I forbindelse med Stortingets behandling av Prop.
83 S (2010–2011) fikk Nærings- og handelsdepartementet fullmakt
til å selge statens aksjer i Secora AS eller fusjonere selskapet
med en industriell aktør, jf. Innst. 374 S (2010–2011).
Utgangspunktet for at regjeringen ba om en slik fullmakt
er at staten som eier har begrensede muligheter til å tilføre selskapet
den industrielle kompetansen det har behov for. Det synes hensiktsmessig
at selskapet bringes inn i et større miljø som kan bidra til en
bedre utvikling. Staten har kun forretningsmessige mål med eierskapet,
jf. Meld. St. 13 (2010–2011) Aktivt eierskap.
Samtidig med at det siden høsten 2011 er arbeidet
med å selge selskapet, har selskapet levert svake økonomiske resultater.
Dette skyldes blant annet operasjonelle utfordringer i 2011 og uforutsette
forhold.
Den svake driftsutviklingen har ført til at
selskapets likviditetssituasjon nå er vesentlig svekket. Likviditetssituasjonen
er nå så svak at det er utfordrende å sikre videre drift innenfor
forsvarlige rammer. Vesentlige positive likviditetsmessige bidrag
fra selskapets drift synes lite sannsynlig på kort sikt. Likviditetsfremskrivninger
indikerer at selskapet i løpet av noe tid kan komme til å overskride
eksisterende lånerammer. Med mindre selskapet tilføres ny kapital
vil det derfor være en betydelig risiko for at det i løpet av noe
tid ikke kan innfri sine forpliktelser. Risikoen for konkurs vil
da være betydelig.
På denne bakgrunnen foreslår regjeringen at
det bevilges et treårig ansvarlig lån til Secora på 50 mill. kroner.
Betingelsene for lånet settes på markedsmessige vilkår. Lånet gjøres
konvertibelt. Hvorvidt lånet skal konverteres til egenkapital må
vurderes innenfor lånets tidsramme. Gitt de ambisjonene regjeringen har
med å finne nye eiere til selskapet er det regjeringens vurdering
at det skal svært tungveiende grunner til for at lånet eventuelt
skal konverteres til egenkapital.
Det er departementets vurdering at forslaget
ikke vil være i strid med EØS-avtalens forbud mot tildeling av offentlig
støtte. Departementets finansielle rådgiver vurderer at risikoen
for betalingssvikt ikke er høyere enn at en privat eier av Secora
i samme situasjon ville kunne ha valgt å yte et slikt lån på markedsmessige
vilkår.
Lånet antas å sikre en forsvarlig ramme for
videre drift, og vil være en forutsetning for å kunne lykkes med
den pågående prosessen med å finne nye eiere til selskapet. Dersom
lånet konverteres vil Stortinget bli informert på egnet måte.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og
lederen Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold,
Harald T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen,
Svein Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop.
142 S (2011–2012) hvor regjeringen foreslår at det bevilges et treårig
ansvarlig lån til Secora AS på 50 mill. kroner. Betingelsene for
lånet settes på markedsmessige vilkår.
Komiteen viser til at det i forbindelse
med behandlingen av Prop. 83 S (2010–2011) ble gitt fullmakt til
å selge statens aksjer i Secora AS eller fusjonere selskapet med
en industriell aktør.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå
Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at departementet den 16. november 2012 inngjekk avtale
om overdraging av staten sine aksjar i Secora AS til Torghatten
ASA, jf. statsråden sitt brev til komiteen datert 16. november 2012.
Fleirtalet merker seg at gjennomføring
av avtala byggjer på godkjenning av konkurransestyresmaktene og
at Secora AS vert gitt eit lån i tråd med regjeringa sitt forslag
i proposisjonen.
Komiteen viser til
at Secora AS som foretak ble opprettet i 2005 da Kystverkets produksjonsenhet ble
skilt ut i eget statsaksjeselskap, jf. Innst. O. nr . 25 (2004–2005)
på bakgrunn av Ot.prp. nr. 20 (2004–2005).
Komiteen viser til at Secora
AS sitt vedtektfestede formål er å
«Utbygge og vedlikeholde fiskerihavner, farleder
og navigasjonsinstallasjoner.»
Bakgrunnen for saken er at Secora AS har levert svake
økonomiske resultater, også i 2011. Ifølge selskapet skyldes dette
blant annet operasjonelle utfordringer og uforutsette forhold. Komiteen vil
påpeke at den svake driftsutviklingen har resultert i at selskapets
likviditetssituasjon er vesentlig svekket. Komiteen vil
bemerke at selskapet siden etableringen har slitt med å levere tilfredsstillende
lønnsomhet.
Komiteen registrerer at etter
departementets vurdering vil det være en betydelig risiko for at
selskapet uten tilførsel av kapital, ikke kan innfri sine forpliktelser,
og dermed gå konkurs.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at et lån er den mest forretningsmessige fornuftige løsningen
for å unngå et potensielt verditap for staten.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at en konkurs vil medføre
tap av egenkapitalen for staten som eier.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at ifølge statsregnskapet
for 2011, jf. Meld. St. 3 (2011–2012) er statens bokførte verdi, samlet
pålydende av statens andel samt aksjekapital i Secora AS, oppgitt
til å være 55 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå
Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Nærings- og handelsdepartementet har lukkast med å finne
nye eigarar til Secora AS, i tråd med dei rammene Stortinget har
sett for eit sal av selskapet, jf. Prop. 83 S (2010–2011) og Innst.
374 S (2010–2011). Fleirtalet syner til at det med
dette er lagt eit grunnlag for at Secora AS kan vidareutviklast
som selskap samstundes som den regionale forankringa vert ført vidare.
Fleirtalet viser til at Nærings-
og handelsdepartementet sin finansielle rådgjevar vurderer at risikoen
for betalingssvikt ikkje er høgre enn at ein privat eigar av Secora
AS i same situasjon ville kunne ha valt å yte eit slikt lån på marknadsmessige
vilkår.
Fleirtalet er òg kjent med at
vurderinga til departementet sin finansielle rådgjevar er at eit
ansvarleg lån til selskapet i den storleiken departementet set fram
forslag om på 50 mill. kroner, vil kunne bidra til at selskapet
kjem ut av den svake likviditetsmessige situasjonen det no er i.
Dette reknar ein med vil sikre ei forsvarleg ramme for vidare drift.
Fleirtalet merker seg at regjeringa
deler vurderinga, og at gjennomføring av eit sal av selskapet byggjer
på godkjenning av konkurransestyresmaktene og at Secora AS vert
gitt løyving om eit lån i tråd med regjeringa sitt forslag.
Fleirtalet stør forslaget frå
regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil bemerke at staten kun
har forretningsmessige mål med eierskapet i Secora AS, jf. Meld. St.
13 (2010–2011).
Disse medlemmer er av den prinsipielle formening
at det er ikke det offentliges oppgave å drive kommersiell virksomhet
i direkte konkurranse med private aktører.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er av den formening at en ved å gi lånet ikke er
garantert fortsatt drift i selskapet grunnet selskapets økonomiske
situasjon og svake lønnsomhet siden oppstarten i 2005.
Disse medlemmer viser til den
fullmakt som ble gitt i forbindelse med Prop. 83 S (2010–2011) og
fastholder denne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
svært skeptiske til et salg av Secora AS på de betingelser som er
avtalt slik de fremkommer i svarbrev fra Nærings- og handelsdepartementet,
datert 26. november 2012.
Ifølge Nærings- og handelsdepartementet var
Secora AS verdsatt til 61,5 mill. kroner på salgstidspunktet, salgspris
ble fastsatt til én krone, samtidig som kjøper forutsetter å få
et gunstig lån på 50 mill. kroner.
Disse medlemmer er spente på
om ESA vil godta en slik transaksjon med de betingelser slik de fremkommer.
Det blir raskt spekulasjoner og spørsmål om hvorfor
ingen andre interessenter fikk kjøpt foretaket på de samme betingelser. Disse
medlemmer er også svært usikre på om et slikt salg i det
hele tatt er forsvarlig når man ser på de økonomiske fordeler et slikt
kjøp kan få i forhold til de andre aktørene i markedet og deres
muligheter til å konkurrere om å vinne anbud på det åpne markedet. Disse
medlemmer er heller ikke overbevist om at sikkerheten for
lånet på 50 mill. kroner er godt nok ivaretatt, herunder eierobjekt
i Secoras virksomhet det er tatt sikkerhet i samt dens prioritet.
Disse medlemmer hadde også ønsket
å vite mer om de andre potensielle kjøperne og hva som var utslagsgivende
for at Torghatten ASA fikk tilslaget.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn stemme imot regjeringens forslag:
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Secora AS i lengre
tid har ligget ute for salg. Denne prosessen har vært meget langdryg. Disse
medlemmer mener resultatutviklingen i selskapet har vært
skuffende, spesielt siden selskapet har forretningsmessige mål. Disse
medlemmer viser til Nærings- og handelsdepartementets brev
datert 26. november 2012, der det står skrevet følgende:
«Verdsettelsen av egenkapitalen i selskapet i transaksjonen
med Torghatten, viser også at avkastningen på statens kapital i
selskapet har vært svak siden etableringen i 2005.»
En ser nå resultatet av en dårlig eierskapsforvaltning
fra regjeringens side. Dette er et godt eksempel på hvorfor det
kan være uheldig med statlig eierskap i norsk næringsliv.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen den 16. november
2012 inngikk avtale om overdraging av statens aksjer i Secora AS
til Torghatten ASA. Disse medlemmer viser til salget
skjer i tråd med rammene Stortinget har satt for salg i Prop. 83
S (2010–2011) og Innst. 374 S (2010–2011). Disse medlemmer er
kjent med at salget betinger godkjennelse av konkurransemyndigheter,
og forutsetter at en slik vurdering vil bli gjennomført så snart
som mulig. Det er viktig at salget ikke skader konkurransesituasjonen
i markedet for maritime entreprenøroppdrag. Disse medlemmer merker seg
at regjeringen i brev 26. november 2012 til næringskomiteen ikke
svarer på spørsmålet om de har gjennomført en vurdering av konkurransesituasjonen.
Disse medlemmer viser til at
det foreslås et treårig ansvarlig lån til Secora AS på 50 mill.
kroner og at dette er en forutsetning for at salget gjennomføres.
Disse medlemmer erkjenner at
lånet kan ha vært nødvendig for å kunne maksimere verdien av statens
eierpost ved et salg av Secora AS. Følgelig kan lån til Secora AS
ha gjort det enklere å redusere statens eierandel i norsk økonomi.
I dette tilfellet vil målet helliggjøre middelet, og det er positivt
at regjeringspartiene støtter denne proposisjonen. Disse medlemmer forutsetter
videre at staten som långiver vil følge opp låneengasjementet og
bruke de midler som kreditor har til rådighet for å fremme effektivisering
og kostnadsreduksjon i Secora AS. Dette er viktig for å bevare verdien
av lånesikkerheten. Disse medlemmer understreker
at det ikke er sikkert om private eiere i dagens marked kunne ha
fått like lett tilgang på finansiering til samme vilkår som den norske
stat. Situasjonen i det norske markedet for bedriftslån er anstrengt.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2012 gjøres
følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
| | Utgifter | |
950 | | Forvaltning av statlig eierskap | |
| (Ny) 90 | Ansvarlig lån, Secora AS, bevilges med
| 50 000 000 |
II
Stortinget samtykker i at Nærings-
og handelsdepartementet kan konvertere det ansvarlige lånet til
Secora AS til egenkapital innen utløpet av lånets løpetid.
Oslo, i næringskomiteen, den 4. desember 2012
Terje Aasland |
Per Roar Bredvold |
leder |
ordfører |