Samlet utgiftsbevilgning til Utenriksdepartementet
i 2011 utgjorde 34 289 mill. kroner. Inntektsbevilgningen i 2011
utgjorde 84 mill. kroner. Utenriksdepartementet har ansvaret for to
virksomheter og ett særlovsselskap.
Riksrevisjonen har avgitt to revisjonsbrev uten merknad.
Riksrevisjonen anser det som kritikkverdig at risikovurderinger
og risikodempende tiltak mot korrupsjon og misligheter i prosjektene
i liten grad ble vurdert før avtaleinngåelse. Et gjennomgående trekk
i program- og beslutningsdokumenter var at det fokuseres på eksterne risikomomenter
i stedet for å identifisere interne svakheter. Vurderinger av mottakers
interne kontrollrutiner, finansiell styring og evne til å forvalte
tildelte midler var i liten grad dokumentert.
Riksrevisjonen merker seg at departementet har gjort
endringer i maler og retningslinjer for forberedelsesfasen av tilskuddsforvaltningen.
Videre registrerer Riksrevisjonen at det i nyere beslutningsdokumenter
blir foretatt vurdering av internrisiko hos mottaker, og at departementet arbeider
med videre utvikling av metode for risikostyring i tilskuddsforvaltningen.
Riksrevisjonen er kritisk til at departementet ikke
har sikret tilstrekkelig innsyn i mottakerlandets finansiering og
oppfyllelse av avtaleforpliktelser i UNDP-prosjektet General Support Programme.
Riksrevisjonen registrerer at UNDP ikke har plikt til å rapportere
om mottakers bidrag til programmet, og finner det uheldig at avtalefestede
krav ikke framgår i finansiell rapportering.
Riksrevisjonen har påvist svakheter og utfordringer
ved ambassadens samarbeid med UNDP. Riksrevisjonen finner det kritikkverdig
at departementet har en rammeavtale som er mangelfull når det gjelder
rapportering og revisjonskrav. Riksrevisjonen registrerer at departementet
planlegger å reforhandle gjeldende rammeavtale med UNDP og andre
FN-organisasjoner for å foreta oppdateringer i tråd med nåværende
krav og forventninger.
Av tidligere rapporterte forhold er følgende
saker avsluttet:
Komiteen viser til
Riksrevisjonens revisjon og kontroll av Utenriksdepartementet og
dets underliggende virksomheter. Komiteen viser videre
til at Riksrevisjonen i 2011 har revidert ni utenriksstasjoner og
at det ikke ble avdekket vesentlige feil eller mangler i noen av
stasjonsregnskapene.
Komiteen er tilfreds med at Riksrevisjonen ikke
har avgitt avsluttende revisjonsbrev med merknad i 2011.
Komiteen viser også til at den
i brev av 31. januar 2013 til utviklingsministeren stilte spørsmål
om reforhandling av rammeavtalen med FNs utviklingsprogram, UNDP.
Statsråden svarte i brev av 11. februar 2013. Brevet følger som
vedlegg til innstillingen.
Komiteen viser til at oppdaterte
og godkjente tall fra OECD-DAC gir en norsk bistandsandel på 0,96
pst av BNI for 2011. Den totale norske bistanden var i 2011 på om
lag 26,7 milliarder kroner.
Komiteen mener det er viktig
at de ressursene som brukes til administrasjon, forvaltning, rapportering
og revisjon av den norske utviklingshjelpen holdes på et nivå som
muliggjør at bistanden blir strategisk og målrettet, at den kommer
fram dit den skal og at korrupsjon og misligheter reduseres.
Komiteen viser til
Innst. 211 S (2011–2012), jf. Dokument 1 (2011–2012) Riksrevisjonens rapport
om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2010, der det
ble rapportert om mangler og svakheter ved bistanden til Afghanistan, Den
globale vaksinealliansen (GAVI) og tilskudd til ikke-norske frivillige
organisasjoner, og merker seg at disse sakene nå er avsluttet. Komiteen mener
dette er positivt.
Komiteen har merket
seg at Riksrevisjonen har merknader til forvaltningen av bistanden
til Zambia. Riksrevisjonen har konstatert manglende risikovurderinger
og mangelfullt iverksatte tiltak når det gjelder forebygging av korrupsjon
og misligheter i prosjektene. Komiteen er klar over
de problemene som eksisterer med hensyn til korrupsjon og økonomiske
misligheter i Zambia. Komiteen vil vektlegge at nulltoleranse
for korrupsjon må være retningsgivende for all norsk utviklingsbistand.
Komiteen viser videre til at
Riksrevisjonen stiller spørsmål ved hvilke tiltak Utenriksdepartementet
vil iverksette for å sikre tilfredsstillende forvalting før avtaleinngåelse. Komiteen vil
peke på at god resultatoppnåelse er avhengig av klare mål og adekvat
styring og forvaltning.
Norge har støttet viltforvaltningen i Zambia
de siste 20 årene, og har siden 2004 gitt støtte til programmet
«Support to the rehabilitation and development of Kafue National
Park». Komiteen viser til at Riksrevisjonen stiller spørsmål
ved om Utenriksdepartementet har iverksatt tilstrekkelige tiltak
for å sikre at investerte midler og parkens overlevelsesevne etter utfasing
av giverstøtte, er ivaretatt.
Komiteen viser videre til at
Riksrevisjonen har påvist svakheter og utfordringer ved ambassaden i
Lusakas samarbeid med UNDP når det gjelder avtalekrav, møtepunkter,
rapportering og tilgang til revisjonsrapporter. Videre påpeker Riksrevisjonen
at rammeavtalen med FN-organisasjonen framstår som upresis og mindre
bindende, spesielt når det gjelder rapporterings- og revisjonskrav,
enn hva som er standardkrav generelt i bilaterale avtaler. Komiteen finner
det positivt at Utenriksdepartementet planlegger å reforhandle gjeldende
rammeavtale med UNDP, så vel som rammeavtalene med andre FN-organisasjoner,
for å foreta nødvendige oppdateringer i tråd med nåværende krav
og forventninger.