I dokumentet fremmes følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen endre utlendingsforskriften
slik at den tydeliggjør at hensynet til barnets beste må vektlegges
i større grad når det gjelder innvandringsregulerende hensyn, i
samsvar med Norges menneskerettslige forpliktelser og for øvrig
i tråd med utlendingslovens intensjoner.
II
Stortinget ber regjeringen klargjøre hvordan
vurderingen av barnets beste skal foretas.
III
Stortinget ber regjeringen vurdere hvorvidt
innholdet i barnets beste-vurderingen er i tråd med internasjonale
og nasjonale forpliktelser.
IV
Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang
av gjeldende praksis i asylsaker som omfatter barn, der praktiseringen
av bestemmelsene i utlendingsloven sees opp mot FNs barnekonvensjon.»
I dokumentet vises det til at det årlig kommer
ca. 10 000 mennesker til Norge for å søke asyl, at antallet har
variert betydelig, men at andelen barn likevel har ligget relativt
stabilt på noe under 30 pst. av det totale asylsøkertallet.
Forslagsstillerne vil ha en asylpolitikk som
er rettferdig, rettssikker og human.
Forslagsstillerne deler den unisone tilbakemeldingen
fra høringsinstansene om at Meld. St. 27 (2011–2012) Barn på flukt
bidrar til en ytterligere forvirring gjennom vage og til dels motstridende
utsagn, fremfor å komme med avklaringer om innvandringsregulerende
hensyn, og at den ikke konkretiserer hvordan barnets beste-vurderinger
bør foretas.
Forslagsstillerne støtter anbefalingen fra et
stort flertall av høringsinstansene om at det utarbeides en forskriftsendring.
Forslagsstillerne redegjør nærmere for hvorfor de
mener at «barnets beste» er det primære hensynet, at dette som hovedregel
skal gå foran andre hensyn og at unntak må begrunnes særskilt.
Forslagsstillerne mener det også er behov for
at regjeringen i forskrifts form understreker at barnets beste-vurderingen
må fremgå av enkeltvedtaket og at begrunnelsen for vektlegging av
de ulike hensyn tydeliggjøres i vedtakene.
Forslagsstillerne mener at en juridisk gjennomgang
av forholdet mellom bestemmelsene i utlendingsloven og FNs barnekonvensjon,
og praktiseringen av gjeldende regelverk opp mot de folkerettslige
forpliktelsene som følger av FNs barnekonvensjon kunne bidratt med
viktige avklaringer.
Forslagsstillerne viser til at det fra regjeringshold
ble hevdet at fremleggelsen av Meld. St. 27 (2011–2012) Barn på
flukt og vedtaket av meldingens Innst. 57 S (2012–2013) skulle føre til
praksisendringer i asylpolitikken, noe som skulle innebære at hensynet
til barns beste skulle vektlegges mer enn innvandringsregulerende hensyn.
Forslagsstillerne viser til at daværende direktør i Utlendingsnemda
(UNE), Terje Sjeggestad, gjentatte ganger slo fast at det ikke ville komme
noen slik praksisendring uten en endring av lov eller forskrift.
Norsk Organisasjon for Asylsøkere (NOAS) har sett
på seks UNE-vedtak i saker om lengeværende barn som er fattet etter
at regjeringen la frem Barn på flukt-meldingen i juni 2012, og mente
det var umulig å se noen ny entydig praksisendring.
21. desember 2012 avsa Høyesterett to plenumsdommer
(HR-2012-2398-P og HR-2012-2399-P) i saker der hensynet til barns
beste sto opp mot innvandringsregulerende hensyn. Høyesteretts flertall
kom i begge sakene fram til at Utlendingsnemndas avslag på opphold
og asyl var gyldig. Et mindretall mente at «barnets beste» måtte telle
mer enn innvandringsregulerende hensyn og at barn har en selvstendig
rett til å bli hørt i sin egen asylsak. Se nærmere omtale i dokumentet.
Det pekes på at flertallet i Innst. 57 S (2012–2013)
til stortingsmeldingen «Barn på flukt» viser til en erkjennelse
i stortingsmeldingen om at vurderingen har vært for streng i flere
saker der innvandringsregulerende hensyn sees opp mot barns beste.
Høyesteretts flertall finner imidlertid ikke at stortingsmeldingen
sier noe klart om for streng praksis, og legger dermed ikke stortingsmeldingen
til grunn i den videre domsbegrunnelse.
Forslagsstillerne mener altså at det har blitt
slått fast, både gjennom dom og uttalelser fra forvaltningen, at
det ikke har forekommet eller vil forekomme en endring i praksis
i tråd med stortingsflertallets ønske.