Det har blitt store skadar på riksvegnettet
på grunn av ekstremver. Departementet foreslår å løyve 10 mill.
kroner til utbetring av skadar.
På grunn av endra inntektsoverslag på kap. 4320 Statens
vegvesen, post 2 Diverse gebyr, blir det foreslått å auke løyvinga
med 73,1 mill. kroner, jf. omtalen under kap. 4320, post 2.
Departementet foreslår å auke løyvinga på kap. 1320
Statens vegvesen, post 23 Drift og vedlikehald av riksvegar, trafikant-
og køyretøytilsyn m.m., med i alt 83,1 mill. kroner.
I 2012 utgjer utgiftene til avslutta tvistesaker 14,1
mill. kroner. Departementet foreslår å løyve 14,1 mill. kroner på
kap. 1320 Statens vegvesen, ny post 25 Betalingar for arbeid utført
før 2010 på dei nye fylkesvegane.
På grunn av mindreutgift på posten i 2012 foreslår
Samferdselsdepartementet å redusere løyvinga på kap. 1320 Statens
vegvesen, post 29 Vederlag til OPS-prosjekt, med 10 mill. kroner
og omdisponere dette beløpet til kap. 1320, post 30 Riksveginvesteringar.
Kostnadene til trafikktryggleiksprosjektet E39 Skolandssvingen
i Vest-Agder har auka. Departementet foreslår å auke løyvinga på
kap. 1320 Statens vegvesen, post 30 Riksveginvesteringar, med 10 mill.
kroner, jf. òg omtale under post 29 Vederlag til OPS-prosjekt.
Gebyrinntektene for post 2 er utrekna til å
utgjere 370 mill. kroner i 2012. Dette inneber ein auke i inntektene
på 73,1 mill. kroner. Samferdselsdepartementet foreslår å auke løyvinga
på kap. 4320 Statens vegvesen, post 2 Diverse gebyr, med 73,1 mill.
kroner, jf. kap. 1320 Statens vegvesen, post 23 Drift og vedlikehald
av riksvegar, trafikant- og køyretøytilsyn m.m.
Ved behandlinga av Prop. 28 S (2011–2012) blei det
gjort vedtak om bompengeinnkrevjing i bomstasjonane som inngår i
Nord-Jærenpakka i åra 2012–2016. Ved oppstart av nye prosjekt må
det liggje føre finansieringsplanar som sikrar fullfinansiering
innafor dei avklara økonomiske rammene til pakka. I Prop. 28 S (2011–2012)
gikk det fram at Samferdselsdepartementet ville kome tilbake til
Stortinget med ein plan for finansiering og utbygging av prosjektet
E39 Eiganestunnelen når alle avklaringane var gjort.
Prosjektet er føresett delfinansiert med bompengar
frå Nord-Jærenpakka.
I Prop. 1 S (2012–2013) har regjeringa lagt
til grunn at fritaket i meirverdiavgiftslova for omsetning av tenester
som gjeld offentleg veg, skal opphevast frå 1. januar 2013. Etter
opphevinga av vegfritaket er styringsramma for E39 Eiganestunnelen
førebels vurdert til omlag 2 440 mill. 2012-kroner og kostnadsramma
til om lag 2 530 mill. 2012-kroner. Finansieringsplanen, inkl. kompensasjon
for meirverdiavgift, er vist i tabell 4.2 i proposisjonen.
Finansieringsplan, inkl.
kompensasjon for meirverdiavgift (Tabell 4.2 i proposisjonen)
Mill. 2012-kroner |
| 2010–2013 | 2014–2019 | Totalt |
Statlege midlar | 98 | 1 132 | 1 230 |
Bompengar | 135 | 1 075 | 1 210 |
Sum | 233 | 2 207 | 2 440 |
Styrings- og kostnadsramme for prosjektet er også
omtalt i Prop. 1 S (2012–2013) for Samferdselsdepartementet, jf.
også forslag til romartalsvedtak VI første punkt i proposisjonen.
Det er ei fellesstrekning mellom rv. 13 Ryfast
og Eiganestunnelen på om lag 0,9 km. Fellesstrekninga med Hundvågtunnelen
på Ryfast blir finansiert som ein del av Eiganestunnelen, jf. Prop.
109 S (2011–2012). For å halde den planlagde framdrifta for Ryfast
er det lagt opp til anleggsstart på Eiganestunnelen i 2013 og trafikkopning
i 2017.
Komiteen viser til at E39 Eiganestunnelen
vil gi økt trafikksikkerhet og bedre framkommelighet. Utbyggingen
fører til at Stavanger blir avlastet for gjennomgangstrafikk. Komiteen viser
til at anleggsarbeidet starter i 2013, og at den nye vegen etter planen
skal åpnes for trafikk i 2017. Komiteen viser til
at prosjektet omfatter bygging av fem kilometer firefelts veg utenom
Stavanger sentrum og fram til Smiene nord for sentrum, medregnet
en 3,7 km lang tunnel. Utbyggingen fører også til at deler av dagens
E39 blir lagt i tunnel, mens andre deler av dagens veg blir utvidet
til fire felt. Komiteen viser til at nær en kilometer
av strekningen er felles med Hundvågtunnelen i Ryfast-prosjektet. Komiteen merker
seg at det legges opp til en framdrift for E39 Eiganestunnelen som
skal bety at man holder den planlagte framdriften for Ryfast-prosjektet.
Komiteen viser til at det i kostnadsanslaget
er innarbeidet et påslag som følge av kommende endringer i merverdiavgiftsloven. Komiteen viser
til at fritaket for merverdiavgift for tjenester som gjelder offentlig
veg oppheves fra 1. januar 2013.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, legger til grunn at økningen i kostnadsanslaget
for E39 Eiganestunnelen, som følge av endringer i bestemmelsene
for merverdiavgift, fullt ut finansieres med statlige midler.
Flertallet viser til at kostnadene
for E39 Eiganestunnelen er anslått til 2,44 mrd. 2012-kroner, og skal
finansieres ved en kombinasjon av 1,23 mrd. kroner i statlige bevilgninger
og 1,21 mrd. kroner i bompenger fra Nord-Jærenpakken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet minner
om at Norge er blitt et svært rikt land, men at et gammeldags og
dårlig vedlikeholdt veinett reduserer konkurransekraft og verdiskaping,
øker faren for trafikkulykker og forsterker miljøvirkningene fra
veitrafikken.
Disse medlemmer mener at en større
del av Norges finansielle rikdom må investeres i norsk realkapital
i Norge, og at finansinvesteringene i et internasjonalt urolig og
risikofylt finansmarked bør reduseres. Disse medlemmer peker
også på at bruk av bompengefinansiering til veibygging i Norge er en
svært kostbar finansieringsform for bilistene. Disse medlemmer mener
at staten skal ha ansvar for en forsvarlig veiutbygging i landet
og at bruk av bompenger, veiprising eller annen direkte trafikantbetaling,
er en ytterligere beskatning av trafikantene. Disse medlemmer mener
at statens ansvar skal omfatte både riks- og fylkesveier.
Disse medlemmer peker også på
at bruken av bompengefinansiering har økt kraftig under rødgrønn
regjering. I perioden 2005–2009 ble det med stemmene fra regjeringspartiene
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, og
med tilslutning fra partiene Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
i Stortinget vedtatt prosjekter med bompengefinansiering der samlet
bompengebeløp var ca. 68 mrd. kroner med tillegg av hhv. 7,6 mrd.
kroner til dekning av renter og 5,4 mrd. kroner tildekning av innkrevingskostnader.
Samlet var beløpet nesten 81 mrd. kroner og innebærer en omfattende
ekstra skatt på transport vedtatt av alle partier med unntak av Fremskrittspartiet.
Hittil i denne perioden 2009–2013 er tallene 23 144
mill. kroner i bompenger, 13 637 mill. kroner i renter og 2,646
mill. kroner i innkrevingskostnader samlet 39 428 mill. kroner.
Også dette en omfattende ekstra skatt på transport vedtatt med stemmene
til regjeringspartiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet og med tilslutning fra partiene Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre.
Disse medlemmer viser til Innst.
363 S (2011–2012) om Prop. 109 S(201–2012) Utbygging og finansiering
av rv. 13 Ryfylkesambandet (Ryfast) og fastsetjing av styrings-
og kostnadsramme for E39 Eiganestunnelen i Rogaland. Disse
medlemmer omtalte E39 Eiganestunnelen slik:
«Disse medlemmer viser til at prosjektet E39 Eiganestunnelen
omfatter bygging av firefelts vei utenom Stavanger sentrum mellom
Schancheholen og Smiene inkl. en 3,7 km lang tunnel.
Disse
medlemmer vil videre vise til at prosjektet vil avlaste området
for gjennomgangstrafikk, øke trafikksikkerheten og redusere køproblemene.
Disse medlemmer understreker at dette er et viktig veiprosjekt både
for å modernisere E39 og for å gi E39 en sikrere og bedre miljømessig
løsning i og forbi Stavanger. Disse medlemmer minner om at Fremskrittspartiet
ønsker statlig finansiering av moderne, sikre og miljøvennlige veiløsninger
i og rundt de store byområdene. Disse medlemmer legger til grunn
at E39 Eiganestunnelen bygges så snart som mulig og med full statlig
finansiering.»
Disse medlemmer viser til at
prosjekt E39 Eiganestunnelen er forutsatt delfinansiert med bompenger
fra «Nord-Jærenpakka». Disse medlemmer viser til
Prop. 28 S (2011–2012), jf. Innst. 117 S (2011–2012) og til sine
forslag i innstillingen:
«1. Stortinget avviser
forlengelse av Nord-Jærenpakken i Rogaland slik det er beskrevet
i Prop. 28 S (2001–2012).
2. Stortinget ber regjeringen legge frem egen sak om gjennomføring
av de statlige veiprosjektene omtalt i saken basert på statlig finansiering.
3. Stortinget peker på at veitiltak på fylkesveier samt
gang- og sykkeltiltak, miljøtiltak og kollektivtiltak må finansieres
innenfor rammen av fylkeskommunale og/eller kommunale budsjetter
eller gjennom særskilt statlig finansiering. Stortinget forutsetter
at det ikke åpnes for bruk av bompengefinansiering av fylkeskommunale
prosjekter eller programmer.»
I tråd med dette avviser disse medlemmer finansiering
av E39 Eiganestunnelen med bompenger. Disse medlemmer peker
på at bilistene skal bidra med hele 1 210 mill. 2012-kroner av en
samlet finansieringsplan på 2 440 mill. 2012-kroner. Disse medlemmer minner
om at E39 er en av landets viktigste hovedveier og at prosjektet
skal løse de trafikale utfordringer som er knyttet til at riksvei
passerer en av landets største byer. Disse medlemmer legger
til grunn at staten skal finansiere statens veier fullt ut, uten
å påtvinge bilistene kostbar kjøp av vei på avbetaling slik bruk
av bompengefinansiering medfører.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag;
«Stortinget vedtar utbygging av E39 Eiganestunnelen
i tråd med den omtalen som fremkommer i Prop. 36 S (2012–2013) og
i Prop 109 S (2011–2012) basert på full statlig finansiering. Stortinget ber
regjeringen sørge for forskottering dersom dette er nødvendig for
å sikre fremdriften av prosjektet. Stortinget legger til grunn at
statlig finansiering dekkes inn i revidert nasjonalbudsjett 2013.»