Det framholdes i meldingen at helse- og omsorgssektoren
i Norge har gjort en betydelig innsats med å ta i bruk informasjonsteknologi (IKT)
for både helsepersonell, pasienter, brukere og befolkningen generelt.
Det påpekes at fordi helse- og omsorgssektoren består
av mange selvstendige virksomheter som selv har ansvar for prioriteringer,
anskaffelse og drift av egne systemer, har det blitt utviklet mange
enkeltstående og forskjellige løsninger. Regjeringen ønsker derfor
å modernisere IKT-plattformen og arbeide for en felles løsning for hele
helse- og omsorgssektoren. Regjeringens hovedmål er én innbygger
– én journal.
Det framholdes at helse- og omsorgstjenesten
er kommet kort sammenliknet med andre sektorer når det gjelder å
involvere innbyggeren selv som en ressurs. Det er begrensede muligheter
for selvbetjeningsløsninger og til å kommunisere elektronisk med
helsepersonell. Pasienter og brukere har heller ikke elektronisk
tilgang til egen pasientjournal. Dette ønsker regjeringen å gjøre
noe med.
Med stortingsmeldingen vil regjeringen klargjøre
målene og vise retningen for IKT-utviklingen i helse- og omsorgssektoren.
Aktører både innenfor og utenfor sektoren inviteres til å engasjere
seg. Regjeringen mener at det er nødvendig å utnytte mulighetene
som ligger i moderne teknologi for å nå helsepolitiske mål om bedre
kvalitet, pasientsikkerhet, effektivitet og ressursbruk.
Regjeringens overordnede mål for IKT-utviklingen
i helse- og omsorgstjenesten er:
Helsepersonell skal
ha enkel og sikker tilgang til pasient- og brukeropplysninger.
Innbyggerne skal ha tilgang på enkle og
sikre digitale tjenester.
Data skal være tilgjengelig for kvalitetsforbedring,
helseovervåking, styring og forskning.
For å nå målene vil regjeringen satse på:
Utrede én journal
Nye digitale tjenester for pasienter og
brukere – «Min helse» på nett
Sterkere nasjonal styring og koordinering
av IKT-utviklingen i helse- og omsorgssektoren
Fullføre igangsatte tiltak
Det redegjøres for utviklingen av bruk av informasjonsteknologi
i den norske helse- og omsorgssektoren fra 1960-tallet og fram til
i dag. Det vises til sentrale dokumenter som handlingsplanen Mer
helse for hver bIT, strategien Si @!, ny strategisk plan S@mspill
2007 og den nasjonale strategien Samspill 2.0 fra 2011.
Det redegjøres for strategier i andre land som Finland,
Danmark og Sverige.
Det framholdes at helse-IKT er et sterkt voksende
fagområde internasjonalt. Både EU, Verdens helseorganisasjon og
OECD har egne strategier for å understøtte IKT-utviklingen i helse-
og omsorgssektoren i medlemslandene. EUs pasientrettighetsdirektiv
og Digital agenda for Europe fra 2010 har bruk av informasjonsteknologi
i helse- og omsorgssektoren som ett av innsatsområdene. EU-kommisjonen
jobber med en ny handlingsplan for e-helse – eHealth Action Plan 2012–2020.
Regjeringen har som mål at helsepersonell raskt og
effektivt skal få tilgang til nødvendige pasientopplysninger og
at all skriftlig informasjonsutveksling skal skje elektronisk. For
å oppnå dette ønsker regjeringen å modernisere IKT-plattformen og
arbeide mot en felles nasjonal løsning som inkluderer hele helse-
og omsorgssektoren. Regjeringen foreslår at det startes et arbeid
for å utrede alternative løsninger. Regjeringens hovedmål er én
innbygger – én journal.
I tillegg til å utrede alternative løsninger
ønsker regjeringen en helhetlig gjennomgang av lov- og regelverk
slik at journalopplysninger kan følge pasienten og brukeren gjennom
et helt behandlingsforløp. Det understrekes at fordi Samhandlingsreformen
forutsetter et samarbeid mellom ulike behandlingssteder, må også
regelverket legge til rette for dette på en enkel, effektiv og sikker
måte. Regjeringen mener at helseregisterloven må endres slik at
regelverket også blir uavhengig av den til enhver tid gjeldende
organisering i helse- og omsorgssektoren og den medisinske utviklingen.
Regjeringens visjon er at helsepersonell som deltar
i pasientforløpet, på en enkel måte kan få tilgang til alle nødvendige
og oppdaterte opplysninger uavhengig av hvor pasienten befinner seg.
Det uttales at dersom én journal etableres,
vil det ikke bli enklere for uvedkommende å få tilgang til pasientopplysningene,
men at informasjonssikkerheten vil styrkes. Med ett system skal
det bli enklere å styre og overvåke tilgangen til hver enkelts journalopplysninger.
Det uttales at mye taler for at innføring av
nye løsninger bør skje trinnvis for å høste erfaringer og realisere
gevinster underveis. Regjeringen vil vurdere om en helseregion skal
gjennomføre en pilot. Regional innføring vil kunne omfatte sykehus,
kommuner, fastlege og andre aktører som deltar i behandlingen innenfor
et avgrenset geografisk område.
Regjeringen foreslår at følgende gjennomføres:
Revisjon av helseregisterloven
for å legge bedre til rette for samhandling mellom helsepersonell og
hvor pasienten settes i fokus
Utrede personvernmessige og rettslige konsekvenser
ved en mer sentralisert og helhetlig pasientjournal
Sikre at elektroniske løsninger kan brukes
for å ivareta pasientens innsynsrett og råderett over egne helseopplysninger
Vurdere bruk av reservasjonsrett og samtykke ved
sekundærbruk av helseopplysninger
Utrede administrative og økonomiske konsekvenser
av forslagene
Det redegjøres for sentrale løsninger i andre
land som Danmark, Finland, England og USA.
Regjeringen har som mål at digitale tjenester
på nett skal gjøre kontakten med helse- og omsorgstjenesten enklere
og bidra til at innbyggerne opplever tjenesten som tilgjengelig
og helhetlig. Enkle og tilgjengelige tjenester på nett skal gi grunnlag
for mer delaktighet og en demokratisering av pasientens og brukerens
rolle. Innbyggerne skal i større grad bestemme utforming av eget
tjenestetilbud. Digitale tjenester på nett kan utgjøre en viktig
rolle i det totale tilbudet av helse- og omsorgstjenester i framtiden.
Gjennom «Min helse» på nett skal pasienter og brukere
få elektronisk tilgang til egen journal. I tillegg skal innbyggerne
få tilbud om selvbetjeningsløsninger og mulighet for elektronisk
dialog med helsepersonell. Innbyggerne skal ha lett tilgang til
kvalitetssikret informasjon om helse, livsstil, sykdom, behandling
og rettigheter. Informasjon om helse- og omsorgstjenestene, som kvalitet,
ventetider, tjenestetilbud og brukererfaringer, skal gi innbyggerne
mulighet til å ta reelle valg knyttet til eget behandlingsopplegg. Tjenestene
skal være tilgjengelig for innbyggerne på den nasjonale helseportalen,
helsenorge.no.
Det understrekes at digitale tjenester til innbyggerne
må være universelt utformet slik at brukere med ulike funksjonsevner
kan bruke løsningene uten komplisert tilleggsutstyr eller tjenester.
Regjeringen vil
utvikle løsninger
som gir innbyggerne elektronisk tilgang til egen journal,
legge til rette for selvbetjeningsløsninger
og tjenester som gir innbyggerne mulighet til sikker elektronisk
dialog med helsepersonell,
forenkle ordningen for refusjon av pasientreiser,
tilgjengeliggjøre offentlige data på helsenorge.no
som grunnlag for innovasjon av nye digitale tjenester.
Regjeringen vil bidra til å sikre en helhetlig
og forutsigbar IKT-utvikling i helse- og omsorgssektoren. Det understrekes
at med mange selvstendige aktører er det nødvendig å klargjøre nasjonalt
ansvar for IKT-utviklingen, og det er nødvendig med en tydelig rolle-
og oppgavedeling mellom aktørene.
Det vises til at det er stilt krav i lov- og
avtaleverk om blant annet bruk av standarder og krav til funksjonalitet,
og det er gjort tilpasninger i regelverket som vil stille krav til
sertifiserte løsninger.
Budsjettmidler skal i større grad samordnes
slik at de kan brukes målrettet og gi best mulig effekt.
Felles målbilder og koordinerte handlingsplaner skal
bidra til en mer sammenhengende IKT-utvikling slik at målene om
elektronisk samhandling nås. Målene skal være tydelige og kjent
for aktørene.
Regjeringen stiller seg bak opprettelsen av
KommIT, i regi av KS, og vil oppfordre de ulike aktørene til å videreutvikle
samarbeidet mellom de regionale helseforetak og kommuner i hver
av regionene, sammen med KommIT og KS.
Regjeringen vil
stille krav til standarder
og funksjonalitet i systemene gjennom regel- og avtaleverk,
utarbeide strategi for standardiseringsarbeidet som
både tar hensyn til den kortsiktige og langsiktige IKT-utviklingen
i sektoren,
utarbeide felles mål og handlingsplaner
for IKT-utviklingen i helse- og omsorgssektoren,
gjennomgå oppgaver, finansiering og organisering
av kompetansesentre, koordineringsorganer og andre IKT-miljøer.
Regjeringen legger vekt på at dagens aktiviteter for
bedre elektronisk samhandling videreføres.
Regjeringen vil
fullføre pågående
tiltak for elektronisk samhandling: utbredelse av elektroniske meldinger,
nasjonal utbredelse av elektroniske resepter, etablering av nasjonal
kjernejournal og videreutvikling av robust og sikker infrastruktur
gjennomføre nasjonal strategi for helseregistre
lansere og gjennomføre nasjonal strategi
for IKT-forskning og -utvikling
bidra til innovativ bruk av teknologi og
vil legge fram en egen stortingsmelding om innovasjon i omsorgssektoren
lansere en strategi for økt innovasjonseffekt
av offentlige anskaffelser
Det uttales at det i meldingen ikke er foreslått tiltak
som skal føre til vesentlige administrative eller organisatoriske
endringer. Foreslåtte utredninger skal også vurdere organisatoriske
konsekvenser og eventuelle behov for endringer.
Regjeringen vil eventuelt komme tilbake til
oppfølging av meldingen og tiltak som krever bevilgningsøkninger
i forbindelse med de årlige budsjettforslagene. Gjennomføring av
slike tiltak vil bli vurdert i lys av den økonomiske situasjonen.