Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
legger i denne proposisjonen fram forslag om bevilgningsendringer
under diverse kapitler. Samlet fremmer Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet forslag om at bevilgningen under utgiftskapitlene
blir satt ned med 195,712 mill. kroner og at bevilgningen under
inntektskapitlene blir satt ned med 4,2 mill. kroner.
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
ble ved kongelig resolusjon av 28. september 2012 gitt fullmakt
til å overskride bevilgningen under kap. 1500 post 1 med inntil
5 mill. kroner i 2012 til etablering av ny avdeling for bygg, sikkerhet
og tjenester og til kvalitetssikring av gjennomførte sikringstiltak
i erstatningslokalene.
Departementet har for 2012 et økt bevilgningsbehov
på 1,4 mill. kroner til etablering av ny avdeling og 500 000 kroner
til kvalitetssikring av gjennomførte sikkerhetstiltak i erstatningslokalene.
Som følge av ovennevnte er bevilgningsbehovet for
2012 økt med 1,9 mill. kroner.
Boreal Transport og Tide Buss påklaget Konkurransetilsynets
vedtak fra 2007, med pålegg om å avslutte sitt samarbeid om Kystbussen
på strekningen mellom Stavanger og Bergen, til Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet. Tidligere i år omgjorde departementet vedtaket,
og 3. august 2012 ble det gjort vedtak om at Boreal Transport og
Tide Buss skal få dekket sine saksomkostninger på 719 000 kroner.
Som følge av ovennevnte er bevilgningsbehovet for
2012 økt med 719 000 kroner.
Samlet foreslås det i proposisjonen å øke bevilgningen
på posten med 2,619 mill. kroner.
Ved stortingsbehandlingen av Prop. 111 S (2011–2012)
Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2012
ble det bevilget 5 mill. kroner til innkjøp av konsulenttjenester
for å utarbeide konseptvalgutredning for gjenoppbygging av regjeringskvartalet.
Bevilgningsforslaget baserte seg på et anslag over utgiftene til
utredningen i 2012. De totale kostnadene for prosjektet er nå anslått
til 15 mill. kroner, hvorav 9 mill. kroner er foreslått bevilget
i 2013, jf. forslag i Prop. 1 S Tillegg 1 (2012–2013). Bevilgningsbehovet
for 2012 er på 6 mill. kroner.
Som følge av ovennevnte er bevilgningsbehovet for
2012 økt med 1 mill. kroner.
Nasjonalt program for leverandørutvikling skal bidra
til at offentlige anskaffelser i større grad stimulerer til innovasjon
og nyskapning.
Programmet innebærer at det offentlige tilrettelegger
anskaffelsesprosesser som kan utfordre og utvikle leverandørmarkedet.
På den måten kan de bedre dekke oppdragsgivers behov, og dermed
sikre en bedre utnyttelse av samfunnets ressurser.
Som følge av ovennevnte foreslås det å redusere bevilgningen
på posten med 250 000 kroner mot tilsvarende økning av bevilgningen
på (ny) post 70 Nasjonalt program for leverandørutvikling, jf. omtale under
kap. 1500 post 70.
Samlet foreslås det i proposisjonen å øke bevilgningen
på posten med 750 000 kroner.
For å finansiere oppstart av valgforskning på
Sametingsvalget 2013 foreslås det i proposisjonen å øke bevilgningen
på posten med 200 000 kroner mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen
under kap. 1534 post 72, jf. omtale under kap. 1534 post 72.
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
vil i 2012 videreføre tilskuddet til Nasjonalt program for leverandørutvikling.
Til formålet foreslås det i proposisjonen opprettet en ny post 70
Nasjonalt program for leverandørutvikling med en bevilgning på 250 000
kroner mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen på post 21, jf.
omtale under kap. 1500 post 21.
Antall abonnenter av publikasjonen «Forarbeid til
lovene» har sunket betraktelig de siste årene. Innholdet er gjort
tilgjengelig på regjeringen.no, stortinget.no og lovdata.no. Tjenesten
ble derfor avviklet fra 1. januar 2012.
Som følge av ovennevnte foreslås det i proposisjonen
å redusere bevilgningen på posten med 2,2 mill. kroner mot tilsvarende
reduksjon av bevilgningen på kap. 4520 post 2, jf. omtale under
kap. 4520 post 2.
Helse- og omsorgsdepartementet og Landbruks- og
matdepartementet flyttet inn i R6 sommeren 2012.
Det er foretatt en ny beregning av kostnadsdekkende
husleie for bygget. Dette innebærer en økning i samlet husleie for
bygget i 2012 på 3,784 mill. kroner.
I tillegg ble det i forbindelse med innflyttingen også
gjort en justering av fordelingen av arealene i R6, som innebærer
at Departementenes servicesenter skal ha ansvar for et større område
med fellesarealer. Som følge av dette foreslås det i proposisjonen
å øke bevilgningen på kap. 1520 post 22 med totalt 14,535 mill.
kroner mot reduksjon av bevilgningene på kap. 700 Helse- og omsorgsdepartementet,
post 1 Driftsutgifter med 6,773 mill. kroner og kap. 1100 Landbruks-
og matdepartementet, post 1 Driftsutgifter med 7,762 mill. kroner.
Som følge av ovennevnte er bevilgningsbehovet for
2012 økt med 18,319 mill. kroner.
Bevilgningsbehovet på posten er redusert med 3,9
mill. kroner på grunn av lavere energikostnader i fellesområdene
i regjeringskvartalets bygninger og med 700 000 kroner på grunn
av lavere aktivitet på samiske oversettelsestjenester.
Som følge av ovennevnte er bevilgningsbehovet for
2012 redusert med 4,6 mill. kroner.
Samlet foreslås det i proposisjonen å øke bevilgningen
på posten med 13,719 mill. kroner.
Bevilgningsbehovet på posten er redusert med 1,9
mill. kroner som følge av at den planlagte utskiftingen av dørlåser
i flere av departementsbygningene ikke blir iverksatt siden bygningene
ble skadet i angrepet mot regjeringskvartalet 22. juli 2011.
Videre er bevilgningsbehovet redusert med 500 000
kroner som følge av lavere utgifter til oppgradering av lyd/bilde-tjenesten
og 800 000 kroner til arbeidet med etablering av resepsjoner.
Samlet foreslås det i proposisjonen å redusere
bevilgningen på posten med 3,2 mill. kroner.
Som følge av at tjenesten «Forarbeid til lovene» er
avviklet foreslås det i proposisjonen å redusere bevilgningen på
posten med 2,2 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen
under kap. 1520 post 1, jf. omtale under kap. 1520 post 1.
Det foreslås i proposisjonen å redusere bevilgningen
på posten med 200 000 kroner mot tilsvarende økning av bevilgningen
under kap. 1500 post 22, jf. omtale under kap. 1500 post 22.
Direktoratet for forvaltning og IKT vil få merutgifter
på om lag 1,6 mill. kroner til gjennomføring av et prosjekt for
å legge til rette for økt offentlig etterspørsel etter økologisk
mat. Direktoratet vil motta tilskudd fra Statens landbruksforvaltning
på tilsvarende beløp, jf. omtale under kap. 4560 post 3.
Videre forventer direktoratet en merutgift på 500 000
kroner for internasjonale oppdrag samt tilsvarende merinntekt på
kap. 4560 post 4.
På denne bakgrunn foreslås det i proposisjonen
å øke bevilgningen på posten med 2,1 mill. kroner.
På vegne av offentlige virksomheter har Direktoratet
for forvaltning og IKT inngått avtale om leveranse fra tre private
leverandører av eID på høyt sikkerhetsnivå – BankID Norge, Buypass
og Commfides. Hver gang en innbygger bruker en eID utstedt av disse
mot en offentlig tjeneste, vil det utløse et betalingskrav som skal
dekkes av den virksomheten som forvalter tjenesten.
I statsbudsjettet ble det rammeoverført til sammen
8,2 mill. kroner fra virksomhetene som forvalter tjenestene, for
å dekke transaksjonskostnadene.
I dette forslaget er det lagt til grunn faktiske
tall fra leverandøren (Buypass) og de siste estimater på transaksjonsvolum
i 2012. På bakgrunn av disse estimatene foreslås det rammeoverført
fra og til på følgende driftsposter til og fra kap. 1560 post 22
Betaling av eID til private leverandører:
Kap. | Post | Virksomhet | Rammeoverføring Prop. 1 S (2011–2012) | Foreslått justering |
1618 | 1 | Skatteetaten | 3 600 | -1 600 |
605 | 1 | NAV | 3 400 | -1 400 |
720 | 21 | Helsedirektoratet | 400 | -300 |
2410 | 1 | Lånekassen | 700 | 200 |
280 | 51 | Samordna Opptak | 100 | 150 |
| | Sum | 8 200 | -2 950 |
På posten er det også budsjettert med 3,7 mill. kroner
for å dekke utgifter for kommunenes bruk av eID på høyt sikkerhetsnivå
mot tilsvarende inntekter på kap. 4560 post 5 Tilbakebetaling fra
kommuner for elektronisk ID. Anslagene til grunn for bevilgningen
har vist seg å være for høye. Det er derfor behov for at bevilgningen
på post 22 reduseres med 3,4 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon
av bevilgningen på kap. 4560 post 5, jf. omtale under kap. 4560, post
5.
På denne bakgrunn foreslås det i proposisjonen
å redusere bevilgningen på posten med 6,35 mill. kroner.
Direktoratet for forvaltning og IKT vil få mindre inntekter
enn budsjettert for utviklingsoppdrag direktoratet gjør på vegne
av virksomhetene som eier tjenester som benytter ID-porten og/eller
felles infrastruktur for digital postkasse, og hvor utgiftene skal belastes
tjenesteeier.
Det foreslås i proposisjonen å redusere bevilgningen
på posten med 700 000 kroner mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen
på kap. 4560 post 6, jf. omtale under kap. 4560 post 6.
Det foreslås i proposisjonen å øke bevilgningen på
posten med 1,6 mill. kroner mot tilsvarende økning av bevilgningen
på kap. 1560 post 1, jf. omtale under kap. 1560, post 1.
Det foreslås i proposisjonen å øke bevilgningen på
posten med 500 000 kroner mot tilsvarende økning av bevilgningen
på kap. 1560 post 1, jf. omtale under kap. 1560 post 1.
Det foreslås i proposisjonen å redusere bevilgningen
på posten med 3,4 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen
på kap. 1560 post 22, jf. omtale under kap. 1560 post 22.
Det foreslås i proposisjonen å redusere bevilgningen
på posten med 700 000 kroner mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen
på kap. 1560 post 23, jf. omtale under kap. 1560 post 23.
Det er avsatt en bevilgning på 300 000 kroner
til administrative utgifter. Omfanget av Statsbyggs administrative
oppgaver har vært varierende de senere årene. I 2012 har den administrative
aktiviteten blitt noe høyere enn tidligere lagt til grunn.
På denne bakgrunn foreslås det i proposisjonen
å øke bevilgningen på posten med 300 000 kroner.
Det er avsatt en bevilgning på 3,5 mill. kroner
for å dekke statens del av investeringer i infrastruktur og grøntområder
på Fornebu, samt kostnader ved fradeling av tomter etter regulering.
Framdriften i infrastrukturarbeidene er avhengig av andre utbyggeres arbeid
og framdrift, og framdriften i 2012 har vært lavere enn tidligere
lagt til grunn.
På denne bakgrunn foreslås det i proposisjonen
å redusere bevilgningen på posten med 3 mill. kroner.
Prosjektet omfatter ombygging og rehabilitering av
det tidligere patologibygget ved det gamle Rikshospitalet og Pilestredet
Park, og skal gi nye lokaler til sykepleierutdanningen ved Høgskolen
i Oslo. Kostnadsrammen er på 776,6 mill. kroner i prisnivå per 1. juli
2012. Prosjektet er i avslutningsfasen. For 2012 er det avsatt en
bevilgning på 200 mill. kroner som også dekker utgifter til sluttoppgjør.
Sluttoppgjøret vil imidlertid komme til utbetaling først i 2013.
Som følge av ovennevnte er bevilgningsbehovet for
2012 redusert med 20 mill. kroner.
Prosjektet som omfatter nybygging på Kronstad for
å samle høgskolen i ett anlegg, har planlagt ferdigstillelse i 2014.
Kostnadsrammen er på 2 479,3 mill. kroner i prisnivå per 1. juli
2012. For 2012 er det avsatt en bevilgning på 590 mill. kroner til
byggearbeidene. På grunn av forskyvinger i utbetalingstakten på
enkelte entrepriser, er bevilgningsbehovet for 2012 redusert.
Som følge av ovennevnte er bevilgningsbehovet for
2012 redusert med 50 mill. kroner.
Samlet foreslås det i proposisjonen å redusere
bevilgningen på posten med 70 mill. kroner.
For 2012 er det avsatt en bevilgning på 653,2 mill.
kroner til videreføring av kurantprosjekt som er startet opp i 2011
eller tidligere år. Som følge av at enkelte prosjekter ikke kom
i gang som forutsatt i 2011, er det ikke behov for bevilgning til
videreføring av disse prosjektene i 2012.
På denne bakgrunn foreslås det i proposisjonen
å redusere bevilgningen på posten med 130 mill. kroner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Morten
Ørsal Johansen og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael
Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Aksel Hagen,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir
Jørgen Bekkevold, viser til proposisjonen og har ellers
ingen merknader.
Komiteen viser til
proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2012 gjøres
følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
| | Utgifter | |
1500 | | Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 2 619 000 |
| | fra kr 183 379 000 til kr 185 998 000 | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med | 750 000 |
| | fra kr 37 630 000 til kr 38 380 000 | |
| 22 | Forskning, kan
overføres, forhøyesmed
| 200 000 |
| | fra kr 18 726 000 til kr 18 926 000 | |
| 70 | (Ny) Nasjonalt program for leverandørutvikling, bevilges med
| 250 000 |
1520 | | Departementenes servicesenter | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| 2 200 000 |
| | fra kr 573 122 000 til kr 570 922 000 | |
| 22 | Fellesutgifter, forhøyes med
| 13 719 000 |
| | fra kr 86 460 000 til kr 100 179 000 | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, nedsettes med
| 3 200 000 |
| | fra kr 123 956 000 til kr 120 756 000 | |
1534 | | Tilskudd til samiske formål | |
| 72 | Samisk språk, informasjon m.m., nedsettes med
| 200 000 |
| | fra kr 8 866 000 til kr 8 666 000 | |
1560 | | Direktoratet for forvaltning og IKT | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| 2 100 000 |
| | fra kr 160 562 000 til kr 162 662 000 | |
| 22 | Betaling av eID til private leverandører, nedsettes med
| 6 350 000 |
| | fra kr 11 900 000 til kr 5 550 000 | |
| 23 | Elektronisk ID, kan
overføres, nedsettes med | 700 000 |
| | fra kr 79 701 000 til kr 79 001 000 | |
1582 | | Utvikling av Fornebuområdet | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyesmed | 300 000 |
| | fra kr 300 000 til kr 600 000 | |
| 30 | Investeringer, Fornebu, kan
overføres, nedsettes med | 3 000 000 |
| | fra kr 3 500 000 til kr 500 000 | |
2445 | | Statsbygg | |
| 33 | Videreføring av ordinære byggeprosjekter, kan overføres, nedsettes med
| 70 000 000 |
| | fra kr 1 356 000 000 til kr 1 286 000
000 | |
| 34 | Videreføring av kurantprosjekter, kan overføres, nedsettes med
| 130 000 000 |
| | fra kr 653 175 000 til kr 523 175 000 | |
| | | |
| | Inntekter | |
4520 | | Departementenes servicesenter | |
| 2 | Ymse inntekter, nedsettes med
| 2 200 000 |
| | fra kr 21 231 000 til kr 19 031 000 | |
4560 | | Direktoratet for forvaltning og IKT | |
| 3 | Diverse inntekter, forhøyes med
| 1 600 000 |
| | fra kr 3 721 000 til kr 5 321 000 | |
| 4 | Internasjonale oppdrag, forhøyes med
| 500 000 |
| | fra kr 2 062 000 til kr 2 562 000 | |
| 5 | Tilbakebetaling fra kommuner for elektronisk
ID, nedsettes med | 3 400 000 |
| | fra kr 3 700 000 til kr 300 000 | |
| 6 | Tilbakebetaling fra tjenesteeiere for
elektronisk ID, nedsettes med | 700 000 |
| | fra kr 1 500 000 til kr 800 000 | |
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 11. desember 2012
Aksel Hagen |
leder og ordfører |