Den internasjonale finanskrisen har vist hvor sårbare
bankene er for forstyrrelser i penge- og kapitalmarkedene, at tillitssvikt
i bankmarkedet kan spre seg raskt, og at problemer i banksektoren
kan ha svært negative og dramatiske konsekvenser for eiere, kundene
og staten. Også vår egen bankkrise tidlig på 1990-tallet tydeliggjorde
hvor viktig egenkapital og soliditet er, og hvor viktig det er å
bygge opp kapital i gode tider. De samfunnsøkonomiske kostnadene
ved bankkriser er store, og det er samfunnsøkonomisk lønnsomt med
banker med god egenkapital.
Norske myndigheter stiller i dag minstekrav
til soliditet og likviditet i finansinstitusjonene. I lys av erfaringene
med finanskrisen i 2008/2009 er det bred internasjonal enighet om
at kapitalkrav og virksomhetsregler for banker må skjerpes. Norske
myndigheter har lenge støttet det internasjonale arbeidet for å
stille strengere krav til bankenes kapital generelt.
Regelverket for kapitalkrav for banker er under endring.
Baselkomiteen introduserte en harmonisert internasjonal standard
for kapitalkravsregler for banker i 1988 (Basel-anbefalingene, senere
kalt Basel I). Basel-anbefalingene er revidert to ganger (Basel
II, juni 2004 og Basel III desember 2010). EØS-regler som bygger
på Basel II ble gjennomført i Norge 1. januar 2007, samtidig med
gjennomføringen av disse EU-reglene i resten av EØS-området.
De såkalte Basel III-standardene er et nytt
og strengere regelverk for kapital og likviditet for banker. EU-kommisjonen
la 20. juli 2011 frem sitt forslag til direktiv og forordning for
gjennomføring av Basel III-standardene i EU-området. Dette er den
tredje revisjonen av kapitalkravsdirektivene til EU, også kalt CRR/CRDIV-regelverket.
Finansdepartementet har orientert Stortinget om de nye reglene i
nasjonalbudsjettet 2013, nasjonalbudsjettet 2012 og i finansmarknadsmeldinga
2011.
Stortingets finanskomité behandlet departementets
orientering i finansmarknadsmeldinga 2011 i Innst. 360 S for 2011–2012.
Departementets orientering i nasjonalbudsjettet 2012 og departementets
opplysninger om planlagt innføring i nasjonalbudsjettet 2013 ble
behandlet av Stortingets finanskomité i hhv. Innst. 2 S for 2011–2012
og Innst. 2 S for 2012–2013.
Finansdepartementet foreslår i proposisjonen lovendringer
som gjennomfører forventede EØS-regler som svarer til de forventede
EU-reglene i det såkalte CRR/CRDIV-regelverket om kapital og likviditet
for banker, andre kredittinstitusjoner og verdipapirforetak i norsk
rett. Lovforslaget stiller strengere krav til kapital og likviditet.
Forslaget inneholder også hjemler til å fastsette forskrifter som
gjennomfører de nærmere kravene som ventes å følge av de nye EU-reglene.
Forslaget er utformet som endringer i finansieringsvirksomhetsloven
og verdipapirhandelloven.
Forslaget bygger blant annet på utkast utarbeidet av
Banklovkommisjonen i NOU 2011:8 om ny finanslovgivning og utkast
utarbeidet av Finanstilsynet 10. oktober 2011. Forslaget til nye
regler skal gjelde for sparebanker, forretningsbanker, finansieringsforetak,
kredittforetak, holdingselskaper i finanskonsern, verdipapirforetak
og forvaltningsselskap for verdipapirfond med tillatelse til å yte
investeringstjenesten aktiv forvaltning. Forsikringsselskap og pensjonsforetak
omfattes av begrepet finansinstitusjon. Det foreslås likevel at
forsikringsselskap og pensjonsforetak inntil videre fortsatt skal
følge gjeldende regler om kapital og solvenskrav.
Bestemmelser om minstekrav til egenkapital, startkapital
og ansvarlig kapital er en viktig del av lovgivningen for finansinstitusjoner.
I proposisjonens kapittel 2 redegjøres for selskapsrettslige regler
om egenkapital, minstekrav til startkapital, minstekrav til ansvarlig
kapital og likviditetskrav.
Banklovkommisjonen har utarbeidet et utkast
til ny lov om finansforetak og finanskonsern mv. (finansforetaksloven),
jf. NOU 2011:8. Dette utkastet gjennomfører også de forventede nye EØS-reglene
som svarer til de nye EU-reglene i CRR/CRD IV om kapital og likviditet
for banker, andre kredittinstitusjoner og verdipapirforetak. Finanstilsynet
utarbeidet 10. oktober 2011 et høringsnotat med utkast til endringer
i eksisterende regler for finansinstitusjoner og verdipapirforetak
for å gjennomføre det forventede CRR/CRD IV-regelverket.
CRR/CRD IV-regelverket er som nevnt foreløpig
ikke endelig vedtatt i EU. Det ser imidlertid ut til å være stor
grad av enighet mellom rådet og parlamentet om utforming av de nye kapital-
og likviditetskravene som gjennomfører Basel III-anbefalingene.
Finansdepartementet ønsker som tidligere opplyst å innføre slike
nye krav i 2013. For å legge til rette for dette foreslås det derfor
nå nye lovregler som, sammen med forskrifter, gjennomfører nye kapital-
og likviditetskrav som nevnt.
Omlegging av hele finanslovgivningen basert
på utkastet fra Banklovkommisjonen er omfattende, og berører også
nye kapitalkrav for forsikringsselskaper (Solvens II). Departementet vil
komme tilbake med et slikt forslag.
Av hensyn til fremdrift i utviklingen av nye
kapitalregler ser departementet behov for å gjennomføre lovregler
som foreslått her. De lovregler som foreslås her vil senere bli
innarbeidet i det nevnte fremtidige forslag til ny samlet finansforetakslov.
Nedenfor redegjøres det nærmere for Banklovkommisjonens og Finanstilsynets
utkast til regler som gjennomfører kapital- og likviditetskravene
i CRR/CRD IV.
Finansdepartementet nedsatte 15. september 2011
en arbeidsgruppe som fikk i oppdrag å utrede organisering av og
virkemidler for makroovervåking av det finansielle systemet i Norge.
Gruppen hadde medlemmer fra Norges Bank, Finanstilsynet og Finansdepartementet. Arbeidsgruppen
leverte sin rapport til Finansdepartementet 27. januar 2012. Rapporten
inneholder utkast til enkelte lovregler. Forslag i tråd med dette
fremmes også i proposisjonen. Det redegjøres nærmere for dette utkastet
og høringen i avsnitt 4.4 i proposisjonen.
Finansielle markeder spiller en svært viktig
rolle i moderne økonomier. En velfungerende og solid finansnæring
er avgjørende for stabiliteten og vekstevnen i norsk økonomi. Betalingssystemene
må fungere, sparepengene må være trygge i banken, og lån må være
tilgjengelig for de som trenger det og har økonomisk betjeningsevne. Historien
har vist at økonomiske tilbakeslag kan ha rot i problemer i finansielle
markeder. Slike tilbakeslag gir ofte dype og langvarige utslag.
Å forebygge og unngå finanskriser har derfor stor betydning for
arbeidsledigheten og realøkonomien for øvrig, samt for å motvirke
tap for bedrifter og kunder.
Det er internasjonal enighet om å heve minstekravene
til bankenes egenkapital. Norge har støttet dette arbeidet helt
fra starten av. Mer egenkapital i bankene reduserer risikoen for bankkriser
og gir dermed en samfunnsøkonomisk gevinst.
Solide og gode banker vil være et konkurransefortrinn
både for den enkelte banken og for samfunnsøkonomien generelt.
Departementet vil legge til rette for robust
soliditet på finansmarkedsområdet og foreslår derfor lovregler som
innebærer økte minstekrav til kapital i finansinstitusjoner og verdipapirforetak
og nye bufferkrav for banker, kredittforetak, morselskap i finanskonsern
og verdipapirforetak. De foreslåtte lovreglene er i tråd med Basel
III-anbefalingene og de forventede nye EØS-reglene som svarer til
de kommende EU-reglene i CRR/CRD IV, jf. proposisjonens avsnitt
3.3.
Systemet for nye kapitalkrav er gitt i det internasjonale
regelverket. Departementet foreslår å innføre nye kapitalkrav noe
tidligere enn det som følger av gjennomføringsfristen i det internasjonale
regelverket. Også enkelte andre land, deriblant Sverige, har valgt
tidligere innføring. For banker, kredittforetak, morselskap i finanskonsern
som hovedsakelig består av bank- og verdipapirforetak innebærer
den nye kapitalkravstrukturen både skjerpede minstekrav og fire
nye bufferkapitalkrav. To av bufferkravene, bevaringsbuffer og systemrisikobuffer, er
permanente. Det tredje bufferkravet er et særskilt krav til systemviktige
institusjoner. Det fjerde bufferkravet, kravet til motsyklisk kapitalbuffer,
skal variere over tid i takt med konjunkturutviklingen.
Etter forslaget skal det nye minstekravet dekkes med
minst 4,5 pst. ren kjernekapital. Kravet om minst 8 pst. kapital
videreføres, slik at det i tillegg blir krav om minst 3,5 pst. annen
ansvarlig kapital. I tillegg skal det være 2,5 pst. ren kjernekapital
som bevaringsbuffer. Systemrisikobufferen skal oppfylles med 3 pst.
ren kjernekapital. I en overgangsfase skal den likevel bare være
2 pst. Videre foreslås det at en egen buffer for systemviktige institusjoner
skal legges på med 1 pst. pr 1. juli 2015 og 2 pst. pr 1. juli 2016.
Økningen i systemrisikobuffer og det særskilte bufferkravet for
systemviktige institusjoner vil kunne kreve en gradvis økning av kjernekapitaldekningen
utover det nivået de aktuelle bankene og holdingforetakene har i
dag. Den motsykliske kapitalbufferen skal utgjøre mellom 0 og 2,5
pst. ren kjernekapital. Beregningsgrunnlaget for bufferkravet for
systemviktige banker og motsyklisk buffer vil kunne bli noe forskjellig
fra beregningsgrunnlaget for minstekrav til ansvarlig kapital og
bevaringsbuffer. Beregningsgrunnlaget for systemrisikobuffer avhenger
av størrelsen på denne bufferen, og av hvordan den kombineres med
bufferkravet for systemviktige banker. Forskjellen er først og fremst
om bare nasjonale engasjementer og engasjementer i tredjeland eller
om alle engasjementer, dvs. også engasjementer i andre EØS-land,
skal regnes med. Beregningsgrunnlaget for systemrisikobuffer opp
til tre prosentpoeng vil, hvis det ikke også legges på buffer for
systemviktige banker, omfatte alle engasjementer.
Den europeiske banktilsynsmyndigheten (EBA) anbefalte
8. desember 2011 etter en stresstest av store banker midlertidig
å kreve oppkapitalisering til ren kjernekapitaldekning på 9 pst.
fra 1. juli 2012 for de 71 største bankene i EØS-området. Summen
av 4,5 pst. (minstekrav), 2,5 pst. (bevaringsbuffer) og 2 pst. (systemrisikobuffer) tilsvarer
nivået på 9 pst. ren kjernekapital som Finanstilsynet har lagt til
grunn at alle norske banker oppfyller fra 1. juli 2012, jf. det
såkalte EBA-kravet. Dette var en vesentlig økning fra det formelle
kravet på minst 2 pst. ren kjernekapital. Dagens krav på til sammen
minimum 9 pst. ren kjernekapital i tråd med de foreslåtte nye reglene
vil derfor i praksis videreføre den kjernekapitaldekningen det allerede
er forutsatt at norske banker har. Et minimumskrav på 9 pst. ren
kjernekapital fra 1. juli 2013 følger av overgangsbestemmelsene
i lovforslaget.
Etter hvert bør systemrisikobufferen øke. Departementet
legger opp til at alle banker må oppfylle en systemrisikobuffer
på 3 pst. ren kjernekapital fra 1. juli 2014 (mot 2 pst. fra 1. juli
2013), det vil si et samlet krav på til sammen 10 pst. ren kjernekapital
fra 1. juli 2014. Dette følger også av overgangsbestemmelsene i
lovforslaget.
Et motsyklisk bufferkrav på mellom 0 og 2,5
pst. ren kjernekapital vil komme i tillegg. Det skal fattes egen
beslutning om nivået på den motsykliske kapitalbufferen. I denne
proposisjonen foreslås en lovhjemmel for å kunne fastsette et slikt
krav. Regelverket foreslås innført fra 1. juli 2013. Varslingsfrister
i dette systemet innebærer at et eventuelt krav først kan gjelde
fra 1. juli 2014.
For systemviktige banker blir det et samlet
krav på til sammen 11 pst. ren kjernekapital fra 1. juli 2015 og
12 pst. ren kjernekapital fra 1. juli 2016. Et motsyklisk bufferkrav
kommer som nevnt i tillegg.
Financial Stability Board (FSB) og Baselkomiteen
for banktilsyn (BCBS) vedtok i oktober 2011 standarder om regler
for globale systemviktige institusjoner (såkalte SIFI-er), herunder hvilke
kriterier som skal legges til grunn for å identifisere systemviktige
institusjoner. G20 sluttet seg til disse standardene i november
2011. Departementet vil utarbeide forskrift med kriterier for hvilke
institusjoner som skal regnes som systemviktige i det norske finansmarkedet,
jf. forslag til forskriftshjemmel i § 2-9 e fjerde ledd. Figur 5.1
i proposisjonen gir en oversikt over nåværende og fremtidige krav
til kapital.
Til sammenligning har svenske myndigheter varslet
at de fire største svenske bankene skal ha en ren kjernekapitaldekning
på 10 pst. fra 2013. Dette kravet skal økes til 12 pst. fra 2015.
Departementet foreslår videre lovregler som
gir hjemmel til å kunne fastsette nærmere krav til en likviditetsbuffer
(jf. det engelske begrepet Liquidity Coverage Ratio, «LCR») og stabil
finansiering (jf. det engelske begrepet Net Stable Funding Ratio,
«NSFR») i forskrift.
Et godt likviditetsregelverk er svært viktig
for finansiell stabilitet. Bankenes finansieringsstruktur kan også
være en kilde til systemrisiko i banksystemet. I oppgangstider vil
bankene ofte benytte økt kortsiktig markedsfinansiering for å ekspandere
raskt. Dette så vi blant annet i forkant av den internasjonale finanskrisen
i 2008 også i norske banker. En slik utvikling fører til at det
finansielle systemet blir stadig mer sårbart for forstyrrelser i
finansieringsmarkedene utover i oppgangen. Det er mange tiltak som
kan benyttes for å dempe oppbyggingen av slik risiko, blant annet
kvantitative krav til likviditet. Finanskriseutvalget foreslo at
norske finansinstitusjoner skulle ilegges en avgift på sin markedsfinansiering.
En arbeidsgruppe som har utredet hvordan arbeidet med bufferkrav
og makroovervåking bør innrettes i Norge (jf. avsnitt 4.5 i proposisjonen)
peker i sin rapport på at det kan være aktuelt med tidsvarierende
makrotiltak i regelverket for finansinstitusjoners likviditet og
likviditetsstyring.
Finanstilsynet har allerede innført krav om
rapportering av de kommende likviditetskravene i Basel III. Departementet
vil senere sende på høring utkast til regler som gjennomfører de
nye likviditetskravene som er foreslått i det såkalte CRR/CRD IV.
Departementet følger også opp forslag fra makroarbeidsgruppen
og foreslår en hjemmel for departementet til å fastsette nærmere
krav til finansinstitusjoner ut fra hensynet til å fremme finansiell
stabilitet. En presisering av formålet med loven som foreslått av
makroarbeidsgruppen foreslås også, jf. at formålet med regulering av
finansinstitusjoner er å bidra til finansiell stabilitet.
Effekten av kapitalkrav vil avhenge av hvilken nevner
som brukes ved beregningen av kapitaldekningen. Lavere beregnet
risiko på utlån innebærer lavere risikovekt, og dermed lavere beregningsgrunnlag
(nevner). Jo mindre nevneren er, jo høyere blir kapitaldekningen
i prosent. For gitt kapital blir kapitaldekningen høyere i prosent
desto mindre nevneren er.
Mange undersøkelser har vist at bruk av IRB-metoder
gir vesentlig lavere risikovekter og beregningsgrunnlag enn bruk
av standardmetoden på de samme utlånene, og at risikoen i sammenliknbare
porteføljer ofte vurderes ulikt av ulike banker. Dette er blant
annet omtalt i en rapport fra en nordisk arbeidsgruppe om Basel
III/CRD IV, jf. rapportens kapittel 4.3 om risikovekter i interne
beregningsmodeller (IRB), hvor det særlig pekes på at risikovektene
for boliglån er veldig lave i de nordiske landene. I en rapport 26. februar
2013 har den europeiske banktilsynsmyndigheten (EBA) dokumentert
store forskjeller mellom risikovektene banker som bruker IRB-modeller,
anvender for utlån med antatt samme risiko.
Norske myndigheter er positive til at bankene
nå styrker sine systemer og rutiner for å styre risiko. Bankenes
risikomodeller har imidlertid klare begrensninger, særlig ved store
skift i økonomiske utsikter. Dette gjelder særlig for boligmarkedet. Modellene
som bankene bruker, tar i for liten grad hensyn til den makroøkonomiske
risikoen som er bygget opp de siste 20 årene gjennom høy vekst i
boligpriser og gjeld i husholdningene. Utviklingen i andre land
har vist at utslagene i aktivapriser i en finanskrise kan bli større
enn det de fleste regnemodellene predikerer. Det er alltid vanskelig
å forutse hvordan en ny nedgangskonjunktur vil utvikle seg. Mye
kan derfor tilsi at det først er etter en nedgangskonjunktur vi
kan finne et realistisk nivå på risikovektene for boliglån basert
på historiske data.
I Norge har vi særlige utfordringer med høy gjeldsbelastning
i husholdningene etter flere år med høy kredittvekst og høye boligpriser.
For å begrense konsekvensene av systemrisiko er det derfor gode
grunner til å skjerpe kravene til de beregningsmodellene bankene
bruker for å beregne kapitalkravet for boliglån, jf. også omtale av
dette i nasjonalbudsjettet 2012 og finansmarknadsmeldinga 2011.
Et påslag for systemrisiko på risikovektene for boliglån kan gjennomføres
på forskjellige måter, enten ved å innføre gulv på én eller flere
av parametrene som benyttes for å beregne kapitalkrav etter IRB-metoden,
ved å bruke multiplikator eller ved å innføre et risikovektgulv
som i standardmetoden. Innføring av slike minstekrav vil kunne være
et alternativ til å videreføre det såkalte Basel I-gulvet som nå
gjelder.
Finansdepartementet mottok 4. mars et notat
fra Finanstilsynet med nærmere vurderinger av beregningsgrunnlaget
for kapitalkrav. Finansdepartementet følger opp denne saken. Et
viktig hensyn er at beregningsgrunnlaget (nevneren) i kapitalbrøken
ikke svekkes eller faller under det såkalte Basel I-gulvet. Som
nevnt i proposisjonens kapittel 2 om gjeldende rett er Basel I-gulvet en
slags grense for hvor lav nevneren kan være.
Ved utforming av kapital- og likviditetsregler for
norske banker har det vært viktig å veie soliditet mot andre hensyn
som konkurransen med andre banker, både i og utenfor Norge.
Det er fordeler med en forholdsvis lik praktisering
av regelverk for kapitaldekning i de nordiske landene. Samtidig
er det viktig nasjonalt at kapitaldekningen er tilstrekkelig høy
til at bankene kan stå støtt også i nedgangstider. Ansvaret for finansiell
stabilitet ligger primært på nasjonal myndighet, og erfaringer viser
at kostnadene ved finansiell ustabilitet rammer i særlig grad eget lands
økonomi og statsfinanser. Når norsk økonomi nå skiller seg ut ved
at den er i en markert høykonjunktur og med høye boligpriser mens nabolandene
har lav aktivitet, kan vi ha et mulig tilbakeslag foran oss, mens
våre naboer i stor grad har det bak seg. Særlig kan dette gjelde
i boligmarkedet. Et eksempel er Danmark, der boligpriser og boligmarkedet
har falt merkbart de siste par årene. Flere danske banker har måttet
ta store tap og bidratt til nedgangen i de danske konjunkturene.
I Norge konkurrerer norske og utenlandske banker
om norske lånekunder. Departementet legger derfor vekt på konkurransevilkårene. Norske
banker konkurrerer også med utenlandske banker om innlån i de internasjonale
kapitalmarkedene. God soliditet er en viktig faktor når en bank
skal hente innlån.
Departementet arbeider for likere regler for
alle banker som driver virksomhet i Norge. Det er i tråd med anbefalinger
fra en nordisk arbeidsgruppe med medlemmer fra finansdepartementene
i Norden. Denne gruppen har blant annet pekt på at det kan være
en fordel med større grad av vertslandsregulering, dvs. at bankene
må beregne kapitaldekningen etter de reglene som gjelder i de forskjellige
jurisdiksjonene der de utøver virksomhet. Slik kan en oppnå at strengere
krav i ett land, begrunnet i fare for finansiell ustabilitet og
systemrisiko i dette landet, også vil gjelde for virksomhet for
banker med hovedkontor i et annet land som driver grensekryssende eller
gjennom filial i dette vertslandet. Det må legges til grunn at det
er myndigheten i det enkelte land som er best egnet til å vurdere
de makroøkonomiske forhold og risiko ved utlån i landet. Likere
regler for alle i det enkelte land vil også gi likere konkurransevilkår
(level – playing – field) på det enkelte nasjonale marked.
De nordiske finansministerne ba i brev 11. september
2012 de nordiske finanstilsynene vurdere muligheten for å gjennomføre
den nordiske arbeidsgruppens anbefalinger på bakgrunn av et endelig
kapital- og likviditetsregelverk fra EU. I brev 24. oktober 2012
fra de nordiske finanstilsynssjefene til de nordiske finansministrene
ble det gitt en status for det løpende samarbeidet og informasjon
om hva som er gjort for å adressere hovedkonklusjonene fra arbeidsgruppen,
herunder arbeidet med å sikre like konkurransevilkår og vertslandsregulering.
Departementet vil følge opp dette arbeidet, herunder søke å oppnå
enighet om at eksempelvis bankenes utlån med pant i bolig i det
enkelte nordiske land underlegges risikovekten i det aktuelle landet
hvis denne er høyere enn i hjemlandet.
Departementet vil som nevnt komme tilbake med
forslag om omlegging av hele finanslovgivningen basert på utkastet
fra Banklovkommisjonen. Et slikt forslag vil også inneholde forslag
til gjennomføring av resten av CRR/CRD IV-pakken.
Verdipapirforetak og finansinstitusjoner er
i stor grad underlagt de samme generelle reglene om kapitalkrav.
Det er likevel forskjeller mellom verdipapirforetak og finansinstitusjoner
som kan begrunne noe forskjellig utforming av kravene. Kapitalkravet
for kredittrisiko vil generelt være av større betydning for banker
og kredittforetak enn for verdipapirforetak. Dette som følge av
at kredittrisiko ikke utgjør de mest dominerende risikoeksponeringene
for verdipapirforetakene og forvaltningsselskapene.
Det såkalte CRR/CRD IV-regelverket, som i stor grad
også gjelder for verdipapirforetak, åpner for visse unntak avhengig
av hvilke tjenester verdipapirforetaket tilbyr.
Finanstilsynet har som nevnt i høringsnotatet 10. oktober
2011 utarbeidet utkast til lovregler for å gjennomføre EØS-regler
som svarer til det såkalte CRR/CRD IV-regelverket i norsk rett, også
i verdipapirhandelloven.
I Finanstilsynets utkast foreslås samme regler om
minstekrav til kapital, bufferkrav og likviditetskrav for verdipapirforetak
som for finansinstitusjoner. Det foreslås imidlertid også hjemmel for
å kunne unnta verdipapirforetakene fra noen av bestemmelsene om
kapital og likviditet i forskrift. Det vises her til omtale i Finanstilsynets høringsnotat
10. oktober 2011 kapittel 6.
Ingen høringsinstanser har hatt merknader til
de nye bestemmelsene for verdipapirforetak.
Departementet slutter seg til forslaget fra
Finanstilsynet om at det bør innføres samme struktur og nivå på
de nye kapitalkravene for verdipapirforetak som for finansinstitusjoner,
jf. forslaget til nye bestemmelser om beregnet kapital, krav til
bevaringsbuffer, motsyklisk buffer og systemrisikobuffer, samt likviditet.
Det foreslås et nytt minstekrav om minst 4,5 pst. ren kjernekapital
for verdipapirforetak.
Departementet legger opp til inntil videre å unnta
alle verdipapirforetak fra krav om bevaringsbuffer, motsyklisk buffer
og systemrisikobuffer. Departementet foreslår videre lovregler om
likviditet, herunder hjemler for å kunne fastsette nærmere krav
til en likviditetsbuffer (Liquidity Coverage Ratio, «LCR») og stabil finansiering
(Net Stable Funding Ratio, «NSFR») i forskrift.
Flere teoretiske og empiriske studier tyder
på at de samfunnsøkonomiske gevinstene ved økte kapitalkrav er så
store at banker og andre finansinstitusjoner ideelt sett burde hatt
mer egenkapital enn det som følger av de nye internasjonale kravene
som nå diskuteres, jf. bl.a. drøftingen i Boks 2.9 i Meld. St. 24
(2011–2012) Finansmarknadsmeldinga 2011. Mer egenkapital i bankene
gir en samfunnsøkonomisk gevinst ved å redusere sannsynligheten
for bankkriser. En rekke økonomiske studier har vist at de makroøkonomiske
kostnadene ved bankkriser ofte er store og langvarige. Kortsiktige
effekter kan forsterkes over tid, og det kan i verste fall ta tiår
å komme tilbake til normale vekstrater. I norsk økonomi var vi heldige
ved at vår bankkrise på begynnelsen av 1990-tallet ble fulgt av
gode internasjonale konjunkturer. Det er ikke gitt at norsk økonomi
vil komme like hurtig ut av en ev. senere bankkrise.
Eventuelle kostnader ved å innføre høyere kapitalkrav
er vesentlig lavere i en god økonomisk situasjon enn i en lavkonjunktur.
En bank kan oppfylle kapitalkravet ved å ha mer egenkapital, dvs.
øke telleren i kapitalbrøken, eller ved å redusere sitt aktivitetsnivå,
dvs. redusere nevneren i kapitalbrøken. I en lavkonjunktur vil bankene ofte
ha svake resultater pga. lav inntektsvekst og høyere tap. Muligheten
til å styrke egenkapitalen ved å holde tilbake overskudd er derfor
begrenset. Samtidig kan det være krevende å hente inn ny egenkapital
via aksjemarkedet. Resultatet blir derfor lett at bankene oppfyller
sine kapitalkrav ved å redusere sitt tilbud av kreditt, noe som
i sin tur kan føre økonomien ytterligere ned i en lavkonjunktur.
Erfaringene fra finanskrisen har vist at det
er betydelige forskjeller i kredittilgangen mellom ulike europeiske
land, og at det er svært krevende å bygge opp egenkapital i bankene
når økonomien er svak. Det er derfor nødvendig å styrke kapitalen
i bankene i gode tider, når overskuddene er høye og det er god tilgang
på ny kapital i markedet. Forskjellene i marginale egenkapitalkostnader
mellom ulike konjunkturfaser vil lett gjøre at land i ulik makroøkonomisk situasjon
innfører kapitalkrav i forskjellig tempo. Departementet mener at
de kapitalkravene som det legges opp til i denne proposisjonen,
er samfunnsøkonomisk lønnsomme sammenliknet med alternativer der
kravene innføres senere eller på et lavere nivå.
Kapitalkostnaden for en bedrift skal ifølge
Modigliani-Miller-teoremet (Modigliani og Miller (1958)) være uavhengig
av om den finansierer seg med gjeld eller egenkapital. Bankenes
egenkapital er isolert sett dyrere finansiering enn innlån. Det
er likevel ikke gitt at mer egenkapital vil øke bankenes finansieringskostnader
og kreve økte marginer og inntjening. Mer egenkapital reduserer
risikoen for at kreditorer taper penger når banken går på tap, noe
som tilsier at innlånene bør bli billigere for banken. Høyere egenkapitalandel
kan også gi jevnere egenkapitalavkastning, og dermed lavere egenkapitalkostnader.
Effektiv konkurranse mellom aktørene i finansnæringen er avgjørende
for at økte marginer og inntjening ikke er større enn en ev. kostnadsøkning
tilsier.
Den samlede virkningen på bankenes finansieringskostnader
vil også avhenge av hvor hurtig nye egenkapitalkrav innføres. For
en gitt inntjening kan bankene øke egenkapitalen ved å holde tilbake
overskudd eller ved å utstede ny egenkapital. Når markedet ikke
har god informasjon om bankens fremtidige inntjening, kan utstedelse
av ny egenkapital tolkes som et signal om svekkede inntektsmuligheter.
Det kan gjøre at finansiering ved tilbakeholdt overskudd har lavere kostnader
enn ny egenkapital, skjønt denne effekten svekkes hvis behovet for
å hente inn ekstern kapital er felles for mange banker. Skattemessige
forhold kan ytterligere trekke i retning av at finansiering med
tilbakeholdt overskudd er billigere for bankene.
Økte kostnader for bankene ved økt egenkapitalandel
kan blant annet skyldes at bankenes kreditorer og eiere ikke fullt
ut nedjusterer sine avkastningskrav for redusert risiko dersom de
er omfattet av en innskuddsgarantiordning eller forventer at myndighetene
i noen grad vil verne dem mot tap i en krise. Eventuelle merkostnader for
bankene som følge av slike effekter reflekterer i så fall en samfunnsøkonomisk
gevinst, på samme måte som når subsidier fjernes fra et ellers fungerende
marked. Forslagene i denne proposisjonen kan derfor bygge opp under
en riktigere prising av kreditt i normale tider. Det kan i sin tur
gi et ytterligere vern mot fremtidige kriser ved at husholdninger
og bedrifter reduserer sin gjeldsgrad sammenliknet med en situasjon der
de indirekte subsidiene til bankene videreføres til kundene. Økte
kapitalkrav gjør dermed økonomien mer robust ved å øke soliditeten
både hos långivere og låntakere.
Over tid kan utviklingen gå i retning av riktigere prising
av innskuddsgarantiordninger og økt ansvar for usikrede kreditorer.
Det kan gi et bedre samsvar mellom bedriftsøkonomisk og samfunnsøkonomisk
lønnsomhet, slik at bankene selv ser seg tjent med en høyere egenkapitalandel
enn i dag. Denne utviklingen kan forsterkes av at kreditorer og
eiere etter finanskrisen er blitt mer oppmerksomme på den risikoen
bankvesenet representerer. God soliditet blir dermed en fordel for
bankene, ikke en ulempe.
Norske banker hadde pr. 31. desember 2012 samlet
sett litt over 11 pst. ren kjernekapital. Bankene er derfor på god
vei til å oppfylle det høyere minstekravet pr. 1. juli 2016. Dette
var en økning på over 1 prosentpoeng i løpet av 2012. Med samme
nivå på inntjeningen videre vil bankene lett kunne oppfylle det
høyere minstekravet i 2016. Siden bankene har svært høy løpende inntjening
med dagens rentemarginer, og allerede er godt på vei til å oppfylle
kravene slik de foreslås for 2016, skal disse forslagene ikke i seg
selv gi grunnlag for renteøkninger. Mer solide banker gir en samfunnsøkonomisk
gevinst fordi risikoen for en krise, med de kostnadene dette medfører,
reduseres.
De administrative kostnadene ved forslagene vurderes
som små både for finansinstitusjonene og for offentlige myndigheter.
EU-reguleringene på finansmarkedsområdet er generelt omfattende
og kompliserte, og gir betydelige kostnader både i privat og offentlig
sektor. De administrative kostnadene antas likevel i begrenset grad
å avhenge av nivået på kapitalkravene og hvor hurtig de innføres.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Gerd Janne Kristoffersen, Marianne Marthinsen, lederen
Torgeir Micaelsen, Knut Storberget, Siv-Len Strandskog og Dag Ole Teigen,
fra Fremskrittspartiet, Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen,
fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser
til proposisjonen for omtale av gjeldende rett, internasjonalt regelverk,
Banklovkommisjonens og Finanstilsynets utkast, høring og høringsinstansenes
merknader, makroovervåking og motsyklisk kapitalbuffer, samt merknader
til de enkelte bestemmelsene.
Komiteen viser til brev av 22. mars
2013 fra finansminister Sigbjørn Johnsen om trykkfeil i Prop. 96
L (2012–2013). Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til at årsaken
til finansielle kriser ofte er at finansielle ubalanser får bygge seg
opp over tid. Når det finansielle systemet er tett sammenvevd over
landegrensene, kan ubalanser og kriser raskt smitte fra ett land
til et annet. Det økonomiske tilbakeslaget i verdensøkonomien etter
den internasjonale finanskrisen i 2008 er et sterkt eksempel på
hvor kraftige og skadelige kriser i banksystemet er for realøkonomien,
og hvor langvarige de samfunnsøkonomiske virkningene av finansielle kriser
kan være. Bankkriser har store kostnader for samfunnet. Komiteen mener
på denne bakgrunn det er viktig og nødvendig at det nå er bred enighet
nasjonalt og internasjonalt om at myndighetene må legge mer vekt
på regulering og tilsyn for å trygge finansiell stabilitet.
Komiteen mener at uroen i finansmarkedene etter
finanskrisen har vært en sterk påminnelse om at også norsk økonomi
er sårbar for det som skjer internasjonalt. Markedet for finansiering
er i stor grad internasjonalt, og også norske banker og kredittforetak
henter mye av markedsfinansieringen sin i utlandet og i utenlandsk
valuta. Dette gjelder i første rekke de største bankene, men for
mindre banker er de større bankene viktige finansieringskilder,
og uroen på de internasjonale finansmarkedene kan således spre seg også
til norske banker som er lite direkte avhengige av markedsfinansiering.
Komiteen konstaterer samtidig
at den norske reguleringen av finansmarkedene er grunnleggende god,
og har vist seg å være robust gjennom den internasjonale finanskrisen.
I Norge har vi dratt nytte av lærdommene fra vår egen bankkrise
for 20 år siden. Etter bankkrisen stilte vi større krav til bankene,
forbedret finanslovgivningen, styrket tilsynet og moderniserte innskuddsgarantiordningen.
Sammen med orden i statsfinansene bidro blant annet lærdommene fra
den gang til at norsk økonomi ble spart for de verste utslagene
av den internasjonale finanskrisen denne gangen.
CRD IV-regelverket anses som EØS-relevant. Komiteen viser
til at regelverksutviklingen i Norge på dette området i stor grad
speiler arbeidet med de nye reglene som skal gjelde hele EØS-området. Komiteen mener
samtidig at det er fornuftig at norske myndigheter basert på den
politiske enigheten klargjør allerede nå hvilke regler som vil gjelde
i årene som kommer. Dette er en avklaring finansnæringen selv også har
etterspurt.
Komiteen mener det er positivt
både for stabiliteten og konkurransesituasjonen for norske banker
om tilnærmingen til finansmarkedsregulering er omtrent lik her hjemme
som i landene rundt oss, særlig ettersom finansmarkedene i Norden
er nært sammenvevd blant annet fordi flere store institusjoner har
virksomhet i flere land.
Komiteen legger til grunn at
både aksjer og norske sparebankers egenkapitalbevis skal kunne regnes
som ren kjernekapital også etter det nye regelverket.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre,
mener erfaringen tilsier at vi også i fremtiden bør ligge langt
fremme – både tidsmessig og i graden av regulering.
Flertallet viser til at forslaget
som nå ligger til behandling i Stortinget, innebærer at de nye kapitalkravene
skal gjennomføres tidligere i Norge enn det vi er forpliktet til
etter EØS-avtalen. Flertallet støtter dette, og mener
forholdene ligger godt til rette for en raskere innføring i Norge
nå. For det første går norsk økonomi godt. Det gjør det lettere
for bankene å styrke soliditeten, blant annet fordi inntjeningen
er god. For det andre er norske banker solide fra før, og oppfyller
allerede i dag mange av de nye kravene som skal innføres. Og for
det tredje fungerer verdipapirmarkedene godt, og gir bankene god tilgang
på ny kapital.
Flertallet er av den oppfatning
at vi i Norge på mange måter er heldige som kan ta diskusjonen om
strengere regulering før en krise, ikke midt i den. Flertallet mener
nye regler for norske banker selvfølgelig må veie soliditet mot
andre hensyn, som konkurransen med andre banker, både i og utenfor
Norge. Flertallet vil likevel understreke at ansvaret
for finansiell stabilitet primært påligger nasjonal myndighet, og
kostnadene ved finansiell ustabilitet rammer i særlig grad eget
lands økonomi. Flertallet bemerker i denne sammenheng
at mens vi nå skiller oss ut ved at den økonomiske situasjonen er
lysere enn i våre naboland, kan det samtidig bety at vi har tilbakeslaget
foran oss, der våre naboer har det bak seg. Særlig kan dette gjelde
i boligmarkedet. Det kan tale for andre regler her enn for eksempel
i Danmark.
Flertallet merker seg samtidig
at også flere andre land nå velger å innføre nye krav raskere enn det
de er forpliktet til. Til sammen har 11 jurisdiksjoner rundt omkring
i verden så langt innført Basel III-kravene (utenfor EU). Videre
har svenske myndigheter varslet raskere og til dels strengere innføring
av kapitalkrav. For de store svenske bankene vil det fra 2013 gjelde
et krav til ren kjernekapital på 10 pst. Dette økes til 12 pst.
ren kjernekapital i 2015, altså det samme som skal gjelde i Norge
fra 1. juli 2016.
Flertallet merker seg at norske
banker har hatt en stabil markedsandel på rundt 75 pst. de siste årene.
Utenlandskeide banker og filialer i Norge av utenlandske banker
har en stabil markedsandel på omtrent 13 pst. hver. Flertallet mener dette
illustrerer at de norskeide bankene står meget sterkt i det norske
markedet, til tross for at vi lenge har hatt litt strengere regler
i Norge enn i en del andre land. Flertallet tar samtidig
til etterretning at bankenes aksjer og egenkapitalbevis har steget
kraftig i verdi på Oslo Børs så langt i år, og vesentlig mer enn
børsen generelt. Det tyder på at investorene har tro på svært gode
resultater i bankene også i årene framover.
Flertallet viser til tidsplanen
for skjerpede minstekrav til ansvarlig kapital, samt innfasingen
av fire nye bufferkapitalkrav. Summen av det foreslåtte nye minstekravet
til ren kjernekapital og bufferkravene pr. 1. juli 2013 tilsvarer
et nivå på 9 pst. ren kjernekapital. Etter lovforslaget skal systemrisikobufferen
for alle banker øke fra 2 pst. til 3 pst. ren kjernekapital, slik
at det samlet blir krav på til sammen 10 pst. ren kjernekapital,
fra 1. juli 2014. Flertallet merker seg at norske
banker allerede oppfyller kravene som trer i kraft i år, og at norske
banker også ligger godt an til å oppfylle kravene som inntrer i
2014.
Flertallet viser videre til at
det foreslås en egen buffer som skal legges på med 1 prosent pr. 1. juli
2015 og 2 pst. pr. 1. juli 2016 for systemviktige banker som er
spesielt viktige for økonomien. Økningen i systemrisikobuffer og
det særskilte bufferkravet for systemviktige institusjoner vil kunne
kreve en gradvis økning av kjernekapitaldekningen utover det nivået
de aktuelle bankene har i dag. Flertallet viser imidlertid
til at den nødvendige økningen er om lag på nivå med det norske
banker faktisk har bygget opp de siste par årene, på grunnlag av
nåværende rentemarginer. Bankene har styrket soliditeten i hovedsak
gjennom å holde tilbake noe av overskuddet i perioden. De har også
hatt god mulighet for å hente inn ny egenkapital fra eierne og andre
investorer. Mye av soliditetsstyrkingen skjedde med en lavere rentemargin
på boliglån enn den vi ser i dag, og med lavere overskudd enn det
vi ser i dag. Fortsetter bankene i samme takt, kan de øke sin rene
kjernekapital betydelig før 2016, uten å øke rentemarginen på boliglån.
Flertallet har for øvrig ingen
merknader og slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre ser på regulering av banker og annen finansieringsvirksomhet som
svært sentral for å sikre en velfungerende økonomi. Det er en sentral
myndighetsoppgave å sørge for at det finansielle systemet er solid
nok til å formidle finansiering, utføre betalinger og omfordele
risiko på en tilfredsstillende måte, både i oppgangs- og nedgangstider.
Denne proposisjonen omhandler derfor spørsmål av særdeles stor betydning
for den generelle økonomiske aktivitet. Disse medlemmer vil
poengtere at det først og fremst er mht. finansinstitusjonenes sentrale
rolle i hele økonomien at det etableres omfattende reguleringsregimer,
ikke av hensyn til finansinstitusjonene selv.
Derfor er disse medlemmer også
overrasket over hvor lite regjeringen har gått i dybden på mange
av utfordringene denne proposisjonen egentlig åpner for å diskutere.
Finanskrisen har satt dype spor og mange land sliter fortsatt, og kommer
til å slite i mange år framover, med virkningene av den. Norge hadde
en fordel både av det vi lærte og de reguleringer vi innførte etter vår
egen bankkrise for mer enn 20 år siden og også av at vår økonomi
er meget solid. I tillegg til dette er finanssektoren liten i Norge
målt som andel av BNP relativt til hva den er i mange andre land.
Det er viktig å ha dette med når en ser framover og skal fastsette
hva som skal gjelde for framtiden.
Disse medlemmer vil påpeke at
det har vært klart lenge at finansinstitusjonene vil komme til å
møte nye og strengere krav til kjernekapital i nær framtid. Disse
medlemmer har merket seg at finansinstitusjonene har respondert
på dette og hatt et eget fokus på å styrke sin soliditet før kravene
materialiserer seg i form av krav. Dette fortjener de ros for. Økt
egenkapital koster, noen må betale. Det kan enten skje i form av kapitalinnkalling,
tilbakeholdt overskudd, lavere utbytte, høyere rentemarginer eller
en kombinasjon av dette. Disse medlemmer har merket seg
at alle virkemidlene er tatt i bruk i varierende grad siden finanskrisen
slo til i 2008 og stiller seg litt undrende til at regjeringspartiene
i mediedebatten ikke alltid synes å forstå at de signalene de har
gitt mht. regulatoriske krav, får konsekvenser i markedet. Disse
medlemmer mener bl.a. at fokuset på å sikre en aktiv konkurranse
og kanskje bedre å forenkle mulighetene for nyetablering av banker
uten å senke kravene til minimumskapital, mangler i proposisjonen
og i regjeringens politikk totalt sett. Sterk konkurranse er, slik disse
medlemmer ser det, det eneste virkelig effektive virkemiddel for
å sikre at ikke kundene må betale en for stor andel av den kapitaloppbyggingen
som kravene fordrer. Det er stor forskjell i å håndtere krise i en
liten enkeltbank og krise i en systemviktig bank.
Disse medlemmer viser
til at finansinstitusjonene er «navet» når det gjelder finansiering
av all annen aktivitet i samfunnet. De sirkulerer kapital, og egenkapitalen
er sikkerheten for at de kan stå ved sine forpliktelser. Soliditet
blir viktig for å sikre kapitaltilgang og motstandsevne mot tap,
men finansinstitusjonene skal også sikre finansieringen for næringsliv,
arbeidsplasser og befolkningen for øvrig. Når egenkapitalkravene øker,
vil kapitaltilgangen strammes til. Dette er en utfordring som praktisk
talt ikke er berørt i proposisjonen. Norske husholdninger har økt
sin gjeld i prosent av disponibel inntekt kraftig de siste årene
og boligprisene har økt sterkt. Dette er egnet til sterk bekymring,
men mye tyder på at innstrammingene foreløpig treffer hardest i næringslivet.
Obligasjonsmarkedet har økt betydelig i omfang, men dette markedet
er i praksis ikke tilgjengelig som kapitalkilde for små og mellomstore
bedrifter. Disse medlemmer mener det er en klar
svakhet ved proposisjonen at man ikke har analysert målsettingene
og de økte kravene til egenkapital i bankene i lys av hva det vil
bety for arbeidsplasser og næringsliv. Disse medlemmer har
merket seg at EU i siste runde har lettet på kapitalkravene for
bankenes utlån til små og mellomstore bedrifter. De økonomiske konsekvensene
er for svakt belyst, og det krever at utviklingen dermed må følges svært
nøye.
Disse medlemmer vil påpeke at
kravet til total ansvarlig kapital vil øke fra 8 pst. til 18 pst. dersom
den motsykliske bufferen også virker fullt ut. Dette er et nivå
godt i overkant av det som antydes som optimalt i de fleste utredninger og
analyser regjeringen selv henviser til i finansmarknadsmeldinga
2011. Disse medlemmer vil også påpeke at de til enhver
tid gjeldende kapitalkrav vil være minimumskrav som alle banker
og finansinstitusjoner må ligge over om de vil unngå en risiko for
å falle under ved tap eller ekstraordinær vekst og dermed kunne
oppleve at tvangstiltak iverksettes. Det er viktig å balansere kravene
opp mot innstrammingseffekten av kravene. Det er den riktige balansen
som skal finnes.
Disse medlemmer viser
til at kapitalkravene blir bygd opp gjennom flere forskjellige typer bufferkapital.
Det introduseres også en mulighet til å innføre en motsyklisk buffer.
Det er Finansdepartementet, etter råd fra Norges Bank i samråd med
Finanstilsynet, som inntil videre skal ha denne myndigheten. Den
motsykliske bufferen skal kunne innføres med 12 måneders varsel
og være inntil 2,5 pst. av risikovektet balanse. Den skal kunne
fjernes umiddelbart. Disse medlemmer mener en motsyklisk
buffer i teorien er et fornuftig tiltak, men som også er noe som
i praksis kan bli svært vanskelig å benytte. Å forutse konjunkturutviklingen
er meget vanskelig, og risikoen er åpenbar for at denne bufferen
lett kan bli en «sensyklisk» eller i verste fall «medsyklisk» buffer.
Disse utfordringene er overhodet ikke belyst. Disse medlemmer merker
seg at «fastsettelsen av bufferkrav skal være basert på forholdet
mellom kreditt og BNP og dets avvik fra den langsiktige trend»,
men ser dette som en meget grovkornet indikator og forutsetter at
det settes ressurser inn på å finne gode indikatorer som sikrer
at ikke den motsykliske bufferen får uønsket virkning.
Disse medlemmer merker
seg at regjeringen innfører nye kapitalkrav et halvt år før kapitalkravregelverket
skal iverksettes i EU, første gang 1. juli 2013 i stedet for 1. januar
2014. Dette betyr at finansinstitusjonene ikke kan benytte årsresultatet
for 2013 i kapitalberegningene. Videre vil disse medlemmer peke
på at reglene i Basel III skal gjelde fullt ut fra 1. januar 2019,
mens regjeringens forslag innebærer at de norske reglene skal gjelde
fullt ut fra 30. juni 2016. Disse medlemmer har merket
seg at innføringen av nye krav og frister for når de skal oppnås,
snarere utsettes enn strammes til, og ser ikke behov for at Norge
her skal gå foran resten av EU, og er derfor kritiske til at nye
kapitalkrav innføres et halvt år tidligere i Norge enn det som er
EUs framdriftsplan.
Disse medlemmer legger til grunn
at finansinstitusjonene langt på vei har tilpasset seg de nye kravene
som implementeres 1. juli 2013, og vil ikke gå inn for å endre disse. Disse
medlemmer vil imidlertid be regjeringen foreta en ny vurdering
i løpet av høsten 2013 for å se om de videre stegene i innfasingen
skal flyttes ut i tid fra 1. juli til 1. januar påfølgende år.
Disse medlemmer har
merket seg at fastsetting av vekter på aktiva, og da særlig på bolig,
er et sentralt tema, og at Finansdepartementet har foreslått endringer
i beregningsgrunnlaget som vil bety vesentlig høyere risikovekting
i Norge enn i Sverige. Disse medlemmer mener det
er sentralt å unngå at norske banker gjennom særnorske reguleringer
og bestemmelser får svekket konkurransekraft. For disse medlemmer er
det viktig å sikre trygge banker, men samtidig sikre en konkurransedyktig
norsk finansnæring. I Norden har vi et felles bankmarked. Disse
medlemmer er derfor opptatt av at kapitalkrav, boliglånsvekter
og implementering i størst mulig grad må harmoniseres mellom de nordiske
land.
Disse medlemmer vil derfor fremme
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i den videre implementering
av nye kapitalkrav og boliglånsvekter å legge til rette for en nordisk
harmonisering.»
Disse medlemmer viser videre
til at utfordringene vil være store for Finans-Norge i årene framover
med de kravene som fastsettes. Disse medlemmer vil
igjen minne om at dette først og fremst ikke er en belastning på
bankene og finansinstitusjonene, men på næringsliv og samfunnsaktivitet
som er avhengig av at finansinstitusjonenes utlånskapasitet er tilgjengelig for
dem. Disse medlemmer mener det derfor er viktig og
riktig at regjeringen har lagt bort tankene om å innføre en aktivitetsskatt.
I en periode der kapitalkravene øker så kraftig som nå, vil ytterligere
belastninger på finansinstitusjonene få store og utilsiktede konsekvenser
på aktiviteten i norsk økonomi.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti ser utfordringen med krav som går lenger i Norge
enn i andre land, for eksempel når det gjelder ulike beregningsgrunnlag
for soliditetsmål, som kan bidra til ulike konkurransevilkår og
et fortrinn for utenlandske banker i Norge. Ev. økt utenlandsk innslag
i banksektoren kan utgjøre en risiko for finansiell stabilitet, fordi
utenlandske banker gjerne vil trekke seg tilbake til sitt hjemmemarked
ved en større finanskrise.
Dette medlem legger imidlertid
avgjørende vekt på at det synes som de samfunnsøkonomiske gevinstene
ved økte kapitalkrav er så store at banker og andre finansinstitusjoner
ideelt sett burde hatt mer egenkapital enn det som følger av de
nye internasjonale kravene som nå diskuteres. Mer egenkapital i
bankene gir en samfunnsøkonomisk gevinst ved å redusere sannsynligheten for
bankkriser med inntørking av kreditt til næringslivet og høy ledighet
som resultat. En rekke økonomiske studier har vist at de makroøkonomiske
kostnadene ved bankkriser ofte er store og langvarige.
Dette medlem viser til at mye
taler for at vi trenger strengere regler enn resten av Norden i dagens
situasjon: Norsk økonomi går bedre, og det er lettere for bankene
å bygge opp egenkapital i gode tider enn i dårlige. Norge har dessuten et
mulig fall i boligprisene foran seg, mens et land som Danmark har
fallet bak seg. Strenge krav til bankenes egenkapital, likviditet
og beregningsmodellene bankene bruker for å beregne kapitalkravet
for boliglån, kan være med på å dempe utlånsveksten og utviklingen
av en boligboble. Dette gjelder særlig når renteøkning er mindre
aktuelt med tanke på å unngå en sterk krone og ytterligere svekkelse
av konkurranseutsatt næringsliv.
Dette medlem legger også vekt
på at regjeringen synes å erkjenne utfordringen med konkurransen
fra utenlandske banker, og at den arbeider for å sikre likere regler
for alle banker som opererer i Norge. Ved større bruk av vertslandsregulering,
dvs. at bankene må beregne kapitaldekningen etter de reglene som
gjelder i de forskjellige jurisdiksjonene der de utøver virksomhet,
kan en oppnå at strengere krav i ett land, begrunnet i fare for
finansiell ustabilitet og systemrisiko i dette landet, også vil
gjelde for virksomhet for banker med hovedkontor i et annet land
som driver grensekryssende, eller gjennom filial i dette vertslandet.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti allerede har tatt til orde for strenge kapitalkrav og
en tidligere innføring enn andre land, jf. representantforslag fra
stortingsrepresentantene Geir Jørgen Bekkevold, Dagrun Eriksen,
Knut Arild Hareide og Hans Olav Syversen om 20 tiltak for å motvirke
en ny finanskrise (Dokument 8:60 S (2010–2011)).
Dette medlem vil på denne bakgrunn
støtte forslagene i proposisjonen.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen i den videre implementering
av nye kapitalkrav og boliglånsvekter å legge til rette for en nordisk
harmonisering.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i finansieringsvirksomhetsloven og verdipapirhandelloven
(nye kapitalkrav mv.)
I
I lov 10. juni 1988 nr. 40 om finansieringsvirksomhet
og finansinstitusjoner gjøres følgende endringer:
§ 1-1 skal lyde:
§ 1-1 Formål og virkeområde
Formålet med loven er å bidra til finansiell stabilitet,
herunder at banker og finansinstitusjoner virker på en hensiktsmessig
og betryggende måte. Finansiell stabilitet innebærer at det finansielle
systemet er robust nok til å motta innskudd og andre tilbakebetalingspliktige
midler fra allmennheten, formidle finansiering, utføre betalinger
og omfordele risiko på en tilfredsstillende måte.
Loven gjelder finansieringsvirksomhet og finansinstitusjoner
når annet ikke følger av bestemmelse i eller i medhold av loven.
§ 2-9 første ledd skal lyde:
En finansinstitusjon skal til enhver tid oppfylle de krav
til kapital som følger av §§ 2-9 a til 2-9 e, samt
forskrift og enkeltvedtak gitt i medhold av disse bestemmelsene.
§§ 2-9 a til 2-9 e gjelder ikke forsikringsselskaper,
pensjonsforetak og holdingselskap i forsikringskonsern med
mindre annet er fastsatt ved forskrift gitt av departementet.
§ 2-9 nytt fjerde ledd skal lyde:
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere krav
til finansinstitusjoner ut fra hensynet til å fremme finansiell
stabilitet.
§ 2-9 a første ledd skal lyde:
En finansinstitusjon skal til enhver tid ha ren kjernekapital
som utgjør minst fire og en halv prosent av et beregningsgrunnlag
etter regler fastsatt i forskrift. En finansinstitusjons kjernekapital
skal til enhver tid utgjøre minst seks prosent av det samme beregningsgrunnlaget. En
finansinstitusjons ansvarlige kapital skal til enhver tid utgjøre
minst åtte prosent av det samme beregningsgrunnlaget.
§ 2-9 a åttende ledd skal lyde:
Departementet kan i forskrift fastsette bestemmelser om:
a) hva som skal anses som ren kjernekapital,
kjernekapital og tilleggskapital, samt sammensetningen av ansvarlig
kapital,
b) beregningsgrunnlaget for kredittrisiko, markedsrisiko
og operasjonell risiko mv., herunder
regler som sikrer at beregningsgrunnlaget i tilstrekkelig grad reflekterer
risikoen i finansinstitusjonens eiendeler,
c) bruk av interne målemetoder,
d) hvilke sikkerheter det kan tas hensyn til ved beregningen
av minstekrav til kapital, og
e) at ren kjernekapital eller kjernekapitalen
i finansinstitusjoner minst skal utgjøre en bestemt prosent av verdien
av foretakets eiendeler og ikke balanseførte forpliktelser, beregnet
uten risikovekting, og regler for slike beregninger (uvektet kjernekapitalandel).
§ 2-9 b skal lyde:
§ 2-9 b Vurdering av risiko
og samlet kapitalbehov
En finansinstitusjon skal til enhver tid ha oversikt over,
og med jevne mellomrom vurdere, hvilke enkelte risikoer og samlet
risiko, herunder systemrisiko, som er knyttet til virksomheten.
En finansinstitusjon skal til enhver tid ha ansvarlig
kapital som er forsvarlig ut fra risikoen ved og omfanget av den
virksomhet institusjonen driver.
Ved vurderingen av risiko knyttet til virksomheten
og samlet risikoeksponering skal det tas hensyn til kredittrisiko,
likviditetsrisiko, finansieringsrisiko, markeds- og valutarisiko,
operasjonell risiko, systemrisiko og annen risiko knyttet til de
enkelte virksomhetsområdene. Vurderingen skal omfatte risikoeksponering
som følge av at institusjonens eiendeler blir overdratt til eller
stilt som sikkerhet overfor andre finansinstitusjoner.
En finansinstitusjon skal vurdere kapitalbehovet på kort
og lengre sikt og hvordan dette kapitalbehovet kan tilfredsstilles.
Vurderingen av kapitalbehov skal omfatte størrelsen på, og sammensetningen
og fordelingen av, kapitalen sett i forhold til arten og omfanget
av den risiko som til enhver tid er knyttet til virksomheten og
til den risiko som vil kunne oppstå.
Banker, kredittforetak og morselskap i finanskonsern
skal jevnlig beregne foretakets kjernekapital som andel av verdien
av dets eiendeler og ikke balanseførte forpliktelser beregnet uten
risikovekting (uvektet kjernekapitalandel).
Styret skal overvåke og styre finansinstitusjonens samlede
risiko og jevnlig vurdere om finansinstitusjonens styrings- og kontrollordninger
er tilpasset risikonivå og omfang av virksomheten. Institusjonen skal
ha et risikoutvalg oppnevnt av styret blant de av styremedlemmene
som ikke inngår i den faktiske ledelse av virksomheten som skal
forberede styrebehandlingen. Departementet kan gjøre unntak fra plikten
til å ha risikoutvalg.
Departementet kan i forskrift fastsette bestemmelser om overvåking,
vurdering, styring og kontroll av risiko og kapitalbehov. Departementet
kan fastsette høyere kapitalkrav eller virksomhetsbegrensninger
for å sikre at ansvarlig kapital er i samsvar med institusjonens
risikoeksponering.
§ 2-9 c skal lyde:
§ 2-9 c Opplysningskrav
En finansinstitusjon skal offentliggjøre informasjon om
virksomheten, risikoen knyttet til institusjonen og ansvarlig kapital
etter bestemmelser fastsatt i forskrift. Banker, kredittforetak
og morselskap i finanskonsern skal også offentliggjøre informasjon
om størrelsen på kjernekapital som andel av verdien av institusjonens
eiendeler og ikke balanseførte forpliktelser beregnet uten risikovekting
(uvektet kjernekapitalandel). Morselskap i finanskonsern skal i
tillegg offentliggjøre informasjon om uvektet kjernekapitalandel
på konsolidert grunnlag.
Departementet kan i forskrift fastsette bestemmelser om:
a) institusjonens offentliggjøring av informasjon,
b) krav til dokumentasjon, herunder bestemmelser som gjør
unntak fra lov 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger.
§ 2-9 d skal lyde:
§ 2-9 d Tilsynsmessig oppfølging,
retting og pålegg
Finanstilsynet skal se til at de finansinstitusjoner det
har tilsyn med har hensiktsmessige og klare retningslinjer og rutiner,
i samsvar med lov og bestemmelser gitt i medhold av lov, for overvåking,
vurdering, styring og kontroll av risiko og kapitalbehov.
Finanstilsynet skal vurdere alle risikoer som
institusjonene er og kan bli eksponert for, og den risikoen som
institusjonene representerer for det finansielle systemet.
Institusjon som ikke oppfyller krav i henhold til §§ 2-9
til 2-9 e og § 2-17 eller forskrifter fastsatt
i medhold av lovbestemmelsene skal straks iverksette nødvendige
tiltak for å rette opp dette. Ved manglende etterlevelse av kravene
kan Finanstilsynet pålegge institusjonen:
a) å endre organiseringen,
styringen og kontrollen av virksomheten og de strategier, prosesser,
retningslinjer og rutiner som virksomheten drives etter,
b) et høyere kapitalkrav enn
summen av minstekrav som angitt i § 2-9 a og bufferkrav i § 2-9
e,
c) å endre eller begrense virksomheten,
d) å redusere risikoen knyttet til virksomheten,
herunder produkter og systemer.
e) å redusere forskjellen i løpetid mellom institusjonens
forpliktelser og eiendeler,
f) å begrense omfanget av prestasjonsbetinget godtgjørelse,
g) å benytte årets resultat til å øke kjernekapitaldekningen
og ikke å utbetale utbytte og rente på kjernekapital,
Finanstilsynet kan gi pålegg etter tredje ledd
som felles pålegg for en gruppe av institusjoner som er utsatt for
samme type risiko, eller medfører samme type risiko for det finansielle
system.
Ny § 2-9 e skal lyde:
§ 2-9 e Krav til bevaringsbuffer,
systemrisikobuffer, buffer for systemviktige institusjoner og
motsyklisk kapitalbuffer
En finansinstitusjon skal ha en bevaringsbuffer bestående
av ren kjernekapital som skal utgjøre to og et halvt prosentpoeng
i tillegg til minstekravet til kapital etter § 2-9 a første ledd.
En finansinstitusjon skal ha en systemrisikobuffer
bestående av ren kjernekapital som skal utgjøre tre prosentpoeng
i tillegg til minstekravet til kapital etter § 2-9 a første ledd
og bevaringsbuffer etter foregående ledd. Departementet kan i forskrift
fastsette at kravet skal være høyere eller lavere enn tre prosentpoeng.
En finansinstitusjon som er systemviktig skal
ha en buffer bestående av ren kjernekapital som skal utgjøre to
prosentpoeng i tillegg til minstekravet til kapital etter § 2-9
a første ledd, bevaringsbuffer og systemrisikobuffer etter de to
foregående leddene. Departementet kan i forskrift fastsette kriterier
for hvilke institusjoner som skal regnes som systemviktige og fastsette
særlige virksomhetsregler og soliditetskrav for slike institusjoner
og fastsette at kravet skal være høyere eller lavere enn to prosentpoeng.
En finansinstitusjon skal ha en motsyklisk kapitalbuffer
bestående av ren kjernekapital som skal utgjøre mellom 0 og 2,5
prosentpoeng i tillegg til minstekravet til kapital etter § 2-9
a første ledd og bevaringsbuffer, systemrisikobuffer og buffer for
systemviktige institusjoner etter de foregående leddene. Departementet
fastsetter kravet til den motsykliske kapitalbufferen. Kravet kan
i særlige tilfeller settes høyere enn to og et halvt prosentpoeng.
Hvis en finansinstitusjon ikke oppfyller de fire nevnte
bufferkravene, skal institusjonen utarbeide en plan for økning av
ren kjernekapitaldekning, og den kan ikke uten samtykke fra Finanstilsynet
utbetale utbytte til aksjonærer og bonus til ansatte.
Departementet kan i forskrift fastsette bestemmelser
om bevaringsbuffer, systemrisikobuffer, buffer for systemviktige
institusjoner og motsyklisk kapitalbuffer, om beregningen av bufferkravene
og om konsekvenser dersom kravene ikke er oppfylt.
§ 2-10 skal lyde:
§ 2-10 Høyeste engasjement med
en enkelt motpart
En finansinstitusjon kan ikke ha høyere samlet engasjement
med en enkelt motpart enn det som til enhver
tid er forsvarlig.
Kongen kan fastsette forskrift om høyeste samlede engasjement
med en enkelt motpart, herunder om beregningsmåte
for engasjement i og utenfor balansen og andre forhold vedrørende
gjennomføringen av kravet. Kongen kan gi bestemmelser om anvendelsen av
grense for høyeste engasjement med en enkelt motpart også
på engasjementer med to eller flere motparter når
bestemmende innflytelse eller økonomiske forbindelser mellom disse er
slik at økonomiske problemer hos den ene kan medføre betalingsvanskeligheter
for den andre.
§ 2-17 skal lyde:
§ 2-17 Likviditet og stabil
finansiering
En finansinstitusjon skal sørge for at den til enhver tid
har tilstrekkelige likvide eiendeler til at den kan
dekke sine forpliktelser ved forfall.
En finansinstitusjon skal sørge for forsvarlig likviditetsstyring
etter retningslinjer fastsatt av styret. Finanstilsynet kan fastsette
rapporteringskrav.
Banker, kredittforetak og finansieringsselskaper skal rapportere
gjenstående løpetid for poster i balansen og ikke-balanseførte finansielle
instrumenter til Finanstilsynet. Finanstilsynet kan fastsette nærmere krav
til slik rapportering.
Finner Finanstilsynet at likviditetsrisikoen knyttet til
virksomheten ikke er forsvarlig, kan Finanstilsynet gi finansinstitusjonen
pålegg som begrenser adgangen til å gi nye lån eller kreditter eller
kreve at andre tiltak blir satt i verk for å rette på forholdet.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
til gjennomføring av bestemmelsene i paragrafen her.
Departementet kan i forskrift fastsette minstekrav til
finansinstitusjoners beholdning av likvide eiendeler (likviditetsreserve).
Departementet kan i forskrift fastsette minstekrav til
finansinstitusjoners sammensetning av finansieringskilder for å
sikre stabil finansiering av virksomheten og motvirke risiko knyttet
til inndekning av fremtidig innlånsbehov (stabil finansiering).
II
I lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel gjøres
følgende endringer:
§ 9-11 syvende ledd skal lyde:
(7) Verdipapirforetaket skal ha retningslinjer
og rutiner for beregning og utbetaling av resultatavhengig godtgjørelse. Departementet
kan ved forskrift fastsette nærmere regler om godtgjørelsesordninger
i verdipapirforetak som ikke er finansinstitusjon. Bestemmelsene
i finansieringsvirksomhetsloven §§ 2-18 til 2-22 gjelder tilsvarende.
§ 9-15 første ledd skal lyde:
(1) Et verdipapirforetak skal til enhver tid ha
ren kjernekapital som utgjør minst fire og en halv prosent av et
beregningsgrunnlag etter regler fastsatt i forskrift. Et verdipapirforetaks
kjernekapital skal til enhver tid utgjøre minst seks prosent av
det samme beregningsgrunnlaget. Et verdipapirforetaks
ansvarlige kapital skal til enhver tid utgjøre minst åtte prosent
av det samme beregningsgrunnlaget.
§ 9-15 tiende ledd skal lyde:
(10) Departementet kan i forskrift fastsette bestemmelser
om:
1. hva som skal anses som ren kjernekapital,
kjernekapital og tilleggskapital, samt sammensetningen av ansvarlig
kapital,
2. beregningsgrunnlaget for kredittrisiko, markedsrisiko
og operasjonell risiko, hva som skal anses som ren kjernekapital,
kjernekapital og tilleggskapital, samt sammensetningen av ansvarlig
kapital,
3. bruk av interne målemetoder,
4. hvilke sikkerheter det kan tas hensyn til ved beregningen
av minstekrav til kapital, og
5. at ren kjernekapital eller kjernekapital i
verdipapirforetak minst skal utgjøre en bestemt prosent av verdien
av foretakets eiendeler og ikke balanseførte forpliktelser, beregnet
uten risikovekting, og regler for slike beregninger (uvektet kjernekapitalandel).
Ny § 9-15 a skal lyde:
§ 9-15 a Krav til bevaringsbuffer,
systemrisikobuffer, buffer for systemviktige foretak og motsyklisk
kapitalbuffer
(1) Et verdipapirforetak skal ha en bevaringsbuffer
bestående av ren kjernekapital som skal utgjøre to og et halvt prosentpoeng
i tillegg til minstekravet til kapital etter § 9-15 første ledd.
(2) Et verdipapirforetak skal ha en systemrisikobuffer
bestående av ren kjernekapital i tillegg til minstekravet til kapital
etter § 9-15 første ledd og bevaringsbuffer etter foregående ledd.
Departementet fastsetter kravet til systemrisikobufferen. Kravet
kan i særlige tilfeller settes høyere eller lavere enn tre prosent.
(3) Et verdipapirforetak som er systemviktig,
skal ha en buffer bestående av ren kjernekapital i tillegg til minstekravet
til kapital etter § 9-15 første ledd, bevaringsbuffer og systemrisikobuffer
etter de to foregående leddene. Departementet fastsetter kravet
til slik buffer. Departementet kan i forskrift fastsette kriterier
for hvilke foretak som skal regnes som systemviktige og fastsette
særlige virksomhetsregler og soliditetskrav for slike foretak.
(4) Et verdipapirforetak skal ha en motsyklisk
kapitalbuffer bestående av ren kjernekapital som skal utgjøre mellom
0 og 2,5 prosentpoeng i tillegg til minstekravet til kapital etter
§ 9-15 første ledd og bevaringsbuffer, systemrisikobuffer og buffer
for systemviktige foretak etter de foregående leddene. Departementet
fastsetter kravet til den motsykliske kapitalbufferen. Kravet kan
i særlige tilfeller settes høyere enn to og et halvt prosentpoeng.
(5) Hvis et verdipapirforetak ikke oppfyller de fire
nevnte bufferkravene, skal foretaket utarbeide en plan for økning
av ren kjernekapitaldekning, og det kan ikke uten samtykke fra Finanstilsynet
utbetale utbytte til aksjonærer og bonus til ansatte.
(6) Departementet kan i forskrift fastsette bestemmelser
om bevaringsbuffer, systemrisikobuffer, buffer for systemviktige
foretak og motsyklisk kapitalbuffer, om beregningen av bufferkravene
og om konsekvenser dersom kravene ikke er oppfylt.
(7) Departementet kan i forskrift unnta verdipapirforetak
fra bestemmelsene i paragrafen her.
Ny § 9-15 b skal lyde:
§ 9-15 b Likviditet og stabil
finansiering
(1) Et verdipapirforetak skal sørge for at det
til enhver tid har tilstrekkelige likvider til at det kan dekke
sine forpliktelser ved forfall.
(2) Et verdipapirforetak skal ha en dokumentert likviditetsstrategi
og sørge for forsvarlig likviditetsstyring etter retningslinjer
fastsatt av styret. Verdipapirforetakets system for styring og kontroll
skal være tilpasset arten, kompleksiteten og omfanget av virksomheten
og etablere metoder for å måle likviditetsrisikoen.
(3) Finner Finanstilsynet at likviditetsrisikoen knyttet
til virksomheten ikke er forsvarlig, kan Finanstilsynet gi pålegg
om å iverksette tiltak for å rette på forholdet.
(4) Departementet kan i forskrift fastsette nærmere
regler til gjennomføring av bestemmelsene i paragrafen her.
(5) Departementet kan i forskrift fastsette minstekrav
til verdipapirforetakets beholdning av likvide eiendeler (likviditetsreserve).
(6) Departementet kan i forskrift fastsette minstekrav
til verdipapirforetakets sammensetning av finansieringskilder for
å sikre stabil finansiering av virksomheten og motvirke risiko knyttet
til inndekning av fremtidig innlånsbehov (stabil finansiering).
(7) Departementet kan i forskrift unnta verdipapirforetak
fra bestemmelsene i paragrafen her.
§ 9-16 første ledd skal lyde:
(1) Et verdipapirforetak skal til enhver
tid ha oversikt over, og med jevne mellomrom vurdere, hvilke
enkelte risikoer og samlet risiko, herunder systemrisiko, som
er knyttet til virksomheten. Et verdipapirforetak skal
til enhver tid ha ansvarlig kapital som er forsvarlig
ut fra risikoen ved og omfanget av den virksomhet foretaket driver.
§ 9-16 annet ledd skal lyde:
(2) Ved vurderingen av risiko knyttet til virksomheten
og samlet risikoeksponering skal det tas hensyn til kredittrisiko,
likviditetsrisiko, finansieringsrisiko, markeds- og valutarisiko,
operasjonell risiko, systemrisiko, og annen risiko knyttet til de
enkelte virksomhetsområdene. Vurderingen skal omfatte risikoeksponering
som følge av at foretakets eiendeler blir overdratt til eller stilt
som sikkerhet overfor andre foretak.
§ 9-16 nåværende annet ledd blir nytt tredje ledd.
§ 9-16 nytt fjerde ledd skal lyde:
(4) Styret skal overvåke og styre verdipapirforetakets
samlede risiko og jevnlig vurdere om foretakets styrings- og kontrollordninger
er tilpasset risikonivå og omfang av virksomheten. Departementet kan
i forskrift fastsette bestemmelser om overvåking, vurdering, styring
og kontroll av risiko og kapitalbehov. Departementet kan fastsette
høyere kapitalkrav eller virksomhetsbegrensninger for å sikre at
ansvarlig kapital er i samsvar med foretakets risikoeksponering.
§ 9-16 nåværende tredje ledd blir nytt femte ledd
og skal lyde:
(5) Finanstilsynet skal se til at de verdipapirforetak
det har tilsyn med har hensiktsmessige og klare retningslinjer og
rutiner, i samsvar med lov og bestemmelser gitt i medhold av lov,
for vurdering, styring og kontroll av risiko og kapitalbehov. Finanstilsynet
skal vurdere de risikoer som verdipapirforetaket er, og kan bli,
eksponert for og den risiko som verdipapirforetaket representerer
for det finansielle system.
§ 9-16 nåværende fjerde og femte ledd blir nye sjette og
syvende ledd.
§ 9-18 skal lyde:
§ 9-18 Retting og pålegg
(1) Verdipapirforetak som ikke oppfyller krav i henhold
til §§ 9-14, 9-15, 9-15 a, 9-15 b, 9-16
og 9-17 eller forskrifter fastsatt i medhold av lovbestemmelsene,
skal straks iverksette nødvendige tiltak for å rette opp dette.
Ved manglende etterlevelse av kravene kan Finanstilsynet pålegge foretaket:
1. å endre organiseringen, styringen
og kontrollen av virksomheten og de strategier, prosesser, retningslinjer
og rutiner som virksomheten drives etter,
2. et høyere kapitalkrav enn
summen av minstekrav som angitt i § 9-15 og bufferkrav i § 9-15
a,
3. å endre eller begrense virksomheten,
4. å redusere risikoen knyttet til virksomheten,
herunder produkter og systemer.
5. å redusere forskjellen i løpetid mellom foretakets forpliktelser
og eiendeler,
6. å begrense omfanget av prestasjonsbetinget godtgjørelse,
7. å benytte årets resultat til å øke kjernekapitaldekningen
og ikke å utbetale utbytte og rente på kjernekapital.
(2) Finanstilsynet kan gi pålegg etter første
ledd som felles pålegg for en gruppe av foretak som er utsatt for
samme type risiko, eller medfører samme type risiko for det finansielle
system.
§ 9-20 skal lyde:
§ 9-20 Høyeste engasjement med
en enkelt motpart
(1) Et verdipapirforetak kan ikke ha høyere samlet engasjement
med en enkelt motpart enn det som til enhver
tid er forsvarlig.
(2) Departementet kan fastsette forskrift om høyeste samlede
engasjement med en enkelt motpart, herunder om
beregningsmåte for engasjement i og utenfor balansen.
(3) Departementet kan gi bestemmelser om anvendelsen av
grense for høyeste engasjement med en enkelt motpart også
på engasjementer med to eller flere motparter,
når bestemmende innflytelse eller økonomiske forbindelser mellom
disse er slik at økonomiske problemer hos den ene kan medføre
betalingsvanskeligheter for den andre.
§ 9-21 skal lyde:
§ 9-21 Konsolidering
(1) Kravene i §§ 9-14 og 9-20 skal anvendes på konsolidert
grunnlag, dersom verdipapirforetaket:
1. har et datterforetak som er verdipapirforetak
eller finansinstitusjon,
2. direkte eller indirekte har 20 prosent eller mer av stemmerettene
eller kapitalen i foretak som nevnt i nr. 1, eller
3. har morselskap, med mindre halvparten eller
mer av virksomheten i konsernet er virksomhet som ikke er konsesjonspliktig
og underlagt kapitalkrav som i kapittelet her eller tilsvarende
kapitalkrav.
(2) Kravene i § 9-14 skal anvendes på konsolidert grunnlag,
dersom verdipapirforetaket:
1. har en kapitalinteresse i et annet foretak som nevnt
i finansieringsvirksomhetsloven § 2a-2 bokstav h, eller
2. er underlagt felles ledelse med et annet foretak som
nevnt i finansieringsvirksomhetsloven § 2a-2 bokstav i. Finanstilsynet
kan i forskrift eller ved enkeltvedtak gjøre unntak fra første punktum.
(3) Ved konsolidering av datterselskaper skal konsernregnskap
basert på prinsippet om fullkonsolidering legges til grunn. Ved
konsolidering av annet enn datterselskaper skal prinsippet om forholdsmessig
konsolidering legges til grunn.
(4) Departementet kan gi nærmere regler om konsolidering,
herunder om hva som skal regnes som datterforetak eller morselskap
etter første ledd.
III
1. Ikrafttredelse
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette
i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.
2. Overgangsregler
Fra 1. juli 2013 til 30. juni 2014 skal krav
til systemrisikobuffer etter § 2-9 e annet ledd være minst to prosentpoeng.
Fra 1. juli 2013 til 30. juni 2015 skal det
ikke være krav til buffer for systemviktige institusjoner etter
§ 2-9 e tredje ledd.
Fra 1. juli 2015 til 30. juni 2016 skal krav
til buffer for systemviktige institusjoner etter § 2-9 e tredje
ledd være minst ett prosentpoeng.
Kongen kan gi ytterligere overgangsbestemmelser.
Det vises til Prop. 96 L (2012-2013) fremmet 22. mars
2013.
Ved inkurie er det blitt en trykkfeil i avsnitt
4.6 på s. 23 andre spalte i den trykte versjonen, hvor tallet 12
feilaktig er skrevet som tallet 15.
Avsnittet skal lyde:
«Til sammenligning har svenske myndigheter varslet
at de fire største svenske bankene skal ha en ren kjernekapitaldekning
på 10 pst. fra 2013. Dette kravet skal økes til 12 pst.
fra 2015.»
Oslo, i finanskomiteen, den 14. mai 2013
Torgeir Micaelsen |
leder og ordfører |