6.1 Sammendrag

Kap. 1350 Jernbaneverket

Post 23 Drift og vedlikehald

For å dekkje meirkostnadene ved å byggje opp att infrastrukturen etter raset ved Soknedal mellom Støren og Berkåk på Dovrebanen, foreslår departementet å auke løyvinga på kap. 1350 Jernbaneverket, post 23 Drift og vedlikehald, med 50 mill. kroner.

Post 31 Nytt dobbeltspor Oslo–Ski

Jernbaneverket har i 2012 gjennomført eit meir omfattande arbeid med detalj- og reguleringsplanlegginga av Oslo–Ski enn det var budsjettert med. Departementet foreslår å auke løyvinga på kap. 1350 Jernbaneverket, post 31 Nytt dobbeltspor Oslo–Ski, med 40 mill. kroner.

Fullmakt til restverdisikring av togmateriell

Samferdselsdepartementet foreslår at ramma i fullmakta om å gi NSB ytterlegare restverdigaranti på oppgraderingar og nyinvesteringar blir auka med 870 mill. kroner i 2012 frå 3 225 mill. kroner til 4 095 mill. kroner, jf. forslag til romartalsvedtak. Fullmakta for 2013 må endrast tilsvarande. Samferdselsdepartementet vil kome tilbake med forslag om å endre fullmakta for 2013.

6.2 Komiteens merknader

Post 31 Nytt dobbeltspor Oslo–Ski

Komiteen støtter bevilgningen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil uttrykke bekymring over forsinkelsene i prosjektet, og mener det haster med å komme i gang med bygging.

Komiteen viser ellers til Innst. 13 S (2012–2013) om bevilgninger på statsbudsjettet for 2013, og i den forbindelse til de respektive partiers merknader under post 31 Nytt dobbeltspor Oslo–Ski og til Østre linje.

Fullmakt til restverdisikring av togmateriell;

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg omtalen av fullmakt til restverdisikring av togmateriell. Disse medlemmer legger til grunn at dette ikke innebærer en skjult og ytterligere subsidiering av jernbanetransport. Disse medlemmer ønsker en samlet oversikt over statlig finansiering av jernbanevirksomheten i Norge. Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen legge frem egen oversikt over statlig finansiering av jernbanevirksomheten i Norge gjennom virksomheten i Jernbaneverket og NSB.»