Jeg viser til brev datert 31. januar hvor kontroll- og
konstitusjonskomiteen stiller følgende spørsmål:
«Helsedirektoratet har for tredje året på rad ikke kunnet
legge frem et reviderbart regnskap. I påvente av nye elektroniske
fag- og økonomisystemer er det iverksatt kompenserende manuelle
kontroller for å gjennomføre de revisjonshandlinger og innhente
de bevis som er nødvendig for å bekrefte regnskapet. Riksrevisjonen
har tidligere uttalt at kvaliteten på de kompenserende kontrollene
ikke har vært god nok. Hva er årsaken til at departementet ikke
har evnet å rydde opp i disse forholdene tidligere?»
Helseøkonomiforvaltningen ble overført fra arbeids-
og velferdsetaten til Helsedirektoratet i 2009, og organisert i
HELFO. Etaten utbetaler årlig til sammen 27 milliarder kroner basert
på om lag 7000 transaksjoner daglig. Søknader fra enkeltpersoner
og leverandører av helsetjenester blir behandlet i ulike fagsystemer
før de overføres til økonomisystemer for blant annet utbetaling
og regnskapsføring. Eierskapet til systemene er delt mellom HELFO
og NAV. I tillegg benyttes noen av fag- og økonomisystemene i dag
både av HELFO og av NAV. Datasystemene er av en slik kvalitet at
det ikke har vært mulig å spore saksgangen elektronisk mellom de ulike
systemene, og å foreta uttrekk fra systemene for elektronisk avstemming
av transaksjonene.
Riksrevisjonen har i sin revisjon av regnskapsåret
2011 påpekt at transaksjonene mellom to av fagsystemene på helserefusjonsområdet ikke
kan avstemmes mot ett av regnskapssystemene, nemlig Oppdragssystemet.
Riksrevisjonen finner at manglende aggregerte avstemminger mellom
disse systemene innebærer at dokumentasjonen ikke er tilstrekkelig
for å gjennomføre nødvendige revisjonshandlinger for å kunne bekrefte
regnskapet for Helsedirektoratet. Manglende aggregerte kontroller
i henhold til krav i bestemmelser om økonomistyring i staten er
påpekt ved revisjon også i 2009 og 2010.
Det er de samme fag- og økonomisystemene som
benyttes i dag som før helserefusjonsområdet ble overført fra NAV
til Helsedirektoratet i 2009.
Arbeids- og velferdsetaten utviklet i sin tid
Oppdragssystemet uten funksjonalitet for periodiske rapporter for
mottatte oppdrag fordelt på fagsystemer. Helse- og omsorgsdepartementet
var kjent med at denne funksjonaliteten ikke eksisterte da helseøkonomiforvaltningen
ble overført. Helsedirektoratet og NAV har siden overføringen samarbeidet
med å utvikle systemer for aggregert avstemming for HELFOs stønadshåndtering.
Kompleksiteten i arbeidet er stor.
I 2012 utarbeidet NAV og Helsedirektoratet en egen
rapport for aggregert avstemming. Avstemmingsrapporten ble under
utvikling forelagt Riksrevisjonen, som har hatt anledning til å
gi tilbakemeldinger og komme med spørsmål underveis. Helsedirektoratets
vurdering er at den nye avstemmingsrapporten vil tilfredsstille kravene
til økonomioppfølging, herunder aggregert avstemming. Rapporten
vil bli lagt til grunn for totalavstemming av stønadsregnskapet for
2012. Den gir en helt ny mulighet for å verifisere HELFOs økonomitransaksjoner
inn mot NAVs utbetalingssystemer. Direktoratet opplyser at så langt
har rapporten avdekket svært få avvik i regnskapet, og den har gitt
HELFO mulighet for å foreta nødvendige justeringer, og dermed kunne
også legge fram reviderbart regnskap.
Som følge av arbeidet med å utvikle elektroniske avstemmingssystemer
ble det i en periode lagt mindre vekt på kompenserende manuelle
kontroller som en løsning. Slike manuelle kontroller er svært arbeidskrevende
med tanke på det store utbetalingsnivået og antall utbetalinger
som genereres på helserefusjonsområdet daglig. Manuelle kompenserende
rutiner kan vanskelig fullt ut erstatte aggregert maskinell avstemming.
Det vil i så fall kreve avsetting av uforholdsmessig store ressurser.
HELFO har anslått at det per i dag medgår om lag 6 årsverk til arbeidet.
I tillegg kommer årsverk i NAV.
Helse- og omsorgsdepartementet har helt siden overføringen
av helseøkonomiforvaltningen vært opptatt av å utvikle bedre IKT-systemer
for HELFO. I styringsdialogen med Helsedirektoratet har departementet
tatt opp nødvendigheten av å forbedre regnskapsrutinene på helserefusjonsområdet
gjennom manuelle kompenserende kontrolltiltak.
Ved Stortingets behandling av statsbudsjettet
for 2013 ble det bevilget 30 mill. kroner til etablering av ny elektronisk
plattform i Helsedirektoratet og HELFO. Utviklingsarbeidet vil gå
over flere år og nye systemer erstatter dagens systemer fortløpende
over tid. Målet er at virksomhetene kun skal ha en saksbehandlingsløsning
og en økonomiløsning på sikt, tilpasset etatenes egne behov. Det
vil gjøre det mulig å koble seg av de systemer hvor man i dag er
avhengig av leveranser fra NAV.