12.1 Sammendrag

12.1.1 Innledning

Samlet utgiftsbevilgning til Kulturdepartementet i 2011 utgjorde 8 695 mill. kroner. Inntektsbevilgningen i 2011 utgjorde 1 047 mill. kroner. Kulturdepartementet har ansvaret for 12 virksomheter, to fond, åtte selskaper og ett særlovsselskap.

12.1.2 Riksrevisjonen uttaler

Riksrevisjonen har avgitt 15 avsluttende revisjonsbrev uten merknad.

12.1.2.1 Kulturdepartementets styring, måloppnåelse og resultatrapportering til Stortinget

12.1.2.1.1 Budsjettering og regnskapsføring av oppdragsvirksomhet

Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at Kulturdepartementet ikke har overholdt reglene i bevilgningsreglementet. Departementet har gjennom flere år hatt retningslinjer for bokføring av oppdragsinntekter og oppdragsutgifter som har avveket fra ettårsprinsippet og kontantprinsippet i bevilgningsreglementet.

Stortinget har for flere av departementets kapitler vedtatt en utvidet merinntektsfullmakt som innebærer at oppdragsinntektene for 2012 regnskapsføres i samsvar med bevilgningsreglementets kontantprinsipp og ettårsprinsipp. Kulturdepartementet har i tildelingsbrev for 2012 gitt føringer om å endre regnskapsføringen av oppdragsinntektene, og har fått bekreftet at regnskapsføringen er endret.

Riksrevisjonen ser positivt på at departementet i tråd med Stortingets vedtak har fulgt opp at regnskapsføringen av oppdragsinntekter er endret fra 2012. Riksrevisjonen legger til grunn at departementet vil påse at regnskapsføringen av oppdragsvirksomheten skjer i samsvar med bevilgningsreglementet.

12.1.2.1.2 Risikostyring i underliggende virksomheter

Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at departementet ikke har påsett at Medietilsynet har innført risikostyring. Statlige virksomheter har siden 2003 vært pålagt å ha risikostyring integrert i sin virksomhetsstyring. Manglende risikostyring kan føre til svakere måloppnåelse enn det Stortinget har forutsatt, og til brudd på lover og regler. Konsekvensene av manglende risikostyring kan også være en lite effektiv bruk av statlige midler.

Riksrevisjonen har ved flere anledninger orientert Stortinget om mangler og svakheter i risikostyringen i virksomheter som Kulturdepartementet har ansvar for. Ved behandlingen av Dokument 1 for regnskapsårene 2006, 2007 og 2008 forutsatte kontroll- og konstitusjonskomiteen at departementet fulgte opp at alle virksomhetene implementerte et system for risikostyring. Statsråden uttalte til regnskapet for 2007 at Medietilsynet ville ha innarbeidet risikostyring i løpet av 2009. Komiteen forventet da at statsråden snarest ville bringe dette i orden.

Departementet opplyser at Medietilsynet har foretatt en risikovurdering for 2012 som har tatt utgangspunkt i mål, utfordringer og satsingsområder. I tillegg har virksomheten de siste årene arbeidet med utvikling av en metodikk for tilsynsarbeidet basert på risiko- og vesentlighetsanalyser. Departementet vil følge opp risiko- og vesentlighetsvurderinger i styringsdialogen, og at Medietilsynets tilsynsarbeid videreutvikles og integreres i mål- og resultatstyringssystemet.

Riksrevisjonen forutsetter at departementet vil påse at Medietilsynet faktisk innfører og tar i bruk et system for risiko- og vesentlighetsvurderinger som er i tråd med økonomiregelverkets krav og det som forventes av virksomhetsstyring i staten.

12.1.2.2 Oppfølging av tidligere rapporterte forhold

Av tidligere rapporterte forhold er følgende saker avsluttet:

  • manglende etterlevelse av anskaffelsesregelverket i Norsk Tipping AS

  • mulig ulovlig subsidiering/kryssubsidiering av Norsk Tipping AS' datterselskaper og tilknyttede selskaper

Følgende sak vil bli fulgt opp i den løpende revisjonen:

  • svakheter i departementets etatsstyring av Norsk filminstitutt

12.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til Riksrevisjonens revisjon og kontroll av Kulturdepartementet og dets underliggende virksomheter for 2011, og at det er avlagt 15 avsluttende revisjonsbrev uten merknader.

Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen har hatt kritiske merknader til regnskapsføringen av oppdragsinntekter og oppdragsutgifter for to virksomheter under departementet. Regnskapsføringen har avveket fra ettårsprinsippet og kontantprinsippet, og har således ikke vært i samsvar med bevilgningsreglementet. Komiteen noterer seg imidlertid at departementet i løpet av 2012 har sørget for at regnskapsføringen i disse virksomhetene blir i tråd med gjeldende regelverk. Komiteen legger til grunn at departementet følger opp at underliggende virksomheter fortsetter å regnskapsføre oppdragsvirksomhet på korrekt måte.

Riksrevisjonen har gjennomført revisjon av risikostyringen ved seks av Kulturdepartementets underliggende virksomheter. Komiteen noterer seg at revisjonen viste at fem av disse virksomhetene helt eller delvis hadde gjennomført risikostyring. Kontrollen viste imidlertid at Medietilsynet ikke hadde implementert risikostyring, til tross for at departementet siden 2007 har stilt krav om dette i tildelingsbrevet. Komiteen viser til at den i brev til kulturministeren av 31. januar 2013 stilte spørsmål om hvorfor risikostyring ikke var kommet på plass i Medietilsynet i 2011. I brev av 11. februar 2013 svarte statsråden at hun var enig i at dette hadde tatt for lang tid. Videre opplyste statsråden at tildelingsbrevet for 2013 presiserte at videreutvikling av risikostyring må bli en integrert del av Medietilsynets virksomhetsstyring, og at departementet har bedt om en særskilt dokumentasjon på hvordan dette blir gjort. Komiteen legger til grunn at dette følges opp, og vil understreke betydningen av at alle virksomheter har systemer for å kartlegge og vurdere risikoer som kan true måloppnåelsen.