Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, er fornøyd med at Norge vil ratifisere FN-konvensjonen
om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne.
Komiteen viser til at FNs generalforsamling vedtok
konvensjonen 13. desember 2006. Norge undertegnet konvensjonen 30. mars
2007.
Komiteen merker seg at det har
tatt tid å tilfredsstille vergemålslovgivningen som man anser vesentlig
for å oppfylle konvensjonens formål.
Komiteen slutter seg til konvensjonens
hovedmål som er å sikre personer med nedsatt funksjonsevne like
muligheter til å realisere sine menneskerettigheter, samt å bygge
ned hindre som vanskeliggjør dette.
Komiteen slutter seg til at konvensjonen
antas å være av særlig viktighet slik at Stortingets samtykke er
nødvendig i medhold av grunnloven § 26 andre ledd.
Komiteen viser til at konvensjonen
er et ledd i FNs arbeid for å sikre allmenne menneskerettigheter.
Spørsmålet om å utarbeide en konvensjon om rettighetene til mennesker
med nedsatt funksjonsevne ble første gang reist i 1987. Det ble
ikke oppnådd enighet, og man vedtok i 1993 politiske anbefalinger
i form av FNs standardregler for like muligheter for mennesker med
nedsatt funksjonsevne.
Komiteen viser til at dette ikke
fikk den ønskede virkningen, og det ble vedtatt å starte arbeidet
med konvensjonen i 2001.
Komiteen viser til at Norge deltok
på alle møtene i komiteen, og representanter fra Funksjonshemmedes
Fellesorganisasjon (FFO) inngikk i delegasjonen.
Komiteen viser til at Norge under
forhandlingene arbeidet for å styrke det globale vernet av rettighetene
til mennesker med nedsatt funksjonsevne.
Komiteen merker seg at artikkel
5 nr. 2 forplikter partene til å forby enhver diskriminering på
grunn av nedsatt funksjonsevne. Ved diskriminering menes her nektelse
av rimelig tilrettelegging. Komiteen legger til grunn
følgende tolkning av rimelig tilrettelegging: nødvendig og hensiktsmessig
endring og justering som ikke innebærer en uforholdsmessig eller
utilbørlig byrde, når det i et bestemt tilfelle er behov for det,
for å sikre at mennesker med nedsatt funksjonsevne kan nyte eller
utøve alle menneskerettigheter og grunnleggende friheter på linje
med andre.
Komiteen legger til grunn at
dette etterleves i hele samfunnet.
Komiteen legger til grunn at
ved ratifiseringen er vårt nasjonale lovverk i tråd med konvensjonens
forpliktelser. Komiteen merker seg at ny vergemålslov
trer i kraft 1. juli 2013. Komiteen legger derfor
til grunn at konvensjonen trer i kraft 1. juni 2013, 30 dager før
vergemålslovgivningen trer i kraft.
Komiteen legger til grunn at
norsk lovgivning med hensyn til varer og tjenester er ivaretatt gjennom
dagens lovgivning.
Komiteen merker seg at det etableres
et tilsyn som skal ivareta at kravene i forskriften om universell
utforming av IKT blir overholdt. Tilsynet skal etableres i Direktoratet
for forvaltning og IKT (Difi). Midlene skal også gå til etablering
av tilhørende klageinstans i Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet.
Komiteen legger til grunn at
dette styrker tilgangen til universelt utformede IKT-løsninger.
Komiteen merker seg at Barne-,
likestillings- og inkluderingsdepartementet foreslår at en vesentlig
del av oppgavene som ble lagt til Likestillings- og diskrimineringsombudet
ved innlemming av dokumentasjonssenteret, blir flyttet til Barne-,
ungdoms- og familiedirektoratet fra 2013. Komiteen merker
seg at dette vil bidra til en styrking av kunnskapsinnhenting og overvåking
av funksjonshemmedes stilling i samfunnet.
Komiteen legger vekt på artiklene
11 og 32, og mener det er viktig at mennesker med nedsatt funksjonsevne
er et sentralt tema i vår utenriks- og utviklingspolitikk. Norge
har allerede et bredt engasjement knyttet til funksjonshemmedes
rettigheter internasjonalt, men vi ber regjeringen tydeliggjøre
denne innsatsen. Det er også viktig at hensyn til personer med nedsatt
funksjonsevne inkluderes i programmer og prosjekter som gjennomføres
av frivillige organisasjoner og internasjonale programmer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har ved flere anledninger
bedt om at konvensjonen blir ratifisert, og mener det har tatt unødig lang
tid fra undertegnelsen av konvensjonen og frem til saken nå blir
lagt frem for Stortinget. Disse medlemmer viser til
at det allerede er vedtatt andre lover og forskrifter som skal sikre at
personer med funksjonsnedsettelser skal ha likeverdige muligheter
til å delta på alle samfunnsområder, men kan ikke se at dette er
fulgt opp på en tilfredsstillende måte.
Disse medlemmer mener det er
viktig at mennesker med nedsatt funksjonsevne endelig får sine rettigheter
ytterligere styrket, og forventer at regjeringen nå også sørger
for at rettighetene følges opp i praksis.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
i denne sammenheng til at Fremskrittspartiet tidligere har fremmet
følgende forslag:
Representantforslag
170 S (2009–2010) om statlig tilskuddsordning for tilrettelegging
av bolig for personer med funksjonsnedsettelse,
Representantforslag 160 S (2009–2010) om fjerning
av aldersgrensen på 26 år for dekning til hjelpemidler til trening
og aktivisering for funksjonshemmede,
Representantforslag 30 S (2010–2011) om
nasjonale retningslinjer for kvalitet og kvantitet i TT-ordningen,
og en finansieringsordning som sikrer TT-transport i tråd med retningslinjene,
Representantforslag 129 S (2011–2012) om
en opptrappingsplan for tilpasset utdanning og arbeid for personer
med utviklingshemning.
Disse medlemmer viser også til
at Fremskrittspartiet har fremmet forslag om å styrke arbeidsrettede
tiltak, for at flest mulig skal få mulighet til å delta i arbeidslivet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti merker seg at regjeringen
ikke har forelagt en konsekvensutredning av en eventuell ratifikasjon
av tilleggsprotokollen til konvensjonen som gjelder individuell
klagerett til FN. Disse medlemmer viser til at en
grundig konsekvensutredning er viktig for at Stortinget skal få
det nødvendige grunnlag for å kunne ta stilling til de spørsmål
som reiser seg i forbindelse med tilleggsprotokollen. Blant de prinsipielt
viktige spørsmål er konsekvensene av å bygge ut klageadgang til
ulike FN-organer, også når det gjelder beslutninger av mer skjønnsmessig
art fattet i nasjonale folkevalgte organer og kjennelser i nasjonale
rettsinstanser. Disse medlemmer forventer at regjeringen
legger opp til en bred utredning også i Norge og at dette gjøres innen
utgangen av vårsesjonen 2013.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i løpet av våren
2013 gjennomføre en utredning som synliggjør fordeler og ulemper
ved å ratifisere tilleggsprotokollen om individklagerett til FN-konvensjonen
om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser i denne sammenheng til skriftlige spørsmål
til utenriksminister Espen Barth Eide fra Laila Dåvøy 25. september
2012 (Dokument 15:1997 (2012–2013)).
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til foregående merknader, og vil understreke at Høyre er en varm
tilhenger av en ratifisering av konvensjonen om rettigheter til
mennesker med nedsatt funksjonsevne. Disse medlemmer vil likevel
på generelt grunnlag peke på at det er fare for at summen av internasjonale
konvensjoner kan innebære en rettsliggjøring av det som i sin natur
er politiske spørsmål, og at denne utviklingen ikke er uproblematisk. Disse
medlemmer vil derfor bemerke viktigheten av et helhetlig
og langsiktig perspektiv når internasjonale konvensjoner behandles.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag til ratifikasjonstekst med tilhørende erklæringer.