Kapittel 6 i meldinga gjeld forenklingar i regelverket.
Færre tiltak skal vere søknadspliktige. Prinsippet er at enklare
tiltak på eigen eigedom først og fremst må vere eigaren sitt ansvar,
og at kommunal sakshandsaming, krav om ansvarlege, profesjonelle føretak,
tilsyn og kontroll berre skal gjelde større tiltak og tiltak som
har konsekvensar for andre enn eigaren sjølv. Det vert i meldinga
peikt på at det må setjast i verk tiltak som gjer tiltakshavaren
betre i stand til sjølv å ta dette ansvaret. Det skal skje gjennom
betre informasjon, enklare prosessar og meir tilrettelegging for
bruk av IKT.
Regjeringa vil starte eit lovarbeid for å forenkle byggjesaksprosessen
m.a. ved å leggje til rette for betre samordning mellom detaljplanprosess
og byggjesak, og samordninga mellom forskjellige regelverk og forskjellige
styresmakter skal bli betre. Det blir òg lagt opp til meir samarbeid
mellom kommunane for å sikre lik handsaming og kvalitet i sakshandsaminga,
og for å oppnå betre ressursutnytting.
Regjeringa vil leggje til rette for auka bruk
av IKT i byggjesaker. Det skal utviklast ein strategi for å etablere
eit «ByggNett». Strategien skal mellom anna omtale korleis ByggSøk,
det nasjonale systemet for innsending av elektroniske søknader,
kan utviklast vidare. Målet er at kommunane etter kvart skal kunne
gjere all sakshandsaming digitalt. Strategien vil også omtale bruk
av bygningsinformasjonsmodellar (BIM) med automatisk sjekking av
kvalitetskrav og ei mogleg integrering med Altinn, om dette let
seg gjere innanfor dei framtidige rammene for Altinn.
Bygningsregelverket
skal vere enkelt og godt samordna med anna regelverk.
Byggjesaksprosessen skal vere føreseieleg
og medverke til gode kvalitetar i det bygde miljøet.
Auka bruk av IKT skal effektivisere byggsektoren.
Det framgår av meldinga at departementet med byggjesaksprosess
meiner handsaminga av byggjetiltaket i kommunen. Prosessen er i
hovudsak regulert gjennom lovgjeving, først og fremst plan- og bygningslova
med forskrifter. Kommunane har fått stor fridom til å utforme grunnlaget
for byggjesakshandsaminga gjennom kommunale planar, og har avgjerdsmakt
i byggjesaker. Statens rolle er i hovudsak å utforme regelverket.
Staten er også overordna planstyresmakt og kan utforme statlege
arealplanar. I tillegg er Fylkesmannen som statleg styresmakt klageorgan
for kommunale vedtak i byggjesaker og reguleringsplansaker. Fylkesmannen
kan óg fremje motsegn i plansaker, som t.d. miljøstyresmakt.
Byggjesaksprosessen skal sikre interessene til samfunnet
og omgjevnadene. Dei kommunale planane gjev rammene for byggjesakshandsaminga
når det gjeld føremål (kva type bygg), korleis arealutnyttinga skal
vere, og korleis bygga blir plasserte. I tillegg kan planane ha
føresegner som gjev vilkår for bygginga, til dømes omsyn til vern
og naturmangfald, utsjånaden på bygga, naudsynt infrastruktur og
så bortetter.
Dei tekniske krava til bygga er regulerte i
byggteknisk forskrift. Dei kommunale planane skal i prinsippet ikkje
innehalde tekniske krav, men det er eit diskusjonstema om kommunane
skal kunne stille slike krav. Den tekniske kvaliteten på bygget
er det i hovudsak utbyggjaren sjølv som har ansvaret for, men mange
ålmenne omsyn grip likevel inn i byggjesakene, t.d. tryggleik mot
skred og flom, vassforsyning, radon mv.
Mange opplever at byggjesaksprosessen er komplisert
og unaudsynt tid- og ressurskrevjande.
Det går fram av meldinga at regjeringa har som mål
å redusere dei administrative byrdene for næringslivet og forbrukarane.
Då er det viktig å effektivisere og forenkle byggjesaksprosessane.
Tiltak som kan reknast som «enkle», bør også kunne ha forenkla sakshandsaming.
«Enkle tiltak» er i denne meldinga ei fellesnemning på to typar
tiltak:
Tiltak som ikkje
krev bruk av ansvarlege føretak (det som tidlegare heitte «meldingssaker«),
t.d. tilbygg på inntil 50 m2, frittståande bygningar på inntil 70
m2 som ikkje skal brukast til bustad (t.d. garasje), mellombels
tiltak og mindre antenne- og skiltanlegg.
Tiltak som krev bruk av ansvarlege føretak,
men som er enkle å handsame. Det var denne siste sakstypen som inntil
siste lovendring heitte «enkle tiltak». Døme er einebustader, fritidsbustader og
enkle lagerbygg. Eit anna døme er våtrom.
Det går fram av meldinga at enkle tiltak ikkje først
og fremst er avgrensa av storleik, men av at alle krav etter regelverket
må vere oppfylte. Det er altså i utgangspunktet sakshandsaminga
som skal vere «enkel», ikkje tiltaket.
Søknadsprosessen for slike «enkle tiltak» skapar mykje
arbeid for kommunar og tiltakshavarar, med krav om dokumentasjon
(teikningar osb.) og søknader om ansvarsrett, det vil seie erklæringar
frå profesjonelle føretak om at dei tek på seg direkte ansvar overfor
bygningsstyresmaktene. «Enkle tiltak» omfattar mellom 30 og 40 pst.
av byggjesøknadsmengda. Ressursbruken i desse sakene ligg truleg
på omlag 15–20 pst. av ressursane til byggjesakshandsaming i kommunane.
Krava om ansvar og dokumentasjon kan i mange tilfelle
bli omfattande, og dei blir praktiserte ulikt. Dei bør derfor kunne
forenklast. Det gjeld særleg enkle tiltak der arbeidet ikkje har
konsekvensar for andre enn tiltakshavaren sjølv.
Det vert i meldinga peikt på at regjeringa ynskjer at
nokre av desse enkle tiltaka ikkje skal vere søknadspliktige. Regjeringa
vil også erstatte søknadsplikta for desse tiltaka med ei ordning
der tiltakshavaren rapporterer til kommunen om tiltaket, utan at det
er behov for kommunal sakshandsaming. Omfanget av tiltak som kan
fritakast for søknadsplikt, bør greiast ut gjennom eit særskilt
lovarbeid der det blir vurdert kor langt unntaka frå sakshandsaming
skal gå.
Eit lovarbeid som tek for seg forenkling, bør
i tillegg sjå på andre forhold der den kommunale sakshandsaminga
kan forenklast og gjerast meir føreseieleg. Dette gjeld til dømes
søknad om igangsetjingsløyve. Dette har samanheng med at tiltakshavaren har
ansvaret for at dei tekniske krava blir oppfylte, og dette ansvaret
bør kome tydelegare fram i regelverket. Det kan dermed skiljast
klarare mellom rammeløyve, som uttrykkjer den samfunnsmessige vurderinga,
og igangsetjingsløyve, som er tiltakshavarens erklæring om at dei
tekniske krava er oppfylte, og at tiltaket er klart for igangsetjing.
Tiltak som ikkje er kompliserte, bør òg i større grad kunne utførast
på tiltakshavaren sitt eige ansvar. Lovarbeidet bør også omfatte
andre framlegg til regelendringar som blir presenterte i denne meldinga.
Regjeringa vil:
Regjeringa vil frita
fleire enkle tiltak frå søknadsplikt.
Regjeringa vil redusere volumet av søknader
ved å gjere klart at kommunen berre skal vurdere dei samfunnsmessige
rammene og ikkje dei tekniske krava.
Regjeringa vil redusere omfanget av den
kommunale handsaminga av søknader om igangsetjingsløyve.
Plan- og bygningslova med tilhøyrande forskrifter
er i hovudsak retta mot profesjonelle brukarar i næringa og i forvaltninga.
Det trengst både ei generell forenkling av språket og ei tydeleggjering
av visse omgrep.
Eit slikt forenklingsarbeid vil òg vere i tråd
med regjeringas prosjekt for klart språk i staten. Omgrep og formuleringar
som er vanskelege å forstå for brukarane, skal lukast ut.
Regjeringa vil:
Kommunane handsamar byggjesaker ulikt, og stiller
til dels forskjellige krav til dokumentasjon.
Det vert i meldinga peikt på at regelverket
bør gje mest mogleg føreseielege prosessar. Det kommunale skjønet
bør kunne reduserast ved at regelverket blir tydelegare. Det må
også leggjast til rette for betre førehandsinformasjon både frå
statleg hald og frå kommunane. Forbetra informasjon kan skje på
mange måtar.
Mange kommunar slit med knappe ressursar og låg
kompetanse på byggområdet. Det må leggjast betre til rette for at
fleire kommunar går saman om handsaming av byggjesaker og planar.
Staten kan stimulere kommunane til meir interkommunalt samarbeid
gjennom informasjon om samarbeidsmodellar, utveksling av informasjon
mellom kommunane, bruk av fylkesmannen sin kjennskap til kommunane
mv. Det vert ikkje lagt opp til særskilte økonomiske støtteordningar.
Fleire kommunar har allereie eit interkommunalt samarbeid
om å føre tilsyn i byggjesaker. Slike modellar er ressurssparande
og sikrar betre kvalitet, habilitet og kompetanse i sakshandsaminga.
Når det gjeld byggjesakshandsaming, er det færre samarbeidsprosjekt,
men det finst døme. I tillegg finst det nokre døme på plansamarbeid.
Regjeringa vil:
Regjeringa vil gjennomgå
regelverket for å sikre større likehandsaming med omsyn til kva
føretaka må levere, søknadsprosessen og omfanget av det skjønet
kommunane utøver.
Regjeringa vil setje i verk informasjons-
og opplæringstiltak for å få lik sakshandsaming i saker som er like.
Regjeringa vil stimulere til at kommunane
kan etablere interkommunale/regionale byggjesakskontor og byggjetilsyn.
Det vert i meldinga vist til at større utbyggingsprosjekt
berre kan gjennomførast på grunnlag av ein reguleringsplan. Sjølv
om det er mogleg å starte byggjesaksprosessen medan planarbeidet
held på, vil likevel grunneigaren/utbyggjaren i mange tilfelle først måtte
gå gjennom ein planprosess i fleire trinn. Deretter startar ein
omfattande byggjesaksprosess før prosjektet har løyve og eigedommen
er utbyggingsklar. Kommunane har eit relativt breitt spekter av verkemiddel
i planarbeidet. Dei har òg eit stort spelerom når det gjeld kva
for plantypar som skal utarbeidast for eit område.
Det vert i meldinga vist til at kommunale arealplanar
er det viktigaste grunnlaget for å gjennomføre byggjetiltak. Ei
utfordring er å effektivisere prosessen og samtidig sørgje for god
kvalitet på planane og medverke til god kvalitet på byggjetiltaka.
Det er til dømes ei krevjande planleggings- og prosjekteringsoppgåve
å sikre kvaliteten i tette byprosjekt. Sjølv om mange kommunar ikkje
har nokon aktiv tomtepolitikk, kan dei medvete og aktivt bruke dei
verkemidla som regelverket stiller til rådvelde. Når eit større planarbeid
tek til, skal kommunane lage eit eige planprogram som skal opplyse
om føremålet med arbeidet, deltakarar, framdrift, alternativ, om
det trengst utgreiingar, og så bortetter.
På overordna nivå skal kommunen lage ein kommuneplan.
I kommuneplanen skal lokalisering av ulike føremål
skje etter ein heilskapleg og god areal- og transportpolitikk. Det
er viktig at kommuneplanen avklarar arealbruken, slik at reguleringsplanarbeidet
kan skje raskt og effektivt. Dette kan skje ved:
offensiv planlegging
på kommunedelplan- og områdereguleringsnivå for å styre utviklinga
og for å klargjere areal for utbygging
samarbeid og dialog med grunneigarar og
aktørar i byggjenæringa om å utvikle bestemte areal
kombinasjon av utbyggingsavtalar og rekkjefølgjeføresegner
for å sikre ynskt kvalitet og infrastruktur, og samtidig føreseielegheit
for alle partar
utarbeiding av bustadbyggjeprogram for
å styre bustadutbygginga i samsvar med utviklinga i skulekapasitet
og barnehagetilbod
aktiv og fleksibel bruk av planverktøyet
elles for å gje god og fleksibel samanheng mellom dei ulike plannivåa
og byggjesakene
samarbeid over kommunegrensene for å oppnå betre
styring og tilrettelegging for bustadbygging, jf. plansamarbeidet
om areal og transport mellom Oslo og Akershus.
Reguleringsplanar kan utarbeidast som områderegulering,
som kan vere overordna og eit alternativ til ein kommunedelplan
for større område. Dei kan òg utarbeidast som detaljreguleringar,
som i hovudsak er knytte til konkrete utbyggingsprosjekt og blir laga
av utbyggjarane.
Det går fram av meldinga at siktemålet ikkje
er at alle planverkemiddel skal nyttast, men at regelverket skal
vere fleksibelt og gjere det mogleg med målretta planlegging. Reguleringsplanar
som er i samsvar med kommuneplanen, kan handsamast raskare enn planframlegg
som bryt med den overordna planen.
I ein del tilfelle er likevel omfanget av prosessane for
stort, mellom anna fordi det ligg større arealkonfliktar i eit område
som ikkje er avklart, og fordi kommunen i nokre tilfelle legg opp
til meir omstendeleg planlegging enn naudsynt. Dette skapar forseinkingar
i byggjeprosessane og medfører mellom anna at bustadbygginga ikkje
går raskt nok til å fylle behovet. Kommunane må tidleg søkje å få
avklaring på eit overordna nivå slik at detaljplanen kan konsentrere
seg om dei operative tiltaka og rask utsjekk av viktige samfunnsmessige
tilhøve og konsekvensar, og unngå for detaljerte planar.
Det vert i meldinga peikt på at ein kan forbetre effektiviteten
for store utbyggingsprosjekt ved å samordne prosessane betre og
redusere talet på handsamingstrinn fram til ferdig bygg. Ein må
likevel ha for auge at hovudinteressa til utbyggjarane er å få realisert
byggjeprosjekta sine innanfor dei ynskte økonomiske rammene, medan
kommunen skal sjå på dei langsiktige konsekvensane og sikre kvalitetar
i bygg og omgjevnader som understøttar det. Planlegginga må innrettast
slik at ho til dømes medverkar til rask og effektiv tilrettelegging
av tomteområde for bustadbygging. Det er også viktig at regelverket
og rettleiinga om bruken av det aktivt legg til rette for godt samordna
prosessar, særleg i koplinga mellom plan og byggjesak.
Totalt sett kan prosessen frå det ligg føre
eit framlegg om utbygging, fram til det kan gjevast byggjeløyve,
ta svært lang tid og krevje store ressursar i nokre høve, og særleg
der tilhøva er kompliserte og lite avklart i overordna plan.
Regjeringa vil at planlegginga skal rettast
inn slik at den gjev ei rask og effektiv tilrettelegging av tomteområde
for bygging av bustader, og at regelverket og bruken av det aktivt
legg til rette for godt samordna prosessar, særleg koplinga mellom
plansak og byggjesak. Det er ofte overlapping mellom kva detaljregulering
og rammeløyve kan innehalde, og det er derfor eit effektiviseringspotensial
i å redusere eit ledd i sakshandsaminga. Det kan også informerast om
at områderegulering kan nyttast i større grad som grunnlag for handsaming
av byggjesak slik at ein ikkje treng detaljregulering i så mange
tilfelle. Ein kan likeeins også gje informasjon og rettleiing om når
det skal brukast detaljplan, og om detaljnivået i dei forskjellige
plantypane. Det må også bli informert om at rammeløyve kan handsamast
samstundes med mindre endringar i områdereguleringa, slik at ein
unngår doble prosessar.
Det vert i meldinga peikt på at det er ønskjeleg
at planane ikkje stiller detaljkrav det ikkje er relevant å ta inn
i planen. For mange dispensasjonar er uheldig, fordi dei undergrev
planane og gjer dei mindre føreseielege.
Regjeringa vil utarbeide rettleiingsmateriell
som hjelper kommunar og tiltakshavarar med å få til smidigare prosessar.
Det gjeld først og fremst i tilfelle der tiltaket føreset planlegging
før godkjenning av byggjesøknad. Rettleiinga må framheve at områderegulering
i mange tilfelle er eit tilstrekkeleg plangrunnlag for ei byggjesak.
Det bør óg rettleiast om kva som er naudsynte samfunnsmessige tilhøve og
konsekvensar som bør ivaretakast i planar, og krav som kan løysast
i byggjesaka.
Vidare vert det i meldinga peikt på at rettleiinga må
leggje vekt på høvet til å nytte føresegnene om mindre endring av
reguleringsplan for å tilpasse planen til tiltaket i søknaden. I
dette ligg også ei klårgjering av kor langt ein kan gå i å nytte
mindre endring framfor full reguleringshandsaming.
Kommunane kan som hovudregel gjere bindande planvedtak.
Motsegn til ein plan inneber at kommunens rett til å gjere vedtak
fell bort, og at vedtaksmakta blir overført til Miljøverndepartementet.
Frå kommunal side og frå byggjenæringa er det reist
kritikk mot måten motsegnsordninga blir praktisert på, at ordninga
ikkje blir brukt i samsvar med intensjonen, og at det blir varsla
for mange motsegner. Det blir også hevda at truslar om motsegn blir bruka
som forhandlingstaktikk, og at praktiseringa av motsegner medfører
ein lite føreseieleg situasjon, forseinkingar og store meirkostnader
for byggjeprosjekt.
I meldinga går det fram at regjeringa meiner
motsegnsordninga er viktig for å sikre nasjonale og viktige regionale
interesser. Samtidig er det grunn til å ta alvorleg den kritikken
som blir reist mot måten ordninga fungerer på i praksis. Regjeringa
vil derfor ta initiativ til å greie ut motsegnspraksisen, innhente fakta
om og konsekvensar av motsegnsbruken og vurdere korleis bruken av
motsegner samsvarar med intensjonane i lovverket.
Regjeringa vil:
Regjeringa vil greie
ut forenklingar i plan- og bygningslova som mellom anna legg aktivt
til rette for betre samordning av detaljplanprosess og byggjesak.
Regjeringa vil greie ut praktiseringa av
motsegner i plansaker og kva konsekvensar bruken av motsegnsinstituttet
har. Regjeringa vil i den samanhengen leggje til rette for å betre
samhandlinga mellom statlege fagorgan, fylkeskommunane og kommunane.
Regjeringa vil i bustadmeldinga kome attende
til eventuelle endringar i regelverk og planprosessar som kan bidra
til betre og auka bustadbygging.
Det vert i meldinga vist til at eit problem
for tiltakshavarar i byggjesaker er at dei må ta omsyn til mange
forskjellige regelverk og styresmakter, utan at det finst gode nok
oversikter og god nok samordning. Det har i fleire samanhengar vore
peikt på behovet for betre samordning, mellom anna av Bygningslovutvalet
i NOU 2004:12 Mer effektiv bygningslovgivning II. Regjeringa har
starta eit arbeid med å sjå på dei forskjellige regelverka.
I ei byggjesak må ein tiltakshavar ta omsyn
til ei rekkje forskjellige regelverk i tillegg til plan- og bygningslova.
I ein del tilfelle stiller forskjellige styresmakter nokså like
tekniske krav, men krava kan også variere. Bygningsstyresmaktene
har plikt til å samordne fråsegner og krav frå dei forskjellige
styresmaktene i byggjesaka. Dette skjer i praksis ved at tiltakshavaren
blir gjord merksam på kva andre styresmakter som skal gjere eigne
vedtak eller uttale seg om saka. Tiltakshavaren innhentar sjølv
naudsynte samtykke, løyve eller fråsegner før kommunen kan gje eit
endeleg løyve (igangsetjingsløyve) til tiltaket.
Prosessen med å innhente naudsynte samtykke og
fråsegner kan vere omfattande, og bør kunne forenklast. Regjeringa
vil forenkle og forbetre prosessen på mellom anna desse områda:
Sikre at ein tiltakshavar
skal vete om alle relevante styresmakter.
Effektivisere arbeidsfordelinga mellom
kommunen og tiltakshavaren/søkjaren når det gjeld å ivareta forholdet
til andre styresmakter.
Avklare kva for mynde dei kommunale bygningsstyresmaktene
har overfor andre styresmakter, særleg når det gjeld skjønsmessige
forhold.
Innskjerpe tidsfristar i plan- og bygningslova
og anna regelverk med omsyn til når og korleis andre styresmakter
kan kome inn i ettertid, og kor viktig dette til dømes er med tanke
på føreseielege handsamingsprosessar.
Redusere risikoen for at eit organ både
kan gje løyve og deretter klage, i tillegg til andre moglege rolleblandingar.
Regjeringa vil:
Det går fram av meldinga at regjeringa har vurdert
om plan- og bygningslova og privatrettsleg lovgjeving, særleg forbrukarlovgjevinga,
kan samordnast betre. Privatpersonar vender seg ofte til kommunen
når huset har kvalitetsmanglar, og blir forvirra når dei får beskjed
om at dette er eit privatrettsleg forhold. I tillegg har plan- og
bygningslova reglar om ansvar, kontroll, tilsyn og dokumentasjon.
Dette gjev kommunane først og fremst høve til å følgje opp ulovlege
forhold overfor føretaka i byggjesaka, men det gjev ikkje kommunane
plikt eller ansvar for å følgje opp til dømes krav frå private tiltakshavarar.
Regjeringa vil framheve at sjølv om dei tekniske krava
er fastsette gjennom plan- og bygningslova og kommunane har visse
verkemiddel for oppfølging, ligg likevel ansvaret for den tekniske
kvaliteten hjå tiltakshavaren, og forbrukaren er sjølv tiltakshavar om
han ikkje nyttar profesjonell hjelp. Det er derfor viktig å styrkje
kompetansen og medvettet hjå forbrukarane.
Regjeringa sette i 2007 ned eit utval for å
vurdere framlegg til regelverk som aukar bruken av tilstandsrapportar
ved sal av bustader i forbrukarforhold. I utgreiinga (NOU 2009:6)
gjekk fleirtalet i utvalet inn for at det skal vere frivillig å
leggje fram tilstandsrapport, men med sterke insitament for seljaren
til å leggje fram slike rapportar. Eit mindretal gjekk inn for at
det skal vere obligatorisk. Regjeringa arbeider med å følgje opp
utgreiinga.
Innanfor området for plan- og bygningslova kan tilstandsrapportar
brukast som grunnlag for å gje ferdigattestar for eldre bygg som
manglar ferdigattest.Tilstandsrapportar vil i tillegg kunne seie
noko om kva byggskadar som er vanlegast, og kor alvorlege dei er.
Dette kan igjen danne grunnlaget for å justere regelverket for dokumentasjon,
tilsyn og uavhengig kontroll. Eit tredje element er at ei eventuell godkjenning
av takstmenn eller andre som skal lage tilstandsrapportar, vil kunne
samordnast med den sentrale ordninga for godkjenning av føretak
etter plan- og bygningslova, og samtidig gje grunnlag for godkjenning
av fleire kontrollføretak.
Innanfor området for plan- og bygningslova vil regjeringa
leggje til rette for at tilstandsrapportar kan brukast som grunnlag
for ferdigattest der det manglar ein slik attest. Tilstandsrapportane
vil også kunne brukast i fleire andre samanhengar, som grunnlag
for ein byggskadedatabase, oversikt over radonførekomstar, universell
utforming / tilgjengelegheit, innemiljø/inneklima og så bortetter.
Regjeringa vil:
Det vert i meldinga vist til at reglane i plan-
og bygningslova i hovudsak tek utgangspunkt i nybygging. Det er
behov for tilpassingar av desse reglane med omsyn til kva krav som
skal gjelde når det blir utført arbeid på eksisterande byggverk.
Når det blir utført eit arbeid som er omfatta
av bygningslovgjevinga på eit eksisterande byggverk, er dette utgangspunktet:
Heile tilbygg blir oppførte etter gjeldande krav, men dersom arbeidet
berre omfattar arbeid på ein vegg, slår krava berre inn for den aktuelle
veggen. Det er likevel ikkje alltid dei nye krava lèt seg tilpasse
det eldre bygget på ein fornuftig og økonomisk forsvarleg måte.
Det vert i meldinga vist til at regjeringa har
lagt fram ein eigen lovproposisjon som skal gje forskriftsheimel
for krav til eksisterande byggverk (Prop. 91 L (2011–2012)). Bakgrunnen
er todelt. For det første er dei tekniske krava i nye forskrifter
meir ambisiøse, særleg når det gjeld energikrav og krav til universell
utforming og tilgjengelegheit. For det andre er høvet til å gi unntak
frå dei tekniske krava snevra inn, for å hindre at ambisjonane ikkje
blir følgde. Det er ofte vanskeleg å tilpasse nye tekniske krav
ved arbeid på eksisterande bygg. Ei slik tilpassing kan bli dyr,
utan at effekten av å oppfylle krava naudsynleg blir stor, sidan
byggverket elles ikkje har same standard. Forskriftene som kan gjevast
med heimel i dei føreslåtte reglane, vil i all hovudsak klargjere
ei tolking av lova som allereie følgjer av rettleiing og fråsegner.
Der forskriftene inneheld nye krav, må kostnadene vurderast særskilt.
Det er særleg to områder som er omfatta:
Ordninga med godkjenning av føretak som grunnlag
for ansvarsrett blei innført ved lovendringa i 1997, mellom anna
som ei vidareføring av den tidlegare entreprenørgodkjenninga. Godkjenninga
er samansett av to delar:
obligatorisk lokal
godkjenning av føretak som søkjer ansvarsrett i det einskilde tiltaket.
Det er dei kommunale bygningsstyresmaktene som gjev denne godkjenninga.
frivillig sentral godkjenning som generell
dokumentasjon av at krava til føretaket er oppfylte. Dette er eit
hjelpemiddel i den lokale godkjenninga.
Reglane om godkjenning går fram av plan- og bygningslova,
og krava gjeld utdanning, praksis og krav til system for kvalitetssikring.
Godkjenninga blir gjeven for funksjonar (ansvarleg søkjar, prosjekterande,
utførande og kontrollerande) og for spesifikke fagområde.
Ordninga er framleis under vurdering, mellom anna
på grunn av at EFTA/ESA meiner dei obligatoriske delane av henne
er i strid med tenestedirektivet.
EFTAs overvakingsorgan ESA (EFTA Surveillance
Authority) har opna formell sak mot Noreg. ESA meiner at godkjenningsordninga
er i strid med dei skyldnadene vi har etter EØS-avtalen, særleg
tenestedirektivet. Grunnlaget er krav om at tenesteytarar innanfor
bygg og anlegg må godkjennast av styresmaktene før dei kan yte tenester.
ESA meiner dette er i strid med tenestedirektivet artikkel 16, som trekkjer
grenser for lovlege hindringar for mellombelse tenesteytarar. ESA
har ikkje opna sak om Noregs krav om sentral godkjenning for ansvarleg
kontrollerande, men det blir venteleg opna sak dersom ordninga blir
sett i verk.
Det vert i meldinga peikt på at sidan kravet
i godkjenningsordninga om obligatoriske godkjenningar kan vere i
strid med EØS-rettslege skyldnader, vil regjeringa greie ut alternative
framgangsmåtar for å sikre kvalitet i byggverk. Utgangspunkta for
vurderinga er at ansvarssystemet framleis skal gjelde. Kontroll
vil framleis vere eit sentralt element i tiltaka. Nye element som
kan bli vurderte, er bruk av lovregulerte yrke i staden for godkjenning,
noko som kan vere særleg aktuelt for dei som skal kontrollere.
Det vert i meldinga vist til at det alminnelege
kravet til byggjeprodukt som blir bruka i Noreg, er at dei skal
medverke til at byggverket tilfredsstiller grunnleggjande krav til
konstruksjonstryggleik, brannsikring, hygiene, helse og miljø, tryggleik
ved bruk, vern mot støy og vibrasjonar, og energisparing og varmeisolering.
Produkt som kan dokumentere slike eigenskapar, skal fritt kunne
marknadsførast og omsetjast.
Produktdokumentasjon er også naudsynt for å sikre
økonomisk og miljøriktig drift av bygg. Utviklinga dei seinare åra
er prega av internasjonalisering og ei dreiing mot samansette produkt
og modular, som våtromsmodular og leilegheitsmodular. Mangelen på
harmoniserte produktstandardar for slike samansette produkt inneber
ei stor utfordring for styresmaktene som fører tilsyn med marknaden
for byggjevarer, mellom anna med tanke på kva som kan krevjast av
dokumentasjon. Ei uheldig side ved dette er ein risiko for at delar
av den nyare bygningsmassen i Noreg har liten eller ingen dokumentasjon
på at kvaliteten er tilfredsstillande.
Det er ein internasjonal ambisjon å styrkje
tilliten til varer som blir omsette i EØS-området. Dette skal skje
gjennom betre og felles regelverk, lik handheving, klarare prosedyrar
og administrativt samarbeid mellom EØS-statane. For å kunne sikre
dei omsyna og skyldnadene som finst i reglane, må kontrollen med
byggjevaremarknaden trappast opp.
Eit aktivt og effektivt tilsyn er viktig ikkje
berre for privatpersonar og profesjonelle entreprenørar, men også
for samfunnet generelt.
Noreg er gjennom direktiv 89/106/EØF (byggjevaredirektivet)
forplikta til å drive marknadstilsyn med byggjevarer. Byggjevaredirektivet
blir no erstatta av byggjevareforordninga, som blei formelt vedteken
9. mars 2011. Ansvaret for marknadstilsynet ligg i Direktoratet
for byggkvalitet.
Det vert i meldinga vist til at det etter initiativ
frå den norske kommunal- og regionalministeren og den svenske sivil-
og bustadministeren hausten 2011 blei etablert eit felles nordisk
prosjekt under Nordisk ministerråd. Prosjektet skal avdekkje og
byggje ned hindringar som ulikskapar i byggjereglar skapar for byggjevarehandelen
mellom landa. Samarbeidet har òg som mål å auke den nordiske innverknaden
på byggområdet i EU-arbeidet.
Regjeringa vil:
Regjeringa vil delta
aktivt i nordisk og europeisk standardiseringsarbeid på byggområdet
for å byggje ned unaudsynlege handelshindringar og medverke i utviklinga
av EU-reglar.
Regjeringa vil byggje opp eit kompetent
og effektivt marknadstilsyn med byggjevarer.
Det vert i meldinga peikt på at ressursbruken
til byggjesakshandsaming bør reduserast for både tiltakshavarar/byggherrar,
aktørar i næringa og statlege og kommunale styresmakter. Moderne
informasjons- og kommunikasjonsteknologi vil gjere det mogleg å forenkle
prosessane.
Det vert i meldinga peikt på at erfaringane
viser at det er mogleg å skape digital samhandling mellom offentlege
bygningsstyresmakter og private aktørar. Dette krev ei felles internettbasert
plattform som legg grunnlaget for ei døgnopen forvaltning.
Direktoratet for byggkvalitet har hausta viktige erfaringar
gjennom utvikling og drift av ByggSøk, som er det nasjonale systemet
for innsending av elektroniske byggjesøknader. Søkjelyset har så
langt vore retta mot å sende over søknader frå brukarane til kommunane.
Eit fleirtal av byggjesakene blir no utarbeidde ved hjelp av ByggSøk,
men det ligg eit stort potensial i å vidareutvikle dette til annan
kommunikasjon i byggjesakene. Det bør utgreiast om det er mogleg
å forenkle søkjeprosessen endå meir ved hjelp av nettbaserte system
og integrasjon med statlege felleskomponentar som matrikkelen, folkeregisteret
og Altinn. Regjeringa ynskjer at ByggSøk blir utvikla vidare slik
at det blir mogleg å nytte ByggSøk for alle byggjesøknader.
Som ein vidareføring av ByggSøk, bør det vurderast
korleis full elektronisk byggjesakshandsaming i kommunane eventuelt
skal kunne gjennomførast. Det er berre nokre få kommunar som i dag
handsamar søknadene elektronisk, og effektiviseringa av kommunal
byggjesakshandsaming vil kunne bli omfattande.
Også andre statlege og kommunale prosjekt har gjeve
viktig erfaring, til dømes eBygg og Geointegrasjonsprosjektet.
Regjeringa vil setje i gong eit arbeid for å
utvikle ein strategi med sikte på etablering av ByggNett. På sikt
kan ambisjonen for bruk av IKT i byggjeprosessen vere å utvikle
ByggNett som ei felles samhandlingsplattform for bygging og byggjesaker.
ByggNett kan då bli eit mogleg «Altinn for byggsektoren». Utviklingsarbeidet
skal skje i samarbeid med involverte statlege etatar, KS og næringa.
Strategien for ein felles samhandlingsplattform vil
også kunne vere eit grunnlag for eventuelt å leggje til rette for
eit register for dokumentasjon og oppbevaring av byggjesaker.
Det vert i meldinga peikt på at ByggNett som
eit mogleg «Altinn for byggsektoren» eventuelt ligg fleire år fram
i tid og vil krevje grundige utgreiingar for å konkretisere målsetjingar,
metodar og ulike utviklingsmodular. Det vil i første omgang bli
utvikla ein strategi for å etablere ByggNett. Strategien må byggje
på prinsippa som er lagt til grunn i regjeringa sitt digitaliseringsprogram
som vart lagt fram i april 2012. Ulike finansieringsmodellar må
også vurderast.
Utgreiinga bør gje grunnlag for å utvikle sakshandsamingsmodular
som gjer det mogleg for kommunar å drive full elektronisk sakshandsaming
innan 2015.
Det skjer ei rivande utvikling i bruken av digitale bygningsinformasjonsmodellar
(BIM). BIM er basert på opne, internasjonale standardar for informasjonsutveksling.
Noreg er mellom dei leiande på dette feltet. Kombinert med eit tydeleg
regelverk, som i minst mogleg grad er skjønsbasert, gjev denne teknologien
høve til å automatisere kontrollen av at byggjeprosjekt tilfredsstiller
krav i byggteknisk forskrift. Prinsippet er at alle aktuelle krav
blir lagde inn i modellen, slik at modellen varslar dersom nokon
krav ikkje er oppfylte.
Det vert i meldinga peikt på fleire fordelar.
Byggjetiltak og byggjesakshandsaming krev mykje
offentleg informasjon, både om personar og føretak som har interesser
i saka, om dei fysiske omgjevnadene og om kommunale planar. Det
er viktig at denne informasjonen er lett tilgjengeleg, og at han
er oppdatert.
Ved nybygging er det krav om at dokumentasjon skal
sendast til kommunen, og alle ansvarlege føretak har plikt til å
oppbevare dokumentasjon i fem år, og dokumentasjonen skal overleverast
til eigaren som grunnlag for forvaltning, drift og vedlikehald av eigedommen.
Eit bygg har lang levetid og gjennomgår ombyggingar
og oppgraderingar.
Strategien for ByggNett bør omhandle tilrettelegging
for eit digitalt bygningsregister der tiltakshavarar, eigarar og
føretak kan leggje inn og hente ut ynskt informasjon om bygg. Eit
nasjonalt bygningsregister gjev grunnlag for å måle effektar av
ulike tiltak, skadehistorikk kan gje grunnlag for læring og så bortetter.
Eit forbetra og tilgjengeleg informasjonsgrunnlag vil mellom anna
redusere risikoen for eigaren ved ombyggingar og eigarskifte og
medverke til lågare ressursbruk i saksførebuinga.
Eit eventuelt bygningsregister bør innehalde
all obligatorisk informasjon, og kan i tillegg innehalde frivillig
informasjon.
Regjeringa vil:
Regjeringa vil setje
i gong eit arbeid for å utvikle ein strategi med sikte på å etablere
ByggNett. Strategien vil mellom anna kunne omfatte
tilrettelegging for full elektronisk byggjesakshandsaming
i kommunane innan 2015
tilrettelegging for eit register for byggdokumentasjon
integrering av ByggSøk i ByggNett
integrering av bygningsinformasjonsmodellar (BIM)
integrering av ByggNett i Altinn, dersom
det let seg gjere innanfor strategien for Altinn, som er under utarbeiding
Det vert i meldinga vist til at fleire av tiltaka
i kapittel 6 føreset endringar i lov og forskrift. Regjeringa vil
starte eit lovarbeid som kan gjennomgå framlegga og vurdere andre
moglege måtar å forenkle byggjesaksprosessen på. Eit lovarbeid vil
på kort sikt krevje ressursar til utgreiing, og lovendringar krev
i tillegg ressursar til informasjon og iverksetting. Desse kostnadene
vil bli dekte innanfor gjeldande budsjettrammer. Utvikling av ein
strategi for å etablere ByggNett vil også bli gjennomført innanfor
respektive departements gjeldande budsjettrammer.
Forenkling av regelverk: Forenklingar vil føre
til mindre byråkrati, raskare sakshandsaming og reduksjon av kostnader
og dermed innebere innsparingar for utbyggjarar og for føretak som
får mindre arbeid med godkjenningar. For kommunane inneber forenklingar
mindre arbeidsbyrde og ressursbruk. Forenklingar som gir høgare
terskel for søknadshandsaming, vil også innebere færre klagesaker
– og dermed mindre arbeidsbelastning for fylkesmennene. Regelverket
vil bli meir tilgjengeleg for alle brukarar av plan- og bygningslova.
Einskapleg og føreseieleg byggjesakshandsaming:
Tiltaket krev midlar til informasjon om regelverket. Dette bør gjerast
i samarbeid med forbrukarstyresmakter, kommunar og andre. Det vil
vere kostnader med å etablere samarbeidsmodellar mellom kommunane,
men det er samstundes eit stort potensial for innsparingar for den
einskilde kommunen.
Samordning: Tiltaka på dette området vil krevje statlege
utgreiingsressursar, som vil bli dekte innanfor gjeldande budsjettrammer.
Det vil vere mogleg å få ut gevinstar i samordninga mellom ulike
regelverk og styresmakter. Det gjeld både innsparingar i den offentlege
sakshandsaminga og for den einskilde søkjar, som vil få enklare
handsaming og dokumentasjonskrav.
Kontroll av byggjevarer: Marknadskontroll krev både
nasjonal overvaking og internasjonal deltaking. Meir marknadskontroll
vil føre til like konkurransevilkår og større tryggleik for at byggjevarer
er feilfrie, og dermed medverke til ei kvalitativ forbetring av
bygningsmassen.
Strategien for ByggNett skal byggje på dei prinsippa
som er lagt til grunn i regjeringa sitt digitaliseringsprogram.
Som ledd i utviklinga av strategien vil ulike tiltak, konsekvensar
og moglege finansieringsløysingar bli nærare utgreidde. Regjeringa
vil etter strategiarbeidet kome attende med eventuelle framlegg
som krev auka budsjettrammer.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå
Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristeleg Folkeparti,
viser til at regjeringa foreslår forenklingar i byggesaksprosessane
for såkalla «enkle tiltak». Slike tiltak står for 30–40 pst. av
byggesaksmengda og om lag 15–20 pst. av ressursbruken i den kommunale
byggesakshandsaminga. Denne forenklinga vil derfor bidra til ein
stor effektiviseringsgevinst for kommunane.
Fleirtalet stør også framlegget
om å forenkla reglar og språk i plan- og bygningslova, forskrifter og
rettleiingar.
Fleirtalet ser fram til regjeringa
si sluttføring av arbeidet for å utvikla ein strategi med sikte
på å etablera ByggNett. Her vil ein sjå om ein kan få til full elektronisk
byggesakshandsaming i kommunane innan 2015 og integrera ByggSøk
i ByggNett.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet
og Høgre er positive til at regjeringa no endeleg har innsett
at det er på tide med forenkling.
Desse medlemene meiner at den
beste måten å forenkle på er å gå gjennom lover, forskrifter og rundskriv
med sikte på å gjera dei enklare og mindre omfattande, men konstaterer
at det er lite konkret som blir meldt når det gjelder dette.
Desse medlemene meiner at det
er fornuftig å satse meir på elektroniske register og elektronisk byggjesaksbehandling
i kommunane, og at sentrale myndigheiter må ta initiativ her.
Desse medlemene er skeptiske
til nye tilsyn og er redd for at dette vil koste langt meir enn
den nytten ein kan få ut av dette. Desse medlemene viser
i den forbindelse til at uavhengig kontroll er varsla innført frå
1. januar 2013, og kan ikkje sjå at dette er eit fornuftig pålegg. Desse
medlemene er også bekymra for den lange tida det tar å regulere nye
område til bustadbygging. Desse medlemene viser i
denne forbindelse til den omfattande bruken av motsegn som kjem
frå ulike statlege instansar og som hindrar bustadbygging.
Desse medlemene fremmar på bakgrunn
av dette følgjande framlegg:
«Stortinget ber regjeringa snarast iverksetja
tiltak som medfører at bruken av motsegner går ned.»
Desse medlemene viser
til svar på spørsmål 2 frå saksordførar datert 7. november 2012
og sluttar seg til statsråden si vurdering om at det er kommunane
som skal vedta områderegulering. Desse medlemene meiner
derimot at dette ikkje burde hindre private i å ta initiativ og
fremme framlegg om områderegulering.
Desse medlemene vil peike på
at grunneigar eller utbyggjar etter plan- og bygningsloven i dag ikkje
har lovfesta rett til å fremme områdeplan for politisk handsaming.
Lova vi har i dag gir ulik praksis frå kommune til kommune. Manglande
kapasitet i kommunane sine planetatar kan verte ein innskrenkande
faktor for ønska utbygging, og kan derfor medføre at utbyggingsområdet
ikkje vert regulert tidsnok til å møte befolkningsveksten. Manglande
initiativ frå utbyggjar/grunneigar kan òg resultera i at vedtekne
planar ikkje kan gjennomførast av økonomiske årsaker. Samtidig vil
utbyggjar/grunneigar sin rett til å fremme sine planar, eller sitt
alternativ til planetatane sine planer, gi kommunestyret fleire
alternativ for utbygging og dermed gi beslutningstakarar eit betre
grunnlag når områdeplanar skal vedtakast.
Desse medlemene ber derfor regjeringa
om å fremme framlegg om å endre plan- og bygningsloven § 12-2 (2)
slik at utbyggjarane får rett til å fremme sine områdeplanar eller
sine alternativ til områdeplanar utarbeida av kommunane sine planetatar.
Desse medlemene fremmar på bakgrunn
av dette følgjande framlegg:
«Stortinget ber regjeringa fremme nødvendige framlegg
til lovendringar som medfører at private kan komme med framlegg
om områderegulering.»
Desse medlemene viser
til at det frå 1. januar 2013 skal innførast obligatorisk, uavhengig
kontroll. Desse medlemene oppfattar dette som ei umoden
og uferdig reform som det er vanskeleg å sjå vil bety ei forbetring. Desse
medlemene viser til at tal frå «Boligprodusentenes foreining»
viser at denne kontrollen vil belaste bustadskjøpararene med minst
500 mill. kroner årleg i form av kontrollkostander og gebyr til
kommunane.
Desse medlemene fremmar på bakgrunn
av dette følgjande framlegg:
«Stortinget ber regjeringa stanse planane om
innføring av uavhengig kontroll frå 1. januar 2013.»
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet viser
til at det i dag er eit omfattande regelverk av lover, forskrifter
og rundskriv som detaljstyrer alt frå reguleringssaker til bygging
av bustader. Desse medlemene meiner det derfor er nødvendig
med ein omfattande gjennomgang av dette byråkratiske regelverket.
Desse medlemenefremmar
derfor følgjande framlegg:
«Stortinget ber regjeringa foreta ein omfattande gjennomgang
av det regelverket som i dag styrer regulering av tomteareal og
bygging av bustader med sikte på å gjera regelverket mindre omfattande,
enklare og mindre byråkratisk.»
Desse medlemeneviser
til at regjeringa i Meld. St. 28 (2011–2012) seier at dei i bustadmeldinga
vil komme tilbake til eventuelle endringar i regelverk og planprosessar
som kan bidra til betre og økt bustadbygging.
Desse medlemene viser vidare
til at 5-årsfristen for detaljreguleringar ifølgje bygningsbransjen
skaper usikkerhet om finansiering og gjennomføring av ulike prosjekt,
at det derfor er lite hensiktsmessig å detaljregulere store prosjekt
som skal gjennomførast trinnvis. Desse medlemene fryktar derfor
at denne 5-årsregelen fører til økt byråkrati og dermed kan hemme
byggeaktiviteten og redusere bustadbygginga.
Desse medlemenefremmar
derfor følgjande framlegg:
«Stortinget ber regjeringa vurdere å fremme framlegg
om å oppheve plan- og bygningsloven § 12-4 (5), som mellom anna
seier: 'er bygge- og anleggstiltak som hjemles i plan fremmet med
bakgrunn i privat reguleringsforslag etter § 12-11, ikke satt i
gang senest fem år etter vedtak av planen, kan tillatelsen til gjennomføring
av planen ikke gis uten nytt planvedtak.»