Utenriks- og forsvarskomiteen viser til Prop.
28 S (2012-2013) – Endringar i statsbudsjettet for 2012 under forsvarsdepartementet,
og ber om departementets snarlige svar på følgende spørsmål:
1. Det vises til Prop.
28 S (2012–2013). Hva er bakgrunnen for reduksjonene i utgifter
til henholdsvis Støttefond for oppbygning av den afghanske hæren
med 6,64 mill kroner og rammeoverføringen til Justisdepartementet
med 7,71 mill kroner?
2. Det vises til Prop. 28 S (2012–2013),
kapittel 1710, post 47. Får omdisponeringen på 300 millioner kroner
konsekvenser for planlagte prosjekter, nybygg og nyanlegg? Eventuelt
hvilke?
3. Det vises til Prop. 28 S (2012–2013),
kapittel 4710, post 01. Er «lågare inntekter knytte til energi»
å forstå slik at lavere energikostnader her føres som inntektstap
grunnet samhandling mellom Forsvaret og Forsvarsbygg? Hvordan kommer
de 141,636 millioner kronene som Forsvaret i så tilfelle sparer
i energikostnader til syne i proposisjonen og til anvendelse i organisasjonen?
4. Det vises til Prop. 28 S (2012–2013),
kapittel 1760, post 44. Hva skyldes «lågare framdrift» på NATOs
ACCS-prosjekt, hva er oppdatert fremdriftsplan og hvilke konsekvenser
har forsinkelsen for norsk luftromsovervåkning og -kontroll, også
i lys av beslutningene knyttet til vedtatte endringer i strukturen?
5. Det vises til Prop. 28 S (2012–2013),
kapittel 1760, post 45, hvor det omtales «tilpassingar i resten
av investeringsporteføljen» og behov for å holde tilbake midler
fra vedtatt investeringsportefølje for omdisponering til kampflyinvesteringer
påfølgende år. Iht denne øker avsettingen til kampflyprogrammet
med ca. 2,1 mrd. kroner, mot at det skjer svært store reduksjoner
på andre områder. Disse områdene er bare nevnt som overskrifter
i tabellen, uten at budsjetteksten forklarer nærmere hvilke investeringer
som reduseres og hva konsekvensen av dette er.
a. Departementet
bes om å gi en nærmere spesifikasjon over hvert enkelt materiellprosjekt som
inngår i tabellen og som rammes av reduksjonene.
b. Departementet bes redegjøre for konsekvensene
av forsinkelse av, reduksjoner i og eventuelle kanselleringer av
utbetalinger til disse prosjektene, herunder de operative konsekvensen,
for de åtte forsvarsområder som listes opp i tabell 2.1.
c. Det vises også i denne sammenheng til
Finansdepartementets svar på spørsmål 502 fra Høyres fraksjon i
forbindelse med behandlingen av Prop. 1 S (2012–2013) hvor det beskrives
hvordan Forsvarets prosjektportefølje på ca. 190 fremtidige prosjekter
er gjennomgått, og at denne gjennomgangen totalt skal ha medført
en frigjøring av 11 mrd. kroner ved at 11 prosjekter er tatt ut
av porteføljen, 19 prosjekter har fått redusert omfang og 16 prosjekter
utsatt, og vi ber om tilsvarende konkretisering og vurdering av
konsekvensene ved hvert av disse 46 prosjektene.
d. I samme svar skriver Forsvarsdepartementet at
tilpasningene vil «kunne medføre en lavere utholdenhet i enkelte
deler av strukturen enn opprinnelig tenkt». Det bes konkretisert
hva som ligger i «lavere utholdenhet» og hvilke deler av strukturen
det er snakk om?