Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Bård Langsåvold, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, frå Framstegspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, frå Høgre, Trond Helleland, Lars Myraune og Ingjerd Schou,
frå Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, frå Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og frå Kristeleg Folkeparti, leiaren Knut Arild
Hareide, har merka seg at Samferdselsdepartementet i proposisjonen
legg fram forslag om utviding og finansiering av Bergensprogrammet
med mellom anna ein tredje etappe av Bybanen, og vidare at den største
endringa elles er innanfor takstane og rabattordningane.
Komiteen viser vidare til at
andre etappe av Ringveg vest, ei tunnelstrekning på om lag 4,3 km
mellom Sandeide og Liavatnet, er ein del av proposisjonen. Den er
planlagt opna for trafikk i 2015. Tredje etappe av Ringveg vest
omfattar strekninga mellom Flyplassvegen og Dolvik. Komiteen har
merka seg at finansiering av denne ikkje inngår i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner
det svært uheldig at det viktige ringvegprosjektet i Bergen – Ringvei
vest – ikke har avklart finansiering og heller ikke avklart dato
for endelig ferdigstillelse av tredje og siste del. Disse
medlemmer peker på at nettopp et ringvegsystem er nødvendig
for å få på plass et tjenlig transportsystem i Bergen by og Bergensregionen.
Også for å løse miljøutfordringene i Bergen sentrum er et moderne
ringvegsystem nødvendig. At et for lengst påbegynt prosjekt, der
første etappe er tatt i bruk og andre etappe under bygging ikke
har avklart ferdigstillelse for alle tre prosjektdeler, fremstår
som åpenbart uheldig. Etter disse medlemmers vurdering skyldes
dette først og fremst manglende statlig finansiering.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristeleg Folkeparti, er kjent med at det i perioden 1986–2011
er gjennomført ei rekke større prosjekt i Bergen, og at første etappe
av Bybanen og Ringveg vest vart opna i 2010, medan Strandkaien/forlenging
av Håkonsgaten vart opna for trafikk i 2011.
Fleirtalet vil peika på at dei
forslaga proposisjonen byggjer på, er tilrådd av Bergen kommune og
Hordaland fylkeskommune etter lokalpolitisk handsaming vinteren
2012.
Fleirtalet har merka seg at den
største endringa er heving av takstane, reduksjon av dagens maksimalrabattar
og heving av det månadlege passeringstaket.
Fleirtalet vil presisera at det
ikkje er riksvegmidlar i Bergensprogrammet etter at forvaltningsreforma
vart gjennomført, og at den statlege finansieringa skjer gjennom
rammetilskotet til fylkeskommunen og midlar frå Belønningsordninga.
Fleirtalet har merka seg den
suksessen Bybanen har blitt for Bergen, både som effektiv og miljøretta
kollektivtransportsystem, men også som ein viktig faktor for ynskt
byutvikling. For sørkorridoren i Bergen vil Bybanen utgjera hovudstamma
i kollektivtransportsystemet. Med tredje etappe vil Bybanen framstå
som eit vesentleg betre kollektivtilbod for Bergen lufthamn Flesland.
Anleggsarbeidet er planlagt med oppstart i 2013 og ferdiggjering
med oppstart for trafikk i 2016.
Fleirtalet vil understreka at
programområda også er ein viktig del av Bergensprogrammet. Desse
omfattar i hovudsak mindre tiltak langs eksisterande vegar, miljøtiltak
i sentrum, gang- og sykkelvegar og mindre kollektiv- og trafikksikringstiltak.
I tillegg kjem planlegging av nye prosjekt/tiltak inkludert vidare
planlegging av Bybanen.
Fleirtalet viser til at Skansentunnelen
frå Bergen sentrum til området nord for Bryggen er eit miljø- og
byutviklingsprosjekt som skal avlasta sentrum for biltrafikk og
redusera konfliktane med kulturminne, kulturmiljø og mjuke trafikantar.
Fleirtalet registrerer at det
enno ikkje ligg føre godkjende planar med tilhøyrande kostnadsoverslag
for prosjektet, og at kostnadane på dette tidspunktet er svært usikre. Fleirtalet sluttar seg
difor til Samferdselsdepartementet si vurdering, der Skansentunnelen,
sjølv om tunnelen altså er ein del av Bergensprogrammet, ikkje vert finansiert
gjennom finansieringsopplegget i proposisjonen.
Fleirtalet støttar tilrådinga
om at det vert arbeidd vidare med planlegging av tunnelen, for så å
koma tilbake til Stortinget når tilstrekkelege avklaringar ligg
føre.
Fleirtalet registrerer at kommunen
og fylkeskommunen i dei omsøkte endringane i bompengeordninga legg
opp til auke i takstane for lette køyretøy frå 15 til 25 kroner
og frå 30 til 50 kroner for køyretøy over 3 500 kg. Vidare vert
rabattane ved forskotsbetaling reduserte frå 40 og 30 pst. Til 20
pst.
Fleirtalet vil peika på at takst-
og rabattendringane skal leggja til rette for å sikra ei kontinuerleg
utbygging av tredje etappe av Bybanen, samt at endringane også,
i samsvar med tiltaksplanen for avalen om belønningsmidlar, skal
fungera som restriktivt verkemiddel for reduksjon av biltrafikken
i Bergensområdet.
Fleirtalet viser til at den økonomiske
ramma er på 9 420 mill. kroner, omrekna til 2013-prisnivå, og at
finansieringa av Bergensprogrammet er basert på fylkeskommunale
midlar, belønningsmidlar frå staten, midlar som fylkeskommunen garanterer
for ev. framtidige belønningsmidlar og bompengar.
Fleirtalet vil understreka at
Bergensprogrammet er ei bompengepakke der omfanget av utbygginga
må tilpassast den økonomiske ramma, at aktuelle prosjekt og tiltak
må vurderast stegvis og at samfunnsøkonomisk lønsemd må vektleggjast
ved prioritering av prosjekt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Dokument 8:79 S (2012–2013) som er et representantforslag fra
flere representanter fra Fremskrittspartiet. Forslaget behandles som
egen sak og det legges frem egen innstilling. Disse medlemmer viser
til forslaget:
«Stortinget ber regjeringen innarbeide full
statlig finansiering av videreføring av Bergensprogrammet for transport,
byutvikling og miljø i Nasjonal transportplan for 2014–2023.»
Disse medlemmer viser til at
Bergen er en av landets fire største byer. Forventet sterk befolkningsvekst
i byregionen forsterker dagens utfordringer med et mangelfullt transportsystem for
personer og gods. Disse medlemmer peker på at i likhet
med de øvrige tre storbyene er det også i Bergen nødvendig med omfattende investering
i moderne infrastruktur og med modernisert og forsterket tilbud
innenfor kollektiv persontransport. Bergensprogrammet omfatter flere
store prosjekt, som er nødvendig for å bygge et tjenlig transportnett
for persontransport og for godstransport basert både på vei og bane. Men
viktige prosjekter som jernbaneutbygging til flyplass, havn og store
bydeler mangler, østre del og ytre, nordre del av et ringvegsystem
mangler og fullføring av påbegynt Ringveg vest mangler.
Disse medlemmer legger til grunn
at staten i langt sterkere grad må ta planansvar, organiseringsansvar
og spesielt finansieringsansvar i de fire største byene – også i
Bergen der bompengekostnadene per innbygger nesten er doblet fra
2002 til 2011.
Disse medlemmer har merket seg
fra saken at det er lagt til grunn 5 800 mill. kroner i bompenger
til investeringer i perioden 2012–2015. Av dette skal hele 2 240
mill. kroner brukes til å dekke renter på bompengelån og 600 mill.
kroner til drift av bompengeinnkreving. Dette innebærer at bilistene
for å bidra med 2 960 mill. kroner til en samlet investering på 8 954
mill. kroner, må betale et finansieringstillegg på hele 2 840 mill.
kroner. Så dyrt kan det ofte bli når finansiering av nødvendige
infrastrukturtiltak som burde vært fullfinansiert av staten, i stedet
finansieres med påtvunget avbetalingskjøp gjennom bompenger. Disse medlemmer mener
en slik finansiering er unødvendig. Spesielt i et land som er blitt
så rikt som Norge nå er blitt, vil det fra et generasjonsperspektiv
være særdeles klokt nettopp å investere finanskapital opptjent fra
olje- og gassvirksomhet i realkapital i eget land for å sikre vekst
og verdiskaping.
Disse medlemmer har merket seg
at nesten halvparten av investeringsplanens ramme brukes til bybaneutbygging. Disse
medlemmer viser til Meld. St. 26 (2012–2013) NTP 2014–2023 side
168 der det heter:
«Etter at Bybanen ble åpnet har antall påstigninger
i kollektivtrafikken økt med nesten 20 %. Dette innebar også en
ruteomlegging som ga flere bytter og dermed flere påstigninger.»
Disse medlemmer viser videre
til svar fra Samferdselsdepartementet v/statsråden på spørsmål nr.
17 i forbindelse med behandlingen av NTP 2014–2024:
«Bybanen i Bergen (jf. side 168)
Hva
er dokumentert effekt av Bybanen i Bergen; kollektivandel før oppstart
og ved utgangen av 2012 for hhv. kollektivandel totalt i Bergen,
andel i Bergen Syd og andel langs bybanetrasé Bergen–Nesttun?
Svar:
Statens
vegvesen har vært i kontakt med Bergen kommune og Skyss, som opplyser
at det ikke foreligger en reisevaneundersøkelse som gir grunnlag
for å skaffe fram informasjon om kollektivandeler etter oppstart
av Bybanen. Kommunen vil at det nye transportsystemet skal være
godt etablert før en etterundersøkelse gjennomføres. Den nasjonale
reisevaneundersøkelsen som gjennomføres i 2013/2014, med et stort tilleggsutvalg
i Bergen, kan brukes for å gi informasjon om kollektivandeler i
ettersituasjonen. Resultater fra denne vil foreligge høsten 2014.
Bybanen åpnet i juni 2010. For Bergen kommune viser
reisevaneundersøkelsen 2009 en kollektivandel på 16 prosent, og
for Hordaland 12 prosent. En lokal RVU gjort i 2008 viser 12 prosent
for Bergen og 12 omegnskommuner. (SINTEF, Reisevaneundersøkelser
for Bergensområdet 2008).»
Disse medlemmer mener det er
svært uheldig at en omfattende investering i infrastruktur videreføres
uten at det tas grep for å måle effekt av tiltaket.
Disse medlemmer har merket seg
at en betydelig del av investeringsbeløpet frem til 2025 skal brukes
til «programområde» der informasjon og omtale er svært mangelfull.
Når det gjelder finansiering med bompenger blir både bruk av midlene
og effekten av tiltakene svært uklar fra de som blir tvunget til
å finansiere tiltakene. «Nytteverdien» fremstår som uklar. Disse
medlemmer peker på at dette er en generell utvikling der
det i mange «bompengepakker» legges inn en rekke mindre tiltak som
ligger utenfor konkrete vei- og baneprosjekter.
Disse medlemmer anser økt bruk
av bompengefinansiering, slik denne regjering i snart åtte år har
vært pådriver for, som både uheldig og unødvendig. Omfanget av vedtatte bompengeprosjekter
vil i de åtte årene med rød-grønn regjering nærme seg 150 mrd. kroner. Dette
innebærer en omfattende ekstraskatt på transport. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet ønsker statlig finansiering av investeringer
i nasjonal infrastruktur, og vil også fjerne eksisterende bompengeordninger
gjennom statlig overtakelse av bompengeselskapenes gjeld.
Disse medlemmer vil for øvrig
vise til sine forslag og merknader i innstilling om ny Nasjonal
transportplan 2014–2023.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget samtykker i at Bergensprogrammet videreføres
slik det er omtalt i Prop. 143 S (2012–2013). Stortinget legger
til grunn full statlig finansiering og statlig forskottering om
nødvendig.»