Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop.
38 S (2012–2013) hvor det bes om Stortingets samtykke til at Nærings-
og handelsdepartementet får fullmakt til å gi tilsagn om likviditetslån
til SAS-konsernet innenfor en ramme på 500,5 mill. svenske kroner
i perioden frem til 31. mars 2015, og utgiftsføre eventuelle utbetalinger
av likviditetslån i statsregnskapet uten bevilgning under kap. 950 Forvaltning
av statlig eierskap, ny post 91 Likviditetslån til SAS-konsernet
m.m. en såkalt trekkfasilitet.
Komiteen viser til proposisjonen
hvor det slås fast at den økonomiske utviklingen i SAS de senere
årene ikke har vært tilfredsstillende. Likeledes at fremdeles er
SAS sitt kostnadsnivå høyt og lite fleksibelt på tross av omstillinger
og kostnadsreduksjoner. Komiteen deler disse vurderingene
og vil vektlegge betydningen av at SAS AB snarest foretar kostnadsreduksjoner
i tråd med de forutsetninger som fremkommer i den nye forretningsplanen
4XNG (4 Excellence Next Generation) samt styrker likviditeten gjennom
de salg som der er lansert. Komiteen forutsetter
derfor at forretningsplanen 4XNG gjennomføres i tråd med forutsetningene
og at dette presiseres overfor selskapet.
Komiteen har merket seg at regjeringen
er positiv til den forretningsplanen styret i SAS har lagt frem
for å styrke selskapets lønnsomhet. Planen innebærer krevende tiltak
for de ansatte og selskapet, men vurderes av styret som helt nødvendig. Komiteen er
derfor positiv til at staten gjennom denne trekkfasiliteten bidrar
til å sikre konsernet mulighet til å gjennomføre den nye forretningsplanen
4XNG.
Komiteen har merket seg at forretningsplanen skal
gjøre selskapet lønnsomt og konkurransedyktig innen 2015. Planen
skal forbedre SAS' resultat før skatt med 3 mrd. svenske kroner
fra regnskapsåret 2013/2014.
Komiteen har videre merket seg
at alle fagforeningene i SAS AB har inngått nye lønns- og arbeidsavtaler
med selskapet. Komiteen merker seg at de ansatte
gjennom dette har bidratt til viktige kostnadsreduksjoner for selskapet. Komiteen vil
vektlegge betydningen av at selskapets ledelse legger til rette
for at ansatte involveres på en god måte i det videre arbeidet, som
antatt vil være svært krevende for selskapets ansatte. Komiteen vil
videre understreke betydningen av at selskapets ledelse selv, i
en slik prosess, viser stor vilje til å foreta kostnadsreduksjoner
i ledelses- og administrative strukturer.
Komiteen viser til at selskapet
forventer å kunne gjennomføre planen uten å måtte ta opp nye lån,
men at selskapet imidlertid har behov for å opprettholde en trekkfasilitet
som kan benyttes dersom likviditeten i en periode skulle komme under
press.
Komiteen har videre merket seg
at statens bidrag til trekkfasiliteten gjøres sammen med den svenske
og danske stat, KAW og syv banker på bestemte vilkår. Likeledes
at dette er på markedsmessige betingelser og etter en forretningsmessig
vurdering av hva som best ivaretar statens verdier i SAS.
Flertallet, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har i denne sammenheng merket seg at dagens trekkfasiliteter ikke
er trukket på og at de ville vært avviklet innen sommeren 2013.
Deltakerne i dagens trekkfasiliteter kunne dermed være ute av denne
eksponeringen mot SAS i løpet av det neste halve året. Gjennom den nye
avtalen forlenger syv av bankene deler av sin eksponering fram til
31. mars 2015.
Komiteen har merket
seg at Widerøe som et heleid datterselskap skal selges som en del
av behovet for å styrke SAS AB sin likvide situasjon. Komiteen er
tilfreds med dette og vil understreke den betydningen Widerøe har
for rutetilbudet på kortbanenettet i Norge. Komiteen viser
i den forbindelse til at Widerøe er viktig for Norge, da selskapet
betjener sentrale ruter i kortbanenettet i distriktene hvor transportalternativene
er få.
Komiteen merker seg at et salg
kan sikre Widerøe en mer selvstendig stilling og bør på bakgrunn
av positive resultater over flere år være attraktivt for salg.
Komiteen merker at regjeringen
i sin vurdering av trekkfasiliteten mener de foreslåtte tiltak vil kunne
gjøre SAS mer attraktivt for strategiske partnere. Komiteen har
videre merket seg at regjeringen fortsatt mener at selskapet er
best tjent med en ny industriell partner på eiersiden, slik at man
gjennom dette kan bedre legge til rette for et salg av statens aksjer
i SAS AB.
Flertallet, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det i brev fra komiteen datert 23. november 2012 og
28. november 2012 er stilt en rekke spørsmål til Nærings- og handelsdepartementet
i sakens anledning. Flertallet viser til statsrådens
svar i brev datert 27. november 2012 og 29. november 2012, og har
ingen ytterligere merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
dessverre ikke overrasket over at Stortinget nok en gang får seg
forelagt en sak vedrørende finansielle problemer i flyselskapet SAS
AB. Dette er noe som det har vært spekulert i svært lenge, både
innen finansmarkedet og ikke minst i flybransjen der man har kunnet
observere at SAS AB har operert med priser som ikke står i forhold
til de utgifter en åpenbart har hatt. De siste årene har selskapet
fått tilført både ny egenkapital og konvertible lån fra de skandinaviske land
og øvrige private eiere.
Disse medlemmer har hele tiden
påpekt at det ikke er en naturlig oppgave for staten å være en eier
i flyselskapet SAS AB som er Skandinavias største flyselskap og
som driver i direkte konkurranse med andre private aktører som f.eks.
Norwegian, som ikke har statlig støtte. Dersom dette hadde vært
en fornuftig pengeplassering, ut ifra et økonomisk perspektiv, og
forvaltet utenfor det departementale eierskapet, kunne dette til
en viss grad forsvares, men dette er definitivt ikke tilfellet i
denne saken. Selskapet er i betydelig økonomiske problemer og stod i
fare for å kunne bli slått konkurs. Den norske eierandelen er på
14,3 pst., hovedkontoret ligger i Stockholm og den største aktiviteten
flyging er knyttet til Kastrup som er selskapets såkalte hub, der
en sender flyene videre fra og ut i verden. I tillegg til dette
har selskapet kun gått med overskudd to av de siste åtte år. Selskapet
har ikke hatt en positiv inntjening siden 2008.
Disse medlemmer har merket seg
at selskapet nærmest kontinuerlig har hatt en eller annen sparepakke
gående de siste åtte år med mer eller mindre vellykkede resultat. Disse
medlemmer har i flere år tatt til orde for at det selskapet trenger
er en ny industriell partner til selskapet som må komme inn på eiersiden
for å hjelpe selskapet over i en mer økonomisk forsvarlig drift og
som derigjennom vil kunne sikre driften i et langsiktig perspektiv.
Disse medlemmer ser selvsagt
at det er vanskelig å klare å få noen til å kjøpe et selskap som er
i så store problemer som SAS AB nå er, men dette er et arbeid som
det burde vært grepet fatt i for lang tid siden. Dagens eiere som
blant annet består av de tre skandinaviske landene har vist at disse
ikke er riktige eiere all den tid at det SAS AB har behov for, er
langsiktige eiere som i tillegg har kompetanse om flymarkedet. Disse medlemmer mener
statsråden må intensivere arbeidet med å selge seg ut av SAS AB. Disse medlemmer er
meget skuffet over at det også ser ut til at den norske delen av
selskapet må ta en veldig stor andel av innsparingene mens den svenske
delen ser ut til å være de som slipper billigst unna, selv om den
meste av administrasjon er plassert der.
Disse medlemmer vil vise til
den korrespondanse som har vært mellom komiteen og departementet
vedrørende hvilke betingelse og sikkerhet det er knyttet til den
trekkfasiliteten det nå bes om, og som ligger vedlagt innstillingen. Disse
medlemmer viser i den forbindelse til at når det gjelder
de markedsbaserte betingelsene, ser dette ut til å være akseptabelt
slik det fremkommer i svarene til komiteen, men disse medlemmer er
mer bekymret når det gjelder ønsket om en fullmakt til senere å
kunne gjøre dette om uten å komme til Stortinget. Disse medlemmer kan
ikke akseptere at slik fullmakt blir gitt all den tid man da ikke
lenger er sikret at de vilkår som settes, er i tråd med det som
kan sies å være ordinære markedsmessige vilkår. Stortinget har behov
for å være sikker på at en ikke gjør grep her som kan medføre at
dette selskapet nok en gang får tilført kapital eller kan få betingelser
som vil kunne bli oppfattet som subsidiering.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag til nytt romertall II:
«Nytt romertall II skal lyde:
Stortinget samtykker til at Nærings- og handelsdepartementet
får fullmakt til å forvalte lånet innenfor markedsmessige rammer.»
Disse medlemmer vil videre vise
til den korrespondanse som har vært mellom komiteen og statsråden
vedrørende hvilken sikkerhet som vil bli stilt for trekkfasiliteten.
Her blir det opplyst at aksjene i Widerøe Flyveselskap AS, 18 fly
samt en del eiendomsmasse, er knyttet til denne sikkerheten. Dette
gjør at man får en problemstilling om hva som skjer når både deler
av eiendomsmassen og Widerøe Flyveselskap er solgt all den tid at
dette ligger til grunn for sparepakken. Statsråden påpeker at når
disse salgene har funnet sted vil en være i en slik likviditetsmessig
situasjon at en da vil kunne håndtere dette fra selskapets side.
Slik disse medlemmer ser det
må en naturlig konsekvens av dette være at en da heller ikke har behov
for denne trekkfasiliteten lenger. Disse medlemmer er
på denne bakgrunn av den oppfatning at når man ikke lenger vil være
i stand til å kunne stille sikkerhet for trekkfasiliteten, må denne
også utgå eller annen sikkerhet kunne stilles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil vise til Prop. 38 S (2012–2013),
hvor det bes om Stortingets samtykke til at Nærings- og handelsdepartementet
får fullmakt til å gi tilsagn om et lån til SAS-konsernet innenfor
en ramme på 500,5 mill. svenske kroner (430 mill. norske kroner)
frem til 31. mars 2015. Det registreres at regjeringen også ber
om fullmakt til å utgiftsføre eventuelle utbetalinger av likviditetslån
i statsregnskapet uten bevilgning under kap. 950 Forvaltning av
statlig eierskap, ny post 91 Likviditetslån til SAS-konsernet. Det
vises til brev fra Nærings- og handelsdepartementet til næringskomiteen
datert 27. november 2012, som inneholder svar på en rekke spørsmål
fra Høyre. Informasjonen om lånefasiliteten er hentet fra dette
brevet.
Disse medlemmer viser til at
SAS er en betydelig aktør i luftfarten. Selskapet er børsnotert i
Stockholm, København og Oslo. Den norske stat eier 14,3 pst. av
selskapet. Samlet eier de skandinaviske landene litt over 50 pst.
av selskapet og har således flertall på selskapets generalforsamling.
I proposisjonen blir det slått fast at den økonomiske utviklingen
i SAS de senere årene ikke har vært tilfredsstillende. Selskapet har
et likviditetsbehov som må dekkes. Dette behovet har oppstått som
følge av en rekke ulike omstendigheter. Problemet er imidlertid
at SAS i dag fremstår som et lite fleksibelt og lite kostnadseffektivt
selskap. Det registreres at planen er å gjøre SAS mer konkurransedyktig
før statens aksjer i selskapet selges.
Disse medlemmer vil understreke
at staten har forretningsmessige mål med SAS. Selskapet er en betydelig
arbeidsgiver i Norge og er et viktig ledd i samfunnets transportinfrastruktur.
Målet med fellesskapets eierskap i SAS er imidlertid ikke begrunnet
ut fra et samferdselspolitisk sektorhensyn. Det er et forretningsmessig
eierskap som har som mål å sikre en markedsmessig avkastning. Den
rød-grønne regjeringen har forvaltet fellesskapets verdier i SAS
særdeles dårlig. Målet om avkastning er ikke nådd. Siden regjeringen
tok over, har avkastningen på eierskapet i SAS vært minus 94,1 pst.
Samtidig har Oslo børs (OBX Total Return Index) steget 70,8 pst.
Gapet kan karakteriseres som oppsiktsvekkende. Det er også interessant
å se utviklingen i prisen på SAS’ credit default swaps (CDS, 5 år).
En CDS er en konkursforsikring, og kan brukes til å måle markedets
vurdering av konkurssannsynlighet. Da den rød-grønne regjeringen
overtok eierskapet av SAS, lå denne prisen på 484,5 basispunkter.
Per 20. november 2012 var den steget til 977,5 basispunkter. Det
understrekes at CDS-prisen er prisen for å dekke kredittrisikoen
på SAS-kreditter som ikke er sikret med pant. Flertallet av aksjene
i SAS AB er kontrollert av offentlige eiere (de skandinaviske statene).
I prinsippet finnes det en rekke årsaker til at offentlige eiere
ikke vil vektlegge å maksimere verdiskapingen i et selskap. SAS
kan således være et eksempel på at teori stemmer med praksis: Det statlige
eierskapet har bidratt til å gjøre bedriften tungstyrt, vanskelig
å endre og ført til et vedvarende tap av verdier.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil på prinsipielt grunnlag advare mot at staten
yter lån til private bedrifter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at statlige lån
kan skape konkurranseskjevheter, og som alltid vil utlånsvirksomhet være
beheftet med en risiko for tap. Lånefasiliteten som omtales i denne
proposisjonen, avløser en fasilitet på 3,1 mrd. svenske kroner som tidligere
var gitt av et syndikat på åtte banker. Nå blir fasiliteten på 3,5
mrd. svenske kroner, fordelt på et syndikat bestående av syv banker
og fire eiere. Trekkfasiliteten er sikret med 100 pst. av aksjene
i Widerøe Flyveselskap AS og SAS Spare Engine AB. Pantsettelsen
omfatter også 18 fly, definerte eiendommer og diverse utstyr. Nærings-
og handelsdepartementet oppgir at pantesikkerheten dekker en betydelig
del av fasiliteten. SAS har i sin 2. kvartalsrapport oppgitt at sikkerhetene
har en verdi på 2,7 mrd. svenske kroner. Alle de sikkerheter som
er deponerte for den gamle låneavtalen på 3,1 mrd. svenske kroner,
videreføres som sikkerheter for den nye fasiliteten. I den nye fasiliteten
er den andelen som de fire eiere bidrar med, ikke underordnet låneandelene
til de private bankene, men inngått på like og sideordnede vilkår.
Når regjeringen og de øvrige eierne trer inn i lånesyndikatet som
nye deltakere, oppnår de av deltakerne i det gamle lånesyndikatet
som blir med videre i det nye syndikatet, følgende:
1. Reduksjon i total
kreditteksponering. Bankenes totale utlån reduseres fra 3,1 mrd.
svenske kroner til 1,5 mrd. svenske kroner.
2. Noe økning i risiko. Pantet som tidligere dekket
3,1 mrd. svenske kroner, skal nå dekke 3,5 mrd. svenske kroner.
Det synes på denne bakgrunn klart at bankene kommer
fordelaktig ut av denne omlegningen. Reduksjonen i andelen av lånebeløpet
er svært fordelaktig for bankene. De får frigitt utlånskapasitet
som kan benyttes til andre og mindre risikofylte utlån og vil være
eksponert med et mindre utlånsbeløp dersom SAS-lånet ender opp som
et tapsutsatt lån. Økningen av det samlede lånebeløpet relativt
til verdien av sikkerhetene, trekker i motsatt retning, men bankenes
andel av denne økte risikoen vurderes likevel som mindre enn fordelen
ved et redusert lånebeløp. Det understrekes derfor at den rød-grønne
regjeringen, ved å gå inn i lånesyndikatet, i prinsippet gjør det mulig
at bankene vinner en økonomisk fordel.
Disse medlemmer viser til statistikk
fra Moodys, som antyder at man ved en konkurs i SAS kan forvente
en «recovery rate» på 82 pst. Dette er basert på engasjement uten
pantesikkerhet. Tilsvarende tall for denne delvis sikrede lånefasiliteten
vil sannsynligvis være høyere (gunstigere) enn dette. La oss anta
at forventet «recovery rate» for den nye fasiliteten er 95 pst. Statistikk
fra S&P viser at sannsynligheten for mislighold for selskaper
med samme rating som SAS (CCC/C) er 26,8 pst. Moodys vurderte i 2011
sannsynligheten for at SAS misligholdt sine låneforpliktelser til
36 pst. Hensikten med å innkreve renter og provisjon av kommittert beløp,
er å sørge for en markedsmessig avkastning på den trekkfasiliteten
som er gitt. Det forutsettes at regjeringen har vurdert forventet
tap på fasiliteten og satt markedsmessige lånebetingelser på bakgrunn
av en slik vurdering. Regjeringen, i brev av 27. november 2011, skriver
at SAS etter planen ikke vil trenge kapitalinnskudd i perioden frem
mot 2015. Regjeringens opplysninger legges til grunn for beslutningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at en av lånebetingelsene
er at programmet 4XNG gjennomføres. Kravet er at innsparingene skal
være minst like store som 4XNG skisserer. Denne lånebetingelsen
er viktig for å sikre at selskapet får en mer fleksibel driftsstruktur
og gir sterke insentiver for nødvendige endringer. Det er positivt
at SAS styrker sin konkurransekraft. Forretningsplanen skal gjøre selskapet
lønnsomt og konkurransedyktig innen 2015. SAS-resultatet skal forbedres
med 3 mrd. svenske kroner fra regnskapsåret 2013/2014. Spareprogrammet
4XNG innebærer store kutt i ansattes lønninger og pensjoner. Tillitsvalgt
for de norske pilotene, Jens Lippestad, uttalte at prosessen som
førte til disse betydelige kuttene ikke var «det vakreste som har
skjedd i skandinavisk arbeidsliv». Det bør derfor understrekes at
det er en regjering utgått fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet som går i bresjen for lønnsreduksjoner i norsk
transportsektor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til framskrivninger
av passasjersetekilometer gjort av FN-organet ICAO. Tallene viser
at veksten i luftfarten vil være sterkest i markeder utenfor Europa.
| Snittvekst
2001-2011 (pst.) | Framskrivning |
2012 (pst.) | 2013 (pst.) | 2014 (pst.) |
Europa | 6.0 | 4.2 | 4.4 | 4.8 |
Afrika | 6.0 | 5.5 | 6.2 | 6.0 |
Midtøsten | 14.4 | 9.5 | 10.2 | 11.0 |
Asia/Stillehavet | 6.4 | 8.0 | 8.6 | 8.8 |
Nord-Amerika | 2.6 | 2.3 | 3.1 | 3.5 |
Latin-Amerika og Karibien | 4.7 | 7.0 | 7.7 | 8.2 |
Verden | 5.3 | 5.4 | 6.0 | 6.4 |
Kilde: International Civil Aviation Organisation (ICAO)
SAS er et nettverksselskap med en klar europeisk
forankring og relativt få interkontinentale ruter sammenlignet med
andre nettverksselskaper. Usikkerheten i europeisk økonomi er stor
og flybransjen er sårbar for konjunktursvingninger. Det understrekes
derfor at den strukturelle utviklingen i flybransjen og utviklingen
i verdensøkonomien nødvendiggjør en effektiv reform av selskapet.
Det forutsettes at regjeringen klarer å følge opp dette gjennom
den ordinære eierdialogen med selskapet. Eksempler fra det siste
året har vist at regjeringen ikke alltid opptrer ryddig i sin eierdialog.
Det forventes at eierskapet i SAS håndteres profesjonelt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er viktig med jevnbyrdig
konkurranse i norsk luftfart. Den forrige borgerlige regjeringen
tok mange positive grep for å sikre en konkurransesituasjon som
kom norske forbrukere til gode. Det vil være svært viktig at Konkurransetilsynet
overvåker markedet for flyreiser nøye fremover, blant annet for
å vurdere om aktørene gjennomfører strategisk oppførsel. Lånet betinger
godkjennelse fra ESA, og det forutsettes at lånet blir godkjent
her.
Disse medlemmer mener det er
positivt at Widerøe kan få en mer selvstendig rolle, men understreker
at det er fullt og helt opp til SAS-styret å vurdere omstendigheter
rundt salg av datterselskapet, innenfor rammene av låneavtalen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre merker seg at regjeringen vurderer det slik at
lånefasiliteten og dens medfølgende krav vil gjøre SAS mer attraktivt
for strategiske partnere. Det bør arbeides målrettet med å få solgt
SAS så snart som mulig.
Disse medlemmer viser til Prop.
83 S (2010–2011), Innst. 374 S (2010–2011). Her gis regjeringen
fullmakt til å selge SAS-aksjene i «forbindelse med en industriell
løsning». Vedtaket begrenser regjeringens handlingsrom betydelig,
siden regjeringen ikke har fullmakt til å selge SAS-aksjene uten
at det er en del av en «industriell løsning». Begrepet «industriell
løsning» etterlater et betydelig tolkningsrom som reduserer handlingsmulighetene.
I praksis kan det være slik at ordlyden i den nåværende fullmakten
begrenser Norges mulighet til å sikre verdiene i SAS. Disse
medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget samtykker til at regjeringen får
fullmakt til å avhende aksjene i SAS AB.»