Stortingsrepresentantene Robert Eriksson, Solveig Horne,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen fremmet 8. mai 2012 følgende
forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen,
innen oktober 2012, fremme de nødvendige lovendringsforslag slik
at velferdsytelser som barnetrygd, kontantstøtte, bidragsforskudd,
barnebidrag samt andre relevante velferdsytelser stanses ved barnebortføring.
2. Stortinget ber regjeringen opprette
et råd for å samordne innsats mellom relevante myndigheter for bistand
til norske foreldre som har fått barn bortført.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Odin Adelsten Bohmann, fung. leder Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Anna
Ljunggren og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michaelsen og Siv Aida Rui Skattem, fra
Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti,
Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser
til representantforslag om å stanse utbetaling av velferds- og trygdeytelser
ved barnebortføring.
Komiteen viser til at det er
et tverrpolitisk ønske om å ta i bruk nye virkemidler for å hindre
at offentlige ytelser og barnebidrag blir overført til utlandet
ved bortføring. Dette for å unngå at bortfører av et barn finansieres
av offentlig myndighet. Komiteen viser til at stans
i overføringer er i tråd med den alminnelige rettsfølelsen.
Komiteen viser videre til at
stans i overføringer kan framskynde tilbakeføring og bidra til at
framtidige barnebortføringer unngås.
Komiteen viser til at det er
et internasjonalt mål å hindre barnebortføring og påskynde tilbakeføring
av bortførte barn. Haag-konvensjonen på området har imidlertid ikke
vist seg tilstrekkelig, og mange stater er ikke tilsluttet konvensjonen.
Komiteen viser til at regjeringen
i utgangspunktet er positiv til å fortsette arbeidet med en ordning
med stans av offentlige ytelser og barnebidrag etter de forutsetningene
Lovavdelingen i Justisdepartementet har oppstilt. Komiteen viser
videre til at Barne-, likestillings- og integreringsdepartementet varsler
behov for ytterligere utredninger, se vedlagte brev av 25. juni
2012.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at intensjonen i forslag nr. 1 således ivaretas, og at
det arbeides med å få implementert en slik ordning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er glade for at en samlet komité ser behovet for
å stanse overføringen av de velferdsytelser forslaget omfatter,
ved barnebortføring. Disse medlemmer ser imidlertid ikke
at regelendringene enda en gang kan utsettes i påvente av ytterligere
utredninger. En rekke foreldre og barn lider i dag under dagens
regler, og en rettsstat kan ikke være bekjent av å opprettholde
et regelverk som i praksis finansierer kriminelle og indirekte bidrar
til at barnebortførere kan tjene økonomisk på å ikke bringe barnet
tilbake.
Disse medlemmer påpeker at lignende
forslag har vært fremmet flere ganger tidligere, og helt siden 2005
har regjeringen sagt at den vil endre regelverket. I forbindelse
med behandlingene av tidligere forslag er behovet for utredning
fremhevet gjentatte ganger.
Disse medlemmer viser til at
Barne- og likestillingsdepartementet i mars 2009 signaliserte at et
lovforslag etter høringsrunder mv. kunne vedtas i Stortinget i september
2009. I 2009 konkluderte regjeringspartiene med at siden regjeringen
arbeidet med et høringsnotat hvor det vurderes å innføre en ordning
som gir adgang til stans av offentlige ytelser og økonomiske overføringer,
herunder barnebidrag, ved barnebortføring, var det naturlig å avvente høringsinstansenes
syn på et slikt forslag før det skulle tas en beslutning om og på
hvilken måte endringer burde gjennomføres.
Da Dokument 8:77 S (2009–2010) ble gjenstand for
behandling våren 2010, ble det fremhevet at regjeringen hadde hatt
et lovforslag på høring og at regjeringen arbeidet med oppfølging
av høringsrunden. Justisministeren opplyste den gang at regjeringen
tok sikte på å legge fram et lovforslag for Stortinget i løpet av
høsten 2010, og komiteens flertall ville den gang imøtese dette.
Noe lovforslag kom ikke høsten 2010.
Disse medlemmer viser til at
i brev 8. april 2011 til justiskomiteen skrev daværende justisminister
at:
«når det gjelder høringen av forslaget om å innføre
en ordning med stans av økonomiske ytelser og barnebidrag ved internasjonal
barnebortføring, ga denne bred støtte til forslaget, men avdekket
også at det var behov for ytterligere utredning og avklaring i forhold
til menneskerettighetene og Norges forpliktelser etter FNs konvensjon
om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter (ØSK), FNs konvensjon
om barnets rettigheter (BK) og Den europeiske menneskerettskonvensjon
(EMK). Disse spørsmålene er vurdert av Lovavdelingen i Justisdepartementet
i brev av desember 2010. Lovavdelingens konklusjon er at regler
om tilbakeholdelse ikke nødvendigvis er uforenelig med Norges forpliktelser
etter konvensjonene, forutsatt at forslaget justeres slik at det
kan tas individuelle hensyn, og gjøres unntak fra tilbakeholdelse
der det er risiko for at tiltaket setter stønadsmottakeren og barnet
i en vanskelig situasjon. Arbeidet med å følge opp uttalelsen til
Lovavdelingen er i gang i Barne-, integrerings- og likestillingsdepartementet.»
Disse medlemmer er skuffet over
at Barne-, integrerings- og likestillingsdepartementet nå i brev av
25. juni 2012 fortsatt sier at arbeidet vil ta mer tid og at regjeringen
ikke antyder når lovforslaget kan ventes behandlet i Stortinget. Disse
medlemmer mener at hensynet til bl.a. de bortførte barna
og bidragsforeldre tilsier at saken må påskyndes. I de syv årene
hvor spørsmålet har vært under behandling er mange nye barn blitt
bortført til utlandet, delvis hjulpet av et regelverk som regjeringen
selv mener understøtter kriminelle handlinger. Denne sendrektigheten
er ikke akseptabel, og disse medlemmer mener et lovforslag
i tråd med forslaget snarest må fremlegges.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
lovendringsforslag slik at velferdsytelser som barnetrygd, kontantstøtte,
bidragsforskudd, barnebidrag samt andre relevante velferdsytelser
stanses ved barnebortføring.»
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det allerede eksisterende samarbeidsforumet gjør norske
myndigheter i stand til å håndtere disse kompliserte sakene på en
god og effektiv måte. Flertallet mener derfor det
ikke er behov for å opprette et råd som foreslått, og at forslag
2 derfor ikke kan bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen opprette et råd
for å samordne innsats mellom relevante myndigheter for bistand
til norske foreldre som har fått barn bortført.»
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige lovendringsforslag
slik at velferdsytelser som barnetrygd, kontantstøtte, bidragsforskudd,
barnebidrag samt andre relevante velferdsytelser stanses ved barnebortføring.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen opprette et råd for
å samordne innsats mellom relevante myndigheter for bistand til
norske foreldre som har fått barn bortført.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:115 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson, Solveig Horne, Vigdis
Giltun og Laila Marie Reiertsen om å stanse utbetaling av velferds-
og trygdeytelser ved barnebortføring – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra justiskomiteen til Justis-
og beredskapsdepartementet av 30. mai 2012, vedlagt representantforslag
fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson, Solveig Horne, Vigdis
Giltun og Laila Marie Reiertsen om å stanse utbetaling av velferds- og
trygdeytelser ved barnebortføring. Brevet med vedlegg er videresendt
til meg for besvarelse som ansvarlig statsråd for oppfølgningen
av forslaget om å innføre en ordning med stans av offentlige ytelser
og barnebidrag ved barnebortføring som har vært på høring.
Forslaget berører områder som hører inn under andre
fagdepartementer, og svaret til forslagets punkt 1 er utarbeidet
med innspill fra arbeidsministeren, mens svaret på forslagets punkt
2 er utarbeidet av justisministeren.
Representantene ber regjeringen, innen oktober 2012,
fremme de nødvendige lovendringsforslag slik at velferdsytelser
som barnetrygd, kontantstøtte, bidragsforskudd, barnebidrag samt
andre relevante velferdsytelser stanses ved barnebortføring.
Tilnærmet likelydende forslag er fremmet i Dokument
8:38 (2008–2009) Dokument 8:77 S (2009–2010) og Dokument 8:111 S
(2010–2011), og jeg viser derfor til tidligere redegjørelser i brev
av 12. mars 2009, 15. april 2010 og 8. april 2011 fra Justisdepartementet
v/justisministeren til justiskomiteen, utarbeidet etter innspill
herfra og fra Arbeidsdepartementet v/arbeidsministeren.
Det er et internasjonalt mål å hindre barnebortføring
og påskynde tilbakeføring av bortførte barn. Haag-konvensjonen på
området har imidlertid ikke vist seg tilstrekkelig, og mange stater
er ikke tilsluttet konvensjonen. Regjeringen ønsker å ta i bruk
nye virkemidler for å oppnå tilbakeføring. Stans av offentlige ytelser
og barnebidrag vil hindre at den som bortfører et barn får (del)finansiering
av bortføringen fra offentlige myndigheter. Stans er i tråd med
den alminnelige rettsfølelsen, kan framskynde tilbakeføring og bidra
til at framtidige barnebortføringer unngås.
I høringsnotatet av juli 2009 drøftes de prinsipielle
sidene ved en ordning med stans av offentlige ytelser og barnebidrag
ved barnebortføring. Både bortføringer til og fra Norge er omfattet
av forslaget. Norsk rett har i dag ikke regler som medfører at retten
til en ytelse eller utbetaling påvirkes av forhold som ikke har
saklig sammenheng med formålet med ytelsen eller utbetalingen. Stans
av trygdeytelser og/eller barnebidrag ved barnebortføring, er således
å innføre noe nytt i norsk rett.
En ordning som gir adgang til å stanse ytelser
og utbetalinger til livsopphold vil midlertidig frata den det gjelder
hele eller deler av det økonomiske livsgrunnlaget. Dette er et sterkt
virkemiddel, særlig der bortfører har behov for ytelsen på grunn
av alder, sykdom eller uførhet. Eventuelle utbetalinger vil i slike
tilfeller også sikre barnets underhold så lenge bortføreren har
omsorgen. Stans av barnebidrag vil tilsvarende frata barnet dets
behov for løpende forsørgelse og rett til livsutfoldelse, en rett
barnet har uavhengig av hvordan forholdet mellom foreldrene er.
Kort skissert er hovedelementene i forslaget
om å innføre en ordning med stans av økonomiske ytelser og barnebidrag
ved internasjonal barnebortføring som følger:
Offentlige ytelser
og/eller barnebidrag holdes tilbake inntil barnet er tilbakeført
eller barnebortføringssaken anses avgjort på annen måte
Ordningen omfatter offentlige trygdeytelser,
inkludert barnetrygd og kontantstøtte, bidragsforskott, barnebidrag,
sosialstøtte og bostøtte, dvs. ytelser til bortfører så vel som
ytelser knyttet til barnet
Det forutsettes også gitt regler om fortsatt
eller stans av utbetaling av ytelser til barn når gjenværende forelder
er mottaker av ytelsen
Tilbakehold av ytelser mv. utløses av at
barnet er brakt over landegrensen i strid med foreldreansvaret,
at barnet er meldt savnet og at Justisdepartementet eller Utenriksdepartementet
er koblet inn i saken
Utbetaling/etterbetaling av tilbakeholdte
midler foretas når barnet er faktisk tilbakeført til Norge eller
det foreligger endelig rettslig avgjørelse i utlandet om at barnet
ikke skal tilbakeføres til Norge. Saken kan også løses ved forlik/avtale mellom
partene.
Høringen av forslaget ga bred støtte, men avdekket
også behov for utredning og avklaring i forhold til menneskerettighetene
og Norges forpliktelser etter FNs konvensjon om økonomiske, sosiale
og kulturelle rettigheter (ØSK), FNs konvensjon om barnets rettigheter
(BK) og Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK). Som orientert
om i brev 8. april 2011, er disse spørsmålene vurdert av Lovavdelingen
i Justisdepartementet i brev av desember 2010.
Uttalelsen til Lovavdelingen gir grunnlag for
å gå videre med forslaget om å innføre en ordning om stans av offentlige
ytelser og barnebidrag ved internasjonal barnebortføring. Dette
betinger imidlertid at forslaget justeres slik at det kan tas individuelle
hensyn, og gjøres unntak fra tilbakeholdelse der det er risiko for
at tiltaket setter stønadsmottakeren og barnet i en vanskelig og
uholdbar situasjon. Flere unntak vil bety en innskrenking av det
opprinnelige forslaget, og kan gjøre ordningen mindre effektiv.
Samtidig er det fundamentalt å sikre rettsikkerheten til den enkelte.
Både ØSK og BK gir et visst vern mot inngrep i sosiale ytelser som
allerede er etablert i nasjonal rett, og omfatter retten til ikke
å bli utsatt for vilkårlige og urimelige inngrep i allerede eksisterende
rettigheter.
Regjeringen er i utgangspunktet positiv til
å fortsette arbeidet med en ordning med stans av offentlige ytelser
og barnebidrag etter de forutsetningene Lovavdelingen har oppstilt.
Det betyr at det er behov for ytterligere utredninger. Disse vil
bli foretatt av Arbeidsdepartementet og Barne-, likestillings-,
og inkluderingsdepartementet som ansvarlige departement i samarbeid.
Arbeidet er i gang, men av ulike årsaker noe forsinket.
Kort skissert vil det videre arbeidet omfatte
vurderingstemaer som blant annet hvorvidt enkelte ytelser og utbetalinger
likevel ikke bør omfattes av ordningen, og om ordningen skal begrenses
til for eksempel bare å omfatte stans i utbetaling av barnebidrag.
Det vil i hver enkelt sak måtte foretas en nærmere vurdering av
hvilke alternative virkemidler som finnes. Eksempelvis vil norske
myndigheter i de fleste tilfeller barnet oppholder seg i Norge ha
mer effektive virkemidler til rådighet gjennom politiet og barnevernet
enn tilbakeholdelse av offentlige ytelser og barnebidrag. Uansett
må unntak vurderes der tilbakeholdelse kan få alvorlige konsekvenser
for stønadsmottakeren og barnet slik at de ikke settes i en situasjon
som ikke kan aksepteres eller forsvares.
Det videre arbeidet vil nødvendigvis ta noe
tid, særlig dersom det som følge av utredningen viser seg at en
ny høring er nødvendig. I alle tilfelle tar regjeringen sikte på
å legge fram en lovproposisjon for Stortinget så snart arbeidet
er avsluttet.
Representantene ber regjeringen opprette et
råd for å samordne innsats mellom relevante myndigheter for bistand
til norske foreldre som har fått barn bortført.
Dette forslaget ble også fremmet i Dokument 8:38
(2008–2009), Dokument 8:77 S (2009–2010) og Dokument 8:111 S (2010–2011).
Det er ikke behov for å opprette et råd som
foreslått. Dette fordi det allerede eksisterende samarbeidsforumet
gjør norske myndigheter i stand til å håndtere disse kompliserte
sakene på en god og effektiv måte. Det vises til svar på Dokument
8:77 S (2009–2010) av 15. april 2010 hvor det ble redegjort nærmere
for det nasjonale samarbeidsforumet.
Oslo, i justiskomiteen, den 13. november 2012
Jan Bøhler |
Anna Ljunggren |
fung. leder |
ordfører |