Samlet utgiftsbevilgning til Kommunal- og regionaldepartementet
i 2011 utgjorde 157 631 mill. kroner. Inntektsbevilgningen i 2011
utgjorde 13 421 mill. kroner. Kommunal- og regionaldepartementet
har ansvaret for fire virksomheter og ett selskap.
Riksrevisjonen har avgitt tre avsluttende revisjonsbrev
uten merknad, og ett avsluttende revisjonsbrev med merknad til Direktoratet
for byggkvalitet.
Revisjonen har avdekket at byggevarer i liten grad
har vært underlagt tilsyn. Riksrevisjonen finner det kritikkverdig
at direktoratet ikke har utarbeidet mål eller planer for produkt-
og markedstilsyn, samt at det ikke har vurdert oppfølging på et
faglig og risikobasert grunnlag. Riksrevisjonen registrerer at det
er foretatt omorganisering internt i direktoratet for å styrke markedstilsynet,
og at departementet mener iverksatte tiltak vil føre til forbedring
av tilsyn med byggevarer. Riksrevisjonen merker seg at departementet
vil følge opp direktoratets arbeid med produkt- og markedstilsyn
i styringsdialogen og vurdere flere tiltak knyttet til krav som følger
av byggevareforordningen.
Riksrevisjonen merker seg også at Kommunal- og
regionaldepartementet er enig med Riksrevisjonen i at aktivitetsnivået
for tilsyn med byggevaremarkedet bør styrkes. Videre har departementet
forpliktet seg til sammen med direktoratet å vurdere hva som er
et akseptabelt aktivitetsnivå framover.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at nesten alle
tilsyn som er gjennomført med sentralt godkjente foretak de senere
årene, avdekker feil og mangler, og at om lag 25 prosent av de stedlige
tilsynene resulterer i at godkjenning blir trukket tilbake. Riksrevisjonen
er kritisk til at direktoratet kun gjennomførte 1 av 150 planlagte
stedlige tilsyn, og kun 62 av 400 planlagte dokumenttilsyn. Videre
registrerer Riksrevisjonen at antall meldinger fra kommuner og andre
om manglende dugelighet hos foretakene har økt mye de siste årene,
og at kun 72 av 1194 meldinger ble fulgt opp i 2011.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at departementet
først i desember 2011 reduserte ambisjonsnivået for antall tilsyn
dette året – til tross for at departementet tidlig på året var kjent
med direktoratets vanskelige situasjon.
Departementet har i tildelingsbrevet til direktoratet
for 2012 presisert at tilsynsaktiviteten må økes, og Riksrevisjonen
forutsetter at departementet fastsetter måltall for tilsynsaktiviteten
i tildelingsbrevet for 2013, samt at direktoratets måloppnåelse
følges opp tett.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at direktoratet
har foretatt flere anskaffelser som ikke har vært i tråd med regelverket
for offentlige anskaffelser, og peker på viktigheten av at lov og forskrift
om offentlige anskaffelser følges for å sikre økt verdiskaping i
samfunnet og effektiv ressursbruk av offentlige midler.
Kommunal- og regionaldepartementet opplyser at
direktoratet har satt i gang arbeid med å videreutvikle rutiner
og heve kompetansen på anskaffelsesområdet. Riksrevisjonen vil framheve betydningen
av at departementet i sin styringsdialog med direktoratet følger
opp at anskaffelsesregelverket blir etterlevd.
Riksrevisjonen anser det for uheldig at fakturaer med
forfall i 2011 først er utbetalt og bokført i 2012. Riksrevisjonen
understreker betydningen av at bevilgningsreglementet følges, og
forutsetter at Direktoratet for byggkvalitet iverksetter rutiner
som sikrer at fakturaer betales til rett tid. Riksrevisjonen merker
seg at departementet vil følge opp saken i styringsdialogen med
direktoratet.
Av tidligere rapporterte forhold er følgende
saker avsluttet:
Følgende saker vil bli fulgt opp i den løpende
revisjonen:
Komiteen viser til
Riksrevisjonens revisjon og kontroll av Kommunal- og regionaldepartementet
og dets underliggende virksomheter. Komiteen har
merket seg at det er avgitt tre avsluttende revisjonsbrev uten merknader
og ett med merknader til Direktoratet for byggkvalitet.
Riksrevisjonen har undersøkt mål- og resultatstyring
for tilsynsvirksomheten med byggevaremarkedet i Direktoratet for
byggkvalitet, og har merknader om omfang av tilsyn, etterlevelse
av regelverket for offentlige anskaffelser og avvik i regnskapsførsel.
Byggevaremarkedet har i liten grad vært underlagt tilsyn. For tilsyn
etter ordningen med sentral godkjenning av foretak har antall stedlige
tilsyn og antall gjennomførte dokumenttilsyn falt. Komiteen er
av den oppfatning at 2011 har vært et unntaksår grunnet omorganisering
og flytting med 80 pst nytilsatte. Komiteen vil påpeke
at tilsynsarbeid på et så lavt nivå ikke kan fortsette uten at tilsynsordningen
undergraves. Departementet vil sammen med direktoratet vurdere hva
som er et akseptabelt aktivitetsnivå framover. Videre er tiltak
for bedret kompetanse, rutiner, med mer iverksatt. Komiteen legger
til grunn at tiltakene vil føre til forbedringer og at departementet
følger opp direktoratet tett i den løpende styringsdialogen.
Komiteen viser til sine merknader
i Innst. 211 S (2011–2012) om Husbankens forvaltning av investeringstilskuddet
til omsorgsboliger og sykehjem, og slutter seg til at dette viktige satsingsområdet
følges opp i den løpende revisjonen.