Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders -Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Terje Halleland, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti,
Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
har merket seg at målet med undersøkelsen har vært å vurdere hvordan
Justis- og beredskapsdepartementet i perioden 2009–2011 har ivaretatt
sitt ansvar for effektiv saksbehandling i straffesakskjeden gjennom
utvikling av ikt.
Komiteen viser til at ikt i straffesakskjeden har
vært tema ved behandling av ulike saker i Stortinget, og kontroll-
og konstitusjonskomiteen har også ved flere anledninger gitt uttrykk
for viktigheten av at politiet har velfungerende og moderne datasystemer.
I budsjettproposisjonen for 2012 skriver regjeringen selv at
«Politiets oppgaveløsning er avhengig av tilstrekkelig
bemanning, gode metoder og oppdaterte teknologiske løsninger. Informasjons-
og kommunikasjonsteknologi (IKT) er viktig for politiets oppgaveløsning.
Dagens IKT-infrastruktur og straffesaksløsninger i politiet er ikke
tilfredsstillende. Selve IKT-infrastrukturen og informasjonssikkerheten
er utdatert, og straffesakssystemene er ikke tilpasset politiets
behov for fleksibilitet og robusthet. En fornying av IKT-systemene
i politiet er derfor helt avgjørende for politiets effektivitet
og resultatoppnåelse.»
Komiteen vil peke på at Gjørv-kommisjonen også
trekker fram at ikt-infrastrukturen i politiet er lite tilfredsstillende.
Samtidig påpeker kommisjonen at dagens systemer ikke i tilstrekkelig
grad blir anvendt.
Komiteen viser til at det er
uheldig at ikt-utviklingen i straffesakskjeden går så langsomt at
det f. eks. ikke har vært mulig å sette i kraft den nye straffeloven
og politiregisterloven.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen mener
det er betydelige mangler i Justis- og beredskapsdepartementets
styring av ikt-arbeidet i straffesakskjeden, også etter at Stortinget
tydeliggjorde sine forventninger i 2010. Riksrevisjonen påpeker
at det ikke er stilt konkrete resultatmål i tildelingsbrevene eller
stilt krav til rapportering om resultater på ikt-samhandling. Det
sies også at styring av ikt-arbeidet ikke er i overenstemmelse med
god praksis for ikt-styring. Det mangler en samlet plan som konkretiserer
ikt-strategien og som kunne sikret framdriften. Komiteen forventer
at departementet tar fatt i de utfordringene og manglene som Riksrevisjonen
påpeker, og sørger for at det er gode systemer for oppfølging.
Komiteen har videre merket seg
at en stor andel av bevilgningene til ikt-utvikling i undersøkelsesperioden
ble brukt til konsulenttjenester. Dette skaper usikkerhet om midlene
er blitt brukt på best mulig måte. Utstrakt bruk av konsulenttjenester
kan også føre til at Politidirektoratet og Politiets data- og materielltjeneste
ikke har/får nødvendig ikt-kompetanse etter hvert som nye systemer
blir ferdigstilt.
Komiteen viser også til Riksrevisjonens
bemerkninger om manglende systematiske oppgraderinger av teknisk
infrastruktur som gir driftsforstyrrelser og nedetid. Dette bidrar
etter komiteens oppfatning til dårlig ressursbruk.
Komiteen vil understreke at bedre
ikt-systemer ville bidratt til at arbeidstid kunne frigjøres til andre
oppgaver for å bekjempe og forebygge kriminalitet, og gitt mer effektiv
og enklere saksbehandling.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
nå i sine rapporter gir anbefalinger til oppfølging. Dette vil gi departementene
nyttige råd. Komiteen legger til grunn at Justis-
og beredskapsdepartementet nøye merker seg de anbefalingene som
blir gitt og tar disse med i sitt videre arbeid med ikt.
Komiteen forventer nå at departementet
sørger for at det blir fortgang i arbeidet med ikt i straffesakskjeden.
Departementet må følge arbeidet tett og se til at det settes klare
mål som følges aktivt opp.
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at det
gjennom flere år har vært en rekke ikt-prosjekter i offentlig sektor
som har tatt tid eller har havarert. Tress 90 og ikt på Oslo universitetssykehus
er eksempler på dette. Flertallet finner grunn til
å stille spørsmål ved om det offentlige (staten) har manglende kompetanse
på feltet eller om kompetansen brukes feil. Noen ganger kan det
også virke som om hver etat satser offensivt på nye og egne løsninger,
uten at det undersøkes godt nok om andre land / andre etater har
utviklet gode systemer som kan benyttes med noen tilpasninger. Flertallet mener
regjeringen bør foreta en gjennomgang av ikt-utviklingen i statsforvaltningen
og vurdere hva som bør gjøres for å forbedre arbeidet som nå gjøres
i de enkelte departementer/etater.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
fokus på ikt-strategien er skjerpet i tildelingsbrevet for 2012.
Rapporter fra virksomhetene vil nå danne grunnlag for utarbeidelse
av ikt-handlingsplaner. Disse medlemmer viser til
brev av 9. oktober 2012 fra justis- og beredskapsministeren der
det blant annet fremgår at regjeringen har valgt konsept for nytt
straffesakssystem, at mandat til ikt-styret i justissektoren er
sluttført og sammensetningen er besluttet. Systemutviklingsarbeidet
vil vare i 6–7 år, og det anbefales oppstart tidligst i 2015. I
budsjett for 2013 er det foreslått bevilget 30 mill. kroner til
Politidirektoratets arbeid med forprosjekt for nye straffesakssystemer
i politiet.
Disse medlemmerviser
til at det i forbindelse med regjeringens digitaliseringsprogram
ble forutsatt at det iverksettes flere tiltak for bedre samordning
av ikt i staten. Det er bl.a. besluttet å etablere en interdepartemental
samordningsgruppe på embetsnivå, stille krav til det å forvalte
en felleskomponent for å ivareta krav og behov på tvers i forvaltningen,
utarbeide en felles oversikt over prioriterte sektorovergripende
ikt-tiltak som grunnlag for årlige budsjettprosesser og å se nærmere
på mulighetene for å tydeliggjøre og forenkle finansieringsordningene
for felleskomponentene. Disse medlemmer understreker
viktigheten av at Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) med
visse mellomrom foretar en gjennomgang av digitaliseringsarbeidet
for å se hvilke tiltak som er effektive for å styrke digitaliseringsarbeidet
i offentlig sektor.
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at ikt-utford-ringene
i straffesakskjeden har vært kjent i lang tid. Flertallet mener
det er svært uheldig at oppfølgingen av ikt-utfordringen har vært
tilnærmet fraværende og viser til at tidligere politidirektør Ingelin Killengreen
i åpen kontrollhøring 11. oktober 2010 gav uttrykk for at politiets
ikt-system ikke er egnet for kriminalitetsbekjempelse. I høringen
kom det også frem at ikt-problemet var nedprioritert av politisk
ledelse.
Flertalletviser
til at forbedring og utvikling av ikt-systemer er komplisert og
tidkrevende. Fraværet av politisk trykk på et slikt område har store
konsekvenser, fordi implementering av nytt ikt-system blir forsinket.
Det betyr igjen at kampen mot kriminalitet blir vanskeligere og
at det går mye ressurser bort i administrativt og manuelt arbeid. Flertallet mener
dette er uakseptabelt og finner det svært uheldig at politisk ledelse
ikke har fulgt opp de klare forutsetningene fra Stortingets side
og de advarsler som over tid er kommet fra Politidirektoratet.