For å dekkje meirkostnadene ved å byggje opp
att infrastrukturen etter raset ved Soknedal mellom Støren og Berkåk
på Dovrebanen, foreslår departementet å auke løyvinga på kap. 1350
Jernbaneverket, post 23 Drift og vedlikehald, med 50 mill. kroner.
Jernbaneverket har i 2012 gjennomført eit meir omfattande
arbeid med detalj- og reguleringsplanlegginga av Oslo–Ski enn det
var budsjettert med. Departementet foreslår å auke løyvinga på kap.
1350 Jernbaneverket, post 31 Nytt dobbeltspor Oslo–Ski, med 40 mill.
kroner.
Samferdselsdepartementet foreslår at ramma i fullmakta
om å gi NSB ytterlegare restverdigaranti på oppgraderingar og nyinvesteringar
blir auka med 870 mill. kroner i 2012 frå 3 225 mill. kroner til 4 095
mill. kroner, jf. forslag til romartalsvedtak. Fullmakta for 2013
må endrast tilsvarande. Samferdselsdepartementet vil kome tilbake
med forslag om å endre fullmakta for 2013.
Komiteen støtter bevilgningen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil
uttrykke bekymring over forsinkelsene i prosjektet, og mener det
haster med å komme i gang med bygging.
Komiteen viser ellers til Innst.
13 S (2012–2013) om bevilgninger på statsbudsjettet for 2013, og
i den forbindelse til de respektive partiers merknader under post
31 Nytt dobbeltspor Oslo–Ski og til Østre linje.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg omtalen av fullmakt til restverdisikring av togmateriell. Disse medlemmer legger
til grunn at dette ikke innebærer en skjult og ytterligere subsidiering
av jernbanetransport. Disse medlemmer ønsker en samlet oversikt
over statlig finansiering av jernbanevirksomheten i Norge. Disse
medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem egen
oversikt over statlig finansiering av jernbanevirksomheten i Norge
gjennom virksomheten i Jernbaneverket og NSB.»