Samlet utgiftsbevilgning til Samferdselsdepartementet
i 2011 utgjorde 31 218 mill. kroner. Inntektsbevilgningen i 2011
utgjorde 3 590 mill. kroner. Samferdselsdepartementet har ansvaret for
seks virksomheter og seks selskaper.
Riksrevisjonen har avgitt fem avsluttende revisjonsbrev
uten merknad, og ett avsluttende revisjonsbrev med merknad til Jernbaneverket.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at det
i 2011 kun er brukt 53 prosent av bevilgningen til rassikring av
fylkesveger på kap. 1320 post 62, og at 361,5 mill. kroner av bevilgningen
står ubrukt. Riksrevisjonen konstaterer at det også var et mindreforbruk
i 2010, og at akkumulert beløp som overføres til 2012 har økt med
122,5 mill. kroner.
Riksrevisjonen har merket seg at Samferdselsdepartementet
har skissert nye retningslinjer for Statens vegvesens bruk og rapportering
av midler til rassikring på fylkesveger, og at det vil være anledning
til å omdisponere midler mellom vegstrekninger internt i fylket
og mellom fylker. Riksrevisjonen har også merket seg at departementet
vil vurdere ytterligere tiltak på grunnlag av rapporter og regnskapet
for 2012.
Riksrevisjonen forutsetter at Samferdselsdepartementet
følger opp saken gjennom styringsdialogen med Statens vegvesen.
Riksrevisjonen er kritisk til at det i 2011
bare ble brukt 45,5 mill. kroner av en bevilgning på 143,6 mill.
kroner, på kap. 1320 post 62 Tilskudd til miljøvennlig transport,
Transnovaprosjektet. Riksrevisjonen registrerer at akkumulert beløp som
overføres til 2012, er 98,1 mill. kroner. Riksrevisjonen viser til
bevilgningsreglementets § 3 om blant annet realistisk budsjettering.
Riksrevisjonen har merket seg at Transnova, som
administrerer ordningen, har iverksatt tiltak for å redusere etterslepet
i utbetalingene. Riksrevisjonen har også merket seg at departementet vil
stille krav til intensjonsavtaler med samarbeidsparter og detaljerte
finansieringsplaner ved innsending av søknad, og at tidspunkt for
utbetaling vil bli flyttet for å sikre at flere utbetalinger kommer
med i regnskapet for gjeldende år.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at Jernbaneverket
for 2011 ikke hadde oversikt over sine innkjøpsavtaler, at det var
vanskelig å finne dokumentasjon for at anskaffelsesregelverket ble
fulgt og hvilke kontrollrutiner som eksisterte.
Riksrevisjonen konstaterer at Jernbaneverket
har satt i gang arbeid med å samle alle rammeavtaler og gjøre disse
tilgjengelige på eget intranett. Videre har Riksrevisjonen merket
seg at Jernbaneverket har startet arbeidet med å kvalitetssikre at
alle anskaffelser som er foretatt av eller med bistand av etatens
forsyningsenhet, er korrekt registrert i kontraktsregisteret, og
at et elektronisk konkurransegjennomføringsverktøy for anskaffelser
over 500 000 kroner vil bli implementert høsten 2012.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at etterlevelse
av kravene til kunngjøring i EØS-regelverket ikke kunne dokumenteres
på revisjonstidspunktet for 11 av 18 anskaffelser. Disse hadde en
samlet kostnad på over tre mrd. kroner. Ved revisjonen ble det heller
ikke lagt fram dokumentasjon for gyldig unntak fra EØS-regelverkets
krav. Videre er Riksrevisjonen kritisk til at det manglet gyldig skatteattest
for 9 og HMS-erklæring for 7 av de 18 kontrollerte anskaffelsene.
Riksrevisjonen vil peke på at det i regnskapet
var mangler ved referanse og sporbarhet til underliggende dokumentasjon
i form av kontrakt eller avtale slik anskaffelsesregelverket forutsetter. Manglende
sporbarhet svekker muligheten for en effektiv intern kontroll med
at kostnadsføring og utbetaling er i samsvar med underliggende forpliktelse
eller vilkår. Den manglende sporbarhet svekker også muligheten for
ekstern kontroll og revisjon. Riksrevisjonen mener det er alvorlig at
Jernbaneverkets praksis ved kontering av bilag har ført til manglende
henvisning til underliggende dokumentasjon, svekket sporbarhet og internkontroll
knyttet til ca. 1,11 mrd. kroner kostnadsført i regnskapet for 2011.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at Jernbaneverket ikke
har tilfredsstillende oversikt over lett omsettelig ikt-utstyr.
Riksrevisjonen vil peke på at Jernbaneverket bare kan dokumentere listeføring
av ikt-utstyr for ca. 40 mill. kroner av en total anskaffelse i
2011 på 73 mill. kroner.
Riksrevisjonen har merket seg at Jernbaneverket nå
gjennomgår sin forvaltning av lett omsettelig ikt-utstyr, og at
nye rutiner forventes implementert i løpet av 2012.
Riksrevisjonen vil peke på at mangler ved etterlevelse
av krav til nødvendig dokumentasjon og sporbarhet svekker administrasjonens
mulighet til å gjennomføre god internkontroll i samsvar med økonomi-
og anskaffelsesregelverket. Riksrevisjonen forutsetter at dokumentasjonen kvalitetssikres
fortløpende, og at den kan gjøres tilgjengelig ved gjennomføringen
av revisjonen, og ikke først etter at revisjonen i praksis må være avsluttet.
Riksrevisjonen legger til grunn at Samferdselsdepartementet gjennom
styringsdialogen følger opp Jernbaneverkets arbeid med å legge til
rette for god internkontroll, blant annet med at regelverket for
anskaffelser følges.
Riksrevisjonen kan ikke bekrefte Jernbaneverkets
regnskap for 2011.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at det
på revisjonstidspunktet manglet forklaring på hull i bilagsrekkefølgen
i Jernbaneverkets regnskap for 2011. Den manglende fullstendigheten
i regnskapet representerer en andel på ca. 40 prosent av totalt
antall bilagsnummer. Dette innebærer at Riksrevisjonen ikke kan
bekrefte fullstendigheten i Jernbaneverkets regnskap. Riksrevisjonen
vil peke på at usikkerhet rundt en relativt stor andel av data i
regnskapssystemet gjør sporbarhet vanskelig. Det skaper dermed også
usikkerhet om underliggende transaksjoner i Jernbaneverkets regnskap
er uten vesentlige feil og mangler.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at det foreligger betydelige
svakheter i den interne kontrollen og at det mangler avstemminger
mellom forsystemer/hjelpesystemer og regnskapssystemet i Jernbaneverket.
Mangler ved avstemmingene gjør at Riksrevisjonen ikke kan bekrefte
en fullstendig overføring av data fra forsystemene til regnskapssystemet
for driftskritisk materiell, lager av skinnegående anleggsmaskiner
og lønnsdata. Riksrevisjonen vil peke på at også manglende avstemminger
skaper usikkerhet om Jernbaneverkets regnskap for 2011 er fullstendig,
og om virksomhetens verdier er forvaltet på en tilfredsstillende
måte.
Riksrevisjonen har merket seg at Samferdselsdepartementet
viser til at Jernbaneverkets arbeid med endret økonomimodell vil
bidra til etterlevelse av økonomibestemmelsene med mer effektive
avstemmingsprosedyrer.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at Jernbaneverkets
regnskap mangler avstemminger og forklaringer til konti mellom kontant-
og virksomhetsregnskapet. Riksrevisjonen peker på at dette skaper
usikkerhet om Jernbaneverkets kontantregnskap for 2011. Riksrevisjonen
mener at svakhetene og manglene ved konverteringen fra virksomhets-
til kontantregnskapet ikke tilfredsstilte kravene til internkontroll
i økonomireglementet. Riksrevisjonen har merket seg at Samferdselsdepartementet
viser til at Jernbaneverket nå legger opp til å gjennomføre tertialvise
avstemminger.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at avstemming
av balansekontoer for 2011 ikke var gjennomført før innrapporteringen
til statsregnskapet. Riksrevisjonen vil presisere at det er viktig
at alle balansekonti er avstemt og dokumentert i samsvar med bestemmelsene
i økonomireglementet, for å sikre at data under samferdselsområdet
ikke inneholder feil.
Riksrevisjonen har merket seg at Samferdselsdepartementet
viser til at Jernbaneverket har iverksatt tiltak for å bedre dokumentasjonen
av gjennomførte avstemminger.
Revisjon av Jernbaneverkets regnskap for 2011 har
avdekket flere alvorlige forhold. Riksrevisjonen har i ettertid
mottatt en del dokumentasjon på de forholdene som er tatt opp. Dette
bekrefter at Jernbaneverket gjennom året har hatt manglende sporbarhet
og manglende forutsetninger for en effektiv internkontroll i henhold
til økonomiregelverket. Flere av de forholdene som er tatt opp for
2011, ble også tatt opp for 2010.
Riksrevisjonen har merket seg at Samferdselsdepartementet
legger til grunn at gjennomførte og planlagte tiltak vil gi en bedre
innretning og dokumentasjon av Jernbaneverkets regnskap. Riksrevisjonen
forutsetter at Samferdselsdepartementet følger opp de påpekte forholdene
i styringsdialogen med Jernbaneverket.
Av tidligere rapporterte forhold er følgende
saker avsluttet:
kostnadsøkninger
og konkurransesituasjonen ved fornyelse av driftskontrakter
kostnadsoverskridelser og forsinkelser
i prosjekter
depositum i partnerskapet ERESS
vedlikehold av jernbanebruer
Av tidligere rapporterte forhold vil følgende
saker bli fulgt opp i den løpende revisjon:
tilskudd til tilgjengelighetstiltak
byggherrens oppfølging av entreprenørene
styring av drifts- og vedlikeholdsområdet
utarbeiding og arkivering av dokumentasjon
konsulenter
Komiteen viser til
Riksrevisjonens revisjon og kontroll av Samferdselsdepartementet
og dets underliggende virksomheter. Komiteen har merket
seg at det er avgitt fem avsluttende revisjonsbrev uten merknad
og ett med merknad til Jernbaneverket.
Komiteen viser til at den i brev
av 31. januar 2013 til departementet stilte spørsmål om Jernbaneverkets
regnskap. Statsråden svarte i brev av 13. februar 2013. Brevet følger
som vedlegg til innstillingen.
Komiteen har merket seg at halvparten
av bevilgningene til rassikring av fylkesveiene står ubrukt. Det
var også et underforbruk i 2010. Komiteen har merket
seg at det i 2012 ble satt i verk nye retningslinjer for bruk av
midler til rassikring på fylkesveger. Komiteen forutsetter
at departementet ut fra regnskapet for 2012 vurderer om det er behov
for ytterligere tiltak for å forbedre dette.
Komiteen finner det kritikkverdig
at Jernbaneverkets regnskap for 2011 har så store mangler at Riksrevisjonen
ikke kan bekrefte regnskapet. Blant annet skyldes dette hull i bilagsrekken, manglende
avstemminger mellom for-/hjelpesystemer og regnskapssystemet, avstemming
av balansekontoer og konvertering fra virksomhets- til kontantprinsippet.
Departementet har i svarbrevet til komiteen
opplyst at Jernbaneverket fra 1. januar 2013 har iverksatt en ny
regnskapsløsning basert på en felles økonomimodell for hele virksomheten med
én teknisk løsning og ikke fem modeller som ble benyttet tidligere.
Denne løsningen vil ifølge departementet gi bedre kvalitet og forenkle
de interne transaksjonsprosessene i Jernbaneverket. Departementet
forventer at overgangen til ny økonomimodell fra 1. januar 2013
og øvrige aktiviteter for bedre regnskaps- og økonomiprosesser vil
bidra til en vesentlig bedre regnskapskvalitet i Jernbaneverket.
Departementet vil i styringsdialogen med Jernbaneverket også følge
opp og påse at de nødvendige tiltak iverksettes for å lukke de avvik
Riksrevisjonen har påpekt.
Komiteen har merket seg at det
er iverksatt tiltak og at departementet vil følge opp disse, slik
at de påpekte feil og mangler blir brakt i orden.
Komiteenmener
videre det er kritikkverdig at Jernbaneverket ikke har hatt oversikt
over sine innkjøpsavtaler, og at det har vært vanskelig å finne
dokumentasjon for at anskaffelsesregelverket er fulgt og for hvilke
kontrollrutiner som eksisterte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstreser svært alvorlig på dette og ber departementet
umiddelbart rydde opp i disse forholdene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har merket seg
at Jernbaneverket har satt i verk tiltak og forutsetter at departementet
følger opp disse forholdene.