14.1 Sammendrag

14.1.1 Innledning

Samlet utgiftsbevilgning til Landbruks- og matdepartementet i 2011 utgjorde 16 395 mill. kroner. Inntektsbevilgningen i 2011 utgjorde 1 059 mill. kroner. Landbruks- og matdepartementet har ansvaret for syv virksomheter og fem selskaper.

14.1.2 Riksrevisjonen uttaler

Riksrevisjonen har avgitt seks avsluttende revisjonsbrev uten merknad, og ett avsluttende revisjonsbrev med merknad til Bioforsk.

14.1.2.1 Styring, måloppnåelse og resultatrapportering til Stortinget i forhold til det årlige budsjettet

14.1.2.1.1 Implementering av statlige regnskapsstandarder for instituttsektoren – åpningsbalanse

Riksrevisjonen er kritisk til hvordan Landbruks- og matdepartementet har styrt implementeringen av de nye statlige regnskapsstandardene (SRS) i instituttsektoren. Riksrevisjonen konstaterer at departementets oppfølging av utarbeidelse av åpningsbalanser ble igangsatt så sent at det ikke var mulig å få gjennomført de kontrollene som virksomhetsledelsen og departementet skulle foreta før regnskapsavlegget for 2011. Departementet har heller ikke sørget for at instituttene har fulgt veiledningen for utarbeidelse av åpningsbalanser, utarbeidet av Direktoratet for økonomiforvaltning (DFØ). Dette innebærer at det i regnskapsavlegget opplyses at forskningsinstituttene bruker SRS, uten at grunnlaget for innføringen av SRS i form av godkjent åpningsbalanse foreligger.

Landbruks- og matdepartementet har i tildelingsbrevene til forskningsinstituttene for 2011 forutsatt at de statlige regnskapsstandardene (SRS) skulle tas i bruk. Riksrevisjonen mener at departementet dermed også har et ansvar for å styre prosessen med denne overgangen på en slik måte at den kan gjennomføres som planlagt. Riksrevisjonen viser til at departementet etter økonomiregelverket i staten har et overordnet styringsansvar overfor underliggende virksomheter, jf. reglement for økonomistyring i staten §§ 2, 4, 15-1 og 18. Departementet har også et overordnet ansvar for at virksomhetene rapporterer relevant og pålitelig resultatinformasjon, jf. bestemmelser om økonomistyring i staten punkt 1.2 d. Riksrevisjonen ser det slik at påliteligheten av slik informasjon avhenger hvordan implementeringen av et rammeverk som SRS, med åpningsbalansen, kvalitetssikres.

Riksrevisjonen har merket seg at Landbruks- og matdepartementet i sitt svar anfører at veilederen til DFØ om utarbeidelse av åpningsbalanser ikke er et bindende regelverkskrav. Riksrevisjonen registrerer imidlertid at departementet likevel velger å følge de anbefalingene veilederen gir. Riksrevisjonen har merket seg at Landbruks- og matdepartementet undervurderte arbeidet med innføring av SRS og godkjenning av åpningsbalanser for 2011, og at departementet vil gå gjennom inngående balanser for 2012 med de nødvendige vurderinger for godkjennelse.

14.1.2.2 Regnskaper der Riksrevisjonen har vesentlige merknader

14.1.2.2.1 Bioforsk

Riksrevisjonen kan ikke bekrefte regnskapet for Bioforsk for 2011.

Riksrevisjonen finner det svært kritikkverdig at Bioforsk 1. januar 2011 implementerte et nytt ERP-system, som omfattet regnskap, budsjett, finansiering og prosjektstyring, uten at det forelå systemdokumentasjon og uten at systemet var testet slik økonomiregelverket i staten krever. Det vil si at Bioforsk ikke kunne dokumentere systemet eller sporbarhet av transaksjonene i systemet.

Riksrevisjonen har tidligere hatt merknader til Bioforsk sitt regnskap – med påfølgende omtale i Dokument 1 for årene 2007, 2008, 2009 og 2010. Dette har omfattet manglende styring og brudd på regnskapsloven og regelverk for statlige virksomheter. Departementet viser til at Bioforsk har gjort grep for å rette opp de påpekte merknadene fra Riksrevisjonen, blant annet ved å engasjere flere eksterne konsulenter på ulike områder. Riksrevisjonen har merket seg at tiltakene det vises til i stor grad er de samme som er oppgitt for oppfølging av merknader de foregående årene. I departementets svar på merknadene i Dokument 1 for 2010 uttalte statsråden «at styrets respons og gjennomføring så langt er et klart signal om Bioforsk sin vilje og evne til å identifisere og gjennomføre nødvendige tiltak».

Riksrevisjonen konstaterer at Landbruks- og matdepartementet innser at deres styringsdialog og kontroll med instituttet ikke har hatt tilstrekkelig effekt. Videre merker Riksrevisjonen seg at departementet vil oppnevne nytt styre for Bioforsk som følge av at Bioforsk får merknad fra Riksrevisjonen for femte år på rad.

Riksrevisjonen forutsetter at Landbruks- og matdepartementet har tett oppfølging gjennom styringsdialogen, og iverksetter nødvendige og gjennomgripende tiltak som sikrer at Bioforsk styres og drives forsvarlig innenfor gjeldende regelverk for statlige virksomheter.

14.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Riksrevisjonen har avgitt seks avsluttende revisjonsbrev uten merknad, og ett avsluttende revisjonsbrev med merknad til Bioforsk.

Komiteen viser til at Riksrevisjonen er kritisk til hvordan Landbruks- og matdepartementet har styrt implementeringen av de nye statlige regnskapsstandardene i instituttsektoren. Riksrevisjonen konstaterer at departementets oppfølging av utarbeidelse av åpningsbalanser ble igangsatt så sent at det ikke var mulig å få gjennomført de kontrollene som virksomhetsledelsen og departementet skulle foreta før regnskapsavlegget for 2011. Komiteen viser til at departementet i tildelingsbrevene til forskningsinstituttene for 2011 forutsatte at de statlige regnskapsstandardene (SRS) skulle tas i bruk. Komiteen har merket seg at departementet undervurderte arbeidet med innføring av SRS, og at departementet vil gå gjennom inngående balanser for 2012 med de nødvendige vurderinger for godkjennelse.

Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen ikke kan bekrefte regnskapet for Bioforsk for 2011. Komiteen finner i likhet med Riksrevisjonen at dette er svært kritikkverdig og viser til at Bioforsk har fått merknader til sitt regnskap – med påfølgende omtale i Dokument 1 for årene 2007, 2008, 2009 og 2010. Dette har omfattet manglende styring og brudd på regnskapsloven og regelverk for statlige virksomheter. Komiteenviser til at departementet innser at deres styringsdialog og kontroll med instituttet ikke har hatt tilstrekkelig effekt. Komiteen merker seg også at departementet oppnevnte et nytt styre for Bioforsk som følge av at Bioforsk fikk merknad av Riksrevisjonen for femte år på rad.

Komiteen forutsetter at departementet nå iverksetter nødvendige og gjennomgripende tiltak som sikrer at Bioforsk styres og drives forsvarlig innenfor gjeldende regelverk for statlige virksomheter.