Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 13. februar 2013

Spørsmål vedr. Dok. 1 (2012-2013) Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2011

Det vises til brev av 31. januar 2013 fra Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité vedrørende overstående.

Spørsmål:

Jernbaneverkets regnskap for 2011 har så store mangler at Riksrevisjonen ikke kan bekrefte regnskapet for dette året. De alvorlige forhold som er påpekt gjelder blant annet hull i bilagsrekken, manglende avstemminger mellom forsystemer/hjelpesystemer og regnskapssystemet, avstemming av balansekontoer og konvertering fra virksomhets- til kontantregnskapet. Departementet har opplyst at det ser svært alvorlig på situasjonen og at departementet vil følge opp dette i styringsdialogen med Jernbaneverket.

Hvorfor har ikke departementet oppdaget denne alvorlige svikten tidligere?

Svar:

Samferdselsdepartementet ser alvorlig på at Riksrevisjonen ikke har kunnet bekrefte regnskapet for 2011. Også for regnskapsåret 2010 pekte Riksrevisjonen på hull i bilags- rekkefølgen og at avstemminger av balansekonti ikke tilfredsstilte kravene som stilles i økonomibestemmelsene. Riksrevisjonens merknader til Jernbaneverkets regnskap for 2010 ble fulgt opp i styringsdialogen mellom Samferdselsdepartementet og Jernbane- verket, og Jernbaneverket har rapportert til Samferdselsdepartementet om hvilke tiltak som er iverksatt for å følge opp Riksrevisjonens merknader. Bedre rapportering og regnskapskvalitet er viktige forhold som tas opp i styringsdialogen mellom departementet og etaten.

Riksrevisjonen som Stortingets kontrollorgan med en uavhengig stilling i forhold til forvaltningen, har ansvaret for å revidere departementenes og underliggende etaters regnskaper. Gjennom etatsstyringsdialogen følger Samferdselsdepartementet opp etatenes bruk av tildelte bevilgninger, investeringsprosjekter og andre tiltak som er viktige i den overordnede styringen av etatene.

Samferdselsdepartementet har fulgt opp Riksrevisjonens merknader til regnskapet for 2011 overfor Jernbaneverket og kan opplyse om følgende:

  • Fra 1. januar 2013 har Jernbaneverket iverksatt en ny regnskapsløsning basert på en felles økonomimodell for hele virksomheten med en teknisk løsning og ikke fem modeller som var benyttet tidligere. Denne løsningen vil gi bedre kvalitet i regnskapet og forenkler interne transaksjonsprosesser i Jernbane- verket. I 2013 skal Jernbaneverket dessuten videreutvikle den nye regnskaps- løsningen for å bedre data- og regnskapskvaliteten og effektivisere de interne rapporteringsprosessene.

  • Høsten 2011 iverksatte Jernbaneverket et prosjekt for å bedre økonomistyringen i etaten. Dette hadde sin bakgrunn i oppfølgingen av Riksrevisjonens merknader og flere analyser gjennomført av Jernbaneverket som pekte på mulighetene for å effektivisere økonomistyringen og behovet for bedre kvalitet i regnskapsdata. Prosjektet avdekket svakheter i Jernbaneverkets regnskaps- og økonomipro- sesser og det ble startet opp fire prosjekter: «Regnskap, rapportering og styringsinformasjon», «Lønn og timeregistrering», «Innkjøp, lager og logistikk», og «Plan og gjennomføring i drifts- og vedlikeholdsprosessen».

De pågående prosjektene skal bidra til:

  • Jernbaneverket skal ha en enhetlig regnskapsrapportering og regnskapet skal være i tråd med økonomiregelverket og god regnskapsskikk i staten.

  • Relevant og pålitelig økonomisk styringsinformasjon skal være enkelt tilgjengelig på alle nivå i organisasjonen.

  • Oppdaterte budsjetter og regnskapsinformasjon.

  • Enhetene i Jernbaneverket bruker mindre ressurser på de relevante prosessene.

  • Kvaliteten på planer og rapporter skal være i henhold til økonomiregelverket og slik at det gir best mulig beslutningsgrunnlag for alle beslutningstakere.

  • Aktuelle systemer og verktøy skal mest mulig automatiserte og selvbetjente slik at de blir enklere å bruke.

Departementet har merket seg de tiltak som Jernbaneverket har iverksatt og er i ferd med å gjennomføre for å følge opp merknadene fra Riksrevisjonen. Departementet forventer at overgangen til ny økonomimodell fra 1. januar 2013 og øvrige aktiviteter for bedre regnskaps- og økonomiprosesser, vil bidra til en vesentlig bedre regnskaps- kvalitet i Jernbaneverket.

Departementet vil i styringsdialogen med Jernbaneverket følge opp og påse at nødvendige tiltak iverksettes for å lukke de avvik Riksrevisjonen har påpekt og at Jernbaneverket fortsetter arbeidet med å forbedre sine regnskaps- og økonomi- prosesser.

Kopi: Jernbaneverket