Jeg viser til brev datert 31. januar 2013 fra
Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité med spørsmål vedrørende
Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret
2011 – Dokument 1 (2012–2013).
Vedlagt følger svar.
Riksrevisjonen mener å
kunne dokumentere at det er forsinkelser i nær halvparten av de
reviderte investeringsprosjektene i forsvarssektoren. Riksrevisjonen
mener forsinkelsene i stor grad skyldes ressurssituasjonen i FLO,
mens departementet selv mener at det skyldes leverandørforsinkelser.
Hva er det som er riktig?
Det er uheldig at kontraktsfestede leveranser
av materiell til Forsvaret blir forsinket, men det er ikke uvanlig.
Forsinkelser i flere store investeringsprosjekter skyldes i hovedsak
leverandørforsinkelser og ligger således i vesentlig grad utenfor
Forsvarets kontroll.
Dette fører til at Forsvaret må endre rekkefølgen på
gjennomføringen av andre investeringsprosjekter. Dermed kan det
oppstå tilfeller der prosjektorganisasjonen må løse oppdrag uten planlagte
personellressurser, noe som kan gi utfordringer. Forsinkelsene i
investeringsporteføljen skyldes i mindre grad ressurssituasjonen i
FLO. Der dette er tilfellet skyldes det økt ressursbehov i forbindelse
med de forsinkede, store investeringsprosjektene.
Det er iverksatt tiltak for å styrke gjennomføringskapasiteten
i investeringsvirksomheten gjennom å leie inn personell på midlertidig prosjektfinansiert
basis. Ved utgangen av 2012 var det tilsatt 55 personer, mens om
lag 75 ytterligere slike stillinger var i prosess.
Omsetningsevnen følges tett opp av departementet
i etatsstyringen av Forsvaret, og departementet har gitt egne styringsparametre
for mål- og resultatoppnåelse innenfor kontraheringsgrad som forsvarssjefen
rapporterer på inn i etatsstyringsmøtene.
Bemanningssituasjonen for
de nye fregattene er krevende. Særlig gjelder dette for teknisk
personell som kan føre til problemer med å holde fartøyene i operativ
stand. Departementet har opplyst at det vil ta noe tid før iverksatte
tiltak gir nødvendig effekt. Når kan det forventes at bemanningen
er på et akseptabelt nivå?
Jeg er kjent med at det fortsatt er bemanningsutfordringer
knyttet til enkelte personellkategorier i fregattvåpenet. Det er
iverksatt en rekke tiltak for å rekruttere og beholde tilstrekkelig
og kompetent personell, blant annet gjennom økt inntak ved Sjøforsvarets
skoler, lønnstillegg for å beholde personell og re-rekruttering
av personell som har sluttet. Som eksempler på at tiltakene virker
har Generalinspektøren for Sjøforsvaret trukket frem at en del av
stillingene på lavere nivå er meget godt bemannet og at elevproduksjonen
ved Sjøforsvarets skoler går for fullt. Dette legger grunnlaget
for en tilfredsstillende dekningsgrad for kompetanse også på høyere gradsnivå.
Forsvarsdepartementet bemerker samtidig at Sjøforsvaret
seiler fregattene stadig mer. Aktiviteten i 2011 var allerede oppe
på det nivået som var planlagt ved langtidsplanperiodens utløp i 2012.
Aktiviteten ble videreført på dette høye nivået i 2012, og planlegges
ytterligere økt i 2013. Norge vil i 2013 også stille med en fregatt som
kommandofartøy i NATO-operasjonen Ocean Shield utenfor kysten til
Somalia. Dette viser at vi har et meget kompetent og slagkraftig fregattvåpen
som høster internasjonal anerkjennelse.