdom gir ikke et treffsikkert bilde
av hvem som trenger hjelp. Med en tydeligere definisjon av fattigdom
og mer kunnskap om hvem som er fattige, kunne man ha hjulpet flere.
Dette medlem vil påpeke viktigheten
av arbeidstrening, aktivisering og sosial trening i regi frivillige
organisasjoner for mennesker som har behov for ekstra bistand. Dette
medlem viser derfor til Kristelig Folkepartis alternative
statsbudsjett for 2013 hvor bevilgningen under kap. 621 post 70
økes med 5 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag til
dette formål.
Arbeid blant unge mennesker i større byer, samt tiltak
for bostedsløse og personer med gjeldsproblemer, er svært viktig
for å sikre trygge rammer for disse gruppene. Dette medlem viser
derfor til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett for 2013 hvor
bevilgningen under kap. 621 post 63 økes med 10 mill. kroner sammenlignet
med regjeringens forslag.
Selvstendig næringsdrivende er en svært viktig ressurs
som bidrar med innovasjon og arbeidsplasser. For å stimulere til
at flere kan starte for seg selv, og på den måten bidra med verdiskaping
for samfunnet, er det viktig at denne gruppen har gode ordninger som
sikrer dem stabilitet og forutsigbarhet. Dette medlem viser
derfor til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett for 2013,
hvor bevilgingen under kap. 2650 post 71 økes med 15 mill. kroner
sammenlignet med regjeringens forslag for å gi selvstendige næringsdrivende
rett til sykepenger ved graviditet og fødsel. Det vises også til
kap. 2650 post 72 der bevilgingen økes med 18,5 mill. kroner sammenlignet med
regjeringens forslag, for å gi selvstendig næringsdrivende rett
til omsorgspenger, pleie- og opplæringspenger ved graviditet og
fødsel, i tillegg til indeksering av pleiepenger i henhold til G-regulering
i folketrygden ved tildeling av pleiepenger i mer enn 12 måneder.
Tabellen viser budsjettforslaget
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
innenfor vedtatt ramme, jf. Innst.2 S (2012–2013) og primærbudsjettene
til Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti slik de fremkommer
i finansinnstillingen. Avvik i forhold til regjeringens forslag
i parentes.
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S
med Tillegg 1 | A, SV, Sp | FrP | H | KrF |
| | | | | | | |
Utgifter rammeområde
7 (i hele tusen kroner) |
600 | | Arbeidsdepartementet | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 177 830 | 177 830 (0) | 162 830 (-15
000) | 172 830 (-5
000) | 177 830 (0) |
601 | | Utredningsvirksomhet,
forskning m.m. | | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 60 770 | 60 770 (0) | 56 770 (-4 000) | 60 770 (0) | 60 770 (0) |
| 22 | Tiltak mot ufrivillig deltid | 26 620 | 26 620 (0) | 26 620 (0) | 0 (-26 620) | 26 620 (0) |
| 50 | Norges forskningsråd | 125 720 | 125 720 (0) | 120 720 (-5
000) | 125 720 (0) | 119 720 (-6
000) |
| 70 | Tilskudd | 24 990 | 24 990 (0) | 25 290 (+300) | 24 990 (0) | 24 990 (0) |
605 | | Arbeids- og velferdsetaten | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 10 482 400 | 10 482 400 (0) | 10 562 400 (+80
000) | 10 457 400 (-25
000) | 10 540 100 (+57
700) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 28 800 | 28 800 (0) | 28 800 (0) | 183 800 (+155
000) | 28 800 (0) |
| 70 | Tilskudd til helse- og
rehabiliteringstjenester for sykemeldte | 201 735 | 201 735 (0) | 276 735 (+75
000) | 201 735 (0) | 248 235 (+46
500) |
| 71 | Styrking av Navs muligheter til tilrettelegging
og oppfølging | 0 | 0 (0) | 65 000 (+65
000) | 0 (0) | 0 (0) |
| 72 | Jobbstrategi | 0 | 0 (0) | 590 000 (+590
000) | 0 (0) | 0 (0) |
612 | | Tilskudd til Statens
pensjonskasse | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 8 579 000 | 8 579 000 (0) | 8 579 000 (0) | 8 579 000 (0) | 8 557 100 (-21
900) |
621 | | Tilskudd til sosiale
tjenester og sosial inkludering | | | | | |
| 63 | Sosiale tjenester og tiltak for vanskeligstilte | 163 330 | 163 330 (0) | 173 330 (+10
000) | 188 330 (+25
000) | 173 330 (+10
000) |
| 70 | Frivillig arbeid | 56 190 | 56 190 (0) | 156 190 (+100
000) | 61 190 (+5 000) | 64 190 (+8 000) |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak | | | | | |
| 21 | Forsøk, utviklingstiltak mv. | 89 600 | 88 600 (-1 000) | 92 600 (+3 000) | 159 600 (+70
000) | 103 600 (+14
000) |
| 76 | Tiltak for arbeidssøkere | 6 244 470 | 6 244 470 (0) | 6 689 670 (+445
200) | 6 344 470 (+100
000) | 6 368 470 (+124
000) |
| 77 | Varig tilrettelagt arbeid | 1 053 530 | 1 053 530 (0) | 1 282 860 (+229
330) | 1 053 530 (0) | 1 053 530 (0) |
| 78 | Tilskudd til arbeids- og utdanningsreiser | 63 000 | 63 000 (0) | 75 600 (+12
600) | 63 000 (0) | 63 000 (0) |
640 | | Arbeidstilsynet | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 490 400 | 490 400 (0) | 500 400 (+10
000) | 500 400 (+10
000) | 510 400 (+20
000) |
642 | | Petroleumstilsynet | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 212 100 | 212 100 (0) | 242 100 (+30
000) | 212 100 (0) | 212 100 (0) |
666 | | Avtalefestet pensjon
(AFP) | | | | | |
| 70 | Tilskudd | 1 880 000 | 1 880 000 (0) | 1 880 000 (0) | 1 880 000 (0) | 1 875 600 (-4
400) |
667 | | Supplerende stønad
til personer over 67 år | | | | | |
| 70 | Tilskudd | 410 000 | 410 000 (0) | 0 (-410 000) | 410 000 (0) | 410 000 (0) |
847 | | Tiltak for personer
med nedsatt funksjonsevne | | | | | |
| 50 | Forskning | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 6 000 (+6 000) | 6 000 (+6 000) |
| 70 | Tilskudd til funksjonshemmedes organisasjoner | 171 894 | 171 894 (0) | 176 894 (+5
000) | 171 894 (0) | 171 894 (0) |
2541 | | Dagpenger | | | | | |
| 70 | Dagpenger | 11 300 000 | 11 300 000 (0) | 10 800 000 (-500
000) | 11 300 000 (0) | 11 300 000 (0) |
2542 | | Statsgaranti for lønnskrav ved
konkurs mv. | | | | | |
| 70 | Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs
mv. | 705 000 | 705 000 (0) | 642 000 (-63
000) | 625 000 (-80
000) | 625 000 (-80
000) |
2620 | | Stønad til enslig
mor eller far | | | | | |
| 70 | Overgangsstønad | 2 428 000 | 2 428 000 (0) | 1 883 000 (-545
000) | 1 883 000 (-545
000) | 2 428 000 (0) |
| 73 | Utdanningsstønad | 55 000 | 55 000 (0) | 25 000 (-30
000) | 55 000 (0) | 55 000 (0) |
2650 | | Sykepenger | | | | | |
| 70 | Sykepenger for arbeidstakere mv. | 33 280 000 | 33 280 000 (0) | 31 780 000 (-1
500 000) | 32 780 800 (-499
200) | 33 180 000 (-100
000) |
| 71 | Sykepenger for selvstendige | 1 720 000 | 1 720 000 (0) | 1 600 000 (-120
000) | 1 694 200 (-25
800) | 1 735 000 (+15
000) |
| 72 | Omsorgs- og pleiepenger ved barns sykdom
m.m. | 550 000 | 550 000 (0) | 570 000 (+20
000) | 551 300 (+1
300) | 568 500 (+18
500) |
| 73 | Tilskudd til tilretteleggingstiltak
mv. | 300 208 | 300 208 (0) | 330 208 (+30
000) | 300 208 (0) | 300 208 (0) |
2651 | | Arbeidsavklaringspenger | | | | | |
| 70 | Arbeidsavklaringspenger | 36 164 800 | 36 164 800 (0) | 36 474 600 (+309
800) | 36 164 800 (0) | 36 164 800 (0) |
2655 | | Uførhet | | | | | |
| 70 | Grunnpensjon | 23 110 000 | 23 110 000 (0) | 20 742 250 (-2
367 750) | 23 110 000 (0) | 23 110 000 (0) |
2661 | | Grunn- og hjelpestønad, hjelpemidler
mv. | | | | | |
| 70 | Grunnstønad | 1 770 000 | 1 770 000 (0) | 1 794 000 (+24
000) | 1 770 000 (0) | 1 770 000 (0) |
| 71 | Hjelpestønad | 1 740 000 | 1 740 000 (0) | 1 764 000 (+24
000) | 1 740 000 (0) | 1 740 000 (0) |
| 73 | Hjelpemidler mv. under arbeid og utdanning | 145 000 | 145 000 (0) | 195 000 (+50
000) | 180 000 (+35
000) | 146 000 (+1
000) |
| 74 | Tilskudd til biler | 740 000 | 740 000 (0) | 790 000 (+50
000) | 740 000 (0) | 751 700 (+11
700) |
| 75 | Bedring av funksjonsevnen, hjelpemidler | 2 731 600 | 2 731 600 (0) | 2 795 600 (+64
000) | 2 781 600 (+50
000) | 2 745 600 (+14
000) |
| 76 | Bedring av funksjonsevnen, hjelpemidler
som tjenester | 245 000 | 245 000 (0) | 275 000 (+30
000) | 250 000 (+5
000) | 245 000 (0) |
| 78 | Høreapparater | 500 000 | 500 000 (0) | 523 000 (+23
000) | 500 000 (0) | 500 000 (0) |
2670 | | Alderdom | | | | | |
| 70 | Grunnpensjon | 55 295 000 | 55 295 000 (0) | 56 051 000 (+756
000) | 55 295 000 (0) | 55 295 000 (0) |
| | Sum utgifter rammeområde
7 | 360 128 635 | 360 127 635 (-1 000) | 357 605 115 (-2 523 520) | 359 384 315 (-744 320) | 360 262 735 (+134 100) |
Inntekter rammeområde
7 (i hele tusen kroner) |
3640 | | Arbeidstilsynet | | | | | |
| 8 | Refusjon utgifter regionale verneombud | 10 300 | 10 300 (0) | 0 (-10 300) | 10 300 (0) | 10 300 (0) |
3642 | | Petroleumstilsynet | | | | | |
| 3 | Gebyr tilsyn | 46 850 | 46 850 (0) | 26 850 (-20
000) | 46 850 (0) | 46 850 (0) |
5607 | | Renter av boliglånsordningen
i Statens pensjonskasse | | | | | |
| 80 | Renter | 1 145 000 | 1 145 000 (0) | 1 445 000 (+300
000) | 1 145 000 (0) | 1 145 000 (0) |
| | Sum inntekter
rammeområde 7 | 3 763 132 | 3 763 132 (0) | 4 032 832 (+269 700) | 3 763 132 (0) | 3 763 132 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 7 | 356 365 503 | 356 364 503 (-1 000) | 353 572 283 (-2 793 220) | 355 621 183 (-744 320) | 356 499 603 (+134 100) |