I dokumentet ble følgende forslag fremmet 12. juni
2012:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endringer
i skatteregelverket for yrkesbil slik at reglene blir lettere å
følge. Følgende momenter tas i betraktning i arbeidet:
Endre skatteregelverket
rundt fordelsbeskatning av yrkesbil slik at skattyter ikke kan beskattes mer
enn faktisk kjørelengde multiplisert med en kilometersats dersom
kjørebok benyttes.
Sørge for at reglene rundt yrkeskjøring
og fordelsbeskatning ved privat bruk av yrkesbil blir allment kjent.
Ligningsmyndighetene skal være varsomme med ileggelse av straffeskatt, straffeavgift
og full fordelsbeskatning inntil regelverket er bedre kjent.
Fjerne kravet om at man må benytte en annen
bil enn den man disponerer til daglig ved sporadisk bruk.
Definere konkret hvor mye kjøring som kan
aksepteres som sporadisk bruk i løpet av et år.
Insentiver for eller pålegg om bruk av
kjørebok for biler som brukes i yrket og disponeres av arbeidsgiver
(ikke vanlige firmabiler).
Klarere definere begrepet ‘lite egnet’
til privat bruk.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Kjell Børre Hansen, Gerd Janne Kristoffersen, Marianne
Marthinsen, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet,
Jørund Rytman, fung. leder Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen,
fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Inge Hallgeir Solli,
viser til at finansministeren har uttalt seg om forslaget i brev
av 18. oktober 2012 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg
til denne innstillingen.
Komiteen viser til at systemet
for fordelsbeskatning av privat bruk av arbeidsgivers bil ble vesentlig
forenklet i 2005, gjennom overgangen til en prosentligningsmodell.
Endringen ble foreslått av regjeringen Bondevik II, og var i stor grad
motivert av å unngå de administrative utfordringene, blant annet
som følge av kjørebøker og kilometerberegninger, som oppstod i det gamle
regelverket. Gjeldende firmabilbeskatning er derfor basert på en
sjablong som i størst mulig grad skal reflektere den private fordelen ved
å benytte arbeidsgivers bil til private formål.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til finansministerens uttalelse til finanskomiteen om saken, hvor
det refereres til at partene i et arbeidsforhold gjennom dagens
regelverk gis mulighet til å velge mellom administrativt og praktisk
enkle regler for firmabiler, og de mer administrativt krevende,
men samtidig mer lempelige, reglene for yrkesbiler. Flertallet mener
at dette ivaretar balansen mellom ressursbruk og det å sikre en mest
mulig korrekt beregning av skattegrunnlaget. Ved utformingen av
regelverket på dette området er det avgjørende å finne en balanse mellom
regler som åpner for skjønn og regler som har mer konkrete, objektive
vurderingskriterier. Å fastslå den individuelle, faktiske private fordelen
for hver enkelt skattyter som disponerer arbeidsgivers bil for private
formål, kan i praksis være svært ressurskrevende. Flertallet mener derfor
det er riktig fortsatt å legge en sjablonmessig tilnærming til grunn.
Forslagsstillerne skriver at regelverket rundt skattemessig
behandling av yrkeskjøring antas å være lite kjent. Flertallet peker
i denne sammenheng på at både arbeidsgivere og arbeidstakere har
plikt til å skaffe seg den nødvendige kunnskap for å kunne overholde
gjeldende skatte- og avgiftsregler. Dette gjelder særlig hvis de
ønsker å påberope seg spesielle regler, som gir en mer lempelig
skattemessig behandling enn hovedregelen. Flertallet vil
imidlertid understreke at skattemyndighetene har en alminnelig veiledningsplikt.
Flertallet viser videre til de
personvernmessige utfordringene et pålegg om bruk av elektronisk
kjørebok vil reise, og støtter finansministerens tilbakeholdenhet
på dette punktet inntil disse prinsipielle spørsmålene er nærmere
avklart.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, mener det er behov
for å gjøre enkelte forbedringer, klargjøringer og endringer i praktiseringen
av dagens regelverk. Ikke minst gjelder dette adgangen til å kunne
pålegge fordelsbeskatning selv om yrkesbil ikke faktisk er brukt privat,
men med utgangspunkt i at skattyter har hatt mulighet til det. Disse
medlemmer har den grunnholdning at regelverket også må utformes
og forstås slik at det er skatteetaten som har bevisbyrden og ikke
skatteyter i tvisttilfeller omkring denne type spørsmål. Disse
medlemmer mener f.eks. forhold som hvor mange førerkort
det er i familien og familiesammensetning er rimelig irrelevant
i så måte – og viser til at dette er kriterier som ligningsmyndighetene skal
vektlegge jf. Lignings-ABC 2011/12, kap. 5.4 Vurdering av påstand
om ikke-bruk privat, side 186.
Disse medlemmer undres også over
at det ikke skal legges vekt på utsagn fra/avtale med arbeidsgiver
at arbeidstaker ikke har tillatelse til å kjøre bilen privat dersom
arbeidsgiver ikke har 100 prosent kontroll på hvor bilen til enhver
tid befinner seg (jf. Lignings-ABC samme sted). Slik forståelsen
av regelverket framstilles i dag, oser det av mistillit til at det
faktisk kan være skattytere som ikke bruker yrkesbil privat. Disse
medlemmer viser til at det norske skattesystemet i stor
grad er basert på tillit – og at dette på det overordnede plan fungerer
utmerket.
Disse medlemmer er skuffet over
at finansministeren legger til grunn en svært teknokratisk tilnærming
til det som mange opplever som et reelt problem når han skriver
at:
«Det er ingen tvil om at det tidvis kan være krevende
å avgjøre med sikkerhet om man kan benytte særreglene for yrkesbiler.
Her vil imidlertid arbeidsgivere som ønsker best mulig kunnskap om
regelverket, kunne støtte seg på veiledninger som Lignings-ABC,
i tillegg til lov og forskrift … I tillegg kan aktørene selv henvende
seg til skattemyndighetene for å få veiledning. Aktørene, både arbeidsgivere
og arbeidstakere, har således adgang til å få avklart arbeidstakers
skattemessige stilling med hensyn til eventuell beskatning av fordel
ved bruk av arbeidsgivers bil, ved å kontakte skattekontoret eller
skatteoppkreveren.»
Dette svaret understreker etter disse
medlemmers syn at dagens regelverk er for komplekst, og
at det er behov for opprydning og tydeliggjøring. Og det viser dessverre
at forsvar av system og skatteetat er viktigere enn den enkeltes problemer
i møte med unødvendige og uforståelige regler. Disse medlemmer stiller
seg undrende til at finansministeren ikke ser behov for en opprydning
og tydeliggjøring som vil være klargjørende for alle parter; ligningsmyndigheter,
næringsliv og den enkelte skattyter.
Disse medlemmer viser i så måte
til statsminister Jens Stoltenberg som i Stortingets muntlige spørretime
21. november i år sa følgende:
«Hvis systemet ikke tjener mennesket på en god måte,
er det noe galt med systemet – ikke noe galt med menneskene.»
Det er en prinsipiell tilnærming som disse medlemmer deler.
Disse medlemmer deler forslagsstillernes vurdering
av at det er et behov for å se på muligheter til forbedringer i
dagens regelverk uten store provenytap, men som kan gjøre det enklere for
både næringsliv og den enkelte skattyter å trå riktig.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen tydeliggjøre og
om nødvendig fremme forslag om endringer i skatteregelverket for
yrkesbil slik at reglene blir lettere å følge for både skattemyndigheter, næringsliv
og den enkelte skattyter. Følgende momenter tas i betraktning i
arbeidet:
Endre skatteregelverket
rundt fordelsbeskatning av yrkesbil slik at skattyter ikke kan beskattes mer
enn faktisk kjørelengde multiplisert med en kilometersats dersom
kjørebok benyttes.
Fjerne kravet om at man må benytte en annen
bil enn den man disponerer til daglig ved sporadisk bruk.
Definere konkret hvor mye kjøring som kan
aksepteres som sporadisk bruk i løpet av et år.
Insentiver for bruk av kjørebok for biler
som brukes i yrket og disponeres av arbeidsgiver.
Klarere definere begrepet ‘lite egnet’
til privat bruk.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti ser det som fornuftig å få mest
mulig klarhet og klare grenser for hva som er yrkeskjøring og hvor
grensen går for fordelsbeskatning. Det er av særlig interesse å
se på om det er hensiktsmessig å etablere klare definisjoner for
hva som er «sporadisk bruk» og hva som er «lite egnet» til privat
bruk.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen tydeliggjøre og om nødvendig
fremme forslag om endringer i skatteregelverket for yrkesbil slik
at reglene blir lettere å følge for både skattemyndigheter, næringsliv
og den enkelte skattyter. Følgende momenter tas i betraktning i
arbeidet:
Endre skatteregelverket
rundt fordelsbeskatning av yrkesbil slik at skattyter ikke kan beskattes mer
enn faktisk kjørelengde multiplisert med en kilometersats dersom
kjørebok benyttes.
Fjerne kravet om at man må benytte en annen
bil enn den man disponerer til daglig ved sporadisk bruk.
Definere konkret hvor mye kjøring som kan
aksepteres som sporadisk bruk i løpet av et år.
Insentiver for bruk av kjørebok for biler
som brukes i yrket og disponeres av arbeidsgiver.
Klarere definere begrepet «lite egnet»
til privat bruk.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:134 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Christian Tybring-Gjedde, Ketil Solvik-Olsen
og Bård Hoksrud om skattemessig behandling av yrkeskjøring og grensedragning
mot fordelsbeskatning som følge av privat bruk – vedtas ikke.
Jeg viser til brev av 9. oktober 2012 vedlagt
representantforslag fra stortingsrepresentantene Christian Tybring-Gjedde,
Ketil Solvik-Olsen og Bård Hoksrud datert 12. juni 2012.
Representantene mener at det er behov for endringer
i skatteregelverket for yrkesbiler, med sikte på at reglene skal
bli lettere å følge. Det vises til at reglene på visse områder er
skjønnsmessige og uklare. Forlagstillerne antyder derfor at regelverket
bør gjøres tydeligere, for eksempel i form av en klar grense for
antall kilometer eller turer skattyteren kan kjøre privat før fordelsbeskatning
inntrer. Det foreslås også at det vurderes å pålegge ligningsmyndighetene
et opplysningsansvar for å sørge for at skattyterne blir klar over
reglene, da disse antas å være lite kjente for aktørene.
Gjeldende bestemmelser og retningslinjer bygger
på et utgangspunkt om at skattytere som faktisk benytter arbeidsgivers
bil privat, skal fordelsbeskattes for dette. Dette utgangspunktet kan
utledes av de generelle reglene i skatteloven om skatteplikt for
fordel vunnet ved arbeid eller virksomhet. Uten særlige regler for
beskatning av fordel ved privat bruk av arbeidsgivers bil, skulle
fordelen for den enkelte skattyter bli fastsatt ut fra en individuell,
konkret vurdering i hver enkelt sak.
Å fastslå den individuelle, faktiske private fordelen
for hver enkelt skattyter som disponerer arbeidsgivers bil for private
formål, kan i praksis være svært ressurskrevende. Dette har sammenheng
med at det er mange forhold som kan ha betydning for å fastslå en
enkelt, individuell brukers fordel av å disponere arbeidsgivers
bil. Det er derfor gitt nærmere regler og retningslinjer for skattleggingen
i to dominerende «typetilfeller» av bruk av arbeidsgivers bil.
Det ene regelsettet gjelder firmabiler, med
en enkel sjablongbasert fordelsberegning, der den skattepliktige
fordelen kan beregnes direkte ut fra bilens verdi og alder. Disse
reglene gjelder som hovedregel for den skattemessige behandlingen
av privat bruk av arbeidsgivers bil.
Ved utformingen av disse reglene ble det lagt
betydelig vekt på administrative hensyn. Reglene kan benyttes uavhengig
av omfanget av faktisk privat bruk og av ulike fysiske egenskaper
ved bilen. Ved at verdsettelsen for skatteformål skjer uten hensyn
til konkrete, individuelle forhold, bortsett fra at bilen faktisk
må blitt brukt privat, er reglene enkle å forholde seg til. Reglene
og nivået på sjablongene bygger imidlertid på en forutsetning om
en privat bruk av et visst omfang. Når privatbruken er begrenset,
kan dermed skattereglene for firmabil føre til en høyere skatt enn det
teoretisk sett er grunnlag for, ut fra en konkret vurdering. Den
administrative enkelheten har med andre ord i noen grad gått på
bekostning av individuell treffsikkerhet. Mitt inntrykk er likevel
at disse reglene fungerer godt. Der arbeidsgiver og arbeidstaker
er i en valgsituasjon med hensyn til om, og i tilfelle hvordan,
arbeidstaker skal disponere arbeidsgivers bil, kan man for øvrig
unngå slik fordelsbeskatning ved at arbeidstaker ikke gis anledning
til å disponere bilen privat.
I mange tilfeller er det imidlertid tjenstlige
grunner til at ansatte bør disponere arbeidsgivers bil på en måte
som normalt ville utløse firmabilbeskatning. Dette gjelder særlig
i beredskapstilfeller, der den ansatte med hjemmevakt bør ha tjenestebilen
tilgjengelig ved hjemmet for rask utrykning til vaktoppdrag. Men
også i andre tilfeller, typisk der arbeidet utføres på ulike steder/anlegg
og bilen brukes til transport og oppbevaring av arbeidsredskap mv.,
kan det være hensiktsmessig for arbeidsgiver at den ansatte kan
ha med arbeidsgivers bil hjem. Slike biler vil regelmessig også
skille seg fra mer typiske firmabiler, ved at det er varebiler eller
lignende med to eller tre seter, ofte også med spesialinnredning.
Verdien av bilen i seg selv kan likevel være høy. Dersom ansattes
bruk av en slik bil, herunder kjøring til og fra hjemmet mv., i
hovedsak skjer ut fra tjenstlige hensyn, kan alminnelig firmabilbeskatning
virke urimelig. Det er derfor gitt særlige skatteregler for såkalte
yrkesbiler for slike tilfeller. Etter disse reglene kan arbeidstakeren
unngå sjablongberegnet fordelsbeskatning etter firmabilbestemmelsene,
blant annet under forutsetning av at det ikke skjer annen form for privat
bruk enn arbeidsreiser mellom bolig og arbeidssted. Den ansatte
vil da bare bli skattlagt for disse arbeidsreisene ved at antall
kilometer multipliseres med en kilometersats. Det er altså summen
av flere forutsetninger, herunder blant annet bilens (begrensede)
egenskaper som privatbil, omfanget av privatbruken og tjenstlige
hensyn, som begrunner unntaket fra utgangspunktet om sjablongbeskatning
for firmabiler.
For å unngå en uthuling av de generelle reglene om
sjablongbeskatning og samtidig unngå å måtte foreta en administrativt
krevende individuell, konkret verdsettelse, er det viktig at særreglene
for yrkesbiler har en tilstrekkelig klar avgrensning av virkeområdet.
Det vil likevel ikke være hensiktsmessig å regulere alle vilkår mv.
i detalj. Det ville ført til et uforholdsmessig omfangsrikt og uoversiktlig
regelverk. Det må derfor aksepteres et visst grad av skjønn i dette regelverket.
I sum mener jeg at gjeldende regler for skattlegging
av arbeidsreiser med yrkesbil i seg selv er klare nok. Eventuelle
uklarheter vil som hovedregel knytte seg til faktum i saken, med
andre ord om bilen rent faktisk blir brukt privat utover arbeidsreiser,
og om bilens egenskaper ligger innenfor de krav som er oppstilt.
Bestemmelsene og retningslinjene innebærer at det
skal foretas en konkret helhetsvurdering av om vilkårene for skattlegging
som yrkesbil er oppfylt. I bunn ligger det flere vilkår knyttet
til bilens egenskaper og at den private bruken begrenses til rene
arbeidsreiser. I mange tilfeller er det relativt enkelt å fastslå
om vilkåret knyttet til den private bruken er oppfylt eller ikke.
I praksis oppstår det likevel tidvis vanskelige bevisspørsmål knyttet
til omfanget av den private bruken. I andre tilfeller må mange momenter trekkes
inn i vurderingen. Dette kan være relativt ressurskrevende for alle
involverte, særlig dersom man er i grenseland for reglenes anvendelsesområde.
Dette gjelder ikke minst for vurderingen av om bilen i liten grad
er ment for og egnet til privat bruk.
En problemstilling som ofte diskuteres, til
tross for at reglene er relativt klare på dette punktet, er hvordan
vilkåret om at den private bruken kun skal omfatte arbeidsreiser
skal praktiseres. Dette spørsmålet kommer ofte opp fordi overholdelse av
dette vilkåret kan oppleves å føre til lite hensiktsmessige løsninger.
Et vanlig eksempel er at håndverkeren, som kjører nesten rett forbi
butikk eller barnehage på arbeidsreisen til hjemmet, må kjøre hjem
med yrkesbilen for så å ta privatbilen tilbake for å handle eller
hente i barnehagen. Dette er imidlertid utslag av at reglene er
utformet med utgangspunkt i å unngå firmabilbeskatning for ansatte
som – av tjenstlige grunner – må ta med arbeidsgivers bil hjem,
men forutsetningsvis ikke skal bruke den til rene private formål.
Hvis man skal fravike dette vilkåret og åpne for privatkjøring utover
arbeidsreiser, vil det oppstå vanskelige avveininger om avgrensning
av slik privatkjøring. Enten det åpnes for tilleggskjøring i et
skjønnsmessig omfang eller et fastsatt antall kilometer, vil det
føre til nye skjønns- eller bevistemaer. Dette vil komplisere regelverket
og trolig også svekke forutsigbarheten. Dersom det er meningen at
den ansatte skal kunne bruke bilen også til andre private formål,
bør man da heller falle tilbake på de enklere reglene om beskatning
av firmabil.
Ved utformingen av regelverket på dette området
er det avgjørende å finne en balanse mellom regler som åpner for
skjønn og regler som har mer konkrete, objektive vurderingskriterier. Nøyaktige
angivelser av maksimale kjørelengder og hyppighet mv. i regelverket
gir naturlig nok større forutberegnelighet for skattytere, gitt
at de har systemer som gjør det håndterbart å holde oversikt over
slik bruk. Samtidig vil det bidra til å gjøre vurderingen av hvorvidt
det foreligger en skattepliktig fordel mer administrativt krevende
både for aktørene selv og skattemyndighetene. Slike regler gir heller
ingen garanti for likebehandling mellom skattytere, og det vil oppstå
nye grensetilfeller som kan oppleves som urimelige. Tilsvarende
gjelder dersom det skulle gis en mer presis og omfattende definisjon
av biler som ikke er egnet for privat bruk.
Det må altså være en grense for den private bruken
for å komme under reglene om fordelsbeskatning av yrkesbil. Den
er i gjeldende regler satt til kun arbeidsreiser. Jeg kan vanskelig
se hvordan en alternativ grense kan utformes, uten at det samtidig
fører til svekket forutberegnelighet og økte administrative utfordringer.
Det samme gjelder en eventuell åpning for skattefri sporadisk bruk
av slike yrkesbiler i tillegg til arbeidsreisene.
Jeg mener at reglene, slik de nå er utformet,
på en tilfredsstillende måte gir partene i et arbeidsforhold mulighet
til å velge mellom administrativt og praktisk enkle regler for firmabiler,
og de mer administrativt krevende, men samtidig mer lempelige, reglene
for yrkesbiler.
Forslagstillerne gir uttrykk for at reglene
antas å være lite kjent hos aktørene, og at det derfor bør vurderes
å pålegge skattemyndighetene et særskilt opplysningsansvar på dette
området.
I hvilken utstrekning reglene faktisk er kjent
for aktørene er eller ikke, er det vanskelig for meg å kommentere.
Jeg antar imidlertid at alle det angår er kjent med at det finnes
regler om beskatning av ansattes private bruk av arbeidsgivers bil.
Disse spørsmålene er ofte oppe i mediene i forbindelse med skattemyndighetenes kontroller,
og regnskapsførere og revisorer har også fokus på dette. Hvilke
regler som finnes, og det nærmere innhold i disse, kan det derimot være
noe mer usikkerhet om blant aktørene.
Her må det imidlertid legges til grunn at både
arbeidsgivere og arbeidstakere har plikt til å skaffe seg den nødvendige
kunnskap for å kunne overholde gjeldende skatte- og avgiftsregler.
Dette gjelder særlig hvis de ønsker å påberope seg spesielle regler,
som gir en mer lempelig skattemessig behandling enn hovedregelen.
Jeg antar også at arbeidsgivere som ønsker å unngå firmabilbeskatning
for ansatte som disponerer arbeidsgivers bil privat, er kjent med
at det finnes regler for dette. Da må det samtidig forventes at
de setter seg inn i disse reglene.
Det er ingen tvil om at tidvis kan være krevende å
avgjøre med sikkerhet om man kan benytte særreglene for yrkesbiler.
Her vil imidlertid arbeidsgivere som ønsker best mulig kunnskap
om regelverket, kunne støtte seg på veiledninger som Lignings-ABC,
i tillegg til lov og forskrift. Jeg vil også peke på at skattemyndighetene
har en alminnelig veiledningsplikt som er nedfelt i ligningsloven.
I tillegg til publikasjoner som Lignings-ABC og andre uttalelser,
gir skattemyndighetene slik veiledning i form av kurs for arbeidsgivere
og veiledning i forbindelse med kontroller. I tillegg kan aktørene
selv henvende seg til skattemyndighetene for å få veiledning. Aktørene,
både arbeidsgivere og arbeidstakere, har således adgang til å få
avklart arbeidstakers skattemessige stilling med hensyn til eventuell beskatning
av fordel ved bruk av arbeidsgivers bil, ved å kontakte skattekontoret
eller skatteoppkreveren.
Jeg ser derfor ikke at det skal være behov for noen
nærmere regulering av skattemyndighetenes veiledningsplikt på dette
området.
Representantene foreslår at regjeringen legger fram
forslag til endrede regler for fordelsbeskatning av privat bruk
av yrkesbiler. I tillegg til at forslagene fra regjeringen skulle
ta hensyn til ovennevnte problemstillinger, foreslår representantene
at endringene skal åpne for at privat bruk av yrkesbil skal kunne
skje etter faktisk, privat kjørelengde, dersom det benyttes kjørebok.
Videre foreslås det at det skal vurderes pålegg om, eller insentiver
til, bruk av kjørebok for yrkesbiler.
Det bemerkes innledningsvis at systemet for fordelsbeskatning
av privat bruk av arbeidsgivers bil ble vesentlig forenklet i 2005,
gjennom overgangen til en prosentligningsmodell. Endringen ble foreslått
av regjeringen Bondevik II og var i stor grad motivert av å unngå
de administrative utfordringene, blant annet som følge av kjørebøker
og kilometerberegninger, som oppstod i det gamle regelverket. Gjeldende
firmabilbeskatning er derfor basert på en sjablong som i størst
mulig grad skal reflektere den private fordelen ved å benytte arbeidsgivers
bil til private formål.
Jeg forstår representantene dit hen at elektroniske
kjørebøker i vesentlig grad vil redusere de administrative utfordringene
som ligger i kilometerregistrering, og at man dermed kan innføre en
fordelsbeskatning basert på faktisk og konstaterbar privat bruk
av bilen uten at dette pålegger de næringsdrivende ekstra byrder.
Spørsmålet om bruk, eventuelt pålegg om bruk, av
elektronisk kjørebok reiser en imidlertid enkelte prinsipielle spørsmål.
Disse er ikke begrenset til å gjelde den skattemessige behandlingen av
fordel ved privat bruk av arbeidsgivers bil. Det vises til at slik
elektronisk kjørebok blant annet vil kunne ha en problematisk side
til skattyters personvern. Inntil de personvernmessige hensyn er
forsvarlig ivaretatt, og partene i arbeidslivet eventuelt har kommet
til enighet om hensiktsmessige løsninger for slik registrering, mener
jeg at vi bør være tilbakeholdne med å legge føringer i retning
av å oppfordre til bruk av elektronisk kjørebok.
Jeg vil imidlertid ikke utelukke at det i fremtiden vil
kunne bli aktuelt å åpne for en fordelsbeskatning basert på faktisk
privat kjørelengde, dersom man har omforente løsninger som på en
tilstrekkelig god måte skiller mellom henholdsvis privat og tjenstlig
kjøring.
Oslo, i finanskomiteen, den 6. desember 2012
Ketil Solvik-Olsen |
Inge Hallgeir Solli |
fung. leder |
ordfører |