Brev fra utenriks- og forsvarskomiteen til Forsvarsdepartementet v/statsråden, datert 30. november 2012

Spørsmål fra utenriks- og forsvarskomiteen til Prop. 28 S (2012-2013) Endringar i statsbudsjettet for 2012 under Forsvarssdepartementet

Utenriks- og forsvarskomiteen viser til Prop. 28 S (2012-2013) – Endringar i statsbudsjettet for 2012 under forsvarsdepartementet, og ber om departementets snarlige svar på følgende spørsmål:

  • 1. Det vises til Prop. 28 S (2012–2013). Hva er bakgrunnen for reduksjonene i utgifter til henholdsvis Støttefond for oppbygning av den afghanske hæren med 6,64 mill kroner og rammeoverføringen til Justisdepartementet med 7,71 mill kroner?

  • 2. Det vises til Prop. 28 S (2012–2013), kapittel 1710, post 47. Får omdisponeringen på 300 millioner kroner konsekvenser for planlagte prosjekter, nybygg og nyanlegg? Eventuelt hvilke?

  • 3. Det vises til Prop. 28 S (2012–2013), kapittel 4710, post 01. Er «lågare inntekter knytte til energi» å forstå slik at lavere energikostnader her føres som inntektstap grunnet samhandling mellom Forsvaret og Forsvarsbygg? Hvordan kommer de 141,636 millioner kronene som Forsvaret i så tilfelle sparer i energikostnader til syne i proposisjonen og til anvendelse i organisasjonen?

  • 4. Det vises til Prop. 28 S (2012–2013), kapittel 1760, post 44. Hva skyldes «lågare framdrift» på NATOs ACCS-prosjekt, hva er oppdatert fremdriftsplan og hvilke konsekvenser har forsinkelsen for norsk luftromsovervåkning og -kontroll, også i lys av beslutningene knyttet til vedtatte endringer i strukturen?

  • 5. Det vises til Prop. 28 S (2012–2013), kapittel 1760, post 45, hvor det omtales «tilpassingar i resten av investeringsporteføljen» og behov for å holde tilbake midler fra vedtatt investeringsportefølje for omdisponering til kampflyinvesteringer påfølgende år. Iht denne øker avsettingen til kampflyprogrammet med ca. 2,1 mrd. kroner, mot at det skjer svært store reduksjoner på andre områder. Disse områdene er bare nevnt som overskrifter i tabellen, uten at budsjetteksten forklarer nærmere hvilke investeringer som reduseres og hva konsekvensen av dette er.

    • a. Departementet bes om å gi en nærmere spesifikasjon over hvert enkelt materiellprosjekt som inngår i tabellen og som rammes av reduksjonene.

    • b. Departementet bes redegjøre for konsekvensene av forsinkelse av, reduksjoner i og eventuelle kanselleringer av utbetalinger til disse prosjektene, herunder de operative konsekvensen, for de åtte forsvarsområder som listes opp i tabell 2.1.

    • c. Det vises også i denne sammenheng til Finansdepartementets svar på spørsmål 502 fra Høyres fraksjon i forbindelse med behandlingen av Prop. 1 S (2012–2013) hvor det beskrives hvordan Forsvarets prosjektportefølje på ca. 190 fremtidige prosjekter er gjennomgått, og at denne gjennomgangen totalt skal ha medført en frigjøring av 11 mrd. kroner ved at 11 prosjekter er tatt ut av porteføljen, 19 prosjekter har fått redusert omfang og 16 prosjekter utsatt, og vi ber om tilsvarende konkretisering og vurdering av konsekvensene ved hvert av disse 46 prosjektene.

    • d. I samme svar skriver Forsvarsdepartementet at tilpasningene vil «kunne medføre en lavere utholdenhet i enkelte deler av strukturen enn opprinnelig tenkt». Det bes konkretisert hva som ligger i «lavere utholdenhet» og hvilke deler av strukturen det er snakk om?