I dokumentet vart det fremma følgjande forslag 11. juni
2012:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag,
i forbindelse med statsbudsjettet for 2013, om at arbeidsgiverbetalt
månedskort ikke skal medføre fordelsbeskatning av arbeidstaker.»
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Gunvor Eldegard, Kjell Børre Hansen, Gerd Janne Kristoffersen, Marianne
Marthinsen, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole Teigen, frå Framstegspartiet,
Jørund Rytman, fung. leiar Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, frå Høgre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, frå Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen,
frå Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, frå Kristeleg Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og frå Venstre, Inge Hallgeir Solli,
syner til at finansministeren har uttalt seg om forslaget i brev
av 18. oktober 2012 til finanskomiteen. Brevet er lagt ved denne
innstillinga.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Venstre, syner til
at i eit effektivt skattesystem bør skattepliktig inntekt samsvara
med faktisk inntekt. Skattefritak for visse særytingar inneber ei
favorisering av dei tilsette som har arbeidsgjevarar som er villige
til å tilby slike ytingar. Dette kan også ha uheldige fordelingsverknader.
Det vil i tillegg kunna oppfattast som urettvist at arbeidstakarar
som sjølv dekker kollektivtransporten mellom heim og arbeidsplass,
må skatta av den delen av lønna som går med til å betala for det, medan
dei som får dette dekka av arbeidsgjevar, slepp dette.
Når det gjeld døme om parkering, syner fleirtalet til
at marknadsverdien på parkeringsplassar kan vera varierande og difor
vanskeleg å verdsetta for skatteformål. Det skaper avgrensingsproblem
og unødvendig byråkrati.
Fleirtalet syner elles til brevet
frå statsråden, og rår til at forslaget ikkje vert vedteke.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre viser til at skattefritak for arbeidsgiverbetalt
månedskort vil ha positive virkninger for den daglige trafikkavviklingen, særlig
i byområdene. Finansministeren har i svar til Stortinget, på spørsmål
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2012, vist til et
anslag på 175 000 flere kollektivreisende som en følge av en slik
reform. Dette betyr at man vil utnytte kapasiteten i kollektivtrafikken
bedre enn i dag. Når flere reiser kollektivt vil det også bli bedre kapasitet
i veinettet for dem som må kjøre bil i hverdagen, og de lokale utslippene
som følge av køkjøring vil reduseres. Disse medlemmer stiller
seg uforstående til at regjeringen, som sier at den ønsker at flere
skal reise kollektivt, avviser et forslag som bevislig vil gjøre
at langt flere vil velge kollektivtrafikk som dagligtransport. Disse
medlemmer viser videre til at finansministeren, i svar på
spørsmål fra Stortinget, anslår at en slik økning i antall reisende
vil kunne gi kollektivselskapene så mye som 2,1 mrd. kroner i nye
inntekter. Dette vil være et godt grunnlag for investeringer i mer
og nyere materiell.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag,
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2013, om at arbeidsgiverbetalt
månedskort ikke skal medføre fordelsbeskatning av arbeidstaker.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktig å legge til rette for en enklere hverdag for befolkningen
gjennom skatteinsentiver. Disse medlemmer viser til at
det i dag ikke er fordelsbeskatning for ansatte der arbeidsgiver
stiller parkeringsplass til disposisjon. Disse medlemmer mener
at dette er en god ordning som gir en enklere hverdag for de mange
arbeidstakere som må bruke bil. På samme måte mener disse
medlemmer at man skal behandle lønnstakere som får månedskort på
kollektivtransport som en del av sine lønnsbetingelser. Disse
medlemmer viser til finansministerens svarbrev og er uenig
i at lønnstakere i slike tilfeller skal forskjellsbehandles.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at minstefradraget alle
får som et standardfradrag som kompensasjon for utgifter man har
til å erverve, sikre eller vedlikeholde skattepliktig lønns- og pensjonsinntekt,
er ment å dekke nettopp denne type utgifter. Har man større utgifter,
kan man kreve fradrag for dem mot dokumentasjon.
Disse medlemmer mener dermed
at et skattefritak for arbeidsgiverbetalt månedskort vil gi fritak
for noe som skattesystemet generelt allerede har tatt høyde for
og gir fradrag for. Dessuten vil forslaget gi fordelingsmessige
utslag mellom de som får arbeidsgiver med på dette og de som ikke
får det. Det gir også en kraftig forskyvning mellom de som har kollektiv som
et alternativ og de som ikke har det. Store deler av befolkningen
har faktisk ikke noe alternativ til egen bil, selv om man har det
i byene. Til sist vil disse medlemmer påpeke at grupper med
ingen eller lav inntekt ikke vil kunne nyte godt av dette. Adferdsmessig
vil nok et fritak kunne påvirke noen flere til bruk av kollektiv transport,
men i stor grad vil dette bli et skattefritak for folk som allerede
i dag bruker kollektiv som transportform.
Disse medlemmer mener også at
hovedutfordringen for kollektivtransport er for dårlig kapasitet,
og at Høyre derfor vil prioritere utbygging av kapasiteten for buss
og bane.
Disse medlemmer anser skattefritak
for arbeidsgiverbetalt månedskort som et virkemiddel det kan bli
aktuelt å vurdere den dagen kapasitetsutfordringen er løst, og man
har ledig kapasitet som bør utnyttes.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Dokument 8:132 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Christian Tybring-Gjedde,
Kenneth Svendsen og Jørund Rytman om skattefritak for arbeidsgiverfinansiert
månedskort – vedlegges protokollen.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Venstres alternative statsbudsjett for 2013 og merknader i henholdsvis
Innst. 2 S (2012–2013), Innst. 3 S (2012–2013) og Innst. 4 L (2012–2013)
hvor det framgår at dette medlem foreslår et kraftig
grønt skatteskifte slik at 9 mrd. kroner omfordeles gjennom skattelette
på arbeid og næringsliv og økte avgifter på miljøfiendtlig adferd.
Som et ledd i en slik omlegging foreslo Venstre å
innføre skattefritak for arbeidsgiverbetalt månedskort på kollektivtransport
gjeldende fra 1. januar 2013, tilsvarende en bokført samlet skattelette
på 1,8 mrd. kroner.
Dette medlem støtter således
helhjertet opp om representantforslaget og ser det som svært gledelig
at Fremskrittspartiet er langt mer villig enn regjeringspartiene
til å bruke skattesystemet aktivt for å oppnå miljøgevinst.
Forslag frå Framstegspartiet og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag, i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett for 2013, om at arbeidsgiverbetalt
månedskort ikke skal medføre fordelsbeskatning av arbeidstaker.
Forslag frå Høgre og Kristeleg Folkeparti:
Forslag 2
Dokument 8:132 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Christian Tybring-Gjedde,
Kenneth Svendsen og Jørund Rytman om skattefritak for arbeidsgiverfinansiert
månedskort – vedlegges protokollen.
Komiteen har elles
ingen merknader, syner til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjere slikt
vedtak:
Dokument 8:132 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Christian Tybring-Gjedde,
Kenneth Svendsen og Jørund Rytman om skattefritak for arbeidsgiverfinansiert
månedskort – vert ikkje vedteke.
Jeg viser til brev av 9. oktober 2012 med vedlagt representantforslag
8:132 S (2011-2012) fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Christian
Tybring-Gjedde, Kenneth Svendsen og Jørund Rytman om skattefritak
for arbeidsgiverfinansiert månedskort. Det foreslås at Stortinget
ber regjeringen fremme forslag, i forbindelse med statsbudsjettet
for 2013, om at arbeidsgiverbetalt månedskort ikke skal medføre fordelsbeskatning
av arbeidstaker.
Forslagsstillerne peker på at arbeidsgivere
etter dagens regelverk kan stille gratis parkeringsplass til disposisjon
uten at arbeidstager blir skattlagt for dette. For tilsvarende å
stimulere til bruk av kollektive reisemidler mener forslagsstillerne
at det burde innføres skattefritak for arbeidsgiverbetalt månedskort
på kollektive transportformer. Videre påpekes det at et slikt tiltak
vil være spesielt praktisk i store byer med begrenset kapasitet
for biltrafikk. Det legges til grunn at skattefritt kollektivkort
betalt av arbeidsgiver vil avskjære avstandsfradrag for arbeidsreiser
etter dagens regelverk.
Til dette vil jeg bemerke følgende:
Det er et sentralt utgangspunkt i et effektivt
skattesystem at skattepliktig inntekt samsvarer med faktisk inntekt.
Alle økonomiske fordeler fra arbeidsgiver til arbeidstager bør således
i prinsippet regnes med i lønnskatteplikten som påhviler skattyter,
der verdsettingsnormen bør være markedsverdien av slike ytelser.
Skattefritak for visse særytelser innebærer
en favorisering av ansatte hos arbeidsgivere som er villige til
å tilby slike ytelser. Dette kan i del sammenhenger ha uheldige
fordelingsvirkninger. For det første vil skattebesparelsen ved fritak
eller lempelig verdsetting øke i takt med skattyterens marginalskatt.
Det er videre slik at undersøkelser viser at de med høye lønninger
også jevnt over mottar flest naturalytelser. Nevnte skattytere har
dessuten gjerne størst mulighet til å få arbeidsgiver til å tilby
særlige ytelsesordninger, eventuelt gjennom lavere vekst i det alminnelige,
skattepliktige lønnsnivået i bedriften.
Eventuelle unntak fra hovedregelen om skattlegging
av lønnsytelser krever således en særskilt begrunnelse. At en ytelse
fra arbeidsgiver kan utgjøre en støtte til og en premiering av samfunnsmessig
ønskelig adferd, er generelt ikke egnet til å begrunne avvikende
skatteregler. Det ville også fremtre som ulogisk, og i manges øyne urettferdig,
at arbeidstagere som selv dekker kollektivtransport mellom hjem
og arbeidssted, må skatte av den del av lønnen som medgår til egendekningen,
mens arbeidstagere med arbeidsgiverdekning skal kunne slippe en
tilsvarende beskatning. Et bortfall av avstandsfradraget ved arbeidsreiser
for arbeidstagere med arbeidsgiverdekket månedskort vil ikke kompensere
for denne forskjellsbehandlingen, blant annet fordi fradraget i
alle tilfeller er begrenset med et bunnfradrag.
I enkelte tilfeller har verdsettelsesproblemer
for enkelte typer særytelser ledet til skattfritak på bakgrunn av
administrative hensyn, da en fordel må kunne verdsettes på en tilfredsstillende
måte for at en formell skatteplikt skal bli effektiv. Et eksempel
på et slikt verdsettingsrelatert fritak er skattefritaket ved fri
parkering ved arbeidsstedet, der markedsverdien kan være svært varierende
og vanskelig å verdsette for skatteformål.
Det finnes imidlertid ikke tilsvarende administrative
problemer knyttet til verdsetting som kan begrunne et skattefritak
for arbeidsgiverfinansierte månedskort. Et slikt fritak vil dessuten
medføre et provenytap, som eventuelt vil måtte dekkes inn gjennom
økning av andre skatter og avgifter. Fritaket, og dermed provenytapet,
ville i stor grad gjelde skattytere som allerede reiser kollektivt,
men som etter regelendringen får arbeidsgiver til å dekke reisekostnadene.
Bare en mindre del ville gjelde skattytere som hittil har brukt
egen bil av ulike grunner, men som går over til å reise kollektivt
på grunn av skattefritaket.
Det er videre et poeng at de gruppene som kunne ha
størst glede av lavere pris på kollektivreiser, nemlig skoleelever,
studenter, arbeidsledige og trygdede, ikke ville nyte godt av denne
type skattetiltak som foreslås av forslagsstillerne.
Som gjennomgangen over viser, tilsier verken fordelingshensyn
eller administrative hensyn at det bør innføres et særskilt unntak
fra skatteplikt for arbeidsgiverfinansierte månedskort og lignende.
Etter en samlet vurdering kan jeg derfor ikke anbefale forslaget.
Oslo, i finanskomiteen, den 6. desember 2012
Ketil Solvik-Olsen |
Gunvor Eldegard |
fung. leiar |
ordførar |