Jeg viser til brev fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen
av 31. januar, der komiteen ber om svar på to spørsmål knyttet til
komiteens behandling av Riksrevisjonens Dokument 1 (2012-2013) for
budsjettåret 2011.
Nedenfor følger mitt svar på komiteens spørsmål:
Riksrevisjonens kontroll
har avdekket et uakseptabelt høyt nivå av feil i utbetalinger av
foreldrepenger. Departementet har derfor satt i gang et arbeid med
forbedring og forenkling på dette området. Hva er resultatet av
dette arbeidet?
Det regelverket som er vedtatt av Stortinget
er tildels komplisert og detaljert.
Som komiteen viser til, har departementet satt
i gang et arbeid med forbedring og forenkling av foreldrepengeordningen.
Departementet sendte 20. desember 2012 på høring forslag til endringer
i folketrygdlovens bestemmelser om foreldrepenger. Formålet er å
få en enklere og bedre ordning som støtter opp om målet om en jevnere fordeling
av foreldrepengeperioden mellom mor og far og som ivaretar hensynet
til fleksibilitet for foreldrene.
Høringsfristen utløp 1. februar i år og departementet
arbeider nå med oppfølging av høringen. Det er for tidlig å si når
eventuelle lovendringsforslag kan fremmes for Stortinget.
Arbeids- og velferdsetaten arbeider målrettet
for å bedre kapasiteten og kvaliteten i ytelsesforvaltningen. Det
arbeides med et bredt knippe av tiltak. Av gjennomførte tiltak i
den senere tid, kan det nevnes at det er utarbeidet saksbehandlingsstandarder
bl.a. på foreldrepengeområdet. Fra 2012 er disse standardene tatt
i bruk ved alle enheter som behandler foreldrepengesaker. Innføring
av saksbehandlingsstandarder er en del av arbeidet med kvalitetssystemet
i NAV og har som et hovedsiktemål å redusere antall feil i saksbehandlingen.
Bufetat har fått revisjonsbrev
med merknader for flere forhold. Departementet har i sitt svar til Riksrevisjonen
opplyst at dette vil bli tatt opp i styringsdialogen med etaten
og at de vil vurdere behov for endringer i retningslinjer og embetsoppdrag.
Hvordan er dette fulgt opp konkret?
I tildelingsbrevet til Bufdir for 2012 fremkommer
det at der hvor Riksrevisjonen har tatt opp konkrete forhold, skal
Bufdir iverksette nødvendige tiltak, slik at de forhold som påpekes
blir rettet opp. Departementet skal i etatsstyringsmøtene orienteres
om hvordan merknader fra Riksrevisjonen er fulgt opp. Dette er gjort
i flere etatsstyringsmøter.
Når det gjelder merknaden i pkt. 2.1.2 om system
for administrasjon av turnus og beregning av arbeidstimer i barneverninstitusjoner
(TTA), viser jeg til departementets brev til Riksrevisjonen av 17. august
2012. I brevet vises det til en rekke oppfølgingstiltak Bufdir skulle
gjennomføre i 2012. Saken ble tatt opp på etatsstyringsmøtet i oktober.
Bufdir fikk deretter utsatt frist for rapportering av status for
tiltakene til årsrapporten for 2012. Departementet vil, etter at årsrapporten
er mottatt, vurdere om det er behov for ytterligere oppfølging av
de forhold Riksrevisjonen hadde merknader til.
Vedrørende merknaden i pkt. 2.1.3 om lav kapasitetsutnyttelse
i Multifunksjonell behandling i institusjon og nærmiljø, viser jeg
til ovennevnte brev fra departementet til Riksrevisjonen. Bufdir ble
i tildelingsbrevet for 2012 gitt i oppdrag i årsrapporten å vurdere
dimensjoneringen av kapasiteten i dette behandlingstilbudet. Departementet
vil, i etterkant av at årsrapporten er mottatt, vurdere om det er
behov for å foreta endringer i tilbudet.
Vedrørende merknaden i pkt. 3.3.2 om svakheter i
forvaltningen av tilskudd til Norsk senter for studier av problematferd
og innovativ praksis AS, viser jeg til departementets svar til Riksrevisjonen
av 17. august 2012. Departementet har etter dette bedt om at Bufdir
i løpet av februar orienterer departementet om utviklingen i denne saken
og gir en vurdering av om praksis nå er i samsvar med oppdragsbrevet
fra Bufdir til Atferdssenteret.
Riksrevisjonen har bedt departementet vurdere om
embetsoppdraget til fylkesmennene og retningslinjene for tilsynet
med familievernkontorene i tilstrekkelig grad bidrar til at tilsynene styres
mot sentrale områder basert på risikovurderinger og barnas beste,
jf. pkt. 2.1.1.
Jeg viser her til at departementet i embetsoppdraget
til fylkesmennene for 2013 ber om at risikovurdering av familievernkontorets
virksomhet skal ligge til grunn for valg av tema for tilsynet. Tilsynet
skal rettes mot sentrale og prioriterte områder med høy risiko for
mangler eller avvik. Det anbefales videre at fylkesmannens tilsyn
gjennomføres som systemrettet tilsyn, herunder vurdering av familievernkontorenes
arbeid med internkontroll.