Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet, Olov
Grøtting, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til at barnetrygden skal bidra til å dekke utgifter til forsørgelse
av barn, jf. lov om barnetrygd § 1. I denne saken registrerer komiteen at forslagsstillerne
ønsker å omfordele og inntektsgradere barnetrygden, samtidig som
de fortsatt mener det er fornuftig å opprettholde barnetrygden som
en universell ordning. Komiteen er enig med forslasgstillerne
i at barnetrygden er en universell ordning som skal gis til alle
familier med barn, og komiteen mener det er viktig
å opprettholde barnetrygden som en universell ordning også i fremtiden.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
peker på det enorme løftet som staten har gjort for småbarnsfamiliene de
siste årene gjennom utbygging av barnehageplasser og gjennom reduksjon
av foreldrebetaling i barnehager. Flertallet viser
til at bare ordningen med maksimalpris i barnehagen utgjør en reduksjon
på 1 150 2012-kroner i reell verdi pr. barnehageplass pr. mnd. Flertallet viser
til at denne satsingen sammen med en omlegging av kontantstøtteordningen
har gitt småbarnsfamiliene en reell valgmulighet med hensyn til
hvordan de ønsker å organisere sin hverdag med jobb og familie. Flertallet peker på
at mens dette enormt store løftet for barnefamiliene er blitt gjennomført,
har barnetrygden blitt videreført uendret.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil likevel bemerke at satsene på
barnetrygd har vært nominelt uendret i perioden 2004–2012, og målt
i faste kroner har utbetalt barnetrygd derfor hatt en nedgang på
nesten 10 pst. Fordelingsutvalget (NOU 2009:10) pekte på at barnetrygdens
omfordelende effekt har blitt betydelig svekket i løpet av de siste
10–12 årene, fordi beløpet ikke har blitt justert i takt med prisstigningen
eller lønnsveksten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at flere faginstanser har tatt til orde for å justere opp satsene
på barnetrygden som et ledd i fattigdomsbekjempelse. Selv om barnetrygden
gis til alle barnefamilier, og bidrar til at færre familier lever
under EUs lavinntektsgrense, så har fattigdommen blant småbarnsfamilier
økt de siste årene, og en justering av satsene ville hjulpet flere
familier. Disse medlemmer er derfor ikke enig i forslagsstillers
forslag om å omfordele og inntektsgradere barnetrygden, men ber
regjeringen isteden oppjustere satsene i tråd med prisveksten i
økonomien.
Disse medlemmer viser til sitt
alternative statsbudsjett for 2013 hvor det settes av 300 mill. kroner
til prisregulering av barnetrygden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti ser barnetrygden som en viktig
og verdifull støtteordning for barnefamilier, særlig for familier med
lav inntekt. Disse medlemmer mener allikevel en inntektsgradering
kan svekke barnetrygden som universell velferdsordning.
Komiteens medlem fra Høyre vil
i denne sammenheng vise til Høyres alternative statsbudsjett hvor
det avsettes 150 mill. kroner til å styrke ordningen med inntektsgradert
foreldrebetaling i barnehage, og 125 mill. kroner for å tilby gratis
barnehage til barn av deltagere på introduksjonsprogrammet. Disse
ordningene gir målrettet direkte kostnadsreduksjon for familier med
lav inntekt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener at dersom barnetrygden inntektsgraderes,
får barnetrygden mer karakter av å være et tiltak for omfordeling
av inntekt, og i mindre grad en universell velferdsordning for barnefamilier
generelt, som i seg selv verdsetter det å få barn.
Disse medlemmer vil påpeke at
overføringene til norske barnefamilier de senere år er blitt kraftig
redusert. Barnetrygden er ikke justert i tråd med lønns- og prisvekst
de siste 15 år, og skattefradragene til familiene er fjernet. Personer
med barn betaler i dag like mye skatt som personer uten barn, til
tross for lavere skatteevne. Kontantstøtten for toåringer er fjernet,
og flere partier har som siktemål å fjerne den også for ettåringene.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at engangsstønaden ved fødsel for kvinner
uten rett til foreldrepenger utgjør fortsatt kun en tolvdel av det
de best stilte kvinnene får. Resultatet av det hele er mindre valgfrihet
og flere fattige barn.
Dette medlem vil vise til Kristelig
Folkepartis alternative budsjettforslag for 2013, der det foreslås
å innføre et nytt barnefradrag i skatten på 5 000 kroner pr. barn.
Familier som tjener for lite til å få fullt utbytte av fradraget
vil få differansen utbetalt kontant. Et slikt nytt barnefradraget
vil styrke økonomien til alle barnefamilier og monne mest for dem
som har minst fra før.