Stortingsrepresentantene Per Sandberg, Hans Frode
Kielland Asmyhr, Åse Michaelsen og Ulf Leirstein fremmet 23. mai
2012 følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette arbeid med
innføring av lyd- og bildeopptak i domstolene og fremme forslag
med en finansieringsmodell for slik innføring.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Odin Adelsten Bohmann, fung. leder Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Anna
Ljunggren og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode
Kielland Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michaelsen og Siv Aida Rui Skattem,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk
Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
viser til at domstolene er inne i en krevende periode med økende
saksinngang. Komiteen viser til at både Domstoladministrasjonen
og regjeringen har gjort vesentlige grep for å effektivisere saksavviklingen.
Komiteen viser til departementets
vurdering av det fremlagte forslag (se vedlagte brev fra Justis- og
beredskapsdepartementet av 19. oktober 2012) hvor det uttales at
lyd- og bildeopptak i domstolene har mange gode grunner for seg. Komiteen har merket
seg at statsråden i sitt svar viser til Prop. 141 L (2009–2010)
Endringer i straffeprosessloven mv. hvor departementet uttalte følgende
om lydopptak i straffesaker:
«Etter departementets syn taler rettssikkerhetsgrunner
for at forklaringer avgitt under hovedforhandlingen i straffesaker
bør sikres for ettertiden. Opptak av lyd, eventuelt sammen med bilde,
gjør det mulig med konfrontasjon dersom forklaringen i ankeinstansen
avviker fra det som er forklart tidligere. Opptak vil også kunne
være viktig ved spørsmål om gjenåpning av en straffesak. Opptak
vil kunne lette domskrivingen, og kan tenkes å være til hjelp for
ankedomstolens silingsavgjørelser. Enn videre kan misforståelser
som følge av språk- eller kulturforskjeller avdekkes.»
Komiteen oppfatter dette som
å være en klar støtte til forslagsstillernes intensjon om bedre
rettssikkerhet og mer effektiv gjennomføring av straffesaker spesielt. Komiteen legger
til grunn at det her må sondres mellom straffesaker og sivile saker. Komiteen antar
at forslagsstillerne ikke forutsetter at det skal foretas lyd- og
bildeopptak av så godt som alle rettssaker, herunder både straffesaker
og sivile saker. Komiteen viser til at det i straffeprosessloven
legges stor vekt på umiddelbarhets- og muntlighetsprinsippet, og
påleggene om løpende nedtegnelse av forklaringer fra parter og vitner
er meget detaljerte, jf. straffeprosessloven kapittel 4. Komiteen antar
for øvrig at opptak av dom i forhørsrett sannsynligvis er utenfor
kjerneområdet for forslagsstillernes intensjon om bruk av lyd- og
bildeopptak. Her foreligger som kjent et krav om at det foreligger
en uforbeholden tilståelse, altså at det ikke finnes uenighet om
det forhold påtalemyndigheten har lagt til grunn. Komiteen viser
til at motivet for mange til å akseptere forhørsrettsdom, er at
dette oppfattes som en mer diskret løsning. Bevisstheten om at det
skulle finnes opptak fra en slik sak vil, slik komiteen oppfatter
det, kunne føre til færre slike forenklede retterganger, og kan
dermed bidra til det motsatte av effektivisering. Komiteen viser
også til at ankebehandlinger er ulike. Hensikten er å få prøve saken
på nytt – noen ganger alle sider, andre ganger bare i delspørsmål.
I sivile saker hvor dommeren er bundet av partenes anførsler, kan
det nettopp være et poeng å få frem andre sider enn man klarte i
underinstansen. Komiteen viser til at dette er forhold
som ikke drøftes nærmere i statsrådens svar, men legger til grunn
at slike presiseringer vil være nødvendige å foreta i departementets
arbeid med disse problemstillingene. Komiteen er
av den oppfatning at forslagsstillerne reiser en viktig problemstilling
om hvordan vi organiserer våre rettsprosesser. Komiteen legger
til grunn at bruk av lyd- og bildeopptak i straffesaker kan bidra
til økt rettssikkerhet og mer effektiv gjennomføring av rettssakene. Samtidig
viser komiteen til at innføring av lyd- og bildeopptak
i retten vil kreve betydelige ressursøkninger til IKT i domstolene.
Domstoladministrasjonen har beregnet at investeringene vil beløpe
seg til om lag 285 mill. kroner, mens årlige merkostnader til drift
og vedlikehold vil være om lag 70 mill. kroner. I tillegg vil det
påløpe gjenanskaffelseskostnader på om lag 60 mill. kroner per år.
Det vil ifølge Domstoladministrasjonen ta opp mot to år fra finansiering er
på plass til løsninger kan bli realisert.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil vise til at flertallet er
positive til innføring av lyd- og bildeopptak i domstolene, men
vil samtidig understreke at investeringer i utstyr til lyd- og bildeopptak
i retten må vurderes i forbindelse med de ordinære statsbudsjettprosessene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at domstolene står overfor betydelige utfordringer
fremover, og viser blant annet i denne sammenheng til brev til justiskomiteen
datert 18. oktober 2012 hvor lederne i de største tingrettene og
lederne i alle landets lagmannsretter etter møte med Domstoladministrasjonen påpeker
konsekvensene av regjeringens forslag til statsbudsjett for 2013. Disse
medlemmer har merket seg deres påpekning av at budsjettforslaget vil
innebære en betydelig bemanningsreduksjon i domstolene. Disse
medlemmer er bekymret over deres advarsel om at dette vil
føre til en klart redusert saksavviklingskapasitet, og derved gi
ytterligere køer i domstolene. Disse medlemmer anmoder
regjeringen om å følge denne utviklingen nøye, samtidig som den
er opptatt av å finne måter å effektivisere domstolenes arbeid på.
I denne sammenheng viser disse medlemmer til
forslaget om innføring av lyd- og bildeopptak i domstolene.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette arbeid med
innføring av lyd- og bildeopptak i domstolene og legge frem egen
sak om gjennomføring og finansiering av dette.»
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen igangsette arbeid
med innføring av lyd- og bildeopptak i domstolene og legge frem
egen sak om gjennomføring og finansiering av dette.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:123 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Åse Michaelsen og Ulf Leirstein om innføring av lyd- og bildeopptak ved
alle norske domstoler – vedlegges protokollen.
Jeg viser til justiskomiteens brev av 2. oktober 2012,
der det bes om min uttalelse til representantforslag 8: 123 (2011–2012)
om innføring av lyd- og bildeopptak ved alle norske domstoler. Representantforslaget
er datert 23. mai 2012.
Forslaget som fremmes lyder:
«Stortinget ber regjeringen igangsette arbeid med
innføring av lyd- og bildeopptak i domstolene og fremme forslag
med en finansieringsmodell for slik innføring.»
Innføring av lyd- og bildeopptak i domstolene har
mange gode grunner for seg. I Prop. L 141 (2009–2010) Endringer
i straffeprosessloven mv. uttalte departementet om lydopptak i straffesaker:
«Etter departementets syn taler rettssikkerhetsgrunner
for at forklaringer avgitt under hovedforhandlingen i straffesaker
bør sikres for ettertiden. Opptak av lyd, eventuelt sammen med bilde,
gjør det mulig med konfrontasjon dersom forklaringen i ankeinstansen
avviker fra det som er forklart tidligere. Opptak vil også kunne
være viktig ved spørsmål om gjenåpning av en straffesak. Opptak
vil kunne lette domskrivingen, og kan tenkes å være til hjelp for
ankedomstolens silingsavgjørelser. Enn videre kan misforståelser
som følge av språk- eller kulturforskjeller avdekkes.»
I NOU 2011:13 vurderte juryutvalget om det bør være
adgang til å spille av opptak fra tingretten til erstatning for
nye vitneavhør i lagmannsretten. Utvalget gikk inn for at det i
særtilfeller, der det vil være en uforholdsmessig tung byrde for
fornærmede å forklare seg på nytt, skal gis adgang til avspilling
av lyd- og bildeopptak fra førsteinstans under ankebehandlingen,
forutsatt at avspillingen ikke går på bekostning av hensynet til
saksopplysning. Utredningen hadde høringsfrist 1. mars 2012 og er
under behandling i departementet.
Tvisteloven trådte i kraft 1. januar 2008. § 13-7 regulerer
opptak av parts- og vitneforklaringer i sivile saker. Hovedregelen
er at det under hovedforhandlingen skal foretas opptak av parts-
og vitne, jf. § 13-7 (1). Opptak kan utelates blant annet dersom retten
ikke har tilgjengelig nødvendig utstyr for opptak, jf. § 13-7(2).
Domstoladministrasjonen oversendte rapporten «Lyd-
og bildeopptak fra parts- og vitneforklaringer i retten» til departementet
i fjor. Domstoladministrasjonen tilrår som et utgangspunkt at syv
av ti rettssaler utstyres for opptak av lyd og bilde, mens øvrige saler
utstyres for opptak av lyd. Videre at alle domstoler må utstyres
med mobilt utstyr for opptak av lyd i saker som settes utenfor domstolens
lokaler, noe det er særlig behov for i jordskiftedomstolene.
Innføring av lyd- og bildeopptak i retten vil
kreve betydelige økninger i ressursbehovet til IKT i domstolene.
Domstoladministrasjonen har beregnet at investeringene vil beløpe
seg til om lag 285 millioner kroner, mens årlige merkostnader til
drift og vedlikehold vil være om lag 70 millioner kroner. I tillegg
vil det påløpe gjenanskaffelseskostnader på om lag 60 millioner
kroner per år. Det vil ifølge Domstoladministrasjonen ta opp mot
to år fra finansiering er på plass til løsninger kan bli realisert.
Investeringer i utstyr til lyd- og bildeopptak
i retten må vurderes i forbindelse med de ordinære statsbudsjettprosessene.
Oslo, i justiskomiteen, den 13. november 2012
Jan Bøhler |
André Oktay Dahl |
fung. leder |
ordfører |