Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou,
fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide,
viser til representantforslaget om bruk av mer moderne metoder i
vei- og jernbaneutbygginger og vedlagte uttalelse fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
i saken, datert 9. november 2012.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at god transportpolitikk er god næringspolitikk, god distriktspolitikk
og god bypolitikk. Komiteen er også enig i at det
tar for lang tid å bygge ut nye veier og jernbaner. Dette er delvis
begrunnet i for lang planleggingstid og delvis i for lite forutsigbar
finansiering. Komiteen er derfor opptatt av at det
må tas grep for å få ned planleggingstida og få på plass mer forutsigbar
finansiering av større utbyggingsprosjekt.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
ber regjeringen ta i bruk offentlig-privat samarbeid (OPS) som løsning
for egnede infrastrukturprosjekter på vei og jernbane, og legge
fram en plan for dette i forbindelse med Nasjonal transportplan
2014–2023. Komiteen påpeker at OPS er ett av flere
alternativ som gir forutsigbar finansiering, og at et sentralt element
med OPS er at utbyggingsprosjektet lånefinansieres av den private
samarbeidspartneren.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti,viser
til at mange veiprosjekter som bygges i dag, er delvis finansiert
med bompenger. Dette gir mulighet for låneopptak som bidrar til at
fremdriften i prosjektene er mindre avhengig av når i byggeprosessen
de statlige bevilgningene foretas.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at organisering av samferdselsprosjekter i offentlig-privat
samarbeid (OPS) gir mange fordeler, og at OPS-modellen har vært
brukt på tre store prosjekter i Norge med stor suksess. Dette
flertallet viser til at OPS gir entreprenøren sterke insentiver
til å minimere livsløpskostnadene, fordi entreprenøren i et OPS-prosjekt
har det finansielle ansvaret/risikoen for både utbyggingen og for
det påfølgende vedlikeholdet 25 år eller mer inn i fremtiden. Dette
flertallet viser til at dette gjør at entreprenøren må vurdere
om det er hensiktsmessig å investere mer i byggefasen enn Statens
vegvesens krav legger opp til, dersom dette medfører lavere vedlikeholdskostnader
i fremtiden. Dette flertallet viser til at et OPS
også muliggjør raskere og mer effektiv utbygging, fordi byggingen
fristilles fra Stortingets årlige behandling av statsbudsjettet. Dette
flertallet vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta i bruk offentlig-privat
samarbeid som løsning for egnede infrastrukturprosjekter på vei
og jernbane, og legge frem en plan for dette i forbindelse med Nasjonal
transportplan 2014–2023.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener organisering
i OPS-prosjekter ikke er en fremtidsretta og moderne måte å organisere
og finansiere samferdselsprosjekter på. Disse medlemmer vil
peke på at evalueringen fra TØI viser at OPS-prosjektene er gjennomført
med et tilsvarende eller noe høyere kostnadsnivå enn sammenliknbare
statlige veiprosjekter. Evalueringen viser videre at OPS-prosjektene
i svært liten grad har bidratt til innovasjoner innenfor veibygging,
og at det i liten grad er identifisert tiltak i OPS-prosjektene som
kan redusere framtidige vedlikeholdskostnader på veianleggene. Evalueringen
viser også at hovedforklaringen på et høyt byggetempo i OPS-prosjektene er
at de er fullfinansiert før byggestart. TØI/Dovre skriver i sin
evalueringsrapport at utbygging i regi av Statens vegvesen kan gi
like rask framdrift gitt at prosjektet er fullfinansiert på forhånd
og det er stor handlefrihet i organisering og gjennomføring.
Disse medlemmer viser til at
OPS eller lignende modeller ikke er en forutsetning for kortere byggetid.
Det kan vises til flere prosjekt den senere tiden med omsetning
per år som er på nivå med det en har sett i OPS-prosjektene. Det
viktigste er en forutsigbar finansiering.
Disse medlemmer vil trekke fram
at privat finansiering av offentlige veianlegg gir større finanskostnader
som til syvende og sist må betales over statlige budsjetter. Privat
finansiering gir en høyere rentebelastning enn statlig finansiering
og skal både finansiere en risikopremie og gi overskudd til OPS-selskapene.
Den europeiske investeringsbanken (EBI) som bidrar til finansieringen
av to av de tre norske OPS-prosjektene, har gått gjennom alle OPS-prosjektene
de har deltatt i fra 1990 til 2005. EBI konkluderer med at OPS-prosjektene
i gjennomsnitt er 24 pst. dyrere enn prosjekter gjennomført på tradisjonell
måte.
Disse medlemmer gjør også oppmerksom på
at det store antallet OPS-prosjekter som opposisjonen foreslår,
vil binde opp store ressurser og gi redusert handlefrihet i statsbudsjettene
i flere tiår framover. I flere europeiske land har konsekvensene
av et stort antall OPS-prosjekter med store avbetalingsforpliktelser
økt gjeldsbyrden og redusert handlefriheten til å komme seg gjennom
den økonomiske krisen.
Disse medlemmer foreslår at forslaget
vedlegges protokollen, og fremmer følgende forslag:
«Dokument 8:5 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Øyvind Halleraker, Ingjerd Schou, Lars
Myraune, Bjørn Lødemel og Elisabeth Røbekk Nørve om bruk av mer
moderne metoder i vei- og jernbaneutbygginger – vedlegges protokollen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet påpeker
at OPS i Norge har blitt synonymt med bompenger, men at dette ikke
trenger å være tilfellet. Disse medlemmer viser til
at man kan oppnå alle fordelene med OPS ved å bruke statlig finansiering. Disse
medlemmer mener at en større del av Norges finansielle rikdom
må investeres i norsk realkapital i Norge og at finansinvesteringene
i et internasjonalt urolig og risikofylt finansmarked bør reduseres. Disse
medlemmer mener statens ansvar skal omfatte både riks- og
fylkesveier. Disse medlemmer peker også på at bruk av
bompengefinansiering til veibygging i Norge er en svært kostbar
finansieringsform for bilistene. Disse medlemmer mener
at staten skal ha ansvar for en forsvarlig veiutbygging i landet
og at bruk av bompenger, veiprising eller annen direkte trafikantbetaling
er en ytterligere beskatning av trafikantene. Disse medlemmer påpeker
at folk flest som kjører på norske veier allerede betaler 55 mrd. kroner
i året i bil- og drivstoffavgifter til staten, mens staten ifølge
statsbudsjettet for 2013 bare skal bruke 17,8 mrd. kroner til Statens
vegvesen. Bompenger kommer på toppen av bil- og drivstoffavgiftene,
og dette dreide seg i 2011 om 6 715 mill. kroner. Disse medlemmer påpeker
at gjelden i bompengeselskapene har økt fra 17,2 mrd. kroner per
31. desember 2010 til 25 mrd. kroner pr. 31. desember 2011. Disse
medlemmer viser til at regjeringen legger opp til en stor
økning i bompengegjeld i årene fremover, ved at regjeringens prognoser
viser at bompengeselskapene skal stille 12,5 mrd. kroner til disposisjon
i 2012 og 13,85 mrd. kroner i 2013. Disse medlemmer vil
advare mot å bruke OPS-modellen som en unnskyldning for å pålegge
folk flest enda høyere bompengekostnader.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil vise til at beregningene i forslaget
viser at det i realiteten er liten forskjell på de totale kostnadene
om en bygger ut ved hjelp av bompenger eller bruker en OPS-organisering.
Forskjellen er at i mange tilfeller vil OPS være en bedre løsning,
blant annet fordi livsløpvedlikehold er inkludert i totalprisen. Disse
medlemmer mener derfor at OPS er å foretrekke som utbyggingsmetode, særlig
for større prosjekter, og at dette kan være særlig godt egnet for
å se utbygging av hele korridorer i sammenheng.