I samsvar med lov 22. juni 1962 nr. 8 om Stortingets
ombudsmann for forvaltningen § 12, jf. Stortingets instruks for
ombudsmannen 19. februar 1980 § 12, har ombudsmannen avgitt melding
til Stortinget om virksomheten i 2012.
Ombudsmannen undersøker og uttaler på rettslig grunnlag
sin mening om offentlige myndigheter har handlet feil eller begått
urett mot borgerne. Det aller meste av offentlig virksomhet og av den
offentlige forvaltningen kan kontrolleres av ombudsmannen. Kontrollen
omfatter også om myndighetene har respektert og sikret menneskerettighetene,
og om saksbehandlingen har vært i samsvar med god forvaltningsskikk.
Undersøkelsene blir først og fremst satt i verk
etter klager fra enkeltpersoner, organisasjoner eller andre juridiske
personer. Ombudsmannen kan også sette i verk undersøkelser av eget
tiltak, dvs. uten at noen har kommet med en klage. Ombudsmannen
kan si sin mening i sakene som er undersøkt, men kan ikke gjøre
vedtak som er rettslig bindende. Myndighetene pleier å rette seg
etter det ombudsmannen har uttalt.
Det er ikke bare avgjørelser i forvaltningen
som ombudsmannen kan undersøke og overprøve, men også myndighetenes
handlemåte, unnlatelser de har gjort seg skyldige i, og andre forhold knyttet
til forvaltningens virksomhet. Når forvaltningen ikke svarer på
skriftlige henvendelser eller når saksbehandlingen trekker ut i
tid, kan borgerne henvende seg til ombudsmannen. En klage til ombudsmannen
gir en mulighet til å få saken sin undersøkt av en nøytral og uavhengig instans.
Undersøkelsene hos ombudsmannen kan være et nyttig og praktisk alternativ
til å måtte gå til domstolene. Det er også viktig at den enkelte
kan klage til ombudsmannen på egen hånd, uten å bruke sakkyndig
hjelp, f.eks. advokat.
Ved utgangen av 2012 arbeidet det 37 jurister
og et administrativt støtteapparat på 12 personer ved ombudsmannens
kontor. Kontoret er inndelt i fem avdelinger med ansvar for hver
sine fagområder. Inndelingen i fagavdelinger gir en kontinuerlig
oversikt over saksporteføljen og gode forutsetninger for å prioritere
og effektivisere saksavviklingen.
I 2012 kom det inn 3 011 klager. Det er en økning
på 16 klager sammenlignet med 2011 og 52 klager sammenlignet med
2010.
Av de innkomne klagene ble 1 489 avvist på formelt
grunnlag. Dette gjelder bl.a. klager rettet mot organer, institusjoner
og andre selvstendige rettssubjekter som ikke er en del av den offentlige
forvaltningen og som derfor faller utenfor ombudsmannsordningen.
Også dersom en anke- eller klagemulighet i forvaltningen ikke er
benyttet, eller klagen for øvrig ikke tidligere er tatt opp med
forvaltningen, blir en klage vanligvis avvist. Årsaken er at ombudsmannens
kontroll som hovedregel skal være etterfølgende. Dvs. at forvaltningen
først selv må få anledning til å behandle og avgjøre det spørsmålet
klagen gjelder. Klager vil også som hovedregel bli avvist dersom
de innkommer etter tidsfristen for å klage til ombudsmannen. De
må være fremsatt senest innen ett år etter at tjenestehandlingen
eller forholdet det klages over, ble utført eller opphørte.
Av de sakene som ble tatt opp til nærmere undersøkelser
i 2012, ble 1 320 avsluttet etter en gjennomgang av klagen og saksdokumentene
som forvaltningen hadde sendt inn, men uten at saken ellers ble
lagt frem for eller tatt opp med forvaltningen. I 862 av disse sakene
viste det seg, etter en gjennomgang av klagen og saksdokumentene,
at sakene klart ikke ga tilstrekkelig grunn til nærmere behandling.
I de andre 458 sakene var en telefon til forvaltningen nok til å
ordne opp. Disse sakene gjaldt i hovedsak lang behandlingstid eller
manglende svar fra forvaltningen. Av de innkomne klagene endte 182
med en eller annen form for kritikk eller oppfordring til forvaltningen.
Dette er en økning fra 2011, da det var 163 saker som ble avsluttet
med kritikk eller oppfordring til forvaltningen.
Det følger av sivilombudsmannsloven § 10 første
ledd at ombudsmannen kan «uttale sin mening om forhold som går inn
under hans arbeidsområde». Ombudsmannen kan påpeke at det er gjort
feil i saksbehandlingen eller rettsanvendelsen, og gi uttrykk for
at en avgjørelse må regnes som ugyldig eller klart urimelig eller
klart i strid med god forvaltningspraksis. Dessuten kan ombudsmannen
gi uttrykk for at det bør ytes erstatning dersom forvaltningen har
gjort feil som tilsier det. Mer praktisk er det imidlertid at ombudsmannen
kan påpeke at det knytter seg tvil til forhold av betydning ved
avgjørelser som det er klaget på. Slik tvil kan gjelde både faktiske og
rettslige forhold.
Når ombudsmannen mener at det er handlet feil eller
gjort urett, ber han normalt forvaltningen om å vurdere eller behandle
den aktuelle saken på nytt. Erfaring viser at forvaltningen følger slike
oppfordringer. Vanligvis legger forvaltningen også til grunn de
oppfatningene ombudsmannen gir uttrykk for. Hovedinntrykket er at forvaltningen
retter seg lojalt etter det ombudsmannen ber om. Når forvaltningen
ikke gjør det, kan ombudsmannen råde borgeren til å reise sak for
domstolene. Borgeren vil da ha krav på fri sakførsel, jf. rettshjelploven
§ 16 første ledd nr. 3. I meldingsåret var det én sak som ga grunnlag for
å tilrå søksmål.
I meldingsåret har det ikke vært saker som ombudsmannen
har funnet nødvendig å orientere Stortinget om i en særskilt melding
slik han har anledning til etter sivilombudsmannsloven § 12 annet
ledd.
I tillegg til å behandle klager fra borgerne
kan ombudsmannen ta opp saker på eget initiativ (kalt eget tiltak-sak
(«ET-sak»)). Alle saker som tas opp på denne måten uten grunnlag
i en klage, regnes som en ET-sak. Bakgrunnen for at saker tas opp
av eget tiltak, er vanligvis at ombudsmannen i forbindelse med behandlingen
av en klagesak har fått kjennskap til forhold i forvaltningen som
det kan være grunn til å ta opp særskilt. Dersom det kommer inn
flere klager som gjelder samme type forhold, kan det også være mer
praktisk å ta saken opp med forvaltningen på generelt grunnlag fremfor
å forfølge de konkrete enkeltsakene. Det kan også være at opplysninger fra
publikum, eller forhold som omtales i media, gir grunn til å ta
opp en sak på eget initiativ uten at noen har fremmet en konkret
klage. Besøk regnes som saker tatt opp av eget tiltak.
I meldingsåret 2012 er det tatt opp 35 nye ET-saker.
Av disse var 17 saker besøk hos ulike forvaltningsorganer. Totalt
ble det avsluttet 25 ET-saker i 2012. Følgende tre saker er publisert
på Internett som saker av alminnelig interesse og omtalt i årsmeldingens
kapittel V:
Sak 2012/1362 Navs
behandling av saker om utsatt fedrekvote
Sak 2012/941 Hvilken betydning krav om uførepensjon
og klage over avslag på krav om uførepensjon kan ha for retten til
arbeidsavklaringspenger
Sak 2010/2930 Besøk til Ila fengsel og
forsvaringsanstalt i desember 2010 – varetektsfengsling av forvaringsdømte,
psykisk sykdom og isolasjon
I arbeidet med klagesaker og saker tatt opp
av eget tiltak finner ombudsmannen fra tid til annen mangler ved
lover, forskrifter eller administrativ praksis. Det fremgår av sivilombudsmannsloven § 11
at ombudsmannen kan gi vedkommende departement underretning dersom
han blir oppmerksom på slike mangler. Meningen er at departementet
som følge av ombudsmannens henvendelse kan igangsette arbeidet med
å gjøre nødvendige endringer i lov eller forskrift, eller endre
sin praksis. De tilfellene der ombudsmannen har gjort forvaltningen
oppmerksom på slike mangler, skal nevnes i årsmeldingen, jf. ombudsmannsinstruksen
§ 12 annet ledd.
Lover og forskrifter kan ha mangler ved at en eller
flere bestemmelser er i motstrid med rettsregler på et høyere trinn
i regelhierarkiet. Lovene må ikke komme i konflikt med Grunnloven,
som har forrang. Dessuten fremgår det av menneskerettsloven § 3
at de konvensjoner som er innlemmet der, ved motstrid skal gå foran bestemmelser
i annen lovgivning. Forskriftsbestemmelser må dessuten ikke komme
i konflikt med de lovene som Stortinget har vedtatt. En annen mangel
kan være at bestemmelser av samme rang ikke er i tilstrekkelig harmoni
med hverandre. Uklare bestemmelser – f.eks. språklig, regelteknisk
eller innholdsmessig – kan også føre til at ombudsmannen melder
fra til forvaltningen. Det vanligste er likevel at ombudsmannen
kommer over tilfeller der administrativ praksis og rundskriv synes
å være i strid med gjeldende rettsregler, eller at regelverket praktiseres
ulikt i forskjellige deler av forvaltningen.
Adgangen til å melde fra om mangler ved lover, forskrifter
og praksis er et eksempel på at ombudsmannen i noen grad også foretar
systemkontroll av forvaltningen.
I løpet av 2012 har ombudsmannen i 24 saker bedt
forvaltningen vurdere endringer eller tilføyelser til lover og forskrifter
eller omlegging av administrativ praksis. Av disse er 20 saker publisert
på nettsiden www.sivilombudsmannen.no/uttalelser. En oversikt over
samtlige saker i 2012 der ombudsmannen har påpekt mangler ved lover,
forskrifter eller praksis, fremgår av årsmeldingen.
Ombudsmannen har i 2012 fått inn 114 høringsbrev
fra forvaltningen med forslag til nytt eller endret regelverk. Utgangspunktet
for ombudsmannens undersøkelser er gjeldende lovgivning, og det
faller utenfor mandatet å overprøve de vurderingene lovgiver har
gjort. Med unntak av saker som direkte angår ombudsmannsinstitusjonen
eller forhold som tidligere har vært behandlet her, har derfor ombudsmannen
av prinsipielle grunner vært tilbakeholden med å avgi høringsuttalelser
til lovforslag. Ombudsmannen ga i 2012 syv høringsuttalelser, hvorav én
angår ombudsmannsinstitusjonen direkte.
En interdepartemental arbeidsgruppe har vurdert konsekvensene
knyttet til eventuell norsk ratifikasjon av valgfri protokoll til
FNs torturkonvensjon (OPCAT). Arbeidsgruppen har avgitt en rapport
hvor det anbefales at Sivilombudsmannen utpekes som Nasjonal forebyggende
mekanisme (NFM) ved en eventuell ratifikasjon.
I høringsuttalelsen til rapporten ga ombudsmannen
uttrykk for at han er positiv til at ombudsmannen tildeles oppgaven
som NFM. Ombudsmannens nåværende besøksvirksomhet har imidlertid
for begrenset omfang sett hen til kravene i OPCAT, og har også et
noe annet siktemål enn det som tilligger en NFM. Det foretas i dag
mellom fire og seks besøk i året til det man kan kalle lukkede institusjoner
– i første rekke fengsler, politiarrester, psykiatriske institusjoner og
internat for utlendinger fengslet i medhold av utlendingsloven.
I høringsuttalelsen ga ombudsmannen derfor uttrykk for at arbeidsområdet måtte
utvides dersom ombudsmannen skal oppfylle kravene i OPCAT. I tillegg
påpekte ombudsmannen at besøkshyppigheten må økes vesentlig.
Saksbehandlerne og kontorsjefene hos ombudsmannen
har tradisjonelt sett vært jurister. Det ble påpekt at NFM-besøkene
imidlertid bør utføres av tverrfaglige team, noe som bl.a. innebærer
behov for nyrekruttering til ombudsmannens kontor.
Ombudsmannen signaliserte også at han er innstilt
på å etablere et rådgivende utvalg med representanter fra sivilt
samfunn som kan bidra med kompetanse, informasjon, råd og innspill
til arbeidet som NFM, dersom ombudsmannen tildeles NFM-oppgaven.
I høringsuttalelsen ble det også pekt på at
det vil medføre behov for økte økonomiske rammer hvis Sivilombudsmannen
utpekes som NFM.
Høringsuttalelsen gjaldt et forslag om særlige
regler for gjennomføring av psykisk helsevern i regionale sikkerhetsavdelinger.
Høringsfristen var satt til tre uker, og det
var dermed gjort unntak fra de alminnelige høringsfristene i utredningsinstruksen
pkt. 5.2. I høringsuttalelsen pekte ombudsmannen på at forslaget inneholdt
regler av inngripende karakter overfor pasienter som er underlagt
tvungent psykisk helsevern og at det av hensyn til pasientenes rettssikkerhet
var viktig at både innhold og utforming av reglene ble vurdert nøye,
bl.a. på bakgrunn av innspill fra høringsinstansene. Ombudsmannen
bemerket at en så kort høringsfrist i en sak om et så vidt omfattende
lovforslag fremstod som uheldig. Videre redegjorde ombudsmannen
for erfaringer fra en ombudsmannssak som bl.a. gjaldt uhjemlede
sikkerhetstiltak ved St. Olavs hospital, avdeling Brøset, og den
regionale sikkerhetsavdelingen der. Ombudsmannen ga uttrykk for
at de foreslåtte lovendringene antakelig ville gi hjemmel for en
del, men ikke alle, av de rutinene som hadde vært praktisert ved
Brøset. I høringsuttalelsen forutsatte ombudsmannen at de tiltakene
som det ble foreslått å etablere lovhjemmel for ville være tilstrekkelige
til å dekke de regionale sikkerhetsavdelingenes behov, slik at det
for fremtiden ikke lenger ville være fare for at det skulle oppstå
en ulovlig praksis med uhjemlede sikkerhetstiltak.
Spørsmål knyttet til kommunikasjon mellom ombudsmannen
og pasienter underlagt tvungent psykisk helsevern og ombudsmannens
uhindrede adgang til forvaltningens lokaler ble også tatt opp i
høringsuttalelsen. Det ble pekt på at ombudsmannens kontrollfunksjon
overfor institusjoner hvor personer er frihetsberøvet er av stor
rettssikkerhetsmessig betydning. Ombudsmannen fant grunn til å understreke
betydningen av at pasientenes rett til ukontrollert kommunikasjon
med ombudsmannen og ombudsmannens uhindrede adgang til de aktuelle avdelingene/enhetene
fremgår tydelig av regelverket. Det ble gitt uttrykk for at lovforslaget
på enkelte punkter så ut til å etablere ordninger for ombudsmannens
kontroll av virksomhetene som vanskelig kunne aksepteres.
Ombudsmannen pekte også på at det i høringsbrevet
var få inngående drøftelser av Norges forpliktelser etter Den europeiske
menneskerettighetskonvensjon (EMK). Det ble forutsatt at departementet
i den kommende proposisjonen ville redegjøre nærmere for vurderingen
av lovforslaget sett i lys av Norges forpliktelser på menneskerettsområdet,
og da særlig EMK art. 3, 5 og 8.
Avslutningsvis kom ombudsmannen med merknader
til en del av de konkrete bestemmelsene i høringsutkastet. Merknadene
gjaldt bl.a. reglene om undersøkelse av pasienters person, rom og
eiendeler, undersøkelse av besøkende og gjenstander, forbindelse
med omverdenen, vedtak om overføring til enhet for særlig høyt sikkerhetsnivå
og krav om politiattest for ansatte.
Høringsuttalelsen gjaldt våpenlovutvalgets gjennomgang
av gjeldende våpenlovgivning og forslag til ny våpenlov. I lovforslaget
§ 16 hadde utvalget oppstilt nærmere krav til personlig skikkethet
for den som vil erverve, eie og inneha skytevåpen mv., og foreslått
en adgang for politiet til å ilegge en person karantenetid dersom
vedkommende ikke ble ansett å oppfylle kravene til personlig skikkethet.
Forslaget om karantenetid var bl.a. begrunnet med at dette ville
gi personen en viss forutberegnelighet. Det var ikke blitt foreslått
noen hjemmel for ileggelse av karantenetid i lovforslaget § 30 om
tilbakekall av våpenkort mv.
I høringsuttalelsen til Justis- og beredskapsdepartementet
fant ombudsmannen grunn til å fremheve at han i flere ombudsmannssaker
har sett eksempler på at politiet også etter gjeldende regelverk
har kommet med mer eller mindre konkretiserte formuleringer om karantenetid
i forbindelse med vedtak om tilbakekall. Ombudsmannen poengterte
at hensynet til forutberegnelighet for borgerne også er viktig i
saker om tilbakekall. På denne bakgrunn stilte ombudsmannen spørsmål
om det ikke vil være hensiktsmessig med en særskilt hjemmel for ileggelse
av karantenetid også i disse tilfellene, slik det var foreslått
for søknadstilfellene. I denne forbindelse viste ombudsmannen til
at politiet i praksis allerede i dag opererer med en karantenetid
i mange tilfeller, og at det derfor trolig vil være en fordel at
dette bringes inn i ordnede former.
Høringsuttalelsen gjaldt Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementets invitasjon til høring av NOU 2012:5
«Bedre beskyttelse av barns utvikling», som inneholdt en utredning
av det biologiske prinsipps anvendelse innen barnevernet. Utvalget
kom med en rekke vurderinger og endringsforslag, herunder forslag
til saksbehandlingsregler ved vurderingen av fosterhjemsplassering
hos personer med nær tilknytning til barnet (særlig slektsfosterforeldre).
I høringsuttalelsen ga ombudsmannen støtte til utvalgets
vurdering om at hensynet til barnet tilsier at barnevernstjenesten
foretar en grundig vurdering av godkjenningsspørsmålet, særlig når barnet
allerede har en viss tilknytning til den eller de som er aktuelle
som fosterhjem. Å skjerpe kravene til begrunnelse ved avgjørelsen
av godkjenningsspørsmålet fremsto derfor som riktig. Bl.a. under
henvisning til to klagesaker, som gjaldt avgjørelser om godkjenning
av fosterhjem og som også var nevnt i utvalgets redegjørelse, uttrykte
ombudsmannen at han savnet en nærmere vurdering fra utvalget av
spørsmålet om avgjørelsen generelt eller i enkelte tilfeller bør
betraktes som et enkeltvedtak. Videre oppfattet ombudsmannen at
utvalget ikke tok stilling til dette spørsmålet og at utvalgets
vurdering av saksbehandlingsregler ved fosterhjemsgodkjenning synes
å være noe mangelfull ved at vurderingen utelukkende syntes å være
knyttet opp til barnets rettigheter. Også hensynet til de potensielle
fosterforeldrenes rettssikkerhet burde vært drøftet ved spørsmålet
om klageadgang.
Høringsuttalelsen gjaldt forslag til endringer
i reglene om tilsyn under samvær i barnelova. Ombudsmannen hadde
behandlet en konkret klage som gjaldt Barne-, ungdoms- og familiedirektoratets
vedtak om oppnevning av tilsynsperson i forbindelse med samvær med
barn, etter pålegg fra tingretten, jf. barnelova § 43 tredje ledd,
jf. forskrift 7. desember 2006 nr. 1 360 om oppnemning av tilsynsperson
mv. Saken viste problemstillinger knyttet til at direktoratet mente
at tingrettens oppnevning var i strid med regelverket. Ombudsmannen
anså det derfor hensiktsmessig å gjøre Barne-, likestillings- og
inkluderingsdepartementet oppmerksom på dette i forbindelse med
høringen. En kopi av ombudsmannens uttalelse i saken ble derfor
oversendt departementet.
Høringsuttalelsen gjaldt en rapport fra INFOFLYT-utvalget,
nedsatt av Justis- og politidepartementet i 2010. Temaet for utvalget
var informasjonsutveksling mellom politiet og kriminalomsorgen i
saker med alvorlig kriminalitet og høy risiko. Utvalget foreslo
et klarere hjemmelsgrunnlag for INFOFLYT og tiltak som skal sikre
at informasjonsutvekslingen mellom de to etatene kan fungere effektivt.
Forslaget omfattet bl.a. regler for innsattes rett til innsyn. Noe
av bakgrunnen for opprettelsen av utvalget var kritiske merknader
og spørsmål fra ombudsmannen (sak 2007/2274 m.fl.).
I uttalelsen til departementet ble det påpekt
at ombudsmannen ikke var oppført som høringsinstans, og at høringen
hadde blitt fanget opp via andre kanaler. Departementet ble på denne
bakgrunn bedt om å sørge for at ombudsmannen for fremtiden får høringsbrev
på relevante områder.
Videre uttrykte ombudsmannen tilfredshet med utvalgets
omfattende arbeid for å kartlegge bruken av INFOFLYT og behovet
for regelverksendringer, slik at ordningen i fremtiden bedre kan
ivareta bl.a. hensynene til tilstrekkelig rettslig forankring, personvern
og notoritet rundt registrerte personopplysninger. Rapporten viste
at en slik gjennomgang var påkrevet. De fleste spørsmål som tidligere
var reist av ombudsmannen, syntes å være vurdert av utvalget.
Ombudsmannen ga sin tilslutning til forslaget om
å undergi INFOFLYT en særskilt rettslig regulering, ved siden av
de alminnelige reglene om behandling av personopplysninger i kriminalomsorgen
(nytt kapittel 1a i straffegjennomføringsloven). Opplysningene i
INFOFLYT kan være spesielt inngripende og sensitive og få store konsekvenser
for den domfelte/innsatte, noe som krever en særlig gjennomtenkning
av ulike sider ved ordningen. Ombudsmannen understreket avslutningsvis
betydningen av at kriminalomsorgen foretar en konkret vurdering
av søknader om prøveløslatelse, overføring og andre forhold også
for innsatte som er registrert i INFOFLYT.
Høringsforslaget gjaldt forslag om å endre forvaltningsloven
med sikte på å oppnå regjeringens målsetting om at digital kommunikasjon skal
være hovedregelen for kontakt mellom forvaltningen og borgerne.
Etter forvaltningsloven §§ 16 og 27 må mottakeren uttrykkelig ha
godtatt at forhåndsvarsel og underretning om enkeltvedtak gis ved
bruk av elektronisk kommunikasjon. Fornyings-, administrasjons- og
kirkedepartementet ønsket å erstatte kravet om samtykke til elektronisk
kommunikasjon med en ordning der den enkelte i stedet skal ha mulighet
til å reservere seg mot elektronisk kommunikasjon fra det offentlige.
I høringsuttalelsen til departementet fant ombudsmannen
grunn til å fremheve at det for ombudsmannen fremsto som en avgjørende forutsetning
for en eventuell lovendring at den enkelte borger måtte gis tilstrekkelig
og individuell informasjon om ordningen, herunder hva som anses
å erstatte et samtykke til kun å motta informasjon elektronisk fra
det offentlige og hvordan man kan reservere seg mot en slik ordning.
Ombudsmannen fremhevet videre at det burde vurderes å stille sterkere
krav til forvaltningens ansvar for at den elektroniske kommunikasjonen
faktisk når frem til mottakeren. Ved en eventuell endring måtte
det videre påhvile forvaltningen en særlig plikt til å legge til
rette for at ikke enkeltpersoner blir dårligere i stand til å ivareta
sine interesser enn før omleggingen.
Ombudsmannen skal bidra til at forvaltningen «respekterer
og sikrer menneskerettighetene», jf. sivilombudsmannsloven § 3.
I tillegg til annet arbeid ombudsmannen gjør på dette området, er det
viktig å synliggjøre ombudsmannens menneskerettighetsmandat ved
å arrangere et årlig menneskerettighetsseminar. Tema for seminaret som
fant sted 27. november 2012 på Litteraturhuset i Oslo, var «Nytt
besøksorgan for forebygging av tortur ved frihetsberøvelse. Frivillig protokoll
til FNs torturkonvensjon (OPCAT)».
Seminaret hadde ca. 130 deltakere fra offentlig forvaltning,
frivillige organisasjoner, akademia, advokatstanden, dommerstanden
og Stortinget.
Bakgrunnen for seminaret var regjeringens arbeid
med sikte på ratifikasjon og gjennomføring av ny frivillig protokoll
til FNs torturkonvensjon (OPCAT). Formålet med protokollen er å
forebygge tortur og annen grusom, umenneskelig eller nedverdigende
behandling eller straff gjennom regelmessige besøk fra et uavhengig
organ til steder for frihetsberøvelse. I april 2012 avga en interdepartemental
arbeidsgruppe en rapport hvor det anbefales at Sivilombudsmannen
utpekes som slikt besøksorgan, også kalt Nasjonal forebyggende mekanisme
(NFM).
Den 14. desember 2012 vedtok regjeringen å fremme
en proposisjon til Stortinget om ratifikasjon av OPCAT, jf. Prop.
56 S (2012–2013). Regjeringen foreslår at Sivilombudsmannen utpekes
som NFM.
På seminaret redegjorde representanter fra Utenriksdepartementet
og FNs torturkomité for innholdet i OPCAT og formålet med protokollen. Deretter
orienterte en representant fra Justis- og beredskapsdepartementet
om hva en eventuell ratifikasjon av protokollen vil innebære når
det gjelder etableringen av det nye, nasjonale besøksorganet.
Ombudsmannen deltar aktivt i flere internasjonale
nettverk, herunder det globale ombudsmannsnettverket International
Ombudsman Institute (IOI), hvor han også satt i styret inntil november
2012.
Årsmeldingen redegjør nærmere for deltakelsen i
internasjonale nettverk.
En annen side ved ombudsmannens menneskerettighetsmandat
er å bidra til at forvaltningen følger opp dommer mot Norge i Den
europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD). Dette vil særlig være
aktuelt der EMDs avgjørelser innebærer at norsk regelverk eller
forvaltningspraksis må legges om for å hindre at tilsvarende krenkelser
av Den europeiske menneskerettighetskonvensjon (EMK) skal finne
sted i fremtiden.
I 2012 har det vært avsagt dom i tre saker mot Norge
i EMD. Sakene har ikke foranlediget oppfølging fra ombudsmannens
side. EMD avviste i 2012 sakene Shala mot Norge, Abdollahpour mot
Norge, Ali mot Norge og X mot Norge.
I 2012 var menneskerettigheter aktuelt tema
i en god del saker, og ombudsmannen avga ni uttalelser hvor Norges
menneskerettslige forpliktelser særlig er berørt. Disse sakene er
nærmere omtalt i kapittel V i årsmeldingen.
I tillegg til et tilfredsstillende regelverk
er også rettshåndheveres kunnskap om menneskerettigheter en viktig
forutsetning for respekt for menneskerettigheter i alle land. Siden
2005 har ombudsmannen derfor hatt et regelmessig samarbeid med kinesiske
justis- og fengselsmyndigheter der man vektlegger besøksutveksling og
seminarvirksomhet for å styrke kunnskapsnivået hos rettshåndhevere
i Kina. Det er særlig temaene tilknyttet strafferettspleie og godt
styresett som har vært viet størst oppmerksomhet.
Siden 2010 har gjennomføringen av bilateralt
samarbeid mellom ombudsmannen og kinesiske institusjoner blitt stilt
i bero. I likhet med i 2011 har det fra kinesisk hold blitt understreket
at suspensjonen ikke omfattet samarbeid med ombudsmannen i internasjonale
fora.
I meldingsåret fikk ombudsmannen to invitasjoner
fra Kinas riksadvokatembete for deltakelse i henholdsvis «the 4th
IAACA Seminar on Anti-Corruption» i Kina og «the 6th IAACA Annual Conference
and General Meeting» i Malaysia. Kinas riksadvokat har vært president
i IAACA (International Association of Anti Corruption Authorities)
siden 2010. Organisasjonen ble etablert i 2006 med Kina som den
viktigste støttespilleren. Målsettingen for IAACA er å styrke gjennomføringen
av UNCAC (United Nations’ Convention Against Corruption). Pr. desember 2012
er konvensjonen ratifisert av 165 land, herunder Norge og Kina.
En av ombudsmannens juridiske medarbeidere med særlig kjennskap
til kinesisk språk og samfunn representerte ombudsmannen og deltok
på begge arrangementene.
På seminaret hadde ombudsmannens medarbeider
en samtale med Kinas riksadvokat om muligheten til å få gjennomført
de planlagte samarbeidsaktivitetene mellom våre to institusjoner
i den nærmeste fremtid. Under et møte i Beijing med en representant
fra Kinas utenriksdepartement fikk ombudsmannens medarbeider utvekslet
informasjon om forholdet mellom Norge og Kina etter Nobels fredspris
2010.
Årsmeldingen redegjør også for andre aktiviteter knyttet
til arbeidet med menneskerettigheter og internasjonale spørsmål.
I løpet av 2012 har ombudsmannen og hans medarbeidere
hatt møter med ulike organisasjoner og offentlige etater. Møtene
åpner for menings- og informasjonsutveksling og gir nyttig innsikt
i forvaltningens arbeid samt et bedre grunnlag for å behandle klagesakene
som kommer inn.
I 2012 ble det bl.a. gjennomført syv besøk ved lukkede
institusjoner, tolv besøk hos andre forvaltningsorganer og holdt
19 foredrag. Videre deltok ombudsmannen og hans medarbeidere på tolv
ulike representasjonsoppdrag i utlandet og mottok elleve delegasjonsbesøk.
I 2012 ble det registrert 23 171 dokumenter.
Av disse er 10 761 innkomne dokumenter og 12 410 utgående dokumenter.
I perioden 2007–2012 har det vært en jevn økning i antall dokumenter. Antall
registrerte dokumenter i 2012 er 3,4 pst. høyere enn i 2011 (22 416)
og 35,7 pst. høyere enn i 2007 (17 070).
Det kom 1 575 generelle forespørsler over telefon.
Dette er betydelig lavere enn i 2011, da det ble registrert 1 890
generelle forespørsler.
Ombudsmannen mottok 2 383 innsynsbegjæringer
i 2012, hvor 1 136 ble innvilget, 999 avslått og 248 ble delvis
innvilget. Avslagene gis i hovedsak hvor ombudsmannen er pålagt
taushetsplikt fordi dokumentene omhandler personlige forhold, jf.
sivilombudsmannsloven § 9 annet ledd første punktum. Dokumenter
som ombudsmannen i medhold av sivilombudsmannsloven § 7 har innhentet
fra forvaltningen gis det ikke innsyn i.
Ombudsmannen kan ta saker opp til behandling enten
etter klage eller av eget tiltak, jf. sivilombudsmannsloven § 5.
Kun meget få saker tas opp av eget tiltak, hovedgrunnlaget for ombudsmannens
arbeid er klager fra borgerne. Både i 2012 og 2011 utgjorde saker
tatt opp av eget tiltak 1,1 pst. av de samlede saker. Sakstilfanget
har ligget stabilt på ca. 3 000 saker i perioden 2010–2012, med
en marginal økning det enkelte år (2 994 saker i 2010 og 3 028 saker
i 2011).
Saksavviklingen har økt i 2012 sammenholdt med
2011. Det er også en nevneverdig nedgang i saksbeholdningen. Saker
hvor klageren har klaget på ny etter at ombudsmannen avsluttet saken
med brev eller uttalelse samt saker hvor ombudsmannen følger opp
en tidligere sak, regnes blant «behandlede saker».
Det store flertallet av klager fremsettes av
norske borgere bosatt i Norge. Enkelte klager kommer fra borgere
bosatt i utlandet eller på institusjon, f.eks. fengsler og psykiatriske
institusjoner. Andre klager er anonyme eller kommer inn kun med
e-postadresse. Tallene innbefatter også saker ombudsmannen tok opp
av eget tiltak.
I 2012 ble 47 pst. av henvendelsene til ombudsmannen
avvist og 53 pst. realitetsbehandlet. Sakene er å anse som realitetsbehandlet
hvor ombudsmannen ikke har funnet at det foreligger en avvisningsgrunn,
eksempelvis fordi klageren ikke har uttømt klagemulighetene eller
fordi klagen faller utenfor ombudsmannens arbeidsområde (typisk
domstolenes avgjørelser). Mange klager over at offentlige organer
ikke svarer på henvendelser eller at behandlingen tar for lang tid.
Når en slik sak har blitt ordnet for klageren, f.eks. ved en telefonhenvendelse
til forvaltningsorganet, regnes saken som realitetsbehandlet. Av
realitetsbehandlede saker endte 11 pst. av sakene med kritikk eller
henstilling om å se på saken på nytt. De fleste av disse sakene
gjelder selve avgjørelsen, dvs. avgjørelsens materielle innhold.
Forvaltningen følger normalt ombudsmannens uttalelser.
I saker som er avsluttet med kritikk eller hvor forvaltningsorganet
er bedt om å behandle klagen på ny mv., vil resultatet av den fornyede
behandlingen ofte foreligge først etter meldingsåret.
77,7 pst. av klagene i 2012 rettet seg mot statlige organer.
Av disse var 17,6 pst. klager på fylkesmennene. 17 pst. klagde på
kommunal forvaltning og kun 1,6 pst. på fylkeskommunal forvaltning.
3,1 pst. av klagene var i kategorien «andre». Eksempler er klager
hvor forvaltningsorgan er uspesifisert, statlig aksjeselskap (f.eks. Norsk
Tipping AS, Fjellinjen AS) eller klage på ombudsmannen.
Tiden det tar å behandle klagesakene hos ombudsmannen
varierer etter hva saken gjelder, hvor omfattende den er, og hva
slags undersøkelser som er nødvendige for å få saken tilstrekkelig
opplyst.
Dersom klagen må avvises på formelt grunnlag, blir
dette som regel avklart innen kort tid. Normalt sendes det et foreløpig
svar innen en til to uker etter at klagen er mottatt. Er det grunn
til å undersøke saken nærmere og ta den opp med forvaltningen, kan
det ta en del tid før saken avsluttes. Dette har sammenheng med
at det aktuelle forvaltningsorganet i disse sakene må få redegjøre
for sitt syn på klagen. Forvaltningens svar blir deretter oversendt
til klageren for merknader, som forvaltningsorganet deretter får
anledning til å kommentere. Både hensynet til kontradiksjon og hensynet
til at saken skal bli best mulig opplyst tilsier at saksbehandlingstiden
for disse sakene kan bli lang. For saker som gjelder innsyn i forvaltningens
saksdokumenter, er saksbehandlingstiden derimot kortere enn for andre
sakstyper. Det nevnes også at det er en rekke klagere som kommer
tilbake med nye henvendelser etter at klagen er avsluttet, noe som krever
mye tid og ressurser som ikke lar seg avlese av dagens statistikk.
Tabell 3.1 Gjennomsnittlig tid det tar å
behandle saker ved ombudsmannens kontor
| 2012 | 2011 | 2010 |
Aviste saker | 16 dager | 17 dager | 15 dager |
Saker avsluttet uten å ha vært tatt opp med forvaltningen | 46 dager | 47 dager | 39 dager |
Saker avsluttet etter å ha vært tatt opp med forvaltningen | 210 dager | 183 dager | 170 dager |
Tabellen viser at tiden det tar å få behandlet
sakene har gått noe ned for saker som blir avvist og saker som blir
avsluttet uten at de blir tatt opp med forvaltningen. Det er en
positiv utvikling. Tabellen viser også at tiden det tar å få ferdigbehandlet
saker som avsluttes etter å ha vært tatt opp med forvaltningen,
har økt. Økningen er ikke foruroligende, og kan sees i sammenheng med
at det ble avsluttet 160 flere saker i dette meldingsåret enn i
forrige meldingsår.
Det kan vanskelig pekes på klare og sikre årsaker til
at det har tatt lengre tid å avslutte sakene i år for saker som
tas opp med forvaltningen. Det er rimelig å anta at økningen skyldes
et samspill av flere faktorer. Én faktor kan være større saksbehandling.
Både antall saker som er blitt realitetsbehandlet, og antall saker
som har vært tatt opp med forvaltningen, har økt i 2012 i forhold
til forrige meldingsår. Også antall saker som endte med kritikk
har gått opp. Dette viser at produksjonen ved kontoret har økt.
Arbeidet med enkeltsakene er tid- og ressurskrevende, og sakene som
blir tatt opp med forvaltningen er ofte de sakene som krever mest
tid og ressurser. Prioritering mellom å behandle nye innkommende saker,
og å avslutte saker under behandling, vil også spille inn på saksbehandlingstiden.
Det er også grunn til å nevne at det i 2012 har vært en betydelig
utskifting av medarbeidere.
Det er viktig at ombudsmannen kan avslutte saker
innen rimelig tid. Det er et mål å effektivisere saksbehandlingen
i enda større grad. Ut fra hensynet til en riktig behandling av
den enkelte klagerens sak må imidlertid siktemålet fortsatt være
at behandlingen skal være grundig og forsvarlig.
I 2012 var det 50 år siden lov om Stortingets
ombudsmann for forvaltningen ble vedtatt og den første ombudsmannen
valgt. Som alle andre må også ombudsmannen være opptatt av om rollen og
oppgavene til enhver tid oppfylles og om ordningen virker på en
fornuftig måte. Ett spørsmål er om organiseringen av kontoret og
arbeidet er hensiktsmessig og effektivt. Dette vil bli nærmere vurdert
i et eget prosjekt i 2013. Noe annet er samfunnsoppdraget; er det
behov for en slik kontrollordning i dagens samfunn – er den relevant?
Erfaringene etter 50 år tilsier at institusjonen fortsatt er både
påkrevd og relevant. Men ombudsmannen vil selvsagt være lydhør overfor
kritikere og særlig overfor Stortingets signaler om utførelsen av
oppdraget.
Lov 11. april 1980 nr. 5 om målbruk i offentleg teneste
(målloven), som regulerer forholdet mellom nynorsk og bokmål i den
offentlige forvaltning, gjelder ikke for Sivilombudsmannen – lovens
§ 2 bokstav a. Ombudsmannen har likevel sett det som riktig og viktig
å følge lovens bestemmelser. I praksis vil dette si at enhver som henvender
seg til Sivilombudsmannen, skal få svar i samme målform som er benyttet
i henvendelsen. Også ombudsmannens uttalelser skrives i den målformen
som klageren har benyttet. Ombudsmannen tar sikte på å videreføre
denne praksisen.
Ombudsmannen tilstreber å svare på et språk som
klageren behersker. Dette er viktig og nødvendig for at ordningen
skal være tilgjengelig for alle, ikke bare de som behersker norsk.
Som regel blir brev på et utenlandsk språk besvart på engelsk. Når
det er nødvendig, benytter ombudsmannens kontor autoriserte translatører,
både for å få oversatt innkommende og utgående brev.
Uavhengig av språk og målform er det viktig
at ombudsmannens brev og uttalelser er tydelige og forståelige.
Dette gjelder både med hensyn til klagerne og forvaltningen.
Det er viktig å unngå faguttrykk som kan være vanskelige
å forstå for mange klagere. Likevel er det neppe mulig – og heller
ikke ønskelig – å unngå slike uttrykk helt. Utfordringen er å kombinere
det rettslige fagspråket med god og lettfattelig norsk, og samtidig
uttrykke seg på en måte som den enkelte klager forstår.
Da ordningen med en sivilombudsmann ble etablert,
ble det som kjent trukket frem at ombudsmannen skulle være et personlig
korrektiv til den mer upersonlige forvaltningen. Det er derfor et
mål at dette også gjenspeiles i brevene og uttalelsene fra ombudsmannens
kontor.
Saker som ombudsmannen behandler, vekker ofte
interesse i presse og kringkasting. Det var om lag 1 500 presseomtaler
om ombudsmannen i løpet av 2012. Interessen kan starte i forbindelse
med at en klage er sendt ombudsmannen. Pressen vil da gjerne vite
hva ombudsmannen vil gjøre med saken. Deretter knytter interessen
seg til ombudsmannens avsluttende uttalelse. Ofte blir ombudsmannen
også nevnt i forbindelse med at noen vurderer å sende inn en klage.
De tilfellene der ombudsmannen blir viet størst oppmerksomhet
i media, gjelder ofte saker som allerede har fått offentlig oppmerksomhet.
Dette kan typisk gjelde saker om større reguleringsplaner eller
konsesjoner til store naturinngrep. Et eksempel er saken om trasévalg
for 420 kV kraftlinje i Sogn og Fjordane.
De fleste ombudsmannssaker som blir omtalt i media,
har en lokal forankring. Av den grunn har om lag 70 pst. av medieomtalen
vært i det som anses å være lokalpresse. Det må derfor kunne legges
til grunn at lokalmedia har god kjennskap til ombudsmannens eksistens
og er opptatt av saker ombudsmannen har til behandling i den grad
de berører lokalsamfunnet. Omtalen i lokalmedia vil også kunne fungere
som en indikator på hvordan ombudsmannens virksomhet oppfattes i
samfunnet.
Når ombudsmannen skal uttale seg i media, må det
være faglig begrunnet. Det er viktig at ombudsmannen opptrer politisk
og faglig uavhengig. Dette krever en viss grad av nøkternhet. Videre
er ombudsmannens behandling av enkeltsaker etterfølgende, slik at
ombudsmannen ikke bør uttale seg om en konkret sak før forvaltningen
har hatt mulighet til å uttale seg om de spørsmålene saken reiser.
I motsetning til interesse- og forvaltningsombudene skal ombudsmannen
ikke forsvare enkelte grupper eller ha en pådriverrolle for enkelte
interesser eller spørsmål. Disse rammene gir visse begrensninger
for hva ombudsmannen kan og bør uttale seg om i media.
Ombudsmannen vurderer løpende hva som kan gjøres
for å informere publikum om institusjonen. Informasjonsvirksomheten
tar sikte på å få spredt presis og dekkende kunnskap om klagebehandlingen
og unngå å skape uriktige forestillinger og forventninger om mulighetene. Det
vil kunne skade ombudsmannens omdømme om det formidles et misvisende
og lite dekkende inntrykk av hva ombudsmannen kan gjøre.
Likevel er det et spørsmål om ombudsmannen er tilstrekkelig
godt kjent blant befolkningen og om ombudsmannen er synlig nok i
media. I en omdømmeundersøkelse i 2012 viste det seg at mange enten
ikke kjente til Sivilombudsmannen eller ikke hadde noen mening om
institusjonen i positiv eller negativ forstand. Imidlertid hadde omtrent
25 pst. av de som kjente til ombudsmannen et positivt inntrykk av
institusjonen.
Stortinget ba i Innst. 10 S (2012–2012) om at
det i årsmeldingen gis en vurdering av tiltak for å gjøre ombudsmannen
bedre kjent.
Ombudsmannen tar sikte på, ved hjelp av ekstern bistand,
å analysere dagens situasjon nærmere og foreslå eventuelle tiltak
for hvordan ombudsmannen kan bli mer kjent blant befolkningen og hvordan
dette i tilfelle skal gjøres. Dette arbeidet iverksettes i 2013.
Blant de tiltakene som allerede er under utredning er tilstedeværelse
på sosiale medier, revisjon av nettside og arbeid for at forvaltningen
selv skal informere om ombudsmannen.
Det er også innhentet noen rapporter fra de
nordiske ombudsmenn om deres medie- og kommunikasjonsstrategi og
hvilke tiltak og metoder de benytter seg av for å bli kjent. Blant
de tiltakene som fremheves fra de nordiske ombudsmennene er omlegging
av årsmeldingene og nye nettsider.
Tillit i forvaltningen er en forutsetning for
at ombudsmannsinstitusjonen skal fungere godt. Inntrykket er at
denne tilliten er til stede. Forvaltningen følger i all hovedsak
ombudsmannens anmodninger hva enten de gjelder innsyn i dokumenter,
en redegjørelse for en sak eller en ny vurdering av et sakskompleks
eller en praksis på et bestemt område.
Forvaltningen følger normalt ombudsmannens råd
og anbefalinger. Det forekommer likevel at forvaltningen ikke retter
seg etter ombudsmannens syn fordi det er uenighet om rettsspørsmål.
I slike tilfeller kan ombudsmannen anbefale klageren å reise søksmål
for å få avklart saken i domstolene. Det innvilges da fri sakførsel.
I en sak hadde en kommune gitt en ansatt en
tjenstlig tilrettevisning fordi hun skulle ha brutt gjeldende arbeidstidsbestemmelser
(sak 2011/3300). Ombudsmannen kom til at vilkårene for tilrettevisning
ikke var oppfylt. Kommunen ble bedt om å vurdere tilbaketrekning
av tilrettevisningen, men den etterkom ikke dette. Ombudsmannen
ba deretter om at uttalelsen ble lagt på personalmappen til den
ansatte, slik at det fremgikk at han ikke hadde delt kommunens oppfatning
om berettigelsen av tilrettevisningen. Kommunen bekreftet at den
ville gjøre dette.
I årsmeldingen for 2011 ble det knyttet noen kommentarer
til de tilfeller der forvaltningen ikke har fulgt ombudsmannens
råd og anbefalinger. Kommentarene hadde sin bakgrunn i noen konkrete
saker som ombudsmannen hadde hatt til behandling, deriblant en byggesak
(sak 2011/720). Ombudsmannen la til grunn at myndighetene ikke gjennom
rettsstridig opptreden kunne skaffe seg rom til å endre det materielle rettsgrunnlaget
i søkerens disfavør. I den aktuelle saken dreide det seg om en ny
kommunedelplan som gikk i søkerens disfavør. Bodø kommune avslo
søknaden under henvisning til planen, og etter klage ble avslaget
opprettholdt av Fylkesmannen i Nordland. Saken ble deretter brakt
inn for ombudsmannen.
Fylkesmannen la ombudsmannens rettsoppfatning
til grunn, opphevet avslaget som var gitt, og innvilget byggesøknaden.
Omgjøringsvedtaket ble påklaget til Kommunal- og regionaldepartementet.
Departementet opphevet fylkesmannens vedtak og sa seg uenig i ombudsmannens rettsoppfatning.
Dermed ble fylkesmannens opprinnelige vedtak stående. Vedtaket fra
Kommunal- og regionaldepartementet ble klaget inn til ombudsmannen
av tiltakshaver, og klagen vil bli behandlet på vanlig måte.
I årsmeldingen for 2010 og 2011 ble sak 2009/343,
om dekning av sakskostnader etter forvaltningsloven § 36 der klageinstansen
i Nav hadde opphevet underinstansens avslag på søknad om uføreytelser,
omtalt. Nav avslo kravet på dekning av sakskostnader. Ombudsmannen
fant at det var grunnlag for kritikk av avslaget og ba Nav Drift
og Utvikling om å behandle saken på ny. I senere brev til advokaten
stadfestet Nav avslaget under henvisning til en uttalelse om spørsmålet fra
Justisdepartementets lovavdeling i 2009 som Arbeidsdepartementet
stilte seg bak. Ombudsmannen fant at uklarheten rundt spørsmålet
var lite tilfredsstillende, og at det var nødvendig med en avklaring.
I brev 22. mars 2012 ble klageren anbefalt å gå til søksmål. Det
er tatt ut stevning i saken for tingretten. Saken er ennå ikke berammet.
Etter rettshjelpsloven § 16 første ledd nr.
3 innvilges fri sakførsel for den private part i saker hvor søksmål
er anbefalt av ombudsmannen. Bestemmelsen tilsvarer § 19 nr. 3 før
lovrevisjonen i 2005 (endringslov 15. april 2005 nr. 17). Bestemmelsen
var ny ved rettshjelpslovens ikrafttredelse 1. januar 1981, og ble
fra justiskomiteen begrunnet med viktigheten av at saker der forvaltningsorganet
ikke følger ombudsmannens uttalelse, får sin endelige løsning ved
domstolene, jf. Innst. O. nr.15 (1979–80), jf. Ot.prp. nr. 35 (1979–1980)
s. 78. Justisdepartementet påpekte den gang at ombudsmannen kun to
ganger tidligere hadde anbefalt fri sakførsel for klagere.
Fra 1981 og frem til 2012 viser tilgjengelige
tall at ombudsmannen har anbefalt søksmål i 11 tilfeller. Umiddelbart
fremstår antallet anbefalinger som lavt, men det viser også at ordningen ikke
brukes i «utide». Dessuten indikerer antallet at ombudsmannens uttalelser
i de fleste saker blir fulgt. Fra ombudsmannens side vises det ingen
tilbakeholdenhet med å bruke ordningen med å anbefale søksmål i
de saker dette aktualiseres.
Det er opp til den enkelte klager å avgjøre
om han vil benytte seg av tilbudet om fri sakførsel når ombudsmannen
har anbefalt søksmål. Dersom han velger å ta ut stevning, løper
han – som i enhver annen sak – risiko for at saken kan tapes. Dette
gjøres også klageren oppmerksom på av ombudsmannen. Tapes saken,
innebærer fri sakførsel riktignok at kostnadene til klagerens egen
advokat dekkes. Motparten vil etter hovedregelen i tvisteloven § 20-2
første ledd ha krav på full erstatning for sine sakskostnader fra
den tapende part, dersom ikke ett av unntakene i loven kommer til
anvendelse. I det lange løp vil ventelig enkelte klagere kvie seg
for å benytte anbefalingen med tanke på risikoen for å bli idømt
motpartens sakskostnader.
Ombudsmannen har derfor bedt Justis- og beredskapsdepartementet
tilføye i rundskrivet om fri rettshjelp at motpartens sakskostnader
skal dekkes når ombudsmannen har anbefalt søksmål, uten hensyn til
klagerens økonomiske situasjon, og venter på departementets tilbakemelding
i saken.
I 2012 mottok ombudsmannen nær 700 skriftlige klager
på Arbeids- og velferdsetaten (Nav og Arbeids- og velferdsdirektoratet).
Det er en markant økning fra i underkant av 600 skriftlige klager
i 2011. Som i tidligere år er henvendelsene fordelt på alle slags
trygdeytelser og et stort antall Nav-kontorer. Brukerens klagegrunn er
som regel enten avgjørelsen i saken, lang saksbehandlingstid, saksbehandlingen
for øvrig eller flere av disse klagegrunnene i kombinasjon.
Mange av henvendelsene til ombudsmannen med
klage på helt eller delvis avslag på en trygdeytelse, må avvises
fordi brukeren henvender seg til ombudsmannen uten først å ha utnyttet
ankemuligheten til Trygderetten. Antallet klager til ombudsmannen
på Trygderettens kjennelser holder seg ganske konstant, i underkant
av 40. Trygderetten er i mange saker satt med medisinskyndige og/eller
attføringskyndige rettsmedlemmer, foruten juridisk kyndig rettsmedlem.
Ingen av de trygderettskjennelsene som ble undersøkt i 2012, ga
grunn til kritikk fra ombudsmannen.
I desember 2011 innførte arbeids- og velferdsetaten
en ordning med serviceklage, med det formål å forenkle klageadgangen
til Nav Klageinstans, når brukeren mener å ha opplevd svikt i Nav-kontorets
saksbehandling i en konkret sak. Fortsatte henvendelser til ombudsmannen
om denne typen klager, uten at det først er sendt serviceklage til
Nav Klageinstans, kan tyde på at ordningen med serviceklager foreløpig
ikke er tilstrekkelig kjent for brukerne.
Godt over 400 av henvendelsene til ombudsmannen
med klage på arbeids- og velferdsetaten ga likevel grunn til nærmere
undersøkelse. Av disse ble mer enn 50 pst. ordnet, eller ble lovet ordnet
innen en angitt tidsramme, som følge av at ombudsmannen tok saken
opp med det aktuelle Nav-kontoret. Sakene som ordner seg på denne
måten, gjelder i all hovedsak saker hvor klagegrunnen er lang saksbehandlingstid.
Ca. 5 pst. av alle sakene som ble undersøkt nærmere, endte med kritikk
fra ombudsmannen.
I 2012 økte antall klager på saksbehandlingstiden
i Nav betydelig, fra ca. 180 i 2011 til ca. 270 i 2012. Nærmere
200 av disse klagene gjaldt behandlingstiden, og for en vesentlig
del av dem også manglende foreløpig svar, i saker om ytelser ved
sykdom. Det var spesielt mange klager, ca. 120, på Navs behandlingstid
i saker om uførepensjon. Hovedtyngden av de sistnevnte klagene var
rettet dels mot Nav Pensjon og dels mot forvaltningsenhetene i Nav,
og kom inn i løpet av de første månedene i 2012. Det synes derfor
nærliggende å anta at dette for en vesentlig del skyldtes at fra
og med årsskiftet 2011/2012 ble oppgavene med å beregne og samordne uførepensjonen,
samt å sende ut vedtak til brukeren, overført fra Nav Pensjon til
forvaltningsenhetene i Nav. Ved nærmere undersøkelser av disse sakene,
ble da også denne omfordelingen av arbeidsoppgaver i Nav opplyst
å være hovedårsaken til at behandlingstiden hadde trukket ut i disse
sakene, uten at brukeren var blitt varslet om det. Dette kan tyde
på at omfordelingen kanskje ikke var planlagt godt nok før den ble
gjennomført.
Fortsatt mottar ombudsmannen relativt mange klager
på behandlingstiden ved Nav Internasjonalt. Ombudsmannen er kjent
med at organet i 2011 satte i verk tiltak for å bedre saksavviklingen.
Selv om organet har iverksatt viktige forbedringstiltak, kan det
likevel nå være grunn til reise spørsmål om Nav Internasjonalt har tilstrekkelige
ressurser til å ivareta kontorets omfattende og til dels vanskelige
arbeidsoppgaver på en tilfredsstillende måte.
Medarbeidere fra ombudsmannens kontor besøkte
i desember 2012 Nav Forvaltning Bergen. Møtet ble ledet av fylkesdirektøren
for Nav i Hordaland. Bakgrunnen for besøket var et inntrykk fra
klagesakene her over tid om en vanskelig arbeidssituasjon der. Redegjørelsen
fra Nav bekreftet dette inntrykket, samtidig som mange iverksatte
tiltak hadde bidratt til betydelige forbedringer. En tydelig positiv
utvikling i saksavviklingen og sakshåndteringen stemmer også godt
med ombudsmannens senere erfaringer med klagesaker på Nav Forvaltning
Bergen.
Lang saksbehandlingstid i arbeids- og velferdsetaten
ble også omtalt i årsmeldingene for 2010 og 2011.
I årsmeldingen for 2011 er det gitt en omtale
av ombudsmannens erfaringer knyttet til saksbehandlingstiden i forvaltningen,
og hvilken betydning behandlingstiden har for borgerne. Det ble
også pekt på noen utviklingstrekk innenfor enkelte deler av forvaltningen.
Saksbehandlingstiden i forvaltningen har også i 2012 vært et gjennomgående
tema i henvendelser til ombudsmannen. Etter å ha vært stabilt noen
år var det i 2012 en markant økning i antallet saker som dreide
seg om saksbehandlingstid eller manglende svar. Det ble dette året
mottatt 628 slike klager, mot 537 saker i 2011.
I enkelte tilfeller kan organiseringen av forvaltningen
føre til at den totale saksbehandlingstiden blir lang selv om behandlingen
i det enkelte organet eller en avdeling innenfor et organ isolert sett
er akseptabel. For borgerne har det som regel liten betydning hva
som er årsaken til at det tar tid før saken får en endelig avklaring.
Det er derfor viktig at forvaltningen er bevisst på å holde den
totale saksbehandlingstiden på et akseptabelt nivå. Dette er særlig
aktuelt for store og komplekse forvaltningsorganer, der saker av
og til må behandles i flere avdelinger, som f.eks. i Nav og i utlendingsforvaltningen.
Det er også viktig at saker som av ulike grunner blir stilt i bero,
blir prioritert når grunnen til berostillelsen opphører.
Ved behandling av klager må forvaltningen være bevisst
på den totale saksbehandlingstiden. Det er viktig at klager blir
forberedt og oversendt til klageorganet raskt. Dette vil være en
fordel også for underinstansen da saker vil kunne behandles mens
de fortsatt er noenlunde friskt i minne. Dersom en sak har tatt
uforholdsmessig lang tid i førsteinstans, bør klageorganet se hen
til dette ved prioriteringen av sine saker.
En kort omtale av enkelte av det siste årets
saker som omhandler saksbehandlingstiden i forvaltningen, finnes
i årsmeldingen kapittel V.
Antallet klager knyttet til saksbehandlingstiden
i Nav har de siste årene vært høyt. Etter en marginal nedgang i
2011 har antallet saker på dette området hatt en markant oppgang
i 2012.
Saksbehandlingstiden i Utlendingsdirektoratet har
vært et stadig tilbakevendende tema for ombudsmannen, og temaet
er bl.a. omtalt i de to siste årsmeldingene. Den senere tiden synes direktoratet
å ha hatt et særskilt fokus på effektivisering av saksbehandlingen
og reduksjon av saksbehandlingstiden. Som en følge av dette har behandlingstiden
gått ned på en del saksområder. Særlig gjelder dette saker om asyl,
permanent oppholdstillatelse og statsborgerskap. Dette gjenspeiler
seg i antallet klager til ombudsmannen, som har vist en nedgang
i 2012 sammenlignet med tidligere år. Det er positivt at direktoratet
på sine nettsider gir god og oppdatert informasjon om forventet
saksbehandlingstid. Der fremgår det bl.a. at 80 pst. av sakene om familieinnvandring,
som flere ganger tidligere har vært et tema for ombudsmannen, nå
behandles innen seks måneder.
I en overgangsperiode kan direktoratets omlegging
av saksbehandlingsrutinene på et område medføre at de som søker
etter skjæringstidspunktet for ny rutine, får saken sin behandlet
før de som leverte søknaden før dette tidspunktet. Mange søkere
oppfatter dette som urettferdig, og slike ordninger bryter med det
alminnelige prinsippet om at saker som utgangspunkt skal behandles
i den rekkefølgen de har kommet inn. Ombudsmannen har ikke gjort
noen nærmere vurdering av om det etter omstendighetene kan være
forsvarlig at nyordninger av saksbehandlingen får slike utslag.
Det kan imidlertid neppe være holdbart at saksbehandlingstiden blir
vesentlig lengre for søknader som har kommet inn før en bestemt
dato, enn de som har kommet inn etter den samme datoen.
Utlendingsdirektoratets saksbehandlingstid i klagesaker,
og tidsbruken fra en klage mottas til saken sendes til Utlendingsnemnda,
fremstår fortsatt som utilfredsstillende lang i mange tilfeller.
Denne problemstillingen ble tatt opp med utlendingsdirektoratet
i 2010, og omtalt i årsmeldingen for 2011. Ombudsmannen vil fortsette
å følge utviklingen på dette området.
I tilfeller der saksbehandlingstiden er lengre
enn det som må kunne forventes, f.eks. på bakgrunn av opplysninger
om saksbehandlingstid på Utlendingsdirektoratets nettsider, er det
viktig at forvaltningen på eget initiativ holder søkerne orientert
om behandlingstiden. I 2011 forela ombudsmannen en asylsak for Utlendingsdirektoratet
der saksbehandlingen hadde blitt stanset i påvente av en avklaring
av den spente situasjonen i utlendingens hjemland (sak 2011/2101). Ved
avslutningen av saken ble den totale saksbehandlingstiden, som var
over tre år, kritisert.
Ombudsmannen har også tidligere år mottatt enkelte
klager over saksbehandlingstiden i Utlendingsnemnda. I 2012 var
det imidlertid en markant oppgang i henvendelser om dette. Nemndas
opplysninger på sine nettsider kan også tyde på at saksbehandlingstiden
har gått opp. Ombudsmannens inntrykk er imidlertid at nemnda har
et ønske om å få ned saksbehandlingstiden og arbeider aktivt for
å oppnå dette. Ombudsmannen vil følge med på utviklingen i behandlingstiden
også hos Utlendingsnemnda.
Alle borgere vil få erfaring med forvaltningssaker
gjennom et livsløp, det være seg tillatelser, offentlige pålegg
eller saker om stønader eller tjenester. Mange vil være aktive i
egen sak, og en god del vil klage på avgjørelser. Offentlige organer
har plikt til å ta hensyn til innspill og synspunkter i saksbehandlingen.
Dette gjelder selv om henvendelsene kan oppfattes som unødvendig
og særlig tidkrevende av det aktuelle organet, eller ha en form
som er lite formålstjenlig.
Ombudsmannen har lang erfaring med klagere som
kan oppfattes som utfordrende. De er i fåtall. Det er likevel ønskelig
å synliggjøre også denne delen av virksomheten og skissere noen prinsipper
for forsvarlig behandling både hos ombudsmannen og i forvaltningen.
Fokus vil i første rekke være klagere som er særlig aktive. Temaet
er høyst relevant for forvaltningen, og formodentlig i noen grad
også for Stortinget. Utfordrende klagere er videre et internasjonalt fenomen
som diskuteres i ulike fora.
Enkelte særlig aktive klagere sender en rekke omfattende
henvendelser pr. brev og e-post i sin sak uten at noe særlig nytt
fremkommer. Ombudsmannen har registrert hundrevis av dokumenter
i saker som ikke kan føre frem. Andre har mange ulike saker gående
samtidig. F.eks. fremmet en person 63 klagesaker for ombudsmannen i
2012 innenfor ulike saksområder. Å holde oversikt over mange saker
og mye korrespondanse kan være svært krevende, både for arkivpersonale
og saksbehandlere. Omfattende korrespondanse kan også føre til feil
i saksbehandlingen, f.eks. ved at nye forhold ikke blir vurdert
eller at vesentlige opplysninger «forsvinner» i alle ordene. Dette
kan være vanskelig å unngå, både for forvaltningen og for ombudsmannen.
Noen klagere har kanskje opplevd en feil fra
forvaltningen en gang og klarer ikke å legge denne feilen bak seg.
De kan derfor komme tilbake med en rekke henvendelser om samme forhold gjennom
mange år, selv om saken er avsluttet.
Enkelte kan klage over mange ulike forhold over lang
tid og slik sett oppfattes som en utfordring.
En del klagere har også en uvanlig kommunikasjonsform.
Brev kan være svært ordrike og usammenhengende, kanskje på mange
titalls sider og med en rekke vedlegg. Slike brev skrevet med utydelig
håndskrift kan by på ekstra utfordringer. Noen brev er usaklige
i formen og kan omfatte nedsettende uttalelser om arbeidsplassen eller
saksbehandleren, trusler om å «bruke pressen», å anmelde eller gå
til søksmål. Politianmeldelser forekommer. Likeså direkte trusler mot
enkeltpersoner. Pågående atferd under møter kan også oppleves som
en særlig utfordring, og enkelte vil ikke gå når møtet er over.
Noen av de aktive og krevende klagerne har en atferd
som kan indikere en psykisk sykdom eller avvikstilstand, og kommunikasjonen
kan preges av en svært subjektiv forståelse av virkeligheten. Trusler
om selvdrap forekommer. Telefonsamtaler kan være hyppige og intense
uten mulighet for normal kommunikasjon.
I den digitale hverdagen er det nye muligheter for
dem som ønsker å spre et budskap eller forfølge sin sak. Dette gir
igjen nye utfordringer: Hvordan skal henvendelser der ombudsmannen er
én av en lang rekke ulike adressater håndteres? Og hvordan håndteres
en rekke e-poster fra samme avsender hver dag eller hver uke – skal
de journalføres og deretter saksbehandles?
Utfordringene i en organisasjon ligger altså
på mange plan, bl.a. arkivteknisk, kapasitetsmessig og for organisasjonens
effektivitet og arbeidsmiljø. Ansattes profesjonalitet og holdninger
til medmennesker kan også bli utfordret. Og ikke minst oppstår prioriteringsspørsmål
ved at håndtering av disse klagerne kan gå på bekostning av andre
gjøremål: Saker blir ikke håndtert like raskt som de ellers ville
blitt, ventetiden på et sentralbord blir lengre, organisasjonen
blir mer presset i alle ledd.
Bidrar offentlige organer til at enkelte borgere utvikler
en lite hensiktsmessig atferd, og kan det tas grep for å hindre
en slik utvikling? Dette er spørsmål ethvert offentlig organ bør
stille seg. Noen har som nevnt opplevd feil og forsømmelser fra
et forvaltningsorgan. Å arbeide aktivt for å hindre feil er selvsagt
viktig også i dette perspektivet. Dessuten må offentlige organer
være profesjonelle og imøtekommende i kontakten med borgerne. Å
oppleve å bli tatt på alvor er sentralt for de fleste i møtet med
forvaltningen.
Når feil begås, må forvaltningen ta grep. Avbøting
av feilen der det er mulig, en passende beklagelse og initiativ
til å ta tak i uheldige rutiner mv., kan bidra til å avslutte en
sak. Dette ble også omtalt i årsmeldingen for 2011. Og motsatt: Manglende
profesjonalitet, manglende erkjennelse av feil og manglende vilje
til å ta tak i uheldige forhold kan bidra til at enkelte forfølger
en sak i lang tid.
For noen kan livssituasjonen i seg selv bidra
til atferden, slik som sykdom, sosial utstøting og tvungen plassering
i anstalter. Uansett årsak er det viktig at offentlige organer har
et bevisst forhold til utfordrende klagere som fenomen.
En borger skal ha uhindret mulighet til å kontakte
et offentlig organ i egen sak. Korrespondanse skal gjennomgås, og
brev skal som utgangspunkt besvares av forvaltningen. Etter forvaltningsloven
skal borgeren også ha mulighet til å snakke med en tjenestemann.
Her er det likevel satt visse grenser; retten gjelder i «den utstrekning
en forsvarlig utførelse av tjenesten tillater det» og parten skal
ha «saklig grunn» (§ 11d). Forvaltningen har uansett adgang til
å sette rammer for slike samtaler.
Er saken avgjort og det ikke er kommet til nye forhold,
vil en klager ikke ha rett til en ny vurdering (lovens § 28 tredje
ledd). Klageren vil heller ikke ha rett til en samtale eller et
møte med en tjenestemann. God forvaltningsskikk krever imidlertid
at korrespondanse fortsatt gjennomgås og at det som utgangspunkt
gis et svar. Dette gjelder selv om klageren er svært aktiv og saken
fortsatt ikke kan føre frem. Men det må vurderes konkret hva svarbrev
skal inneholde. Etter omstendighetene kan det være nok å bekrefte
at brev er registrert og gjennomgått.
Når en sak er avsluttet, er det også rom for
å prioritere svar på henvendelser etter andre oppgaver. Det er imidlertid
i utgangspunktet ikke adgang til å nedprioritere en ny sak initiert
av en særlig aktiv klager bare ut fra tidligere erfaring. Dette
vil kunne innebære en usaklig forskjellsbehandling. Det kan imidlertid
tenkes at sakens karakter og tidligere håndtering av samme eller lignende
problemkompleks kan forsvare en slik nedprioritering. Dette må vurderes
konkret.
Enkelte særlig aktive klagere er ressurskrevende også
arkivmessig. Dette gjelder bl.a. mottak, spørsmål om registrering,
avklaring av rett sak der klageren har mange saker til behandling, spørsmål
om splitting av saker fordi ulike forhold tas opp etc.
Alle henvendelser blir gjennomgått hos ombudsmannen,
uansett lengde, form og antall. Vedlegg blir også gjennomgått i
den grad det er nødvendig for å ta stilling til saken. Det brukes
generelt mye tid på å sortere informasjon og anførsler i korrespondansen.
I motsetning til forvaltningen, som må behandle alle
klager fra personer med rettslig klageinteresse, er det ombudsmannen
som avgjør «om en klage gir tilstrekkelig grunn til behandling». Ombudsmannen
avviser årlig mange klager etter sivilombudsmannsloven § 6 fjerde
ledd. Dette gjelder også saker som tas opp av særlig aktive klagere.
Er det grunn til å undersøke saken nærmere,
innhentes saksdokumenter fra forvaltningen og videre undersøkelsesskritt
vurderes. I denne vurderingen sees det ikke hen til at klageren
oppfattes som utfordrende og kanskje har hatt mange tidligere klagesaker
hos ombudsmannen.
Kommer klageren tilbake til en avsluttet sak, vurderes
klagerens eventuelle nye argumentasjon. Ombudsmannen tar stilling
til om saken bør undersøkes videre, eller om det bør gis mer veiledning
eller en bedre begrunnelse. Ytterligere veiledning og en mer utfyllende
begrunnelse antas å kunne være viktig for klageren, og det vil også
kunne avverge videre henvendelser som ikke kan føre til et annet
resultat. Her kan det ligge store pedagogiske utfordringer. Ombudsmannen
personlig vil gjerne underskrive det nye brevet, noe som kan bidra
til at klageren kan avfinne seg med sakens utfall.
For klagere som likevel fortsetter sin korrespondanse,
vil brev bli vurdert og besvart etter noe tid. Det vises gjerne
til at saken er avsluttet. Noen klagere får også beskjed om at videre
korrespondanse i saken vil bli registrert og vurdert, men ikke besvart.
I enkelte saker vil likevel ombudsmannen gjennomgå hele sakskomplekset
på nytt etter en konkret vurdering.
Det antas at ombudsmannens håndtering av de utfordrende
klagerne bidrar til å avlaste forvaltningen og også i noen grad
Stortinget.
At noen klagere som nevnt kan oppleves som utfordrende,
er viktig å erkjenne. Ombudsmannen tilstreber åpenhet internt om
slike forhold, og ulike tiltak kan være aktuelle.
Ett tiltak er å vurdere om ansatte ved behov
skal skjermes eller avløses, særlig i situasjoner der en saksbehandler
håndterer alle henvendelsene fra en utfordrende klager. Ikke minst
er dette viktig for en fortsatt profesjonell behandling av henvendelser.
Opplæring av nyansatte tilstrebes også, bl.a. opplæring i å håndtere
krevende telefonsamtaler og møter med klagere.
Klare rammer for besøk praktiseres. Virksomheten
har videre enkelte rutiner for å håndtere sikkerhetsutfordringer,
og disse vil bli videreutviklet.
De utfordrende klagerne krever mye ressurser, selv
om de er i fåtall. Tidsbruken kan omregnes ikke i ukeverk, men i
årsverk. Det er videre klart at håndteringen går ut over andre klagere
og øvrige oppgaver. Et viktig spørsmål er derfor om ombudsmannens
praksis er hensiktsmessig, eller om prioriteringen bør være noe
annerledes.
Alle har rett til å henvende seg til Sivilombudsmannen
med egne opplevelser av urett. Mange av de særlig aktive klagerne
kan også være utsatt for «urett» i sivilombudsmannslovens forstand, slik
som manglende svar, slett saksbehandling eller uriktige vedtak.
Ombudsmannen vil ikke avvise en henvendelse alene med den begrunnelse
at klageren har hatt mange tidligere ugrunnede saker, eller fordi
brev har en uheldig form. Institusjonen er som nevnt til for alle,
bl.a. frustrerte innsatte, fortvilte borgere, sårbare pasienter
og andre utsatte grupper – som kan ha en kommunikasjonsform som
nettopp kan være lite formålstjenlig.
Det er imidlertid rom for å avvise klager i
større grad enn i dag ved at ombudsmannen ikke finner grunn til
videre behandling – selv om en «urett» i lovens forstand kan ha
skjedd. Dette kan gjelde manglende svar eller en mindre saksbehandlingsfeil
som ikke har hatt betydning for sakens utfall. Kost-nytte-vurderinger
har hittil hatt en beskjeden plass i ombudsmannens virke, slik mandatet
er oppfattet. Videre er det mulig å prioritere gjentatte henvendelser
i avsluttede saker på en mer restriktiv måte, særlig der det allerede er
foretatt en grundig vurdering.
Ombudsmannen vil i 2013 gjennomgå sin organisering
i et eget prosjekt og bl.a. vurdere om det er hensiktsmessig å opprette
en silingsordning for bedre å kunne skille mellom klager som bør
behandles grundig, og klager som bør undergis en forenklet behandling.
Noen borgere utfordrer offentlige kontorers
profesjonalitet på mange plan. Det er viktig å være rustet til dette
i form av bl.a. god organisering, gode rutiner, opplæring av nyansatte
og løpende holdningsarbeid. Å erkjenne utfordringen er et godt utgangspunkt.
Håndtering av henvendelser fra disse borgerne er en del av ordinært
forvaltningsarbeid. I vår digitale verden kan det se ut til at utfordringene
knyttet til særlig aktive klagere er økende.
Forvaltningen kan være fristet til å begrense kontakten
med noen borgere på ulike måter. Det er imidlertid enkelte rettslige
skranker for hva som er mulig, både i arkivlovgivningen, forvaltningslovgivningen
og i ulovfestede prinsipper for god forvaltningsskikk. Alle borgere
skal f.eks. møtes med respekt og profesjonalitet. Innenfor disse
rammene er det likevel et handlingsrom. Først og fremst er en vennlig, imøtekommende
og selvkritisk holdning viktig, noe som kan hindre utviklingen av
lite formålstjenlig atferd. Dernest kan fasthet være nødvendig.
Dette er en stor utfordring så vel for ombudsmannen som for andre
offentlige myndigheter.
Idealet om at alle skal behandles skikkelig
og få svar på alle henvendelser, uansett hvor mange og hvordan de
er formulert, støter lett an mot ønsket om en effektiv og god forvaltning.
Dette har også en viktig samfunnsøkonomisk side som ikke skal underslås.
Ingen er tjent med at enkelte særlig utfordrende klagere båndlegger
store ressurser i forvaltningen ved å utnytte gode forvaltningsrettslige
prinsipper.
Utgangspunktet er likevel klart: Alle, uansett
forutsetninger og kommunikasjonsform, har rett til å arbeide aktivt
for egen sak. Norsk forvaltning, og ikke minst også ombudsmannen,
må leve med at enkelte er særlig aktive eller på andre måte fremtrer
som spesielt utfordrende.
Etter ombudsmannsinstruksen § 12 skal årsmeldingen
inneholde «en oversikt over behandlingen av de enkelte saker som
ombudsmannen mener har alminnelig interesse». En omtale av sakene
finnes i kapittel V i årsmeldingen.
Retningsgivende for utvalget av saker til meldingen
er om saken anses å være representativ for sakstypen, om den er
relevant som eksempel på saksbehandlingsfeil som er gjort, om saken
er prinsipiell og rettsavklarende og om saken omhandler spørsmål
av rettssikkerhetsmessig karakter.
Sakene er i stor utstrekning anonymisert. Bakgrunnen
er bestemmelsene om taushetsplikt og dels hensynet til klagerne.
Ettersom referater fra sakene publiseres og gjøres allment tilgjengelig, er
klagernes navn gjennomgående ikke tatt med. Saker som er av særlig
privat eller personlig karakter og som ikke kan anonymiseres tilstrekkelig,
tas ikke med i meldingen.