Samlet utgiftsbevilgning til Kulturdepartementet
i 2011 utgjorde 8 695 mill. kroner. Inntektsbevilgningen i 2011
utgjorde 1 047 mill. kroner. Kulturdepartementet har ansvaret for
12 virksomheter, to fond, åtte selskaper og ett særlovsselskap.
Riksrevisjonen har avgitt 15 avsluttende revisjonsbrev
uten merknad.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at Kulturdepartementet
ikke har overholdt reglene i bevilgningsreglementet. Departementet
har gjennom flere år hatt retningslinjer for bokføring av oppdragsinntekter
og oppdragsutgifter som har avveket fra ettårsprinsippet og kontantprinsippet
i bevilgningsreglementet.
Stortinget har for flere av departementets kapitler
vedtatt en utvidet merinntektsfullmakt som innebærer at oppdragsinntektene
for 2012 regnskapsføres i samsvar med bevilgningsreglementets kontantprinsipp
og ettårsprinsipp. Kulturdepartementet har i tildelingsbrev for
2012 gitt føringer om å endre regnskapsføringen av oppdragsinntektene,
og har fått bekreftet at regnskapsføringen er endret.
Riksrevisjonen ser positivt på at departementet
i tråd med Stortingets vedtak har fulgt opp at regnskapsføringen
av oppdragsinntekter er endret fra 2012. Riksrevisjonen legger til
grunn at departementet vil påse at regnskapsføringen av oppdragsvirksomheten
skjer i samsvar med bevilgningsreglementet.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at departementet
ikke har påsett at Medietilsynet har innført risikostyring. Statlige
virksomheter har siden 2003 vært pålagt å ha risikostyring integrert
i sin virksomhetsstyring. Manglende risikostyring kan føre til svakere
måloppnåelse enn det Stortinget har forutsatt, og til brudd på lover
og regler. Konsekvensene av manglende risikostyring kan også være
en lite effektiv bruk av statlige midler.
Riksrevisjonen har ved flere anledninger orientert
Stortinget om mangler og svakheter i risikostyringen i virksomheter
som Kulturdepartementet har ansvar for. Ved behandlingen av Dokument
1 for regnskapsårene 2006, 2007 og 2008 forutsatte kontroll- og
konstitusjonskomiteen at departementet fulgte opp at alle virksomhetene
implementerte et system for risikostyring. Statsråden uttalte til
regnskapet for 2007 at Medietilsynet ville ha innarbeidet risikostyring
i løpet av 2009. Komiteen forventet da at statsråden snarest ville
bringe dette i orden.
Departementet opplyser at Medietilsynet har foretatt
en risikovurdering for 2012 som har tatt utgangspunkt i mål, utfordringer
og satsingsområder. I tillegg har virksomheten de siste årene arbeidet
med utvikling av en metodikk for tilsynsarbeidet basert på risiko-
og vesentlighetsanalyser. Departementet vil følge opp risiko- og vesentlighetsvurderinger
i styringsdialogen, og at Medietilsynets tilsynsarbeid videreutvikles
og integreres i mål- og resultatstyringssystemet.
Riksrevisjonen forutsetter at departementet
vil påse at Medietilsynet faktisk innfører og tar i bruk et system
for risiko- og vesentlighetsvurderinger som er i tråd med økonomiregelverkets krav
og det som forventes av virksomhetsstyring i staten.
Av tidligere rapporterte forhold er følgende
saker avsluttet:
Følgende sak vil bli fulgt opp i den løpende
revisjonen:
Komiteen viser til
Riksrevisjonens revisjon og kontroll av Kulturdepartementet og dets
underliggende virksomheter for 2011, og at det er avlagt 15 avsluttende
revisjonsbrev uten merknader.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
har hatt kritiske merknader til regnskapsføringen av oppdragsinntekter
og oppdragsutgifter for to virksomheter under departementet. Regnskapsføringen
har avveket fra ettårsprinsippet og kontantprinsippet, og har således
ikke vært i samsvar med bevilgningsreglementet. Komiteen noterer
seg imidlertid at departementet i løpet av 2012 har sørget for at
regnskapsføringen i disse virksomhetene blir i tråd med gjeldende
regelverk. Komiteen legger til grunn at departementet følger
opp at underliggende virksomheter fortsetter å regnskapsføre oppdragsvirksomhet
på korrekt måte.
Riksrevisjonen har gjennomført revisjon av risikostyringen
ved seks av Kulturdepartementets underliggende virksomheter. Komiteen noterer
seg at revisjonen viste at fem av disse virksomhetene helt eller
delvis hadde gjennomført risikostyring. Kontrollen viste imidlertid
at Medietilsynet ikke hadde implementert risikostyring, til tross
for at departementet siden 2007 har stilt krav om dette i tildelingsbrevet. Komiteen viser
til at den i brev til kulturministeren av 31. januar 2013 stilte
spørsmål om hvorfor risikostyring ikke var kommet på plass i Medietilsynet
i 2011. I brev av 11. februar 2013 svarte statsråden at hun var
enig i at dette hadde tatt for lang tid. Videre opplyste statsråden
at tildelingsbrevet for 2013 presiserte at videreutvikling av risikostyring
må bli en integrert del av Medietilsynets virksomhetsstyring, og
at departementet har bedt om en særskilt dokumentasjon på hvordan
dette blir gjort. Komiteen legger til grunn at dette
følges opp, og vil understreke betydningen av at alle virksomheter
har systemer for å kartlegge og vurdere risikoer som kan true måloppnåelsen.