Det vises til brev av 30. november med spørsmål fra
Stortingets utenriks- og forsvarskomité imf. behandlingen av Prop.
28 S (2012–2013).
Svar på spørsmålet følger vedlagt.
Spørsmål 1: Det vises til Prop. 28 S (2012-2013). Hva er
bakgrunnen for reduksjonene i utgifter til henholdsvis Støttefond
for oppbygning av den afghanske hæren med 6,664 mill. kroner og
rammeoverføringen til Justisdepartementet med 7,71 mill. kroner?
Svar:
a) Støttefond
for oppbygging av den afghanske hæren: Det er i forsvarsbudsjettet
for 2012 bevilget 10 mill. USD til støttefondet for Afghanistans hær.
Budsjettert dollarkurs var på 6,500 NOK, mens utbetalingen ble foretatt
til en dollarkurs på 5,836 NOK. Ettersom midlene til støttefondet
ble tilført forsvarsbudsjettet til et særskilt formål, er valutagevinsten
på 6,64 mill. kroner tilbakeført statskassen i 2012.
b) Rammeoverføring til Justisdepartementet
med 7,71 mill. kroner. Omdanning av Luftforsvarets hovedverksted
Kjeller (LHK) til statsforetak ble vedtatt av Stortinget, jf. Innst.
60 S (2011–2012) til Prop. 3 S (2011–2012) Omdanning av Luftforsvarets
hovedverksted Kjeller (LHK) til statsforetak og andre investeringer.
De budsjettmessige konsekvensene i 2012 av omdanningen ble presentert
for Stortinget i Prop. 1 S Tillegg 1 (2011–2012), og vedtatt gjennom
Stortingets behandling av Innst. 7 S (2011–2012). Omdanning av LHK
til statsforetak medførte enkelt budsjettnøytrale endringer på statsbudsjettet
for 2012, og regjeringens målsetting var at merkostnader for de
enkelte kapitler skulle kompenseres slik at kjøpekraften ikke ble
redusert som følge av utskillelsen av LHK til statsforetak. Det
har i 2012 vært foretatt en kvalitetssikring av de beregninger som
ble utført i forbindelse med utarbeidelse av Prop. 1 S Tillegg 1
(2011–2012). Basert på denne gjennomgangen har det vært behov for justering
knyttet til vedlikeholdskostnader for Redningshelikoptertjenesten
tilsvarende 7,71 mill. kroner. Budsjetteringsordningen av Redningshelikoptertjenesten
gjør at midlene må rammeoverføres fra forsvarsbudsjettet til Justis-
og beredskapsdepartementet, for deretter å bli inntektsført på kap.
4791 Redningshelikoptertjenesten, og utgiftsført på kap. 1791 Redningshelikoptertjenesten.
Kap. 4791 og kap. 1791 er derfor økt tilsvarende.
Spørsmål 2: Det vises til Prop. 28 S (2012–2013), kapittel
1710, post 47. Får omdisponeringen på 300 mill. kroner konsekvenser
for planlagte prosjekter, nybygg og nyanlegg? Eventuelle hvilke?
Svar:
Gjennomføring av et antall enkeltprosjekter
i porteføljen på kap. 1710, post 47, er noe forsinket i forhold
til tidligere plan. Dette åpner for en omdisponering av 300 mill.
kroner i 2012. Disse prosjektene er relatert til fornyelse av Forsvarets
eiendom, bygg og anlegg, og konsekvensen er å anse som begrenset i
det kortere perspektiv.
Spørsmål 3: Det vises til Prop. 28 S (2012–2013), kapittel
4710, post 01. Er «lågare inntekter knytte til energi» å forstå
slik at lavere energikostnader her føres som inntektstap grunnet
samhandling mellom Forsvaret og Forsvarsbygg? Hvordan kommer de
141,636 millioner kronene som Forsvaret i så tilfelle sparer i energikostnader
til syne i proposisjonen og til anvendelse i organisasjonen?
Svar:
Forsvarsbyggs (FBs) lavere utgifter til energi medfører
en tilsvarende lavere viderefakturering til FBs kunder. Kundene
betaler energiutgifter à konto, og vil derfor bli refundert for
lavere energiutgifter.
I Revidert nasjonalbudsjett (RNB) for 2012 ble det
lagt inn en inntektsøkning grunnet forventede økninger i energiutgifter.
Dette ble gjort uten tilsvarende kompensasjon til kunder i Forsvaret.
Netto endring ift. saldert budsjett 2012 er derfor 83 mill. kroner.
Refusjonen på 83 mill. kroner er fordelt på alle Forsvarets driftskapitler
hvor de største mottakere av refusjoner er Hæren (24,2 mill. kroner),
Luftforsvaret (16,8 mill. kroner), Forsvarets logistikkorganisasjon
(15,5 mill. kroner), Cyberforsvaret (9,1 mill. kroner) og Sjøforsvaret
(6,7 mill. kroner).
For de enkelte kapitlene er prognoser på refusjoner
av energiutgifter innarbeidet i den løpende økonomistyringen på
lik linje med andre endringer i utgifter. Lavere utgifter til energi
er derfor ikke direkte rettet mot konkrete økninger andre steder
i budsjettet.
Spørsmål 4: Det vises til Prop. 28 S (2012–2013), kapittel
1760, post 44. Hva skyldes «lågare framdrift» på NATOs ACCS – prosjekt,
hva er oppdatert fremdriftsplan og hvilke konsekvenser har forsinkelsen
for norsk luftromsovervåking og -kontroll, også i lys av beslutningen
knyttet til vedtatte endringer i strukturen?
Svar:
Lavere fremdrift på NATO-prosjektet ACCS skyldes
leveranseforsinkelser. Forsinkelsen vil så langt ikke ha innvirkninger
på kontraktens sluttsleveranse for ACCS i Norge. Således vil heller
ikke forsinkelsen på milepælsutbetalingen påvirke beslutninger knyttet
til vedtatte endringer i strukturen for luftromsovervåkning og -kontroll
i Norge.
Spørsmål 5:
Det vises til Prop. 28
S (2012–2013), kapittel 1760, post 45, hvor det omtales «tilpassingar
i resten av investeringsporteføljen» og behov for å holde tilbake
midler fra vedtatt investeringsportefølje for omdisponering til
kampflyinvesteringer påfølgende år. Iht. denne øker avsettingen
til kampflyprogrammet med ca. 2,1 mrd. kroner, mot at det skjer
svært store reduksjoner på andre områder. Disse områdene er bare
nevnt som overskrifter i tabellen, uten at budsjetteksten forklarer
nærmere hvilke investeringer som reduseres og hva konsekvensene
av dette er.
Spørsmål 5A: Departementet
bes om å gi en nærmere spesifikasjon over hvert enkelt materiellprosjekt
som inngår i tabellen og som rammes av reduksjonene.
Spørsmål 5B: Departementet
bes redegjøre for konsekvensene av forsinkelse av, reduksjoner i
og eventuelle kanselleringer av utbetalinger til disse prosjektene,
herunder de operative konsekvensene, for de åtte forsvarsområder
som listes i tabell 2.1.
Svar (på spørsmål 5 a og
b):
Endringene som fremkommer i tabell 2.1 i Prop. 28
S (2012–2013), er endringer som skyldes endrede utbetalinger fra
det som var planlagt ved forrige budsjettproposisjons behandling
høsten 2011 og frem til fremleggelse av omgrupperingsproposisjonen
i år. Den totale prosjektporteføljen med godkjente prosjekter omfatter
ca. 240 materiellprosjekter.
Årsakene til lavere utbetaling enn det som var lagt
til grunn høsten 2011, er flere, men knytter seg i hovedsak til
leverandørforsinkelser, reduserte behov, utsatte betalinger eller
lavere utbetalinger enn det som tidligere var lagt til grunn. Noen
av disse prosjektene hadde på budsjetteringstidspunktet ennå ikke
inngått kontrakt. Lavere utbetalinger skyldes lavere kostnader som
resultatet av kontraktsforhandlinger, men også at den gunstige kronekursen
har gitt en valutagevinst i flere prosjekter.
Der hvor betalingsplanen er skjøvet ut i tid
er dette i hovedsak tatt hensyn til i den oppdaterte perspektivplanen
for materiell for senere år, slik at endringene ikke vil få noen
konsekvenser for disse prosjektene.
Behovet for å holde tilbake midler for senere
utbetalinger til kampfly er basert på den leveranseprofil av kampfly
som ble lagt til grunn for Prop. 73 (2011–2012). Denne profilen
medfører en økt utbetaling til kampfly tidligere i perioden. De
tilbakeholdte midlene beholdes på kap. 1760, post 45. Denne posten
fikk ved Stortingets behandling av Revidert nasjonalbudsjett for
2012 tilført stikkordet ”kan nyttes under kap.
1761, post 45”. Regjeringen planlegger med å komme tilbake
med anmodning om en fullmakt til bestilling av et antall F-35 kampfly
for levering i 2017 i en proposisjon våren 2013. Det vil i denne
sammenheng bli avklart hvilke omdisponeringsbehov som vil være mest
hensiktsmessige. Midlene vil i utgangspunktet bli overført til kap.
1761, post 45, fra og med 2014.
Summen av endringene innenfor hvert formål innebærer
både økte og reduserte kostnader. Det har vært mindre endringer
i de fleste av prosjektene, men der hvor endringen er mindre enn
10 mill. kroner er disse ikke redegjort for i dette svaret.
Landsystemer
Porteføljen omfatter 32 prosjekter hvorav 6
prosjekter er nye og var ikke en del av planen i 2011. Det er også
gjort endringer i porteføljen gjennom en økning av planlagte utbetalinger
til pansrede kjøretøy (100 mill. kroner) og 40 mm. automatisk granatkaster
(180 mill. kroner). I tillegg er det to prosjekter som har fått
økt planlagt utbetaling og 12 prosjekter som har fått redusert planlagt
utbetaling. De største prosjektene er:
Pansrede kjøretøy
til kommunikasjonsnoder (-87 mill. kroner) - redusert behov
Artillerisystemet Archer (-97 mill. kroner)
– senere betaling
Våpenstasjon til pansrede kjøretøy (-178
mill. kroner) – senere betaling og redusert behov
Kampvogner til Hæren (-139 mill. kroner)
– senere betaling
Kommersielle kjøretøy (-64 mill. kroner)
– senere betaling
Sjøsystemer:
Porteføljen omfatter 43 prosjekter hvorav ni
prosjekter er nye og var dermed ikke en del av planen i 2011. Det
er i tillegg fire prosjekter som har fått økt planlagt utbetaling
og åtte prosjekter har fått redusert planlagt utbetaling. De største
prosjektene er:
NH-90 prosjektet er mange år forsinket og har
et betydelig akkumulert mindreforbruk. Som følge av forsinkelsene
er det effektuert konvensjonalbøter som vil redusere de kommende
utbetalingene.
Luftsystemer:
Program luftsystemer ble økt fra 612 mill. kroner til
1 332 mill. kroner ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett
for 2012 og som følge av tilleggsfinansiering med 720 mill. kroner
ifm. erstatning av et Hercules transportfly. Porteføljen omfatter
34 prosjekter hvorav 11 prosjekter er nye og dermed ikke en del
av planen i 2011. I tillegg er det fire prosjekter som har fått
økt planlagt utbetaling og ti prosjekter har fått redusert planlagt
utbetaling. De største prosjektene er:
Oppdatering av Orion
(-32 mill. kroner) – senere betaling
Nye kortholdsmissiler og hjelmsikter (-43
mill. kroner) – redusert betaling
Ammunisjon (-52 mill. kroner) – redusert
behov
Nye transportfly (-190 mill. kroner) –
senere restbetaling erstatningsfly
NBF-systemer:
Porteføljen omfatter 39 prosjekter hvorav ti
prosjekter er nye og dermed ikke en del av planen i 2011. To prosjekter
har fått økt planlagt utbetaling og åtte prosjekter har fått redusert
planlagt utbetaling. I tillegg er det gjennom 2012 gjort relativt
store endringer i porteføljen ved at en rekke prosjekter som omhandler
anskaffelser til spesifikke plattformer er overført til andre programområder,
slik at planlagte utbetalinger ble redusert som følge av dette.
De største prosjektene er:
Kommando- og kontrollsystemer
(-83 mill. kroner) – senere betaling
FISBasis (-31 mill. kroner) – redusert
behov
FDN-oppgraderinger (-37 mill. kroner) –
senere betaling og redusert behov
Terminering av Satellittprosjektet (-217
mill. kroner) – redusert behov
Logistikksystemer:
Porteføljen omfatter 50 prosjekter hvorav 21
prosjekter er nye og dermed ikke en del av planen i 2011. Det er
to prosjekter som har fått økt planlagt utbetaling og åtte prosjekter
har fått redusert planlagt utbetaling. De største prosjektene er:
Utrustning og inventar
(-125 mill. kroner) – senere betaling og redusert behov
Anskaffelser til pågående operasjoner (-116
mill. kroner) – redusert behov
Levetidsforlengelse av lastevogner (-40
mill. kroner) – senere betaling
Innenfor Spesialoperasjoner
og soldatsystemer:
Porteføljen omfatter 37 prosjekter hvorav 13
prosjekter er nye og dermed ikke en del av planen i 2011. Det er
to prosjekter som har fått økt planlagt utbetaling og åtte prosjekter
har fått redusert planlagt utbetaling. I sum utgjør ikke disse noen
vesentlig endring av hva som skulle vært betalt ut og hva som faktisk blir
betalt ut.
Innenfor LOS-programmet
i Forsvaret:
Det er blitt utbetalt et større beløp enn planlagt
til LOS-programmet i Forsvaret. Dette kan i hovedsak tilskrives
økt utbetaling til Logistikkprosjektet som følge av merarbeid knyttet
til leverandørforsinkelser.
Innenfor Kampflyprogrammet:
I forrige budsjettproposisjon var det planlagt
å utbetale 592 mill. kroner til kampflyprogrammet i 2012. I forbindelse
med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett for 2012 ble det opprettet
et eget budsjettkapittel for Nye kampfly med
baseløsning og det ble bevilget 700 mill. kroner på kap. 1761,
post 45, hvor bevilgningen ble overført fra kap. 1760, post 45.
Differansen er 108 mill. kroner som angitt i tabell 2.1 i omgrupperingsproposisjonen.
Ovenstående justeringer vil måtte få operative konsekvenser
i det lange tidsperspektiv, men vil ikke berøre de høyest prioriterte
operative kapasiteter og heller ikke svekke personellsikkerheten.
De operative konsekvensene vil primært berøre lavere prioriterte
avdelinger og til en viss grad utholdenheten i strukturen, men reduserer
ikke muligheten for å nå de operative ambisjonene som er trukket
opp i Prop. 73 (2011–2012).
Spørsmål 5C: Det vises
også i denne sammenheng til Finansdepartementets svar på spørsmål
502 fra Høyres fraksjon i forbindelse med behandlingen av Prop 1.
S (2012 – 2013) hvor det beskrives hvordan Forsvarets prosjektportefølje
på ca. 190 fremtidige prosjekter er gjennomgått, og at denne gjennomgangen
totalt skal ha medført en frigjøring av 11 mrd. kroner ved at 11
prosjekter er tatt ut av porteføljen, 19 prosjekter har fått redusert
omfang og 16 prosjekter utsatt, og vi ber om en tilsvarende konkretisering og
vurdering av konsekvensene ved hvert av disse 46 prosjektene.
Svar:
For å skape rom for en økt utbetaling til anskaffelsen
kampfly med baseløsning, er den øvrige prosjektporteføljen på om
lag 190 planlagte (altså fremtidige) prosjekter gjennomgått. Tilpasningene
er gjort etter en vurdering av prosjektene opp mot et sett av faktorer.
De viktigste faktorene har vært konsekvenser for operative leveranser,
betydning for personellets sikkerhet, forholdet til prioriterte
strukturelementer, forholdet til effektivisering og gevinstpotensial
samt forholdet til NATO styrkemål og internasjonale forpliktelser.
Tilpasningene vil iht. disse kriteriene i liten grad påvirke den
samlende operative evnen, men kunne medføre en lavere utholdenhet
i enkelte deler av strukturen enn tidligere planlagt.
Gjennomgangen har medført endringer i investeringsporteføljen,
ved at 11 prosjekter er tatt ut av porteføljen, 19 prosjekter har
fått redusert omfang og 16 prosjekter er utsatt i ett år eller mer,
slik at en del av utbetalingene kommer etter 2021. Til sammen utgjør dette
en frigjøring på om lag 11,7 mrd. kroner i perioden 2013–2021, hvorav
om lag 5,7 mrd. kroner er skjøvet ut til etter 2021.
Generelt sett er de berørte 46 prosjektene i
stor grad re-anskaffelser av allerede eksisterende materiell. Endringene
vil medføre at eksisterende materiell vil bli brukt i en noe lengre
periode enn det som i utgangspunktet var planlagt. Nedenfor følger
en nærmere gjennomgang gruppert etter de ulike programområdene.
Programområde | Terminerte prosjekter | Reduksjoner av omfang | Utsettelser | Sum |
Landsystemer | 1 955 | 550 | 900 | 3 405 |
Som omtalt i Prop. 1 S (2012–2013) vedrørende P 5029 Pansrede hjul-/støttekjøretøy har
prosjektet blitt revurdert sett i lys av at 2. bataljon skal omdannes
til en lett infanteribataljon. Som en konsekvens av dette planlegges
det med å terminere deler av prosjektet.
Fem prosjekter innenfor porteføljen planlegges med
redusert omfang. Dette gjelder blant annet våpen, ammunisjon og
kjøretøy. Konsekvensene er at det blir anskaffet et færre antall
enheter. Lavere prioriterte avdelinger vil måtte bruke eksisterende
materiell med noe redusert evne i forhold til det nye materiellet.
Ett prosjekt er planlagt med utsatt oppstart.
Konsekvensen er at eksisterende materiell vil bli brukt i en noe
lengre periode enn opprinnelig planlagt.
Programområde | Terminerte prosjekter | Reduksjoner av omfang | Utsettelser | Sum |
Sjøsystemer | 100 | | 3 025 | 3 125 |
Det terminerte prosjektet gjelder ekstrautstyr
til korvettene. Bortfallet av dette materiellet kompenseres for
gjennom justert taktikk- og operasjonsmønster.
Stortinget er tidligere informert om P 6346 Undervannskapasitet etter 2020.
Prosjektet er fortsatt i en utredningsfase og utsatt oppstart av
prosjektet med ett år forskyver over 3 000 mill. kroner til etter 2021.
Dette er en teknisk justering. Tidsplan for prosjektet vil bli stadfestet
når saken legges frem for Stortinget.
Programområde | Terminerte prosjekter | Reduksjoner av omfang | Utsettelser | Sum |
Luftsystemer | | 934 | | 934 |
To prosjekter planlegges med redusert omfang. Prosjektet
nye taktiske transporthelikopter og prosjektet knyttet til en oppgradering
av P3C reduseres. Omfanget av begge prosjektene må ses i sammenheng
med studier knyttet til helikoptre og maritim overvåkning.
Programområde | Terminerte prosjekter | Reduksjoner av omfang | Utsettelser | Sum |
Nettverksbasert forsvar | 861 | 781 | | 1 642 |
Åtte prosjekter termineres. Hovedsakelig gjelder dette
støtte- og utdanningssystemer. Ved intern omprioritering av ressurser
kan dette kompenseres for, uten at det får operative konsekvenser.
Syv prosjekter innenfor områdene støttesystemer og
infrastruktur planlegges med redusert omfang. Konsekvensen blir
noe lavere kvalitet i systemene enn opprinnelig lagt til grunn.
Programområde | Terminerte prosjekter | Reduksjoner av omfang | Utsettelser | Sum |
Logistikksystemer | 721 | 208 | 322 | 1 251 |
Ett prosjekt terminers. Prosjektet skulle anskaffe en
midlertidig løsning i påvente av P 2814 Logistikkprosjektet
i LOS-programmet i Forsvaret. Konsekvensen er at eksisterende
system vil bli brukt frem til implementeringen av P 2814.
Fem prosjekter planlegges med redusert omfang. To
av disse prosjektene er delvis knyttet til behov som knytter seg
til mulig fremtidig internasjonal innsats. Dette vil således kunne
påvirke omfanget av mulige merutgifter knyttet til en fremtidig
spesifikk innsetting av styrkebidrag og den tid det vil ta å stille med
tilstrekkelig trente styrker. Prosjektet berører ikke evnen til
styrkebeskyttelse av styrkebidrag i pågående eller fremtidige operasjoner.
To prosjekter er planlagt med utsatt oppstart. Begge disse prosjektene er
hovedsakelig rettet mot deltagelse i internasjonale operasjoner.
Ved fremtidig deltagelse i internasjonale operasjoner vil det kunne
medføre at man må deployere med eksisterende materiell, eventuelt
vil nytt materiell måtte anskaffes for det enkelte formålet og styrkebidraget
må bruke noe lenger tid til å bli fortrolig med materiellet.
Programområde | Terminerte prosjekter | Reduksjoner av omfang | Utsettelser | Sum |
Spesialoperasjoner og Soldatsystemer | | | 1 360 | 1 360 |
Tolv prosjekter er planlagt med utsatt oppstart. Innenfor
programområdet anskaffer en rekke materielltyper (f.eks. uniformer,
sko, hjelmer og personlige våpen) suksessivt i perioden. Forsinket
oppstart betyr at eksisterende materiell må brukes lenger enn tidligere
planlagt.
Det må understrekes at det rutinemessig foretas vurderinger
rundt innretningen av den samlede investeringsporteføljen. Over
tid vil det normalt være prosjekter som blir realisert både tidligere
og senere enn planlagt. Dessuten kan det i et lengre tidsperspektiv
vise seg nødvendig med fornyede vurderinger av enkeltprosjekter.
Ovenstående sammensetning og angitte omfang av frigjøring av midler
vil følgelig være gjenstand for kvalitetssikring og således kunne bli
justert i årene som kommer.
Spørsmål 5D: I samme
svar skriver Forsvarsdepartementet at tilpasningene vil «kunne medføre
en lavere utholdenhet i enkelte deler av strukturen enn opprinnelig
tenkt». Det bes konkretisert hva som ligger i «lavere utholdenhet»
og hvilke deler av strukturen det er snakk om?
Svar:
Avdelinger med operativt ansvar nasjonalt og styrker
på beredskap for deltagelse i internasjonale operasjoner prioriteres
i forhold til den øvrige strukturen når det gjelder materiellanskaffelser.
Således ligger det en konkret risikovurdering og prioritering til
grunn for den foretatte tilpasningen. Tilpasningen i materiellinvesteringsporteføljen
ble innenfor disse rammer gjennomført på tre måter. For det første
ble prosjekter strøket fra materiellplanen. Det innebærer at flere
planlagte materiellsystem ikke blir anskaffet. For det andre ble
det økonomiske omfanget på prosjekter redusert. Dette kan innebære
at det vil bli anskaffet færre antall materiellenheter enn planlagt
eller at antallet materiellenheter blir opprettholdt, men med noe
redusert ytelse. For det tredje ble tidsplanen på prosjekter endret.
Utsettelsen av prosjekter innebærer at nytt materiell tilføres Forsvaret
senere enn det som i utgangspunktet var planlagt.
Endringene i materiellplanen utgjør i sum at
lavere prioriterte deler av strukturen i perioder ikke har den planlagte
materiellutrustning med tanke på antall materiellenheter eller kvaliteten
på materiellet. Materiell som ikke blir re-anskaffet vil på sikt
ha større sannsynlighet for tekniske feil i forhold til nytt materiell.
Det kan gi noe lavere utholdenhet for deler av strukturen enn for
de høyere prioriterte avdelingene.
Innenfor disse overordnede rammene foretar Forsvaret
den detaljerte fordelingen av den enkelte materiellkategorien. Samtidig
er de 46 endrede materiellprosjektene fordelt mellom store og mindre
prosjekter som vil berøre alle forsvarsgrenene. Personellsikkerhet
og prioriterte operative hensyn vil uansett ikke bli svekket som
følge av de foretatte endringene i planporteføljen.