Kontroll- og konstitusjonskomiteen skal i henhold
til Stortingets forretningsorden § 14 nr. 9 behandle saker om Stortingets
kontroll med forvaltningen.
Regjeringen står konstitusjonelt og politisk
ansvarlig overfor Stortinget, og den parlamentariske kontrollen
er en demokratisk garanti for at prinsippene i maktfordelingen etterleves.
Regjeringens makt utøves dermed under ansvar, og statsministeren
og den enkelte statsråd står til enhver tid ansvarlig overfor Stortinget
for sin embetsførsel.
I Dokument nr. 14 (2002–2003) Rapport til Stortinget
fra utvalget til å utrede Stortingets kontrollfunksjon (Frøiland-utvalget),
ble kontrolloppgaven definert på følgende måte (side 15):
«… all etterfølgende parlamentarisk gransking, vurdering
og saksjonering av vedtak, handlinger eller unnlatelser i regjering
og forvaltning.»
Det følger av dette at det ikke er kontroll-
og konstitusjonskomiteens oppgave å behandle de tiltakene som ble
skissert i statsministerens og justis- og beredskapsministerens
redegjørelse. Regjeringen har varslet at den vil fremme en melding
til Stortinget om tiltak for å følge opp 22. juli-kommisjonens funn
og anbefalinger.
Frøiland-utvalget sier videre at formålet med Stortingets
kontroll er å sikre at regjeringen gjennomfører de vedtak Stortinget
har fattet, samt å sikre at regjeringen utøver sin kompetanse i
tråd med Stortingets forutsetninger.
Det er vanlig å skille mellom to former for
parlamentarisk ansvar; det rettslige og det politiske.
Stortingets ansvarliggjøring av regjeringens medlemmer
skjer på forskjellige måter. De formelle reaksjonsmidlene er riksrettstiltale
og mistillitsvedtak.
Spørsmålet om riksrett og hvorvidt konstitusjonelt
ansvar skal gjøres gjeldende, reguleres av Grunnloven og ansvarlighetsloven.
Også mistillitsinstituttet er nedfelt i Grunnloven, og dersom mistillit
vedtas, utløser det en rettslig plikt til å gå av. Det er ingen
formelle krav til begrunnelse av et mistillitsforslag.
Mens bestemmelsene i Grunnloven og ansvarlighetsloven
gir klare føringer for når konstitusjonelt ansvar skal gjøres gjeldende,
vil det være mer skjønnspreget når politisk ansvar skal gjøres gjeldende.
I tillegg til de formelle reaksjonsformene,
benyttes også mer uformelle reaksjoner for å uttrykke kritikk. Stortinget
kan fatte vedtak om kritikk. Slike vedtak omtales som «daddelsvotum»
eller kritikkvedtak og får ingen rettslige konsekvenser for den
aktuelle statsråden. Uformell kritikk omfatter også kritiske merknader
i komitéinnstillinger og kritikk uttrykt under stortingsdebatten.