I forbindelse med Stortingets behandling av Prop.
83 S (2010–2011) fikk Nærings- og handelsdepartementet fullmakt
til å selge statens aksjer i Secora AS eller fusjonere selskapet
med en industriell aktør, jf. Innst. 374 S (2010–2011).
Utgangspunktet for at regjeringen ba om en slik fullmakt
er at staten som eier har begrensede muligheter til å tilføre selskapet
den industrielle kompetansen det har behov for. Det synes hensiktsmessig
at selskapet bringes inn i et større miljø som kan bidra til en
bedre utvikling. Staten har kun forretningsmessige mål med eierskapet,
jf. Meld. St. 13 (2010–2011) Aktivt eierskap.
Samtidig med at det siden høsten 2011 er arbeidet
med å selge selskapet, har selskapet levert svake økonomiske resultater.
Dette skyldes blant annet operasjonelle utfordringer i 2011 og uforutsette
forhold.
Den svake driftsutviklingen har ført til at
selskapets likviditetssituasjon nå er vesentlig svekket. Likviditetssituasjonen
er nå så svak at det er utfordrende å sikre videre drift innenfor
forsvarlige rammer. Vesentlige positive likviditetsmessige bidrag
fra selskapets drift synes lite sannsynlig på kort sikt. Likviditetsfremskrivninger
indikerer at selskapet i løpet av noe tid kan komme til å overskride
eksisterende lånerammer. Med mindre selskapet tilføres ny kapital
vil det derfor være en betydelig risiko for at det i løpet av noe
tid ikke kan innfri sine forpliktelser. Risikoen for konkurs vil
da være betydelig.
På denne bakgrunnen foreslår regjeringen at
det bevilges et treårig ansvarlig lån til Secora på 50 mill. kroner.
Betingelsene for lånet settes på markedsmessige vilkår. Lånet gjøres
konvertibelt. Hvorvidt lånet skal konverteres til egenkapital må
vurderes innenfor lånets tidsramme. Gitt de ambisjonene regjeringen har
med å finne nye eiere til selskapet er det regjeringens vurdering
at det skal svært tungveiende grunner til for at lånet eventuelt
skal konverteres til egenkapital.
Det er departementets vurdering at forslaget
ikke vil være i strid med EØS-avtalens forbud mot tildeling av offentlig
støtte. Departementets finansielle rådgiver vurderer at risikoen
for betalingssvikt ikke er høyere enn at en privat eier av Secora
i samme situasjon ville kunne ha valgt å yte et slikt lån på markedsmessige
vilkår.
Lånet antas å sikre en forsvarlig ramme for
videre drift, og vil være en forutsetning for å kunne lykkes med
den pågående prosessen med å finne nye eiere til selskapet. Dersom
lånet konverteres vil Stortinget bli informert på egnet måte.