Da 22. juli-kommisjonen avsluttet sitt arbeid,
ble kommisjonens arkiv oversendt til Riksarkivet, herunder referater
fra de formelle intervjuene som kommisjonen gjennomførte. Statsministeren
hadde besluttet at referatet fra hans intervju skulle være offentlig.
De øvrige referatene ble unntatt offentlighet.
Representanter fra pressen søkte om innsyn i
referatene fra intervjuer med regjeringsmedlemmer og øvrige politikere.
Riksarkivet avslo søknadene med hjemmel i offentleglova § 14, første
ledd, som hjemler unntak fra offentlighet for interne dokumenter.
Riksarkivaren fant at det ikke var grunnlag for å praktisere meroffentlighet,
og begrunnet dette blant annet med hensyn til framtidige kommisjoners
tilgang til opplysninger gjennom åpenhjertige intervjuer med de
som kan ha relevant informasjon.
Innsynsbegjæringene ble anket til Kulturdepartementet,
og 20. september 2012 besluttet kulturministeren å gi innsyn i referatene. Kulturministeren
begrunnet avgjørelsen med at politikernes stilling som representanter
for befolkningen gjorde at det burde praktiseres meroffentlighet.
Opplysninger som er taushetsbelagt, ble fortsatt unntatt offentlighet.
28. september 2012 skrev komiteen til kulturminister
Hadia Tajik og ba om innsyn i referatene fra 22. juli-kommisjonens
intervjuer med personer i ledende stillinger i embetsverket. Det ble
bedt om at referatene ble gjort tilgjengelige i en slik form at
de kunne være offentlige.
Medlemmer av pressen hadde tidligere søkt om innsyn
i flere av disse referatene. Både Riksarkivet og Kulturdepartementet
ga avslag. Kulturministeren ga imidlertid i brev av 3. oktober 2012
komiteen beskjed om at referatene ville bli gjort tilgjengelige.
Referatene ble gjennomgått og taushetsbelagt informasjon tatt ut,
og 19. oktober 2012 ble referatene oversendt komiteen og publisert
på Riksarkivets nettsider; i sladdet form.
I brev av 7. november 2012 ba komiteen om å
få tilsendt eventuelle referater fra møter eller samtaler med de
28 personene som har avgitt forklaring til 22. juli-kommisjonen.
Komiteen ba videre om å få referatene tilsendt i en slik form at
de kunne være offentlig tilgjengelige.
I svarbrev av 23. november 2012 viste kulturministeren
til at det var funnet ni slik dokumenter. Disse hadde ikke på noe
tidspunkt vært sendt ut av kommisjonen, og var derfor å betrakte
som interne saksdokumenter som kunne unntas offentlighet. Statsråden
fant ikke å kunne praktisere meroffentlighet, jf. offentleglova
§ 11, og referatene kunne følgelig ikke oversendes i en slik form
at de kunne gjøres tilgjengelige for offentligheten.
Den 28. november 2012 sendte komiteen et nytt brev
og ba om å få oversendt de ni dokumentene i usladdet form. Det fremgikk
at komiteen var innforstått med at referatene kunne inneholde taushetsbelagt
og gradert informasjon og at dokumentene ville bli behandlet i tråd
med Stortingets forretningsorden § 28 annet ledd.
Ved brev av 4. desember 2012 oversendte kulturministeren
de ni notatene og gjorde oppmerksom på at de inneholdt taushetsbelagt
eller gradert informasjon.
I brev til fornyings-, administrasjons- og kirkeministeren
av 9. oktober 2012 ba komiteen om tilgang til all korrespondanse
mellom Statsministerens kontor og Fornyings-, administrasjons- og
kirkedepartementet knyttet til forhold rundt stenging av Grubbegata.
I svarbrev av 2. november 2012 oversendte statsråden
aktuell korrespondanse og dokumenter samt oversikt over møter mellom
Statsministerens kontor og departementet.
I et nytt brev til fornyings-, administrasjons-
og kirkeministeren, sendt 12. oktober 2012, ble det bedt om innsyn
i departementets korrespondanse med Oslo kommune, i tilknytning
til saken om stenging av Grubbegata. Komiteen ba om å få denne dokumentasjonen
i en egen forsendelse.
Komiteen fikk oversendt denne dokumentasjonen
i brev av 8. november 2012, inklusive en tidslinje for dokumenter
mellom Oslo kommune og Statsbygg m.fl. i plansaken.
I brev av 16. januar 2013 til statsråden viste komiteen
til tilsendt kopi av brev fra Moderniseringsdepartementet til Oslo
politidistrikt, datert 7. november 2005, vedrørende anmodning om
trafikkregulering av Grubbegata. Komiteen ba opplyst om det forelå
et svarbrev fra Oslo politidistrikt og ba i så fall om å få oversendt
en kopi av svarbrevet i avgradert form.
Det fremgikk av statsrådens svarbrev, datert 18. januar
2013:
«Departementet fikk en muntlig tilbakemelding fra
Oslo politidistrikt om at politiet mente det ikke ville være mulig
å håndheve et innkjøringsforbud og at et forbud som ikke kunne håndheves
ville svekke respekten for skiltingen. Jeg viser i denne forbindelse
til rapporten fra 22. juli-kommisjonen kapittel 18.7 s 439 første spalte
3. avsnitt der innholdet i tilbakemeldingen er omtalt.»
Komiteen sendte 6. februar 2013 et oppfølgingsbrev,
der det ble stilt spørsmål om den muntlige tilbakemeldingen fra
politiet om midlertidig stenging av Grubbegata ved skiltning.
I brevet omtalte komiteen også diskrepanser
som fremkom mellom referatet fra høringen i kontroll- og konstitusjonskomiteen
16. november 2012 og svarbrevet fra statsråden av 18. januar 2013
og stilte spørsmål i tilknytning til dette.
Deler av korrespondansen følger som vedlegg 10
til 13 til innstillingen.
I brev av 5. oktober 2012 til justis- og beredskapsministeren
ba kontroll- og konstitusjonskomiteen om å få oversendt to rapporter utarbeidet
som grunnlagsdokumenter for evalueringen av PSTs håndtering av hendelsene 22. juli
2011. Disse rapportene var tidligere oversendt Stortingets utvidede
utenriks- og forsvarskomité. Det fremgikk av brevet at komiteen var
innforstått med at rapportene inneholdt graderte opplysninger og
at dokumentene ville bli behandlet i tråd med Stortingets forretningsorden § 28
annet ledd.
I brev til justis- og beredskapsministeren av 5. desember
2012 viste komiteen til de tidligere mottatte graderte rapportene
og ba om få oversendt rapportene i sladdet og avgradert form. Statsråden
svarte i brev av 20. desember 2012 at det er viktig at dokumenter
vurderes med hele sitt innhold for å kunne gi et korrekt og helhetlig bilde
av hva dokumentet beskriver. Statsråden viste videre til at PST
har publisert en ugradert rapport om resultatene av evalueringen.
I et brev til justis- og beredskapsministeren
av 28. november 2012 viste komiteen til forklaringen fra leder av
Regjeringens krisestøtteenhet (KSE) til 22. juli-kommisjonen, der
det fremgikk at det høsten 2008 ble iverksatt arbeid med en intern
risiko- og sårbarhetsanalyse. Dette arbeidet ble ferdigstilt 2009,
og rapporten inneholdt et scenario med en bilbombe plassert ved
Høyblokka. Komiteen ba opplyst hvem som fikk tilgang til denne rapporten.
I svarbrev av 7. desember 2012 viste statsråden til
at den interne risiko- og sårbarhetsvurderingen fra KSE beskriver
en rekke scenarier og mulige konsekvenser for enhetens funksjonsevne. Ett
av scenariene i vurderingene omhandlet en bilbombe på gateplan ved
Høyblokka i regjeringskvartalet. KSE hadde lokaler på gateplan i Høyblokka
og i andre underetasje samme sted. Som ledd i arbeidet med risiko-
og sårbarhetsvurderingen ble det identifisert og iverksatt sårbarhetsreduserende
tiltak samt utarbeidet overordnede planer for håndtering av de beskrevne
scenariene.
Det fremgikk av svarbrevet at vurderingen og tiltakene
(bl.a. identifikasjon av alternativ lokasjon for KSE, uflyttingsøvelser,
anskaffelse av mobile løsninger og plassering av enhetens dataservere
på et sikkert sted utenfor regjeringskvartalet) ble forankret administrativt
i departementet etter ferdigstillelse.
I brev til forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen
av 13. desember 2012 ba kontroll- og konstitusjonskomiteen om å
få oversendt følgende rapporter fra Forsvarets forskningsinstitutt
(FFI):
FFI-rapport 2009/01882
Kriseledelse og sivilt-militært samarbeid ved begrenset militært
angrep på Norge – bakgrunnshistorie og vignetter
FFI-rapport 2010/01009 Sikkerheitspolitisk krise,
nasjonal kriseleiing og sivilmilitært samarbeid
FFI-rapport 2011/00648 Scenarioer for samfunnssikkerhet
og nasjonal beredskap.
Komiteen ba også om en fullstendig oversikt over
hvem som har mottatt disse rapportene.
Det fremgikk at komiteen var innforstått med
at rapportene inneholdt graderte opplysninger og at komiteen ville
behandle dokumentene i tråd med Stortingets forretningsorden § 28
annet ledd.
Komiteen fikk 19. desember 2012 oversendt de etterspurte
rapportene med fordelingslister.